עמוד 1 מתוך 2

ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 3:59 pm
על ידי נאשער
חשבתי שכאן הכי מתאים לברר ענין זה.
השבוע שמעתי מדברים שבאחד מהיומונים החרדיים היה כתוב שניגון ד' בבות שמע הרב בעה"ת זי"ע לא אחר מאשר מגוי גינרל אחד לפני שמת בבית האסורים ואח"כ שיננו עד שהפך לניגון הידוע שעליה אנו דנים.[כמו הניגון של הקאלעבער זי"ע גלות גלות] מי שיודע יותר פרטים בזה או שזה ...אשמח מאוד אם יפנה למקורות האמיתיים בזה.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 9:38 pm
על ידי יאיר
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7% ... 7%95%D7%AA
ארבע בבות (ביידיש: דער "ניגון פון פיר פאַלען". מכונה גם: ניגון אדמו"ר הזקן או ניגון הרב וכן הניגון הידוע והניגון המיוחס. חסידי אדמו"ר הזקן קראו לו "תקיעה גדולה") הוא מעשרת הניגונים המכוונים, והחשוב שבהם, שהלחין רבי שניאור זלמן מלאדי מייסד חסידות חב"ד. הניגון נחשב לאחד הניגונים העמוקים והמיוחדים של החסידות, ולניגון היסודי והראשי של חסידות חב"ד[1]. לניגון ארבעה בתים, בהם משתקפים העולמות הרוחניים העליונים אבי"ע. ניגון זה, כמו רוב ניגוניו, חיבר רבי שניאור זלמן בעת שלמד אצל מורו ורבו המגיד ממעזריטש. לאחר שהיה לרבי, שינה ושיכלל את כל הניגונים, וניגון זה בפרט[2]. מפאת סגולותיו המיוחדות ומשמעותו הרוחנית, נהוג בקרב חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות, מתוך רצינות ובמועדים מיוחדים.

"ארבע בבות" הוא הניגון הראשון בספר הניגונים של חסידות חב"ד.
תוכן עניינים
[הסתרה]

1 מסגולות הניגון
2 זמני נגינתו
3 דייקנות וזהירות בנגינתו
4 קישורים חיצוניים
5 הערות שוליים

[עריכה] מסגולות הניגון

אחדים מאדמו"רי חב"ד עסקו בסגולותיו של הניגון:

הרבי המהר"ש מליובאוויטש: "בעת שמנגנים נגונו של הרבי הזקן זהו זמן המוכשר לתשובה, מפני שאז עת רצון למעלה".
אדמו"ר הרש"ב: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימית זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות; וכשמנגנים את הניגון בטהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות לאחר קריאת שמע שעל המיטה באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק, אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים."
אדמו"ר מוהריי"צ: "בידינו הבטחה שכאשר ינגנו את הניגון מתי שיהיה והיכן שיהיה, ישמע זאת הרבי (אדמו"ר הזקן) וירגיש, באיזה מדריגות גבוהות שרק יהיה. אלא שזה תלוי בהכנות המקבל."[3]

[עריכה] זמני נגינתו

נהוג, בחסידות חב"ד, לנגנו בזמנים מסוימים, כמו חודש אלול, ימי הסליחות וגם בשמחת תורה. כמו כן ביום אחרון של שלוש הרגלים, פורים, י"ט כסלו ("חג הגאולה", בו השתחרר רבי שניאור זלמן מלאדי מהכלא) ביום כיפור ובימים טובים נוספים. וכן בזמני שמחות: בעת הובלת החתן והכלה לחופתם, בר מצוה וברית מילה.

אדמו"רי חב"ד נזהרו מלנגנו אלא בזמנים האלה: ראש השנה, חודש אלול, ברית, חתונה ובר מצוה. וכמובן, בי"ט בכסלו שנחשב "ראש השנה" לניגון זה[4].

בלובביץ', עיירת הערש ומרכז חסידות חב"ד במשך כמאה שנים, היו מנגנים ניגון זה רק בזמנים קבועים, כמו י"ט כסלו, ובשמחות, כמו ברית, בר-מצוה, חתונה וגם בחודש אלול בתפלה (כשמתפללים ביחידות באריכות).

מקובל בשם הצמח צדק, שבימות החול (מלבד הזמנים האמורים), נגינתו עלולה לעורר קיטרוגים ח"ו[5].
[עריכה] דייקנות וזהירות בנגינתו

נהוג לשיר כל בית פעמיים (כך הוא מופיע גם בכל התקליטים)[6].

הפעם האחרונה ששרו ניגון זה בפומבי בנוכחות הרבי מליובאוויטש, הייתה בשנת תשמ"ט, שבת פרשת שמות. באותה התוועדות דיבר הרבי על הזהירות המיוחדת שיש בשירת הניגון, והורה ש"ינגנו עתה באופן יוצא מן הכלל (שהרי ידוע גודל הזהירות שלא לנגן ניגון זה כי אם בזמנים מיוחדים)". מאז לא הושר יותר בהתוועדויות הרבי.
[עריכה] קישורים חיצוניים

הניגון מושר בהתוועדות עם הרבי מליובאוויטש באתר חב"ד אינפו קובץ וידאו
הפעלת הניגון במדיה-פלייר באתר 'inner'. קובץ צליל
מתוך הדיסק "עצם הנשמה" קובץ צליל של יאיר כָּלֶב עם דברי רקע קצרים - באתר תניא אור.

[עריכה] הערות שוליים

1 ^ ספר הניגונים, ניגון א.
2 ^ אדמו"ר הרש"ב בהתוועדות י"ט כסלו תרס"ג - "התמים" חוברת ה' עמוד סד [כרך ב עמוד 488].
3 ^ ראה ספר השיחות תש"ז עמוד 101.
4 ^ שיחת פורים תרפ"ח.
5 ^ ספר הניגונים כרך א' עמוד ל (משיחת הרבי הריי"צ).
6 ^ אצל הרבי מליובאוויטש היו מנגנים לעתים את הבבא הרביעית - שבע פעמים, וגם קרה שניגנו פעם אחת, ועוד.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 10:46 pm
על ידי נאשער
יאיר,תודה רבה.
-------------
אולי בכל זאת יש מישהו שיכול להרחיב בפרט חיבור הניגון, אם הרב הלחינו בעצמו או ששמעו מהגינרל ושיפצו וכדו'.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 2:58 am
על ידי אדג
הדברים הם מצוצים מן האצבע, ואולי התחלף להם "מאַרש נפוליאון", בד' בבות. הניגון ד' בבות הוא ניגונו של אדה"ז שהלחינו בעצמו, וכל האומר אחרת איננו אלא מן הטועים.
-------------------
כמדומני שהזייפן הנודע מיכאל ראדקינסאהן, כתב כן בספרו 'שבחי הרב', או שמא הוא במעשה דר' זלמינא. בין כך וכך, הצד השווה שבהם, שכל דבריהם הבל ורעות רוח.
(הוספה לאח"ז: כמובן שבתוך 'שבחי הרב' טמונים שמועות נאות ומסורות מאומתות שאין אחריהן ערעור והרהור, אולם להשים שני הספרים אלו, שאיזדייף גברא ואיזדייף קמיע, כמקור לשמועה מוזרה שכזו, ודאי שאי אפשר).

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 3:29 am
על ידי ישבב הסופר
סיפר לי הרה"ח ר' אהרן חיים הויזמן מירושלים ז"ל שהכיר איש אחד חסיד חב"ד ושמו ר' מנדאל'ה כהן ז"ל שגר בעיר העתיקה והתפלל ב'צמח צדק שוהל'. [ראח"ה חיקה את נוסחתו לעלינו דמוסף לר"ה, שר' מנדלה היה מתפלל לפני העמוד בביהכנ"ס הנ"ל. אינני יודע עוד פרטים אודות ר' מנדאלע זה, ואשמח לשמוע יותר, אם יש].
עכ"פ רא"ח שאלו על הניגון הד' בבות "פיר פאלען" האם הוא מקורי ומדוייק כמו ששרים אותו כיום. ר' מענדאל'ה ענה לו שיספר לו סיפור שיענה על שאלתו, וזה תורף סיפורו:
שני ילדים בני טובים למדו אצל מלמד אחד, ואתם למד ילד אחד בן עניים. יומא חדא נתווכחו שני הילדים בני העשירים, על טיב מכנסיו של הילד העני. זה אומר חלק בד זה הוא האורגינלי, והחלק עם הבד ההוא הוא הטלאי. לעומתו ענה הילד השני וטען שאין הדבר כן אלא להיפוך, החלק ההוא הוא האורגינלי, וחלק האחר הוא הטלאי... בקיצור נתווכחו ולא ידעו עם מי הצדק.
והנה בא הילד העני, קפצו שניהם ורצו אליו, ופרשו שאלתם וויכוחם, וביקשו ממנו שיגלה להם איזה חלק ממכנסיו העיקרי ואיזהו הטלאי הנוסף...
הילד העני עונה להם: אל נא אחי, שניכם טעיתם, המכנסיים שלי הם טלאים טלאים שחוברו יחדיו, אין בו שום אורגינאלי....

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 4:40 am
על ידי אדג
מיהו אותו ר"מ כהן (אגב, מן הסתם היה קאפוסטער, ולא ליובאוויטשער) איני יודע, אבל קשה מחמת עדותו לדחות עדות עדה שלמה, ומסורת חיה ורציפה. והבוחר יבחר.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 5:02 am
על ידי ישבב הסופר
א] אכן לכאורה היה חסיד קפוסט. כששאלתי על זה, לא ענה לי דבר זה בבירור, אבל היה משמע כן.
ב] לא ברור אם ר"מ כהן הכחיש שהיה כזה ניגון, ואף שהניגון הוא זה, אבל כנראה דיברו אודות מדת הדיוק שבניגון המושר כיום. בזה קשה להגיד שיש מסורת כ"כ חיה ורצופה של עדה שלמה, כי רוב אינשי לא דייקי.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 5:51 am
על ידי אדג
"כיון דרבים נינהו מדכרי אהדדי".

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 3:18 pm
על ידי נאשער
אדג כתב:הדברים הם מצוצים מן האצבע, ואולי התחלף להם "מאַרש נפוליאון", בד' בבות. הניגון ד' בבות הוא ניגונו של אדה"ז שהלחינו בעצמו, וכל האומר אחרת איננו אלא מן הטועים.
-------------------
כמדומני שהזייפן הנודע מיכאל ראדקינסאהן, כתב כן בספרו 'שבחי הרב', או שמא הוא במעשה דר' זלמינא. בין כך וכך, הצד השווה שבהם, שכל דבריהם הבל ורעות רוח.
(הוספה לאח"ז: כמובן שבתוך 'שבחי הרב' טמונים שמועות נאות ומסורות מאומתות שאין אחריהן ערעור והרהור, אולם להשים שני הספרים אלו, שאיזדייף גברא ואיזדייף קמיע, כמקור לשמועה מוזרה שכזו, ודאי שאי אפשר).

היום ביררתי עוד פעם ונאמר לי שלפני כמה שבועות היה כתבה בהמבשר שם כתבו כדברים הנ"ל בראש האשכול, מי שמנוי על העיתון הנ"ל יעשה טובה ויבדוק שם ויעמיד את הדברים על דיוקם ומכונם.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 5:12 pm
על ידי לייטנר
ישבב הסופר כתב:סיפר לי הרה"ח ר' אהרן חיים הויזמן מירושלים ז"ל שהכיר איש אחד חסיד חב"ד ושמו ר' מנדאל'ה כהן ז"ל שגר בעיר העתיקה והתפלל ב'צמח צדק שוהל'. [ראח"ה חיקה את נוסחתו לעלינו דמוסף לר"ה, שר' מנדלה היה מתפלל לפני העמוד בביהכנ"ס הנ"ל. אינני יודע עוד פרטים אודות ר' מנדאלע זה, ואשמח לשמוע יותר, אם יש].
עכ"פ רא"ח שאלו על הניגון הד' בבות "פיר פאלען" האם הוא מקורי ומדוייק כמו ששרים אותו כיום. ר' מענדאל'ה ענה לו שיספר לו סיפור שיענה על שאלתו, וזה תורף סיפורו:
שני ילדים בני טובים למדו אצל מלמד אחד, ואתם למד ילד אחד בן עניים. יומא חדא נתווכחו שני הילדים בני העשירים, על טיב מכנסיו של הילד העני. זה אומר חלק בד זה הוא האורגינלי, והחלק עם הבד ההוא הוא הטלאי. לעומתו ענה הילד השני וטען שאין הדבר כן אלא להיפוך, החלק ההוא הוא האורגינלי, וחלק האחר הוא הטלאי... בקיצור נתווכחו ולא ידעו עם מי הצדק.
והנה בא הילד העני, קפצו שניהם ורצו אליו, ופרשו שאלתם וויכוחם, וביקשו ממנו שיגלה להם איזה חלק ממכנסיו העיקרי ואיזהו הטלאי הנוסף...
הילד העני עונה להם: אל נא אחי, שניכם טעיתם, המכנסיים שלי הם טלאים טלאים שחוברו יחדיו, אין בו שום אורגינאלי....


כמדומני שהוא הוא הדבר ביחס ל'פדה בשלום נפשי'

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 7:53 pm
על ידי שבטיישראל
ישבב הסופר כתב:סיפר לי הרה"ח ר' אהרן חיים הויזמן מירושלים ז"ל שהכיר איש אחד חסיד חב"ד ושמו ר' מנדאל'ה כהן ז"ל שגר בעיר העתיקה והתפלל ב'צמח צדק שוהל'.


קשור אולי לה"עילוי" חצק'ל כהן מישיבת מיר (ואחיו יוסף יצחק מרח' אדמון שכבר שחל"ח) ?

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 10:37 pm
על ידי אדג
הניגון 'פדה בשלום' מעולם לא יוחס (אא"כ בדמיון אנשים) לאדה"ז, כ"א לחסידים, המקדימים - לחסידי האדמו"ר האמצעי, והמאחרים - חסידי אדמוהר"ש. בין כך וכך, אין לכוללם יחדיו, שבעוד שהראשון הוא ניגון 'מכוון', שכל קוץ ותג שבו הוא בכוונה תחילה, הרי השני הוא ניגון 'ממולא' (או: ניגון 'מיוחס') שתוכנו הוא אכן תוכן בעל משמעות, אך לא בדקדוק. ואכ"מ.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 11:02 pm
על ידי ישבב הסופר
שבטיישראל כתב:
ישבב הסופר כתב:סיפר לי הרה"ח ר' אהרן חיים הויזמן מירושלים ז"ל שהכיר איש אחד חסיד חב"ד ושמו ר' מנדאל'ה כהן ז"ל שגר בעיר העתיקה והתפלל ב'צמח צדק שוהל'.


קשור אולי לה"עילוי" חצק'ל כהן מישיבת מיר (ואחיו יוסף יצחק מרח' אדמון שכבר שחל"ח) ?

לא הכרתי גם שניהם, מי הם ומי עוד ממשפחתם?

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' ינואר 25, 2012 11:31 pm
על ידי לייטנר
אדג כתב:הניגון 'פדה בשלום' מעולם לא יוחס (אא"כ בדמיון אנשים) לאדה"ז, כ"א לחסידים, המקדימים - לחסידי האדמו"ר האמצעי, והמאחרים - חסידי אדמוהר"ש. בין כך וכך, אין לכוללם יחדיו, שבעוד שהראשון הוא ניגון 'מכוון', שכל קוץ ותג שבו הוא בכוונה תחילה, הרי השני הוא ניגון 'ממולא' (או: ניגון 'מיוחס') שתוכנו הוא אכן תוכן בעל משמעות, אך לא בדקדוק. ואכ"מ.


ודאי שלא התכוונתי שגם הוא מיוחס לאדמו"ר הזקן, אלא שגם הוא מחובר משני חלקים שאחד מהם (ואולי אף אחד מהם...) הגיע מראשוני האדמו"רים.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ה' ינואר 26, 2012 12:01 pm
על ידי ס''ק
בעיר הקדושה ירשל-ם ת"ו [בק"ק העיר העתיקה] נוהגין לשורר את הניגון הזה על הפסוק בזכרי' ח,ג:
כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְרוָ֔ר שַׁ֚בְתִּי אֶל־צִיּ֔וֹן וְשָֽׁכַנְתִּ֖י בְּת֣וֹךְ יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְנִקְרְאָ֤ה יְרֽוּשָׁלִַ֨ם֙ עִ֣יר הָֽאֱמֶ֔ת וְהַר־יְרוָ֥ר צְבָא֖וֹת הַ֥ר הַקֹּֽדֶשׁ:
[והעבירו את הניגון לקדושה, שלא יהי' רק ניגון וזמר, אלא עם תיבות קדושות מדברי הנביאים עליהם השלום]

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ו' ינואר 27, 2012 1:07 am
על ידי גוראריה
נאשער כתב:יאיר,תודה רבה.
-------------
אולי בכל זאת יש מישהו שיכול להרחיב בפרט חיבור הניגון, אם הרב הלחינו בעצמו או ששמעו מהגינרל ושיפצו וכדו'.

במסורת החבדי"ת מסופר שר' אלחנן דוב מרוזוב הי"ד [אד"ם] קיבל את עשרת ניגוני אדה"ז מהרש"ב זי"ע. וא"כ יש כאן מסורת מאד ברורה.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ו' ינואר 27, 2012 2:52 am
על ידי אדג
ואני נינו, הקרוי על שמו. בנו, אגב, הוא החסיד הישיש, דו"ז הרמ"מ שי' מרוזוב, שקיבל מאביו את נוסח עשרת הניגונים.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ו' ינואר 27, 2012 7:10 pm
על ידי כוכב
כמה מהם אפשר לשמוע ב"היכל נגינה" ע"י בנו של ר' אלחנן דוב מורוזוב הי"ד.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ו' מרץ 12, 2021 6:52 pm
על ידי לי א רוזן
ספר 'ארבע בבות' באוצר

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ו' מרץ 12, 2021 7:05 pm
על ידי אראל
בניגוד למסורת חב"ד
הה"ק ר' אח"ד הכהן לוין זצ"ל, הידוע בשם ה'מלאך' מאמעריקא, כשנשאל על מסורת הניגון ארבע בבות, אמר:
דער ניגון איז פונם חזן פון ריגא, און באבעס האב איך געהאט פיר....

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ש' מרץ 13, 2021 10:11 pm
על ידי דרומי
אותו 'מלאך' התיימר להמשיך את מסורת חב"ד, לא?

לעצם הענין, פשוט שזו מסורת עתיקה מאוד, ולא רק בשושלת 'ליובאוויטש'.

ואגב, בספר 'נשא וחסיד' יש מאמר יפה של שז"ר על הניגון

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ש' מרץ 13, 2021 10:16 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
עקבתא דמשיחא

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ש' מרץ 13, 2021 10:20 pm
על ידי דרומי
וכן למר

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ש' מרץ 13, 2021 11:31 pm
על ידי אבני גזית
השערת אגדת הגנרל לא מחליפה את ד' בבות עם שאמיל המנוח?

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 1:32 am
על ידי תא חזי
אראל כתב:בניגוד למסורת חב"ד
הה"ק ר' אח"ד הכהן לוין זצ"ל, הידוע בשם ה'מלאך' מאמעריקא, כשנשאל על מסורת הניגון ארבע בבות, אמר:
דער ניגון איז פונם חזן פון ריגא, און באבעס האב איך געהאט פיר....

נו, אז מה למסקנא?!?
האם אחד מכל אלו הנ"ל (כהרב ה'מלאך' ור' מענדל כהן) שערערו על מקוריות ניגון הד' בבות לאדה"ז כפי שהוא מוכר כיום, האם מישהו מהם או תלמידיהם הציע וריאציה אחרת? או שמה שנותר לנו מהם הוא ערעור בעלמא ואיזה קוועצ' בלב שכששרים את הניגון הזה יזדחל ספק שמא ואולי בנוגע למקוריותו ולמדת פעולתו לפי האמור לעיל בשם אדמו"רי חב"ד??

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 1:37 am
על ידי לבי במערב
אין צורך להסתפק או לחוש בקוועטשי"ן. המ"י.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 2:22 am
על ידי סגי נהור
קרוב לוודאי ש'המלאך' לא הכיר כלל את הכינוי 'ארבע בבות', שהוא תרגום שבכתב (מן הסתם לראשונה בשיחות אדמו"ר מוהריי"צ) לשמו של הניגון באידיש בפי החסידים - "דער ניגון פון פיר פאלן", כך שגם אילו רצה, לא היה יכול לומר את המליצה שהובאה כאן בשמו...

לגופם של דברים אין צורך לומר שהפקפוק משולל יסוד. יש די עדויות על כך שהניגון הוכר כניגונו של אדמו"ר בעל התניא בכל החצרות החב"דיות לאורך שנות ה'ת"ר, ומדובר על אך עשרות שנים אחרי הסתלקותו. שזר, יליד תר"נ, מעיד שלמד את הניגון מפי סבו, שהיה חסיד הצ"צ ונולד סמוך לפטירת רבינו הזקן. כבר קל יותר לפקפק בזהות מחבר "ויואל משה"...
מובן שלא ניתן לערוב לדיוק מלא בכל תנועות הניגון.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 5:08 am
על ידי אראל
סגי נהור כתב:קרוב לוודאי ש'המלאך' לא הכיר כלל את הכינוי 'ארבע בבות', שהוא תרגום שבכתב (מן הסתם לראשונה בשיחות אדמו"ר מוהריי"צ) לשמו של הניגון באידיש בפי החסידים - "דער ניגון פון פיר פאלן", כך שגם אילו רצה, לא היה יכול לומר את המליצה שהובאה כאן בשמו...

לגופם של דברים אין צורך לומר שהפקפוק משולל יסוד. יש די עדויות על כך שהניגון הוכר כניגונו של אדמו"ר בעל התניא בכל החצרות החב"דיות לאורך שנות ה'ת"ר, ומדובר על אך עשרות שנים אחרי הסתלקותו. שזר, יליד תר"נ, מעיד שלמד את הניגון מפי סבו, שהיה חסיד הצ"צ ונולד סמוך לפטירת רבינו הזקן. כבר קל יותר לפקפק בזהות מחבר "ויואל משה"...
מובן שלא ניתן לערוב לדיוק מלא בכל תנועות הניגון.

בסדר גמור
אך לא הבנתי למה הכנסת את ה'ויואל משה' בתמונה.... המלאך לא הכיר כלל לא את הויואל משה ולא את מחברו....,
וכמדומני שבעל הויואל משה לא הכיר כלל את הארבע בבות ניגון ...
ואגב, יש לציין שבבית מדרשו של בעל הויואל משה שרו בקביעות על 'ממקומך' בכל יומא דפגרא ושבתות המיוחדים, וב'נענונעים' בהלל בחג הסוכות, ניגון שייחסו בסאטמאר לבעל התניא, [ידוע בין אנ"ש לניגון ה'ממקומך'], ובחב"ד כמדומני זה נקרא 'ניגון מראסטאוו' [דער ראסטעווער ניגון].
והסיבה האיך שהתגולל ונקבע ניגון הזה בסאטמאר על 'ממקומך', ראיתי מובא בקונטרס אחד מרשימות החסידים, שנקבע לזכר נס שניצול הרבי בהיותו בגעטא בקלויזנבורג בליל ב' דשבועות תש"ד, ובעת שערך הרבי שולחן החג עם החסידים, פרצו הגרמנים ימ"ש לבית, והוציאו את כולם החוצה, ואחד מן הגרמנים רץ לביתו של הפקיד להודיעו איזה 'דג גדול' נלכד ברשתו, והאיך שהוא מתכונן לירות בהם רח"ל, הפקיד התרגז למה מעירים אותו משינתו באשמורת הלילה, וכי משום איזה יהודים שבימים הקרובים יוליכו אותם במילא לאוישוויץ..., וניצולו אז, ולפי שביו"ט ההוא שר החזן ניגון הזה בהלל [ר' אהרן הלוי וורצ"ב שו"ב הי"ד] קבע הרבי לשורר הניגון הזה על ממקומך בכל יו"ט, לזכר הנס

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 7:34 am
על ידי פולסברג
תא חזי כתב:
אראל כתב:בניגוד למסורת חב"ד
הה"ק ר' אח"ד הכהן לוין זצ"ל, הידוע בשם ה'מלאך' מאמעריקא, כשנשאל על מסורת הניגון ארבע בבות, אמר:
דער ניגון איז פונם חזן פון ריגא, און באבעס האב איך געהאט פיר....

נו, אז מה למסקנא?!?
האם אחד מכל אלו הנ"ל (כהרב ה'מלאך' ור' מענדל כהן) שערערו על מקוריות ניגון הד' בבות לאדה"ז כפי שהוא מוכר כיום, האם מישהו מהם או תלמידיהם הציע וריאציה אחרת? או שמה שנותר לנו מהם הוא ערעור בעלמא ואיזה קוועצ' בלב שכששרים את הניגון הזה יזדחל ספק שמא ואולי בנוגע למקוריותו ולמדת פעולתו לפי האמור לעיל בשם אדמו"רי חב"ד??


לא הבנתי דבריך. כדי לערער על מקוריות הניגון צריך להציג וריאציה אחרת, ואל''כ הוא ערעור בעלמא? [אא''כ כוונתך דא''כ מה הם הי' ניגונים של הבעה''ת]


האם יש מקור מהימן לדברי המלאך בזה?

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 9:55 am
על ידי תא חזי
פולסברג כתב:לא הבנתי דבריך. כדי לערער על מקוריות הניגון צריך להציג וריאציה אחרת, ואל''כ הוא ערעור בעלמא?

בערכנו - אכן כן.
כי מסתמא אלה שאמרו שהניגון לא מקורי, אכן ידעו מה הוא כן הניגון המקורי לשיטתם. אנחנו שאומרים את זה בשמם, מן הראוי שנביא "כיסוי" לצ'ק הזה... כי בעוד ששני אנשים (ענקים ככל שיהיו) המערערים נגד מסורת של קהילה לא קטנה במשך כ220 שנה מן הראוי להביא סיעתא לדבריהם. היש כזו? ואם אין - מה בצע?

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 10:08 am
על ידי דרומי
הערעורים המגוחכים בדבר שהוא כ"כ יסודי בחב"ד אין בהם כל ממש.

די לחפש 'פיקנטריה' במקום שאינה קיימת.

[אגב, יש לציין שבחב"ד יש ניגון מקודש אחר שנקרא 'ג' תנועות', והוא באמת יחסית 'חדש' ולא היה מוכר כ"כ בקרב החסידים בדורות הקודמים, ואפשר להבין שביחס אליו יש מסורות שונות וערעורים]

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 7:37 pm
על ידי לי א רוזן
ראוי להעיר, שאדמו"ר הרש"ב נ"ע לימד את העשרה ניגונים מאדה"ז בעל התניא לר' חוניע מרוזוב הי"ד.
הקלטת בנו ר' דוד ליב כאן (כולל עוד ניגונים אחרים שאינם מהעשרה ניגונים), בדקה 11:50 ניגון ד' בבות

הניגון 'ג' תנועות' שהזכיר הרב דרומי כאן בהתחלה

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: א' אפריל 25, 2021 8:59 pm
על ידי .השוחט
הקשבתי לשירתו של אותו ישיש, והוא חוזר באופן מסודר על כל בבא ב"פ, וזה נשמע להדיא ו' בבות. וצריך לי רב בזה. או הקלטה שמובן ממנה בבירור עד כאן בבא א' וכו'.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ד' אפריל 28, 2021 7:34 pm
על ידי רב טקסט
אראל כתב:בניגוד למסורת חב"ד
הה"ק ר' אח"ד הכהן לוין זצ"ל, הידוע בשם ה'מלאך' מאמעריקא, כשנשאל על מסורת הניגון ארבע בבות, אמר:
דער ניגון איז פונם חזן פון ריגא, און באבעס האב איך געהאט פיר....


למיטב ידיעתי - לא היו דברים מעולם.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 1:32 am
על ידי חרט
.השוחט כתב:הקשבתי לשירתו של אותו ישיש, והוא חוזר באופן מסודר על כל בבא ב"פ, וזה נשמע להדיא ו' בבות. וצריך לי רב בזה. או הקלטה שמובן ממנה בבירור עד כאן בבא א' וכו'.

האם כאן זה לא ברור?

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 1:45 am
על ידי .השוחט
יישר כח.
אני כמעט לא קורא סולפג', [שתי בבות בכל זאת הבנתי היטב וזה כבר סידר לי קצת]. אבל בלי נדר אנסה להקשיב לאחת ההקלטות תוך כדי הבטה בתוים, אולי סוף סוף אבין.

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 3:36 am
על ידי אראל
רב טקסט כתב:
אראל כתב:בניגוד למסורת חב"ד
הה"ק ר' אח"ד הכהן לוין זצ"ל, הידוע בשם ה'מלאך' מאמעריקא, כשנשאל על מסורת הניגון ארבע בבות, אמר:
דער ניגון איז פונם חזן פון ריגא, און באבעס האב איך געהאט פיר....


למיטב ידיעתי - לא היו דברים מעולם.

אציין המקור, ומי שירצה להאמין שיאמין, ומי שירצה להכחיש ולא להאמין, נו, לא אקפח זכותו שלא להאמין...
ראיתי זאת בקונטרס 'רישומי דברים' זכרונות מהה"ג ר' מרדכי דוד קאהן ז"ל כמדומני ששמע זאת מהה"ג ר' יעקב שארר זצ"ל

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 7:11 am
על ידי סגי נהור
.השוחט כתב:הקשבתי לשירתו של אותו ישיש, והוא חוזר באופן מסודר על כל בבא ב"פ, וזה נשמע להדיא ו' בבות. וצריך לי רב בזה. או הקלטה שמובן ממנה בבירור עד כאן בבא א' וכו'.

ע"פ הצילום שהועלה מספר הניגונים, החלוקה היא כך:
סוף בבא הא': 12:25
סוף בבא הב': 13:10
סוף בבא הג': 13:52
ומשם עד סוף הניגון - בבא הד' (שסיומו הוא חזרה על בבא הג').

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ב' מאי 03, 2021 11:45 pm
על ידי רב טקסט
אראל כתב:אציין המקור, ומי שירצה להאמין שיאמין, ומי שירצה להכחיש ולא להאמין, נו, לא אקפח זכותו שלא להאמין...
ראיתי זאת בקונטרס 'רישומי דברים' זכרונות מהה"ג ר' מרדכי דוד קאהן ז"ל כמדומני ששמע זאת מהה"ג ר' יעקב שארר זצ"ל


אני לא מכחיש, כתבתי "למיטב ידיעתי".
וזה על סמך שאני הקטן ממשפחת מלאכים מובהקת, והרבה שמעתי. גדלתי ונשמתי אמרות קדשו של הרב ז"ל (המלאך).
וגם בכמה חתונות במשפחתנו ביקש אאמו"ר שישירו ניגון ד' בבות בהחופה, כנהוג ב-ליובאוויטש.
גם שרים זאת בהתוועדויות, לעתים מזדמנים, מתוך הערצה יתירה, בתור היגון המיוחד בניגוניו של רבינו הזקן.

אבל הרי אתה מביא מקור. (אשר אגב, בנו של הה"ג ר' מרדכי דוד קאהן ז"ל, היה הה"ג ר' יעקב שארר לומד עמו בחברותא)

קונטרס זה שהזכרת נדפס?
אפשר להשיגו באיזה מקום?

Re: ניגון ד' בבות להרב זי"ע

פורסם: ב' מאי 03, 2021 11:59 pm
על ידי רב טקסט
מצאתי הקונטרס https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?p=1243700#p1243700, וזה שם בעמ' טז. שם כתוב שהמלאך אמר "באבע' האב איך געהאט צוויי, וכו'"
וחן חן לך, על שהפנית אותי לקונטרס זה. יישר כח

והמו"ל שם כבר צידד לפרש שאמר כן דרך ביטול על ההתעסקות היתירה בזה. וזה כבר מתקבל..