מורה צדק כתב:איספסנישט
היא שיחתי כתב:לא רואה מה הבעיה בזה
ד"א לאחרונה שמעתי שיהודים לומדים בשוטנשטיין, זה גם מפריע למישהו?
שמח תשמח כתב:היא שיחתי כתב:לא רואה מה הבעיה בזה
ד"א לאחרונה שמעתי שיהודים לומדים בשוטנשטיין, זה גם מפריע למישהו?
מה פתאום מפריע, הלא זו גמרא מפורשת...
שמח תשמח כתב:זכורני פעם הסתובבתי ברחוב שמואל הנביא עם תיק התפילין בידי, לא תחת זרועי, אלא משתרבב למטה מתוך ידי האוחזת בו. ועצרני ברחוב חכם אחד מחכמי הדור רבי אברהם מונסא זצוק"ל, ואמר לי שלא כך יאה להחזיקו, אלא יחזיקנו בחיקו.
יאיר כתב:אם בתפילין ממש מדובר ודאי שהינך צודק ויש לדמות כך, [ואין צורך שהרי הלכה מפורשת היא].
אך פה מדובר כשמונחים בתיק ואם כך, רחוק הדבר מלהיות דומה. [כנלע"ד].
ר' גרונם יקום פורקן כתב:יאיר כתב:אם בתפילין ממש מדובר ודאי שהינך צודק ויש לדמות כך, [ואין צורך שהרי הלכה מפורשת היא].
אך פה מדובר כשמונחים בתיק ואם כך, רחוק הדבר מלהיות דומה. [כנלע"ד].
הגמ' בפסחים שם איירי במפורש בלחם המונח בסל התלוי. מ"מ למדנו שהוא דרך בזיון. והוא הדין בתפילין.
זרח כתב:כמו שבילדותי כשראיתי איך שמגיע יהודי לבית הכנסת עם כזה תרמיל בצורת בקבוק ומוציא מהבקבוק תפילין הזדעזעתי, אבל עוד כמה שנים זה יהיה גם אצלינו.
זה ברור שבדורנו אין את הרגש הזה, או בכל אופן הרבה פחות, ולכן בודקים רק האם זה מסתדר עם ההלכה, ואם זה נוח.
יהיו אנשים שיאמרו שהדרך של דורנו דקדוקי הלכה וחומרות מחומרות שונות יותר עדיף מהדור הקודם, הכל יכול להיות, אבל זה המציאות.
לייטנר כתב:לבי תוהה אם מותר להשתמש בנרתיקי התפילין שפתחם סגור ברוכסן (ריטש ראטש בלע"ז), כאשר חזינו מקדמת דנא את אבותינו שמים תפיליהם בשקיק ששרוך סוגרו.
לבי במערב כתב:לייטנר כתב:לבי תוהה אם מותר להשתמש בנרתיקי התפילין שפתחם סגור ברוכסן (ריטש ראטש בלע"ז), כאשר חזינו מקדמת דנא את אבותינו שמים תפיליהם בשקיק ששרוך סוגרו.
אם היתה כוונת כ' ברצינות [וכנראה מתגובת הרב 'דרומי' - שכך הבינו זאת], הרי ברור שיש הבדל בין שינויים שיש בהם משום פחיתות הכבוד לתפילין [אלא שאינו מחויב בזה מצד הדין, כ"א מצד הרגש הטבעי והבריא דאיש ישראל] - לבין שינויים שיש בהם נוחות בלבד ותו לא, ואין בהם חשש זלזול ח"ו בכבוד התפילין.
חיימשה כתב:כבר שנים שאני תמה
מילא שלא משתמשים בנרתיק דמוי הבקבוק, שאינו הדור כמו הנרתיק של קטיפה שנהגינן בו, הוא דבר מובן.
אבל מדוע בכלל זה שלא להשתמש בקופסאות הפנימיות של התפילין מאותו יצרן, אשר מגינות על התפילין מפני החום.
זה נ"ל שמרנות מיותרת לגמרי.
אוצר החכמה כתב:כבודו כנראה אינו מכיר את לייטנר.
לייטנר כתב:חיימשה כתב:כבר שנים שאני תמה
מילא שלא משתמשים בנרתיק דמוי הבקבוק, שאינו הדור כמו הנרתיק של קטיפה שנהגינן בו, הוא דבר מובן.
אבל מדוע בכלל זה שלא להשתמש בקופסאות הפנימיות של התפילין מאותו יצרן, אשר מגינות על התפילין מפני החום.
זה נ"ל שמרנות מיותרת לגמרי.
אולי זה שייך למדור הסיפורים של זאב ערבות
לא מזמן, בני שיחיה יצא עם ישיבתו לטיול. לפתע עלה האוטובוס באש, ב"ה, בזכות ערנותם של הנהג והמדריך ובסיעתא דשמיא, כולם הספיקו לרדת מהאוטובוס, בטרם עלה כולו בלהבות על כל ציודם. לאחר שעה קלה, נותר רק השלד (כיון שהדבר פורסם באתרי החדשות, הרוצה יחפש תיאור מקרה זה וימצא גם תמונות המוכיחות כנ"ל). למחרת נשלחו אנשים מחברת האוטובוסים כדי לגרור וגירדו את השאריות.
מסתבר שהתפילין של בני (שהיו בתוך הקופסא המזעזעת בצורת בקבוק עם החגורה האיומה) נשארו שלמות לחלוטין.
דרומי כתב:נראה שהוא ע"ד הא לן והא להו, והיינו שרוב הציבור החרדי יותר 'מפונק' ואינו צריך לקחת את התפילין בדרכים יותר מידי רחוקות, אלא יש לו תא בבית הכנסת או בישיבה, וכדומה לזה, אבל הציבור הדתי שהולך לצבא וכיו"ב (וגם יותר 'ספורטיבי' מבחינת טיולים בכלל) נדרש יותר לתיק עמיד וחסין מפני כל צרה וצוקה שלא תבוא, ותע"ב
חיימשה כתב:זהו תירוץ קלוש למדי.
לכל אחד יכול לקרות שהניח תפיליו ברכב, לשכוח באוטובוס וכדומה, ותפילין בעו שמירה.
יהודי מוציא סכום עתק עבור תפילין עם כל ההדורים, יש לו אפשרות לרכוש קופסאות פשוטות, או כאלו שנראים כמעט אותו דבר ויכולים במקרים מסוימים תמורת כמה שקלים לחרוץ את גורל התפילין לכשרות או לפסול, ואף למנוע ממנו שנים רבות להיות בגדר קרקפתא דלא מנח תפילין ח"ו,( סטטיסטית לכל בן אדם במשך שנות חייו יש סיטואציות שונות שזה נדרש ), אך הוא נמנע מלעשות את זה בגלל שזה לא בדיוק כמו אצל השכן שלו בשטיבלעך.לבי במערב כתב:חיימשה כתב:זהו תירוץ קלוש למדי.
לכל אחד יכול לקרות שהניח תפיליו ברכב, לשכוח באוטובוס וכדומה, ותפילין בעו שמירה.
מ"מ הרי ודאי שאצלם זה מצוי יותר. ומצד שבעו שמירה - עליו להשגיח עליהם היטב (כדין דשומר), ולא לשכחם באוטובוס או ברכבו...
לבי במערב כתב:חיימשה כתב:זהו תירוץ קלוש למדי.
לכל אחד יכול לקרות שהניח תפיליו ברכב, לשכוח באוטובוס וכדומה, ותפילין בעו שמירה.
מ"מ הרי ודאי שאצלם זה מצוי יותר. ומצד שבעו שמירה - עליו להשגיח עליהם היטב (כדין דשומר), ולא לשכחם באוטובוס או ברכבו...
איש_ספר כתב:אין שום הידור בנרתיק התפילין העשוי מקטיפה כשעוטים עליו ניילון מכוער ומשופשף. זה אחד האבסורדים היותר משונים שראיתי בחיי...
לייטנר כתב:לפני שיחייבו את בני מדין שומרים, אציין שב"ה ששפך חמתו על ברזיליו ופלסטיקיו, ובמקום הנזק הכספי שעלה לי ולכל אחד מההורים, היינו הורים שכולים רח"ל.
בפועל, מי שלא הבין, ברור שדור דור ונרתיקיו, ולא הרי נרתיק תפיליו של סבי בצעירותו כהרי נרתיקי, ולא הרי נרתיקי כנרתיקו של בני (וד"ל). בטוחני שאין מי שסבור שצורת נשיאת התפילין בתקופת התנאים והאמוראים היתה זהה לזו שבימינו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים