עמוד 6 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:11 pm
על ידי יאיר
מעיין כתב:א"צ רמז רק עיון על אתר
ואעפ"כ אתן רמז
ונוקב שם י'


כוונתך לאסתר פרק ז פס' י?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:20 pm
על ידי מעיין
לא התכוונתי על זה ברמיזתי מ"מ יפה התכוונת שיש לעיין בפסוק ההוא ובסביב ליריאיו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:47 pm
על ידי יאיר
אין לי שום כיוון..
לתועלת המנסים לפתור נכונה:
פרק ז:
"ה ויאמר המלך אחשורוש, ויאמר לאסתר המלכה: מי הוא זה ואי-זה הוא, אשר-מלאו לבו לעשות כן. ו ותאמר אסתר--איש צר ואויב, המן הרע הזה; והמן נבעת, מלפני המלך והמלכה. ז והמלך קם בחמתו, ממשתה היין, אל-גנת, הביתן; והמן עמד, לבקש על-נפשו מאסתר המלכה--כי ראה, כי-כלתה אליו הרעה מאת המלך. ח והמלך שב מגנת הביתן אל-בית משתה היין, והמן נפל על-המטה אשר אסתר עליה, ויאמר המלך, הגם לכבוש את-המלכה עמי בבית; הדבר, יצא מפי המלך, ופני המן, חפו. ט ויאמר חרבונה אחד מן-הסריסים לפני המלך, גם הנה-העץ אשר-עשה המן למרדכי אשר דבר-טוב על-המלך עמד בבית המן--גבה, חמשים אמה; ויאמר המלך, תלהו עליו. י ויתלו, את-המן, על-העץ, אשר-הכין למרדכי; וחמת המלך, שככה."
פרק ח:
א ביום ההוא, נתן המלך אחשורוש לאסתר המלכה, את-בית המן, צרר היהודיים (היהודים); ומרדכי, בא לפני המלך--כי-הגידה אסתר, מה הוא-לה. ב ויסר המלך את-טבעתו, אשר העביר מהמן, ויתנה, למרדכי; ותשם אסתר את-מרדכי, על-בית המן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:55 pm
על ידי מעיין
בסביב ליריאיו לא התכוונתי לפסוקים הסמוכים
אלא לשלטי הגבורים שתלוי זיינם עליה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 11:48 pm
על ידי יאיר
מעיין כתב:בסביב ליריאיו לא התכוונתי לפסוקים הסמוכים
אלא לשלטי הגבורים שתלוי זיינם עליה


אתה המפרשים?

שמע, זה לא הולך..
או שתתן עוד רמז או שתסביר את הרמז הקודם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 12:12 am
על ידי דראל
חכם באשי כתב:קול אומר קרא,
אכן קולך אומר קרא-קרא כעורב, אבל לפני שהינך שופך חמתך, עיין נא במה שמדובר כאן:
דראל הביא את תרגום השבעים כסייעתא לפרשנות של המלבי"ם, לא כעֵד נוסח אחר למקרא.
ולכך אף אני התכוונתי, באומרי שגדולי עולם הביאו את תרגום השבעים. הם הביאוהו כסיוע פרשני.


ומצדיקי ככוכבים לעולם ועד, ומלמדי החובה, יהי רצון שלא ישולם לכם כמידתכם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 7:37 am
על ידי חנבין
חכם באשי כתב:חנבין,
את תרגומו-פירושו של הירונימוס כמעט ולא הביאו חכמי ישראל המקובלים, למיטב ידיעתי (חוץ מכמה חכמים איטלקיים ש'ישבו על הגדר'; משהו כזה...),
כנראה בגלל היותו כומר (שונא ישראל) אשר גם עיוות את הפרשנות כדי להוכיח את 'צדקת' האמונה הנוצרית. והדברים עתיקים.

אציין שני ראשונים שרומזים להירונימוס, ציין לי אתה כנגד זה שניים שרומזים לשבעים, הרי לדבריך יש הרבה יותר איזכורים של השבעים מאשר להירונימוש, אזי אם לי יש שתיים שעולים כרגע בדעתי ומן הסתם יש הרבה יותר, לך צריך להיות לפחות שתיים:
אבן עזרא בראשית לז לה
ופה טעה המתרגם לתועים שתרגם שאולה גיהנם
רמב"ן בראשית מא מה
וכן עשו הנוצרים המעתיקים
גם בויכוח הרמב"ן מוזכר גירונימוש במפורש, אבל שם מפי הנוכחים בויכוח שהזכירו אותו לסיעתא לרמב"ן, ומטבע הדברים שיזכירו אותו, ולא אחשב אותו כאן כאילו הרמב"ן הזכירו בכתביו.
כעת אני שואל האם יש שתיים כנגד שתיים. ובאותה הזדמנות אשמח אם תראה היכן התיחסו לתרגום הנ"ל בכבוד.
תוספת מאוחרת: וכן בס' העקרים מאמר ג פכ"ה גם כן מוזכר גירונימו, אבל שם לצרכי פולמוס, לא בענין פרשני טהור.

ובכאן טעה גירונימו המעתיק לנוצרים שהעתיק "תמימה" - בלתי בעלת מום, ועשה כן כדי שלא ייוחס לתורת משה שהיא שלמה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 8:13 am
על ידי יאיר
חנבין כתב:
חכם באשי כתב:חנבין,
את תרגומו-פירושו של הירונימוס כמעט ולא הביאו חכמי ישראל המקובלים, למיטב ידיעתי (חוץ מכמה חכמים איטלקיים ש'ישבו על הגדר'; משהו כזה...),
כנראה בגלל היותו כומר (שונא ישראל) אשר גם עיוות את הפרשנות כדי להוכיח את 'צדקת' האמונה הנוצרית. והדברים עתיקים.

אציין שני ראשונים שרומזים להירונימוס, ציין לי אתה כנגד זה שניים שרומזים לשבעים, הרי לדבריך יש הרבה יותר איזכורים של השבעים מאשר להירונימוש, אזי אם לי יש שתיים שעולים כרגע בדעתי ומן הסתם יש הרבה יותר, לך צריך להיות לפחות שתיים:
אבן עזרא בראשית לז לה
ופה טעה המתרגם לתועים שתרגם שאולה גיהנם
רמב"ן בראשית מא מה
וכן עשו הנוצרים המעתיקים
גם בויכוח הרמב"ן מוזכר גירונימוש במפורש, אבל שם מפי הנוכחים בויכוח שהזכירו אותו לסיעתא לרמב"ן, ומטבע הדברים שיזכירו אותו, ולא אחשב אותו כאן כאילו הרמב"ן הזכירו בכתביו.
כעת אני שואל האם יש שתיים כנגד שתיים. ובאותה הזדמנות אשמח אם תראה היכן התיחסו לתרגום הנ"ל בכבוד.
תוספת מאוחרת: וכן בס' העקרים מאמר ג פכ"ה גם כן מוזכר גירונימו, אבל שם לצרכי פולמוס, לא בענין פרשני טהור.

ובכאן טעה גירונימו המעתיק לנוצרים שהעתיק "תמימה" - בלתי בעלת מום, ועשה כן כדי שלא ייוחס לתורת משה שהיא שלמה

viewtopic.php?f=7&t=4039&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 8:16 am
על ידי יאיר
אשכול אביעה חידות
מעיין כתב:לבקשת יאיר שלא לסטות האשכול
אחזור על שאלתי
להסב את האשכול על מכונו
מעיין כתב:עם מי התכונן המן להפגש בעת צליבתו?

מעיין כתב:א"צ רמז רק עיון על אתר
ואעפ"כ אתן רמז
ונוקב שם י'

יאיר כתב:
מעיין כתב:בסביב ליריאיו לא התכוונתי לפסוקים הסמוכים
אלא לשלטי הגבורים שתלוי זיינם עליה


אתה מתכוון למפרשים?

שמע, זה לא הולך..
או שתתן עוד רמז או שתסביר את הרמז הקודם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:19 pm
על ידי מעיין
אתן רמז נוסף
'שניות מדברי סופרים'

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:23 pm
על ידי חנבין
מעיין כתב:א"צ רמז רק עיון על אתר
ואעפ"כ אתן רמז
ונוקב שם י'

נראה שאתה מתכוין לזה ששמו יוצא מר"ת הפסוק הנ"ל, ולכן גם נקטת צליבתו, אך אינני יודע מה הקשר להמן, ומה רואים בענין בעיון על אתר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:27 pm
על ידי מעיין
חנבין, אתה מתקרב
רק צריך לעיין, בהנלוים להמגילה
אם תחפש תמצא
א"צ לזה להרחיק לכת עד תרגום השבעים...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:38 pm
על ידי חנבין
מעיין כתב:חנבין, אתה מתקרב
רק צריך לעיין, בהנלוים להמגילה
אם תחפש תמצא
א"צ לזה להרחיק לכת עד תרגום השבעים...

אתה מתכוין שהתרגום שלנו נוקט לשון צליבה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:42 pm
על ידי מעיין
מתקרב, אבל א"א לי לפרש בהדי'
מפני יראת הצענזור...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:49 pm
על ידי חנבין
מעיין כתב:מתקרב, אבל א"א לי לפרש בהדי'
מפני יראת הצענזור...

מהתרגום אין הוכחה דוקא לזה כי כך כל לשון תליה, בלשון ארמי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:54 pm
על ידי יאיר
כל מה שכתבתם חשבתי כולל הימח שמו אבל לא הבנתי היכן זה רמוז בדיוק.

א"כ התשובה היא יש"ו אך צריך לדעת היכן רמוז.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 5:56 pm
על ידי מעיין
אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:02 pm
על ידי יאיר
כוונתך למילים "לאכסנדיא דבר פנדירא"?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:03 pm
על ידי חנבין
מעיין כתב:אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

מה זה אכסנדריה?
כך היה כינוי של העיר אלכסנדריה אצל חלק מהמחברים ויש גירסאות דגרסי להדיא לאלכסנדריה
מה הקשר?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:04 pm
על ידי יאיר
חנבין כתב:
מעיין כתב:אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

מה זה אכסנדריה?
כך היה כינוי של העיר אלכסנדריה אצל חלק מהמחברים ויש גירסאות דגרסי להדיא לאלכסנדריה
מה הקשר?

בן פנדירא הוא יש"ו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:05 pm
על ידי חנבין
יאיר כתב:
חנבין כתב:
מעיין כתב:אם אין מבינים רמז - עיין בתרגום שני

מה זה אכסנדריה?
כך היה כינוי של העיר אלכסנדריה אצל חלק מהמחברים ויש גירסאות דגרסי להדיא לאלכסנדריה
מה הקשר?

בן פנדירא הוא יש"ו
זה ברור והבנתי מיד כשראיתי דברי התרגום שני אבל מה זה אכסנדריה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:07 pm
על ידי חנבין
ראיתי באחד התרגומים לתרגום שני: למחיצתם של הנתלים
אבל לא זכור לי שאכסנדריה זו מחיצה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:09 pm
על ידי יאיר
יש"ו למד כשפים באלכסנדריה של מצרים. שבת קד: (ושם נקרא בן סטדא ועיי"ש תוס').

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:10 pm
על ידי מעיין
נו? זה הי' כל כך קשה
ונוקב שם י' - ר"ת ישו
כתוב בתרגום שהיא נלוה על המגילה
ולא כתבתי מפרשים שתרגום אין ממש מפרש ,ולא תרגום שלא לגלות בהדי' כמובן, רק א' משלטי הגבורים
והוא שניו"ת מדברי סופרים - תרגום שני

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:11 pm
על ידי חנבין
יאיר כתב:יש"ו למד כשפים באלכסנדריה של מצרים. שבת קד: (ושם נקרא בן סטדא ועיי"ש תוס').

יפה, דוקא שם כתבו התוס' שאין זה אותו האיש אבל בחגיגה כתבו שכן. עכ"פ התרגום שנקט בן פנדירה סבור כתוס' בחגיגה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:12 pm
על ידי יאיר
כן..היה קשה.. :)

מעניין שיש"ו השביע כל האילנות (בשם המפורש) שלא יסכימו שיתלה עליהם (כך ב"תולדות יש"ו")
ואילו אצל המן לא רצו גם בלי השבעה..

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:14 pm
על ידי מעיין
למתמיהים הרי המן הי' זמן רב לפני ישו
אף שיש דברים בגו
ואציין ברצו"ה
מ"מ לענ"ד הוא ליצונתא דעבודה זרה שכותבי התרגום הליצו משתיהם יחד...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:15 pm
על ידי יאיר
אגב..מי שיקרא את "תולדות יש"ו" בספר "סדר יעקב וב"אוצר ויכוחים" (ויש לי עוד קבצים) יבין היאך אותו האיש הצליח לשטות בהמון ויבין מהיכן נובעים מנהגיהם..מעניין ומומלץ!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:16 pm
על ידי יאיר
מעיין כתב:למתמיהים הרי המן הי' זמן רב לפני ישו
אף שיש דברים בגו
ואציין ברצו"ה
מ"מ לענ"ד הוא ליצונתא דעבודה זרה שכותבי התרגום הליצו משתיהם יחד...

אכן זו היתה הסיבה שלא חשבתי שהכיוון הזה נכון..(איך פגשו אם היה אחריו..).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:19 pm
על ידי מעיין
אבל שקר!!
ודי למבין עיין בקובץ עץ חיים שיצא לאור לאחרונה... ויש הרבה בלבולים בתולדתו ובענין אי תרי יש"ו הוו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:28 pm
על ידי יאיר
מה שקר?

"תולדות יש"ו"? יש 4 גרסאות לספר (וכן יש לו כ-5 שמות)..
אולי לא הכל שם נכון אבל ודאי שהרבה דברים שם נכונים.

ותרי יש"ו הוי, ע"כ אנו חייבים לומר. (שאל"כ יש סתירות בגמ').

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:33 pm
על ידי חנבין
מעיין כתב:אבל שקר!!
ודי למבין עיין בקובץ עץ חיים שיצא לאור לאחרונה... ויש הרבה בלבולים בתולדתו ובענין אי תרי יש"ו הוו

אני יותר מתפלא על סדר המלכים שעלו על כסא שלמה, לפי התרגום שני (פרק א פסוק ב):
נבוכדנצר שבהו
אלכסנדר מוקדון נטלו למצרים
שם נפל בידי שישק מלך מצרים (שהיה לפני נבוכדנצר ואין לומר שזה אחר הנקרא כך שהרי מבואר שם שזה פרעה ששבר רגלו כשניסה לעלות על הכסא)
אנונפיוס בן אנטיוכוס נטלו ממצרים (מי זה?)
כשבטלה מלכותו נטלו כורש (לכאורה קודם בכל מקרה לבן אנטיוכוס)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 6:50 pm
על ידי יאיר
רוצים לפתוח על זה אשכול? :) [שלא יאמרו שהתפזרנו מנושא האשכול...].

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' פברואר 22, 2011 7:09 pm
על ידי מעיין
יאיר כתב:
מעיין כתב:למתמיהים הרי המן הי' זמן רב לפני ישו
אף שיש דברים בגו
ואציין ברצו"ה
מ"מ לענ"ד הוא ליצונתא דעבודה זרה שכותבי התרגום הליצו משתיהם יחד...

אכן זו היתה הסיבה שלא חשבתי שהכיוון הזה נכון..(איך פגשו אם היה אחריו..).


הא לכם הקושי' וההערה מספר מגלה עפה נדפס בסוף אהבת יונתן ויקרא [בילוגריי תרצה]
בר פנדירא.jpg
בר פנדירא.jpg (117.53 KiB) נצפה 11059 פעמים


ומספר תורת יחיאל לרע"י שלעזינגער

בר פנדירא ב.jpg
בר פנדירא ב.jpg (195.22 KiB) נצפה 11058 פעמים


ולכאורה צריך להוסיף שנכתב כליצונתא דעבודה זרה, מ"מ שיחת ת"ח צריכה לימוד גם אם נכתב כליצונתא דע"ז, והוא כדברי הגאון רע"י דהם בחינה א' מבחינת הגלגול.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 23, 2011 8:14 am
על ידי יאיר
יאיר כתב:תזכורת: מי הם מחמד (מ"ם בפתח חי"ת בשוא), קלמנה, קנונתו והויה?


נו מעיין עכשיו תורך..וזה קל מאוד...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 23, 2011 6:36 pm
על ידי מעיין
זה באמת קל מאחר שכבר כתבת התשובה ולא רציתי לטרוח מ"מ לבקשתך אעלה לכאן

מהאברבנאל

אברבנאל.jpg
אברבנאל.jpg (44.13 KiB) נצפה 11007 פעמים


ומ'למכסה עתיק' מהגרשי"ח קניבסקי

למכסה עתיק.jpg
למכסה עתיק.jpg (27.7 KiB) נצפה 11007 פעמים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 23, 2011 6:46 pm
על ידי יאיר
שכוייח!
עכשיו כולם יודעים..

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' פברואר 23, 2011 7:03 pm
על ידי מעיין
היכי תמצא, אכילה אחת יחייב לברך אחריו עשרים ברכות?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' פברואר 27, 2011 12:41 pm
על ידי חנבין
מעיין כתב:היכי תמצא, אכילה אחת יחייב לברך אחריו עשרים ברכות?


אומרים הבדלה בחונן הדעת, ואם טעה ולא הבדיל משלים תפלתו ואינו חוזר, מפני שצריך להבדיל על הכוס. ואם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור ולהבדיל בתפלה. (שו"ע או"ח סי' רצד סעיף א)


מכאן שמי שלא הבדיל לא בתפילה ולא על הכוס ואכל משהו נתחייב בברכה אחרונה על מה שאכל, ועוד י"ט ברכות של תפילת שמ"ע כולל ולמלשינים.
יש למצא אפילו יותר, אילו אכל לחם, נתחייב בד' ברכות של ברכה"מ כולל הטוב והמטיב ועוד י"ט ברכות שמו"ע, ס"ה כ"ג ברכות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' פברואר 27, 2011 2:09 pm
על ידי יאיר
חנבין כתב:
מעיין כתב:היכי תמצא, אכילה אחת יחייב לברך אחריו עשרים ברכות?


אומרים הבדלה בחונן הדעת, ואם טעה ולא הבדיל משלים תפלתו ואינו חוזר, מפני שצריך להבדיל על הכוס. ואם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור ולהבדיל בתפלה. (שו"ע או"ח סי' רצד סעיף א)


מכאן שמי שלא הבדיל לא בתפילה ולא על הכוס ואכל משהו נתחייב בברכה אחרונה על מה שאכל, ועוד י"ט ברכות של תפילת שמ"ע כולל ולמלשינים.
יש למצא אפילו יותר, אילו אכל לחם, נתחייב בד' ברכות של ברכה"מ כולל הטוב והמטיב ועוד י"ט ברכות שמו"ע, ס"ה כ"ג ברכות.

יפה מאוד!
וזה דוקא בכזית. (ז"א יש מציאות של 19/20/23 ברכות).