מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
היכלי שן
הודעות: 108
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי היכלי שן » א' יולי 07, 2019 9:14 pm

בזמירות לליל שבת בפיוט "יום זה לישראל" הבית המתחיל באות ר': "רצה תפילתי כמו קרבן נחשון ויום מנוחתי ברנה ובששון וכו'".
וקשה מדוע דווקא "קרבן נחשון".
היום ראיתי את דברי רש"י במנחות נ"ה ב' לעניין "אתו בצפון ואין שעיר נחשון בצפון", וכתב רש"י: "ולהכי נקט נחשון דהוא הראשון". וכן נמי נראה דמשו"כ נקט בזבחים ט' ב' "חטאת ששחטה לשום חטאת נחשון".
וכנראה גם הפייט נקט "קרבן נחשון" משום שהוא הראשון.

לענין
הודעות: 2483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי לענין » א' יולי 07, 2019 10:49 pm

הפייט נקט כמו שנקטו בגמרא.
והסיבה שנקט רק את זה, כי אין אחר שמתחרז עם 'שון'.

עושה חדשות
הודעות: 8148
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 07, 2019 11:44 pm

ובאותה הדרך, למה נקט הפייט "לאל יירצו כמנחה על מחבת", האם יש משמעות מיוחדת במנחה זו יותר משאר מנחות, או שגם כאן החרוז הוא הקובע היחידי.

נוטר הכרמים
הודעות: 5945
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 07, 2019 11:50 pm

כי לא דבר ריק הוא, ואם ריק הוא - מכם.

כמובן שיש גם משמעויות נוספות בדרך כלל, מעבר לחרוז, כמו בשתי הדוגמאות הנזכרות. ובדרך הפשט, אם אין ביאור מוצלח, החריזה זה בודאי נימוק, וכפי שידוע בשם הגרי"ז.

שבענו מטובך
הודעות: 676
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' יולי 08, 2019 12:02 am

ראה גם כאן.

כדכד
הודעות: 4195
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 08, 2019 6:55 pm

יש לפרש שעל שעיר נחשון נאמר שמשה אמר לאהרן ובניו שיאכלוהו למרות שהיו אוננים ואח"כ כעס שלא אכלו שעיר ר"ח וענה לו אהרן שאם שמע בקדשי שעה לא היה לו להקל בקדשי דורות וא"כ שעיר נחשון התקבל למרות שבעצם מדינא לא היו וכלים אותו וזו כוונת המשורר: רצה תפלתי גם אם אינהה ראויה כמו קרבן נחשון שהורצה אף שלא היה ראוי

יושב ירושלים
הודעות: 823
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' יולי 09, 2019 12:34 pm

עושה חדשות כתב:ובאותה הדרך, למה נקט הפייט "לאל יירצו כמנחה על מחבת", האם יש משמעות מיוחדת במנחה זו יותר משאר מנחות, או שגם כאן החרוז הוא הקובע היחידי.

דוגמא יותר בולטת, וצורמת לי כל פעם שאני שר, 'משוך חסדך ליודעיך א-ל קנא ונוקם'??

איש גלילי
הודעות: 2409
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' יולי 09, 2019 6:29 pm

יושב ירושלים כתב:
עושה חדשות כתב:ובאותה הדרך, למה נקט הפייט "לאל יירצו כמנחה על מחבת", האם יש משמעות מיוחדת במנחה זו יותר משאר מנחות, או שגם כאן החרוז הוא הקובע היחידי.

דוגמא יותר בולטת, וצורמת לי כל פעם שאני שר, 'משוך חסדך ליודעיך א-ל קנא ונוקם'??

לא יודע אם תאהב, אבל בכל זאת...
בשם הבעש"ט מובא, שכשהקב"ה רוצה להביא אדם לחזור בתשובה על עוונותיו - יש שני דרכים איך לעוררו: א. על ידי עונש. ב. על ידי רוב טוב וחסד שישפיע עליו, ומתוך זה יתבייש מפני השי"ת על שהוא עושה עמו טוב מתנת חינם, אף על פי שאין לו זכות. ומזה יחזור בתשובה. ועל זה אנו מבקשים, שכאשר אתה בבחינה של א-ל קנא ונוקם - תמשוך דוקא במידת החסד ומתוך כך תעוררנו לשוב אליך (ואולי הכונה יותר מזה, דדוקא "יודעיך" ישובו בתשובה על ידי שתמשוך חסדך להם, ודוק).
ועל פי הפשט, הכונה לכאורה שתמשוך חסדך ליודעיך גם כשאתה בבחינת א-ל קנא ונוקם, על דרך "כי עם קשה עורף הוא". או שהכונה, שבשעה שתקנא ותנקום על כבודך בגויים שהרעו לנו, תמשוך חסדך ליודעיך, וכמו שפירש"י בבבא קמא (ג:) על מאה"כ "אמר שומר אתא בקר וגם לילה".

לייטנר
הודעות: 4965
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יולי 09, 2019 7:15 pm

יושב ירושלים כתב:
עושה חדשות כתב:ובאותה הדרך, למה נקט הפייט "לאל יירצו כמנחה על מחבת", האם יש משמעות מיוחדת במנחה זו יותר משאר מנחות, או שגם כאן החרוז הוא הקובע היחידי.

דוגמא יותר בולטת, וצורמת לי כל פעם שאני שר, 'משוך חסדך ליודעיך א-ל קנא ונוקם'??

בשים לב שהמילה הבאה היא 'נוטרי', המתכתבת הן עם המשך המשפט: 'נוטרי ליום השביעי', והן עם הביטוי שקדם לה: 'אל קנא ונוקם (ו) נוטר'.

ההבדל בין הודעתי לבין הודעות אחרות באשכול זה, הוא ההבדל בין ניתוח השיר להתפלפלות בו עד כדי העמסת מסרים ותוכן שהכותב (אולי) לא התכוון אליהם.

סגי נהור
הודעות: 3662
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 10, 2019 9:08 pm

לייטנר כתב:ההבדל בין הודעתי לבין הודעות אחרות באשכול זה, הוא ההבדל בין ניתוח השיר להתפלפלות בו עד כדי העמסת מסרים ותוכן שהכותב (אולי) לא התכוון אליהם.

ההבדל הוא בין ראיית הפיוט שנכתב ע"י גדול בישראל כדבר תורה, שניתן לדון בו בכלים של בית המדרש, לבין ההתייחסות אליו כשיר בעלמא המנותח בכלים מתחום הספרות בלבד. וק"ל. ולא באתי לומר שאין מקום גם לאופן השני.

סגי נהור
הודעות: 3662
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 10, 2019 9:15 pm

איש גלילי כתב:בשם הבעש"ט מובא, שכשהקב"ה רוצה להביא אדם לחזור בתשובה על עוונותיו - יש שני דרכים איך לעוררו: א. על ידי עונש. ב. על ידי רוב טוב וחסד שישפיע עליו, ומתוך זה יתבייש מפני השי"ת על שהוא עושה עמו טוב מתנת חינם, אף על פי שאין לו זכות. ומזה יחזור בתשובה. ועל זה אנו מבקשים, שכאשר אתה בבחינה של א-ל קנא ונוקם - תמשוך דוקא במידת החסד ומתוך כך תעוררנו לשוב אליך (ואולי הכונה יותר מזה, דדוקא "יודעיך" ישובו בתשובה על ידי שתמשוך חסדך להם, ודוק).

הבעש"ט אכן אומר זאת כמענה על שאלה מאוד דומה, על הפסוק "א-ל נקמות ה'" - איך מופיעה הנקמה בין מדת החסד (א-ל) למדת הרחמים (הוי"ה).
את דברי הבעש"ט הביא תלמידו הרה"ק מפולנאה, כפי ששמע מפיו, בתוי"י פרשת בא, ומשם בכמה מקומות - ראה כתר שם טוב המבואר סימן קח.

איש גלילי
הודעות: 2409
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יולי 10, 2019 9:17 pm

סגי נהור כתב:
איש גלילי כתב:בשם הבעש"ט מובא, שכשהקב"ה רוצה להביא אדם לחזור בתשובה על עוונותיו - יש שני דרכים איך לעוררו: א. על ידי עונש. ב. על ידי רוב טוב וחסד שישפיע עליו, ומתוך זה יתבייש מפני השי"ת על שהוא עושה עמו טוב מתנת חינם, אף על פי שאין לו זכות. ומזה יחזור בתשובה. ועל זה אנו מבקשים, שכאשר אתה בבחינה של א-ל קנא ונוקם - תמשוך דוקא במידת החסד ומתוך כך תעוררנו לשוב אליך (ואולי הכונה יותר מזה, דדוקא "יודעיך" ישובו בתשובה על ידי שתמשוך חסדך להם, ודוק).

הבעש"ט אכן אומר זאת כמענה על שאלה מאוד דומה, על הפסוק "א-ל נקמות ה'" - איך מופיעה הנקמה בין מדת החסד (א-ל) למדת הרחמים (הוי"ה).
את דברי הבעש"ט הביא תלמידו הרה"ק מפולנאה, כפי ששמע מפיו, בתוי"י פרשת בא, ומשם בכמה מקומות - ראה כתר שם טוב המבואר סימן קח.

אצלנו מצטטים בשם הבעש"ט גם על קטע זה בפיוט. אך יתכן שבאמת זה ווארט של אחד מהאדמו"רים על בסיס הווארט המקורי של הבעש"ט.

סגי נהור
הודעות: 3662
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 10, 2019 9:26 pm

איש גלילי כתב:
סגי נהור כתב:
איש גלילי כתב:בשם הבעש"ט מובא, שכשהקב"ה רוצה להביא אדם לחזור בתשובה על עוונותיו - יש שני דרכים איך לעוררו: א. על ידי עונש. ב. על ידי רוב טוב וחסד שישפיע עליו, ומתוך זה יתבייש מפני השי"ת על שהוא עושה עמו טוב מתנת חינם, אף על פי שאין לו זכות. ומזה יחזור בתשובה. ועל זה אנו מבקשים, שכאשר אתה בבחינה של א-ל קנא ונוקם - תמשוך דוקא במידת החסד ומתוך כך תעוררנו לשוב אליך (ואולי הכונה יותר מזה, דדוקא "יודעיך" ישובו בתשובה על ידי שתמשוך חסדך להם, ודוק).

הבעש"ט אכן אומר זאת כמענה על שאלה מאוד דומה, על הפסוק "א-ל נקמות ה'" - איך מופיעה הנקמה בין מדת החסד (א-ל) למדת הרחמים (הוי"ה).
את דברי הבעש"ט הביא תלמידו הרה"ק מפולנאה, כפי ששמע מפיו, בתוי"י פרשת בא, ומשם בכמה מקומות - ראה כתר שם טוב המבואר סימן קח.

אצלנו מצטטים בשם הבעש"ט גם על קטע זה בפיוט. אך יתכן שבאמת זה ווארט של אחד מהאדמו"רים על בסיס הווארט המקורי של הבעש"ט.

"אצלנו" היינו בויזניץ?
אשמח מאוד להפניה.

איש גלילי
הודעות: 2409
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יולי 10, 2019 9:50 pm

סגי נהור כתב:
איש גלילי כתב:
סגי נהור כתב:
איש גלילי כתב:בשם הבעש"ט מובא, שכשהקב"ה רוצה להביא אדם לחזור בתשובה על עוונותיו - יש שני דרכים איך לעוררו: א. על ידי עונש. ב. על ידי רוב טוב וחסד שישפיע עליו, ומתוך זה יתבייש מפני השי"ת על שהוא עושה עמו טוב מתנת חינם, אף על פי שאין לו זכות. ומזה יחזור בתשובה. ועל זה אנו מבקשים, שכאשר אתה בבחינה של א-ל קנא ונוקם - תמשוך דוקא במידת החסד ומתוך כך תעוררנו לשוב אליך (ואולי הכונה יותר מזה, דדוקא "יודעיך" ישובו בתשובה על ידי שתמשוך חסדך להם, ודוק).

הבעש"ט אכן אומר זאת כמענה על שאלה מאוד דומה, על הפסוק "א-ל נקמות ה'" - איך מופיעה הנקמה בין מדת החסד (א-ל) למדת הרחמים (הוי"ה).
את דברי הבעש"ט הביא תלמידו הרה"ק מפולנאה, כפי ששמע מפיו, בתוי"י פרשת בא, ומשם בכמה מקומות - ראה כתר שם טוב המבואר סימן קח.

אצלנו מצטטים בשם הבעש"ט גם על קטע זה בפיוט. אך יתכן שבאמת זה ווארט של אחד מהאדמו"רים על בסיס הווארט המקורי של הבעש"ט.

"אצלנו" היינו בויזניץ?
אשמח מאוד להפניה.

כן.
תושבע"פ...

לייטנר
הודעות: 4965
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 10, 2019 9:57 pm

סגי נהור כתב:
לייטנר כתב:ההבדל בין הודעתי לבין הודעות אחרות באשכול זה, הוא ההבדל בין ניתוח השיר להתפלפלות בו עד כדי העמסת מסרים ותוכן שהכותב (אולי) לא התכוון אליהם.

ההבדל הוא בין ראיית הפיוט שנכתב ע"י גדול בישראל כדבר תורה, שניתן לדון בו בכלים של בית המדרש, לבין ההתייחסות אליו כשיר בעלמא המנותח בכלים מתחום הספרות בלבד. וק"ל. ולא באתי לומר שאין מקום גם לאופן השני.


אין בעיה להשתמש בכלים של בית המדרש. השאלה היא פשוטה האם אותו פייטן (המכונה על ידך "גדול בישראל") התכוון למה שנאמר כאן.

סגי נהור
הודעות: 3662
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 10, 2019 10:09 pm

לייטנר כתב:
סגי נהור כתב:
לייטנר כתב:ההבדל בין הודעתי לבין הודעות אחרות באשכול זה, הוא ההבדל בין ניתוח השיר להתפלפלות בו עד כדי העמסת מסרים ותוכן שהכותב (אולי) לא התכוון אליהם.

ההבדל הוא בין ראיית הפיוט שנכתב ע"י גדול בישראל כדבר תורה, שניתן לדון בו בכלים של בית המדרש, לבין ההתייחסות אליו כשיר בעלמא המנותח בכלים מתחום הספרות בלבד. וק"ל. ולא באתי לומר שאין מקום גם לאופן השני.


אין בעיה להשתמש בכלים של בית המדרש. השאלה היא פשוטה האם אותו פייטן (המכונה על ידך "גדול בישראל") התכוון למה שנאמר כאן.

ההנחה היא שהפייטן (רבי משה בן קלונימוס) לא ראה סתירה בין בקשת החסד ובין הכינוי "א-ל קנא ונוקם". משכך, מתבקש לקיים דיון ביחס בין הבקשה לבין הכינוי.
בבית המדרש דיון כזה בעקבות הפיוט יכול לעמוד בזכות עצמו, ואינו מוכרח להיות כרוך בעיון מעמיק בשאלת מוצאו האיטיילני של המחבר או השפעת הפיוט הארצישראלי הקדום על שירתו המאוחרת.

לייטנר
הודעות: 4965
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 10, 2019 10:27 pm

אהה.
הדיון בין מידת החסד להתגלותו של הקב"ה כאל קנא ונוקם יכול להיות מרתק, אבל חשבתי שדנים בפיוט ובכוונת יוצרו.

סגי נהור
הודעות: 3662
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 10, 2019 10:32 pm

דומני שהבעת היטב את נקודת המבט החוץ בית-מדרשית. ועתה, בחזרה לבית המדרש.

סגי נהור
הודעות: 3662
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 10, 2019 10:37 pm

עושה חדשות כתב:ובאותה הדרך, למה נקט הפייט "לאל יירצו כמנחה על מחבת", האם יש משמעות מיוחדת במנחה זו יותר משאר מנחות, או שגם כאן החרוז הוא הקובע היחידי.

כאן, דוקא מנקודת מבט ספרותית, הדימוי נראה משונה במקצת ואף מעורר מעט אי נוחות...

כדכד
הודעות: 4195
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 11, 2019 11:27 am

אולי משום שמחבת מעשיה צפים בניגוד למרחשת שמעשיה רוחשים וזה בא ללמד שרצוי לפניו כשהמעשים בפנימיות ואינם רוחשים ומשמיעים קולות התלהבות חיצונית...
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' יולי 14, 2019 6:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יצחק
הודעות: 87
הצטרף: ו' נובמבר 02, 2012 11:25 am

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי פרי יצחק » ו' יולי 12, 2019 11:05 am

יושב ירושלים כתב:דוגמא יותר בולטת, וצורמת לי כל פעם שאני שר, 'משוך חסדך ליודעיך א-ל קנא ונוקם'??


בשם הגר"י אברמסקי זצ"ל ידוע שפעם שאל אותו ניצול שואה אחד שאלה זו, וענה לו הרב אברמסקי שיש הרבה יותר אנשים שיודעים את ה' בתור 'קל קנא ונוקם' מאשר 'קל טוב ומטיב', ולכן אנו מבקשים 'משוך חסדך', 'ליודעך' - למי שיודע אותך כ'קל קנוא ונוקם'...

שייף נפיק
הודעות: 2101
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' יולי 12, 2019 2:56 pm

כמדומה שהיה על זה אשכול ארוך

עושה חדשות
הודעות: 8148
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רצה תפילתי כמו קרבן נחשון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 10, 2019 10:55 pm

על מחבת - טעמא דקרא להגרח''ק.png
על מחבת - טעמא דקרא להגרח''ק.png (21.2 KiB) נצפה 531 פעמים


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי, שִׁירַת דּוֹדִי לְכַרְמו”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים