עמוד 4 מתוך 5

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: א' אוגוסט 27, 2023 9:25 pm
על ידי לבנון
תורת המן כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
תורת המן כתב:
פולסברג כתב:ולהעיר מקידושין מא.

כנראה קושייתך מהא דאסור לאדם לקדש עד שיראנה.
ול"ק כלל, דהיכן כתוב שצריך לראותה הולכת.

לא.
הקושיא הוא מדברי הגמ':
שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו, ורחמנא אמר: ואהבת לרעך כמוך.

והתימה כיצד להכריח אדם לישא אשה צולעת נגד רצונו, ולא לחוש שמא תתגנה עליו- ורחמנא אמר...

מסכים. הדרנא בי.

אפשר היות והחתן פשע ולא בדק כדבעי, בדבר שניתן לבודקו בקל, אינו מן הדין שיבייש את הכלה.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2023 5:50 pm
על ידי פולסברג
הק' הרב אוירבאך לנחל אשכול
דבר א' טוב מציל וכו'

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2023 7:11 pm
על ידי פולסברג
כל חומרא שבעולם אתי לידי קולא.

אם תקנה אתרוג ב150 דולר, היית יכול לקנות ב50 והשאר לפזר לצדקה.

ודרכי לקנות האתרוג הזול ביותר שאוכל, ומחלק השאר לצדקה. אני נותן צדקה יותר מהרבה אנשים.


(מפי בעמח''ס 'נפש הרב' ו'ארץ הצבי', כאן דקה 45:30 https://www.yutorah.org/lectures/107223 ... lmud-Torah)

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2023 4:09 pm
על ידי אליסף
בספר תולדותיו של ר' שמואל רוזובסקי מובא בהערת שוליים מכתב מאחיו הגדול הי"ד (רב בגרודנא)
כסלאבודקער הוא מוכיח את אחיו המיראי, ובתוך הדברים מספר שפעם בסלאבודקה האריכו יותר מדי בתפלת ראש השנה, ומרן הסבא הרעיש שפוגמים ב'חדוות ה' היא מעוזכם'.
בינו נא זאת!
סליחה שאיני נותן מ"מ מדוייק וצילום

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2023 8:55 pm
על ידי פולסברג
.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2023 1:39 am
על ידי עושה חדשות
תפילין לערל.png
תפילין לערל.png (38.15 KiB) נצפה 4532 פעמים

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ה' אוקטובר 05, 2023 5:43 am
על ידי פולסברג
.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ד' נובמבר 08, 2023 8:21 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:יחזקאל ג, בזמן החורבן;
וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ וָאֶשְׁמַע אַחֲרַי קוֹל רַעַשׁ גָּדוֹל בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ.

יחזקאל מג, לכשיבנה הבית;
וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ וַתְּבִיאֵנִי אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי וְהִנֵּה מָלֵא כְבוֹד ה' הַבָּיִת.


אבל בפרקי היכלות ראיתי:
כת אחת אומרת קדוש ונופלת על פניה, וכת אחת אומרת קדוש, וכת אחת אומרת קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו. ומפני מה לא אמר ברוך כבוד ה' ממקומו מפני שהשכינה בכל מקום, ולעתיד לבוא השכינה חוזרת למקומה לקדושה ואומרת ברוך כבוד ה' ממקומו.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' נובמבר 10, 2023 1:17 am
על ידי מה שנכון נכון
שו"ת חכם צבי סימן ק
אשתו של חכם אחד שהיה רגיל לגרוס משניות בע"פ מתה ביום שני של יוט"א דפסח, והוריתי לו שהרשות בידו לחזור על גירסאות משניות השגורות לו בע"פ בכל המועד כולו, ואף דאנן קיי"ל דברים שבצינעה נוהג, חדא דאין לך דבר האבד גדול מזה שאם לא יחזור עליהם ודאי ישכח.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' ינואר 22, 2024 11:46 pm
על ידי עושה חדשות
קובץ אגרות חזון איש.png
קובץ אגרות חזון איש.png (19.22 KiB) נצפה 3194 פעמים


אבל בבחינת עולם (רבי ידעיה הפניני) ניסוח קצת שונה -
העולם ים זועף רב מצולה רחב ידים. והזמן גשר רעוע בנוי עליו. ראשו אחוז בחבלי ההעדר הקודם להויתו ותכליתו לראות בנועם מתמיד לאור באור פני מלך. רוחב הגשר אמת איש וגם אפסו המסגרות. ואתה בן אדם על כרחך אתה חי עבר עליו תמיד מיום היותך לאיש. בהביטך קוצר המסלול ואין דרך לנטות ימין ושמאל התפאר ביד ושם. בהציצך אבדון ומות לך חומה מימינך ומשמאלך היעמוד לבך התחזקנה ידיך...


אגב, האם זהו המקור של מוהר"ן "גשר צר מאד"?

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' פברואר 13, 2024 12:02 am
על ידי י. אברהם
ציטוט.PNG
ציטוט.PNG (38.52 KiB) נצפה 3116 פעמים

העמק שאלה.PNG
העמק שאלה.PNG (45.75 KiB) נצפה 3116 פעמים

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' פברואר 13, 2024 4:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
היה נאה אם היית מוצא את המקור בספר "בני אהובה".

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' פברואר 13, 2024 4:56 pm
על ידי י. אברהם
פכ"ד אישות הכ"ה

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' פברואר 13, 2024 8:26 pm
על ידי עזריאל ברגר

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: א' מרץ 17, 2024 8:55 pm
על ידי עושה חדשות
צדיקים שהם חוקים
ב'בני יששכר' מאמרי חודש תשרי כתב:אמר משה בתפלתו יפקוד ד' אלקי הרוחות וכו' [במדבר כז טז], ודרשו בו חז"ל כל המבקש צרכי ציבור כאילו בא בזרוע עכ"ד [במדב"ר פכ"א י"ד], יש להתבונן אמרם בלשונם כאילו בא בזרוע, הוה להו למימר כאילו בא בחוזק או בעוצם וכיוצא, ונ"ל לפרש, דהנה הבא להתפלל על הציבור הנה על כרחך צריך להעלות במחשבתו שהוא בדרגא דצדיק, הצינור המשפיע אל הדור, דבזולת זה בהאיך אופן יעמוד לפני בוראו להתפלל על הציבור והוא אינו ראוי להתפלל על עצמו, ואיך יעלה זה האדם במחשבתו שהוא בדרגא דצדיק הלא אין צדיק וכו' [קהלת ז כ], ובפרט איש שפל ופחות מלא ומשוקע בתוך תאוות העולם, הנה אפילו יעמיסו עליו בני הדור להתפלל עבורם בחושבם שהוא צדיק הנה כל איש יודע נגעי לבבו ואיך יתרצה להם להתפלל עבורם, אבל יתפרש לי הדבר עפ"י מה ששמעתי בשם קדוש אחד מדבר בפסוק ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקים [דברים ד ח], (הנה עפ"י פשוטו אינו מובן האיך יפול לשון צדיקים על חוקים ומשפטים ומוכרחני לומר מצודקים), ופירש הרב הקדוש הנ"ל, דהש"י יש לו בתוך בני ישראל עמו צדיקים שהם חוקים, וצדיקים שהם משפטים, כמו שיש בתורה מצות שהם משפטים מובנים עפ"י שכל ויש בתורה מצות שהם חוקים מבלי טעם, כן נטע הש"י בישראל נשמות כאלו שהם צדיקים ומשפטים מובן בשכל שהם צדיקים, קורא ושונה שייף עייל ושייף נפיק ולא מחזיק טיבותא לנפשיה ומסתפק במיעוט וכיוצא, וישנם נשמות שהם צדיקים בגזירת הש"י על דרך החוקים, אינו מובן מפני מה נקרא לזה צדיק ולמה בני הדור מחזיקין אותו לצדיק (אבל הכל הוא מאת הש"י כי הוא בורא כל הנשמות רבון כל המעשים אשר נעשים תחת השמש, הבן), ולפי"ז שיעור הכתוב הוא כך, ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקים, רצ"ל הצדיקים של אותו הגוי קדוש הם משפטים, וגם ישנם צדיקים חוקים מבלי טעם, והוא ככל התורה הזאת, היינו דמיון התורה שיש בה חוקים ומשפטים (כי נשמות ישראל הם אחוזים באותיות התורה [זו"ח שה"ש צ"א ע"ב]), כן שמעתי והרחבתי קצת הדברים.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: א' אפריל 14, 2024 6:58 pm
על ידי עושה חדשות
שמש בית הכנסת - משבט לוי


ספר המספיק.png
ספר המספיק.png (73.53 KiB) נצפה 2806 פעמים

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: א' אפריל 14, 2024 10:01 pm
על ידי שבענו מטובך
עושה חדשות כתב:שמש בית הכנסת - משבט לוי


אולי כדאי להסמיך מש"כ בספר החינוך מצוה שעט:

מצות משא הארון בכתף... ונוהגת מצוה זו בזמן שישראל על אדמתן, כי אז היו צריכין לשאת ארון ברית ה' מפני מלחמה או כאשר יצוה מלכם, אבל עכשיו בעוונותינו אין לנו מלך ולא ארון לשאת בשום מקום. ומצוה זו מוטלת על שבט לוי ועל שאר ישראל שיסכימו על ידם. וזה שנהגו בגליות היום להוציא ספר תורה לקראת מלכי האומות אין זה בחיוב מצוה זו כלל, שכל בני ישראל רשאין לישא אותו. ואם מדרך כבוד התורה יבחרו גם היום שישאוהו מבני לוי, תבוא עליהם ברכה.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' אפריל 26, 2024 2:24 pm
על ידי עושה חדשות
כתב חכ"א
...יש לשים לב ללשון חז"ל ההולך בדרך ומפסיק "ממשנתו" ואומר מה נאה אילן זה וכו', וברמב"ם תמיד מדקדק לחלק בין משנתו לתלמודו, כי אין הכוונה באמצע תלמודו, אלא דווקא כשהוא שונה. אלו שני דינים שונים, כשהאדם שונה במשנה הוא עלול להתבלבל בין חייב לפטור ולהחריב את העולם, אולם כשהוא עסוק בתלמוד הוא מלכתחילה ובמכוון באופן הדומה לבלבול, יש ה"א ויש מסקנה והרבה סברות וצדדים, וממילא לפי הפשט אין נזק אם הוא מברך ברכת האילנות. אולם בעומק הדבר, באמת יש תועלת בכך שכל דבר שהאדם רואה ונפגש הוא מחבר אותו לתלמודו, כי התלמוד זה החיבור של כל המציאויות יחד, וזה מוסיף ומפרה את בחינת התלמוד, כי כל סוגיה בש"ס שייכת למושגי ה'עץ' בתלמוד, ולמושגי ה'דרך' ולמושגי ה'נוי', וכל דבר שמתחדש ובא הוא חלק מהתלמוד.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' אפריל 26, 2024 5:51 pm
על ידי אבי-העזרי
ובאמת הלשון: מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו תואמת ללשון של המשנה שלאחריה (אבות ג ז-ח),
השוכח ד"א ממשנתו מעלה עליו עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו, (וגם הרצף אינו מקרי).
ולפ"ז הדיון שהועלה באשכול חרוזים - ליקוי חמה המלא האם מותר להפסיק הלימוד לצורך ראיית הליקוי, כלל אינו מתחיל.

Re: איידי דזוטר מירכס - דברים בטלים בביהמ"ד

פורסם: ה' מאי 02, 2024 10:09 am
על ידי אבי-העזרי
סמוך ונראה לזמן קיץ הבעל"ט - תובנה מעניינת מחכם עובדיה זצ"ל.
חתנו הגר"א בוטבול (שמעתי ממנו) שאלו,
להמובא בשו"ע שקדושת ביהמ"ד גדולה מקדושת ביהכ"נ, אולי נוציא הוראה שאסור לדבר בכולל.
(שים לב; השאלה לא היתה מצד ביטול תורה, אלא מצד קדושת ביהמ"ד).
ענה לו הרב, ת"ח מותר להם לאכול ולשתות בביהמ"ד כיון שזה לצורך הלימוד, שלא יצטרכו לצאת ועי"כ יתבטלו מלימודם.
לכן אברכים שלומדים כל היום, צורך הלימוד הוא גם לדבר באמצע (כך טבע האדם), ואם נורה להם לצאת כל פעם החוצה לדבר, יש בזה ביטול תורה, לכן שידברו בביהמ"ד (כמו שאוכלים ושותים בביהמ"ד). כמובן כל עוד והדבר בגדר צורך, ולא בגדר שיחה בטלה.
וכל אחד יבדוק בנפשו.
ובדרך אגב: שמעתי בהקשר דומה בשם הרב שטיינמן,
ששאלוהו אולי להעסיק אדם מיוחד שיכין קפה ותה לאברכים ויגיש להם,
שלא יצטרכו לצאת באמצע הלימוד להכין (מצד ביטול תורה).
והשיב, היציאה החוצה, ההתרעננות, והדיבור בחדר תה, זה בבחינת צורך.
(כמובן הכל בגבול הטעם הטוב).
קיץ כשר ושמח.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ה' מאי 02, 2024 10:42 am
על ידי בן המחבר
פעם ופעמיים בכל יום היה ר' מענדל אטיק זצ"ל נדחק לחנותו של יצחק ברסקה ז"ל, עומד בין העומדים ומצטופף בין המצטופפים, וכשהגיע תורו ביקש טיים, פרע מחירו, פרע חפיסתו ויצא. אמרו לו ילמדנו רבינו וכי אין מזומנת בכיסו מעה לקנות לו כמה חפיסות בבת אחת. אף הוא אמר להם: הקנייה עצמה היא חלק מהעניין.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ש' מאי 04, 2024 9:47 pm
על ידי איש_ספר
עמודי אור חזר בו.jpg
עמודי אור חזר בו.jpg (171.59 KiB) נצפה 1837 פעמים


אמרי שלום לר"ש שפירא מטלז קליוולנד.

(מי האיש?)

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: א' מאי 05, 2024 2:19 pm
על ידי עושה חדשות
יערות דבש דרוש יב.png
יערות דבש דרוש יב.png (50.06 KiB) נצפה 1757 פעמים

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' מאי 17, 2024 2:19 am
על ידי עושה חדשות
החינוך שעד - ועל כן כדי להכניע היצר גם כן נצטוה לגלח כל שערו במלאת ימי נזרו ולא הורשה לתקן אותם וליטול מהם קצת, כדי שלא ישוב יצרו עליו כאשר בתחילה, אבל נתחייב לגלחם מכל וכל, כי אין ספק שהשער הגדול ביותר או הגילוח הגמור יפסיד תואר האדם.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' מאי 17, 2024 4:49 pm
על ידי עושה חדשות
גיליון הש"ס לרעק"א שבת כא - אין מדליקין מ"ט לפי שאין מדליקין. כעין זה עירובין דף לו ע"א מו"ק דף כו ע"ב גיטין דף ס' ע"א נדה דף ס' ע"א וכן בלשון התורה ויקרא כ"ב אשר יהיה בו מום לא יקרב כי כל איש אשר בו מום לא יקרב ועיין ריטב"א קידושין דף ו' ע"ב ד"ה ה"ג.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' יוני 10, 2024 12:16 am
על ידי עושה חדשות
רמ''ד וואלי.png
רמ''ד וואלי.png (31.83 KiB) נצפה 1369 פעמים

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' יוני 18, 2024 12:51 pm
על ידי הביבליופיל
בטל תורה סוטה יז: ציטט המחבר פנים יפות בהעלותך שכהן קרוב אסור להשקות סוטה. דבר זה לא נמצא בפ"י כלל, וכנראה נתחלף לו למחבר בקומץ המנחה פ' קרח שם אי' זה.
ורגלים לדבר, שנדפס בוורשה תרס"ג על החומש יחד עם הפנים יפות.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' יוני 18, 2024 4:55 pm
על ידי י. אברהם
הביבליופיל כתב:בטל תורה סוטה יז: ציטט המחבר פנים יפות בהעלותך שכהן קרוב אסור להשקות סוטה. דבר זה לא נמצא בפ"י כלל, וכנראה נתחלף לו למחבר בקומץ המנחה פ' קרח שם אי' זה.
ורגלים לדבר, שנדפס בוורשה תרס"ג על החומש יחד עם הפנים יפות.

כן העיר המהדיר במהד' תשע"ה שם הערה תנו

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' יולי 02, 2024 8:57 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:חיי אדם כלל קנה -
מזמור לתודה [תהלים ק], פירש"י לאמרו על קרבן תודה וצריך עיון, שהרי בערכין פ"ב [יא, ב] וכן פסק הרמב"ם בפ"ב מהל' כלי המקדש דאין אומרים שירה אלא על חובת צבור. וכן כתב התוס' בהדיא שם [ד"ה עולות נדבה] דעל קרבן יחיד אפילו על חובתו, אין אומרים שירה. ונראה לי דכוונת רש"י על פי מה שכתב הרמב"ם סוף הלכות מעשה הקרבנות, בשעת סמיכה מתוודה על חטאת עון חטאת וכו', ועל תודה ושלמים נראה לי שאינו מתוודה, אלא אומר דברי שבח ע"ש. וזהו כוונת רש"י שבשעת סמיכה אומר על תודה, מזמור לתודה.
וראה מה שהאריך בזה הגריח"ס ב'מקבציאל' כח - תש"ס.


בתולדות יצחק פ' ויקרא כתב:ויש לנו הקדמה שכל המצות צריך לעשותם בשמחה, שבזה נדע שיש לו בקנין אותה המצוה, כמו שנתבאר במקומו ולזה אמר [דברים כח מז - ח] תחת אשר לא עבדת את יי' אלהיך בשמחה ועבדת את אויביך, שאין העונש בעבור שלא עבד, אלא בעבור שלא עבדו בשמחה, ואם כן איך אפשר שיקריב הקרבן בשמחה ובעצבון שהם הפכים. התשובה, הלויים משוררים בשעת הקרבת הקרבן, לפי שהדברים הרוחניים מקבלים גודל ושמחה בניגון ושיר, ולכן אמר הקדוש ברוך הוא החוטא יתודה כשיביא קרבנו, שהשב בתשובה צריך הכנעה, ולפי שכל מצוה צריך שמחה, ינגנו הלויים במקום הבעלים ויהיה נחשב כאלו הבעלים שמחים.
וצ"ע.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' יולי 05, 2024 5:14 pm
על ידי עושה חדשות
מאירי ברכות כז:
כל שאפשר לאדם להרחיק מן המחלוקת ראוי לו להרחיק וכל שכן הגדולים ובני המעלה וכל שכן הצבור ואף כשהכרח מביאם לחלוק ולהעביר הנכבד משררתו אין ראוי להם ליתנה לאותו שבשבילו אירע לו דבר זה אף על פי שהוא ראוי לכך מפני שבזו יש למועבר חלישות הדעת יתרה והוא שאמרו כאן מאן נוקים נוקמיה לר' יהושע הוה ליה בעל דבר וכן מצינו במחלוקת של קרח אמור אל אלעזר בן אהרן וירם את המחתות ולא רצה הקדוש ברוך הוא לומר כן לאהרן עצמו כדי ללמד דרך ארץ בכך אלא בוררים להם אחר גדול והגון בכל דבר וממנין אותו ומשמנוהו אין מורידים אותו בלא טענה אא"כ יסכימו להחזיר את הראשון ואף בזו מניחים לו מקום להיותו חולק עמו בכבודו ולהיותו אצלו כעין שותף וחבר.

Re: דבר צחות מהשאגת אריה - דור שכולו חייב

פורסם: ב' יולי 15, 2024 4:23 pm
על ידי שבע
ושמעתי מהגאון המפורס' מ' ארי' ליב אב"ד דק"ק מיץ דרך הלצה
אין בן דוד בא אלא דור שכולו זכאי או כולו חייב
ולכאורה חייב אמאי

אך רשע מותר לשנאתו
והעיקר צריך שלא יהי' שנאת חנם

וזה שאמרו 'דור שכולו חייב'
אז מותר לשנוא זה את זה
ולא יהי' שנאת חנם

Re: Re: דבר צחות מהשאגת אריה - דור שכולו חייב

פורסם: ב' יולי 15, 2024 4:45 pm
על ידי שבע
ב.
וכמ"ש לעיל הלצה מהגאון מ' ארי' ליב ר"י ואב"ד דק"ק מעץ
ששמעתי ממ"ו הרב נ"י שמואל קדנווער ששמע מהגאון הלז
על גמ' אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב

והקשה
זכאי לחי[י]
דור שכולו חייב אמאי

ותירץ
שאמרו בגמ' שרשע מותר לשנוא אותו
ונמצא לא יהי' עבירה של שנאת חנם בינינו

אף ששאר עבירות לא יתוקנו
והעיקר שלא יהי' העבירה מה שגלו בעבורה
ודפח"ח

Re: שמועה מרבי אברהם אב"ד בריסק - יתוש קדמך

פורסם: ב' יולי 15, 2024 4:56 pm
על ידי שבע
וכמ"ש מהרב הגאון מ' אברהם אב"ד דק"ק בריסק
שאמר דרך מוסר שאמרו בגמ' למה נברא אדם בערב שבת
אם יתגאה אומרים לו יתוש קדמך

ואמר הרב הגאון הנ"ל
שהוא מוסר

שהרי גיהנם קדם לבריאת העולם
ואם ירצה אדם להתגאות והוא הראש ואבי אבות הטומאה לכל העבירות
אומרים לו הרי יש גיהנם שקדמך ותבא בגיהנם

אך יאמר(ו) לו היצה"ר
הרי עונש רשעים בגיהנם שנים עשר חודש
ואם כן סוף כל סוף תבא לעה"ב
ותדון בגיהנם ואתה תחטא עבור שנה א' כל ימיך

אך להשיב לו הרי יש גיהנם
אם מת בלא תשובה ח"ו נדון לדורי דורות
ואמרו גבי יתוש: מעיילנא אית ביה, מפקנא לית ביה

וזה שאמרו להזכיר לו המוסר
הרי יש גיהנם שהוא דומה ליתוש
ומה תשיב על זה לאבד את נפשו ח"ו לדורי דורות

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ג' יולי 16, 2024 11:36 pm
על ידי שקט
איש_ספר כתב:
עמודי אור חזר בו.jpg


אמרי שלום לר"ש שפירא מטלז קליוולנד.

(מי האיש?)


ראש כולל ופוסק בישיבת טלז קליבלנד. זכרון נפלא, ציטט לי דברים משיעור עיון ששמע מהרג"מ גיפטר מלפני ארבעים שנה. שקדן, 'עוייבד', מסודר להפליא.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' יולי 22, 2024 1:01 am
על ידי עושה חדשות
בפירוש התפילה לרוקח -
ועיקר נסיון האדם בכל יום היא כוונת תפילה, שמדבר למקום פה אל פה, על כן יכוין הירא את דבר ה'.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' יולי 22, 2024 1:10 am
על ידי ברשילא
ט"ז אורח חיים סימן מד ס"ק א:

כי לא ניתנה תורה למלאכי השרת או דוקא לבני אדם חכמים ביותר...

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 9:16 pm
על ידי ברשילא
שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן סימן רפח ד"ה שמא יקשה
הא למדנו: שכמה פנים של אמת לתורה.

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 9:18 pm
על ידי ברשילא
"לא מצא ידיו ורגליו"
בניהו בן יהוידע עירובין נד ע"א
...דלימוד העיון והסברא נקרא ידים. מפני שבזה הלימוד נושאין ונותנין ונלחמין במלחמתה של תורה, אך לימוד הגרסא נקרא רגלים, כי הרגלים הם העמודים שמעמידין את הגוף, כן הגרסא בה יהיה עמידתה של תורה וקיומה אצל האדם דהכל צריכין למרי חטייא, ואם לא ילמוד תחלה הגרסא לא יוכל ללמוד העיון והסברא...
ובזה פרשתי בס"ד הטעם שדרכן של חכמים לומר על הטועה בדברי תורה לא מצא ידיו ורגליו בבית המדרש, פירוש שאין לו השגה וידיעה לא בלימוד העיון והסברה המכונה בשם ידים, ולא בלימוד הגרסא המכונה בשם רגלים....

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 10:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברשילא כתב:"לא מצא ידיו ורגליו"
בניהו בן יהוידע עירובין נד ע"א
...דלימוד העיון והסברא נקרא ידים. מפני שבזה הלימוד נושאין ונותנין ונלחמין במלחמתה של תורה, אך לימוד הגרסא נקרא רגלים, כי הרגלים הם העמודים שמעמידין את הגוף, כן הגרסא בה יהיה עמידתה של תורה וקיומה אצל האדם דהכל צריכין למרי חטייא, ואם לא ילמוד תחלה הגרסא לא יוכל ללמוד העיון והסברא...
ובזה פרשתי בס"ד הטעם שדרכן של חכמים לומר על הטועה בדברי תורה לא מצא ידיו ורגליו בבית המדרש, פירוש שאין לו השגה וידיעה לא בלימוד העיון והסברה המכונה בשם ידים, ולא בלימוד הגרסא המכונה בשם רגלים....

יישר כח! פירוש מעניין!
והזמן גרמא, כשהעם אומר שצוות החיפוש אחרי מוחמד דף ימ"ש "לא מוצא את ידיו ואת רגליו"...

Re: איידי דזוטר מירכס

פורסם: ו' אוגוסט 16, 2024 5:34 am
על ידי פולסברג
מתוך ספרו של ר' מנשה קליין בעל המשנה הלכות. לא יאומן: האדמו''ר מפשעווארסק מגיד מישרים בyoung israel. היו ימים...