קו ירוק כתב:לא הבנתי מה רוצה בעל הטור.
חוששני שגם הוא לא.
ברוז כתב:מאת יצחק מתתיהו טננבוים מסופרי המודיע.
רון כתב:ברוז כתב:מאת יצחק מתתיהו טננבוים מסופרי המודיע.
וכאשר יהיו להם קשיי פרנסה הם יבואו לכותב הנכבד והוא כמובן כבר יפרנסם, לא?
וכאשר לא יקבלו אותם בכל מיני מוסדות הוא כבר ידאג להם, לא?
אחרת איני מבין מנין לו האומץ להזמין אותם למקום שמי יודע איך יסתדרו בו, ולעזוב מקום שהם מסודרים באו מכל הבחינות, אתמההא!
יושב ירושלים כתב:רון כתב:ברוז כתב:מאת יצחק מתתיהו טננבוים מסופרי המודיע.
וכאשר יהיו להם קשיי פרנסה הם יבואו לכותב הנכבד והוא כמובן כבר יפרנסם, לא?
וכאשר לא יקבלו אותם בכל מיני מוסדות הוא כבר ידאג להם, לא?
אחרת איני מבין מנין לו האומץ להזמין אותם למקום שמי יודע איך יסתדרו בו, ולעזוב מקום שהם מסודרים באו מכל הבחינות, אתמההא!
כאשר מרן הגרח"ק מורה לאנשים לעזוב הכל ולעלות לא"י הוא כן מתחייב על כל הנ"ל?
רון כתב:יושב ירושלים כתב:רון כתב:ברוז כתב:מאת יצחק מתתיהו טננבוים מסופרי המודיע.
וכאשר יהיו להם קשיי פרנסה הם יבואו לכותב הנכבד והוא כמובן כבר יפרנסם, לא?
וכאשר לא יקבלו אותם בכל מיני מוסדות הוא כבר ידאג להם, לא?
אחרת איני מבין מנין לו האומץ להזמין אותם למקום שמי יודע איך יסתדרו בו, ולעזוב מקום שהם מסודרים באו מכל הבחינות, אתמההא!
כאשר מרן הגרח"ק מורה לאנשים לעזוב הכל ולעלות לא"י הוא כן מתחייב על כל הנ"ל?
דומה השאלה של כבודו,
למי שיאמר שלא צריך לשים מסכות אב"כ במלחמת המפרץ, לתושבי בני ברק,
הרי ודאי שלשוטה יחשב.
וכאן הבן שואל,
הלא הגר"ח קנייבסקי אמר כן!
ומן הסתם זה לא קשה לך אז גם זה לא קשה.
קו ירוק כתב:הגר"ח נותן אחריות? הוא הקב"ה?
שהוא אמר, יש ענין סגולי של צדיק גוזר.
מה גם שהוא הסתמך על דברי הארוך בדורו בעל החזו"א שאמר שבבני ברק לא תיפול "באמבע", והוא הרחיב אותה אל מלחמת המפרץ..
(הסיפור היה שכל זמן שה'תותח' על ההר - ר' חצקל לוינשטיין, אזי לא תיפול פצצה בבני ברק. ואולי הוא הסתמך על מרן הרב שך).
אבל האם עיתונאי יכול להצהיר על תלבשו מסכות על סמך הגר"ח אמר? - הרי לשוטה ייחשב. הוא יכול לקרא לעלות לארץ כי הגר"ח אמר?
כבר העיר הרב 'רון' שאותן הסיבות ההלכתיות שמחמתן לא עלו לא"י בכל הדורות, שרירות וקיימות כאז כן עתה.
ולעתנאי בעל הריח הציוני פתרונים, למה הוא מתכוון.
רון כתב:קו ירוק כתב:הגר"ח נותן אחריות? הוא הקב"ה?
שהוא אמר, יש ענין סגולי של צדיק גוזר.
מה גם שהוא הסתמך על דברי הארוך בדורו בעל החזו"א שאמר שבבני ברק לא תיפול "באמבע", והוא הרחיב אותה אל מלחמת המפרץ..
(הסיפור היה שכל זמן שה'תותח' על ההר - ר' חצקל לוינשטיין, אזי לא תיפול פצצה בבני ברק. ואולי הוא הסתמך על מרן הרב שך).
אבל האם עיתונאי יכול להצהיר על תלבשו מסכות על סמך הגר"ח אמר? - הרי לשוטה ייחשב. הוא יכול לקרא לעלות לארץ כי הגר"ח אמר?
כבר העיר הרב 'רון' שאותן הסיבות ההלכתיות שמחמתן לא עלו לא"י בכל הדורות, שרירות וקיימות כאז כן עתה.
ולעתנאי בעל הריח הציוני פתרונים, למה הוא מתכוון.
בהקשר להנ"ל אספר סיפור לתועלת עם שם המדובר היות ויש בזה זיכוי הרבים ומסתמא ניחא ליה.
היה ת"ח גדול מאד ובמיוחד בסדר קדשים היה מיוחד מאד הוא הגאון הרב לב זצ"ל שנלב"ע בדמי ימיו. וכשהיה אברך צעיר לפני 40 שנים התגורר בחיפה ושם היה לאשתו עבודה כמורה והיה פרנסה. אך היה קשה לו מאד הריחוק מהיכלי התורה שהיה רגיל בהם, וחזרו לגור בבני ברק, אך כאן לא היה לו פרנסה, ונכנס לתנות צערו לפני הסטייפלר.
והסטייפלר נזף בו קשות, וכי אינו יודע שפרנסה הוא דבר הקרוב לפיקוח נפש? ואיך עזב מקום שיש בו פרנסה לבא לגור בב"ב בלי לדעת מהיכן יתפרנס. עד כאן שמעתי ממקור מוסמך.
חיימשה כתב:אני הקטן תוהה כמעט כל שבוע, איך יהודים בעלי נפש מסוגלים להמשיך להתגורר בחו''ל, כאשר רואים בתנ''ך בשס ומדרש את מרכזיות ענין ארה''ק ומעלתה אצל אבינו שבשמים באופן מופלא כ"כ עד שלא ניתן להתעלם, חלק עצום מהכתובים ומאמרי חז"ל עוסקים במעלתה של ארה''ק באופן מופלג כמעט יותר מכל עניין אחר.
בעבר כל מי שעלה נזדקק לכמעט מסירות נפש, ואעפי''כ התאמצו גדולי הדורות ובעלי נפש שבעם לעלות.
היתה תקופה שהיה כרוך בסכנה רוחנית ומובן שהיתה אז איזה הסתייגות אצל חלק מגדולי ישראל.
קשה מאוד להשוות את המצב כיום לאיזשהו דור מהדורות הקודמים, כאשר המצב בארץ חמדת אבות הוא מהמעולים ברוחניות ובגשמיות, אין שום סכנה או פחד, אפשרות הפרנסה לבעלי ממון מצויה בהחלט, והרבה מאוד מהפרנסות אפשר אפילו להמשיך מכאן. אני מכיר אישית כמה יהודים טובים שגרים פה ועובדים שם אפילו כשכירים, מנהלי חשבון, מתכנתים וכדומה.
לא קראתי את הטור המדובר.
קו ירוק כתב:על מה הסערה?
כוונת הסטייפלער היתה שפרנסה שזה שאלה כבדת משקל, עד כדי שהוא דבר הקרוב לפיקוח נפש. ולא נ"מ אי זה לא"י או לירושלים. אסור לעלות כשיש מצוקת פרנסה וכנ"ל.
רון כתב:חיימשה כתב:אני הקטן תוהה כמעט כל שבוע, איך יהודים בעלי נפש מסוגלים להמשיך להתגורר בחו''ל, כאשר רואים בתנ''ך בשס ומדרש את מרכזיות ענין ארה''ק ומעלתה אצל אבינו שבשמים באופן מופלא כ"כ עד שלא ניתן להתעלם, חלק עצום מהכתובים ומאמרי חז"ל עוסקים במעלתה של ארה''ק באופן מופלג כמעט יותר מכל עניין אחר.
בעבר כל מי שעלה נזדקק לכמעט מסירות נפש, ואעפי''כ התאמצו גדולי הדורות ובעלי נפש שבעם לעלות.
היתה תקופה שהיה כרוך בסכנה רוחנית ומובן שהיתה אז איזה הסתייגות אצל חלק מגדולי ישראל.
קשה מאוד להשוות את המצב כיום לאיזשהו דור מהדורות הקודמים, כאשר המצב בארץ חמדת אבות הוא מהמעולים ברוחניות ובגשמיות, אין שום סכנה או פחד, אפשרות הפרנסה לבעלי ממון מצויה בהחלט, והרבה מאוד מהפרנסות אפשר אפילו להמשיך מכאן. אני מכיר אישית כמה יהודים טובים שגרים פה ועובדים שם אפילו כשכירים, מנהלי חשבון, מתכנתים וכדומה.
לא קראתי את הטור המדובר.
ממקום שבאת!
על כל שם שתביא מהדורות הקודמים שכפי שאמרת ראינו בעלי נפש שעשו הכל לעשות, אביא לך עשרות שמות של בעלי נפש וגדולים ממש שלא ניסו ולא חשבו אפילו על הכיוון לעלות לארץ ישראל, על אף שהיא משאת נפש של כל יהודי באשר הוא.
כלום קל הוא בעיניך שינוי השפה, המנטליות, מקום הלימודים [שאינו שינוי פיזי גרידא אלא שינוי בכל הערכים - היכרתי בעיר התורה קרית ספר אברך יקר מאד אמריקאי שידע בע"פ את כל שחקני הבייסבול האמריקאים בתור בחור, וכשהיה מזכיר שם של שחקן כדורסל מפורסם אמירקאי היה מירתת גופיה בהתרגשות. הרי היו זורקים אותו מהחיידר כאן בא"י] וזה חוץ ממה שלאשה יש ג"כ מה לומר בענין.
כלום אתה מכיר את כל העולים לארץ כדי לומר שכולם מסודרים עם הפרנסה?
כלום לקנות דירה בא"י הוא מהדברים הקלים בשביל יושבי חו"ל, שלא מבינים למה עולה פה דירה כ"כ יקר בריכוזים החרדים?
מאד קל לגור כאן בא"י ולגלגל עינים ולהיות תמה כל שבוע.......
קו ירוק כתב:אז מבחינה לוגית אותו דבר נאמר על מישהו שמתחייב לעבוד ע"ז בשביל פרנסה.
אלא מאי? יהרג ואל יעבור, ה"נ איסור שבת מחייב.
אבל איסור לגור בחו"ל הותר לצורך כך.
ומאי דנענשו אלימלך ומחלון וכליון, זה משום שהיו גדולי הדור ונוהגים בחסידות, ומפני זה דקדק עמם המקום. רמב"ם פ"ה ממלכים ה"ט.
רון כתב:חיימשה כתב:אני הקטן תוהה כמעט כל שבוע, איך יהודים בעלי נפש מסוגלים להמשיך להתגורר בחו''ל, כאשר רואים בתנ''ך בשס ומדרש את מרכזיות ענין ארה''ק ומעלתה אצל אבינו שבשמים באופן מופלא כ"כ עד שלא ניתן להתעלם, חלק עצום מהכתובים ומאמרי חז"ל עוסקים במעלתה של ארה''ק באופן מופלג כמעט יותר מכל עניין אחר.
בעבר כל מי שעלה נזדקק לכמעט מסירות נפש, ואעפי''כ התאמצו גדולי הדורות ובעלי נפש שבעם לעלות.
היתה תקופה שהיה כרוך בסכנה רוחנית ומובן שהיתה אז איזה הסתייגות אצל חלק מגדולי ישראל.
קשה מאוד להשוות את המצב כיום לאיזשהו דור מהדורות הקודמים, כאשר המצב בארץ חמדת אבות הוא מהמעולים ברוחניות ובגשמיות, אין שום סכנה או פחד, אפשרות הפרנסה לבעלי ממון מצויה בהחלט, והרבה מאוד מהפרנסות אפשר אפילו להמשיך מכאן. אני מכיר אישית כמה יהודים טובים שגרים פה ועובדים שם אפילו כשכירים, מנהלי חשבון, מתכנתים וכדומה.
לא קראתי את הטור המדובר.
ממקום שבאת!
על כל שם שתביא מהדורות הקודמים שכפי שאמרת ראינו בעלי נפש שעשו הכל לעשות, אביא לך עשרות שמות של בעלי נפש וגדולים ממש שלא ניסו ולא חשבו אפילו על הכיוון לעלות לארץ ישראל, על אף שהיא משאת נפש של כל יהודי באשר הוא.
כלום קל הוא בעיניך שינוי השפה, המנטליות, מקום הלימודים [שאינו שינוי פיזי גרידא אלא שינוי בכל הערכים - היכרתי בעיר התורה קרית ספר אברך יקר מאד אמריקאי שידע בע"פ את כל שחקני הבייסבול האמריקאים בתור בחור, וכשהיה מזכיר שם של שחקן כדורסל מפורסם אמירקאי היה מירתת גופיה בהתרגשות. הרי היו זורקים אותו מהחיידר כאן בא"י] וזה חוץ ממה שלאשה יש ג"כ מה לומר בענין.
כלום אתה מכיר את כל העולים לארץ כדי לומר שכולם מסודרים עם הפרנסה?
כלום לקנות דירה בא"י הוא מהדברים הקלים בשביל יושבי חו"ל, שלא מבינים למה עולה פה דירה כ"כ יקר בריכוזים החרדים?
מאד קל לגור כאן בא"י ולגלגל עינים ולהיות תמה כל שבוע.......
חיימשה כתב:ר' זאב הנכבד, זה נראה כאילו יש לך מכשיר מקליד מחשבות... אני לא אוכל להתייחס לכל שורה.
החיים בארה''ק נהדרים וטובים, במידה מסויימת הרב יותר מכמה מקומות בתפוצות. בפרט אלו שבאים עם דפלומה מחו''ל בקלות ימצאו כאן פרנסה בתחומים שחרדי ארה''ק אין להם בהם יד ורגל כמו רפואה למשל.
אנשים עניים יש בכל מקום, [רעבים? נו נו,] בא''י יש גם אנשים חכמים שיודעים להזמין על זה קמפיינים צבעוניים ומנופחים עבור החוצניקים התמימים.
סכנות רוחניות ויושבי ברזלים יש בארה''ק לצערנו, ובארה''ב פי כמה וכמה.
האנשים שעליהם דיברתי אינם קשורים לדרום ת''א כמו שאתה לא קשור לשכונות הפשע בלוס אנג'לס.
וסתם עצה טובה.
אם אתה חפץ לפרנס את עניי ארץ ישראל, תחזקנה ידיך.
אבל רצוי שתעשה את זה ללא תיווך. ביודעי ומכירי קאמינא. גם אם מפטמים אותך בסיפורים של 100% צדקה.
הרואה כתב:ר' זאב,
אף אחד לא אמר לגור בשדרות או בתל אביב,
גם בארה"ב יש הרבה יושבי ברזלים,
בקיצור, לא הבנתי מה אתה רוצה.
זאב ערבות כתב:הרואה כתב:ר' זאב,
אף אחד לא אמר לגור בשדרות או בתל אביב,
גם בארה"ב יש הרבה יושבי ברזלים,
בקיצור, לא הבנתי מה אתה רוצה.
בהודעה הבאה הסברתי מה אני רוצה. איני רוצה מאומה, אך איני יכול לקבל הצהרות בומבסטיות וכוללניות כגון בא"י החיים נפלאים ונהדרים ובחו"ל...
ישא ברכה כתב:אני חושב שהקריאה ליהודים לעלות ארצה אכן במקומה. אבל מאידך זה לא חכמה ליושבים בה לזלזל באלו שלא עולים, וכבר היה לעולמים שלא כל עם ישראל רצה לעלות. ברור שיש קשיים רבים בעלייה, וזה מאמץ לא קל שלא כל אחד מוכן אליו. כמו"כ ישנם רבים שהמציאות הבטחונית היומ-יומית כאן בארץ מלחיצה אותם, (בדר"כ הם גם לא מודעים למצב לאשורו). צריך גם לזכור שאחרי הכל יש גם מקומות רבים בחו"ל שתנאי החיים משופרים בהרבה.
הרואה כתב:זאב ערבות כתב:הרואה כתב:ר' זאב,
אף אחד לא אמר לגור בשדרות או בתל אביב,
גם בארה"ב יש הרבה יושבי ברזלים,
בקיצור, לא הבנתי מה אתה רוצה.
בהודעה הבאה הסברתי מה אני רוצה. איני רוצה מאומה, אך איני יכול לקבל הצהרות בומבסטיות וכוללניות כגון בא"י החיים נפלאים ונהדרים ובחו"ל...
לא זה היה הנושא.
הנושא היה שבארץ החיים לפחות לא הרבה יותר גרועים מבחו"ל. גם אם יטען מישהו שבחו"ל קצת יותר קל מכמה בחינות, זה לא שיקול לעומת לעלות לארץ ישראל. כמובן שיש הרבה יוצאים מן הכלל שנמצאים במצב ספציפי למשל שילדיהם בגילאים שלעלות לארץ עלול להיות סכנה גדולה לחינוכם (שכידוע יש הרבה יותר נושרים אצל עולים ובעלי תשובה), או שיקול אחר. אבל יש הרבה מאד שאין אצלם שיקולים כאלו ובכל זאת לא עולים כי לא רואים בזה חשיבות מספיק כדי לעזוב את עולמם המוכר והאהוב ולנדוד לארץ רחוקה, ועל דא קבכינא (ומסתמא גם ר' חיימשה).
ישא ברכה כתב:אני חושב שהקריאה ליהודים לעלות ארצה אכן במקומה. אבל מאידך זה לא חכמה ליושבים בה לזלזל באלו שלא עולים, וכבר היה לעולמים שלא כל עם ישראל רצה לעלות. ברור שיש קשיים רבים בעלייה, וזה מאמץ לא קל שלא כל אחד מוכן אליו. כמו"כ ישנם רבים שהמציאות הבטחונית היומ-יומית כאן בארץ מלחיצה אותם, (בדר"כ הם גם לא מודעים למצב לאשורו). צריך גם לזכור שאחרי הכל יש גם מקומות רבים בחו"ל שתנאי החיים משופרים בהרבה.
זאב ערבות כתב:ישא ברכה כתב:אני חושב שהקריאה ליהודים לעלות ארצה אכן במקומה. אבל מאידך זה לא חכמה ליושבים בה לזלזל באלו שלא עולים, וכבר היה לעולמים שלא כל עם ישראל רצה לעלות. ברור שיש קשיים רבים בעלייה, וזה מאמץ לא קל שלא כל אחד מוכן אליו. כמו"כ ישנם רבים שהמציאות הבטחונית היומ-יומית כאן בארץ מלחיצה אותם, (בדר"כ הם גם לא מודעים למצב לאשורו). צריך גם לזכור שאחרי הכל יש גם מקומות רבים בחו"ל שתנאי החיים משופרים בהרבה.הרואה כתב:זאב ערבות כתב:הרואה כתב:ר' זאב,
אף אחד לא אמר לגור בשדרות או בתל אביב,
גם בארה"ב יש הרבה יושבי ברזלים,
בקיצור, לא הבנתי מה אתה רוצה.
בהודעה הבאה הסברתי מה אני רוצה. איני רוצה מאומה, אך איני יכול לקבל הצהרות בומבסטיות וכוללניות כגון בא"י החיים נפלאים ונהדרים ובחו"ל...
לא זה היה הנושא.
הנושא היה שבארץ החיים לפחות לא הרבה יותר גרועים מבחו"ל. גם אם יטען מישהו שבחו"ל קצת יותר קל מכמה בחינות, זה לא שיקול לעומת לעלות לארץ ישראל. כמובן שיש הרבה יוצאים מן הכלל שנמצאים במצב ספציפי למשל שילדיהם בגילאים שלעלות לארץ עלול להיות סכנה גדולה לחינוכם (שכידוע יש הרבה יותר נושרים אצל עולים ובעלי תשובה), או שיקול אחר. אבל יש הרבה מאד שאין אצלם שיקולים כאלו ובכל זאת לא עולים כי לא רואים בזה חשיבות מספיק כדי לעזוב את עולמם המוכר והאהוב ולנדוד לארץ רחוקה, ועל דא קבכינא (ומסתמא גם ר' חיימשה).
נראה שיש כאן אי הבנה משוועת בדברי ואינכם מסוגלים להבין את שאני רוצה לומר. אני מבין טוב מאוד את נושא האשכול והענין של החיים בארץ ישראל לא קשור לכסף ופרנסה או כל נושא אחר, אלא כל אחד ומשפחתו הם עולם בפני עצמו ולכל אחד יש שיקולים משלו שיהיו אשר יהיו ויש כאלה רבים! אם הסיבה היחידה לגור בחו"ל היתה כיוון שכאן החיים יותר מהנים ומרווחים וכו' אז אכן זו לא סיבה מספקת, למרות שגם עם סיבה כזו אין להתווכח (נאמר עולה עמו... וכמדומני שמדובר בגשמיות ולא ברוחניות).
הנה עובדה שהרבה מאוד משפחות חרדיות עזבו את הארץ בגלל סיבות שונות, אז ניחא מתלוננים על אלו שגרים בחו"ל מדוע אינם עולים, מה תאמרו על אלו שכבר בארץ ועזבו? ובינהם ת"ח? ואכן הרב ישא ברכה צודק בדבריו שאין להקיש ממקרה אחד על משנהו והבעיה הבטחונית היא הבעיה הפחותה משלל הבעיות האחרות. האם אתם חושבים שקל לאדם שגר בחו"ל בסביבה חרדית למהדרין כמו מונסי שיש לו שם חברים ומשפחה והרב שלו והרופא שלו וכו' לעקור את מקומו למקום חדש בארץ נניח בקרית ספר, ולהסתגל לסגנון חיים שונה (נניח שאין בעיות פרנסה) חברים חדשים הסתגלות של הילדים (שזה הדבר הכי קשה ובגלל זה הרבה ילדים של משפחות שעולות לארץ יושבים על הברזלים) בקיצור, לפני שאתם נותנים למישהוא עצות לעלות לארץ בגלל קדושתה והחיים הנהדרים שבה, אני מזמין אתכם לנטוש את חייכם בארץ, תמכרו את בתיכם תפרדו מהשכנים ומחברי הכולל ותעברו לכאן ונראה איך תסתגלו, כעבור שנה מן הסתם תרצו לחזור לארץ אם בכלל תחזיקו כ"כ הרבה זמן מעמד. האם לא למדנו בפרשת לך לך שלעזוב את מקום מגוריך זה נסיון קשה?
ולדברי הרואה, כל הדו שיח כאן מבחינתי אין לו קשר להיכן החיים יותר או פחות טובים... ועל מה שאתה בוכה.... כבר נתתי עצה לכל החכמים נראה אתכם עוזבים את הכל ובאים לכאן. (אזהרה: יש סיכוי סביר שתרצו להשאר!) כבר הבאתי לפני זמן את דברי רב אדרת ורב פויאר שרב שך אמר להם שמונסי יותר טובה מבני ברק, האם אתם רוצים לומר שרב שך סתם זורק מפיו קלישאות?
ישא ברכה כתב:אני חושב שהקריאה ליהודים לעלות ארצה אכן במקומה. אבל מאידך זה לא חכמה ליושבים בה לזלזל באלו שלא עולים, וכבר היה לעולמים שלא כל עם ישראל רצה לעלות. .
דרומי כתב:יש גם לתמוה על כל תושבי בני ברק, אלעד, ביתר וכו' איך אינם עולים לנשום מקרוב את אויר עיה"ק ירושלים ת"ו, ובמקום זה מעדיפים לרעות במקומות פחות מקודשים.
ובעצם יש גם לתמוה על תושבי ירושלים גופא, שאינם עוברים לגור בין החומות, שהיא ירושלים האמיתית.
וצ"ע.
דרומי כתב:אתה מוכן לקחת אחריות על כל העולים שלא יכנס לפיהם ערלה, טבל וספיחי שביעית?
דרומי כתב:אתה מוכן לקחת אחריות על כל העולים שלא יכנס לפיהם ערלה, טבל וספיחי שביעית?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים