פלגינן כתב:מצ"ב מאמר מעניני דיומא:
בענין מאמרו של ר"י גולדהבר על "לכסות" או "לנסות" את השופר - גילוי חדש מכתב יד מזמן הראשונים!
גבול ים כתב:פלגינן כתב:מצ"ב מאמר מעניני דיומא:
בענין מאמרו של ר"י גולדהבר על "לכסות" או "לנסות" את השופר - גילוי חדש מכתב יד מזמן הראשונים!
אבל יש כאן עוד גילוי חדש, שהלכה למעשה להריע מתוך השבר ! וכלשונו של החזון איש, ולא כשיטת המ"ב [שהיא פשטות דברי התרוה"ד] להפסיק בין השברים והתרועה בשתי נשימות.
גבול ים כתב:פלגינן כתב:מצ"ב מאמר מעניני דיומא:
בענין מאמרו של ר"י גולדהבר על "לכסות" או "לנסות" את השופר - גילוי חדש מכתב יד מזמן הראשונים!
יש כאן באמת גילוי חדש, אבל לא מה שאליו כיון ר"י גולדהבר שחששו שמא יצאו ידי חובה בתקיעה של ניסוי [?].
דבר זה נסתר מיני' ובי', שאם יצאו בזה ידי חובה, למה להם לחזור ולתקוע.
אבל כוונת הדברים פשוטה, שחששו שהתקיעה הבאה אחר אותו ה'טוט' באותה נשימה נפסלה [או מחמת שינוי קול התקיעה, או משום שהתקיעה מתוך אותו שבר אינה נחשבת כתקיעה, דומיא דהתרוה"ד בסי' קמב, ולהעיר מדברי הלקט יושר שטוב לעשות שבר בתחילת התקיעה, ואכ"מ].
אבל יש כאן עוד גילוי חדש, שהלכה למעשה להריע מתוך השבר ! וכלשונו של החזון איש, ולא כשיטת המ"ב [שהיא פשטות דברי התרוה"ד] להפסיק בין השברים והתרועה בשתי נשימות.
יוצא פוניבז' כתב:גבול ים כתב:פלגינן כתב:מצ"ב מאמר מעניני דיומא:
בענין מאמרו של ר"י גולדהבר על "לכסות" או "לנסות" את השופר - גילוי חדש מכתב יד מזמן הראשונים!
אבל יש כאן עוד גילוי חדש, שהלכה למעשה להריע מתוך השבר ! וכלשונו של החזון איש, ולא כשיטת המ"ב [שהיא פשטות דברי התרוה"ד] להפסיק בין השברים והתרועה בשתי נשימות.
זה כבר כתוב בעוד כמה ראשונים להריע מתוך השברים. ודלא כתרוה"ד.
קו ירוק כתב:גבול ים כתב:פלגינן כתב:מצ"ב מאמר מעניני דיומא:
בענין מאמרו של ר"י גולדהבר על "לכסות" או "לנסות" את השופר - גילוי חדש מכתב יד מזמן הראשונים!
יש כאן באמת גילוי חדש, אבל לא מה שאליו כיון ר"י גולדהבר שחששו שמא יצאו ידי חובה בתקיעה של ניסוי [?].
דבר זה נסתר מיני' ובי', שאם יצאו בזה ידי חובה, למה להם לחזור ולתקוע.
אבל כוונת הדברים פשוטה, שחששו שהתקיעה הבאה אחר אותו ה'טוט' באותה נשימה נפסלה [או מחמת שינוי קול התקיעה, או משום שהתקיעה מתוך אותו שבר אינה נחשבת כתקיעה, דומיא דהתרוה"ד בסי' קמב, ולהעיר מדברי הלקט יושר שטוב לעשות שבר בתחילת התקיעה, ואכ"מ].
אבל יש כאן עוד גילוי חדש, שהלכה למעשה להריע מתוך השבר ! וכלשונו של החזון איש, ולא כשיטת המ"ב [שהיא פשטות דברי התרוה"ד] להפסיק בין השברים והתרועה בשתי נשימות.
כתבתי פה viewtopic.php?f=30&t=37176&hilit=%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%A2%D7%94#p412634 עדות מחתנו של המ"ב, הגר"מ זקס זצ"ל, שהיה אומר למקריא 'שברים ותרועה' לסמן נשימה אחת (וההוא לא זוכר באיזה תקיעות מעומד או מיושב או בסוף התפילה), והדגיש הגרמ"ז שאף שחותנו במ"ב פסק לא כך, מ"מ כך היה נוהג לומר שברים ותרועה. ולכן הוא נהג כמותו בסוף ימיו כשהקריא בבית הכנסת ברוממה.
גבול ים כתב:יוצא פוניבז' כתב:גבול ים כתב:פלגינן כתב:מצ"ב מאמר מעניני דיומא:
בענין מאמרו של ר"י גולדהבר על "לכסות" או "לנסות" את השופר - גילוי חדש מכתב יד מזמן הראשונים!
אבל יש כאן עוד גילוי חדש, שהלכה למעשה להריע מתוך השבר ! וכלשונו של החזון איש, ולא כשיטת המ"ב [שהיא פשטות דברי התרוה"ד] להפסיק בין השברים והתרועה בשתי נשימות.
זה כבר כתוב בעוד כמה ראשונים להריע מתוך השברים. ודלא כתרוה"ד.
הלשון להריע מתוך השברים, נמצאת אמנם בכמה ראשונים בודדים [צוינו בקונטרס יעננו בקול להגרש"ד זצ"ל] אבל כאן מוכח שהדברים כפשטן ממש.
קו ירוק כתב:אכן. לפי הסיפור שהגר"מ זקס אמר שהח"ח נהג לא כמו שפסק במ"ב (יתכן שהחמיר בחלק מהתקיעות), ושהקריא 'שברים ותרועה', שהרמיזה היא לחברם יחד.
יוצא פוניבז' כתב:קו ירוק כתב:אכן. לפי הסיפור שהגר"מ זקס אמר שהח"ח נהג לא כמו שפסק במ"ב (יתכן שהחמיר בחלק מהתקיעות), ושהקריא 'שברים ותרועה', שהרמיזה היא לחברם יחד.
פשוט שצריך לרמז לחברם כי בתקיעות דמעומד עושים בב' נשימות, אך כשעושים בנשימה אחת אין הכרח מכך שסבר לחברם ממש.
גם דבר תימה הוא לומר שהנהיג הח"ח כצד שלא הועלה כלל בב"י ובאחרונים ואף לא הוזכר ג"כ במשנ"ב.
יתכן שמה שנהג דלא כדבריו הכוונה שנהג לתקוע מיושב בנשימה אחת, דלא כהרמ"א ושתיקת המשנ"ב שהמנהג לעשות הכל רק בב' נשימות ושאין לשנות, ואכן בשער הציון שם יש משמעות שנוטה שטוב יותר לנהוג כן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 364 אורחים