מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רוב המינים והחוטאים בין אדם למקום הם לפי הנראה טובים בטבע

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

רוב המינים והחוטאים בין אדם למקום הם לפי הנראה טובים בטבע

הודעהעל ידי גילוי » א' יוני 09, 2013 3:26 am

אבן שלמה- (ד,יג) רוב המינים והחוטאים בין אדם למקום הם לפי הנראה טובים בטבע וזו היא אחת מתחבולות היצר לפרוש רשת לפני תועי רוח להמשך אחריהם

וז"ל הגר"א משלי יא ט- בפה חנף ישחית רעהו משחית נקרא בעבירות שבין אדם למקום כמ"ש שהשחית את ישראל לאביהם שבשמים וכמה שכתוב נואף אשה חסר לב משחית נפשו גו' והבא להדיח הוא בפה חנף כי זולת זה אי אפשר לו להדיח, ולכן רוב מינים טובים בטבע כי גונב לב רעהו ומשחית אותו וזהו בפה חנף ע"י הפה חנף ישחית את רעהו. ובדעת צדיקים יחלצו רק הצדיקים שעוסקין תמיד במצות ה' ויודעין דרכי ה' המה יכירו פיתויו שדבריו סרים מדברי ה' ומבינים שמה שמדברין דברים טובים הוא חנף ומחמת זה יחלצו: עכ"ל ברישא קאמר "רוב מינים טובים" נראה שהכוונה שהם מתוקנים בבין אדם לחבירו, ובסיפא קאמר "שמדברים" דברים טובים וצ"ע.

וז"ל הגר"א שם יב יב- חמד רשע מצור רעים כי הרשע הוא התאוני בעבירות שבין אדם למקום דרך הרשע שבין אדם למקום שטבעו הוא טוב ואמר אע"פ שבטבעו לפי הנראה הוא טוב אבל באמת הוא חומד גם להמצוד של הרעים כלומר מה שהרעים עושין ולכן אומר חמד שהרעים הן גוזלין וחומסין והוא אינו הנאת הגוף. עכ"ל ברישא קאמר "שטבעו שהוא טוב" משמע טוב באמת ובסיפא קאמר "לפי הנראה אבל באמת הוא חומד" משמע דרק נראה אבל באמת אינו טוב וצ"ע.

חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים