מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זיהוי סימן בשו"ת מהר"ח אור זרוע

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הכי נמי מסתברא
הודעות: 40
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 12:04 am

זיהוי סימן בשו"ת מהר"ח אור זרוע

הודעהעל ידי הכי נמי מסתברא » א' מרץ 19, 2017 9:05 pm

כך כתוב בשו"ת מהר"ח או"ז (מועתק מפרויקט השו"ת ע"פ מהדורת הרב אביטן - לא נמצא באוצר):

שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן קסא

זה לשון רבינו אבא מרי זצוקלה"ה.

ברוך תהי' התורה הקדושה, הגומל חסד לאביונים, המוציא מזולל יקר, אשר העמידני על רגלי בתורתו הקדושה, יתום גרוע כמוני, וזכני חנון ורחום צורבא דשמעתתא, ברוך הוא וברוך שמו, ויהי רצון מלפניו שלא תמוש מפי ומפי זרעי ומפי זרע זרעי עד עולם אא"א סלה. העתקתי מכתיבת ידו הקדושה. זה אשר השיב לי מורי הרב ר' מתתיה בן רבינו יצחק זקנו. גודר פרץ, ויודע לטהר שרץ, יסוד הארץ פרי צדיק הר"ר חיים בן מורנו ורבנו הר"ר יצחק לחיים יוחק, וזרעו והוא יגדל. ואני הצעיר, באתי להשיב לפי חסרון דעתי אשר בי על מה שהקשה על דברי רבינו יצחק, דאמר: שומר אבידה, לא יפטר מליתן פרוטה לעני שהאבידה בביתו, רק בשעה שמוטפל /שמטופל/ באבדה לשוטחם. מדקאמר פרוטה דרב יוסף לא שכיחא.


ולא הבנתי מי הכותב:
א. בתחילה מתואר שהכותב בוא "אבא מרי" הלא הוא האו"ז אך תשובה זו באה לחלוק על דעת האו"ז סי' קצט (הבוא בקצרה בהג"א סוכה ב,ו)
ב. לאחר מכן ("וזה אשר השיב לי")נראה שהתשובה מופנית לר"ח או"ז.

אשמח לשמוע את דעת חכמי האוצר

תודה רבה

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: זיהוי סימן בשו"ת מהר"ח אור זרוע

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' מרץ 19, 2017 10:16 pm

לפי הציטוט שהבאת קשה להכריע. אבל אציין שני דברים שאולי יקדמו אותך.
ראשית, חשוב להדגיש שבקובץ שו"ת מהר"ח או"ז יש גם תשובות מחכמים נוספים ואף מבנו של מהר"ח.
שנית, כדאי לבדוק בכת"י היחיד כיוון שלא מעט פעמים יש שם תיקונים. על הרוב הם תיקונים קלים, אבל לעתים הם יכולים לשנות משמעות, ובפרט בפתיחה וחתימה של השו"ת.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: זיהוי סימן בשו"ת מהר"ח אור זרוע

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' מרץ 19, 2017 11:06 pm

א. להלן העתקה מוגהת מכה"י (123א, סי' קמח. במקום אחד שמתי קו מלוכסן בין שתי אפשרויות קריאה. במקום אחר השארתי את התיקון שבין שני קוים מלוכסנים כפי שהוצע בפרויקט השו"ת):
זה לשון רבי' אבא מרי זצוק"ל.
ברוך אלהי התורה הקדושה, הגומל חסד לאביונים, המוציא מזולל יקר, אשר העמידני על רגליי בתורתו הקדושה, יתום גרוע כמוני, וזיכני חנון ורחום צורבא/צורכא דשמעתתא, ברוך הוא וברוך שמו, ויהי רצון מלפניו שלא תמוש מפי ומפי זרעי ומפי זרע זרעי עד עולם אא"א סלה. העתקתי מכתיבת ידו הקדושה. זה אשר השיב לי מורי הרב ר' מתתיה בן רבי' יצחק זקינו. גודר פרץ, ויודע לטהר שרץ, יסוד הארץ פרי צדיק הר' ר' חיים בן מורינו ורבינו הר' ר' יצחק לחיים יוחק, וזרעו והוא יגדל. ואני הצעיר, באתי להשיב לפי חיסרון דעתי אשר בי על מה שהקש' על דברי רבינו יצחק, דאמ': שומר אבידה, לא יפטר מליתן פרוטה לעני שהאבידה בביתו, רק בשעה שמוטפל /שמטופל/ באבידה לשוטחם.


אין כמעט הבדלים, למעט טעות אחת: בתחילת הדברים כתוב בכת"י "אלהי התורה" ואילו בדפוס "תהי' התורה". זו לא הפעם היחידה שהמדפיסים טעו בגלל חיבור האותיות א-ל לאות אחת בכ"י הזה.

ב. אני חושב שהפתרון הוא שמהר"ח או"ז מציין שהוא העתיק את התפילה הזאת מכתיבת ידו של אביו. ורק התפילה היא דברי אביו.
ומדוע הוא עושה זאת? זה כבר עניין להשערות. לפום ריהטא אני יכול להציע שאולי הוא עושה זאת דווקא כאן בגלל שמהר"ח עצמו הקשה על תורתו של אביו ושלח שאלה על כך לר' מתתיה ב"ר יצחק, ובעצם הוא קצת מתנצל על כך ולכן הוא פותח, בקובץ תשובותיו, שבעצם אביו התפלל עליו שהוא ימשיך לעסוק בתורה, וזה עצמו כבודו של אביו. השערה בעלמא. אגב, אם היא נכונה, נמצא שככל הנראה מהר"ח הוא זה שהניח את התשתית של קיבוץ תשובותיו למקום אחד.

הכי נמי מסתברא
הודעות: 40
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 12:04 am

Re: זיהוי סימן בשו"ת מהר"ח אור זרוע

הודעהעל ידי הכי נמי מסתברא » א' מרץ 19, 2017 11:17 pm

תודה רבה על העזרה
בתשובתך הקודמת הזכרת שחלק מהתשובות הוזכרו ע"י בנו של ר"ח או"ז (מיהו?). יתכן שהכותב הוא הוא בנו של ר"ח ו"אבא מרי" הוא ר"ח?. הדבר משתלב עם הכינוי "יתום" שנותן לעצמו כיון שר"ח התייתם מאביו בגיל צעיר. מה דעתך?

עושה חדשות
הודעות: 12852
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי סימן בשו"ת מהר"ח אור זרוע

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 19, 2017 11:30 pm

ומה פירוש הדבר "מורי הרב ר' מתתיה בן רבי' יצחק זקינו"?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: זיהוי סימן בשו"ת מהר"ח אור זרוע

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' מרץ 19, 2017 11:42 pm

הכי נמי מסתברא כתב:תודה רבה על העזרה
בתשובתך הקודמת הזכרת שחלק מהתשובות הוזכרו ע"י בנו של ר"ח או"ז (מיהו?). יתכן שהכותב הוא הוא בנו של ר"ח ו"אבא מרי" הוא ר"ח?. הדבר משתלב עם הכינוי "יתום" שנותן לעצמו כיון שר"ח התייתם מאביו בגיל צעיר. מה דעתך?


הבן הוא ר' יצחק ב"ר חיים או"ז (קרוי ע"ש סביו). במקרה הוא גם מוזכר בברכה שבסוף התשובה של ר' מתתיה (סוס"י קסב).
בתיאוריה זה היה כיוון אפשרי. אבל זה לא כ"כ הסתדר לי עם כל ההקשר מסביב, משום שהכותב פותח שזה מה שהשיב לו ר' מתתיה, והוא מצטט שר' מתתיה משיב לר' חיים או"ז, מה שאומר שהכותב הוא מהר"ח עצמו.

עושה חדשות כתב:ומה פירוש הדבר "מורי הרב ר' מתתיה בן רבי' יצחק זקינו"?


גם אני ניסיתי להבין ולא עלתה בידי. אולי הפיתרון קשור בכינויו במרדכי כתובות סי' קפו "תשובה ממורי רבינו ה"ר מתתיה קינו ז"ל". אולם יש שם גירסה שאולי המקור הוא מספר אביאסף ואז זה ודאי לא אותו חכם (לא בדקתי איזו גרסה נכונה). ובספר קורא הדורות פרק ג כינה אותו, עפ"י המרדכי, ה"ר מתתיה בן ה"ר יצחק מקינון.
אולם בכת"י שלפנינו כתוב בוודאי "זקינו", אלא שכמובן אפשר שהשתבש. יתכן שיש מקורות טובים יותר, ואיני פנוי לזה כעת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים