ארזי ביתר כתב:חמשה חומשי תורה.
נביאים וכתובים.
ששה סדרי משנה.
תלמוד ירושלמי.
ארבעה טורים.
ומה עם כל ספרי הראשונים?
חכם באשי כתב:רות רבה, מהדורת מ' לרנר.
ההוא גברא כתב:איך תגדיר מדוייקת? נראה שאתה מתכוון "מאוחרת".
ארזי ביתר כתב:ומה עם כל ספרי הראשונים?
ההוא גברא כתב:
בתנ"ך: הרב ברויאר הוציא שתי מהדורות, ויש מהדורה חדשה יותר של יוסף עופר ששינה כמה שינויים וכותב בהקדמה שהם בהסכמת הרב ברויאר. (אבל השינויים בין המהדורות קטנים).
ההוא גברא כתב:כאמור זכרון נחשבת למהדורה הכי טובה של הרמב"ן.
ההוא גברא כתב:איני מבין למה אתה חושד דוקא בהם ששינו מסברא.
סעדיה כתב:ארזי ביתר כתב:ומה עם כל ספרי הראשונים?
סעדיה כתב:מה הם המהדורות הכי מדוייקות של ספרי חז"ל ושאר ספרי יסוד?
אכתוב הידוע לי.
ש"ס - עוז והדר?
בראשית רבה - מהדורת תיאודור אלבק
ויקרא רבה - מהדורת מרגליות
ספרי במדבר - מהדורת כהנא
תוספתא עד אמצע נזיקין - מהדורת ליברמן
תוספתא מאמצע נזיקין - מהדורת ר"ח פריימן
רמב"ם - מהדורת פרנקל?
פיה"מ להרמב"ם - מהדורת המאור?
שלחן ערוך - מהדורת פרידמן
חכם באשי כתב:ללמדך, שזקן לא אומר כלום.
גם לתיש יש זקן (וזו לא ההמצאה שלי...)
סעדיה כתב:ארבעה טורים - מהדורת המאור?
ארזי ביתר כתב:סעדיה כתב:אגב, הם גם הראשונים והאחרונים, שהכניסו בתוך הטור, את הסעיפים של השו"ע, בכדי להקל את הלימוד. ודבר גדול מאוד עשו בכך!
חכם באשי כתב:ארזי ביתר כתב:סעדיה כתב:אגב, הם גם הראשונים והאחרונים, שהכניסו בתוך הטור, את הסעיפים של השו"ע, בכדי להקל את הלימוד. ודבר גדול מאוד עשו בכך!
גם המאור רצה להכניס את סימני הסעיפים, אלא שזה נאסר עליהם עקב זכויות יוצרים (משהו כזה).
ארזי ביתר כתב:סעדיה כתב:ארבעה טורים - מהדורת המאור?
כאשר יצאה לאור המהדורה, הם הדפיסו דוגמא של הלכות חנוכה, וחלקוה בבתי מדרשות. ידידנו הרב א"ס, מצא בחוברת קטנה זו, מאה (!!!) שגיאות. כך שברור שאתה שוגה בכך. המהדורה המוצלחת ביותר נכון להיום, היא מהדורת 'שירת דבורה'. כמדומני, שאין חולק על כך.
אגב, הם גם הראשונים והאחרונים, שהכניסו בתוך הטור, את הסעיפים של השו"ע, בכדי להקל את הלימוד. ודבר גדול מאוד עשו בכך!
אבא יודן כתב:למי שהיה לו זקנו מגודל, קובל סימון שאלה ?
ובלא זקן, שלא בסימון שאלה!
סעדיה כתב:ההוא גברא כתב:
בתנ"ך: הרב ברויאר הוציא שתי מהדורות, ויש מהדורה חדשה יותר של יוסף עופר ששינה כמה שינויים וכותב בהקדמה שהם בהסכמת הרב ברויאר. (אבל השינויים בין המהדורות קטנים).
מה שמו של המהדורה של עופר?
עקביה כתב:אני מקווה ששאלתי קשורה לנושא האשכול -
מה הדין כאשר גירסה מסוימת ברמב"ם העתיקוה הר"ן, הרא"ש, הטור, המגיד משנה, הבית יוסף, מהר"ל ועוד ועוד, אבל ברוב כתבי היד איננה (כפי שמצוין בילקוט שינו"ס ברמב"ם פרנקל, אף כי הדפיסו בפנים כפי שהיה לעיני הקדמונים הנ"ל), ואף בדפוסים הנחשבים מדויקים, איננה, ואף גם ההגהות מיימוניות הכיר את הרמב"ם ללא אותה תוספת, וכך התייחס לשיטת הרמב"ם.
על מי יש לסמוך?
(יש בשאלה זו נפק"מ לדינא).
בברכה המשולשת כתב:עקביה כתב:אני מקווה ששאלתי קשורה לנושא האשכול -
מה הדין כאשר גירסה מסוימת ברמב"ם העתיקוה הר"ן, הרא"ש, הטור, המגיד משנה, הבית יוסף, מהר"ל ועוד ועוד, אבל ברוב כתבי היד איננה (כפי שמצוין בילקוט שינו"ס ברמב"ם פרנקל, אף כי הדפיסו בפנים כפי שהיה לעיני הקדמונים הנ"ל), ואף בדפוסים הנחשבים מדויקים, איננה, ואף גם ההגהות מיימוניות הכיר את הרמב"ם ללא אותה תוספת, וכך התייחס לשיטת הרמב"ם.
על מי יש לסמוך?
(יש בשאלה זו נפק"מ לדינא).
ראשית, אם זו כבר מחלוקת כ"כ עתיקה וענפה, מן הסתם היא כבר הוכרעה לא רק על-פי מח' הגירסאות ברמב"ם, הלא כן?
שנית, לא הבנתי למאי נפק"מ שברוב כתבי היד איננה. לכאורה השאלה היא מה המצב בכי"י הטובים (וכדברי הרב עדיאל שליט"א כדאי לעיין במהד' הרב שילת ובמהדות מקבילי כמו גם ביד פשוטה)
שלישית, כשיקול כללי ציטוט מפי ראשון עדיף על כ"י, מלבד כי"ק של הרמב"ם וכה"ג
עקביה כתב:בברכה המשולשת כתב:ראשית, אם זו כבר מחלוקת כ"כ עתיקה וענפה, מן הסתם היא כבר הוכרעה לא רק על-פי מח' הגירסאות ברמב"ם, הלא כן?
שנית, לא הבנתי למאי נפק"מ שברוב כתבי היד איננה. לכאורה השאלה היא מה המצב בכי"י הטובים (וכדברי הרב עדיאל שליט"א כדאי לעיין במהד' הרב שילת ובמהדות מקבילי כמו גם ביד פשוטה)
שלישית, כשיקול כללי ציטוט מפי ראשון עדיף על כ"י, מלבד כי"ק של הרמב"ם וכה"ג
א. קשה לומר שהמחלוקת הוכרעה. אף כי נאמרו אמירות נחרצות בעד צד אחד ע"י פוסקים שונים.
ב. אינני בקי בכתבי יד. מהכתוב ברמב"ם פרנקל נראה שהם נוטים לכך שהגירסה הנכונה יותר היא זו שברוב כתה"י. המהדורות שהזכרת אינם תח"י לצערי. שמעתי שבמהדורת הרב זיני משפט זה אינו מופיע. זו נחשבת למהדורה מדויקת?
ג. הרי ההגה"מ הוא תנא דמסייע לגירסת כתה"י. אולי יש בזה כדי להכריע שזו הגירסה הנכונה.
סעדיה כתב:ארזי ביתר כתב:סעדיה כתב:ארבעה טורים - מהדורת המאור?
כאשר יצאה לאור המהדורה, הם הדפיסו דוגמא של הלכות חנוכה, וחלקוה בבתי מדרשות. ידידנו הרב א"ס, מצא בחוברת קטנה זו, מאה (!!!) שגיאות. כך שברור שאתה שוגה בכך. המהדורה המוצלחת ביותר נכון להיום, היא מהדורת 'שירת דבורה'. כמדומני, שאין חולק על כך.
אגב, הם גם הראשונים והאחרונים, שהכניסו בתוך הטור, את הסעיפים של השו"ע, בכדי להקל את הלימוד. ודבר גדול מאוד עשו בכך!
אז מה הנישה שלהם? (לתומי סברתי שכל מהדורה בונה ע"ג חברת ולא מגרעת).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים