מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סיפור דומה מתקופות שונות?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

סיפור דומה מתקופות שונות?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 26, 2015 11:47 pm

בסידור הר"ש מגרמייזא וכן בשו"ת רש"י סי' ק ובספר האסופות, (בשינויים קלים), מופיע הסיפור הבא:

מעשה בבחור אחד שנשא אשה ועשו לו חופתו בבית רבינו שיחיה, וכל צרכי חופתו התקינו בבית אחר הסמוך לו, ושכחו ולא ערבו מערב שבת, ושאלו את ר', אמר יבוא אותו בעל הבית ויבטל אותו אצל ר'. אמ' לו, אם כן נמצא רשותי שלו ושלו שלי, ויהיו שתי רשויות כבתחלה, ושאלנו לרבי מפני מה אתה מבטל רשותך אצלו. הנח לו לבעה"ב ויבטל רשותו אצלך, ויהיה הכל רשות אחד לטלטלו מזה לזה. אמר להם, כביטול רשותי אצלו, כך ביטול רשותו אצלי, שהצורך של שנינו הוא. שאף אותו בעה"ב נהנה מסעודת החתן ונצרך הוא לסעוד בסעודת החתן הנעשית בתוך רשותו. שאינו יכול לילך ולסעוד בתוך ביתו, שאין שם תבשיל אלא לחם וחבית של יין הכל מונחים ברשותי, ואף אני צריך למה שיש ברשותו. אבל אם אין הצורך אלא לאחד ממנו, כגון שאין אותו בעה"ב סועד בסעודה בתוך הבית, ונמצא הצורך שלי, היה לו לעשות לאותו בעה"ב לבטל את רשותו אצלי. לפי שהצורך שלי היה לו לעשות הבעה"ב על שלו. והוא אינו אלא כאורח וקא שתק דהוי ביטול. אבל אם אני מבטל רשותי אצלו להיות רשות אחד, אין זה ביטול".

והנה במהרי"ל הל' עירובי חצירות מופיע סיפור דומה:

"פעם אחת עשה בחור אחד נישואין בבית מהר"י סג"ל, וכל צרכי סעודה הכינו בבית אחר, והוצרכו להביאם בשבת לסעוד בבית הרב, ושכחו שלא עירבו יחד מע"ש מהר"י סג"ל ואותו בעל הבית שהכינו שם המאכלים. ואמר מהר"י סג"ל בשבת יבא אלי הבעל הבית ההוא ואני אבטל לו רשותי ויטלטלו לביתי בהיתר, וכן איתא הדין במיימון בהלכות עירובין בפ"ב בהג"ה. ואמרו לפניו אם גם בעל הבית יבטל אל הרב רשותו. ואמר מהר"י סג"ל אליהם א"כ מה הועיל דאז נמצא שלו שלי ושלי שלו והיו שתי רשויות כבראשונה".

מה פשר הענין?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: סיפור דומה מתקופות שונות?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' ספטמבר 27, 2015 12:10 am

בספר שברי לוחות (פרק ד עמ' 179) מביא פרופ' ש' עמנואל מעשה אחד שמובא במשהו כמו 7 מקורות שונים, יותר או פחות, כל פעם על שם "ר'" או על שמו של רבו של המלקט וכדו', והוא מסכם (שלוש נקודות הן קיצור שלי):
פסק זה... הוא דוגמה מאלפת לדרך גלגולם של מעשים בספרי הראשונים... מקורו הראשון הוא בקובץ 'תשובות ופסקים לר"י הזקן'... או בכת"י אוקספורד 566... חכמים שונים העתיקו פסק זה (ועוד פסקים רבים משני קבצים אלו) בילקוטיהם, ותלמידיהם או תלמידי תלמידיהם טעו והעתיקו את הפסקים על שם רבם. תלמידים שמצאו את הפסק בבית מדרשו של ר' יחיאל מפריס טעו לחשוב כי הרב שלפניו בא המעשה הוא ר' יחיאל, וכך טעו גם התלמידים בבתי מדרש נוספים. וכאן דוגמה לזהירות הרבה שיש לנקוט בכתיבות התלמידים המעידים על מעשים שבאו לפני 'ר' '

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סיפור דומה מתקופות שונות?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 21, 2016 8:54 pm

ומענין לענין - ההסטוריה חוזרת:

ביצה כא. -
בעא מניה רב אויא סבא מרב הונא בהמה חציה של נכרי וחציה של ישראל מהו לשחטה ביום טוב אמר ליה מותר אמר ליה וכי מה בין זה לנדרים ונדבות אמר ליה עורבא פרח כי נפק אמר ליה רבה בריה לאו היינו רב אויא סבא דמשתבח ליה מר בגויה דגברא רבה הוא אמר ליה ומה אעביד ליה אני היום סמכוני באשישות רפדוני בתפוחים ובעא מינאי מלתא דבעיא טעמא

חולין קכד: -
בעא מיניה רב אויא סבא מרבה בר רב הונא קולית סתומה לרבי ישמעאל מהו שתטמא אית ליה לר' ישמעאל את שבא לכלל מגע בא לכלל משא לא בא לכלל מגע לא בא לכלל משא והכא היינו טעמא משום דבא לכלל מגע מלפניו או דלמא לית ליה אמר ליה עורבא פרח א"ל רבא בריה ולאו היינו רב אויא סבא מפומבדיתא דמשבח לן מר בגויה דגברא רבה הוא א"ל אני היום סמכוני באשישות ובעא מינאי מילתא דבעי טעמא

אותו סיפור על רב הונא ובנו רבה, ואח"כ עם רבה בר רב הונא ובנו רבא, כשהשואל הוא רב אויא סבא המשובח כגברא רבא.
לא עיינתי מספיק, אבל בטח יש בזה שינו"ס להתאים הסיפור שיהיה הכל על רב הונא עם רבה בנו, ושתי שאלות שאל רב אויא סבא באותו היום בו נסמך רב הונא באשישות.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: סיפור דומה מתקופות שונות?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » א' פברואר 21, 2016 9:15 pm

עושה חדשות כתב:ומענין לענין - ההסטוריה חוזרת:

ביצה כא. -
בעא מניה רב אויא סבא מרב הונא בהמה חציה של נכרי וחציה של ישראל מהו לשחטה ביום טוב אמר ליה מותר אמר ליה וכי מה בין זה לנדרים ונדבות אמר ליה עורבא פרח כי נפק אמר ליה רבה בריה לאו היינו רב אויא סבא דמשתבח ליה מר בגויה דגברא רבה הוא אמר ליה ומה אעביד ליה אני היום סמכוני באשישות רפדוני בתפוחים ובעא מינאי מלתא דבעיא טעמא

חולין קכד: -
בעא מיניה רב אויא סבא מרבה בר רב הונא קולית סתומה לרבי ישמעאל מהו שתטמא אית ליה לר' ישמעאל את שבא לכלל מגע בא לכלל משא לא בא לכלל מגע לא בא לכלל משא והכא היינו טעמא משום דבא לכלל מגע מלפניו או דלמא לית ליה אמר ליה עורבא פרח א"ל רבא בריה ולאו היינו רב אויא סבא מפומבדיתא דמשבח לן מר בגויה דגברא רבה הוא א"ל אני היום סמכוני באשישות ובעא מינאי מילתא דבעי טעמא

אותו סיפור על רב הונא ובנו רבה, ואח"כ עם רבה בר רב הונא ובנו רבא, כשהשואל הוא רב אויא סבא המשובח כגברא רבא.
לא עיינתי מספיק, אבל בטח יש בזה שינו"ס להתאים הסיפור שיהיה הכל על רב הונא עם רבה בנו, ושתי שאלות שאל רב אויא סבא באותו היום בו נסמך רב הונא באשישות.
יעב"ץ

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: סיפור דומה מתקופות שונות?

הודעהעל ידי יתר10 » א' פברואר 21, 2016 9:20 pm

עושה חדשות כתב:בטח יש בזה שינו"ס

כדאי לך להתחיל לעיין בדק"ס..
עיי' בדק"ס חולין שציין לכ"י ר [=כ"י רומי-וטיקן, ניתן לראות 2 הכ"י באתר אוצר כתבי יד תלמודיים] שאכן משוה הגי' בחולין לסוגיא בביצה, וראה עוד מ"ש בזה בדק"ס ביצה, ומה שלא כתוב שם שבכ"י אוקספורד [לא היה בידי המחבר בעת חיבורו על מס' זו] משוה הגיר' בביצה לסוגיא דחולין.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 184 אורחים