נויירא כתב:אני מחפש ליקוטים אודות דברים המועילים לזיכרון, ומאידך הגורמים לשכחה
תודה מראש
אוצר החכמה כתב:איני יודע אם מצויין שם אבל יש באחד הספרים של ר' חיים קנייבסקי ליקוט בעניין.
נויירא כתב:ומהעולם בחוץ, יש אחד בשם ערן כץ עם תוכנה לשפשוף הזכרון, והוא חיבר גם 2 ספרים בעניין, בעיקר את 'סוד הזיכרון המצויין', בו הוא מצטט הרבה את ר"י מודינא
יאיר כתב:נויירא כתב:ומהעולם בחוץ, יש אחד בשם ערן כץ עם תוכנה לשפשוף הזכרון, והוא חיבר גם 2 ספרים בעניין, בעיקר את 'סוד הזיכרון המצויין', בו הוא מצטט הרבה את ר"י מודינא
viewtopic.php?f=7&t=7837&p=69444&hilit=#p69713 (ובהודעות הבאות)
[ http://www.erankatz.net/site/index.asp? ... 282&lat=he ]
תוכנה (איזו?) או תכונה?
יאיר כתב:האם הציבור מעוניין שאכתוב כאן בקצרה את עיקר שיטת הזכרון המובאת בספרו של ע"כ? השיטה די פשוטה ודי מועילה.
(אני אגב, לא כ"כ משתמש בה בנתיים).
נויירא כתב:אולי מישהו יעלה לכאן את מאמרו של אליעזר יהודה בראדט בירושתנו תשע"א על דברים המועילים לזיכרון
כמעיין המתגבר כתב:בספר מדרש תלפיות ענף זכרון בשם ספר האפודי ט"ו דברים טובים הנמשכים הזכירה שע"י יהיה האדם זכרן גדול, ואלו הן:
א. ללמוד עם חכם חשוב וחברים חשובים במחקר ובפלפול כי התעוררות הגסות הטבעי מחזיר כחות הנפש הזוכר.
ב. לעיין בספרי חכמי ישראל רובי הכללות בקצור, לעולם ישנה לתלמידיו בדרך קצרה, ולא המרבה דברים מרבה תועלת.
ג. יעשה סימנים תדיר בבעלי הלמוד והמסורת והספרים.
ד. יעיין תמיד בספר אחד, דהיינו בהוצאה אחת, ואם יזדמן לו אותו ספר בהוצאה אחרת לא יעיין בו כלל, שיבלבל כח דמיונו.
ה. יכוין להבין המכוון ממה שקורא כי בזה יכוין וישאר בזכרונו לא כעוף מצפצף.
ו. הספרים יהיו דפוס וכתיבה ונייר נאה ומקום מדרשו פתוח לרוחה ומשמח הלב.
ז. יבטא בשפתיו כל מה שקורא, אל תקרי למוצאיהם אלא למוציאיהם בפה [וכ"כ הגאון החיד"א ביוסף תהלות מזמור קיט אות ב' [ליבוביץ דף צח ע"ב] שלימוד בקול רם מועיל לזכרון].
ח. ילמד בשיר ובזמרה וניגון, כי התנועות יביאוהו לזכור במשקלי התנועות והמלות הנכנסות בו.
ט. יעיין בתורה ובגמרא ובספרים הכתובים בכתב אשורית כי קדושת צורת האותיות תטיב הזכירה.
י. יקרא בספרים שכתיבתם גסה ולא דקה.
יא. ילמד לזולתו מה שעיין כי בהוצאה מן הכח אל הפועל יחזקנו בנפשו.
יב. לא יהא נמהר בעיונו אלא מיושב בדעתו בשובה ונחת.
יג. יעסוק בתורה לשמה ולא לקנות עושר וכבוד, כי כוונת אלו לא יניחוהו לשמור בעצם אשר קרא ועיין.
יד. שיהיה לו קביעות זמן לא ישנהו אם בבוקר אם בערב ביום מבלבל מן לימוד תהיה לו שעה קבועה לא יחליפנה ולא ימיר אותה. טו. תפלה לה' שיעמידו בריא וחזק ולהכין לו צרכיו עד שיוכל ללמוד, לשמור ולזכור.
וכתב בספר מגיד מישרים, קודם שתשב ללמוד, תומר הפסוק זכור דבר לעבדך, יו"ד פעמים, ויזהר שלא להפסיק כלל במילין דעלמא, ובזה יזכור כל מה שילמד באותה שעה, ובכל שעה ושעה. (וכ"כ בדרך חיים סי' לא אות ד' ונפלאים מעשיך מע' ז' אות יד.)
ביליצר כתב:אולי שמישהו יספר על נסיונו בעניין ,מה לקח עשה או פעל למען הזיכרון והועיל לו פלאים?
יאיר כתב:האם הציבור מעוניין שאכתוב כאן בקצרה את עיקר שיטת הזכרון המובאת בספרו של ע"כ? השיטה די פשוטה ודי מועילה . .
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים