מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלוריש
הודעות: 1512
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי פלוריש » ד' דצמבר 04, 2019 12:02 pm

אור החכמה כתב:
111.PNG
222.PNG

ועיין בכל ספרי מו"א הגרי"ח סופר שליט"א שצויינו שם ותווכח ותראה האמת לאמיתותה ודלא "כספרדים החדשים".

כמו תמיד, כאשר פונים להביט בספרי אביך שליט"א, רואים אור גדול.
אלא שפעמים רבות קשה לדעת היכן לחפש, כי הכל בקונטרסים וספרים לא מסודרים שאין אתה יודע מראש מה יימצא בהם.
למשל, כאשר אעסוק בחמישה עינויים אפנה לשובי השולמית ח"ח: "חידושים ביאורים ופסקים בעניני יום הכיפורים", אבל אם ארצה לחקור בעניינה של תורת רבנו המאירי, כיצד אדע לחפש שם?! ולמשל, את הסימן על פסולי עדות בעדות מיוחדת, ב"לך נאה להודות", ראיתי לצערי זמן רב לאחר שלמדתי חו"מ לד, וכבר קשה בעתיקתא.
חשוב ונצרך להוציא את הכתבים לפי סדר שברור ללומד (כגון סדר הש"ס או השו"ע). ואם לא הוצאה חדשה, לפחות לכתוב מפתח של כל ספרי הגריח"ס.

כמעיין המתגבר
הודעות: 393
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ד' דצמבר 04, 2019 6:32 pm

אור החכמה כתב:
111.PNG
222.PNG

ועיין בכל ספרי מו"א הגרי"ח סופר שליט"א שצויינו שם ותווכח ותראה האמת לאמיתותה ודלא "כספרדים החדשים".


אם הגרי"ח מצא רק 20 פוסקים שסברו כשיטה זו שהולכים אחר האר"י ז"ל בהכל, מה עם מאות הפוסקים שכתבו להדיא שקיבלנו הוראות מרן בכל ? ובהם גם כמה מתוך ה-20 שהגאון היח"ס מנה?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2101
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' דצמבר 04, 2019 7:50 pm

על כל המאות אחרונים כביכול, שכתבו כמו שכתבת, נתחבר ספר הנקרא "עדות ביהוסף", שהעתיק כל לשונות הפוסקים אחת לאחת.
מצו"ב דוגמא
ספר - עדות ביהוסף הקדמה.pdf
(262.53 KiB) הורד 131 פעמים


ומה שכתבת שמתוך ה20 שהביא הגריח"ס יש שכתבו בהיפך, אדרבא, הבא נא דוגמא.

ישראל אליהו
הודעות: 1766
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' דצמבר 04, 2019 8:21 pm

קראתי את עדות ביהוסף, וכמעט שלא השאיר מאומה מכל ה"רשימה" של 130 פוסקים [ולא מאות!], אולי נשארו איזה חמישה.
דברים שהיו פשוטים וברורים עד לפני כמה עשרות שנים, אנשים פתאום מפקפקים בהם, ושולפים איזה משפטים מספרי הפוסקים ועפ"ז מייסדים כללים חדשים.
עד שבא הנ"ל והחזיר עטרה ליושנה.
ללמדך שההולך בדרכם של רבותינו החיד"א והבא"ח וכה"ח ועוד, מבלי להמציא כל מיני כללים, הרי הוא הולך בדרך הבטוחה.

כמעיין המתגבר
הודעות: 393
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ד' דצמבר 04, 2019 8:52 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:על כל המאות אחרונים כביכול, שכתבו כמו שכתבת, נתחבר ספר הנקרא "עדות ביהוסף", שהעתיק כל לשונות הפוסקים אחת לאחת.
מצו"ב דוגמא
ספר - עדות ביהוסף הקדמה.pdf


ומה שכתבת שמתוך ה20 שהביא הגריח"ס יש שכתבו בהיפך, אדרבא, הבא נא דוגמא.



מרן החיד"א, הבן איש חי וכה"ח, נכון שנטו לענייני הסוד, אבל כתבו פעמים רבות שקיבלנו הוראות מרן, רק שיש כמה פעמים שנטו קו מזה, וכל אחד מסיבותיו הוא (ואגב, לרוב הדברים יש הסברים צדדיים למה דווקא בדבר זה נטו קו). ואילו הגאון היח"ס שליט"א סובר שאין כזה דבר קבלת הוראות מרן (לפחות כך נראה בספריו).

ישראל אליהו
הודעות: 1766
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' דצמבר 04, 2019 9:06 pm

למה לחפש הסברים צדדיים, אם הם בעצמם אומרים שקי"ל שאילו ראה מרן את דברי האר"י היה חוזר בו? למה להסביר בהם דברים שלא כתבו, והעליימו הדברים עד שיבא מישהו בדורינו ויגלה למה נטו?
והגריח"ס סובר שיש דבר כזה "קבלת הוראות מרן", אבל לא כמו שיש כיום שמפרשים משפט זה. אלא כמו שנקטו כל חכמי הדורות, שיש מקום להחמיר נגדו, ובפרט בדאורייתא. ונגד הקבלה לא קיבלו. וכן ע"ז הדרך. לא ידוע לי על מקום שהגריח"ס מיקל נגד מרן. [אולי רק בהפסד מרובה ושעה"ד גדולה].

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' דצמבר 04, 2019 9:11 pm

כמעיין המתגבר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:על כל המאות אחרונים כביכול, שכתבו כמו שכתבת, נתחבר ספר הנקרא "עדות ביהוסף", שהעתיק כל לשונות הפוסקים אחת לאחת.
מצו"ב דוגמא
ספר - עדות ביהוסף הקדמה.pdf

ומה שכתבת שמתוך ה20 שהביא הגריח"ס יש שכתבו בהיפך, אדרבא, הבא נא דוגמא.

מרן החיד"א, הבן איש חי וכה"ח, נכון שנטו לענייני הסוד, אבל כתבו פעמים רבות שקיבלנו הוראות מרן, רק שיש כמה פעמים שנטו קו מזה, וכל אחד מסיבותיו הוא (ואגב, לרוב הדברים יש הסברים צדדיים למה דווקא בדבר זה נטו קו). ואילו הגאון היח"ס שליט"א סובר שאין כזה דבר קבלת הוראות מרן (לפחות כך נראה בספריו).


אם זו הרמה, אז תחפש גם בספרי הגריח"ס ותמצא עשרות אם לא מאות פעמים שכתב שקיבלנו הוראות מרן. השאלה היא מה הם גדרי קבלת הוראותיו, ומה הדין אם זה נוגד את המנהג, את האר"י וכו' וכו' וכו'.

ס''ט
הודעות: 59
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 10:24 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי ס''ט » ד' דצמבר 04, 2019 9:50 pm

ישנו דבר מה מאוד לא ברור.

מצד אחד: אומרים "קבלת הוראות מרן" בתורת ודאי, בין להחמיר, בין להקל, אפילו נגד אלף פוסקים, והוא מרא דאתרא, ודבריו הוקבעו כחובה גמורה, והנוטה מדבריו חייב כפרה וכו' וכו'.

מצד שני: אומרים ספק ברכות להקל נגד מרן, ועושים ספק ספקא נגד מרן גם בשני ספקות, ואומרים הלכה כדברי המקל באבל נגד מרן, ואומרים אילו ראה מרן דברי הראשונים היה חוזר בו, ונוהגים הרבה דברים הפך מרן (ברכות השחר כשלא התחייב, ברכת להכניסו בבריתו קודם המילה, הנחת תפילין בשחרית דט' באב, הטמנה במקצת, לא מברכים ענט"י קודם שיטיל מים שניים, לא מברכים שהחיינו בשעת קניית בגדים ולא מלביש ערומים בעת הלבישה ועוד רבים מאוד), וגם לפעמים תופסים במנהגי הקבלה נגד מרן (כמו האיסור החמור של הוצאת ציציות), כמו"כ מסכימים שבענייני תפילה נוקטים כהאר"י דלא כמרן, וגם המציאות היא שבכל העניינים שהובאו ברשימה כאן, ובעוד הרבה פרטים נוספים, כולם עושים דווקא כהאר"י ודלא כמרן. ויש גם הרבה דברים שמחליטים לפסוק דלא כמרן, כמו למשל סתירת כלים לאו דווקא במוסתקי ועוד כיו"ב.

ישראל אליהו
הודעות: 1766
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' דצמבר 04, 2019 11:01 pm

כבר ענו, שישנם כל מיני הסברים צדדיים על רוב הדברים למה לא נקטו כהשו"ע...
העיקר לא לתרץ תירוץ אחד על כל הדוגמאות יחדיו.

ולרב כמעיין המתגבר, כמה וכמה כתבו עצה טובה לפרסם תחילה במסגרות קטנות את מה שיש לך לכתוב בספר, ותשועה ברוב יועץ. ואולי תחזור בך מאיזה ראיות/הוכחות.

כזית
הודעות: 121
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי כזית » ד' דצמבר 04, 2019 11:17 pm

יוצא פוניבז' כתב:
לענין כתב:
מגדל כתב:
לענין כתב:מה ענית לי?
האר"י אומר הנהגה מסויימת, למשל לטבול במקוה ביום שישי, הוא מצרף את זה לכוונה מסויימת, מי אמר שיש משמעות לזה בלי זה?
וכהנה אלפיים

עניתי לך שאוחזים שיש לזה חשיבות על פי הפשט, מלבד הסוד. שכן הסוד והפשט אגודים יחדיו.
זאת ועוד, דאף על פי הסוד יש שסברו שיש עניין בקיום המעשי, עיין בא"ח שנה ראשונה בראשית בעניין שהייה בעטיפת ישמעאלים


מה המקור?
דהיינו, מי הראשון שחידש את החידוש הנשגב הזה, שיש משמעות לתיקון ליל שבועות למשל בלי הכוונות שעמו?


לקט יושר עמ' 84
כתב בסדרו בשם רוקח שצריך ג"כ להגביה הכוס באמרו והיא שעמדה לנו עד והקב"ה מצילנו מידם. ויראה דכיון לסוד כוס ישועות אשא וכו'. ואמר לי כל אדם צריך להגביה הכוס באמרו והיא שעמדה וכו', אף על פי שאינו יודע הסוד, ויכוין למה שכיון הרוקח.


כיוצ"ב כתב הבן איש חי (שנה שניה פרשת בראשית סכ"ט) בענין הגבהת כוס הקידוש ומזיגתו, וז"ל: ובסדר המעשה הזאת יש כונות עמוקות ורזין עלאין, ולכן לא תחסר אפילו פרט קטן מסדר זה, ותכוין בכל שיש סוד בדבר. ע"כ.
ונראה דמהני קצת מדין ידות, כמ"ש החזו"א בענין הפרשת תרו"מ שיכול לומר שיחולו כפי הנוסח שבסידור.

ומ"מ יש אינספור דוגמאות לדברים שעיקר הכוונה בהם היא ע"פ הסוד וכתבו הפוסקים לעשותם למרות שאין מכוונים.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לענין » ד' דצמבר 04, 2019 11:51 pm

וכבר שמעתי לאחד הגאונים הצדיקים שהגיב פעם בכאב 'אנחנו הרבה יותר מרן, מניחים שני זוגות תפילין, מחמירים כרבינו תם בהכל, שומעים קול תרנגול, זה מרן'.

שקלאוו
הודעות: 92
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי שקלאוו » א' אפריל 25, 2021 10:17 am

לענ"ד בסדר עיטוף טלית נוהגין שלא כהאריז"ל.
בשעה"כ מפורש:
"היה נוהג לעטף ראשו בו ממש והיה מברך להתעטף בציצית ואח"כ היה שומטו מעל ראשו ומורידו על שני כתיפיו כדרך לבישתו"

וכלשון זה בפע"ח ועולת תמיד. וזו היא דעת השו"ע בסימן ח (יתעטף ויברך). אלא שהמנהג היום כשתי דעות שונות מזו ע"פ רוב האחרונים: האחת - לברך עובר לעשיתן ולפני עיטוף הישמעאלים, והשניה - לברך, להלביש הטלית בדרך לבישה, ואח"כ להעלותו ולהתעטף בעטיפת ישמעאלים. כהשיטה הראשונה פסק הבא"ח (והגדיל לכתוב שזוהי שיטת האר"י, וצע"ג) וכשיטה השניה נוהגים חסידי בית אל ואת דעתם יישב כה"ח (שם). עכ"פ נראה בכתובים שהאר"י עצמו לא נהג כן.

שקלאוו
הודעות: 92
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי שקלאוו » ש' מאי 01, 2021 10:56 pm

ההנהגה בקדושה, בשעה"כ כתב:
ואמנם ב' תיבות של נקדישך ונעריצך צריך שתאמר אותם בקול רם ושאר התיבות עד עניית קק"ק תאמר אותם בלחש עם השליח ציבור ואחר כך כשתענה קק"ק וכו' יהיו בקול רם ובעינים סגורות ובדילוג כלפי מעלה כמשי"ת

המנהג הרווח הוא בימות החול לומר גם "נקדישך ונעריצך" בלחש ובשבתות ומועדים לומר הכל בקו"ר ובנעימה, וא"כ נשתקע מנהג האר"י לומר רק את שתי המילים הנ"ל בקו"ר.

תא חזי
הודעות: 346
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי תא חזי » א' מאי 02, 2021 4:21 am

מגדל כתב:כבר נתקלתי באדם המתיימר להיקרא מקובל, וכשהזכרתי אגב אורחא את ספר שמן זית זך, הוא צחק עליי בחושבו שאני הדיוט שניסה להגיד שמן ששון. דווקא אצל לומדי הקבלה נראה שתורתו פחות מפורסמת, והטעם ברור למבין.

לגופו של עניין, מן הראוי לכל אדם בן דורנו כשהוא בא לשאול שאלה כל שהיא הקשורה להגדרה הגדולה והכוללת של "ספרדים" שיבאר כוונתו, אי כוונתו לדרך הספרדית הרגילה דהיינו של 300-400 השנים האחרונות, או שכוונתו לדרך "הספרדים החדשים" דהיינו של הר"ע יוסף וכמה מבניו.

לגבי השז"ז - היה כמעין חרם (אצל חכמי ירושלים המקובלים) על לימוד ספריו, כיון שחולק על הרש"ש, ואף חכמי בית אל (למעט היר"א ועוד בודדים) לא הכירו מה מבואר בספר זה, ויש מעשה (אני מספר מהזיכרון, מסתמא איני מדייק) מרבי אלעזר בן טובו, שעלה לישיבת בית אל לחפש את ספר שמן זית זך אחר ששמע ציון אליו בחלומו, וענו שאינו בנמצא, ואינם יודעים מה רוצה ממנו, עד שלבסוף נמצא עותק ישן תחת התיבה, ומצא בו את אשר חלם, ואף אחד ממי שהיה שם לא ידע לבאר לו זה. ולהרחבה - יעויין בספר ייראוך עם שמ"ש יש שם פרק שלם על בעל השמנים וספריו והיחס אליהם.

*קצת לא ברור מה היחס ה''קשוח'' הזה להגר"ע יוסף

לענין כתב:הספרדים לא נוהגים כהאר"י, כי הם לא מכוונים.

אני פשוט לא מצליח להבין מהיכי תיתי בכלל שיש משמעות למנהגי האר"י והוראותיו - בלא הכוונות והעומק של הסודות המתלוים אליהם.
לולא הובאו מנהגי האר"י במגן אברהם - ללא הכוונות, הייתי אומר שזה ממש גוף בלא נשמה.
לפי האר"י העיקר הוא הכוונות.

מי גילה לך רז זה?
כבר נכתב בזה (על ידי וע"י אחרים בפורומא דנן) כי רבים ממנהגי האר"י הם שימור, או הכרעה, כמנהגים קודמים שהיו לפניו, והאר"י נתן בהם סימנים וטעמים וכוונות על פי סוד, ובזכותו הם נפוצו על פני כל (או רוב) הארץ, ומה שלא נהגו בזה או אחר, טעמם ונימוקם עמם. ואין לזה כל קשר לכוונות. (רק שתי דוגמאות - הנחת ב' תפילין אינה 'המצאה' של האר"י, והיו בודדים ממש שכבר נהגו בזה כבר מדור הגירוש (ואח"כ באו חלק מן המקובלים לאמור כי כך ממש נהגו מיציאת מצרים, וכבר נכב"ב), וכן לבישת בגדי לבן (דבר שאפילו מקובלים ומכוונים מובהקים לא תמיד נהגו בו - הוא בסה"כ מנהג ספרדי עוד קודם הגירוש), וכן הלאה.

כמעיין המתגבר כתב:ברכה על טלית בליל יו"כ, לדעת האר"י אין לברך כלל, ומנהג הספרדים לברך לפני השקיעה.
תפילין של ר"ת, מנהג רוב הספרדים להניח אחד אחרי השני ולא יחד.
הספרדים לא מניחים שימושא רבה, למרות שהאר"י הניח.
רבים מהספרדים לא חוששים לחלוץ את התפילין לפני עלינו לשבח, ודלא כהאר"י.
איטר שכותב בשמאל ועושה קצת מעשים בימין, מניח בימין ודלא כמ"ש בדעת האר"י לחוש להניח בשני הידים.
מגלים תפילין של ראש, ודלא כמ"ש האר"י לכסות.
ועוד רבים מאוד.

א. טלית בעיו"כ - לשון האר"י בשער הכוונות הוא "אין צורך לברך", לא "אין לברך כלל". ופשוט שלא יסתור את ההלכה הפשטית לברך על הטלית אם לובש אותה בזמן חיובה. (מה גם (שלעת עתה) בשער התפלה גופיה בכלל לא מצאתי התייחסות לעניין הברכה של עטיפת ציצית בעיוה"כ, אדרבה, במפתח שם איתא שהמשך הדיבור המובא בשעה"כ ק ע"א - הוא מן החברים, מזולתו, וידוע כיצד יש להתייחס לדברים שאינם מהרח"ו, וכנראה על זה סמכו הספרדים, גם המקובלים, לברך על הציצית בעיוה"כ, אפילו אי נימא שמשעה"כ משמע שיש סוד בהעדר הברכה, ולא היא).
ב. תפילין דר"ת בנפרד - מנהג רוב הספרדים היום. לפני דוריים המנהג היה שמי שמניח ר"ת מניח שניהם יחד, ומי שאינו מניח ר"ת, אינו מניח כלל.
ג. הספרדים לא מניחים שימושא רבא - כי א. גם מהרח"ו בעצמו לא תמיד הניח (אלא הניח רש"י או ר"ת במנחה, יעויין בסידור חמדת ישראל, ואיני זוכר דיוק לשונו). וגם כי זהו מנהג חסידות מובהק (ויעוייין כמדומני בעוי"ח, שהביא שאביו מהר"א חיים היה מניח שמו"ר רק בעשי"ת ובצנעה בעזרת נשים, דחייש ליוהרא. ואגב, מנהג זה גם הוא, היה נפוץ עוד קודם לבית מדרשו של האר"י בצפת, על ידי שאר מקובלי וחסידי צפת, ומקורו בדברי רבינו יונה בכלל.....).
ד. חליצה קודם על"ש - לא זכיתי להבין מה הקושיא ממנהג עמ"ה.
ה. איטר - אם זכרוני אינו מטעני, כל הקפידא של להניח בשתי ידים יסודה או ממהר"ח הכהן, בעל טור ברקת, תלמיד הרח"ו, או ממהר"י צמח. לא נזכרה באר"י כלל, והיא שנויה במחלוקת המקובלים.
ו. כיסוי תפילין של ראש - שאל נא את מקובלי ירושלים, אם היו מקובלים שנהגו לכסות ממש את כל התפילין (כמו שעושים בישיבת כסא רחמים תכב"ץ) ויגחכו לך, ואולי יש כאלה שיאמרו שכמה בודדים עשו כך, אלא ההבנה הפשוטה בדברי האר"י הוא לכסות היטב את הראש כך שיהיה 'גג' על התפילין מן הטלית, ולא לקפל את הטלית מאחורי האוזניים ולהדק על המצח וכו' (כמו שמצולם הנער היקר בסידור איש מצליח...), זו הבנה מחודשת של הגה"ק רבי מצליח מאזוז זיע"א הי"ד בדברי האר"י. כמדומני גם בג'רבא (שהיו בה חכמים שהתכתבו עם מקובלי ירושלים ותונס, כרבי משה עידאן זיע"א, ומהרר"ח הכהן זיע"א (רביה דהאיש מצליח) ועוד) לא נהגו ככה, אלא בכיסוי הראש בסתם) [רק יש הרבה כאלה שכיסו התפילין דרבינו תם עם כיפה גדולה, בבחי' שמר תם וראה ישר, אבל לא עם הטלית]. וכן המנהג פשוט בחצרות החסידים, גם כאלה אדמו"רים שהולכים באדיקות לפי כל תג שבכתבי האר"י (קס"ד שיקפלו עטרות של 2000$ על התפילין??).

לבי במערב
הודעות: 6954
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 02, 2021 4:40 am

תש''ר - כ''ק אדמו''ר מליובאוויטש זי''ע.JPG
תש''ר - כ''ק אדמו''ר מליובאוויטש זי''ע.JPG (36.59 KiB) נצפה 287 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 794
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » א' מאי 02, 2021 2:25 pm

תא חזי כתב:
מגדל כתב:לגופו של עניין, מן הראוי לכל אדם בן דורנו כשהוא בא לשאול שאלה כל שהיא הקשורה להגדרה הגדולה והכוללת של "ספרדים" שיבאר כוונתו, אי כוונתו לדרך הספרדית הרגילה דהיינו של 300-400 השנים האחרונות, או שכוונתו לדרך "הספרדים החדשים" דהיינו של הר"ע יוסף וכמה מבניו.

קצת לא ברור מה היחס ה''קשוח'' הזה להגר"ע יוסף


אין כאן שום "יחס קשוח". שוה בנפשך שהייתי כולל את כל האשכנזים בחדא מחתא בדיון על היחס למודל "הצדיק" ומקומו בעבודת ה' של האדם בישראל, היעלה על הדעת שלא לחלק בכך בין הליטאים לחסידים?

לענין כתב:הספרדים לא נוהגים כהאר"י, כי הם לא מכוונים.

אני פשוט לא מצליח להבין מהיכי תיתי בכלל שיש משמעות למנהגי האר"י והוראותיו - בלא הכוונות והעומק של הסודות המתלוים אליהם.
לולא הובאו מנהגי האר"י במגן אברהם - ללא הכוונות, הייתי אומר שזה ממש גוף בלא נשמה.
לפי האר"י העיקר הוא הכוונות.


ראה בספר בן איש חי, שנה ראשונה, פרשת בראשית סוף אות ה', ובהקדמת אותו החכם לספרו "לשון חכמים".

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 794
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » א' מאי 02, 2021 2:35 pm

שקלאוו כתב:לענ"ד בסדר עיטוף טלית נוהגין שלא כהאריז"ל.
בשעה"כ מפורש:
"היה נוהג לעטף ראשו בו ממש והיה מברך להתעטף בציצית ואח"כ היה שומטו מעל ראשו ומורידו על שני כתיפיו כדרך לבישתו"

וכלשון זה בפע"ח ועולת תמיד. וזו היא דעת השו"ע בסימן ח (יתעטף ויברך). אלא שהמנהג היום כשתי דעות שונות מזו ע"פ רוב האחרונים: האחת - לברך עובר לעשיתן ולפני עיטוף הישמעאלים, והשניה - לברך, להלביש הטלית בדרך לבישה, ואח"כ להעלותו ולהתעטף בעטיפת ישמעאלים. כהשיטה הראשונה פסק הבא"ח (והגדיל לכתוב שזוהי שיטת האר"י, וצע"ג) וכשיטה השניה נוהגים חסידי בית אל ואת דעתם יישב כה"ח (שם). עכ"פ נראה בכתובים שהאר"י עצמו לא נהג כן.


לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויקנה ספרים מוגהים.
בשער התפילה נכתב:
ובענין הטלית גדול, נודע ענין עטיפת הראש מש"כ בטלית קטן, אבל מורי ז"ל כשהיה לובש טלית קטן ביום כשהיה יוצא מבית הטבילה ומבית המרחץ וכיוצא בזה היה נוהג לעטף בו את ראשו ממש ומברך להתעטף בציצית, ואח"כ היה שומטו מעל ראשו ומכניס ראשו בתוכו ומורידו על שני כתפיו למטה על גופו כדרך לבישתו.

שים-שלום
הודעות: 379
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי שים-שלום » ב' מאי 03, 2021 7:07 pm

בדרך כלל הם דברים שאינם כ"כ מוסכמים או מוחלטים בדברי האר"י. גם כמובן שאין מנהג כל הספרדים אחיד. ובכ"א אי אפשר בלא כלום:
דעת האר"י דאין לפשוט המגילה קודם קריאתה.
לכאורה דעת האר"י להדליק נרות חנוכה בשקיעה.
לומר "ישתבח ויתפאר" בעת שהחזן אומר ברכו.
נפילת אפים.
מקומות רבים בנוסח התפילה לא תקנו ע"פ דעת האריז"ל.

שקלאוו
הודעות: 92
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי שקלאוו » ג' מאי 04, 2021 3:06 pm

מגדל כתב:
שקלאוו כתב:לענ"ד בסדר עיטוף טלית נוהגין שלא כהאריז"ל.
בשעה"כ מפורש:
"היה נוהג לעטף ראשו בו ממש והיה מברך להתעטף בציצית ואח"כ היה שומטו מעל ראשו ומורידו על שני כתיפיו כדרך לבישתו"

וכלשון זה בפע"ח ועולת תמיד. וזו היא דעת השו"ע בסימן ח (יתעטף ויברך). אלא שהמנהג היום כשתי דעות שונות מזו ע"פ רוב האחרונים: האחת - לברך עובר לעשיתן ולפני עיטוף הישמעאלים, והשניה - לברך, להלביש הטלית בדרך לבישה, ואח"כ להעלותו ולהתעטף בעטיפת ישמעאלים. כהשיטה הראשונה פסק הבא"ח (והגדיל לכתוב שזוהי שיטת האר"י, וצע"ג) וכשיטה השניה נוהגים חסידי בית אל ואת דעתם יישב כה"ח (שם). עכ"פ נראה בכתובים שהאר"י עצמו לא נהג כן.


לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויקנה ספרים מוגהים.
בשער התפילה נכתב:
ובענין הטלית גדול, נודע ענין עטיפת הראש מש"כ בטלית קטן, אבל מורי ז"ל כשהיה לובש טלית קטן ביום כשהיה יוצא מבית הטבילה ומבית המרחץ וכיוצא בזה היה נוהג לעטף בו את ראשו ממש ומברך להתעטף בציצית, ואח"כ היה שומטו מעל ראשו ומכניס ראשו בתוכו ומורידו על שני כתפיו למטה על גופו כדרך לבישתו.


והרי זו אותה לשון מילה במילה.

לעולם כתיב שכהן שכהה מאור עיניו לא יראה את נגעי חברו.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 794
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ג' מאי 04, 2021 3:44 pm

שקלאוו כתב:
מגדל כתב:
שקלאוו כתב:לענ"ד בסדר עיטוף טלית נוהגין שלא כהאריז"ל.
בשעה"כ מפורש:
"היה נוהג לעטף ראשו בו ממש והיה מברך להתעטף בציצית ואח"כ היה שומטו מעל ראשו ומורידו על שני כתיפיו כדרך לבישתו"

וכלשון זה בפע"ח ועולת תמיד. וזו היא דעת השו"ע בסימן ח (יתעטף ויברך). אלא שהמנהג היום כשתי דעות שונות מזו ע"פ רוב האחרונים: האחת - לברך עובר לעשיתן ולפני עיטוף הישמעאלים, והשניה - לברך, להלביש הטלית בדרך לבישה, ואח"כ להעלותו ולהתעטף בעטיפת ישמעאלים. כהשיטה הראשונה פסק הבא"ח (והגדיל לכתוב שזוהי שיטת האר"י, וצע"ג) וכשיטה השניה נוהגים חסידי בית אל ואת דעתם יישב כה"ח (שם). עכ"פ נראה בכתובים שהאר"י עצמו לא נהג כן.


לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויקנה ספרים מוגהים.
בשער התפילה נכתב:
ובענין הטלית גדול, נודע ענין עטיפת הראש מש"כ בטלית קטן, אבל מורי ז"ל כשהיה לובש טלית קטן ביום כשהיה יוצא מבית הטבילה ומבית המרחץ וכיוצא בזה היה נוהג לעטף בו את ראשו ממש ומברך להתעטף בציצית, ואח"כ היה שומטו מעל ראשו ומכניס ראשו בתוכו ומורידו על שני כתפיו למטה על גופו כדרך לבישתו.


והרי זו אותה לשון מילה במילה.

לעולם כתיב שכהן שכהה מאור עיניו לא יראה את נגעי חברו.


לא ולא ידידי, חסורי מחסרא לשונך והכי קתני.
דברים צריכים להילמד בהקשרם. בשער הכוונות קיצר הרש"ו לשון אביו בשער התפילה, וממילא הקשרה נותר עלום.
האם בא רח"ו להשמיענו סדר עיטופו של רבינו האר"י - כי היה קודם מתעטף ואחר כך מברך, או שבא להשמיענו שכשאשר היה האר"י לובש טלית קטן, היה נוהג לברך אף עליו "להתעטף", וממילא "נוהג לעטף ומברך" לאו דווקא?
נערך לאחרונה על ידי מגדל ב ג' מאי 04, 2021 4:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שקלאוו
הודעות: 92
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי שקלאוו » ג' מאי 04, 2021 4:09 pm

מגדל כתב:לא ולא ידידי, חסורי מחסרא לשונך והכי קתני.
דברים צריכים להילמד בהקשרם. בשער הכוונות קיצר הרח"ו לשון אביו בשער התפילה, וממילא הקשרה נותר עלום.
האם בא רח"ו להשמיענו סדר עיטופו של רבינו האר"י - כי היה קודם מתעטף ואחר כך מברך, או שבא להשמיענו שכשאשר היה האר"י לובש טלית קטן, היה נוהג לברך אף עליו "להתעטף", וממילא "נוהג לעטף ומברך" לאו דווקא?


טרם הבנת הרמיזא. אני הוא שחתכתי, והלשון בשעה"כ לעולם מכוונת לשער התפילה.

והסיבה היא בדיוק זו, כי לא זהו החידוש שבא הרח"ו להשמיענו - וכדבריך. אבל הוא כמשיח לפי תומו, ואין שום סברא שיהפוך את הסדר. לפיכך ברור שגם בט"ג וגם בט"ק, להאריז"ל הברכה היא לאחר העיטוף ולא לפניו, ולא כתב כל זאת בעיטוף ט"ג או כאן כחידוש, אלא משום שבמקומו נהגו בפשטות כהשו"ע ולא כחידוש האחרונים שבאו אחריו לברך לפני העיטוף.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 794
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ג' מאי 04, 2021 4:24 pm

שקלאוו כתב:
מגדל כתב:לא ולא ידידי, חסורי מחסרא לשונך והכי קתני.
דברים צריכים להילמד בהקשרם. בשער הכוונות קיצר הרח"ו לשון אביו בשער התפילה, וממילא הקשרה נותר עלום.
האם בא רח"ו להשמיענו סדר עיטופו של רבינו האר"י - כי היה קודם מתעטף ואחר כך מברך, או שבא להשמיענו שכשאשר היה האר"י לובש טלית קטן, היה נוהג לברך אף עליו "להתעטף", וממילא "נוהג לעטף ומברך" לאו דווקא?


טרם הבנת הרמיזא. אני הוא שחתכתי, והלשון בשעה"כ לעולם מכוונת לשער התפילה.

והסיבה היא בדיוק זו, כי לא זהו החידוש שבא הרח"ו להשמיענו - וכדבריך. אבל הוא כמשיח לפי תומו, ואין שום סברא שיהפוך את הסדר. לפיכך ברור שגם בט"ג וגם בט"ק, להאריז"ל הברכה היא לאחר העיטוף ולא לפניו, ולא כתב כל זאת בעיטוף ט"ג או כאן כחידוש, אלא משום שבמקומו נהגו בפשטות כהשו"ע ולא כחידוש האחרונים שבאו אחריו לברך לפני העיטוף.


מחילה, לא שיערתי שיביאו כאן חצאי לשונות; ועתה תמיהתי עליך גדולה אף יותר.
אך אני מניח שאם אתה לא רואה לאן לשון הרח"ו כאן הולכת, אף הסבר פא"פ לא היה מועיל, עאכ"ו מסך אל מסך.
ומ"מ, מכיוון שכל האשכול הזה סובב סביב מנהגים שבהם נהגו שלא כהאר"י, לאור העובדה שלפי הבנתך נטו כאן מן דברי האר"י בלי פוצה פה ומצפצף, הייתי שוקל אולי ישנם עוד כמה יהודים שהבינו את כוונת הרח"ו כפי שכתבתי, וכפי שהודיענו הוא בעצמו מכללה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים