מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גרים מישמעאל ועובדיה הגר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי אליהוא » ב' מאי 24, 2010 3:31 am

נזכרתי שהנחתי הפשוטה שעובדיה הגר היה ישמעאלי היתה מהתשובה שכתבו לו הרמב"ם על שהכלימו רבו על שטען שאמונת הישמעאלים איננה עבודה זרה, ושוב עיינתי באיגרות הרמב"ם מהדורת שילת שכתב כדברי והוסיף שכן מפורש באחד מכתבי היד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מאי 24, 2010 8:50 am

אליהוא,
אתה יכול להפנות אותי למקום המדוייק שכתב שילת את הדברים, ושמא תטרח מעט ותעתיק את עיקרי דבריו, המחודשים עבורי.
תודה מראש.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי אליהוא » ג' מאי 25, 2010 2:52 am

אין הספר תחת ידי כרגע, אך המ"מ המדוייק הוא כמו שכתבתי במבוא לאיגרת לרבי עובדיה הגר עי"ש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 27, 2010 12:34 pm

על גרים ערביים נוספים, יעויין מאמרו של חיים שוארצבוים, גרים ומתייהדים בחצי-האי ערב, מחניים, צב (תשכ"ד). מצוי באוצר, ומהדורה מקוונת שלו:
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mah ... erim-2.htm

נויירא
הודעות: 359
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 8:21 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי נויירא » ד' יוני 02, 2010 8:20 am

ידוע שעשו וישמעאל עניין נעשה ונשמע [חפש בדיביאס], עשו מלשון עשיה לעומת ישמעאל שמלשון שמיעה, ישמעאל פרא אדם ידו בכל וגו' שהינם כשלון בעשייה, ומאידך עשו שב'הידים ידי עשו' המכוון לכח הטוב שבהם [בדומה ל'קול יעקב'] שכמובן ניתן לשימוש רע 'על חרבך תחיה', ואילו בישמעאל ה'ידו בכל' אינו אלא כשלונו], יצחק המקביל של ישמעאל תיקן בעשיה [יראה], לעומת יעקב המקביל של עשו שתיקן בשמיעה [תורה], הדבר בולט בהבדלים בין הנצרות לאיסלם, וברמח"ל שעשו הוא חיצוניות וישמעאל הוא פנימיות [ירים משה י"א עמ' ק"ו], וכן שעשו בגימטריה שלום [תקט"ו תפילות תפילה ת"י, וכן במהר"ל לשבת הגדול ועוד], והוא כהמציאות מאז ומעולם וכן בימינו שעשו מתוקנים במעשיהם - חיצוניות ושלום - אך אי"ז מתוך שמיעה וקבלת אמונות שאיננה אצלם כלל, אלא מאנושיות שממנה מוסריות והדרישה לטוב, לעומת ישמעאל החדורים אמונה -פנימיות - אך אי"ז משפיע על מעשיהם המקולקלים, הם חסרי אנושיות.

אני לא זוכר כעת עוד הקבלות בעניין.

כך שמחד ישמעאל עדיפים ביחסם לה', וזש"כ רמח"ל [קנאת ה' צבקות עמ' קי"ב] שישמעאל קרוב יותר אל הקדושה שהוא אינו נוגע באלקות [כוונתו לאמונת האסלם לעומת הנצרות יעוי"ש רמח"ל], לעומת עשו שאין לו יחס לה' [עמלק, ולכך היחוד השלם בכילויו, 'בית עשו לקש' 'ולא יהיה שריד לבית עשו' ועוד], אך לקיום העולם הם גרועים יותר ולכך ה' מתחרט עליהם [כנז"ל], וכמ"כ גרות לא תבוא אלא מאנושיות ורצון לטוב שישנו בישמעאל ולא בעשו.
-----------------
ברגע האחרון מצאתי את הגר"א באדרת אליהו ברכה [אופן ג', הנדפס בישורון ד']:
בעמוד הקודם הוא מדבר אודות עשו שלא רצה לקבל התורה ....
תמונה ללא שם2.png
תמונה ללא שם2.png (33.73 KiB) נצפה 5711 פעמים


כדברינו בחלוקת עשו וישמעאל, ומש"כ שכ"א נתן חלקו הטוב לישראל ישנו גם ברמח"ל הנז"ל, ומש"כ לגבי תשובתם לשאלות ה' לפני מת"ת, הוא ע"ד המדרשים [ספרי ומכילתא יתרו, וכן בכלי יקר שמות כ-ז] שלעשו הציע לא תרצח ולישמעאל לא תגנוב, והגר"א נוקט ניאוף שמהותו גניבת האשת איש, והיסוד מאחר שגניבה מלבד היותה מעשה קלוקל נובע מחוסר אמון שה' נותן לך כראוי והיחס לה' מצ"ע מונעו, ואילו מבחינת עצם המעשה הרי שהרציחה הינו מעשה מקולקל ומנוע יותר למי שמעשיו מתוקנים, כך שה' הציע לכ"א מה שמתאים לו, וענהו עשו מ'על חרבך תחיה' שאנו משתמשים בכח העשיה לרעה, וישמעאל ענה מ'ידו בכל' שהגניבה נכללה בכשלוננו במעשה.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ש' אוגוסט 02, 2014 11:53 pm

גם אם עובדיה הגר היה מוסלמי זה עדיין לא אומר שהיה מבני בניו של ישמעאל בן אברהם.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי אביאסף » א' אוגוסט 03, 2014 12:58 am

מדברי הגרח"ק שליט"א בעניין זה
קבצים מצורפים
28056-60-700-0 %282%29.jpg
28056-60-700-0 %282%29.jpg (96.27 KiB) נצפה 5462 פעמים

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי שש משזר » ג' אוגוסט 12, 2014 4:51 am

סכינא חריפא כתב:גם אם עובדיה הגר היה מוסלמי זה עדיין לא אומר שהיה מבני בניו של ישמעאל בן אברהם.

נקטינן שמדינות ערב-קטאר-איחוד האמירות [ואולי שכחתי עוד מישהו], הן זרע ישמעאל. השאר - מדינות מוסלמיות בלבד.
ומכאן תשובה לטענת אחמד בן שרה בפתיחת האשכול...

אבל עדיין צ"ב מכאן:
חכם באשי כתב:על גרים ערביים נוספים, יעויין מאמרו של חיים שוארצבוים, גרים ומתייהדים בחצי-האי ערב, מחניים, צב (תשכ"ד). מצוי באוצר, ומהדורה מקוונת שלו:
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mah ... erim-2.htm

250
הודעות: 99
הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2016 1:59 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי 250 » ג' דצמבר 20, 2016 2:26 pm

הראה לי הגריח"ס שליט"א דברי שפתי כהן על התורה בראשית לג טו: "ויאמר עשו אציגה נא וגו'. מצאתי כתוב לפי שאמר עשו אציגה נא לכך זכה להעמיד גרים שהם מוצגים אצל יעקב עד כאן. אציגה נא עמך גימטריא אלו גרים, אציגה בגימטריא זה עובדיה, שהיה גר אדומי וניבא על מפלתן של ארם".( מה שכתוב בשפתי כהן ארם הוא מהצנזורה וצריך לומר אדום).

ואמר שבזה יובן מדוע מצינו גרים מעשו ולא מישמעאל, ועיין לו בתורת יעקב סימן יג, ומה שהוסיף בהדר יעקב חלק ד סי' ד.

אגב מה שציין "מה שנכון נכון" לעיל למאמר הגריח"ס בקובץ נצח ישראל, לא ידעתי למה התכוין, ואולי נתחלף לו עם קובץ בית אהרן וישראל גל' קכב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11761
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 20, 2016 2:29 pm

250 כתב:אגב מה שציין "מה שנכון נכון" לעיל למאמר הגריח"ס בקובץ נצח ישראל, לא ידעתי למה התכוין, ואולי נתחלף לו עם קובץ בית אהרן וישראל גל' קכב.

א. נתחלף לך איש ספר במה שנכון נכון.
viewtopic.php?f=7&t=238#p1046


ב. כוונתו ככה"נ לאחד מהחלקים (שלע"ע אינם באוצר) של קובץ זה.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?165576&

250
הודעות: 99
הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2016 1:59 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי 250 » ג' דצמבר 20, 2016 3:52 pm

א. מה שנכון נכון, לי נתחלף.

ב. כ"ר ל"א לך, כה לחי!

בן ירושלים
הודעות: 782
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' דצמבר 20, 2016 4:32 pm

ישנו הסיפור המוכר על גר הצדק שבא ממרוקו ונימול אך לא טבל, לענין חילול שבת , ונחלקו בדבר גדולי ירושלים אם צריך לחלל שבת או שהוא בגדר גוי ששבת. ונידון בהרחבה ב"שומר ציון הנאמן" שהו"ל בעל הערוך לנר. הסיפור היה בשנת תר"ח וסביר להניח שממרוקו הגיע ישמעאלי ולא נוצרי.
על הפרשה ראה מש"כ ב"קולמוס" של עתון משפחה אלול תשס"ה

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 20, 2016 6:37 pm

בן ירושלים כתב:ישנו הסיפור המוכר על גר הצדק שבא ממרוקו ונימול אך לא טבל, לענין חילול שבת , ונחלקו בדבר גדולי ירושלים אם צריך לחלל שבת או שהוא בגדר גוי ששבת. ונידון בהרחבה ב"שומר ציון הנאמן" שהו"ל בעל הערוך לנר. הסיפור היה בשנת תר"ח וסביר להניח שממרוקו הגיע ישמעאלי ולא נוצרי.
על הפרשה ראה מש"כ ב"קולמוס" של עתון משפחה אלול תשס"ה


אם הוא ממרוקו הוא מן הסתם היה מוסלמי אך אין שום הכרח לומר שהיה ישמעאלי

טור תלגא
הודעות: 462
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' דצמבר 20, 2016 6:49 pm

בן ירושלים כתב:ישנו הסיפור המוכר על גר הצדק שבא ממרוקו ונימול אך לא טבל, לענין חילול שבת , ונחלקו בדבר גדולי ירושלים אם צריך לחלל שבת או שהוא בגדר גוי ששבת. ונידון בהרחבה ב"שומר ציון הנאמן" שהו"ל בעל הערוך לנר. הסיפור היה בשנת תר"ח וסביר להניח שממרוקו הגיע ישמעאלי ולא נוצרי.
על הפרשה ראה מש"כ ב"קולמוס" של עתון משפחה אלול תשס"ה


ר' ירמיה מילבסקי כתב מאמר על זה (באנגלית) שהגר הוא וורדר קרסון מפנסילבניה ומה שכתוב בבנין ציון "מאראקא" (ולא מרוקו) היינו אמעריקא. וורדר קרסון בספרו כתב שנתגייר כ"ג אדר ב' תר"ח בירושלים והוא בדיוק אותו היום שכתב הערוך לנר. ועי' בדברי יוסף לר' יהוסף שוורץ חלק התשובות סי' כ"ד ליותר פרטים, וידוע שר' שוורץ הכיר אותו באופן אישי וגם העיד עליו במשפט בארה"ב.

בן ירושלים
הודעות: 782
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' דצמבר 20, 2016 7:08 pm

טור תלגא כתב:
בן ירושלים כתב:ישנו הסיפור המוכר על גר הצדק שבא ממרוקו ונימול אך לא טבל, לענין חילול שבת , ונחלקו בדבר גדולי ירושלים אם צריך לחלל שבת או שהוא בגדר גוי ששבת. ונידון בהרחבה ב"שומר ציון הנאמן" שהו"ל בעל הערוך לנר. הסיפור היה בשנת תר"ח וסביר להניח שממרוקו הגיע ישמעאלי ולא נוצרי.
על הפרשה ראה מש"כ ב"קולמוס" של עתון משפחה אלול תשס"ה


ר' ירמיה מילבסקי כתב מאמר על זה (באנגלית) שהגר הוא וורדר קרסון מפנסילבניה ומה שכתוב בבנין ציון "מאראקא" (ולא מרוקו) היינו אמעריקא. וורדר קרסון בספרו כתב שנתגייר כ"ג אדר ב' תר"ח בירושלים והוא בדיוק אותו היום שכתב הערוך לנר. ועי' בדברי יוסף לר' יהוסף שוורץ חלק התשובות סי' כ"ד ליותר פרטים, וידוע שר' שוורץ הכיר אותו באופן אישי וגם העיד עליו במשפט בארה"ב.

מדהים ייש"כ גדול!
יש עוד פרטים על מאמרו של מילבסקי ועל ספרו של הגר?
בתולדות חכמי ירושלים (ח"ג פרק ז) כותב רא"ל פרומקין שבא "ממדינת מרוקו"

טור תלגא
הודעות: 462
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' דצמבר 20, 2016 7:47 pm

בן ירושלים כתב:
טור תלגא כתב:
בן ירושלים כתב:ישנו הסיפור המוכר על גר הצדק שבא ממרוקו ונימול אך לא טבל, לענין חילול שבת , ונחלקו בדבר גדולי ירושלים אם צריך לחלל שבת או שהוא בגדר גוי ששבת. ונידון בהרחבה ב"שומר ציון הנאמן" שהו"ל בעל הערוך לנר. הסיפור היה בשנת תר"ח וסביר להניח שממרוקו הגיע ישמעאלי ולא נוצרי.
על הפרשה ראה מש"כ ב"קולמוס" של עתון משפחה אלול תשס"ה


ר' ירמיה מילבסקי כתב מאמר על זה (באנגלית) שהגר הוא וורדר קרסון מפנסילבניה ומה שכתוב בבנין ציון "מאראקא" (ולא מרוקו) היינו אמעריקא. וורדר קרסון בספרו כתב שנתגייר כ"ג אדר ב' תר"ח בירושלים והוא בדיוק אותו היום שכתב הערוך לנר. ועי' בדברי יוסף לר' יהוסף שוורץ חלק התשובות סי' כ"ד ליותר פרטים, וידוע שר' שוורץ הכיר אותו באופן אישי וגם העיד עליו במשפט בארה"ב.

מדהים ייש"כ גדול!
יש עוד פרטים על מאמרו של מילבסקי ועל ספרו של הגר?
בתולדות חכמי ירושלים (ח"ג פרק ז) כותב רא"ל פרומקין שבא "ממדינת מרוקו"


המאמר הוא כאן באנגלית (הוא מציין לר' פרומקין) http://seforim.blogspot.com/2014/02/rab ... n.html?m=1

ספרו של הגר הוא בנושא איך מצא את דרכו אל היהדות (באנגלית) http://www.jewish-history.com/cresson/keydavid.html

מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » ה' מרץ 02, 2017 9:43 pm

250 כתב:הראה לי הגריח"ס שליט"א דברי שפתי כהן על התורה בראשית לג טו: "ויאמר עשו אציגה נא וגו'. מצאתי כתוב לפי שאמר עשו אציגה נא לכך זכה להעמיד גרים שהם מוצגים אצל יעקב עד כאן. אציגה נא עמך גימטריא אלו גרים, אציגה בגימטריא זה עובדיה, שהיה גר אדומי וניבא על מפלתן של ארם".( מה שכתוב בשפתי כהן ארם הוא מהצנזורה וצריך לומר אדום).


וכן הוא ברמזי רבינו יואל שם.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' מרץ 02, 2017 10:04 pm


דמשק
הודעות: 1141
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי דמשק » א' מרץ 05, 2017 9:14 am

במגדים חדשים פר' תולדות ציין בזה עוד כמה מ"מ מעניינים

טור תלגא
הודעות: 462
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: גרים מישמעאל ועובדיה הגר

הודעהעל ידי טור תלגא » ו' ספטמבר 09, 2022 11:03 pm

לענין יתרא הישראלי/ישמעאלי כן הקשה באבות הראש ח"ג בקונטרס נפש היפה מערכת ג אות ח"י והניח בצ"י

ועי' מה שתירץ באנ"ך יפה פרשת כי תצא אות ג

אנך יפה.png
אנך יפה.png (124.11 KiB) נצפה 1228 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים

cron