עמוד 1 מתוך 1

ניגונים, חציו לכם?

פורסם: א' מאי 23, 2021 10:50 pm
על ידי נוטר הכרמים
איתא במגן אברהם בהקדמה לסימן תקכט:
ובחולין פ"א סימן נ' כתב [היש"ש] מה שמאריכין החזנים בנגונים אין זה מחציו לה' וחציו לכם עכ"ל.

ולכאורה צ"ב, התינח שאין זה נחשב 'חציו לד'', כיון שאין בכך תועלת רוחנית, אבל מפני מה אין זה מ'חציו לכם', אם יש מניגונים אלו הנאה לשומעים.

והיה מקום לומר כמו שכתב בערוך השולחן כאן (סעיף ב):
והחזנים המאריכים בנגונים אין דעת הגדולים נוחה מהם וזה אינו לא מחציו לד' ולא מחציו לכם [מג"א בשם יש"ש] אך אותם שמתענגים בזה אפשר שזהו אצלם עונג יום טוב אבל מי שאינו מתענג בזה אין נכון לו לבלות זמן על לא דבר, וזהו דבר שכבר נצטערו על זה גדולי ישראל ויד ההמון תקיפה עליהם בעוה"ר וכשם שמצוה לומר דבר שנשמע וכו'.

ולפי דבריו באמת לאלו המתענגים בכך אפשר שיש בזה משום 'לכם', רק אין זו הנאה השווה לכל נפש, ועל כן אין זה ראוי לקהל כולו.

אולם באמת כאשר מעיינים במקור הדברים בלשון מהרש"ל "ויפה כתב שלא להאריך בשום עניין שלא ברצון הקהל, אפי' בשבתות וי"ט, ואף ברצון הקהל יותר מדאי מגונה, כי אין זה לא מחציה לה' ולא מחציה לכם".

הרי שמהרש"ל מיירי דווקא כאשר הניגונים הינם לרצון הקהל, מ"מ אינם נחשבים 'מחציה לכם'. וצ"ב טובא, כאמור.

והראוני בשו"ע הרב כאן סעיף י:
ועכשיו שמאריכים בניגונים בתוך התפלה אין זה עולה בכלל חציו לה' אלא בכלל לכם הוא.

הרי לנו תרתי, חדא, הוא חולק על הנחת מהרש"ל שאין בזה קיום של 'לכם', "אלא בכלל לכם הוא",
ועוד, הוא מדגיש "בתוך התפילה", ומכך ניתן להבין שיש בכך גריעותא שמערב את הניגונים בתוך התפילה, ושמא זהו טעמו של מהרש"ל שאין זה 'מחציה לכם'.

וטעון ביאור.

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ב' מאי 24, 2021 12:15 am
על ידי לבי במערב
קובץ 'הערות וביאורים - אהלי תורה' גל' תתרד ע' 46־47.pdf
הערת הג"ר אברהם אלאשוילי שליט"א, מעורכי שו"ע אדה"ז במהדו"ח
(243.86 KiB) הורד 268 פעמים

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ב' מאי 24, 2021 12:26 am
על ידי מענה איש
לכאו' הסברא היא שא''א לערבב, אם נניח התפילה לוקחת 3 שעות הרי שהג' שעות הללו שייכות לחציו לה' ולהכניס בתוכם מנגינות כשהציבור רוצה אז ממילא זה לא לה', מה תגיד שיהא כאן מצד לכם הרי עכשיו זה לא זמן של לכם זה זמן של לה' ועיין משנ''ב ריש סימן תקכט בשם הפוסקים שצריך לחלוק היום.

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ב' מאי 24, 2021 6:47 pm
על ידי כדכד
זה לא חמיו לה' כי זה לא תפילה ולא לימוד תורה וזה לא חיו לכם כי זה לא טעים.
כוונתי, יש כאן הנאה רוחנית (למי שנהנה) אבל "לכם" צריך הנאה גשמית ואת זה אין כאן.

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ב' מאי 24, 2021 11:53 pm
על ידי מענה איש
כדכד כתב:זה לא חמיו לה' כי זה לא תפילה ולא לימוד תורה וזה לא חיו לכם כי זה לא טעים.
כוונתי, יש כאן הנאה רוחנית (למי שנהנה) אבל "לכם" צריך הנאה גשמית ואת זה אין כאן.

סברא יפה, אבל בפוסקים נזכר דהמתענה תענית חלום ביו''ט עונג הוא לו מחמת שרוצה לבטל החלום ויוצא בזה יד''ח חציו לכם

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ג' מאי 25, 2021 12:37 am
על ידי שומע ומשמיע
ייתכן הכוונה שאנשים אף שנהנים אין זה ממש תענוג להם שהיו בוחרים בו אלא שחושבים כמצות אנשים מלומדה שמעלה היא לתפילה.

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ג' מאי 25, 2021 6:15 pm
על ידי כדכד
מענה איש כתב:
כדכד כתב:זה לא חמיו לה' כי זה לא תפילה ולא לימוד תורה וזה לא חיו לכם כי זה לא טעים.
כוונתי, יש כאן הנאה רוחנית (למי שנהנה) אבל "לכם" צריך הנאה גשמית ואת זה אין כאן.

סברא יפה, אבל בפוסקים נזכר דהמתענה תענית חלום ביו''ט עונג הוא לו מחמת שרוצה לבטל החלום ויוצא בזה יד''ח חציו לכם

בעצרת דהכל מודים דבעינן לכם זה גם נכון?
לדעתי מ"ש הפוסקים אינו דיוצא בזה הלכם אלא שכיוון ששמח יותר בביטול החלום מאשר באוכל אז יוצא בזה ידי שמחת יו"ט

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ד' מאי 26, 2021 10:19 am
על ידי בברכה המשולשת
אולי התירוץ הוא שאין ראוי שאדם יהנה מהניגונים, וממילא אין זה נחשב להנאה.

Re: ניגונים, חציו לכם?

פורסם: ו' מאי 28, 2021 11:19 am
על ידי יוֹסֵפֶר
בברכה המשולשת כתב:אולי התירוץ הוא שאין ראוי שאדם יהנה מהניגונים, וממילא אין זה נחשב להנאה.

היינו דבהא פליגי המהרש"ל והגר"ז