מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורת הקריאה והניגון של יהדות בבל

מאסף לדברי שירה ופרוזה באספקלריה של תורה וברוחם של חכמים. מן המקור ומן הכתובים.
תורה יהדי''ר
הודעות: 241
הצטרף: א' דצמבר 12, 2021 10:40 pm

מסורת הקריאה והניגון של יהדות בבל

הודעהעל ידי תורה יהדי''ר » ב' אפריל 25, 2022 4:45 pm

בס"ד

נפתח כעת אתר חדש ובו מסורת הקריאה והניגון של יהדות בבל, בתנ"ך תפילות ופיוטים.

שמעו ותחי נפשכם!

http://www.shimon-agassi.com/MyArchives ... t_V30.html

הצעיר שבכהונה
הודעות: 116
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: מסורת הקריאה והניגון של יהדות בבל

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ב' אפריל 25, 2022 10:57 pm

תודה רבה על שיתוף האתר.
ראיתי שהאתר לזכרו של הרב עזרא דשט ע״ה. זכיתי להכיר אותו. (גם בחוברת קורס הקריאה שנמצאת באתר משולבות הערות שאני שלחתי לו לפני כ־15 שנה).
אכן אבדה גדולה.
יש לציין שהרב עזרא ע״ה אמר לא פעל שאין זו מסורת בבלית בלבד אלא של כל עה״מ, והדברים נכונים לבני כל העדות (כמובן ההגייה, לא הנגינה). את הקורס הוא לא פרסם כקורס קריאה ע״פ המסורת הבבלית, אלא כקורס קריאה נכונה ע״פ הספר שפת אמת שפתי כהן.
תנצב״ה

תורה יהדי''ר
הודעות: 241
הצטרף: א' דצמבר 12, 2021 10:40 pm

Re: מסורת הקריאה והניגון של יהדות בבל

הודעהעל ידי תורה יהדי''ר » ב' אפריל 25, 2022 11:38 pm

לא זכיתי להכיר את האיש, אבל גם אני התרשמתי מאוד לטובה, כמה פעמים ניסיתי ללמוד את הטעמים של כל התנ"ך, ולא עלתה בידי, אקווה שעכשיו יעלה בידי, ע"י האתר הנ"ל.

היה כדאי להוסיף גם ניגון של המשניות והזוהר (יש לר' משה חבושה דוגמא קטנה, אך זה לא מספיק בכדי ללמוד).

אגב, בפיוטים באתר הנ"ל, ראיתי מנגינה לפיוט "משחק בקוביה", קראתי את הפיוט הזה בספר אורה ושמחה, על פורים לר' משה אהרן רחמים פייאצה זצ"ל, [שיצא לאור מחדש השנה], והתרשמתי מהמילים, וכעת שמח לבי לראות שיש לפיוט זה גם ניגון, דבר שלא חשבתי שקיים.

הצעיר שבכהונה
הודעות: 116
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: מסורת הקריאה והניגון של יהדות בבל

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ו' אפריל 29, 2022 12:12 am

תורה יהדי''ר כתב: היה כדאי להוסיף גם ניגון של המשניות והזוהר (יש לר' משה חבושה דוגמא קטנה, אך זה לא מספיק בכדי ללמוד).


הבדל גדול בין חכם משה חבושה נר״ו לחכם עזרא דשט ע״ה. חכם חבושה ויתר על ההגייה הנכונה של לה״ק ומסתפק להנציח את המנגינות. (יש לו קצת הקלטות בדקדוק, וגם הוציא קלטת אחת שבה הוא מסביר את כללי הדקדוק וההגייה, אבל אינו נאה מקיים, אלא בדר״כ הוא קורא כמו שרוצים שהוא יקרא).
לא כך חכם עזרא ע״ה. אצלו העיקר היה ההגייה והמנגינה טפלה. כך הוא הדגיש בקורס הקריאה שלו, שאת טעמי המקרא הוא שם בסוף, כי זה הדבר האחרון בחשיבות, ואנשים טועים ורוצים ללמוד טעמי המקרא לפני שהם בכלל יודעים לקרוא נכון.


חזור אל “אָשִׁירָה נָּא לִידִידִי”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים