הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' אוקטובר 30, 2013 8:52 pm
בדק הבית נדפס בשס"ה-שס"ו בסלוניקי ובונציה, הפרישה נלב"ע פחות מעשור אחר כך (עת נדפס הסמ"ע. את הקדמתו הידועה כתב בשנה הסמוכה להסתלקות). איני בקיא כהגרי"ח כמובן אבל לפי הנראה שהסמ"ע נכתב על ידו באחרונה והפרישה ודרישה קדמו לו, אם כן אף שהיתה אפשרות עקרונית שיספיק לראות את בדק הבית ולהתייחס אליו לא מסתבר שהיה כן.
אחר כך חיפשתי, ומצאתי שבאמת מוכח שהפרישה לא הספיק לראות את בדק הבית. שבטור סי' שס"ז לעניין גזל את האב ומת למי ישיב את הגזילה, כתב הב"י תחילה שלפירוש הרמב"ם וגם התוס' ישיב תחילה לאחיו ואח"כ לבניו. ושוב בבדק הבית חזר בו וכתב שהתוספות לא סברי כרמב"ם. ובסמ"ע שם (סוסקי"ד) הביא דבריו בלשון זו: "שוב אמרו לי שבבדק הבית כתוב ג"כ שהתוס' לא ס"ל כהרמב"ם ע"ש". ומפורש שלא ראהו בעצמו. וזהו בחיבורו האחרון ולקראת סוף הספר.