עמוד 1 מתוך 1

מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ה' יוני 02, 2022 3:20 pm
על ידי י.מ.בלושטיין
מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

הרב יהושע מנחם בלושטיין

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, יוֹסֵף שָׁלוֹם | יוֹשֵׁב אֹהָלָתָא?
דִּמְאַת שְׁנָתָא | בִּרְצִיפוּתָא, דְּבַקְתְּ וְאִשְׁתַּדַּלְתְּ | לְחוֹד בְּאוֹרַיְתָא.
שְׁבוּעָן וְיַרְחָתָא | בְּלָא אַפְסָקוּתָא, כָּל־כֹּחָךְ שִׁקַּעְתְּ | וְכָל מַעְיְנָתָא.
לָא הֲוָה־לָךְ | מִדַּעַם בְּעוֹלָמָךְ, בַּר מִן־אַרְבַּע | אַמּוֹת הִלְכְתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, לֵוִי יִצְחָק | הַמְצַדֵּד בִּזְכוּתָא?
דִּלְפִקּוּדוֹי רְגֵגְתְּ | כְּלֵית לִדְבֵקוּתָא, בִּידִידוֹתֵיהּ חֲשַׁקְתְּ | שִׁחַרְתְּ לִקְרֵבוּתָא.
זִקּוּקִין דְּנוּרָא | וּבְעוּרִין דְּאֶשָּׁא, רְשָׁפֶיךָ רִשְׁפֵּי־אֵשׁ | סַגִּיאָה רְחִימוּתָא.
אַהֲבַת עוֹלָם | מְכַסְּיָא פִּשְׁעֵי־בְּנִין, מְקַלְקֶלֶת שׁוּרָתָא | מְתַבֶּרֶת מְחִיצָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, מַתִּתְיָהוּ רֵישׁ־מַחְתַּרְתָּא | וְכָל חֲבוּרָתָא?
אֲרוּם מִגּוֹ | תְּקוֹף אִתְקַשְׁרוּתְכוֹן, בְּעֵינוֹי דְּשִׂטְנָא | שְׁדֵיתוּן גִּירָתָא.
וּבְעִידַן עָקוּתָא | דְּעַל אַדְמָתָא, לָא אִתְרַפֵּיתוּן | אוּף לְשַׁעְתָּא.
לָא אִתְחַשַּׁבְתּוּן | בְּכָל קוֹרָתָא, וְנַפְשֵׁיכוּ כְּלִילָא | בְּלַהַב הֹעֲלָתָה.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, יִשְׂרָאֵל מֵאִיר | שְׁלִימָא דִּמְהֵימְנוּתָא?
דִּלְפוּרְקָנֵיהּ שִׂבַּרְתְּ | יִחַלְתְּ לִישׁוּעָתָא, גָּלוּת שְׁכִינְתֵּיהּ־כְּאֵבְתְּ | וַאֲשֵׁידַת דִּמְעָתָא.
חָצְנָךְ נְעַרְתְּ | קֻלְמוּסָךְ שְׁנִין־שִׁנַּנְתְּ, סְפָרִים אֵין־קֵץ | הוֹלַכְתְּ לְקַצְוָתָא.
בְּאֹרַח מֵישָׁר | סַגֵּית בִּשְׁלֵמוּתָא, נְקִי־כַּפַּיִם בַּר־לֵבָב | וּשְׁפַל־בְּדַעְתֵּיהּ כְּתוֹלַעְתָּא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, מְנַחֵם מֶנְדְל | עַמּוּדָא דְּאֶשָּׁתָא?
דַּאֲמִתּוּתֵיהּ סְתִימְתָּא | אַסְעֵרַת כָּל־נַפְשָׁךְ, וְאַבַּתְרָהּ שְׁאַגְתְּ | כִּכְפִיר אַרְיָוָתָא.
לִקְרָבָא רַב־וְתַקִּיף | נְפַקְתְּ בְּכָל־כֹּחָךְ, מִקֻּשְׁטָא דִּילָךְ | לָא־זַעְתְּ כְּנִימָתָא.
שְׁמַיָּא עַבְדֵת | מִן־אַרְעָא וְאַרְקָתָא, חֶרְדַת אֱלֹקִים | אַחְדַּרְתְּ בְּלִבָּתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, קְדוֹשׁ אַהֲרֹן | מוֹפֵת דָּרָתָא?
אֲרוּם מִדְּבֵקוּתֵיהּ | קַדִּישָׁא עִלָּאָה, לָא אֲסַחְתְּ | מֵעוֹלָם דַּעְתָּא.
כָּל אָרְחָתָךְ | לֵיהּ מְסַרְתָּ, וּרְמַ"ח אֵבָרָךְ | שַׁוֵּית מֶרְכַּבְתָּא.
לְעִיר וְקַדִּישׁ | בְּרֵיוָךְ נִדְמֵיתָ, הֲדָרָא דְּלָא־אֶפְשָׁר | לְמִפְרַט בְּשִׂפְוָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, אִיצָ'לֶה פְּרִישָׁא | נֶאְזָר בִּגְבוּרְתָּא?
דְּמִפַּחְדֵּיהּ סְמַר־בִּשְׂרָךְ | מִדִּינֵיהּ רְעַד־גּוּפָךְ, חִיל־וּרְעָדָה אֲחָזוּךְ | פַּלָּצוּת וּבְעָתָה.
יְמָמָן דְּמַמְתְּ | כָּל־מְכִילָן שְׁבַרְתְּ. נַפְשָׁךְ עִבַּדְתָּ | בִּטַּשְׁתְּ כָּל־רְעוּתָא.
מוּסָרֵיהּ דְּרַשְׁתְּ | בְּשִׂפְוָן דְּלִיקָתָא, שְׁלִימוּ דְּדִקְדּוּקָא | סַגִּיאָה זְהִירוּתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, פְּלוֹנִי אַלְמוֹנִי | חַד מִן־רְחִיקָתָא?
דְּעַל מַדְבַּח | אֲמִתּוּתֵיהּ אַקְרֵבְתְּ, רוֹב חֶלְמָתָא | וְכָל תָּכְנִיָּתָא.
וּלְכָל מִשְׁפַּחְתָּא | שְׁכֵנַיָּא וְחֶבְרָתָא, בְּגִין דְּחִילוּתֵיהּ | אַפְנֵית קְדֵלָתָא.
לִקְשָׁיִין הִסְכַּנְתְּ | בִּבְעָיָן לָא־בְּחַלְתְּ, כָּל הוֹן־בֵּיתָךְ | יְהַבְתְּ בְּאַהֲבָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, נַחְמָן בַּר־שִׂמְחָה | מְקוֹר חָכְמָתָא?
דִּבְצִלֵּיהּ חָסִית | יְמָם וְלֵילְוָתָא, וּבָתְרֵיהּ דְּלַקְתְּ | לְטוּרָן וְחַקְלָתָא.
לֵיהּ שְׁפַכְתְּ | כָּל לִבָּתָא, וְיָתֵיהּ צָבִית | כָּל יוֹמָתָא.
לְפֻלְחָנֵיהּ הִתְמַסַּרְתְּ | מִטַּל טַלְיוּתָא, תְּקוֹף פְּשִׁיטוּתָא | וֶעֱזוּז תְּמִימוּתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, אֱלִיעֶזֶר זְעִירָא | בַּעַל מַחְשַׁבְתָּא?
דְּמִגּוֹ קְבֵלַת | גֵּיהִנֹּם תַּלְגּוּתָא, מְהֵימְנוּתֵיהּ נְטַרְתְּ | עֶשְׂרִין שְׁנָתָא.
וִיצִיאָתָא כְּבִיאָתָא | שָׁלֵם בְּכֹלָתָא, חֲבָל לָא־הִשְׁתְּכַח | תְּקוֹף לַהֲטוּתָא.
לָא וִתַּרְתְּ | עַל שַׂעֲרָתָא, וְלָא הִרְהַרְתְּ | בִּשְׁאֵלָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, חֲכַם עוֹבַדְיָה | רַב פָּעֳלָתָא?
דַּהֲדַר שְׁמֵיהּ | וִיקַר אוֹרַיְתֵיהּ, בְּנִשְׁמָתָךְ נְגַע | וְאַדֵּיר שֵׁינָתָא.
וּבְגִין חֲדָא־מִצְוָתָא | וְכָל־חֲדָא נִשְׁמָתָא, רַגְלָךְ כַּתֵּתַת | אוּף לְקַצְוָתָא.
עִתָּיךְ וְאוֹנָךְ | יְקָרָךְ וְכָל־דִּילָךְ, מְסַרְתְּ בִּרְעוּתָא | וַהֲדַרְתְּ עַטְרָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, אָשֵׁר רְחִימָא | נוֹרָא תְּהִלָּתָא?
אֲרוּם עֲבוּר־בְּנוֹי | יָת־חַיָּיךְ אַקְדֵּשְׁתְּ, הֶפְקֵר כַּמִּדְבָּר | יָת־בֵּיתָךְ שַׁוֵּיתָא.
לְזַעֲקַת מָךְ־וָרָשׁ | אוּדְנָךְ כְּרֵיתָא, טֶרֶם יִקְרָאוּ | הִקְדַּמְתְּ מַחֲשַׁבְתָּא.
נִדְכָּאֵי אַחֲיֵית | נִשְׁבָּרֵי אַחֲזֵקְתְּ, כָּל־מַחְשְׁבוֹת לִבָּךְ | לְמֵיטַב לְזוּלָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, שְׁמוּאֵל זַנְוִיל | חוֹלֶה אַהֲבָתָא?
דִּבְשַׁעְתָּא דַּעֲסַקְתְּ | בְּאוֹרַיְתֵיהּ קַדִּישָׁא, מוֹר נְטַף | מִן שִׂפְוָתָא.
וּבְדִיצָתָא | וּבְעֶרְגָּתָא, הִתְעַנַּגְתְּ וְהִתְרַפַּקְתְּ | עַל־כָּל קֻשְׁיָתָא.
מַאן דְּלָא־חֲמֵי | הָדֵין חֶזְוָתָא, לָא חֲזָא | מִימוֹהִי חֶדְוָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, אַבְרָהָם בֶּן־אַבְרָהָם | מִמִּשְׁפַּחַת מַלְכוּתָא?
אֲרוּם בְּגִין | כְּמִיהוּ דִּילֵיהּ, כָּל־תַּפְנוּקֵי עָלְמָא | שְׁבַקְתָּ וּנְטַשְׁתָּ.
וּמִגּוֹ דַּחְקוּתָא | וְהֶסְתֵּרוּתָא, בְּאוֹרַיְתֵיהּ יְגַעְתְּ | בְּרֹב חֶדְוָתָא.
עַד דִּלְגוֹ | אַתּוּן נוּרָא, בִּנְהִירוּ דְּאַנְפִּין | לִשְׁמֵיהּ קְפַצְתָּ.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, יִשְׂרָאֵל סָבָא | יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמָתָא?
אֲרוּם בְּדִיל | אִשְׁתְּמוֹדְעוּתֵיהּ, סִגַּפְתְּ וּבִטַּשְׁתְּ | גּוּפָךְ כְּחִישָׁתָא.
נַהֲמָא וּמַיָּא | מִפּוּמָךְ קַדִּישָׁא, עֲצַרְתְּ וּמְנַעְתְּ | מִשַּׁבְּתָא לְשַׁבַּתָּא.
עַיְנִין דִּילָךְ | זִכַּכְתָּ וְקִדַּשְׁתָּ, כְּחַד מַלְאֲכֵי | דִּינוּר נַהֲרָתָא.

מְנָן וּמָאן | הוּא רְחִימָךְ, יִצְחָק אַיְיזִיק | הָרוֹעֶה בְּשׁוֹשַׁנָּתָא?
דְּמִגּוֹ רְחִימוּתֵיהּ | דְּמַלְיָא כָּל־לִבָּךְ, זְמִירָן עִלָּאִין | לֵיהּ רְחֵשְׁתָּא.
וְכָל דְּאַצֵּית | לְקָלָךְ רְגִיגָא, אִתְדְּלַק לִבֵּיהּ | לְמֶהְדַּר בִּתְיוּבְתָּא.
שְׁבִיבָא דִּי־נוּרָא | לַהֲטָא בְּקִרְבָּךְ, נַהֲרֵי צִמְאוֹנָא | גַּעֲגוּעָא וּתְשׁוּקָתָא.

* * *

מַאן הוּא | רָזָא דִּילְכוֹן, צַדִּיקֵי וַחֲסִידֵי | נְקוּבֵי בִּשְׁמָתָא?
דְּכָל דְּאַדְכַּרְנָא | שִׁבְחֵי שִׁבְחַיָּא, מִן־יַמָּא רַבָּא | טִפְּתָא זְעִירְתָּא.
חֲדָא אוֹ־תְּרֵי | נְקֻדָּתָא, שִׁפּוּלֵי גְּלִימָתָא | מִקְצָתָא דְּמִקְצָתָא.
מַאי דְּיָכִיל | לְמִדְחַק קֻלְמוּסָא, בְּשׁוּרָן אַרְבַּעְתָּא | וּבְמִלָּן סְפוּרָתָא.

מַאן הוּא | רָזָא דִּילְכוֹן, כָּל זַכָּאֵי | רְחִימְתָּא שַׁפִּירְתָּא?
חַכִּימֵי גִּבָּרֵי | קְדוֹשֵׁי טְהוֹרֵי, רִבּוֹא רִבְוָתָא | דְּלָא־אֶפְשָׁר בְּסִפְרָתָא.
מִנְהוֹן יְדוּעֵי | פְּקִיעֵי שְׁמָתָא, וּמִנְהוֹן מוּפְלָגֵי | שׁוֹכְנֵי סִתְרָתָא.
וְעִמְּהוֹן בֵּינוֹנֵי | חֲפֵצֵי בַּקָּשָׁתָא, דְּתַקִּינוּ עוֹבָדַיְהוּ | בְּעִקְבֵי רַעֲוָתָא.

מַה־רְחִימְכוֹן מֵרְחִימָא | תְּמִימֵי יוֹנָתָא? מַה־דְּחִילְכוֹן מִדְּחִילָא | שְׁלִימֵי דָּכְיָתָא?
אֵיךְ־מִגּוֹ בִּיצָתָא | טִינָא וְעַפְרָתָא, אִתְרוֹמַמְתּוּן בְּאַפְרַשְׁתָּא | וְלָא־טְבַעְתּוּן בִּשְׁקַעְתָּא?
אֵיךְ־כְּהַלְתּוּן לְמֵיקַם | כְּשׁוּרָא בְּצוּרָתָא, קֳבֵל־שִׁדּוּלֵי עָלְמָא | וְכָל מְשִׁיכָתָא?
הֵיכְדֵּין לָא־אֲזַלְתּוּן | בְּאֹרַח כָּל־עָלְמָא, סְחִיפֵי רוּחָתָא | דְּמִיכֵי חוֹרָתָא?

הֵיאַךְ אִתְנַהֲרוּ | עֵינֵיכוֹן מֵעַיְנִין, לְמִנְכַּר וּלְמִקְלַט | רְמִיזָא דְּחָכְמְתָא?
מֵאָן שְׁאַבְתּוּן | יָת כֹּחָתָא, לָא־לְמִנְשֵׁי בְּצִיָּתָא | בְּרִית שְׁבוּעָתָא?
אֵיכָכָה אִתְפַּקְּחוּ | אֻדְנֵיכוֹן מֵאֻדְנִין, לְמִרְכַּן וּלְאַצֵּית | הִדְהוּדֵי מְנַסַּרְתָּא?
מִי־נְסַךְ בְּכוֹן | תָּקְפָּא וּגְבוּרְתָא, לְנַצַּח לְחִוְיָא | דְּחִילָא וְאֵימְתָנוּתָא?

מַה־בְּעַר בְּלִבְּכוֹן | כְּחֵיזוּ אֶשָּׁתָא, דִּבְגִינֵיהּ עֲבַדְתּוּן | שְׁבַח־כָּל דָּא־שִׁירָתָא?
אָן הִיא | רוּחָא טְמִירָתָא, דְּאַפְעֵמַת יַתְכוֹן | לִבָּא וְנַפְשָׁתָא?
מַאי הִיא | תְּשׁוּקָתָא עִלָּאִיתָא, דְּקַרְקֵישַׁת בְּכוֹן | יְמָם וְלֵילְוָתָא?
אַ ־ יֵּ ־ ה | אַשְׁרָאוּתָא קַדִּישְׁתָּא, דְּאוֹבֵילַת יַתְכוֹן | לְהָנֵי פְּסָגָתָא?

אוּף אֲנַן | זְעִירֵי חֲבוּרָתָא, בָּעִינַן לְמֵיקַם | עַל־דְּנָא רָזוּתָא.
לְמִבְעַר בְּאֶשַּׁתְכוֹן | קַדִּישָׁא עִלָּאָה, לְאַרְגָּשָׁא יָת־רוּחֲכוֹן | כְּבִישְׁתָּא סְתִימְתָּא.
לְמִדְבַּק בִּרְחִימָא | מַחְמַד נַפְשָׁתָא, דְּלֵיהּ כְּסַפְתּוּן | עַל מִשְׁכְּבָתָא.
לְמִקְרַב לִרְגִיגָא | חִכּוֹ מְתִיקוּתָא, דְּבָתְרֵיהּ רְדַפְתּוּן | בִּרְחוֹבוֹת קִרְיָתָא.

לְמֵיזַע וּלְמִרְתַּת | מִדְּחִילְכוֹן נוּר־דָּלְקָא, דִּבְדִילֵיהּ שְׁבַקְתּוּן | כָּל חֲמוּדָתָא.
לְאִתְקַשָּׁרָא בְּעִלָּאָה | רַב־וְשַׁלִּיט עַל־כֹּלָּא, דְּלֵיהּ פְּלַחְתּוּן | בִּתְדִירָתָא.
לְמִסְכֵּי לְמַלְכָּא | סָתִים וְגַלְיָא, אֵ־ל מִסְתַּתֵּר | בְּחֶבְיוֹנֵי דַּרְגָּתָא.
לְמֵידַע וּלְמִחְכַּם | לִרְחִימְכוֹן קַדִּישָׁא, עִלַּת כָּל־עִלָּתָא | וְסִבַּת כָּל־סִבָּתָא.

כָּל־אִלֵּין רִגְשַׁיָּא | מַאֲוָיַיָא וְהִתְמַסְרוּתָא, מַתְּנַת שְׁמַיָּא־הֲווֹ | אוֹ־קִנְיַן עַבְדוּתָא?
הֲעוֹבָדֵיכוֹן רַבְרְבַיָּא | גָּרְמוּ רְבוּתְכוֹן, אוֹ־דִּילְמָא עוֹבָדַיָּא | תּוֹלֶדֶת רְבוּתָא?
הֲיִכְהֵל כָּל־בַּר־נַשׁ | לְמֵיהַךְ בְּאָרְחֲכוֹן? וְכָל־דְּיַעֲבֵד כְּוָתְכוֹן | הֲיִצְלַח כִּבְקַמַּיְתָא?
דָּא־הִיא תַּעֲלוּמָתָא | שְׂגִיבְתָּא חֲתִימְתָּא, שְׁאֵלַת שְׁאֵלָתָא | וְחִידַת חִידָתָא!

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ה' יוני 02, 2022 9:20 pm
על ידי בן מיכאל
נפלא ביותר!

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ו' יוני 03, 2022 3:47 am
על ידי שמשון
מדהים.
הזלתי דמעה

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 12:24 am
על ידי שמשון
1) הגרי"ש אלישיב
2) ר' לוי יצחק מברדיטשוב
3) מתתיהו גלמן
4) הח"ח
5) הקוצקר
6) הבלזער
7) ר' איצלה פטרבורגר
8) בעל תשובה
9) ר"נ מברסלב
10) ר' אליעזר ננס
11) הגר"ע יוסף
12) ר' אשר פריינד
13)?
14) הגרף פוטוצקי
15) ?
16) רבי יצחק אייזיק מקאלוב

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 2:50 am
על ידי אהרן תאומים
15) הסבא ר' ישראל בער אודסר, לא?

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 4:24 am
על ידי שמשון
שמשון כתב:1) הגרי"ש אלישיב
2) ר' לוי יצחק מברדיטשוב
3) מתתיהו גלמן
4) הח"ח
5) הקוצקר
6) הבלזער
7) ר' איצלה פטרבורגר
8) בעל תשובה
9) ר"נ מברסלב
10) ר' אליעזר ננס
11) הגר"ע יוסף
12) ר' אשר פריינד
13) רבי שמואל שושן
14) הגרף פוטוצקי
15) הבבא סאלי
16) רבי יצחק אייזיק מקאלוב

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 11:52 am
על ידי י.מ.בלושטיין
רוך שכיוונת בכל השמות לכוונתי המדוייקת.
אציין שנשאלתי רבות, הן בע"פ, והן בכתב בכל הפלטפורמות בהם פורסם שיר זה, על ידי אנשים רבים בנוגע לזהות הצדיקים והיהודים הטובים המוזכרים בשיר,
ונוכחתי לראות ש[בניגוד למה שחשבתי מתחילה] רוב האנשים התקשו או טעו בזיהויים של רוב השמות. ולכן אני מתפעל מאד מכך שמע"כ הצליח במהירות כה רבה לעמוד על הכוונה, ויישר חילו.

נ.ב. אציין כי הקפדתי לבחור עבור קטעי השיר רק דמויות מוכרות לציבור. ואכן כל הדמויות הנזכרות הינם דמויות מפורסמות ביותר, מלבד הדמות הי"ג, דמותו של הגה"ח ר' שמואל שושן זצ"ל, שאינו דמות מפורסמת כל כך, ודאי לא בהשואה לשאר הדמויות הנזכרות. וזאת משום שכאשר כתבתי את הקטע הזה על אהבת תורה, לא מצאתי בשום אופן דמות מתאימה יותר ממנו להיות נשוא הקטע, הרגשתי שהקטע הזה על כל מילותיו תפור רק על ר' שמואל שושן, וכל מי שהכירו יכול להעיד שכל מילה נכונה במאה אחוז בלי שום גוזמא, ואדרבה, הרי זה רק מקצת שבחו. ולכן חרגתי מן הכלל שקבעתי לעצמי והבאתי את דמותו, ויהיה הדבר לעילוי נשמתו של האי גברא רבא ויקירא תלמיד חכם וצדיק שכל ימיו ברח מן הכבוד.

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 1:13 pm
על ידי איש_ספר
מצטרף למברכים, באמת מרגש ומעורר.

הצלחתי לזהות את רוב הדמויות (ר"א ננס ר' מתתיהו געלמן ור"ש שושן לא הייתי מעלה בדעתי...) וזה הספיק לי להתפעל גם מהיכולת של הכותב להתרגש מדמויות כ"כ שונות ומגוונות. וזה ראוי לציון לשבח מיוחד!

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 2:33 pm
על ידי דרומי
יפה ומיוחד.

ואעפ"כ, לענ"ד היה מתאים יותר להצטמצם בשטח מסויים של זמן (עד"מ תקופה של מאה שנים האחרונות), ולא להפליג בבת אחת מרלוי"צ מבארדיטשוב עד ר' אליעזר ננס (עד"מ) ולהעמידם בשורה אחת.

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 3:01 pm
על ידי י.מ.בלושטיין
יישר כח לכולם על המשוב.
אכן היה לי עניין גדול להביא דמויות מתקופות כמה שיותר קרובות אלינו, ולכן לא הבאתי דמויות מהתנ"ך או מחז"ל, כי הדמויות הללו מצטיירות אצלנו בדרך כלל כרחוקות מאיתנו,
וגם מאד מעורר את הלב לקרוא על אנשים שראינו בעינינו את הנכתב עליהם, או אנחנו בעצמנו, או אבותינו וזקנינו בדורות סמוכים מאד. ולכן לא הבאתי אנשים שנפטרו לפני יותר ממאתים שנה [בקירוב].
אם הייתי מתמקד בתקופה יותר מצומצמת, הייתי צריך לוותר על כמה וכמה דמויות הוד, כגון ר' לוי יצחק מברדיטשוב, והרה"ק ר' יצחק אייזיק מקאליב, הגרף פוטוצקי, ר' נחמן מברסלב, ועוד. ואיני רואה את השיר שלם בלי דמויותיהם..

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 4:19 pm
על ידי מקדש מלך
אני זהיתי את כולם, פרט לשמואל זנויל שהיה נראה לי הגר"ש אוירבעך, וחשבתי שכנראה היה לו עוד שם שלא מוכר...

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 4:19 pm
על ידי שמשון
כבר שנים, שנים, שנים, שלא התפרסם ביהדות החרדית מאמר מרגש בסדר גודל כזה. דמעות. פשוט דמעות. איזה רמה נפלאה. איזה עושר. אחזתי את המבשר בידיים וקראתי את השיר פעם אחר פעם וערכתי חידון לבני ביתי על כל דמות ודמות.
הרב בלושטיין, הרבי שלי בחיידר כשרצה להחמיא על משהו טוב היה נוהג לומר: אם אתה כזה מוצלח אז איפה היית עד עכשיו.
אנא המשך לרומם אותנו מתנובת עטך העשירה, שמימות דוד זריצקי עוד לא יצא דבר כתוב כה מוצלח.

נ.ב. את שמותיהם של ר"ש שושן והבבא סאלי לא ידעתי, קיבלתי אותם בהודעה פרטית. וייש"כ לשולח.

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ד' יוני 08, 2022 4:23 pm
על ידי אראל
מקדש מלך כתב:אני זהיתי את כולם, פרט לשמואל זנויל שהיה נראה לי הגר"ש אוירבעך, וחשבתי שכנראה היה לו עוד שם שלא מוכר...

חבל... חשבתי לתומי שהכותב מתכוין לסבי זצ"ל שנשא שם זה..., הוא היה באמת צדיק ועובד ה' גדול...

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ה' יוני 09, 2022 12:31 am
על ידי אהרן תאומים
אין לי מושג למה נמחק ההודעה האחרונה, שביקשה מי יוכל לכתוב בית בסגנון זה לכבדו של בעל השיר, אז בכל אופן ניסיתי כוחי:
מנן ומאן / הוא ספרוונך, יהושע מנחם / המביע במילתא
הרגשי דעתיך / מכל אתרין / ממתנגדיא / ועד לגורא חבורתא
ארום מגו דרומא נפקְתְּ / ואיך לכולהון פירגנתְּ / אבל (באמת) צדיקתא
ברם שביליא דמן ארעא לשמיא / לאו תליא בשייכותא / אולי מחמימון דעיר אבהותא

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ה' יוני 09, 2022 12:35 am
על ידי מענה איש
זכאה חולקיה/דהאי רחימא יהושע מנחם/דאושיט ידוי/ואחיז בקולמוסיה
וקא משתעי/בשבחא דצדיקיא/כל חד וחד/כפום עובדיה
וטמיר ברזין/סתימין דסתימין/ובני נשא לא יכלין/למינדע להו
ברם חבריא/דאתמר בהו/וצפונך תמלא בטנם/אוקמוה כדקא יאות.

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ג' מאי 23, 2023 11:17 am
על ידי י.מ.בלושטיין
בסייעתא דשמיא גדולה מאד, זכיתי השנה לכתוב שיר מקביל המשמש כעין תרגום, עבור אלו שמחסום השפה הפריע להם עד עתה ליהנות מהשיר.
מצו"ב בברכה, ויישר כח לכל המעודדים והמגיבים בעל פה ובכתב, כאן ובמקומות אחרים, שנתנו לי את הכח להמשיך במלאכת השיר.

Re: מנן ומאן הוא רחימך שפירא בריוותא??

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:52 pm
על ידי אליסף
י.מ.בלושטיין כתב:בסייעתא דשמיא גדולה מאד, זכיתי השנה לכתוב שיר מקביל המשמש כעין תרגום, עבור אלו שמחסום השפה הפריע להם עד עתה ליהנות מהשיר.
מצו"ב בברכה, ויישר כח לכל המעודדים והמגיבים בעל פה ובכתב, כאן ובמקומות אחרים, שנתנו לי את הכח להמשיך במלאכת השיר.

'מלאכת' השיר?
חכמה היא ואינה מלאכה!