מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד יתכן כי חלק משמות הימים באידיש ע"ש ע"ז?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

כיצד יתכן כי חלק משמות הימים באידיש ע"ש ע"ז?

הודעהעל ידי הבונה » ב' ינואר 30, 2012 1:53 pm

ידועים דברי הרמב"ן בפ' יתרו:
במכילתא (כאן) רבי יצחק אומר, לא תהא מונה כדרך שהאחרים מונים, אלא תהא מונה לשם שבת. ופירושה, שהגוים מונין ימי השבוע לשם הימים עצמן, יקראו לכל יום שם בפני עצמו, או על שמות המשרתים, כנוצרים, או שמות אחרים שיקראו להם, וישראל מונים כל הימים לשם שבת, אחד בשבת, שני בשבת, כי זו מן המצוה שנצטוינו בו לזכרו תמיד בכל יום. וזה פשוטו של מקרא, וכך פירש ר"א. ואומר אני שזהו מדרשו של שמאי הזקן (במכילתא דרשב"י) שפירש מצות זכור עד שלא תבא, כלומר שלא נשכחהו בשום פנים, אבל הזכירו בברייתא (בביצה טז ב) עוד מדת חסידותו שהיה הוא מזכירו גם במאכליו ואוכל לכבוד שבת כל ימי חייו, והלל עצמו מודה במדרשו של שמאי, אבל היתה בו מדה אחרת במאכלים מפני שכל מעשיו היו לשם שמים, והיה בוטח בה' שיזמין לו לשבת מנה יפה מכל הימים:

המשרתים עליהם דיבר הרמב"ן, בפירושו של שעוועל (כאן או במקום אחר שחוזר הרמב"ן על דבריו, איננו לפני כעת) מבאר דהיינו יום ג' הקרוי דינסטאג היינו יום המשרתים, אבל זה לא יתכן כי הרמב"ן כותב שכל ימות השבוע נקראים כך, (בנוסף המשמעות של דינסטאג אחרת כדלהלן) והאמת שהכונה לז' כוכבי הלכת חל"ם כצנ"ש הקרויים כך בפרדר"א פ"ה:
כל הכוכבים משרתים לשבעה ככבים של שעות, ואלה שמותן, חמה, נוגה, ככב, לבנה, שבתאי, צדק, מאדים, וסימן שמושן כצנ"ש חל"ם בלילות, חל"ם כצנ"ש בימים, כל"ש צמח"ן בשעות של לילות, חנכ"ל שצ"ם בשעות של ימים, ביום ראשון ככב חמה, ביום השני צדק לבנה, ביום השלישי נגה מאדים ביום הרביעי שבתאי ככב ביום החמישי חמה צדק, ביום הששי לבנה נגה, ביום השביעי מאדים שבתאי,

בספרד ארצו של הרמב"ן, כינו הגויים כך את כל ימות השבוע, וכנראה כך הוא בכל הארצות הדוברות שפות לטיניות (ספרד, פורטוגל, צרפת, איטליה ועוד). אולם במדינות מרכז וצפון אירופה במדינות הדוברות שפות גרמניות (אנגלית, גרמנית לכל ניביה המדוברת במספר ארצות, פלמית, שבדית, נורווגית, דנית ועוד) מכנים רק 3 מימות השבוע בשמות הכוכבים המשרתים, והם: שבת (סטרדיי ע"ש סטורן הוא שבתאי השולט בתחילת יום השבת כמובא בפרדר"א הנ"ל), ראשון (סאנדיי ע"ש השמש - סאן השולטת בבוקר יום ראשון, ובגרמנית וביידיש זונטאג), ושני (מונדיי ע"ש הירח השולט בבוקר יום ב', ובאידיש מונטאג, גם באידיש ירח הוא מונד, וכן המילה מונאט - חודש נגזרת מן שם הירח).
יתר ארבעת הימים בשפות הצפוניות לקוחות משמם של אלילים מן המיתולוגיה הצפונית העתיקה, זה דבר ידוע שניתן למצא בכל אנציקלופדיה. אלא שבגרמנית התקבל כינוי נוסף ליום ד' והוא: מיטוואך - אמצע השבוע.
כך קרה שבאידיש ששאבה בעיקר מגרמנית, רק השבת יש לה את שמה המקורי מלשון הקדש, הימים ראשון ושני קרויים ע"ש השמש והירח כמנהג הגויים בארצו של הרמב"ן. יום רביעי יש לו כינוי עצמאי - אמצע השבוע, ואילו הימים: שלישי, חמישי ושישי קרויים בשמות השאובים מהמיתולגיה הצפונית, ותמוה שאיש לא קם לשנות זאת. ובכלל תמוה שהרמב"ן כותב שמצוה למנות את ימות השבוע לפי השבת, ואנו איננו נוהגים כך.
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב ג' ינואר 31, 2012 7:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי גוראריה » ב' ינואר 30, 2012 2:04 pm

לא משנים כי קדושת לשון האידיש שבה דברו אבוה"ק מאז מ"ת, דוחה כל איסורין שבתורה...

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הבונה » ב' ינואר 30, 2012 2:27 pm

ביצעתי חיפוש באוצר, ומצאתי שכבר עמד בשתי השאלות הר' אביגדור נבנצל בקיצור, בקובץ באו"י.

נבנצל.JPG
נבנצל.JPG (20.11 KiB) נצפה 7072 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ינואר 30, 2012 2:32 pm

הרי גם שמות החודשים שעלו עמהם מבבל (כדאיתא בירושלמי, ראש השנה), הם שמות אלילים.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי גוראריה » ב' ינואר 30, 2012 2:37 pm

חכם באשי כתב:הרי גם שמות החודשים שעלו עמהם מבבל (כדאיתא בירושלמי, ראש השנה), הם שמות אלילים.

לכה"פ תמוז.

מצד שני שם הלא היה ענין בדבר לזכר נס עלותם מגלות בבל וכמ"ש הרמב"ן.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הוגה » ב' ינואר 30, 2012 4:53 pm

משמעות המילה "תמוז" בארמית, היינו חום/הסקה, כמ"ש רש"י והמלבי"ם ביחזקאל ח'.
וחודש זה נקרא תמוז על שם שהוא בעיצומו של ימי החום והקיץ.
ואם גם "היה איש אחד מנביאי ע"ז שמו תמוז" עד שנהיה אליל כמ"ש במורה הב"ד במלבי"ם שם, זה לא אמור לימנוע מאיתנו מלהשתמש בזה.

ובנוגע לחודשים שבאידיש ע"ש אלילים, אולי י"ל שבמשך השנים כשנשתקע ונשכח שמות אותם אלילים, נשארו שמות אלו רק בתור שמות לחודשים ותו לא.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ב' ינואר 30, 2012 5:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הבונה » ב' ינואר 30, 2012 5:02 pm

הוגה כתב:משמעות המילה "תמוז" בארמית, היינו חום/הסקה, כמ"ש רש"י והמלבי"ם ביחזקאל ח'.
וחודש זה נקרא תמוז על שם שהוא בעיצומו של ימי החום והקיץ.
ואם גם "היה איש אחד מנביאי ע"ז שמו תמוז" עד שנהיה אליל כמ"ש במורה הב"ד במלבי"ם שם, זה לא אמור לימנוע מאיתנו מלהשתמש בזה.

בנוסף זה עוד לפני החרבן, והרי קיבלנו את השם בבבל ולדברי הרמב"ן בפרס.
(הכותבים הנ"ל הסתמכו על דברי החוקרים שתמוז הוא אליל כנעני, נוכל לומר שלהיפך הוא קרוי ע"ש חודש זה)
קצת צ"ע בדברי הרמב"ן שנצטוינו לספור החדשים ליצ"מ עד שהוחלפו בשמות הבבליים/פרסיים מדוע מוזכר בבית ראשון, ירח האיתנים, חודש בול, חודש זיו?

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי אדג » ב' ינואר 30, 2012 5:15 pm

בניגוד לנאמר כאן, כל ימי השבוע (חוץ מרביעי "מיטוואך", המכונה כך על שם היותו אמצע השבוע) ושבת (שלא מכונת באידיש בשמה הגרמני 'זאמסטאג'), הם על שמות עבודה זרה. לא אמנם כאן בשמותם, אבל בקצרה: ראשון - שמש, שני - ירח, שלישי - מלחמה, חמישי - הרעם, שישי - יופי. ואכ"מ.

והנראה לומר בטעם מה שלא חששו להשתמש בשמות אלו, כי בעת שהחלו לדבר אידיש היו ע"ז אלו ע"ז שבטלה ואבד זכרה. כי כבר בתחילת האלף החמישי כמעט כל עמי אירופה (למעט ספרד הדרומית), היו כבר נוצרים שאפי' לפי הבלם, הרי אלו הגילולים אסורים.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הבונה » ב' ינואר 30, 2012 5:25 pm

אדג
כתבתי שראשון ושני ע"ש השמש והירח (ושבת בשפות הגרמניות כולל אנגלית ע"ש שבתאי-סטורן), אבל לא חייב להיות ע"ז, כאמור בפרדר"א מבואר שבימים אלו הם שולטים בתחילת היום. גם הרמב"ן לא כתב ע"ז אלא המשרתים, היינו הכוכבים המשרתים (וכתב שכך מכנים אותם הנוצרים הם הרי אינם עובדים לכוכבים). אלא שבארצו של הרמב"ן כל הימים נקראו ע"ש המשרתים, בעוד בשפות הצפוניות רק 3 מהם ובאידיש בהם נותרה השבת בשמה בלה"ק, רק 2 ע"ש המשרתים.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי אדג » ב' ינואר 30, 2012 5:44 pm

אתה שאלת על אידיש, ואני עניתי על אידיש. דברי הרמב"ן נכונים לקטלונית, או כל ניב ספרדי אחר שדיבר. השמות באידיש (וכן בשאר השפות הגרמאניות), הם לא על שם השמש והירח, כי אם על שם אותו אליל ה'אחראי' עליהם (עפ"ל). לדוגמא: באידיש, זונטאג, והכתיב הגרמני כיום אכן נכתב: "Sonntag", אך מקור השם (ולא אטריחך בהסבר ארוך ומלומד שאין כאן מקומו), הוא מן עבודת האלילים היונית. אם תרצה, עיין בויק' האנגלית בקטע "אטימולוגיה" באריכות, או בויק' העברית בקצרה יחסית, עיי"ש אם תרצה. כך שלתלות את טעם השפה בכל אירופה כאחד, הוא מוזר, ולהשוות את טעם הרמב"ן לשפתו שלו, לגרמנית, אידיש (וגם אנגלית), זה פשוט לא נכון.

וכן הלאה, בכל אחד מהימים, שנק' ע"ש עבודת האלילים, ולא ע"ש הכוכב או המזל.

(אני עדיין מחפש דובר קטלונית לשאול אותו על מקור שמות ימי השבוע בשפה, ולא מצאתי).

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הבונה » ב' ינואר 30, 2012 5:56 pm

תסביר כיצד קרה שבשפות הצפוניות שמות שלשת הימים הנקראים ע"ש כוכבים (שבת ראשון ושני) הן בדיוק כמו המשרתים בראשי הימים.

אינך צריך לחפש דוקא דובר קטלונית, הרמב"ן כותב שכך מכנים הנוצרים, קשה לומר שכיון דוקא למחוז שלו, כמדומה שכך הוא בכל השפות הלטיניות. (וחלקית גם בשפות הצפוניות)

אגב, לא חידשתי מדעתי שבשפות הצפוניות 3 ימים קרויים ע"ש הכוכבים, קראתי כך, אך אינני זוכר היכן.
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב ב' ינואר 30, 2012 6:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי אדג » ב' ינואר 30, 2012 6:00 pm

מה הפירוש שהם משרתים בראשי הימים? זו תכונה אסטרונומית, או עניין רוחני? אם זה רק עניין רוחני, אז אי אפשר לתלות את קריאת השמות ע"י הגויים (בכל העולם!) בגין כך, ואלמלא דברי הרמב"ן, שאמר כן לגבי מקומו ושעתו, אין לומר כך מסברא.
(וזה כמובן אם נקבל את הפירוש הזה בדברי הרמב"ן, דבר שאינו מוכרח כ"כ, כי הכוונה במשרתים, בפשטות אפשר לומר שמשרתים בשמים את ה', ותו לא).

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הבונה » ב' ינואר 30, 2012 6:02 pm

אדג כתב:מה הפירוש שהם משרתים בראשי הימים? זו תכונה אסטרונומית, או עניין רוחני? אם זה רק עניין רוחני, אז אי אפשר לתלות את קריאת השמות ע"י הגויים (בכל העולם!) בגין כך, ואלמלא דברי הרמב"ן, שאמר כן לגבי מקומו ושעתו, אין לומר כך מסברא.
(וזה כמובן אם נקבל את הפירוש הזה בדברי הרמב"ן, דבר שאינו מוכרח כ"כ, כי הכוונה במשרתים, בפשטות אפשר לומר שמשרתים בשמים את ה', ותו לא).


ישנם דברים רבים באסטרולוגיה המופיעים אצלנו ולהבדיל גם אצל הגויים.
ראה בהקדמת חכמוני שראה שחכמת האומות בענייני כוכבים ומזלות מסכמת עם חכמת ישראל,
ואין כוונתו רק לחשבון ההילוך שהרי מבאר שם שלמד מהגוי שידע חכמה זו, גם מה שעתיד להיות.

ומה שכתבת 'בכל העולם' לא מדויק, דיברתי רק על הנוצרים, וכאמור, אצל חלקם רק חלק משמות הימים כך.
ואינני מבין מה הפלא הגדול שנקראים כך בכל אירופה? וכי החדשים לא קרויים פחות או יותר אותו דבר בכל אירופה, כל מדינה בניב שלה?
(ינואר בחלק מהשפות שוה לז'נירו בספרדית וכו')

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הבונה » ג' ינואר 31, 2012 1:38 pm

כעת מצאתי באוצר המנוצר, בס' יסוד יוסף-טהרת יו"ט חלק ט' מעמ' קצב והלאה, אריכות גדולה מכ"ק אדמו"ר מסטמר זצוק"ל, בענין קריאת ימי השבוע ביידיש הוא מלמד זכות על המנהג. יש לציין שנגע שם רק בשאלה שלדברי הרמב"ן מן המכילתא צריך לספור לפי השבת, ולא לקרא לכל יום בשם בפנ"ע, הוא לא נוגע שם בשאלה שמדובר בשמות ע"ז.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד יתכן כי חלק משמות הימים באידיש ע"ש ע"ז?

הודעהעל ידי הבונה » ג' ינואר 31, 2012 7:28 pm

לאדג
כדי שתהיה בטוח בכונת הרמב"ן אעתיק לך ממה שכתב בדרשת ראש השנה:
ובשאר האומות כל אחד שמו עליו, כגון הנוצרים שקורין אותם על שם שבעה כוכבי לכת כצנ"ש חל"ם שהם ראשי הימים.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ינואר 31, 2012 8:02 pm

הוגה כתב:משמעות המילה "תמוז" בארמית, היינו חום/הסקה, כמ"ש רש"י והמלבי"ם ביחזקאל ח'.
וחודש זה נקרא תמוז על שם שהוא בעיצומו של ימי החום והקיץ.
ואם גם "היה איש אחד מנביאי ע"ז שמו תמוז" עד שנהיה אליל כמ"ש במורה הב"ד במלבי"ם שם, זה לא אמור לימנוע מאיתנו מלהשתמש בזה.


"תמוז" הוא סוג ע"ז
עי' בסליחות לי"ז בתמוז, בסליחה "אמרר בבכי" לר מנחם בר מכיר - "זְבוּלוֹ כְּשָׁר שַׁאֲנַנּוֹת מְבַכּוֹת אֶת הַתַּמּוּז"

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: כיצד יתכן כי חלק משמות הימים באידיש ע"ש ע"ז?

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ג' ינואר 31, 2012 8:21 pm

שבטיישראל כתב:
הוגה כתב:משמעות המילה "תמוז" בארמית, היינו חום/הסקה, כמ"ש רש"י והמלבי"ם ביחזקאל ח'.
וחודש זה נקרא תמוז על שם שהוא בעיצומו של ימי החום והקיץ.
ואם גם "היה איש אחד מנביאי ע"ז שמו תמוז" עד שנהיה אליל כמ"ש במורה הב"ד במלבי"ם שם, זה לא אמור לימנוע מאיתנו מלהשתמש בזה.


"תמוז" הוא סוג ע"ז
עי' בסליחות לי"ז בתמוז, בסליחה "אמרר בבכי" לר מנחם בר מכיר - "זְבוּלוֹ כְּשָׁר שַׁאֲנַנּוֹת מְבַכּוֹת אֶת הַתַּמּוּז"


הבאת ממרחק לחמך.
וַיָּבֵא אֹתִי אֶל פֶּתַח שַׁעַר בֵּית יְהוָה אֲשֶׁר אֶל הַצָּפוֹנָה וְהִנֵּה שָׁם הַנָּשִׁים יֹשְׁבוֹת מְבַכּוֹת אֶת הַתַּמּוּז (יחזקאל ח' י"ד)

(ולזה רמז בסליחה הנ"ל)

והוא מחלוקת המפרשים שם וז"ל רש"י
מבכות את התמוז דמות א' שמחממות אותו מבפנים והיו עיניו של עופר' והם נתוכין מחום ההיסק ונראה כאלו בוכה ואומרת תקרובת הוא שואל

ורד"ק כתב בשם הרמב"ם כמו שהובא כאן וז"ל
והרב החכם הגדול רמב"ם כתב כי נמצא כתוב בספר מספרי העבודות הקדמונים כי היה איש מנביאי עכו"ם ושמו תמוז. וקרא למלך אחד וצווהו לעבוד ז' כוכבי לכת וי"ב מזלות. והמיתו המלך ההוא מיתה משונה. ובליל מותו התקבצו כל הצלמים מקצות הארץ אל היכל בבל לצלם הזהב, שהוא צלם השמש. והיה זה הצלם תלוי בין שמים וארץ ונפל לתוך ההיכל וכל הצלמים סביבו. והיה מספר להם מה שאירע לתמוז הנביא והצלמים כולם בוכים וסופדים כל הלילה. וכאשר היה בבוקר עופפו כל הצלמים להיכליהם בקצות הארץ והיה זה להם לחוק עולם בתחילת יום ראשון מחודש תמוז בכל שנה יספדו ויבכו על התמוז.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הוגה » ד' פברואר 01, 2012 10:29 am

הבונה כתב:כך קרה שבאידיש ששאבה בעיקר מגרמנית, רק השבת יש לה את שמה המקורי מלשון הקדש, הימים ראשון ושני קרויים ע"ש השמש והירח כמנהג הגויים בארצו של הרמב"ן. יום רביעי יש לו כינוי עצמאי - אמצע השבוע, ואילו הימים: שלישי, חמישי ושישי קרויים בשמות השאובים מהמיתולגיה הצפונית, ותמוה שאיש לא קם לשנות זאת.

ש"ע (סי קמ"ז סעי' ב'): "שם חגים שלהם, שהם כשמות בני אדם, אין חשש להזכירם, הוא שלא יקראם כמו שמזכירים אותם הגוים בלשון חשיבות".

א"כ י"ל, שמות ימים דומיא דשמות בני אדם, כל שנעשה במילה שימוש לדברים נוספים מלבד ע"ז = שמות הימים, מותר.
* * *
דרכ"מ שם (אות ב') בשם המרדכי: "ואבי"ה כתב מפי הקבלה, הא דאסור להזכיר שם עבודה זרה, דוקא בימיהם ששם עבודה זרה היה משמע לשון שררה ואלהות, אבל עתה ששם קדשים שלהם כשם בני אדם אין קפידא בהזכרתם, והקרא מוכח כן ושם אלהים אחרים לא תזכירו".

מבואר, שבתקופת הראבי"ה, וקבלתו, שמות "קדשים שלהם כשם בני אדם", והתירו. מתאים לתקופה ולמקום של תחילת דוברי אידיש, לא?

(כמו"כ סביר להניח שראבי"ה מתייחס לאותם אלילים "מהמיתולוגיה הצפונית" הנ"ל, ולא לאותם אלילים שרווחו במזרח ובזמן חז"ל).

ולכן אף יום ששי, שבשפות הגרמניות משמעות תרגומו ג"כ "גברת במשמעות אצילית" (כנכתב בויקיפדיה), מ"מ לפי המבואר בדרכ"מ הרי "שמות קדשים שלהם כשם בני אדם", או לכה"פ כשמות הימים, ומותר.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד מכנים אנו (דוברי האידיש) 3 משמות הימים ע"ש אלילים?

הודעהעל ידי הבונה » ד' פברואר 01, 2012 11:10 am

הוגה כתב:דרכ"מ שם (אות ב') בשם המרדכי: "ואבי"ה כתב מפי הקבלה, הא דאסור להזכיר שם עבודה זרה, דוקא בימיהם ששם עבודה זרה היה משמע לשון שררה ואלהות, אבל עתה ששם קדשים שלהם כשם בני אדם אין קפידא בהזכרתם, והקרא מוכח כן ושם אלהים אחרים לא תזכירו".

מבואר, שבתקופת הראבי"ה, וקבלתו, שמות "קדשים שלהם כשם בני אדם", והתירו. מתאים לתקופה ולמקום של תחילת דוברי אידיש, לא?

(כמו"כ סביר להניח שראבי"ה מתייחס לאותם אלילים "מהמיתולוגיה הצפונית" הנ"ל, ולא לאותם אלילים שרווחו במזרח ובזמן חז"ל).


הם מדברים על "קדשים" שלהם היינו בדורם "קדשי" הנצרות, שהם בעצם אנשים.
השמות מהמיתולוגיה הצפונית, שרדו מהתקופה האלילית הטרום נוצרית, ואינם קשורים לענין.
אבל נכון כתב אדג, כי לפחות בימינו ע"ז זו בטלה מן העולם (בכל זאת לפני כאלף שנה ומעלה ידוע שכבר היהודים בצפון איטליה דברו גרמנית, ואז עדיין סקנדינביה בחלקה עדיין לא היתה נוצרית, אלא אלילית).

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: כיצד יתכן כי חלק משמות הימים באידיש ע"ש ע"ז?

הודעהעל ידי הוגה » ד' פברואר 01, 2012 11:23 am

הבונה, קבלתי.
אבל לפי דרכו וטעמו של הראבי"ה עד הש"ע הנ"ל, על אף שאלה שמות אלילים אעפ"כ כיון שנעשה בהם שימוש נוסף, וכן כשאומר שמות הימים אין בכוונתו לע"ז אלא לשם היום, אין מקום לומר שעל זה סמכו ונהגו היתר?

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כיצד יתכן כי חלק משמות הימים באידיש ע"ש ע"ז?

הודעהעל ידי הבונה » ד' פברואר 01, 2012 11:36 am

יתכן שאתה צודק.

אין_חקר
הודעות: 131
הצטרף: א' דצמבר 30, 2012 8:33 pm

ימות השבוע על שם עבודה זרה

הודעהעל ידי אין_חקר » א' יולי 05, 2015 9:53 pm

האם דנו הפוסקים למה מותר לומר בפה שמות ימי השבוע כנהוג אצל הגויים (זונטיק, מאנטיק, דינסטיק, מיטוואך, דאנערשטיק, פרייטיק כמו שנהגו בגרמנית וה"ה SUNDAY MONDAY וכו' שאומרים באנגלית) הלא שמות הללו נקראו על שמות עבודה זרה (הנורדית)? ידעתי בני ידעתי את דברי הרמב"ן שיש לנהוג לומר יום ראשון לשבת כדי לקיים מצוות זכור את יום השבת בכל השבוע אבל שאלתי איננה קשור לענינו של הרמב"ן אלא לענין של הלכות עבודה זרה\חוקת עכו"ם ולא מצאתי מי שעמד על זה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6398
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ימות השבוע על שם עבודה זרה

הודעהעל ידי מיללער » א' יולי 05, 2015 11:17 pm

אין_חקר כתב:האם דנו הפוסקים למה מותר לומר בפה שמות ימי השבוע כנהוג אצל הגויים (זונטיק, מאנטיק, דינסטיק, מיטוואך, דאנערשטיק, פרייטיק כמו שנהגו בגרמנית וה"ה SUNDAY MONDAY וכו' שאומרים באנגלית) הלא שמות הללו נקראו על שמות עבודה זרה (הנורדית)? ידעתי בני ידעתי את דברי הרמב"ן שיש לנהוג לומר יום ראשון לשבת כדי לקיים מצוות זכור את יום השבת בכל השבוע אבל שאלתי איננה קשור לענינו של הרמב"ן אלא לענין של הלכות עבודה זרה\חוקת עכו"ם ולא מצאתי מי שעמד על זה.

שמות עבודה זרה, או שמות השבעה כוכבי לכת?

מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ימות השבוע על שם עבודה זרה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יולי 05, 2015 11:25 pm

מיללער כתב:
אין_חקר כתב:האם דנו הפוסקים למה מותר לומר בפה שמות ימי השבוע כנהוג אצל הגויים (זונטיק, מאנטיק, דינסטיק, מיטוואך, דאנערשטיק, פרייטיק כמו שנהגו בגרמנית וה"ה SUNDAY MONDAY וכו' שאומרים באנגלית) הלא שמות הללו נקראו על שמות עבודה זרה (הנורדית)? ידעתי בני ידעתי את דברי הרמב"ן שיש לנהוג לומר יום ראשון לשבת כדי לקיים מצוות זכור את יום השבת בכל השבוע אבל שאלתי איננה קשור לענינו של הרמב"ן אלא לענין של הלכות עבודה זרה\חוקת עכו"ם ולא מצאתי מי שעמד על זה.

שמות עבודה זרה, או שמות השבעה כוכבי לכת?

האם דינסטאג הוא שם משבעה כוכבי לכת?
דינס=עבודה.

ולגופה של שאלה:
החודש שאנו עומדים בו גם הוא קרוי ע"ש עבודה זרה, "נשים מבכות את התמוז".
וכבר דשו רבים בשתי השאלות האלו.
וגם כאן בפורום
viewtopic.php?p=71618#p71618

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ימות השבוע על שם עבודה זרה

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 05, 2015 11:30 pm

עיין שו"ת יביע אומר חלק ג' יורה דעה סימן ט'

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ימות השבוע על שם עבודה זרה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יולי 06, 2015 12:06 am

בשיאה של תקופת תחיית הלשון העברית, עלה לדיון הנושא של שמות אלה, והדרישה מצד אנשים שונים להחליף את השמות הקיימים בשמות אחרים. וכך כתב אדם בשם וואהלמן במכתב למערכת השבועון "כתובים"[2[ בשנת :1928
חסרון שמות מפורשים לימות השבוע ניכר מאד בדבור העברי החי בארץ. בשפה המדוברת בבית ובשוק, ובעיקר בפי תינוקות של בית רבן, ניכרת זרות מרובה בגבוב מלים זה לשם הגדרת היום.[3[ האם לא טוב היה עושה ועד הלשון בא"י אילו היה מעיין בשאלה זו והיה, אולי, קובע שמות מיוחדים וקצרים לכל ימות השבוע דוגמת השבת, השם הקצר?
ככל הנראה, התעוררה השאלה אצל אותו פונה, על רקע המצוי אצל עמים אחרים הקוראים לימות השבוע, לפי דעתו, בשמות נאורים, קצרים ובעלי תוכן, ואילו השמות בעברית: יום ראשון (או יום א'), יום שני (או יום ב'), יום שלישי (יום ג') וכו' הם שמות פרימיטיביים, בעלי שתי מילים בודדות שנתחברו לשם אחד, והמציינים בסה"כ מספרים. בעקבות הפנייה של וואהלמן, לא איחרו התגובות לבוא, ומהעיתונות של אותה התקופה[4[ ומכתבי עת שונים ניתן לעמוד על היקפו וחשיבותו של הדיון באותה עת, ועל ההצעות הרבות שהוצעו הן על ידי אנשים מלומדים והן על ידי הציבור הרחב. להלן נציג שש הצעות שונות, שכל אחת מהן ביקשה להחליף את השם ה"מסובך" וה"מורכב" של כל אחד מימי השבוע, בשם בן מילה אחת. (א) זאב יעבץ (1847-1924,) סופר, היסטוריון ואחד מן הפעילים בעבודת ועד הלשון העברית, הציע לקרוא לימות השבוע לפי העצמים שנבראו בששת ימי בראשית. ההצעה היא על-פי שבעת השמות שנתנה אסתר המלכה לשבע נערותיה, כדי שלא תשכח מתי חל יום השבת. על הפסוק במגילת אסתר ב, ט: "ותיטב הנערה בעיניו ותש?א חסד לפניו ויבהל את-תמרוקיה ואת-מנותה לתת לה ואת שבע הנערות הראיות לתת-לה מבית המלך וישנה ואת-נערותיה לטוב בית הנשים", כותב התרגום הארמי: "וית שבע עולמתא לשמשותא שבע יומא דשבתא, חולתא הוות משמשא קדמאה בחד בשבתא, רוקעיתא בתרין בשבתא, גנוניתא בתלת בשבתא, נהוריתא בארבע בשבתא, רוחשיתא בחמש בשבתא, חורפיתא בשתא בשבתא, רגועיתא ביומא דשבתא". בהשראת דברי התרגום הציע יעבץ לקרוא לשבעת ימי השבוע בשמות אלה: יום ראשון - חולתא, יום שני - רוקעיתא, יום שלישי - גנוניתא, יום רביעי - נהוריתא, יום חמישי - רוחשיתא, יום שישי - חורפיתא, יום שבת - רגועיתא. ובווריאציה אחרת: חולתית, רוקעית, גנונית, נהורית, רוחשית, חורפית ורגועית. (ב) יוסף קלוזנר (1874-1958( חוקר ספרות, היסטוריון וממחדשי הלשון העברית, הרחיק לכת והציע לקרוא לשבעת ימי השבוע בשמות המזכירים את שבעת כוכבי הלכת, כמצוי בלשון הרומית ובלשונות אירופיות אחדות אשר הושפעו ממנה.[5[ על-פי הצעתו, כך יש לקרוא לשבעת הימים בעברית, לאחר צירוף השמות העבריים של כוכבי הלכת למילת 'יום' (ובהשמטת היו"ד): יום ראשון - שמשום (יום השמש); יום שני - ירחום (יום הירח, הלבנה); יום שלישי מאדימום (יומו של מאדים, מארס); יום רביעי - כוכבום (יומו של כוכב - מרקוליס-מרקוריוס);[6[ יום חמישי - צדקום (יומו של צדק, יופיטר); יום שישי - נגהום (יומו של נוגה, ווינוס); והשם 'שבת' יישאר שבת, שכן הוא מזכיר את יומו של שבתאי-סאטורנוס. (ג) ק' סילמן הציע שמות על יסוד הנברא בהם לפי המסורת:[7[ יום ראשון - חוליום, שהוא יום החול אחר השבת; יום שני - שמיום או זיויום, על השמים או זיוום שנבראו ביום זה; יום שלישי - טוביום, על שם המילה 'טוב' שנכפלה בו; יום רביעי - אוריום, על שם המאורות שנבראו בו; יום חמישי - חיום, על שם החיים הראשונים שנבראו בו (או אולי עופיום על שם העוף שנברא ביום הזה); יום שישי - אישיום או כליליום, על שם האדם כליל הבריאה שנברא באותו יום, ובו כילה ה' את מלאכתו. את השם 'שבת', הוא סבר שצריך להשאיר, ואין להחליפו בשם אחר.[8[ (ד-ה) הבלשן צבי הר-זהב תקף בחריפות את מציעי ההצעות ואף כינה אותם ילדותיים.[9[ בנימוקים לטיעוניו הוא כתב: "שאין אנו זקוקים לשמות חדשים לימות השבת, ואין אנו רשאים כלל לבער אחר השמות המקובלים אצלנו מאות דורות ושמאוששים הם עוד בתורתנו, ולהחליפם פתאום בחדשים". עם זאת, הוא עצמו לא התאפק והוסיף, כי אם יש אנשים שבכל זאת אינם יכולים לשבת בשלווה לנוכח המצב, הרי הוא מציע שתי הצעות משלו כדי להניח את דעתם. לדבריו, הצעותיו הן לפי רוח ישראל ולפי טעם הלשון, ומשמרים גם את זכר השמות הישנים. הצעתו הראשונה היא על דרך הארמית שבה נתקצר השם 'שבת' ל'שב' (שבא),[10[ וימות השבוע קרויים 'חד בשבא', 'תרי בשבא', 'תלתא בשבא' וכו'. לפי זה מציע הר-זהב את השמות האלה: יום ראשון - חדשב, יום שני - שנישב, יום שלישי - שלשב, יום רביעי - רבעשב, יום חמישי - חמשב, יום שיש - ששב, ויום שבת יישאר 'שבת'. דרך נוספת שהוא מציע היא לצרף לתיבת 'שב' מספרים סידוריים (ולא יסודיים) ולקרוא לימות השבוע כך: ראשונשב, שנישב, שלישישב, רביעישב, חמישישב, ששישב, שבת. (ו) אדם בשם פ' שיפמן כתב מכתב למערכת השבועון "כתובים",[11[ והציע להלחים את שני המרכיבים המציינים את שם היום למילה אחת. לפי זה יום ראשון ייקרא ראשיום, יום שני שניום, יום שלישי שלשיום, יום רביעי רביעיום, יום חמישי חמישיום, יום שישי ששיום, והשם 'שבת' יישאר כפי שהוא.
כאשר אנו בוחנים היום את העיסוק המסיבי בשמות של ימות השבוע, איננו יכולים שלא להביע את פליאתנו ואת תמיהתנו לנוכח ריבוי ההצעות על רקע התקופה ההיא, שבה התנהל מאבק עיקש להחייאת הלשון העברית. הטיב לבטא את הדברים בחריפותם צבי הר-זהב, אשר כתב, בין היתר, בביקורתו: "ופתאום נמצאו סופרים יחידים, שהחוש האסתיטי שלהם סולד לשמות העתיקים האלו ורוצים דווקא בחדשים! הישנים ארוכים הם יותר מדי".[12[
מה שהתחיל בקול תרועה רמה, הסתיים, למזלנו, בקול דממה דקה. כל ההצעות נדחו על הסף, ובייחוד ההצעה מרחיקת הלכת אשר ביקשה להחליף גם את השם 'שבת' בשם אחר. למעשה הר-זהב עצמו העלה שורה ארוכה של שאלות ותהיות לגבי חלק מן ההצעות, וטען שהן אינן ראויות להתקבל בעיקר מבחינה רעיונית ומבחינה לשונית. וכך הוא כתב, בין היתר: "ורואים אנו, שהשמות המצעים, חוץ ממה שאינם לצרך כלל, אינם ראויים לנו גם מפני טעמם הזר והמשנה, שאינו לפי רוחנו כל עקר, וגם בפני האתימולוגיה העברית אינם עומדים".[16[בהצעה של קלוזנר, למשל: 'שמשום', 'ירחום' וכו' לא היה שום מקום מבחינה אטימולוגית להיבלעות היו"ד במילה 'יום'. כמו-כן, על-פי ההיגיון השם 'יום' היה צריך לשמש כנסמך ולא כסומך, ולכן היה צריך להיות 'יומשמש', 'יומירח' וכו'. ביקורת זו כוחה יפה גם לגבי הצעתו של שיפמן, אשר הציע: ראשיום, שניום, שלשיום וכו'. נוסף לכך יש בהצעה זו תערובת של מספרים יסודיים וסידוריים כאחד, כגון: שלשיום לעומת חמישיום.[17[ לדעתנו, מה שהביא בעיקר לדחייה על הסף של כל ההצעות, הם לא רק השיקולים הלשוניים ודומיהם, אלא ההכרה בעובדה שהעברית שונה בתפיסתה מלשונות אחרות. להבדיל מעמים אחרים, לנו יש יום אחד בשבוע שהוא עיקר - יום השבת, ושאר הימים הם ימי חול הנקבעים לפי קרבתם אל השבת.[18[ בכל יום לפני מזמור היום אנו אומרים "היום יום ראשון בשבת שבו הלויים היו אומרים בבית המקדש"; "היום שני בשבת" וכו'. הווה אומר: שבת ניצבת במרכז ומקרינה מקדושתה ומאורה לכל ימות השבוע. השבת מסמלת את אות הברית בין ישראל לקב"ה וחז"ל הפליגו בשבחה ואמרו, שהיא "מעין עולם הבא" (ברכות נז, ע"ב); שהיא "מתנה טובה" שיש לקב"ה בבית גנזיו ליתנה לישראל (שבת י, ע"ב). ומאחר שהיא אחד מעמודי התווך של היהדות, כל מהותו של אדם מישראל צריכה להיות שונה בשבת, ולכן נצטווינו: "שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול; שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול" וכו' (שבת קיג, ע"א).

[2[ גיליון ו (.25.10.1928( [3[ כוונתו ליום א', יום ב' וכו'. [4[ אני מבקש להודות לידידי הספרן, אבי הוד, מהספרייה המרכזית באוניברסיטת בר-אילן על עזרתו באיתורם של העיתונים המצולמים במיקרופילמים. [5[ יוסף קלוזנר, "השמות של ימות השבוע בעברית", לשוננו כרך א (תרפ"ט), עמ' .319-317 [6[ והשווה לנאמר במשנה (סנ' ז, ו): "הזורק אבן למרקוליס". [7[ רעיון זה הועלה קודם לכן ע"י י"ל וואהלמן (ראה לעיל הערה מס' 2,) אולם הוא הציע לקבוע את שמות הימים לפי תפקידם בתולדות הבריאה, מבלי לפרט את השמות. [8[ הצעתו של סילמן מובאת במאמר הנזכר לעיל בהערה 5, וכן אצל ש' בהט, "מלחמת שמשום בחוליום", לשוננו לעם, כרך מב (תשנ"א), עמ' 189-.190 [9[ צבי הר-זהב, "ימות השבת", בתוך: לשון דורנו, ת"א, י"ג להכרזת בלפור, עמ' .77 [10[ ראה: ירושלמי סוטה א, טז, ד; ע"ז ה, מד, ד. [11[ בגיליון י"ז משנת .1929 [12[ ראה לעיל הערה 8, עמ' .76 [14[ בהקדמה לספר זקנים עם נערים, וורשה תרמ"ו [=1886[. [15[ א' בן-יהודה, מלון הלשון העברית הישנה והחדשה, ירושלים 1959, המבוא הגדול, עמ' .13 [16[ ראה לעיל, הערה .8 [17[ אחד הנימוקים הנוספים להחלפת השמות הקיימים היה בשל אורכם. ולכן ההצעה לשמות כמו: ראשונשב, שנישב, שלישישב וכו' אינן מועילות לפתרון הבעיה, שכן הן זהות במספר הברותיהן לשמות הקיימים. [18[ דברים ביקורתיים ברוח זו מן האספקט הדתי הובעו למעשה ע"י חז"ל במכילתא (ומצוטטים בדברי הרמב"ן לשמ' כ, ח): "רבי יצחק אומר לא תהא מונה כדרך שהאחרים מונים, אלא תהא מונה לשם שבת. ופירושה שהגוים מונין בימי השבוע לשם הימים עצמם, יקראו לכל יום שם בפני עצמו, או על שמות המשרתים כנוצרים, או שמות אחרים

מתושלח
הודעות: 95
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 12:36 pm

Re: ימות השבוע על שם עבודה זרה

הודעהעל ידי מתושלח » ג' יולי 07, 2015 10:21 pm

נהר שלום כתב:עיין שו"ת יביע אומר חלק ג' יורה דעה סימן ט'

הוא לא מדבר על שמות השבוע רק על שנות העולם ועל שמות החדשים.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

זונטיק, מאנטיק - זכור את יום השבת לקדשו?!

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 01, 2020 10:39 pm

הרמב"ן בפר' יתרו (שמו' כ ח):
ובמכילתא ר' יצחק אומר לא תהא מונה כדרך שהאחרים מונים אלא תהא מונה לשם שבת, ופירושם שהעכו"ם מונין בימי השבוע לשם הימים עצמן, יקראו לכל יום שם בפ"ע או על שמות המשרתים, כנוצרים, או שמות אחרים שיקראו להם, וישראל מונים כל הימים לשם שבת, א' בשבת, ב' בשבת, כי זו מן המצוה שנצטוינו בו לזוכרו תמיד בכל יום, וזה פשוטו של מקרא, וכ"פ ר"א, ואומר אני שזה מדרשו של שמאי הזקן שפי' מצות זכור עד שלא תבא, כלומר שלא נשכחהו בשום פנים

ומדוע לא הקפידו ולא מקפידים ע"ז דוברי יידיש, אלא קוראים בשמות הימים הנכרים.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: זונטיק, מאנטיק - זכור את יום השבת לקדשו?!

הודעהעל ידי ביליצר » א' מרץ 01, 2020 10:44 pm

אידיש=גרמנית

עזריאל ברגר
הודעות: 13125
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זונטיק, מאנטיק - זכור את יום השבת לקדשו?!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 01, 2020 10:48 pm

ביליצר כתב:אידיש=גרמנית

מסתמא בגרמנית לא קורים ליום השביעי "שבת"...

ולכן זה ממש לא נכון לומר שאידיש "שווה" ח"ו לגרמנית.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

זונטיק, מאנטיק - זכור את יום השבת לקדשו?!

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 01, 2020 11:09 pm

..
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' מרץ 01, 2020 11:11 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: כיצד יתכן כי חלק משמות הימים באידיש ע"ש ע"ז?

הודעהעל ידי ביליצר » א' מרץ 01, 2020 11:10 pm

גם בפולניה לא ,
אצלינו היהודים שבת זה שבת .

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

זונטיק, מאנטיק - זכור את יום השבת לקדשו?!

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 01, 2020 11:11 pm

אחרי שצורפו ג' אשכולות יחד, הביאו למעלה viewtopic.php?f=7&t=8053&p=604965#p71812
שהרב מסאטמער האריך בזה.
אבל יוצא שהכל להליץ מה שנהגו, ולפ"ז נראה שלכתחילה יש מקום לא למנות כהנכרים.

עושה חדשות
הודעות: 12716
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זונטיק וכו' - זכור את יום השבת לקדשו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 11, 2022 11:59 pm

שדר לי ידידנו הרב נוטר הכרמים בהאי ענינא -

בדברי הרמב"ן על מצות זכור את יום השבת

כתב הרמב"ן בפירושו עה"ת פרשת יתרו (כ, ח) "ובמכילתא (כאן), רבי יצחק אומר, לא תהא מונה כדרך שהאחרים מונים, אלא תהא מונה לשם שבת. ופירושה, שהגוים מונין ימי השבוע לשם הימים עצמן, יקראו לכל יום שם בפני עצמו, או על שמות המשרתים, כנוצרים, או שמות אחרים שיקראו להם, וישראל מונים כל הימים לשם שבת, אחד בשבת, שני בשבת, כי זו מן המצוה שנצטוינו בו לזכרו תמיד בכל יום. וזה פשוטו של מקרא, וכך פירש ר"א".

[א] הנה יש מן המפרשים שהבינו בכוונת הרמב"ן שביאר בדברי המכילתא שמצות 'זכור את יום השבת' מתפרשת שמזכיר בפיו בכל יום את השבת, הא כיצד? כאשר מונה בכל יום ויום אחד בשבת, שני בשבת, נמצא שמזכיר בכל יום ויום את יום השבת.

ונצטט דברי כמה מהם.

בספר גט פשוט (אה"ע סי' קכו ס"ק יא) "והנכון בעיני דהטעם שכותבין [בגיטין ובשטרות] באחד בשבת, כמ"ש הרמב"ן פרשת בא בפ' זכור את יום השבת לקדשו דאמרו במכלתא רי"א לא תהא מונה כדרך שאחרים מונים אלא תהא מונה לשם שבת וכו'.

בספר יוסף אומץ "כתב בספר חרדים בשם הרמב"ן דבכלל זכור את יום השבת לקדשו הוא לזכור בכל ימי השבוע את יום השבת לקדשו, כדאיתא במכילתא שהנוכרים קורין לכל אחד מימי השבוע שם בפני עצמו, אבל מצות אלוקים בפסוק זה לקרוא אותם ראשון בשבת ושני בשבת וכיוצא (ומפני זה נהגתי לכתוב בכל כתביי הרבים נכתב ראשון בשבת וכיוצא). ומתקיימת מצוה זו גם במאכלים וכלים ומלבושים, שכל דבר טוב יזמין בפיו ויאמר זה לשבת. עד כאן לשונו בקצרה"[1].

באור החיים הק' פרשת יתרו על אתר "פירוש שיזכרהו מיום א', ולזה הקדים המאוחר כי מן הראוי היה להקדים לומר ששת ימים וגו' ואחר כך יאמר זכור, אלא נתכוין לומר שהזכירה תהיה מיום ראשון על דרך אומרם ז"ל שכל יום יאמר היום יום א' בשבת וכו' פירוש ובזה יקדשו ולא יטעה בו.

בסידור הגריעב"ץ "אומר היום יום ראשון או שני בשבת ובזה מקיים מצות עשה זכור את יום השבת שצריך להזכיר שבת בכל יום"

בספר בן איש חי (שנה ראשונה פרשת כי תשא סי' יז) "קודם מזמורי הימים יאמר "היום יום אחד בשבת" אם הוא יום ראשון בשבת, וכן ה"ה ביום שני יאמר "היום יום שני בשבת", וה"ה ליום שלישי ושאר ימים, ורק ביום ששי יוסיף אות ה"א ויאמר "היום יום הששי" בה"א יתירה, וכן ביום ראשון ידקדק לומר "יום אחד בשבת קודש". ויכוין במנין זה בכל יום לקיים מצות זכור את יום השבת[2], דארז"ל בספרי שהוא מ"ע מן התורה למנות בו ימי השבוע לומר אחד בשבת שני בשבת וכו', וכ"כ הרמב"ן ז"ל, והענין הוא להורות דימי החול תלויים ונקשרים בשבת שמשם נמשכה להם הארתם, וכמ"ש רבינו האר"י ז"ל בשער הכונות".

כתב החפץ חיים בספר שם עולם (ח"א פ"ד): ועיין ברמב"ן שעל התורה דמצות זכור כולל ג"כ לזכור בפה בכל יום ויום את השבת ואפילו כשמונה מנין הימים מצוה למנות על שם השבת דהיינו יום ראשון בשבת ויום שני בשבת וכן כולם או כשאומר בשבוע העבר ביום פלוני היה כך וכך יאמר קודם השבת ביום פלוני היה כך וכך והכל כדי שלא ישכח ענין שבת ממנו [ושמעתי על גדול הדור אחד שהיה לומד עם תלמידיו בכל יום שיעור הקבוע לו היה מכוין להזכיר בתוכו קצת מעניני שבת כדי לקיים מצות זכור].

[ב] אולם יתכן לפרש דברי הרמב"ן באופן אחר, והוא מתוך העיון בדברי הראב"ע שציין אליהם, וז"ל על אתר, וטעם זכור את יום השבת - שיזכור בכל יום חשבון ימי השבוע עד שלא ישכח איזה יום השביעי.

מבואר מדבריו שאין המכוון שע"י שמונה את הימים אחד בשבת שני בשבת זוכר בפיו את יום השבת, אלא שבכך שמונה את הימים לפי חשבון ימי השבוע ראשון שני וכו' ולא כמנהג הנכרים שמונים באופן אחר, נמצא שיום השבת נזכר אצלו ואינו שוכחו, והיינו מחמת עצם שמות ימי השבוע ראשון שני ולא שמות אחרים, ואין הכוונה לזכירה בפה את יום השבת דייקא.

וראה עוד לשון הרמב"ן בדרשה לראש השנה "ותשובת שאלה זו כי מה שאמר בתורה בניסן החדש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה אין פירושו שיהיה ניסן ראש, אלא שיהא נקרא ראשון לנו כלומר ראשון לגאולתינו, שנמנה החדשים לגאולתינו שיצאנו ממצרים, כי מנהג התורה שימנו החדשים והימים למצות, שהרי ימי השבוע אין להם שם בישראל, ובשאר האומות כל אחד שמו עליו, כגון הנוצרים שקורין אותם על שם שבעת כוכבי לכת כצנ"ש חל"ם שהם ראשי הימים, ואומרים וכו', אבל בישראל אין להם שם אלא שקורין אותם לשם מצות שבת ואומרים אחד בשבת שני בשבת וכו' כדי שנזכור השבת בכל יום, וזהו פשוטו של מקרא שאמר זכור את יום השבת שנזכור אותו תמיד בכל הימים, וכך אמרו רז"ל במכילתא ר' יצחק אומר לא תהא מונה כדרך שאחרים מונין אלא תהא מונה לשם שבת, כלומר כל הימים תהא מונה אליו וממנו, ועל כן לא קראו להם לא שם עצם ולא שם תאר כלל אלא לשם שבת הם נקראים.

ולפי הבנה זו בדברי הרמב"ן נראה ליישב מה שהקשו המפרשים על הרמב"ן, מדברי הגמ' בריש ר"ה (ג, א) "ואימא בשני בשבת, חדא דלא אשכחן שני בשבת דכתיב". וקשה, לפי דברי הרמב"ן שמ"ע מה"ת למנות סדר ימי השבוע ראשון ושני, א"כ מדוע באמת לא נזכר מנין ימי השבוע בתורה, אחרי שמ"ע למנות כן, [יעויין בהגהות מהר"ץ חיות ובהגהות טל תורה שם, ובביאור הגרי"פ על ספר המצוות לרס"ג עשין עשה נו, ובספר תורה שלמה פרשת בראשית אות תצג].

אמנם לפי האמור ניחא, שאין מצוה למנות באופן מסוים על מנת להזכיר את יום השבת, אלא המצוה היא שכאשר מונה את ימי השבוע יזכור את יום השבת, והיינו שימנם לפי חשבון ימי השבוע ולא בשמות אחרים, אולם בתורה לא מצינו כלל שמנו את ימי השבוע, ובכל מקום נזכר המנין בחודש או בשנה, וממילא אין קפידא זו שייכא לכאן[3].


[1] ובאמת המעיין במקור הדברים בספר חרדים (מצוות עשה פרק א אות לג) יראה שאין זה לשון ספר חרדים, ובלשונו ליכא למישמע לנידון דידן.

[2] בתשובות והנהגות (ח"ג סי' פג) "ושמעתי צדיקים נזהרין כל יום לפני שאומר שיר של יום מקדים זכור את יום השבת לקדשו, ואח"כ אומרים היום אחד בשבת, או שני בשבת וכו' להזכיר שבת קודש, ולקיים בכך כל השבוע מצוה זכור את יום השבת לקדשו וכמבואר ברמב"ן עה"ת וז"ל "וישראל מונים כל היום לשם שבת אחד בשבת שני בשבת וכו' כי זו מן המצוה שנצטוינו בו לזוכרו תמיד בכל יום" והיא הנהגה טובה".

וכבר נודע שכך נהג מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל, כמובא בספר אשי ישראל פרק כו ס"ק מד ובספר הליכות שלמה תפילה פרק יא סעיף יד.

[3] שוב מצאתי שכתב כן האדמו"ר בעל דברי יואל מסטמאר בתשובתו שנדפסה בקובץ אוצרות ירושלים חלק צב עמ' תתתרנט.

וראה עוד במאמר "פירוש תיבת "שבת" במנין ימי השבוע, יום פלוני לשבת", מאת הרב שלום מרדכי סגל, קובץ בית אהרן וישראל לט, תשנ"ב, עמ' קכד, ובמאמר "בנוסח שיר של יום", מאת הרב יוסף חיים מזרחי, קובץ בית אהרן וישראל קא, תשס"ב, עמ' קיא
.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים