מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת שמע של רמ"א!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15703
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 16, 2023 1:57 am

זה מצאתי כתוב בספר אחד (ואינו באוצר). קראתי שוב ושוב שמא הוזה אני בהקיץ, 'ואשתומם על המראה ואין מבין'.

ברמ"א סי' מו כתב וטוב לומר בשחרית אחר שמע ישראל וגו', בשכמל"ו, כי לפעמים שוהין עם קריאת שמע לקרותה שלא בזמנה ויוצא בזה, ועי' מ"ב סי' מו ס"ק לא. משמע מדבריו דאין חיוב לקרוא כלל אלא פסוק אחד בלבד ולא יותר ואפילו מדרבנן, דאם לאו כן, היאך שרי לקרות בשעה רביעית, אטו קר"ש מדרבנן שרי בשעה רביעית [ועי' ב"י בשם רא"ה ודבריו טעונים הסבר].

ומקורו מדברי ריה"ח שהובא בטור שכב ז"ל ורבינו יהודה החסיד היה רגיל לומר אחריו בשכמל"ו, והיה מכון לצאת בו ידי חובת קריאת שמע, משום שפעמים שעושין קרובץ מתעכבים מקריאת שמע עד אחר זמנה, ואמר שהיה יוצא בזה כדאיתא בברכות, שמע ישראל וכו' זו היא קריאת שמע של רבי יהודה הנשיא.

ועל כרחך דכך פירש רבינו יהודה החסיד מנהג רבי שקרא רק פסוק ראשון (ולא פירשו כדעת שאר ראשונים יעוין רא"ש ותר"י) ופסק כוותיהו.

ולפי"ז לדידיה לא שייך מה דנתבאר סי' ס"ג בשו"ע ס"ה, אם היה ישן מצערים אותו ומעירים אותו עד שיקרא פסוק ראשון, והוא ער ממש. מכאן ואילך אין מצערים אותו שיקרא והוא ער ממש, שאע"פ שהוא קרא מתנמנם יצא. ובמ"ב שם ס"ק טז: אבל אם נשתקע בשינה ולא קרא לא יצא דהו"ל עכ"פ לקרותה כולה. ומאי פסיקא ליה דלא יצא, הא הרמ"א פסק כאן דיצא [ועי' סי' ס"ד ס"ב וס"ג וכל זה לא שייך לדעת ריה"ח ורמ"א] ואמאי לא הגיה רמ"א, וכן המ"ב הו"ל לומר דלדעת רמ"א יצא.
ולא יתכן לומר דמצות קריאת שמע מדרבנן יוצא אחר ג' שעות, דכל דתקון וכו' וכנ"ל וצ"ע.



מה דעתכם?

משוש דורים
הודעות: 943
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי משוש דורים » א' יולי 16, 2023 2:05 am

יש כאן הטעיה של המחבר, כי המודגש למעלה אינו מהמשנ"ב, וכמובן שהוא טעות גמור.
כי רבים חללים הפילה וכו'...

עושה חדשות
הודעות: 12709
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 16, 2023 2:08 am


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15703
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 16, 2023 2:11 am

משוש דורים כתב:יש כאן הטעיה של המחבר, כי המודגש למעלה אינו מהמשנ"ב, וכמובן שהוא טעות גמור.
כי רבים חללים הפילה וכו'...
לא שזה משנה הרבה, אבל ראוי לציין שאני המדגיש.
הדגשתי את החלקים המוזרים, תחילה המסקנא הנחרצת, ועוד יותר התימה (!) על המ"ב איך לא ציין שלפי רמ"א אין קריאת שמע יותר מפסוק אחד, והתימה (!) על הרמ"א איך שכח להגיה...

עושה חדשות כתב:ראה גם כאן - viewtopic.php?f=7&t=6618&p=585711&hilit#p585977

מבלי להמעיט בחשיבות המחבר אליו ציינת, אם המצוטט היה חכם בשיעורו לא הייתי מעלה את הדברים...

כעת עיינתי בקישור שלך, ואני רואה שהוא כותב שם שעיקר כשיטות הראשונים שרק פסוק ראשון דאורייתא ומוסיף לחדש ששאר חלקי הקר"ש שמצותם מדרבנן לדעתם, בדיעבד אפשר לקרותם אחר הזמן וכו'. דברים משונים לכשעצמם. אבל לכתוב שלדעתם ולדעת הרמ"א ההולך בעקבותיהם, אין מצוה אפילו מדרבנן בשאר חלקי קר"ש, זה דבר שלא נראה ולא נשמע עד עתה. לכאורה...

יוצא פוניבז'
הודעות: 2105
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' יולי 16, 2023 2:48 am

איש_ספר כתב:כעת עיינתי בקישור שלך, ואני רואה שהוא כותב שם שעיקר כשיטות הראשונים שרק פסוק ראשון דאורייתא ומוסיף לחדש ששאר חלקי הקר"ש שמצותם מדרבנן לדעתם, בדיעבד אפשר לקרותם אחר הזמן וכו'. דברים משונים לכשעצמם.

כך פוסק גם המשנ"ב. רק שהמשנ"ב חושש לכתחילה לדעות שכל הג' פרשיות הם מדאורייתא, והמחבר מאריך שהעיקר שרק פסוק ראשון דאורייתא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15703
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 16, 2023 9:18 pm

הציטוט הוא מגליון 'מנחת דבר' הנדפס בשוה"ג של מנחת חינוך (אף שאין לו שום שייכות לגוף המנ"ח). והוא מתורת הגרד"ל.
אכן בהקדמת המו"ל שם נמסר שהדברים נערכו בידי עורכים שאף שינו לשונות והוסיפו תוספת הסבר וכו'. ושלכן אין לתלות בו משוגות שימצאו בספר.

מעט דבש
הודעות: 4041
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 16, 2023 10:32 pm


תורת המן
הודעות: 503
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי תורת המן » ב' יולי 17, 2023 11:23 pm

איש_ספר כתב:זה מצאתי כתוב בספר אחד (ואינו באוצר). קראתי שוב ושוב שמא הוזה אני בהקיץ, 'ואשתומם על המראה ואין מבין'.
מה דעתכם?

במטותא, איני מבין תמיהתך. האם יש למעכ"ת ביאור אחר בדברי ריה"ח דפסק רמ"א כוותיה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15703
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 18, 2023 2:32 am

יוצא פוניבז' כתב:
איש_ספר כתב:כעת עיינתי בקישור שלך, ואני רואה שהוא כותב שם שעיקר כשיטות הראשונים שרק פסוק ראשון דאורייתא ומוסיף לחדש ששאר חלקי הקר"ש שמצותם מדרבנן לדעתם, בדיעבד אפשר לקרותם אחר הזמן וכו'. דברים משונים לכשעצמם.

כך פוסק גם המשנ"ב. רק שהמשנ"ב חושש לכתחילה לדעות שכל הג' פרשיות הם מדאורייתא, והמחבר מאריך שהעיקר שרק פסוק ראשון דאורייתא.

להד"ם, עי' מ"ב נ"ח ס"ק ה וס"ק כז, ומבואר שם שכל ג"פ יש לקרותם בזמנם (אע"פ שמ"ב לא הכריע שכולם מה"ת).
כנראה לשונו בסי' מו ס"ק לא הטעה אותך אבל אין שום סמך לזה.
תורת המן כתב:
איש_ספר כתב:זה מצאתי כתוב בספר אחד (ואינו באוצר). קראתי שוב ושוב שמא הוזה אני בהקיץ, 'ואשתומם על המראה ואין מבין'.
מה דעתכם?

במטותא, איני מבין תמיהתך. האם יש למעכ"ת ביאור אחר בדברי ריה"ח דפסק רמ"א כוותיה?

הביאור הפשוט שהכל הוא חשש, והשאלה כמה צריך לחשוש האם רק לפסוק ראשון או גם לפרשה ראשונה או יותר. וכמו שכבר כתבו לפני. (אגב שמעתי מחכ"א שבריה"ח עצמו היה מקום לפרש שכוונתו שיאחרו מהזמן דותיקין, אבל רמ"א ושאר אחרונים ודאי לא הבינו כך).

תורת המן
הודעות: 503
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 18, 2023 3:17 am

איש_ספר כתב:הביאור הפשוט שהכל הוא חשש, והשאלה כמה צריך לחשוש האם רק לפסוק ראשון או גם לפרשה ראשונה או יותר. וכמו שכבר כתבו לפני.

הלשון של הרמ"א - "ויצא בזה", משמע הרבה יותר כהר"ד לנדא. ומ"ש האי בדיעבד מבדיעבד דסי' סג, דפסק המ"ב דלא יצא, הרי מבואר כאן דאם קרא פסוק ראשון, יצא בזה.

(ולא ידעתי מי כתב כן לפני מע"כ, כי בכל התגובות באשכול זה לא ראיתי שום דבר.)

יוצא פוניבז'
הודעות: 2105
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' יולי 18, 2023 3:27 am

איש_ספר כתב: להד"ם, עי' מ"ב נ"ח ס"ק ה וס"ק כז, ומבואר שם שכל ג"פ יש לקרותם בזמנם (אע"פ שמ"ב לא הכריע שכולם מה"ת).
כנראה לשונו בסי' מו ס"ק לא הטעה אותך אבל אין שום סמך לזה


אשמח לביאור אחר בדברי המשנ"ב (ושאר אחרונים שקדמוהו) שם.
גם הפרי יצחק הבין כך בדבריהם, אלא שהוא תמה עליהם מגמרא וסברא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15703
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 18, 2023 9:37 am

תורת המן כתב:
איש_ספר כתב:הביאור הפשוט שהכל הוא חשש, והשאלה כמה צריך לחשוש האם רק לפסוק ראשון או גם לפרשה ראשונה או יותר. וכמו שכבר כתבו לפני.

הלשון של הרמ"א - "ויצא בזה", משמע הרבה יותר כהר"ד לנדא. ומ"ש האי בדיעבד מבדיעבד דסי' סג, דפסק המ"ב דלא יצא, הרי מבואר כאן דאם קרא פסוק ראשון, יצא בזה.
ברור שלשון הרמ"א 'ויצא בזה' מתפרש שהקורא ייצא באותו פסוק ראשון.
אבל לא כדברי מי שכתב בשם הגרד"ל שמדובר במצב וודאי שיעבור הזמן ואומרים לו קרא פסוק ראשון ותו לא מידי.
אלא שמדובר במצב שיתכן שיעבור הזמן, ואומרים לו, שמא תבוא לידי ביטול מצות קר"ש, לכן קרא לכה"פ פסוק ראשון שהוא מהתורה, וי"א קרא לכה"פ גם פרשה ראשונה שאף היא מהתורה, ובזה אם חלילה יעבור הזמן, לכה"פ יצאת ידי מצות קר"ש מהתורה.
תורת המן כתב:(ולא ידעתי מי כתב כן לפני מע"כ, כי בכל התגובות באשכול זה לא ראיתי שום דבר.)
ראה בקישורים שניתנו כאן למעלה.
יוצא פוניבז' כתב:אשמח לביאור אחר בדברי המשנ"ב (ושאר אחרונים שקדמוהו) שם.
גם הפרי יצחק הבין כך בדבריהם, אלא שהוא תמה עליהם מגמרא וסברא.

הרי הראנו שהמ"ב כותב להדיא שיש חיוב לקרוא ג' פרשיות בזמנם, והראנו שבמקום נוסף הוא כותב שאין טעם לקרוא אחר הזמן אלא 'פרשת ציצית ושאר פסוקים שהם מזכירת יצ"מ", ומינה ששאר פרשיות ק"ש אפילו אותן שהן מדרבנן אין מצוה לקרותם לאחר זמנם.
וע"כ שמש"כ בסי' מו, הוא ע"ד המבואר לעיל בדברי רמ"א, שהשאלה עד כמה יש לחוש, וכמה מפרשיות קר"ש יש לקרות באופן שיש חשש שיפסיד זמן קר"ש, היא תלויה כמה מפרשיותה הן מהתורה.

אלון בן שמרי
הודעות: 153
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ג' יולי 18, 2023 9:56 am

אך ברבי יהודה הנשיא שקרא רק פסוק ראשון מבואר להדיא שלא היה רק חשש, ועל זה סמך ריה"ח הגם דלא שייך הטעם שפי' רבינו יונה ותוס' הרא"ש וכדמשמע בירושלמי שהוא מדין אין מפסיקין ת"ת דרבים או דיחיד לזה. וא"כ אכן ישנו סתירה בדעת הרמ"א בזה, אך אין סיבה לנקוט שהעיקר שאין חובה על שאר הפרשיות כלל כי הלא לענין אונס שינה כתב להיפך. וסתירות בשו"ע כגון אלו ישנם למאות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15703
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 18, 2023 9:58 am

אלון בן שמרי כתב:אך ברבי יהודה הנשיא שקרא רק פסוק ראשון מבואר להדיא שלא היה רק חשש, ועל זה סמך ריה"ח הגם דלא שייך הטעם שפי' רבינו יונה ותוס' הרא"ש וכדמשמע בירושלמי שהוא מדין אין מפסיקין ת"ת דרבים או דיחיד לזה.
יתכן, ואני לא בעניין, אבל אפילו אם כדבריך, יתכן שריה"ח הוציא מדברי ר' יהודה הנשיא על חשיבות פסוק ראשון (שהוא מהתורה) לעוממת שאר קריאת שמע.

אלון בן שמרי
הודעות: 153
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ג' יולי 18, 2023 10:12 am

ואיך התיר לעצמו לומר קרובץ ולעבור זמן ק"ש? וא"ת שמפני שלא היה לו שעון לא היה צריך לילך לחוץ ולהסתכל בשמש כדי לקרות ק"ש דרבנן בזמן, הא נמי הלכתא רבתא היא.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2105
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' יולי 18, 2023 10:58 am

האפשרות לפרש את דברי הרמ"א והמשנ"ב רק כשיש ספק שעומד לעבור הזמן, תמוהה, דאם יש ספק שיעבור הזמן מדוע לא יקרא גם כל ג' הפרשיות אף שהם מדרבנן, והמשנ"ב גופיה כתב לאחמ"כ שאם חושש שיעברו גם שעה רביעית שהוא גם סוף זמן הברכות יקראנה כולה בברכותיה, ומאי שנא. וכן ריהטת לשונות כל האחרונים שם דמיירי בעומד לעבור הזמן ולא רק חשש בעלמא.
ובטור וברמ"א הלשון שפעמים שוהים והיה מקום לדחוק שקראו בכל יום משום חשש שבאחד הימים באופן חד פעמי יעברו זמן ק"ש מבלי משים, אך לא משמע כן במקור הדברים בתשב"ץ קטן (סי' ריט) שהיה מדובר בזמנים ידועים המועדים לכך, ושנשאלה שאלה מה יש לנהוג בכה"ג, וז"ל, "בברכות של שחרית מתכוין בשמע ישראל עד אחד, אח"כ אומר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד כדי לצאת ידי חובתו. כי אמר שיש בספר שתקן רבינו ברוך ממגנצ"א ששלח לרבינו יהודה חסיד ושאל היאך היה עושה בפסח ובשבועות ובנשואין שקריאת שמע נמשך לפעמים עד לאחר שלש שעות, ובכן עבר זמן קריאת שמע, ומתי היה פוטר עצמו מקריאת שמע. והשיב לו רבינו יהודה חסיד שהיה מתכוין לצאת ידי חובתו בשמע ישראל בברכות של שחרית ואחר כך היה אומר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד. כדאיתא במסכת ברכות...". ואם היה סבור ריה"ח שכשזמן ק"ש עובר בודאי יש לקרוא ג' פרשיות, היה מן הראוי לפרש גם את ההנהגה למקרים שכאלו. וכן ברוקח (פי' התפילה בלעולם יהא אדם) בפשיטות, "ת"ר שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד, והוא ק"ש דר' יהודה הנשיא, ולהכי תקנו הכא. וגם מצרים תקנו בשירות המעלך מארץ מצרים. ונפקא מינה בימים טובים, שאנו מאחרים בבית הכנסת יותר (מד') [מג'] שעות כבר יצאנו".

בנוסף לכך יש לציין שגם בק"ש של ערבית עכ"פ לחלק מן הראשונים, אין קפידא על כל ג' פרשיות בזמן ק"ש.

אלון בן שמרי
הודעות: 153
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קריאת שמע של רמ"א!

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ג' יולי 18, 2023 2:08 pm

וז"ל ספר חסידים (מהדו' מק"נ סי' תתתתי"ח)
"אמרו זקנים הראשונים כיון שמצאנו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד זהו קרית שמע של ר' יהודה הנשיא ואומר שם היה גומרה או לא היה גומרה ר' שמעון בר ר' אומר היה גומרה בר קפרא אומר לא היה גומרה אמר ליה בר קפרא בשלמא לדידי דאמינא לא היה גומרה היינו דמהדר ר' אשמעתתא דיציאת מצרים אלא לדידך דאמרת היה גומרה למה ליה למיהרר אשמעתתא דיציאת מצרים אמר ליה כדי להזכיר יציאת מצרים בתוך שלש שעות הרי בין לר' שמעון ב"ר בין לבר קפרא רק שיאמר פסוק זה שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד ויזכיר יציאת מצרים בתוך שלש שעות אינם חוששים אם אחר שלש שעות יקרא את שמע ולכך תיקנו בברכות בהשכמה לומר שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד אתה הוא עד שלא נברא העולם וכו' ותיקנו לומר אנכי ה' אלהיך המעלך מארץ מצרים הרחב פיך ואמלאהו בתוך שלש שעות ואחר כך קודם קרית שמע יאמרו אפיק רנן ושירים ואור ישע מאושרים וצאינה וראינה וימשכו והכל שיעברו שלש שעות קודם שיקראו את שמע אין חוששין כר' ולכך אמרו זקנים הראשונים ממתינים מלכת ביום טוב לבית הכנסת כדי שישחט כבש וינקרנו ויתן לאשתו להדיח ולמלוח וילכו לבית הכנסת ובשבת שיגמרו הפרשה לקרוא שנים מקרא ואחד תרגום והפטרה ואחר כך ילכו לבית הכנסת ואין למהר בברכות ושבחות כדי שיאמר קרית שמע בזמנה כיון שאמר קודם שעבר זמן קריית שמע שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד פסוק ראשון והמעלך מארץ מצרים הרחב פיך ואמלאהו ויש יחידים שקורין קריית שמע בבית אבל אין צריך אלא לרווחא דמילתא ואין למהר בשבחות ומה שתיקנו קומה לנו ופרנו למען ממדיך בקשה אחריו הקניה אוסר


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 260 אורחים