ביקורת תהיה כתב:אינו צריך, אלא נתחלף לך בין אִיֹּב לאֹיֵב.
זקן ששכח כתב:רעיונות יפים, אבל לא בטוח שהם אמיתיים.
וכל כך למה? כי לא שייך ליידע שם, כלומר: ה"א הידיעה מתאים שתבוא לפני חפץ וכדו' וכפי שנאמר השלחן הגדול, ודומיהם, אולם לא יימצא שנאמר או נכתוב 'המשה רבינו' או 'האברהם אבינו'.
אם כן, כיון שנכתב לעיל 'על האויב / האיוב לרדוף', לא יתכן שנקרא 'איוב' כי אם 'אויב'.
ופשוט.
דבי אליהו כתב:"שמא רוח סערה עברה לפניך ונתחלף לך בין איוב לאויב" (ב"ב טז.)
לכאורה מורה פשטות הלשון שמקומן של יו"ד וו"ו נתחלף. ותמיהה היא, וכי סבור איוב שיש דיסלקציה לפני המקום?
אבל מי שקורא בכתבי יד של בית שני יודע עד כמה דומות הן היו"ד והו"ו בכתבים אלה ופעמים שאינן נבדלות באורכן וצורתן אלא כחוט השערה, ולעתים אין שום הפרש ביניהן עד שהקורא אינו יודע לומר מה האות שלפניו אלא על פי ההקשר.
והנה כשעיינתי במגלת מלחמת בני אור בבני חשך מצאתי את המילים שבתמונה.
אמנם על פי ההקשר ברור שאויב יש כאן שכן המילה הבאה היא "לרדף". אבל ראו נא גם ראו. אין שום הפרש בין יו"ד וו"ו וקל להחליף כאן בין איוב לאויב. אם כך לא מקומן של יו"ד וו"ו נתחלף אלא שאיוב ואויב עשויות להכתב באותו אופן וע"כ קריאתן היא המתחלפת.
בכתב העברי שהיה נהוג בימי איוב.דבי אליהו כתב:היכן מצאנו איוב חסר?
שייף נפיק כתב:דבי אליהו כתב:"שמא רוח סערה עברה לפניך ונתחלף לך בין איוב לאויב" (ב"ב טז.)
לכאורה מורה פשטות הלשון שמקומן של יו"ד וו"ו נתחלף. ותמיהה היא, וכי סבור איוב שיש דיסלקציה לפני המקום?
אבל מי שקורא בכתבי יד של בית שני יודע עד כמה דומות הן היו"ד והו"ו בכתבים אלה ופעמים שאינן נבדלות באורכן וצורתן אלא כחוט השערה, ולעתים אין שום הפרש ביניהן עד שהקורא אינו יודע לומר מה האות שלפניו אלא על פי ההקשר.
והנה כשעיינתי במגלת מלחמת בני אור בבני חשך מצאתי את המילים שבתמונה.
אמנם על פי ההקשר ברור שאויב יש כאן שכן המילה הבאה היא "לרדף". אבל ראו נא גם ראו. אין שום הפרש בין יו"ד וו"ו וקל להחליף כאן בין איוב לאויב. אם כך לא מקומן של יו"ד וו"ו נתחלף אלא שאיוב ואויב עשויות להכתב באותו אופן וע"כ קריאתן היא המתחלפת.
לא ידעתי עד היום שאיוב היה בבית שני!
ידיעה חשובה ממש.
ביקורת תהיה כתב:בכתב העברי שהיה נהוג בימי איוב.דבי אליהו כתב:היכן מצאנו איוב חסר?
למען הדיוק (ובעיקר למען קנתר): הדברים 'הושׂמו בפי איוב' בידי אחד מחכמי בבל, כמאתים וחמשים שנה לאחר חורבן הבית.דבי אליהו כתב:הדברים ששם בפיו המדרש שנכתב בפני הבית או מעט אחריו.
ביקורת תהיה כתב:למען הדיוק (ובעיקר למען קנתר): הדברים 'הושׂמו בפי איוב' בידי אחד מחכמי בבל, כמאתים וחמשים שנה לאחר חורבן הבית.דבי אליהו כתב:הדברים ששם בפיו המדרש שנכתב בפני הבית או מעט אחריו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 254 אורחים