מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
החוזר
הודעות: 161
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי החוזר » ב' ינואר 09, 2023 12:03 pm

מיותר להרחיב את הדיבור על "רוחב" אופקיהם של אברכי כולל חזו"א. חוג חזו"א ידוע ומפורסם בהשתבללותו העצמית, בשיטת אני ואפסי עוד, כשהוא אינו מכיר בשום שיטה לגיטימית אחרת. אך שברו של השטר מונח בצידו: ההשתבללות העצמית הזו מובילה גם לכך שלא מעניין אותם במיוחד מה אחרים חושבים ועושים (יש שיאמרו שזה מאפיין שהתחיל רק בשנת תשמ"ח). הם מתגוררים ברובעים מסוימים, מתהלכים באושר, מעיל על הכתף ומברג בכיס. מבחינתם כל השאר תינוקות שנשבו במקרה הטוב, וטיפשים ורשעים במקרה הפחות טוב. משכך קשה למצוא התעניינות מיוחדת של בני החוג למעשיו של כלל הציבור. אפילו את התעמולה על חשמל כשר בשבת עושים אחרים.
מיוחד בהם הוא הגרד"ל, שכבר ציינתי למעלה לקנאותו המופלגת והקיצונית, שאף החותמת של 'מוסד הרב קוק' פסול בעיניו. ואף אני זכיתי לקיתון של שופכין מעטו העוקצנית וכו'. אך אדרבה, הוא דווקא דוגמה לכך שעל אף אש תמיד הבוערת בקרבו ופיו היורה חיצי מוות - כל אותה קנאות מופלגת נעשית רק בתוך ארבע אמותיו ובין יודעיו ומכיריו (שמדליפים מדי פעם החוצה, בחדוות רכילות). אין לו מוטיבציה להשפיע על כלל הציבור ולהעמידו על האמת. חרמות? קולות קוראים? הצהרות? כרוזים?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 14572
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 09, 2023 12:22 pm

החוזר כתב:...שהוא אינו מכיר בשום שיטה לגיטימית אחרת. אך שברו של השטר מונח בצידו: ... מבחינתם כל השאר תינוקות שנשבו במקרה הטוב, וטיפשים ורשעים במקרה הפחות טוב.

הוא דווקא דוגמה לכך שעל אף אש תמיד הבוערת בקרבו ופיו היורה חיצי מוות - כל אותה קנאות מופלגת נעשית רק בתוך ארבע אמותיו ובין יודעיו ומכיריו (שמדליפים מדי פעם החוצה, בחדוות רכילות). אין לו מוטיבציה להשפיע על כלל הציבור ולהעמידו על האמת. חרמות? קולות קוראים? הצהרות? כרוזים?


בקיצור מצא את ההבדלים:

הגרד"ל ובני חוגו מסתכלים על כולם תינוקות שנשבו/טפשים/רשעים ולכן כנראה הם נעדרי מוטיבציה להשפיע על כלל הציבור (והמכתב באליבא דהלכתא צע"ג...). למרות זאת הדבר לא מונע מהם לירות 'חיצי מוות' בתוך "ד' אמותיהם".

ואילו אחרים, כמו ר' אהרן פלדמן למשל (שאיני מכירו כלל, ונקטתי כדוגמא בעלמא), מסתכל על כולם בצורה מכבדת יותר וכמי שמסוגלים ונכונים להשפעה, ולכן יש בו מוטיבציה להשפיע. ואין לנו ידיעה על הנעשה בתוך "ד' אמותיו", באופן שיתכן מאד שסגנונו במכתבו הוא גם סגננו בנעלי בית.

חטא המוטיבציה.

ועוד הערה קטנונית: כשיושבים בחג ומדברים על פלוני ואלמוני בביטויים מסוימים, והבית מלא אורחים שרובם כלל לא מוכרים לדובר, הייתי בוחר בביטוי אחר ולא ב"בתוך ארבע אמותיו". ביטויים כאלה נאמרים ללא שום סייג של 'לא לציטוט', העובדה שהם לא עולים על הכתב, שייכת רק להעדר המוטיבציה המדוברת, ולא לאיזה זהירות בכבוד הבריות.

מקדש מלך
הודעות: 4487
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 09, 2023 2:18 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ומה שרמז המקדש מלך עלי ועל רבותי, שידע שביטול לימוד בעיון הוא דבר רע בהחלט, לא רק ענין אישי או חברתי של ציבור מסוים. הראיות ההלכתיות הם בכל ספר וספר של כל גדול מישראל מאז משה רבינו ועד היום, שאין לימוד התורה ללא עיון. וחילול שבת הוא פסוק בהתורה דכתיב 'ושמרו בני ישראל את השבת'. וזהו כוונת מו"ר מוואודרידזש, הטוען וחוזר וטוען האיך מתנפלים על אנשים קטנים ומתעלמים מאלו שיש להם כח אמיתי וחרבן אמיתי לכלל ישראל, איפוא הם המוחים נגד פשש"מ כאשר צריכים למחות נגד מחללי שבת מבטלי לימוד התורה בעיון? מענין שהרב אורן רייך לא חתם נגד פשש"מ................

אני מנצל את ההזדמנות הזו לחזור בי מדברים מוטעים שכתבתי לפני כחצי שנה באשכול אחר.
כתבתי שם שלא הייתי מכריע כשיטת הלימוד שבגור, ואני נוקט בה רק בגלל אמונתי בערך הציות לרבי.
ובכן, הדברים היו נכונים לשעתם. אבל לאחר שנחשפתי לממצאים נוספים במהלך החצי שנה שעברה, הנני מחוייב לציין שאני חוזר בי, וכעת אני סבור לפי הבנתי האישית שהדרך הזו פשוט נכונה כשלעצמה. ואין כאן המקום להאריך בתחזיות כמה זמן ייקח לאמת הזו (לפי ענ"ד כמובן) להתפשט למקומות אחרים, ומה הסיבות שמקשות מאוד לאמץ אותה במקומות אחרים.

דרומי
הודעות: 8413
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 09, 2023 2:42 pm

בקיצור, ננעל הענין של 'פשוטו של מקרא' -

עכשיו עוברים לדיון על שיטת קנאותו של הגרד"ל ועל שיטת הלימוד בגור...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4209
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 09, 2023 3:01 pm

דרומי כתב:בקיצור, ננעל הענין של 'פשוטו של מקרא' -

עכשיו עוברים לדיון על שיטת קנאותו של הגרד"ל ועל שיטת הלימוד בגור...

מוצה הענין של פשש"מ באמת, מה יש עוד לטחון?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2463
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ינואר 09, 2023 3:13 pm

מקדש מלך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ומה שרמז המקדש מלך עלי ועל רבותי, שידע שביטול לימוד בעיון הוא דבר רע בהחלט, לא רק ענין אישי או חברתי של ציבור מסוים. הראיות ההלכתיות הם בכל ספר וספר של כל גדול מישראל מאז משה רבינו ועד היום, שאין לימוד התורה ללא עיון. וחילול שבת הוא פסוק בהתורה דכתיב 'ושמרו בני ישראל את השבת'. וזהו כוונת מו"ר מוואודרידזש, הטוען וחוזר וטוען האיך מתנפלים על אנשים קטנים ומתעלמים מאלו שיש להם כח אמיתי וחרבן אמיתי לכלל ישראל, איפוא הם המוחים נגד פשש"מ כאשר צריכים למחות נגד מחללי שבת מבטלי לימוד התורה בעיון? מענין שהרב אורן רייך לא חתם נגד פשש"מ................

אני מנצל את ההזדמנות הזו לחזור בי מדברים מוטעים שכתבתי לפני כחצי שנה באשכול אחר.
כתבתי שם שלא הייתי מכריע כשיטת הלימוד שבגור, ואני נוקט בה רק בגלל אמונתי בערך הציות לרבי.
ובכן, הדברים היו נכונים לשעתם. אבל לאחר שנחשפתי לממצאים נוספים במהלך החצי שנה שעברה, הנני מחוייב לציין שאני חוזר בי, וכעת אני סבור לפי הבנתי האישית שהדרך הזו פשוט נכונה כשלעצמה. ואין כאן המקום להאריך בתחזיות כמה זמן ייקח לאמת הזו (לפי ענ"ד כמובן) להתפשט למקומות אחרים, ומה הסיבות שמקשות מאוד לאמץ אותה במקומות אחרים.

אז עכשיו יש שני חולקים על כל הראשונים והאחרונים במקום אחד. וכל גדולי ישראל של כל הדורות שבחלו בשטחיות.

חרסון
הודעות: 1090
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חרסון » ב' ינואר 09, 2023 3:59 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:- הציטוט נמחק במקור -


אם ב'שניכם' כוונתך לרב מק"מ ולניק נוסף, אתה סתם נוקט בסגנון וולגרי, גס-רוח ומגעיל (ושלא במפתיע).

אם התכוונת לרבו שליט"א - יהיה מפתיע ומעורר מחשבה אם הנהלת הפורום לא תשלח אותך מכאן (שוב) לימים או עשור.

מקדש מלך
הודעות: 4487
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 09, 2023 4:03 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
מקדש מלך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ומה שרמז המקדש מלך עלי ועל רבותי, שידע שביטול לימוד בעיון הוא דבר רע בהחלט, לא רק ענין אישי או חברתי של ציבור מסוים. הראיות ההלכתיות הם בכל ספר וספר של כל גדול מישראל מאז משה רבינו ועד היום, שאין לימוד התורה ללא עיון. וחילול שבת הוא פסוק בהתורה דכתיב 'ושמרו בני ישראל את השבת'. וזהו כוונת מו"ר מוואודרידזש, הטוען וחוזר וטוען האיך מתנפלים על אנשים קטנים ומתעלמים מאלו שיש להם כח אמיתי וחרבן אמיתי לכלל ישראל, איפוא הם המוחים נגד פשש"מ כאשר צריכים למחות נגד מחללי שבת מבטלי לימוד התורה בעיון? מענין שהרב אורן רייך לא חתם נגד פשש"מ................

אני מנצל את ההזדמנות הזו לחזור בי מדברים מוטעים שכתבתי לפני כחצי שנה באשכול אחר.
כתבתי שם שלא הייתי מכריע כשיטת הלימוד שבגור, ואני נוקט בה רק בגלל אמונתי בערך הציות לרבי.
ובכן, הדברים היו נכונים לשעתם. אבל לאחר שנחשפתי לממצאים נוספים במהלך החצי שנה שעברה, הנני מחוייב לציין שאני חוזר בי, וכעת אני סבור לפי הבנתי האישית שהדרך הזו פשוט נכונה כשלעצמה. ואין כאן המקום להאריך בתחזיות כמה זמן ייקח לאמת הזו (לפי ענ"ד כמובן) להתפשט למקומות אחרים, ומה הסיבות שמקשות מאוד לאמץ אותה במקומות אחרים.

אז עכשיו יש שני חולקים על כל הראשונים והאחרונים במקום אחד. - הציטוט נמחק במקור - וכ"ש כל גדולי ישראל של כל הדורות שבחלו בשטחיות.

ראיתי לאחרונה משפט חכם: אף פעם אל תתמודד מול 'דבר אחר' בזריקת צואה הדדית. שניכם תתלכלכו, אבל הוא ייהנה מזה...

אראל
הודעות: 2754
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ב' ינואר 09, 2023 4:22 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב: וזהו כוונת מו"ר מוואודרידזש, הטוען וחוזר וטוען האיך מתנפלים על אנשים קטנים ומתעלמים מאלו שיש להם כח אמיתי וחרבן אמיתי לכלל ישראל, איפוא הם המוחים נגד פשש"מ כאשר צריכים למחות נגד מחללי שבת מבטלי לימוד התורה בעיון? מענין שהרב אורן רייך לא חתם נגד פשש"מ...............


אמור לרבך, ער זאל זיך צוריק זעצן לערנען געהעריג, און זיך אפלאזן פון די קטנות'דיגע שטותים [חבל חבל על כלי גדול כמותו שמכניס מוחו הגדול בקופא דמחטא...].. ואז יהיה טוב לו ברוחניות ובגשמיות, נאה להם ונאה לעולם, ויהנו מכח תורתו כראוי וכיאות, חבל חבל....
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ב' ינואר 09, 2023 4:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

החוזר
הודעות: 161
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי החוזר » ב' ינואר 09, 2023 4:23 pm

חרסון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:- הציטוט נמחק במקור -


אם ב'שניכם' כוונתך לרב מק"מ ולניק נוסף, אתה סתם נוקט בסגנון וולגרי, גס-רוח ומגעיל (ושלא במפתיע).

אם התכוונת לרבו שליט"א - יהיה מפתיע ומעורר מחשבה אם הנהלת הפורום לא תשלח אותך מכאן (שוב) לימים או עשור.


לאחרונה זה התפתח לספורט קבוצתי להתאנות לליטוואק ההונגרי, לזרוק עליו את כל הבוץ, למצוא בו את האשם, לחסום אותו ולנעול אותו בחדרו, ולחזור הביתה בתחושה נעימה שביערנו את הרע מקרבנו ומיגרנו את הרעל בפורום. זאת אחיזת עיניים ואשליה נעימה. ראשית, למרות הסגנון הבוטה והדוחה, יש לו מה לומר יותר מאשר לרוב אלה שששים ושמחים לחסום אותו. שנית, נחמד להציג אותו כמופרע היחיד. אבל הוא לא.

מקדש מלך כתב:ראיתי לאחרונה משפט חכם: אף פעם אל תתמודד מול 'דבר אחר' בזריקת צואה הדדית. שניכם תתלכלכו, אבל הוא ייהנה מזה...


לחינם הוספת את הצואה. תרתי משמע. המימרא מיוחסת לברנרד שו, ובניסוח הנמצא בויקיציטוט: "למדתי לפני זמן רב שלא להתגושש עם חזיר. אתה מתלכלך, ודרך אגב, החזיר נהנה".

נ.ב. לעיקר ההבחנה החשובה בין מערכה ציבורית להבעת עמדה פרטית אחטא ואשוב אחטא ואשוב.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 314
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' ינואר 09, 2023 4:24 pm

מקדש מלך כתב:ואין כאן המקום להאריך בתחזיות כמה זמן ייקח לאמת הזו (לפי ענ"ד כמובן) להתפשט למקומות אחרים

מה נחוץ לך למען השם שהאמת שלך יתפשט במקומות אחרים?!

מקדש מלך
הודעות: 4487
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 09, 2023 4:29 pm

.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' ינואר 10, 2023 3:27 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הבאר ההיא
הודעות: 339
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' ינואר 09, 2023 4:31 pm

החוזר כתב:
מקדש מלך כתב:ראיתי לאחרונה משפט חכם: אף פעם אל תתמודד מול 'דבר אחר' בזריקת צואה הדדית. שניכם תתלכלכו, אבל הוא ייהנה מזה...


לחינם הוספת את הצואה. תרתי משמע. המימרא מיוחסת לברנרד שו, ובניסוח הנמצא בויקיציטוט: "למדתי לפני זמן רב שלא להתגושש עם חזיר. אתה מתלכלך, ודרך אגב, החזיר נהנה".



מצוות בצדק תשפוט מניחה לנו להסתפק שמא ואולי הרב מק"מ לא טרח לחפש בויקיציטוט מה הנוסח המקורי והמדויק אלא כתב כפי ששמע.

למרות זאת יש צדק בהערתך שהמכנה לחבירו 'דבר אחר' היא היא זריקת הצואה המדוברת רק שנעשית בצורה אלגנטית עם ציטוט מחוכם, וכאן אנו חוזרים (בגיל) לנוסחאות 'מגיע לו' 'הוא התחיל' עד שתבוא הגננת ותמחוק הכל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1233
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' ינואר 09, 2023 4:42 pm

מקדש מלך כתב:ואין כאן המקום להאריך בתחזיות כמה זמן ייקח לאמת הזו (לפי ענ"ד כמובן) להתפשט למקומות אחרים [/size]

דווקא מסקרן מאוד. אפשר גם בקיצור.

כדכד
הודעות: 7051
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 09, 2023 4:43 pm

[quote="הבאר ההיא"... ותמחוק הכל.[/quote]
גם אני מצטרף להנ"ל
הק' כדכד

זאב ערבות
הודעות: 7157
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' ינואר 09, 2023 5:13 pm

בראש הפורום מופיעות תקנות הכתיבה בפורום, והיה יותר מענין לדעת מה הן הקריטריונים למחיקת הודעות, שכן לכאורה כל ההודעות לעיל אין מקומן כאן ובכל זאת לא נמחקו, ואילו הרבה הודעות בנאליות נמחקות כהרף עין, או שמא המחיקה תלויה בכותב ומפלגתו ולאו דווקא בתוכן ההודעה. בכל אופן מסקנת הדברים היא ששורש המחלוקת סביב הפשש"מ היא המפלגתיות ותו לא, כאשר כל צד צועק מי לה' אלי.

כדכד
הודעות: 7051
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 09, 2023 5:20 pm

לא נמחקו עדיין

פייביש אופטובסקי
הודעות: 864
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ב' ינואר 09, 2023 5:37 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:קבלתי באישי

וביותר, שהרחיקו עדותם להביא חותמים מרחוק, וגאוני ארץ ישראל אתרא דמר, שתקו

יתכן שפולמוס זה תפס מקום בעיקר בחוץ לארץ משום שהם אינם בקיאים בלשון הקודש, ועוד יותר מכך אינם מורגלים בסגנון מקראי שהוא מעורפל מעט, ולכן הם זקוקים יותר לפשטות דברי הכתוב.

זאב ערבות
הודעות: 7157
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' ינואר 09, 2023 6:05 pm

פייביש אופטובסקי כתב:יתכן שפולמוס זה תפס מקום בעיקר בחוץ לארץ משום שהם אינם בקיאים בלשון הקודש, ועוד יותר מכך אינם מורגלים בסגנון מקראי שהוא מעורפל מעט, ולכן הם זקוקים יותר לפשטות דברי הכתוב.

אתה מזכיר לי את אותו אשכול בפורום אחר בו כתבו שלא ניתן להשיג מדרגות קדושה בחו"ל, ושאלתי לדוגמא מה עם החפץ חיים והגר"א והבעש"ט? ולא קבלתי תשובה, אז באופן דומה אשאל, מה עם רש"י, והרד"ק, והגר"א והרמב"ם (למרות שחי בארץ תקופה קצרה) ועוד רבים, האם מפני שלא גרו בארץ לא היו בקיאים בלשון הקודש? והאם בארץ כן בקיאים בלשון הקודש? האם שפת הדיבור אפילו בין בני תורה היא לשון הקודש? זכור לי מאמר שבו נכתב בין השאר שר"י אחד בארץ היה בוחן תלמידים לישיבה ע"י שהיה פותח באקראי פרק בתהלים ומבקש שיאמרו לו פשט... וכמעט אף אחד לא ידע. ועוד פרט קטן: גמרא שוטנשטיין נתחברה בחו"ל ע"י אברכים שעברית היא לא שפת האם שלהם (או לפחות רובם), האם תאמר שאינם בקיאים בסגנון תלמודי שהוא מעורפל מעט ולכן זקוקים...

הבאר ההיא
הודעות: 339
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' ינואר 09, 2023 9:06 pm

עקביה כתב:
אור עולם כתב:ראו ב'פשטות המתחדשים' החדש שי"ל היום את מאמרו של הרב טוביה אפרתי הנוגע לכאן.

הוא עלה לפורום?



כותב המאמר לא מזכיר במפורש את הפולמוס הנוכחי (רק הערת העורך שבסוף המאמר) אבל כפיה"נ הפרסום לא היה מקרי ולכן יש מקום לבחון האם יש קשר ולו רופף בין דבריו לבין הפולמוס.

דבריו עוסקים בכך שיש שתי דרכים ללימוד המקרא האחת פשוטם של דברים שבה יש עובדות סיפורים וציוויים והשניה הרובד הרעיוני של המסרים היוצאים מהמקרא, כמובן שהדרך הנכונה כוללת את שניהם.

עיקרו של מאמר הוא שההליכה בדרך הרעיונית בלבד סכנתה גדולה לאין ערוך מההצמדות לפשט בלבד, והיא הדרך שנקטו בה מתנגדי היהדות בדורות השונים (הפילוסופים והנוצרים והרפורמים), עוד הוא טוען לסיוע מדברי החזו"א בפולמוסו עם הגרי"א שר.

וכמובן כל זה הבל הבלים שכן בפולמוס זה איש לא מדבר על לימוד רובד הרעיונות בלבד אלא על המציאות האמיתית של האבות אנו דנים כיצד הדרך העיקרית ללומדה האם כרש"י הצמוד לחז"ל או כרשב"ם ואב"ע, וכמובן יש מקום להכל רק השאלה עד כמה רש"י הוא עיקר ומרכז ויתד שהכל תלוי בו.

מעתה גם הסיוע מדברי החזו"א הוא הבל הבלים שכן החזו"א המצוטט בדבריו מדגיש וחוזר ומדגיש את ההליכה עפ"י חז"ל, וגם הדברים ידועים מפיו ומפי כתבו על רתיעתו ממי שאמר שדברי חז"ל לא היו כפשוטם.

כעת יש שני אפשרויות או שמדובר במאמר ישן שפורסם כעת בתום לב מאחר שהיה נראה שהוא קשור במידה זו או אחרת לפולמוס האחרון, ובמידה שכך הרי שהמאמר נכון לכשעצמו אלא שאין לו כל קשר לנידו"ד.

האפשרות השניה שהמאמר נכתב כעת כתגובה ישירה לפולמוס או שלכה"פ מטרת הפרסום היא כטענה ישירה שדרך המתנגדים היא המסוכנת יותר, ואז מלבד שהוא הבל הבלים והתמודדות עם אנשי קש הרי שגם אין מילים לעזות המצח להשתמש בדברי החזו"א לדרך ההפוכה בדיוק מכוונתו.

רק לקבלת הרושם אעתיק מדברי החזו"א המצוטטים במאמר.

ואין לנו אלא מה שבפי המון ישראל החכמים והפשוטים
יחדו שנקבעו בלבות ישראל משפע קדש של פשטות המקראות ומלהבות אש היוצאות מדברי
חז"ל ופועלות לקבוע אהבתו ויראתו ית' ללהב אש, דוקא בפשטותם, והמהגים להכניס
מחשבותינו אנו בדבריהם גורמים עמום בגחלתם הלוחשת ומפסידים סגולתם השמימית".

האמת אומר שהעובדה שזה כ"כ לא קשור לנידון מביאה אותי לחשוב שאכן מדובר במאמר ישן שנשלף מארכיון של כותבו בלא שימת לב מספקת, אמנם הערת העורך שבסוף המאמר לא מותירה ספר לכוונת המערכת.

איני יודע אם אוכל בימים הקרובים (ואפי' הערב) להכנס לפורום ולא אוכל לענות למגיבים על דברי, על כן אם יהיה למישהו טענות על דברי שידע שאין כאן התעלמות מכוונת.

האמת אדרוש
הודעות: 39
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ג' ינואר 10, 2023 12:09 am

מכתב נוקב
קבצים מצורפים
מכתב לחכם אחד.docx
(30.36 KiB) הורד 187 פעמים

דרומי
הודעות: 8413
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 10, 2023 12:18 am

ציטטתי כאן קטע אחד מתוך המכתב הנוקב, והתבוננו נא במלה האחרונה כאן בציטוט (ההדגשה אינה במקור):


ויש לעורר על עוד נקודה וגדולה היא אלי. הנה בעווה"ר אנו חיים בדור ששופט את שופטיו, כאשר רבים הצעירים אפילו מבני תורה שמבקרים הוראות והכרעות של ת"ח גדולים. ויודע אני היטב שסיפורים ומערכות כגון דא משפילים מאוד את כבוד התורה. וצעירים שליבם חם ודעתם קטנה מרגישים שנעשה כאן עוול, וטוענים שברור להם שלא שמעו היטב את דברי בעל השור

והיא היא הטעות הגדולה כאן, כאילו יש כאן איזה דיון בדיני ממונות, והרי כל בר דעת מבין שאם היה זה סתם דיון ממוני לא היינו רואים כאן באשכול זה את כל הפטריות שצומחות לפתע ומגינות על הספר כאילו זה ענין אישי שלהם או של משפחתם...

אלא שהגברא כאן אינו הנקודה אלא החפצא וכל המסתעף

זאב ערבות
הודעות: 7157
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' ינואר 10, 2023 12:25 am

האמת אדרוש כתב:מכתב נוקב

כל עוד אין חתימה המכתב חסר משמעות. כל אחד יכול לכתוב מכתב נוקב בהתיפיפות לשון...

אור עולם
הודעות: 924
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אור עולם » ג' ינואר 10, 2023 1:08 am

הבאר ההיא כתב:
עקביה כתב:
אור עולם כתב:ראו ב'פשטות המתחדשים' החדש שי"ל היום את מאמרו של הרב טוביה אפרתי הנוגע לכאן.

הוא עלה לפורום?

כותב המאמר...

אני חושב שיש כאן משהו הנוגע לפולמוס.
בדבריו של רבי ידעיה הפניני הוא מסביר איך נפלה התקלה הזו שכנגדה יצא רשב"א, וז"ל:
"הנה אשר סופר לאדננו מעשות צורה והמשל באבות הטהורים ואמרו באברהם ושרה שהם חומר וצורה, העבודה! לא כך היה. והנני מעיד על אמתת הענין אחר החקירה מפי האומר בעצמו, ומפי רבים מן השומעים שהיו במעמד".
וכלשון כותב המאמר:
"הוא מספר שחכם אחד דרש בדברי הגמ' בב"ב (נח.), ופירש את האגדה התמוהה שם בר' בנאה ואמר שאינה כפשוטה אלא דרך משל ויש בו מוסר השכל, ואז "התקצף האלהים על קולו והרצו קצת השומעים את הדברים מבלתי הבנת הכונה, ותצא הרעה הזאת על כל יושבי הארץ הנקיים. ולנו איפוא מה תעשה אבי, השמיעוך הדברים ולא כהויתן!". גם על שאר ההאשמות משיב רבי ידעיה כיו"ב, שהיה מי שדרש שדבר-מה נועד לסמל רעיון זה או אחר, והשומעים פקרו וחשבו שרק הסמל היה במציאות ולא הדבר עצמו." עכ"ל.

ומעתה, ראוי להתריע כי דחיקת המושג 'פשט' כשלעצמו, והרחקת שיטות הראשונים החלוקים על רש"י הק' בהגדרת ה'פשט', טומנת בחובה את הסכנה כי יבואו תלמידים וישתו מן הבאר ההיא מים רעים, וכפי שכבר היה לעולמים, ויטעו להכחיש הפשט לחלוטין.
ובפרט בדור הזה שישנה פריחה עצומה לבתי המדרש של הקרוי 'מחשבה', ושיחות בסגנון ר' אייזיק שר כבר כמעט ולא נשמעות בישיבות הק', ואדרבה, יש אשר מאותם 'בעלי מחשבה' נשמעת ההתנגדות החריפה ביותר לבעלי הפשט. כמה רחוקה היא הדרך לטעות התלמידים לומר שאין עמלק אלא משל על עמלק שבלב? וכיוצ"ב? ולהרחיק לימוד המקרא לחלוטין ה"י.

א"כ, אע"פ שאין המאמר נוגע ישירות לפולמוס, ניתן לחשוש כי תוצאות הפולמוס יגיעו חלילה למצבים שסקר רט"א.

בנוסף, כותב המאמר עצמו מביא את כל דברי החזו"א, ולא מצנזרם כלל חלילה.

ועוד אעתיק מהמאמר, להשלמת הדברים:
"לאורו של החזו"א נכיר כי כל חיבור תורני הרואה אור, בפרט על התנ"ך, יש למדוד לפי קריטריון זה: חיבורים הנצמדים רק לפשטות המקראות ולדברי רבותינו (הן בגמ' ומדרשים, והן רבותינו הראשונים והאחרונים מפרשי המקרא בכל צורותיו) – רבה מעלתם ו'סגולתם השמימית', והם 'פועלים לקבוע אהבתו ויראתו ית' ללהב אש, דוקא בפשטותם'; ולעומת זאת, חיבורים בהם יש ביאורים מחודשים ע"ד הדרוש והאגדה לפי רוחב דעתו של המחבר, ואם גדול ורב הוא (נזכור על מי כתב מרן החזו"א את דבריו!) – ראוי לדחותם ולהרחיקם, ולפעמים אף לצאת נגדם בחרב ובחנית, אם באים הם לעקם כתובים מפורשים. ובהכירנו את הצרות הצרורות שגרמו לעמ"י שיטות אלו דווקא נבין על נכונה את אמיתת דברי החזו"א.
ב"ה אין משתכחת תורה מישראל וגם כיום כמדורי דורות ישנם העוסקים כמסורת אבותינו הן בפשט התורה כרובד קיים והן בדרש כרובד שעל-גביו (והוא כמובן החשוב יותר). כמדי פעם נשמעים גם כיום קולות חירוף האוסרים את לימוד הפשט בתביעה לעסוק אך ורק ברובד הרוחני של התורה, ולועגים לפשט התורה ולדברי רבותינו הראשונים כמלאכים כביכול
'שטחי' הוא ואין לעסוק בו – קולות שנשמעו תמיד מפי צוררים וכמרים או מפי פוקרים ופורקי עול מקרב בני עמנו, וכמאז כן עתה יש לעמוד נגדם בעוז ולא לסטות מן התורה המסורה לנו על כל רבדיה ולו כמלוא נימה, שהרי בלא הפשט הופך המדרש למדרס המשמש להטותנו מן התורה לכל רוחות שבעולם.
ונסכם בדברי הרב משה יהודה רוזנווסר, חתנו של הרב יהודה קופרמן זצ"ל, המזהיר "בזמננו חזרה וניעורה גישת האלגוריה, לפחות בנוגע לחלק הסיפורי של התורה, אפילו בישיבות. עלינו להיזהר מזה מאוד, שהרי מכאן ועד עמדת הנוצרים שגם המצוות המעשיות הם אלגוריה ומשל אין כברת דרך ארוכה... הרמב"ן אף ביקר את עמדת הרמב"ם לגבי
אלגוריזציה של הנביאים. נזכיר את דברי רוזנטל (לעיל, הע' 23) שכל עיסוקם של הראשונים בפשט הכתוב, גם בחלק הסיפורי, הוא תגובה לטענת האלגוריה של הנוצרים,
ומדבריו נלמד שגם הראשונים חששו שאם נבין את סיפורי התורה כאלגוריה קיימת 'סכנה ברורה ועכשווית' שנקבל את עמדת הנוצרים שהבינו את כל המצוות כאלגוריה. אם רבים
ממנהיגי הדור עמדו על הסכנה הגלומה בעמדת יהודים שומרי תורה הסוברת שהמשיח כבר בא, נפטר ושהוא עוד יחזור, קל וחומר שצריך לעמוד על סכנת הקיום הטמונה
באלגוריזציה של התורה, שמקורה בנצרות. בל נשכח שהנוצרים הראשונים היו יהודים שומרי תורה לכל דבר, ואף השתייכו לכת הפרושים". עכ"ל.

באוזני שמעתי מתנגדים לפשש"מ שעל הדרך כינו לפרושי רבותינו הראשונים כ"שטחיים"... וכבר נדון כאן בהרחבה.

דרומי
הודעות: 8413
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 10, 2023 11:47 am

דברי חלומות שחלמו אחרים על אחרים.

רש"י מפרש תמיד את המאורעות כמציאות פשוטה שאירעה ומעולם לא מרחיק לעניני 'מחשבה'.

דרומי
הודעות: 8413
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 10, 2023 11:56 am

רש"י תמיד מסביר את סיפורי התורה כסיפורים מציאותיים מאוד

יש ויכוח בין מפרשי רש"י האם אפשר להעמיס בו גם ענינים של דרוש וסוד, וביניהם בולט בעל הלבושים שמרחיק מרש"י כל 'מחשבה' ומיישב דבריו לפי הפשט הפשוט ממש

אבל עכ"פ לענין תפיסת המציאות כמציאות שקרתה ואירעה בפועל רש"י הוא 'חזק' במיוחד

אור עולם
הודעות: 924
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אור עולם » ג' ינואר 10, 2023 12:11 pm

דרומי כתב:דברי חלומות שחלמו אחרים על אחרים.

על אחרים.

גם הדרשן אצל רבי ידעיה היה חזק בזה מאד,
הטעות הייתה אצל השומעים.

גם המשגיח שאמר שמי שאומר שלאה רצתה ילדים או שהקב"ה ברא את הרוח הוא 'שטחי' ו'רשע' - היה חזק בזה מאד,
הטעות עלולה להיות אצל השומעים.

כנ"ל אצל המשגיח שלא דיבר מעולם על עמלק אלא על עמלק שבלב, וביעור חמץ היינו חמץ שבלב, ופסח עניינו לצאת ממצרים שבלב...

האמת אדרוש
הודעות: 39
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ה' ינואר 19, 2023 12:43 am

באנגלית
קבצים מצורפים
Complex Simplicity.pdf
(1.03 MiB) הורד 73 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 11482
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 19, 2023 12:50 am

ז"ל אדם קדמאה כאן - ולשאלתך המרכזית... אין לי מושג איך נראה חומש פשוטו של מקרא, מי המתנגדים אליו ומדוע, אבל, אם באמת יש רבנים שמתנגדים, ואין רב שתומך, חבל לשחק משחקים, כל פרוייקט צריך תלמיד חכם שיתמוך בו, ולכן לא כל כך משנה מדוע החומש יוצר בלגן, אפילו אם כל מה שאמרו נגדו עלילות וסילופים, ייתכן, אם רוצים שהחומש יועיל משהו, צריכים למצוא תלמיד חכם שיעמוד מאחוריו בגלוי, ולהתחיל לעבוד, לנצל את מה שטוב בו. אין דרך אחרת. זה מה שחינכונו רבותינו העצמאיים, רבות מחשבות, רבים רעיונות, גם אם אתה חושב שאתה צודק, אין לנו אלא להתכופף לתלמידי חכמים המקובלים על הציבור, אחרת, אין תועלת בכל התורה והחכמה.

זאב ערבות
הודעות: 7157
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' ינואר 20, 2023 4:52 pm

קשה לעקוב אחר כל הקבצים שהועלו כאן, אך כמדומני ששני אלו באנגלית ממי שקורא לעצמו "מורשה" עדיין לא הועלו
קבצים מצורפים
פשוטו של מקרא- מורשה.pdf
(12.97 MiB) הורד 92 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 7157
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ינואר 22, 2023 3:20 am

נוגע לענין האשכול
1. לשאלת הפופלריות של רש"י לתורה
2.מאמר של ר' אלעזר טויטו מזכר לעולם בריתו - כיצד הנער רש"י למד תורה ללא רש"י?
קבצים מצורפים
לשאלת הפופולריות של רשי.pdf
(3.47 MiB) הורד 71 פעמים
איך הנער רשי למד תורה.pdf
(1.51 MiB) הורד 69 פעמים

האמת אדרוש
הודעות: 39
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ד' ינואר 25, 2023 5:58 am

האמת אדרוש כתב:באנגלית

ועכשיו תגובה לדבריו
קבצים מצורפים
מקרא כפשוטו4.docx
(18.59 KiB) הורד 67 פעמים

הבאר ההיא
הודעות: 339
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ד' ינואר 25, 2023 2:24 pm

יצא לאור לאחרונה ספר להתהלך של ר' אורי הולצמן על חומש שמות, בהסכמת רבי יצחק לעבאוויטש הוא מאריך מעט בענין לימוד הפשט ופשטות המתחדשים וכו'.

שמואל דוד
הודעות: 6233
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 25, 2023 3:27 pm

מכתב חדש:
EF4DAC27-B1A4-4A18-9FD9-64BE01C9B928.jpeg
EF4DAC27-B1A4-4A18-9FD9-64BE01C9B928.jpeg (873.2 KiB) נצפה 615 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2463
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' ינואר 25, 2023 4:34 pm

הבאר ההיא כתב:יצא לאור לאחרונה ספר להתהלך של ר' אורי הולצמן על חומש שמות, בהסכמת רבי יצחק לעבאוויטש הוא מאריך מעט בענין לימוד הפשט ופשטות המתחדשים וכו'.

הרב אורי הולצמן הצטרף לאתרא קדישא הדין, תחת השם 'להתהלך', ולא כיסה את זהותו. אפשר לדבר אתו כאן

זאב ערבות
הודעות: 7157
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ינואר 25, 2023 6:13 pm

צ"ע מי כתב את המכתב הנ"ל החתום גבריאל קרויס, שכן לא מסתבר שיכתוב על עצמו "הדיין הגאון הגדול"

לא ידעתי
הודעות: 28
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לא ידעתי » ד' ינואר 25, 2023 6:48 pm

זאב ערבות כתב:צ"ע מי כתב את המכתב הנ"ל החתום גבריאל קרויס, שכן לא מסתבר שיכתוב על עצמו "הדיין הגאון הגדול"

במקור המכתב לא כתוב כן

להתהלך
הודעות: 21
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ד' ינואר 25, 2023 6:50 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרב אורי הולצמן הצטרף לאתרא קדישא הדין, תחת השם 'להתהלך', ולא כיסה את זהותו. אפשר לדבר אתו כאן

אשמח מאוד לדבר ולהתכתב ולשוחח ללמוד וללמד את דברי תורת ה'.

להתהלך
הודעות: 21
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ד' ינואר 25, 2023 6:56 pm

viewtopic.php?f=7&t=6618&start=5440#p783583

על הדרך אני ממליץ לרכוש את הספר בחנויות 'יפה נוף'.

זאב ערבות
הודעות: 7157
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי
שם מלא: זאב וגנר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ינואר 25, 2023 7:08 pm

לא ידעתי כתב:
זאב ערבות כתב:צ"ע מי כתב את המכתב הנ"ל החתום גבריאל קרויס, שכן לא מסתבר שיכתוב על עצמו "הדיין הגאון הגדול"

במקור המכתב לא כתוב כן
מכתב אודות פשוטו של מקרא מאת הגאון הרב גבריאל קרויס.pdf

לא רציתי לכתוב זאת בהודעתי לעיל, אך כעת שהעלו כאן את המכתב המקורי החשד מתגבר שלא ר' קרויס כתב מכתב זה, שכן קראתי את הקדמתו לספרו מקור הברכה וסגנון הלשון שונה. אמנם יתכן והוא עומד מאחרי המכתב, אך נראה שמאן דהו כתב בשמו. בכל אופן ספק רב אם אלו שיצאו נגד פשש"מ ישנו את דעתם עקב מכתב זה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 206 אורחים