מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשובת הלבושי מרדכי בענין טבילת עזרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

תשובת הלבושי מרדכי בענין טבילת עזרא

הודעהעל ידי מעיין » ג' מאי 12, 2020 11:23 pm

בלבושי מרדכי הנדפס מחדש ח"ד ליקוטי תשובות סי' א' נדפס תשו' להרה"ג ר' ישראל חיים סאמעט שהוציא לאור ספר שמע ישראל דברי מוסר, ושם הערות על ספרו ותאריך התשו' היא תרפ"ג, וספר שמע ישראל נדפס בתרפ"ד.

ובאמצע התשו' שם כתב בזה"ל:
באות ג', בענין טבילת עזרא ודאי הכל מודים כי דבר גדול הוא טהרה מביא לידי פרישות מ"מ הפריז על המדה לומר ת"ח שאין בו דעת וכו' ידוע כי גדולי צדיקים אשר כמעט כל בית ישראל נשען עליהם בהוראתן והנהגתן, ולא נראה שנהגו בטבילה זו, וידוע מ"ש עליהם כי סכו ברוח הקודש וזכו לגילוי אליהו זכור לטוב, ונראה לכל עמודא דנהורא בפטירתן זצ"ל, כמ"ש בספר משכיל אל דל, וכן מפורסם לכל, וחלילה להרהר אחרי מנהגן ובלא ספק טהור בט' קבין ועיין מס' ברכות דף כ"ב ר"פ ורב הונא בריה דרב יהושע ורבא בר שמואל כרכי ריפתא דאמר ר"פ הבו לי, דנתן עליו ט' קבין, וח"ו לומר דקדושי עליון הי' בלנ"ש, והמדרש פ' ויקרא פירש בעצמו כמ"ש במשה רבינו ע"ה ברוב ענותנותנו הי' נסוג אחור, כן להוציא ישראל ממצרים, כן במתן תורה, כן בהקמת המשכן, כן בגמר המשכן, וידוע מ"ש הרמב"ם דעד זמן הקרבת הקרבנות הי' מותר בבשר נחירה, ועיי' במפרשיו ונושאי כליו ובשר נחירה הא אח"כ נבלה, והי' ס"ד דמשה רבינו ע"ה הי' צריך למהר ולרוץ לסדר קדשים למען יחדלו לאכול מה שאסרה תורה אח"כ משום נבלה, וע"ז אמר ת"ח שאין בו דעת כמ"ש תכלית הידיעה וכו' נבלה טובה, ולא לעלות במעלות על מזבח קרבנו עד ויקרא אל משה, כמ"ש במדרש שתפשו והביאו לאוהל מועד.


והנה הרה"ג בעל שמע ישראל הדפיס כמה הערות מהלבושי מרדכי בספרו, וכמה השמיט וכתב מפני האריכות ושיש מה להשיב על דבריו, ומ"מ נראה ששינה קצת דברים מפני הערותיו, וגם סידר מחדש סדר האותיות ממה שמתייחס אל זה הלבושי מרדכי, וכנראה שינה והוסיף דברים אח"כ.

והנה בנוגע לענין טבילת עזרא לכאורה מתייחס למה שכתב בספרו אות ה'
טבילת עזרא.PDF
(194.96 KiB) הורד 157 פעמים

ומש"כ אות ג' זה הי' בכת"י, ועיי"ש שציין במוסגר לתשו' דבר משה וטל חיים לפירוש דת"ח שאין מטהר עצמו בטב"ע נבילה טובה הימנו שטומאה היוצאה מגופו חמיר מטומאת נבילה.
ובאמת פי' זה מוזכר גם בספרים אחרים בשם ר' שמעלקא, וכן בחסד לאברהם לר' אברהם המלאך.

ונראה שבכת"י שהראה בעל שמע ישראל להלבושי מרדכי הי' הענין של נבילה טובה הימנו שמובא בדבר משה וטל חיים כתב בכתב מפורש, וכשהעיר לו [מה שמועתק לעיל] השמיט זאת וציינו במוסגר רק ציון בעלמא בלי העתקת תוכן הדברים, ומ"מ מה שכתבו הספרים זה כמובן הוא רק בדרך צחות שת"ח שלא טהור מטומאה היוצא מגופו נבלה טובה הימנה שטומאה היוצא מגופו חמיר, ומ"מ חשש הלבו"מ שיזלזלו בת"ח המזלזלים בזה.

ומ"ש 'וח"ו שהיו קדושי עליון בלנ"ש' לא ידעתי לפתוח הר"ת.
ואולי הוא ר"ת בלי נשמה שורה, שבעל השמע ישראל הביא שם מראשית חכמה בזה הלשון 'ושמעתי מחכם אחד זקן כי מי שהוא טמא אין הנשמה שורה בו עד שיכנס למקוה' וגם זה קיצר כנראה אחר שהלבו"מ עוררו בזה התשובה.

ובדרך אגב בשמע ישראל שם טעות שהביא בשם אורח לחיים פ' ראה והיא טעות וצ"ל אור לשמים (והוא בד"ה כל צפור)
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ד' מאי 13, 2020 5:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: תשובת הלבושי מרדכי בענין טבילת עזרא

הודעהעל ידי מעיין » ד' מאי 13, 2020 5:43 pm

ואחת אשאל מחברי הפורום אל מי מהצדיקים כוון באומרו
ידוע כי גדולי צדיקים אשר כמעט כל בית ישראל נשען עליהם בהוראתן והנהגתן, ולא נראה שנהגו בטבילה זו, וידוע מ"ש עליהם כי סכו ברוח הקודש וזכו לגילוי אליהו זכור לטוב, ונראה לכל עמודא דנהורא בפטירתן זצ"ל, כמ"ש בספר משכיל אל דל, וכן מפורסם לכל.

חפשתי מקופיא במשכיל אל דל ולא מצאתי

[ובענין טבילת עזרא כתב במשכיל אל דל לשבח אותה רק דאם אי אפשר יכול לטבול באש התורה, וכמו"כ התלוצץ במי שמקפיד על טבילת עזרא ולא על גוף נקי וכו']

והנה אף שכתב בלשון רבים לכאורה אפשר שכוונתו ליחיד
והנה הלשון שכמעט כל בית ישראל נשען עליהם בהוראתן והנהגתן מתאים לכאורה להחתם סופר
הנה החת"ס בזכרון למשה מכתב ח' אות א' שטבל החת"ס בכל יום, ובמכתב ה' שטבל בכל שבת בבוקר ואיש לא מזה, ובתולדות מהר"ם שיק מעשה שהקפיד על חתנו הרב דק"ק אדא על שלא ראהו הולך למקוה, וכו' ואמר לו המהר"ם שיק כי החת"ס הרבה במקוואות.

באופן שאיננו יודע אל מי כוון

ואולי אכן כוונתו להחת"ס ואף שלא הי' תלמידו אבל הי' מתלמידי תלמידיו שג' רבותיו הי' כולם תלמידי החת"ס הא' הרה"ג ר' בנימין זאב וואלף תרצה'ס אבד"ק טאפאלטשאן הב' הרה"ג ר' מרדכי יהודה גליק רב דכפר יאהאנע [תלמיד החת"ס טו שנים] הג' הרה"ג ר' יצחק אהרן לאנדסבערג אבד"ק גראסווארדיין, וכך קיבל שלא ראהו הולך לטבילה, ובאמת הלך והסתיר את טבילתו כמו שנהג המהר"ם שיק וחתנו כמבואר שם, וכן משמע מזכרון למשה שטבילתו הי' בהסתר, באופן שלא נודע לו לרבותיו של בעל לבושי מרדכי, וגם משמע קצת כן מלשון הלבו"מ בעצמו 'ולא נראה', היינו שכך נראה לו ומשמע ליה מפי השמועה, ולא שיודע זאת בברירות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 402 אורחים