גיזונטע קאפ כתב:איפה אני מוחה כנגד הגרע"י? בנו כותב שזה מה שאביו עשה אני שואל האם באמת כך
הרב עובדיה מספיק גדול, לא צריך לייחס לו כל מיני דברים מהסוג הנ"ל
בפשטות טרום מרן הגרע"י היה פחד יתר מלחלוק על גדולי הדור הקודם, או מלחבר ספרים בגיל צעיר
גיזונטע קאפ כתב:איפה אני מוחה כנגד הגרע"י? בנו כותב שזה מה שאביו עשה אני שואל האם באמת כך
הרב עובדיה מספיק גדול, לא צריך לייחס לו כל מיני דברים מהסוג הנ"ל
בס"ד
שלום לכבוד הרבנים,
מעזרא יחזקאל עזרא דשת,
רציתי להעיר ולהביא לידיעת מו"ר הרשל"צ ח"ר יצחק יוסף שליט"א ולידיעת מזכירו ח"ר יצחק פנחס דניאל שליט"א, לגבי הטענה שבבגדאד היה רב אשכנזי כביכול שלימד הלכה. ובכן, אני כאחד החוקרים הלא רשמיים של מסורת יהודי בגדאד וכאחד שהכיר חלק מהדור הקודם וגם כאחד ששוחח לא פעם עם חוקרים רשומים כמו למשל הרב משה שבת שזכה להוציא את סדרת הספרים "ישיבות בגדאד" יכול להעיד שאין כל בסיס לטענתו של בעל "נתיבי עם" שהיה רב אשכנזי אי פעם בבגדאד שהורה הלכה...
אם מוצאים בבגדאד פסקים שהם ע"פ סברת מור"ם זה יכול להיות רק משתי סיבות:
א. בגלל שחכמי בגדאד נקטו בחסידות (לא "חסידות" של היום... אלא חסידות של בעל "מסילת ישרים" והם היו יראי חטא וחיפשו את הצד המחמיר בהלכה.
ב. ישנם מנהגים עתיקים בבגדאד שהיו זהים עם דעת מור"ם והרי מור"ם גם הוא בד"כ מסיק את מסקנותיו ההלכתיות על הש"ס ונושאי כליו ולא כל מסקנותיו ההלכתיות הם בהכרח מנהגים שלקוחים ממנהגי מהרי"ל....
מותר לכל פוסק בר סמכא שלא לקבל את פסקי מור"ם ולנטות אחר פסקי מרן הב"י (וכפי שנקט גם רשבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א) ואולי גם כך עדיף על מנת שלא לעשות "עדרים עדרים" בישראל. אבל אין צורך להביא "עובדות" היסטוריות שלא היו ולא נבראו כפי הטענה שהיה רק אשכנזי פוסק אי פעם בבגדאד.
לידיעתכם, בגדאד היתה אימפריה תורנית בכל סדר גודל. מערכות החינוך המושרשות שם היתה מהמערכות "המשומנות" ומן המערכות הטובות בעולם ! גם באחרית הגלות כאשר רוב מערכת החינוך היתה מבוססת על בתי ספר משכילים מ"מ הם המשיכו את מסורת המצויינות של המערכת החינוכית היהודית הבגדאדית ומתוכה צמחו הרבה מאוד רופאים ואנשי השכלה.
מערכת החינוך התורנית במאות ה- 17 ועד תחילת המאה ה- 20 לא היה לה דומה ומקבילה בכל שאר גלויות ישראל לא בהיקף ולא בעומק. כל בר דעת יודע שספר "בן איש חי" שנכתב מתוך דרשות שנאמרו על ידי הרי"ח בבתי כנסיות בבגדאד (2 בתי כנסיות, באחד רוב דרשות השנה ובשני ב- 4 שבתות) נאמרו לקהל ענק, שהבין מה שהרב זיע"א דיבר כי הוא לא דיבר לקירות... הרמה של הספר והרמה של פסקי ההלכה והתובענות של הפסקים שלא משאירה ספק באשר לקהל המאזינים... קהל מאזינים כזה לא נוצר מחלל ריק כפי שלא מאות גאוני בגדאד ב- 300 השנים האחרונות והרי"ח וח"ר שמעון אגסי צוק"ל וכל אלה שזכו לעלות לארץ לא נוצרו מחלל ריק... עם כל הכבוד אין בדורנו כל בתי יוצר לסוללת גאונים ואנשי מעשה ברמה הזאת !
גם רבינו רשבה"ג ח"ר עובדיה יוסף זצוק"ל הוא תוצאה ישירה של הרבנים הנ"ל, שהרי כולם יודו שאילו האווירה הכללית התורנית בבגדאד וההשפעה של גדולי החמים, לא היתה כפי שהיתה אז לא היה אביו של מרן ח' יעקב ע"ה שולח את בנו ללמוד בחינוך תורני אלא במקום אחר... והעידוד שהוא קיבל הגיע מאותם חכמים ומאותה אווירה...
למותר להזכיר, שיהודי בגדאד הם אוסף של יהודים מעדות רב גוניות. אין כאן איזה "גזע" של יהודים מיוחד אלא יהודים שמגיעים מארבע כנפות הארץ מפרס במזרח, מכורדיסטאן, תורכיה, גרוזיה ובוכרה בצפון, מסוריה וא"י במערב ואפילו ממגורשי ספרד. הצד השווה של כולם הוא שרובם הגיעו למקום מסודר היטב. היו שנים לפני המאה ה- 17 שאין לנו מספיק נתונים מה היה שם אבל זה בגלל המגפות שפקדו את בגדאד והסביבה ושטפונות, שהרסו את בגדאד מן היסוד. האוכלוסיה נפגעה, חלקה ברחה, וחזרו שוב והחזירו את האימפריה לכבודה מלפני כן וכך גם העיד רבינו הרי"ח וגם ח"ר שמעון אגסי זצוק"ל.
אם למישהו יש שאלה אז הוא מוזמן להתקשר אלי או ליצור איתי קשר באמצעות הדוא"ל
עזרא דשט
0548437744
דרופתקי דאורייתא כתב:עתה חזר הרה"ג יצחק יוסף שליט"א על הדברים האמורים
בתוספת תגובה על מ"ש בספר קדוש יעקב...
אם יש צורך, אצרף גם תגובה בהמשך אי"ה.
ואחר שנדפס ספרי חזון עובדיה הופיע הספר "נתיבי עם" של רב אחאי גאון הרב הגדול המנוח רבי עמרם אבורביע זצ"ל, וראיתי אליו שם (עמוד צה) שאחר שהביא דברי הרב כף החיים שלא לענות ב"ה וב"ש בברכה שיוצאים בה י"ח, העיר לאמר, ואנן בדידן מנהגינו בירושלים לענות ב"ה וב"ש גם בברכת קידוש ושופר ומגילה... ע"כ. ואחר המחילה רבה מ"ש שזה מנהג ירושלים, זה אינו, ואולי ראה באיזה בתי כנסת של מרוקאים וכדומה להם שנהגו לענות וחשב שכן מנהג ירושלים, ואנכי נער הייתי גם זקנתי וראיתי בכמה וכמה בתי כנסת בירושלים ובארץ ישראל שאינם עונים ב"ה וב"ש בברכות שיוצאים בהם ידי חובה.
יוצא פוניבז' כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:עתה חזר הרה"ג יצחק יוסף שליט"א על הדברים האמורים
בתוספת תגובה על מ"ש בספר קדוש יעקב...
אם יש צורך, אצרף גם תגובה בהמשך אי"ה.
כל בר דעת מבין את הגיחוך שב"תשובותיו".
בכל אופן אם תצרף תגובה,
שלא יעלה בדעתך שלא יהיה לו שוב "תשובה" נגד ה"אברך" שניסה ב"חוצפה" להרהר אחר "עדותו בקודש" של "בעל נתיבי עם" שיש לה "סימוכין דקשוט" מ"עשרות פוסקים", ו"שכמה חבל שמנסים להתעלם מהאמת" רק מתוך "אדיקותם בבן איש חי".
ואגב,
בשו"ת יבי"א ח"ח סי' כח אות ח כתבואחר שנדפס ספרי חזון עובדיה הופיע הספר "נתיבי עם" של רב אחאי גאון הרב הגדול המנוח רבי עמרם אבורביע זצ"ל, וראיתי אליו שם (עמוד צה) שאחר שהביא דברי הרב כף החיים שלא לענות ב"ה וב"ש בברכה שיוצאים בה י"ח, העיר לאמר, ואנן בדידן מנהגינו בירושלים לענות ב"ה וב"ש גם בברכת קידוש ושופר ומגילה... ע"כ. ואחר המחילה רבה מ"ש שזה מנהג ירושלים, זה אינו, ואולי ראה באיזה בתי כנסת של מרוקאים וכדומה להם שנהגו לענות וחשב שכן מנהג ירושלים, ואנכי נער הייתי גם זקנתי וראיתי בכמה וכמה בתי כנסת בירושלים ובארץ ישראל שאינם עונים ב"ה וב"ש בברכות שיוצאים בהם ידי חובה.
[/quote]יוצא פוניבז' כתב:שלא יעלה בדעתך שלא יהיה לו שוב "תשובה" נגד ה"אברך"
דרופתקי דאורייתא כתב:ובעיקר דברי הרה"ג יצחק יוסף הנ"ל
לגבי רבי יהודה אשכנזי מדמשק. לא היה לא רב בבגדאד ולא דרשן, רק עובר אורח ואומן בעשיית התפילין כפי שכתב להדיא ברב פעלים. בזמנו היה רבה של העיר הגאון האדיר הרמ"ח, ואין לערב מין בשאינו מינו.
כמו כן מה שכתב שרבי צדקה חוצין היה חכם באשי של דמשק!
המונח "חכם באשי" ירד לעולם כמאה שנים לאחר התמנותו של הגר"צ חוצין בבגדאד.
ראשית, הגר"צ היה מאר"ץ ולא מדמשק. שנית, לא היה לא חכם ולא באשי ולא רב ראשי, היה דיין באר"ץ.
לתועלת הכלל להלן סדר כרונולוגי של מנהיגי וחכמי בגדאד ת"נ-תר"נ, מתוך ספר ישיבות בגדאד, המגובה במסמכים ומקורות מהימנים:
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 231326
כבוד מורינו שליט"א.
שמעתי שמועה שהיה תקופה בעיראק הביאו רבנים אשכנזיים ששינו את הפסיקה, ולכן א"א לסמוך על מה שכתוב בבן איש חי שכך הוא מנהג בגדד.אכן כך?
תשובה
אוי לאותם מפיצי שמועות שוא ושקר. בשנת ת״ק פרצה מגיפה במזרח התיכון והיו הרבה אבידות השם ישמור, ובבבל נפטרו הדיינם בבית הדין ולא החכמים, והביאו את הגאון הרב צדקה חוצין מחלב שבסוריה.
ישראל אליהו כתב:
דבר נוסף, לגבי מה שהביא בקובץ הנ"ל "עד שבא האשכנזי הזה" ולימד אותם ריבוע של תפילין, לא מובן כלל מה רצה להוכיח מזה שכיהנו שם רבנים אשכנזים, בסה"כ רואים שביקרו בבבל חכמים אשכנזים..
דרופתקי דאורייתא כתב:קבלתי באישי
אמש התפרסמה כתבה באתר הנקרא בחדרי חרדים, על אודות פרשיית הרב האשכנזי כביכול בבגדאד.
לי אישית אין כניסה, אולם לתועלת מי שיש לו אכתוב הקישור שנשלח אליי:
https://www.kikar.co.il/haredim-news/429482
דרופתקי דאורייתא כתב:באתר הנקרא בחדרי חרדים
נוריאל עזרא כתב:צירפתי העמוד כ-pdf.
פרנצויז כתב:נוריאל עזרא כתב:צירפתי העמוד כ-pdf.
מה שהבאת זה פרק א'.
אולי תוכל להוסיף להביא גם פרק ב' ופרק ג' כ- pdf
נוריאל עזרא כתב:אני מצרף כווארד.
פרנצויז כתב:תודה רבה.
נוריאל עזרא כתב:פרנצויז כתב:תודה רבה.
בשמחה.(החלפתי את הקובץ של חלק ב' בחדש כי בקובץ הקודם נחסרה תמונה של טקסט מחוברת קדוש יעקב).
דרופתקי דאורייתא כתב:ועוד, כשאתה מוצא בעוד הרבה עדות (טורקיה, שאלוניקי, טריפולי ועוד), מנהגי אשכנזים, האם גם שם נאמר שאיזה רב אשכנזי הנהיגם?!
יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכבר אמר האומר שהרב האשכנזי הלא הוא הבא"ח עצמו, ודו"ק.
אם אינני טועה, רבי נסים כדורי (בכתבים שהדפיסו אהבת שלום) חלק גם הוא על הבא"ח בכמה עניינים, לא?דרופתקי דאורייתא כתב:הגרע"י היה בזמנו צעיר מאוד, וכבר בגיל 17 כשהחל למסור שיעורים בפני יהודי אספהאן - מעריציו הגדולים מאז, החל לחלוק על רשכבה"ג הגרי"ח ולפעמים בתקיפות רבה, ולימים התחרט על רתיחת הבחרות שאפפה אותו.
הגרע"י בגודלו החל גם להקל הרבה בהלכה, מה שלא היה מקובל אז באווירה של גדולי וזקני הדור דאז, בפרט בקרב גאוני בבל שאז שלטו בירושלים, וגדלו בצילו של רבין חסידא רבינו הגרי"ח; ובפרט ערער בתשובותיו על המסורת הפסיקה הספרדית המקובלת (החיד"א, חסד לאלפים, הגרח"ף, פתה"ד, השד"ח, ארץ חיים, הגרי"ח, כה"ח ועוד רבים) ללכת אחרי האר"י ללא ערעור קל כנגדו (לדוגמא: אומרים סב"ל כנגד מרן ואין אומרין סב"ל כנגד האר"י).
גאוני הבבלים ובראשם הגאון האדיר רבי נסים כדורי, ראו בזה אז פגיעה מסוכנת בהלכה ובהנהגה, ועל כן ההתקפות המילוליות כנגד הגרע"י שהיה אז אברך צעיר היו קטלניות.
דרופתקי דאורייתא כתב:אכן, אולם לא ביסודות הנ"ל.
הגרע"י הרבה להקל, וערער על יסוד הפסיקה הספרדית ללכת אחר רבינו האר"י.
וזה שהפוסק הבבלי הגדול הגר"נ כדורי חלק גם הוא על הגרי"ח, מראה בעליל שלא על זה תלונתו כנגד הגרע"י, כפי שהרב הראש"ל מרבה לטעון.
דרופתקי דאורייתא כתב:עוד יש לתרץ ע"פ שיטת החילוקים של מהר"י פולק (ולא כהמעיינים ממשיכי דרכו של החק נתן והמשמרות כהונה), דתרי בגדאד הוו;
בבגדד היה רב אשכנזי והוא הטמיע בקרבם מנהגי אשכנז
ואילו בבגדאד לא הווה רב אשכנזי.
ואם תאמר, הרי רבה הגדול של בגדאד היה מרן הגרי"ח, והרי חד הווה, ועליו עיקר הטענה.
וי"ל דתרי רבי יוסף חיים הוו, אחד בעל תורה לשמה, ואחד בעל רב פעלים ושא"ס, והראיה שכבר בעל היבי"א ח"ט, ערער על חזקת התורה לשמה לבעל הבא"ח.
אי נמי, איחלף ליה להראש"ל רבי יוסף חיים זוננפלד ברבי יוסף חיים הבבלי, דתרוויהו בדור אחד הוו.
ועוי"ל לעולם בגדאד אחת היא, ורבי יוסף חיים אחד הווה, אלא תרי רב אשכנזי הוו, הראשון רבי יהודה אשכנזי אשר ביקר בבגדאד ועוד מארצות המזרח והשאיר את חותמו, והשני והוא העיקר מר ניהו רבה הגרי"ח דיש שאמרו דהווה ניצוץ רבינו האר"י האשכנזי, והוא אשר שינה הרבה ממנהגי יהדות בבל.
וונדרבר כתב:כידוע, גם במרוקו נהגו מנהגים התואמים למנהגי אשכנזים, viewtopic.php?f=17&t=42864&p=590301&hilit=#p590301
ברמן כתב:וונדרבר כתב:כידוע, גם במרוקו נהגו מנהגים התואמים למנהגי אשכנזים, viewtopic.php?f=17&t=42864&p=590301&hilit=#p590301
הדברים פשוטים, לכל הבקי במנהגי המערב, כי השפעה גדולה למנהגי מרוקו, הייתה מ"מנהג רבותינו המגורשים" מגולי ספרד וקסטילייה, שרבים מהם היו תלמידי הרא"ש ובניו. והרי הרא"ש היה תלמידו הגדול של מהר"ם מרוטנבורג ראש חכמי אשכנז.
אגב, עד היום ישנן משפחות מיוצאי מרוקו המייחסים את עצמם כצאצאי רבינו הרא"ש.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 157 אורחים