בריושמא כתב:כדאי לציין את ניגוני הגר"א לפי סדרם: Op.1 Op.2, וכן הלאה, כראוי וכנכון למלחין דגול.
פרי יצחק כתב:בריושמא כתב:כדאי לציין את ניגוני הגר"א לפי סדרם: Op.1 Op.2, וכן הלאה, כראוי וכנכון למלחין דגול.
לכבודו יש השגות על כישורי ההלחנה של הגר"א?
דוקא מכת"ר הייתי מצפה לקצת מידע אמיתי על הנושא...
פרי יצחק כתב:בריושמא כתב:כדאי לציין את ניגוני הגר"א לפי סדרם: Op.1 Op.2, וכן הלאה, כראוי וכנכון למלחין דגול.
לכבודו יש השגות על כישורי ההלחנה של הגר"א?
דוקא מכת"ר הייתי מצפה לקצת מידע אמיתי על הנושא...
יאיר כתב:הגר"א אמר כי לולי התורה (ח"ו) היה משקיע חייו בתורת הניגון והמוסיקה שבכוחה להחיות מתים ובשירת הלווים היו סודות גדולים
בריושמא כתב:נאמר כאן כי 'ר' הלל היה נוהג לעשות סעודת ראש חודש גדולה אצל הגר"א על חשבונו'.
'על חשבונו' של מי? האם הגר"א שילם עבור הסעודה מידי חודש בחודשו או ר' הלל שילם עבורה?
הרואה כתב:חשוב לציין שכמה מתלמידי הגר"א ציינו את הבנתו בחכמת המוסיקה, דבר שלכאורה לא מתבקש וכל שכן שאינו נושא קריטי כ"כ כדי לציינו.
כמדומה בעליות אליהו ועוד.
כנראה שבאמת היה משהו עם זה.
איש_ספר כתב:פעם ידעתי לנגן יונתן הקטן, חור גדול במכנסיו וגו', היום גם את זה איני יודע.
איש_ספר כתב:הרואה כתב:חשוב לציין שכמה מתלמידי הגר"א ציינו את הבנתו בחכמת המוסיקה, דבר שלכאורה לא מתבקש וכל שכן שאינו נושא קריטי כ"כ כדי לציינו.
כמדומה בעליות אליהו ועוד.
כנראה שבאמת היה משהו עם זה.
אשמח אם תציין לתלמיד אחד שמציין את הבנתו בחכמת המוסיקה.
כלומר למשל, אני הקטן יודע שמוסיקה היא חכמה גדולה, אבל איני מבין בה דבר. פעם ידעתי לנגן יונתן הקטן, חור גדול במכנסיו וגו', היום גם את זה איני יודע.
איני יודע להגדיר ניגון במונחים מקצועיים ובדקויות נדרשות.
לאמור, אפשר לדבר בהפלגה גדולה על המוסיקה ועל מה שהיא יכולה לעשות לאדם אבל לא להבין בה דבר.
הרואה כתב:איש_ספר כתב:הרואה כתב:חשוב לציין שכמה מתלמידי הגר"א ציינו את הבנתו בחכמת המוסיקה, דבר שלכאורה לא מתבקש וכל שכן שאינו נושא קריטי כ"כ כדי לציינו.
כמדומה בעליות אליהו ועוד.
כנראה שבאמת היה משהו עם זה.
אשמח אם תציין לתלמיד אחד שמציין את הבנתו בחכמת המוסיקה.
כלומר למשל, אני הקטן יודע שמוסיקה היא חכמה גדולה, אבל איני מבין בה דבר. פעם ידעתי לנגן יונתן הקטן, חור גדול במכנסיו וגו', היום גם את זה איני יודע.
איני יודע להגדיר ניגון במונחים מקצועיים ובדקויות נדרשות.
לאמור, אפשר לדבר בהפלגה גדולה על המוסיקה ועל מה שהיא יכולה לעשות לאדם אבל לא להבין בה דבר.
בחיפוש קל מצאתי בהקדמת פאת השולחן שמציין זאת בין עוד כמה חכמות.
כמדומה שראיתי בעוד מקומות וביתר הדגשה, (ולא בכתבי ריבלין כדו').
איש_ספר כתב:הרגשתי שאני בהשראה אבל לא זכרתי מהיכן. ישר כחך!
אגב, יבואו האוחזים בכינור וילמדונו. כינור שניקב, האם ראוי לנגן בו?
אני יכול לתרום לדיון סוגיה בשלהי עירובין על כינור שנפסקה בו נימה, אבל לא התפרש שם מהו בניקב.
השם העברי 'כינור' ניתן לכלי הקשת, כנראה בטעות, בעקבות פרשנות (בעיקר אומנותית) לכלי שנוגן בידי דוד המלך, או לנבל שבידיו, אף שסביר ששני הכלים הללו לא היו כלי קשת
איש_ספר כתב:הרואה כתב:איש_ספר כתב:הרואה כתב:חשוב לציין שכמה מתלמידי הגר"א ציינו את הבנתו בחכמת המוסיקה, דבר שלכאורה לא מתבקש וכל שכן שאינו נושא קריטי כ"כ כדי לציינו.
כמדומה בעליות אליהו ועוד.
כנראה שבאמת היה משהו עם זה.
אשמח אם תציין לתלמיד אחד שמציין את הבנתו בחכמת המוסיקה.
כלומר למשל, אני הקטן יודע שמוסיקה היא חכמה גדולה, אבל איני מבין בה דבר. פעם ידעתי לנגן יונתן הקטן, חור גדול במכנסיו וגו', היום גם את זה איני יודע.
איני יודע להגדיר ניגון במונחים מקצועיים ובדקויות נדרשות.
לאמור, אפשר לדבר בהפלגה גדולה על המוסיקה ועל מה שהיא יכולה לעשות לאדם אבל לא להבין בה דבר.
בחיפוש קל מצאתי בהקדמת פאת השולחן שמציין זאת בין עוד כמה חכמות.
כמדומה שראיתי בעוד מקומות וביתר הדגשה, (ולא בכתבי ריבלין כדו').
פאה"ש הובא כאן למעלה, אין שם דבר על הבנתו בחכמת המוסיקה. אלא על חשיבותה הגדולה בעיניו.
ולכאורה הרי אלו דברי נביאותפאת השולחן כתב:
"כי רוב טעמי תורה, וסודות שירי הלויים וסודות תיקוני הזהר, אי אפשר לידע בלעדיה. ועל ידה יכולים בני אדם למות בכלות נפשם מנעימותיה, ויכולים להחיות מתים בסודותיה הגנוזים בתורה... כמה ניגונים וכמה מידות הביא משה רבנו עליו השלום מהר סיני, והשאר מורכבים בתורה שבעל פה המצויה בידינו".
אף שאינו מפורש שגם הניגון עצמו מסיני, אבל יש משמעות גדולה לזה.ערכין ד' יא א: רבי יהושע אמר מהכא [ שעיקר שירה מן התורה ] משה ידבר והאלהים יעננו בקול, על עסקי קול.
ופירש"י: שהיה מצוהו לשורר לפי שמשה לוי היה.
חורי F - מטרת החורים היא לאפשר לצליל הכינור להדהד מתוך הגוף ואל הסביבה. חשוב לציין שאף על פי שחלק מהצליל מהדהד מתוכם, רוב הצליל מהדהד מגוף הכינור עצמו, וחורי ה-F מאפשרים לגוף להדהד באופן חופשי יותר. לעיתים נקראים גם "פיות-תהודה".
איש_ספר כתב:אגב ידוע מה שמספרים על הצדיק ר' זושא ששחרר ציפור שיר מכלובה, ואחרים אומרים שלא יתכן, שיש גזל בדבר. והנה יש לו חבר מהגר"א שניקב הכינור.
ועכשיו קצת יותר ברצינות
הראה לי ידיד הבקי בכתבי הגר"א שני דברים יפים
ראשית ממש"כ הגר"א בדה"י א כג ד
שנית, לעיל הובא מפאה"שולכאורה הרי אלו דברי נביאותפאת השולחן כתב:
"כי רוב טעמי תורה, וסודות שירי הלויים וסודות תיקוני הזהר, אי אפשר לידע בלעדיה. ועל ידה יכולים בני אדם למות בכלות נפשם מנעימותיה, ויכולים להחיות מתים בסודותיה הגנוזים בתורה... כמה ניגונים וכמה מידות הביא משה רבנו עליו השלום מהר סיני, והשאר מורכבים בתורה שבעל פה המצויה בידינו".
אבל באמת יש להם מקור בדחז"ל.אף שאינו מפורש שגם הניגון עצמו מסיני, אבל יש משמעות גדולה לזה.ערכין ד' יא א: רבי יהושע אמר מהכא [ שעיקר שירה מן התורה ] משה ידבר והאלהים יעננו בקול, על עסקי קול.
ופירש"י: שהיה מצוהו לשורר לפי שמשה לוי היה.
חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים