מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחזור קמחא דאבישונא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 03, 2015 2:35 am

האם ידוע לאחד מחברי הפורום, האם נערך פעם מחקר על מקורותיות של מחבר קמחא דאבישונא ומאיפה לקט דבריו

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 03, 2015 8:08 am

צריך לדבר על זה עם ר' יצחק סץ שעובד לההדיר את המחזור הזה.

גביר
הודעות: 2847
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי גביר » ג' פברואר 03, 2015 11:25 am

נראה שרובו מבוסס על אבודרהם, ויש בו גם הרבה מתניא רבתי [למשל בהגדה של פסח] שגם הוא, כידוע, נערך סביב הסידור נוסח רומי.
אשמח לדעת באיזה מסגרת עובד ר' יצחק סץ על הסידור ומתי, בעזהי"ת, הוא עומד לצאת לאור.

גביר
הודעות: 2847
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי גביר » ג' פברואר 03, 2015 12:03 pm

למקורות על הקשר בין תניא רבתי לקמחא דאבישונא יעויין "ספר תניא רבתי במהדורה חדשה", עלי ספר כג, אב תשעג, עמ' 180 הערה 5.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 03, 2015 12:20 pm


הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 03, 2015 4:24 pm

תודה.

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' פברואר 03, 2015 4:25 pm

גביר, תוכל להעלות מה שכתוב בעלי ספר

גביר
הודעות: 2847
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי גביר » ד' פברואר 04, 2015 8:34 am

ישלח מר מייל ואשלח לו, בלנ"ד, את המאמר [העלאת הקובץ לרשות הרבים היא בעייתית מסיבות של זכויות יוצרים].

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' פברואר 22, 2015 11:56 pm

כעת עברתי על הקדמתו וכותב ברמיזה ובמפורש שלקט משבולי הלקט אבודרהם וטורים

זה לשונו: רובו ככלו לקט מהמחברים הנמצאים חדשים גם ישנים, כמלקט שבלים, אחרי הקוצרים מהאבודרהם והטורים, וזולתם המחברים

כמלקט שבלים לכאורה רומז לשבלי הלקט. למעשה אחרי העיון לפחות בחלק הגדה של פסח, העתיק ישירות מאבודרהם ברובו.

גביר
הודעות: 2847
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי גביר » ב' פברואר 23, 2015 9:27 am

אם אכן כמלקט שיבולים אינו מליצה בעלמא אלא רמז לשיבולי הלקט, הדרא קושיין לדוכתא, מה ראה עורך קמחא דאבישונא, רבי יוחנן טריווש, ללקט משיבולי הלקט דווקא בשעה שלפניו מסתמא היה מונח התניא שכבר ערוך על הסידור, ואין לומר שלא הכיר את התניא, כשם שלא הכירו אותו בזמנו שאר החכמים שאינם מבני רומי, שהרי רבי יוחנן טריווש, למרות שבעצמו לא היה מבני רומי, וחניכתו מוכיחה עליו שהיה מצאצאי מגורשי צרפת, הכיר יפה את מנהגיהם ואף את ביאורו ערך על סידורם והגן על נוסחאותיו, ועוד, מהיכי תיתי שלא יכיר את התניא שהיה נפוץ הרבה בסידורים ואת השיבולי הלקט כן יכיר. לפיכך אחת מן השתיים - או שליקט מהתניא, ולא משיבולי הלקט, או שהיתה לו סיבה מסויימת, שמן הראוי לברר את מקחו של אותו צדיק ולבררה, ללקט משיבולי הלקט דווקא. נראה שראשית יש לדקדק הדק היטב בקמחא דאבישונא ולהשוותו לשיבולי הלקט, התניא והתדיר, ומשנדע מהיכן ארה את דבשו, נוכל לנסות ולהבין מפני מה בחר במקור זה דווקא ולא באחר המקביל אליו.

גביר
הודעות: 2847
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מחזור קמחא דאבישונא

הודעהעל ידי גביר » ב' פברואר 23, 2015 11:36 am

עכשיו עלה בדעתי שאפשר לפרש את הביטוי כמלקט שיבולים אחר הקוצרים כמוסב על התניא דווקא, ומשמעותו שליקט את השיבולים של שיבולי הלקט אחר זה שקצר אותם לפניו, דהיינו התניא. ועדיין הדברים צריכים בירור וליבון.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 549 אורחים