המכתב של הגאון הרב ראטה לעיריית תל אביב נדפס בהצפה י"ח תשרי תשי"ח (
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=DA5C43F5).
קבלתי היום את מכתבו של כב' אודות פרס הרב קוק שנועד למעני בשביל ספרי "שו"ת קול מבשר" שנדפס אשתקד. אבל אני מוכרח לוותר על הפרס הלז, כי לפי דעתי אינני רשאי לקבלו ע"פ התורה ולהשתתף עם רבני עדה ריפורמית, אשר גם להם יחולק הפרס (וגם העדות הקוראות לעצמן קונסרבאטיביים באמריקה, ידוע כי כל הרבנים החרדים נלחמים נגד הקונסרבטיביים וחושבים אותם לריפורמים גמורים, כי הם הולכים בדרכיהם והתרחקו מן מסורת היהדות המקובלת), וקורא אני על זה את המקרא (דה"ב כ') "בהתחברך לאחזיהו פרץ ה' את מעשיך" ועיין אבות דר"נ פ'ט מ'ד, ואסור לחזק ידיהם ואף לומר להם "אשרתא" כדאמרינן בגיטין דף ס"ב, ובירושלמי המובא בתוספות שם הלון "יישר". ואף אם עצם הספר שלהם לא נמצא בו דבר שאינו הגון, הרי אמרו בברכות דף ס"ג ע"ב גבי חנינא בן אחי ר' יהושע הוא מטמא והם מטהרים הוא אוסר והם מתירים ופריך והרי חכם שאסר אין חברו אשר להתיר ומשני כי היכי דלא ניגררו אבתריה עיי"ש, וזה רק מפני שחלק בדבר אחד על חכמי ישראל שעיבר שנה בחו'ל. ובגיטין דף ס"ב ע"א ר"ה ור"ח יתבו חליף גניבא קמייהו חד אמר ניקום מקמי' דבר אוריין הוא וא"ל אידך מקמי פלגאה ניקום ופירש"י פלגאה שחולק על החכמים.
ונודע כמה נצטערו רבותינו הגאונים רע"ק אייגער ובעל חתם סופר, ר' זלמן מרגליות ז"ל, והרעישו וגזרו בתוקף להבדל והתרחק מהם. ובפרט עכשיו שמתכוננים להכניס את הריפורמה לארצנו הקדושה ולבנות לעצמם היכל בירושלים בודאי שהחובה מוטלת על החרדים להשמר ולהזהר מכל דבר שיכול לגרום חזוק למתנגדי היהדות המסורתית.
בכבוד רב,
משולם ראטה.
תגובתו של ר"ש ליברמן במכתב לעיריית תל אביב אף היא מובאת שם. היא נדפסה גם בעיתון דבר של אותו יום (
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=105CBA67).
הגיע לידי גליון העתון "דבר" מיום כג' אלול תשי"ז, ומאד לא ערב לי לראות את שמו של הרב קוק זצ"ל נגרף לתוך עניין של "תככים". לוא היו נמלכים אתי מראש הייתי מסרב להכנס לתוך המספק המרובה הזה של כבוד מדומה. אף כסף הפרס הרי לא הייתי נוטל בשום פנים, והכבוד מוטב לו לרדוף אחרי אנשים טובים וראויים ממני. שתקתי עד עכשיו משום שמץ של שחץ ומשום שלא יאמרו הבריות פלוני הקל בכבודו של הרב קוק זצ"ל, ומשום אבק זלזול בכבוד השופטים, עירית תל אביב והחכמים שזכו בפרס הרב ז"ל.
עכשיו עמדה לי זכות הרבנים המעכבים שלא צרכתי לוותר על מדותי ולקבל את הפרס. ומאידך גיסא ברור לכל בר דעת שהסתלקתי מן הפרס לא משום זלזול בכבוד מישהו, אלא משום בריחה מן המחלוקת. ואני מקוה שמכאן ואילך יהא שלום בישראל ועל ישראל.
יואיל נא מרי, ראש העיריה, להודות בשמי לשופטים בועדת פרס הרב קוק שטפלו בענין במסירות הראוייה לחכמים בעלי תרבות גבוהה. והנני שולח את ברכתי ברכת גמח"ט למרי ולתל-אביב העיר.
בכבוד רב,
שאול ליברמן.
הנה על מועמדות ר"ש ליברמן (
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=5F3A3E0A) ועל ההתנגדויות (כאן
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=1DA52C98 וכאן ה'תככים' עליהם כותב ליברמן
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=75B0C8A5).
--
לשאלתך, בסקירתו של הרב קטן בהמעין מז ג, ניסן תשס"ז, עמ' 93-94 הוא מציין שבספר 'מבשר ואומר' - 'מתולדותיו, מעשיו ומכתביו של הגאון הרב משלם ראטה זצ"ל', גבעת שמואל תשס"ו, ישנה גם "התכתבות שנערכה בענין סירובו לקבל את פרס הרב קוק של עיריית ת"א לספרות תורנית, כל עוד היה מדובר על כך ששותפו לפרס יהיה פרופ' שאול ליברמן מהסמינר הקונסרבטיבי בניו יורק" (
http://shaalvim.co.il/torah/maayan-arti ... %20&id=745).