עמוד 1 מתוך 1

'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 7:15 pm
על ידי נוטר הכרמים
רש"י במסכת סוכה (לה,ב ד"ה הרי יש בה) כותב בדין תרומה, וז"ל,
אבל פדיון אין לה להיות ניתרת לאכילת ישראל, והאומר כן רשע הוא.

והדברים מתמיהים עד מאוד מהיכי תיתי יהא איסור להעלות על דל שפתיו אפשרות הפדיון של תרומה, ומהי הרשעות שבעצם האמירה הזאת, וכפי שכתב בספר כפות תמרים לעיל (לד,ב ד"ה ואפשר), וז"ל, ואפשר כשנדקדק מ"ש רש"י והאומר כן רשע הוא וכי מי שטועה בדין ואומר דתרומה יש לה פדיון יקרא רשע לא יקרא אלא ע"ה, ויעו"ש מה שתירץ בזה.

ובשו"ת הר צבי (אה"ע סי' כט) יישב בהמצאה חריפה, ואלו דבריו, 'וכעין זה אמרתי בסוכה [דף ל"ה ע"ב] גבי יש בה היתר אכילה וכו', שכתב רש"י שם [ד"ה הרי] וז"ל, אבל פדיון אין לה [לתרומה], והאומר כן רשע הוא, עכ"ל. והדברים מתמיהים, דלענין מה כתב רש"י שהאומר דיש לתרומה פדיון רשע הוא, ומה שייך לקרותו רשע על דברים בעלמא. ואמרתי לבאר קצת על פי מה שכתב רש"י לעיל [שם ד"ה שמכשירה] וז"ל, ואסור לגרום טומאה לתרומה דכתיב משמרת תרומתי, אמר רחמנא עשה להם שימור, עכ"ל. ולפי זה אף בגורם יש סברא לומר דעובר על משמרת תרומתי, דעל כל פנים הא אין זה שמירה. ולפי זה, האומר דיש לתרומה פדיון הרי גורם שגם זר יאכל את התרומה, ונמצא דהאומר דיש לתרומה פדיון עובר על משמרת תרומתי, ולכן באמירתו לבד הוא רשע דאין זה שמירה'.

והנה בשו"ת אפרקסתא דעניא (ח"ב או"ח סי' כה) גם עמד בדברי רש"י אלו, וכתב 'ומפי אדמו"ר שליט"א מקאסוב שמעתי כונה נפלאה בלשון רש"י הנ"ל בשם הרב הגאון מטרנופול שליט"א בספרו שו"ת חבצלת השרון, ואח"כ חזר הרה"ג השואל נ"י וכתב לי ששמע בשם הגאון מדווינסק נ"י [בעל האור שמח] כונת דברי רש"י הנ"ל למה דאיתא בפסיקתא שהצדוקים אומרים שיש לתרומה פדיון, וזה שכתב רש"י דהאומר כן הוא רשע, והוא מתוק לחיך נבון. ובס' קו"ס על משניות במקומו נעלם ממנו כל זה'.

חיזרתי למצוא היכן מפורש בפסיקתא שכך אומרים הצדוקים, וכן האם נמצא כזאת באיזהו מקומן בשם רבינו ה'אור שמח', והעליתי חרס בידי.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקו

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 8:53 pm
על ידי חכם באשי
הכוונה, כמסתבר, לפירוש-הדרשני 'לקח טוב' לר' טוביהו בר' אליעזר, בן דורו הצעיר של רש"י, שנקרא בטעות 'פסיקתא זוטרתא'.
בחיבור זה התפלמס המחבר, בגלוי ובנסתר, עם דעות הקראים שרווחו במקומו ובזמנו (עי' רי"מ תא שמע, כנסת מחקרים, ג), וכנראה שם הוא תוקף אותם בנידון הנ"ל.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקו

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 8:58 pm
על ידי נוטר הכרמים
חכם באשי כתב:הכוונה, כמסתבר, לפירוש-הדרשני 'לקח טוב' לר' טוביהו בר' אליעזר, בן דורו הצעיר של רש"י, שנקרא בטעות 'פסיקתא זוטרתא'.
בחיבור זה התפלמס המחבר, בגלוי ובנסתר, עם דעות הקראים שרווחו במקומו ובזמנו (עי' רי"מ תא שמע, כנסת מחקרים, ג), וכנראה שם הוא תוקף אותם בנידון הנ"ל.

בחיפושיי בפרויקט השו"ת (שם מצוי כמובן גם הספר הנ"ל) לא מצאתי שמץ מינהו.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקו

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 9:02 pm
על ידי הגהמ
הר"ר מרגליות במאמרו הנקרא ראשי תיבות וקיצורים (כמדומני שכונס לספרו מחקרים בדרכי התלמוד) העלה השערה שמדובר בט"ס וצ"ל ב"ש הוא במקום רשע הוא והוא ע"פ שיטת ב"ש שלפי פלפולו הם סוברים שישנה בשאלה. ולבד הדוחק הנורא להגיה באופן זה (המזכיר דרכו הייחודי של בעל התו"ת) עוד הדרך רחוקה מהיתר שאלה להיתר פדיון.

לגוף הנושא אולי אפשר לומר ע"פ המבואר ברש"י קידושין (לב:) שפי' זקן אשמאי - אדם רשע וע"ה, דבפי רש"י ע"ה נקרא רשע ולאו דוקא באותה משמעות שאנו משתמשים בה. ועיי"ש בתוס'.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקו

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 9:20 pm
על ידי נוטר הכרמים
הגה"מ, מעניין ביותר. תשו"ח.
המשך להעשיר אותנו מאוצרותיך הבלתי נדלים.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקו

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 9:38 pm
על ידי חכם באשי
נוטר,
גם אני חיפשתי ולא מצאתי...
עכ"פ, ככל הנראה, רש"י עצמו לא הכיר את מדרש לקח טוב, ורק נכדו, רשב"ם הכירו.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקו

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2013 12:28 am
על ידי ההוא תלמידא
ע"ע בשו"ת לב אברהם ח"א סי' קכה.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקו

פורסם: ד' אוגוסט 06, 2014 7:28 pm
על ידי הגהמ
ראיתי שהמנוח ר' טוביה פרשל דן בזה בסיני נח והביא שב'ספר המצות' לענן ראש הקראים מבואר דעתם שיש פדיון לתרומה והעלה השערה שכבר נודע לרש"י מכזביהם וע"כ בא להוציא מלבן.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ב' יולי 04, 2016 10:29 pm
על ידי עושה חדשות
`.png
`.png (59.61 KiB) נצפה 11601 פעמים

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ג' יולי 05, 2016 8:29 am
על ידי בברכה המשולשת
היתה אז תרומה טהורה בא"י (ופשיטא שבחו"ל זה מן הנמנעות)?

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ג' יולי 05, 2016 2:11 pm
על ידי גבול ים
יש הבדל לעניין פדיון בין תרומה טהורה לטמאה?

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ג' יולי 05, 2016 6:02 pm
על ידי בברכה המשולשת
אני התייחסתי לציטוט בהודעה שלפני, ושם נאמר "תרומה טהורה"

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ג' יולי 05, 2016 7:11 pm
על ידי גבול ים
לא עליך תלונתי

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ג' יולי 05, 2016 8:01 pm
על ידי עתניאל בן קנז
עושה חדשות כתב:
`.png


קראי מביא ראיה מדברי הגמרא???

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ג' יולי 05, 2016 9:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
עתניאל בן קנז כתב:
עושה חדשות כתב:
`.png


קראי מביא ראיה מדברי הגמרא???


למיטב זכרוני (ממאמרים שראיתי- לא הסתכלתי בכתבי הקראים רח"ל) הם ציטטו הרבה את דברי חז"ל

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ד' יולי 06, 2016 12:14 am
על ידי יהודה בן יעקב
נוטר הכרמים כתב:והנה בשו"ת אפרקסתא דעניא (ח"ב או"ח סי' כה) גם עמד בדברי רש"י אלו, וכתב 'ומפי אדמו"ר שליט"א מקאסוב שמעתי כונה נפלאה בלשון רש"י הנ"ל בשם הרב הגאון מטרנופול שליט"א בספרו שו"ת חבצלת השרון, ואח"כ חזר הרה"ג השואל נ"י וכתב לי ששמע בשם הגאון מדווינסק נ"י [בעל האור שמח] כונת דברי רש"י הנ"ל למה דאיתא בפסיקתא שהצדוקים אומרים שיש לתרומה פדיון, וזה שכתב רש"י דהאומר כן הוא רשע, והוא מתוק לחיך נבון. ובס' קו"ס על משניות במקומו נעלם ממנו כל זה'.

האם למישהו יש מושג מה המקור של המילים "בעל האור שמח", האם הם מדברי בעל שו"ת אפרקסתא דעניא, או שהוא מדברי העורכים?
כמדומני שבמקומו של בעל אפרקסתא דעניא [רומניה] הרגאוצ'ובר היה יותר ידוע ומפורסם מהאו"ש, ואף הוא כונה רבה של דווינסק.

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ד' יולי 06, 2016 1:13 pm
על ידי ההוא גברא
מישהו מכיר בפועל שיטה קראית כזו, או שזו רק השערה? במקומו של רש"י לא היו קראים ולא היו תרומות ומעשרות, ואם הראשונים שנלחמו בקראים קבוע כלקח טוב ורס"ג לא הכירו את השיטה הזו - לא הגיוני שרש"י שמע עליה. (מי שכותב ש"ענן ייסד דבריו על גמרא זו" ודאי השתבש, ואי אפשר לסמוך על עדותו).

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ד' יולי 06, 2016 6:25 pm
על ידי גבול ים
ההוא גברא כתב:מישהו מכיר בפועל שיטה קראית כזו, או שזו רק השערה? במקומו של רש"י לא היו קראים ולא היו תרומות ומעשרות, ואם הראשונים שנלחמו בקראים קבוע כלקח טוב ורס"ג לא הכירו את השיטה הזו - לא הגיוני שרש"י שמע עליה. (מי שכותב ש"ענן ייסד דבריו על גמרא זו" ודאי השתבש, ואי אפשר לסמוך על עדותו).

כבר הוזכרו כאן לעיל דברי פרשל המצטט את ענן

סוכה לה: ברש"י והאומר כן רשע הוא

פורסם: ו' יוני 02, 2017 11:56 pm
על ידי אבןטובה
לכבוד המגי"ש שמואל דוד
בסוכה לה: רד"ה הרי יש בה היתר אכילה אחר שכ' דאין פדיון לתרומה כ' 'והאומר כן רשע הוא'
ועשו בה האחרונים מטעמים למה כ' רש"י לשון זה ויש בזה ת' בחבצלת השרון להג' מטארניפול ז"ל ובפירושו של הג"ר יוסף בלוענפעלד ז"ל ע"ס כפתור ופרח ובלב אברהם לר' אברהם ווינפלד ז"ל ובס' חיים ושלום לבעל מנח"א זצ"ל פ' קרח עה"פ זאת זכרון וגו'. ובס' מחקרים בדרכי התלמוד לר"ר מרגליות ז"ל ססי' ו כ' להגיה בד' רש"י והאומר כן 'ב"ש' היא דס"ל יש שאלה בהקדש כערובין ל: ונדרים נט. וה"נ בתרומה כמ"ש הש"ך חו"מ סי' רנה סק"ו להוכיח מפסחים מו: ע"ש.
ולדעתי אין להרעיש כ"כ בזה דנמצא עוד דוגמאות בזה.
עי' רש"י בכורות כו. רד"ה מי איכא מאן דשרי. אליבא דרבנן 'הא ודאי רשע הוא' ע"ש
וזוכרני שיש עוד רש"י כזה

Re: סוכה לה: ברש"י והאומר כן רשע הוא

פורסם: ש' יוני 03, 2017 12:14 am
על ידי שמואל דוד

Re: סוכה לה: ברש"י והאומר כן רשע הוא

פורסם: ש' יוני 03, 2017 1:38 am
על ידי אבןטובה
לא יודע מה אתה סח????

Re: סוכה לה: ברש"י והאומר כן רשע הוא

פורסם: א' יוני 04, 2017 5:03 am
על ידי שמואל דוד
אבןטובה כתב:לא יודע מה אתה סח????

בנוגע לדברי הר"ר מרגליות ז"ל

Re: סוכה לה: ברש"י והאומר כן רשע הוא

פורסם: א' יוני 04, 2017 6:54 am
על ידי אבןטובה
ממילא?
אין שם דבר הנוגע לענין זה

Re: סוכה לה: ברש"י והאומר כן רשע הוא

פורסם: א' יוני 04, 2017 4:33 pm
על ידי הגהמ

Re: 'והאומר כן רשע הוא' - ביאור מחודש מה'אור שמח', פשרו ומקורו

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 8:32 pm
על ידי קאצ'קלה
יהודה בן יעקב כתב:
נוטר הכרמים כתב:והנה בשו"ת אפרקסתא דעניא (ח"ב או"ח סי' כה) גם עמד בדברי רש"י אלו, וכתב 'ומפי אדמו"ר שליט"א מקאסוב שמעתי כונה נפלאה בלשון רש"י הנ"ל בשם הרב הגאון מטרנופול שליט"א בספרו שו"ת חבצלת השרון, ואח"כ חזר הרה"ג השואל נ"י וכתב לי ששמע בשם הגאון מדווינסק נ"י [בעל האור שמח] כונת דברי רש"י הנ"ל למה דאיתא בפסיקתא שהצדוקים אומרים שיש לתרומה פדיון, וזה שכתב רש"י דהאומר כן הוא רשע, והוא מתוק לחיך נבון. ובס' קו"ס על משניות במקומו נעלם ממנו כל זה'.

האם למישהו יש מושג מה המקור של המילים "בעל האור שמח", האם הם מדברי בעל שו"ת אפרקסתא דעניא, או שהוא מדברי העורכים?
כמדומני שבמקומו של בעל אפרקסתא דעניא [רומניה] הרגאוצ'ובר היה יותר ידוע ומפורסם מהאו"ש, ואף הוא כונה רבה של דווינסק.

כאן הוכחתי שהכוונה אכן להרוגאצ'ובר, ולא להאור שמח.