מן הדרום כתב:מתי יגיע גליון נ"ג? מחכים
ישר כוחכם
בעז"ה במוצ"ש
מן הדרום כתב:מתי יגיע גליון נ"ג? מחכים
ישר כוחכם
סקירה
מדברי התורה שבגיליון זה:
באוצר הגנזים: ביאור חדש מהנודע ביהודה בעניין צדיק נתפס בעון הדור, קונטרס הקנס לגר"ש שקופ - גירסא אחרת מועתקת בכת"י עם הוספות, מכתב מהג"ר חיים עוזר גרודז'נסקי בעניין דיחוי בנפגם המזבח, כלים הנעשים מעצמות העוף לגבי קבלת טומאה ובדין פשטה בבהמת יהודי ונכרי, מכתב מהג"ר ראובן כץ בדין צווי ירושה לקראים.
שרי החמישים: שיחה בעניין מעלת קרבנו לפני הר סיני – פנים בפנים דיבר ה' עמכם, הערות על ספר פסח לה', בדין עד אחד בקידושין מתי יש לחוש לו, בעניין עדות בקידוש החודש ולא תהיה שמיעה גדולה מראיה.
מעניינא דיומא: בעניין איסור הקזת דם בערב חג השבועות, במעלת התורה הקדושה מדברי רבותינו ז"ל, הערה בראיית האחרונים שיוצאים ידי מצות שמחת יו"ט באכילת בשר עוף, קריאת התורה כמעמד הר סיני במהדורה זוטא וחידושים העולים מזה לעניין הלכה, בגדר חיוב ברכת התורה "מעולה שבברכות".
אורח חיים: מאמר מחודש בעניין שיעור המיל והיוצא מזה לעניין זמני היום, בעניין זמן הנץ ושקיעת החמה במישור או בגובה ולמעשה מתי זמנם ביישוב מעלה מכמש, בגדר הפסק בין ברכה לאכילה מתי נחשב צורך הסעודה, בגדר איסור קריאת שטרי הדיוטות בשבת, הבנת מהות מלאכת לש ובירור גדרי גיבול בדבר שאינו ב"ג (ח"ב), אם מותר להרגיע כאבי בטן עם בקבוק חם ובענייני רפואה בשבת, בעניין שימוש בעירוב בערי זמננו צדדים חדשים לקולא ולחומרא.
יורה דעה: מאמר על שיעור הגריס, מאמר תגובה בעניין האם צריך כוונה במצות צדקה, מאמר מקיף על מקום הטפת דם ברית, בדין טיסת כהן על קברי קראים.
חושן משפט: בנידון הקצוה"ח בעניין עדים זוממים באיסורים ועוד, בשאלה אם מותר להחזיר למוכר בגד שהשתמשו בו מעט, ביאור ההבדלים בפירוש רש"י בשני הסוגיות בעניין פלגא נזקא קנסא.
אבן העזר: מאמר תגובה בשאלה אם צריך כוונה לקידושין.
בהמשך הגיליון: מאמר מקיף המברר את שיטות הראשונים והאחרונים בדין קדושת שביעית בפירות נכרים, בעניין בניית וחנוכת מזבח בטומאה, ביאור יחסי הכוחות בכוחות המבררים בש"ס, בעניין מצוה הבאה בעבירה.
ירחון האוצר כתב:בס"ד
ירחון האוצר - גיליון נ"ג
כתב העת האלקטרוני לכל מקצועות התורה
סקירה
מדברי התורה שבגיליון זה:
באוצר הגנזים – אוצרות מתורתם של ראשי הישיבות זצ"ל: הג"ר נפתלי טרופ, הג"ר ברוך בער ליבוביץ, הג"ר אלחנן וסרמן, והג"ר חיים שמואלביץ. ומגנוזות רבני פרס זצ"ל, שירה למאורעות אנוסי משהד מאת ח"ר שלמה משיח – כולל מבוא מקיף לתולדותיו, ודרשת מוסר על חובת שמירת השבת מאת ח"ר מרדכי אקאלר.
שרי החמישים – מאמרים מדיינים וראשי ישיבות שליט"א בכל הד’ טורים: בעניין תוקפו של המנהג שלא שלא לשמוע מוזיקה בימי בין המיצרים, ספיה"ע ותעניות. בדין קטן שנימול באיסור כשהיה ספק סכנה, האם יצאו י"ח מילה לכ"ע. בעניין בל תוסיף ומצוות צריכות כוונה. בעניין החיוב להעיד עדות שיודע. פסק דין בשאלת היתר גרושה להינשא לכהן מפני שבעלה הראשון סבל מבעיות נפשיות. נוסח כתובת אשה מספר השטרות לרה"ג, עם הערות והגהות מכת"י.
אורח חיים – בירור שיעור הטלית קטן הכשר לברכה, תגובה למאמר בגיליון הקודם בעניין שיעור המיל, תגובה למאמר בעניין חישוב זמן שקיעת החמה, מאמר מקיף בשיטות הראשונים והאחרונים והמנהג למעשה בעניין צורת הכריעה בתפילת י"ח, בשאלה האם מותר להפוך בית תיפלה של נוצרים לבית הכנסת ובית מדרש, ביאור בדברי האול"צ זצ"ל (לרגל יומא דהילולא י"ט תמוז) בעניין ברכת מעין שלש, חלק ב’ של המאמר המקיף בנדון העירובין בערי זמננו, בירור שיטתו המחודשת של מהר"י וייל לאסור בישול ביו"ט למי שמתענה.
יורה דעה – האם יש לברך ברכת שהחיינו במילת ממזר וכן את שאר ברכות המילה, מאמר מקיף על כשרות עיבוד הגווילים, בשאלה אם מותר לקרא מכתב של עובד זר מחשש שיזיקנו או שמא יש לאסור מחמת חדר"ג.
חושן משפט – בנדון אם מותר להצטרף לקבוצת אנשים שעורכים עליהם ניסויים בחיסונים למחלות כגון קורונה.
חקר ועיון – על יחסם של רבי חיים מוואלוז’ין וגאוני ליטא לפסקי הגר"א המחודשים, ליבון סוגיית הליכה אחר הרוב והסברות בזה, בעניין מקומו של הרגש בענייני הלכה סביב דברי החזו"א זצ"ל ועוד, שיר חריזה של הלכות קידושין.
מעט מים כתב:אם יש מפתח לכל הקובצים של האוצר?
סקירה
מדברי התורה שבגיליון זה:
אוצר הגנזים: בעניין אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט – הגר"ח רבינוביץ ר"י טעלז,
ביאורים בתפילת שמו"ע – הגר"א לאפיאן,
בהלכות שמיטה – הגר"י אדלר רב ביהמ"ד אהבת חסד.
שרי החמישים: מאמר לימים אלו "עולם התוהו וסדר העולם",
בדין חולה ויולדת אם יבדילו בת"ב על יין, בדין שומר ליולדת וחתן האם יכול להיות גוי,
בגדרי חיוב מעילה בקונמות ואם הקונם נחשב לממון הקדש ועוד בדיני נדרים,
מאמר מקיף על מידת הביטחון.
אוצר הזמנים: בשאלה איך יכלו הנביאים לחדש היתר שלא להתענות בזמן ביהמ"ק השני והרי אין נביא רשאי לשנות הלכות,
בירור שיטת רוב הראשונים בדין חולה ויולדת האם הם חייבים להתענות בת"ב,
מאמר מקיף על סעודת המפסקת בשבת ערב ת"ב, עשרים ביאורים בדברי התוס’ על ט"ו באב "יום שהותרו שבטים - פירוש דהיינו יו"ט".
אורח חיים: בדין מים לנט"י שנעשית בהם מלאכה,
בדין תפילת מנחה בבין השמשות [עם מו"מ על מאמרים קודמים בנושא],
האם יש איסור בורר בשבת בהוצאת כף מפח האשפה,
בעניין ההיתרים שנאמרו במלאכת לש בשבת.
יורה דעה: סיכום סדר טהרת הנדה ודיני הרחקות,
סדר עשיית מקוה בזמננו לדעת הראב"ד, חולה וזקן שקשה להם לעמוד
אם הם יכולים לקרוע על מת בישיבה,
מאמר מקיף על השלמת כתיבת מילים מחוץ לדף בכתיבת סת"ם.
חושן משפט: בעניין דעת ומעשה בקניינין,
בעניין קים לי בדרבה מיניה בחיובי ב"א לחבירו.
אבן העזר: זמן הייחוד שחייבים חתן וכלה להתייחד [לנוהגים כן],
מאמר לעיון הדיינים שליט"א המערער על היתרים שונים שנאמרו לפסול קידושין ע"י מציאת פסול בעדים.
זרעים: בעניין קו הגבול הדרומי של אר"י לעניין שמיטה, עד מתי מותר לנטוע אילנות בערב שנת השבע.
סקירה
מאשר ימצא המעיין בגיליון זה:
באוצר הגנזים – שיעור בגדרי מיגו מהגרי"י רבינוביץ בעל הזכר יצחק, שיעור בעניי בירור טענת המאבד לעומת מוחזקות המוצא מהגר"ד רפאפורט בעל המקדש דוד, מכתב מהגרש"ז ברוידא בשיטת הרמב"ם בעניין שבועת מודה במקצתה, מכתב הערות בענייני שופר ושילוח השעיר ועוד מהגר"מ גיפטר, מאמר מקיף מהגר"י יוסף בדינם של גידולי נכרים לעניין מצוות התלויות בארץ.
שרי החמישים – המשך ההדרת ספר השטרות לרב האי גאון בגיליון זה - גט חליצה, בגדר בי"ד להתרת נדרים ובכשרות גר צדק לזה, בביאור דין השו"ע שעל השוכר לקבוע מזוזה.
באוצר הזמנים – מאמר על כח התשובה הנלמד מסיפור החורבן, ומאמר על מצות השמחה במועדים.
באוצר אורח חיים – חקירה בעניין עיטוש בתפילה מתי הוי סימן טוב, בשאלה היכן נוהגים יו"ט שני של גלויות ובדין הגבול הדרומי של אר"י, בעניין חולה בט’ באב מתי יבדיל על הכוס, על יסוד השמחה בט"ו באב.
באוצר יורה דעה – בעניין איסור לא תחנם באיזה גוים נוהג, הערה בעניין כשרות הגוילים הדקים, בדין אשה אם כשרה לקבוע מזוזה.
באוצר חושן משפט – בתוקף מכירה ללא טאבו כיום, תשלום על חניה בכחול לבן, ומאמר על השתלשלות מעשה בכתר-תורה שנגזל במלחמת העולם השניה ואח”כ נדרש ע”י יורש בעליו (כולל תשובות מכת"י הגרי"מ מרגלית זצ"ל, רבה של נווה שאנן).
באוצר אבן העזר – תירוץ לסתירת בתשובת הרשב"א בדין נגיעה בערוה אי הוי דאורייתא או דרבנן, מאמר תגובה בשאלה אם גוי יכול להיות שומר לחתן וכלה.
באוצר זרעים – מאמר מקיף על גבולות אר"י ובפרט לעניין היכן שביעית נוהגת בדרום אר"י (כולל תגובה למאמר בגיליון הקודם).
באוצר חקר ועיון - בהגדרת איסור לא תלך רכיל ומי נחשב בעל לשה"ר לדעת הרמב"ם, ביאור רחב על הפסוק "כי אתם המעט", מאמר על ג’ גירסאות שבש"ס ללימוד מהפסוקים שאדם וחוה נבראו תחילה בגוף אחד, מאמר "פעולה מתמשכת ותהליך דטרמיניסטי בהלכה".
באוצר הספרים - ביאורים והערות לספר קהלות יעקב – סדר זרעים, ומאמר על ספרי הראשונים שהבית יוסף לא הביא את דעתם כסדר.
עניו כמשה כתב:אם אפשר בבקשה
לצרף את כל הגליונות לקובץ מכווץ אחד להורדה ישירה
או להעלות לדרייב שנוכל להוריד את כל הגליונות בבת אחת בבקשה
ירחון האוצר כתב:עניו כמשה כתב:אם אפשר בבקשה
לצרף את כל הגליונות לקובץ מכווץ אחד להורדה ישירה
או להעלות לדרייב שנוכל להוריד את כל הגליונות בבת אחת בבקשה
https://drive.google.com/drive/folders/ ... pky9D8dU3M (מסתמא יחסם ע"י נטפרי בגלל הקישור הציבורי)
ירחון האוצר כתב:עניו כמשה כתב:אם אפשר בבקשה
לצרף את כל הגליונות לקובץ מכווץ אחד להורדה ישירה
או להעלות לדרייב שנוכל להוריד את כל הגליונות בבת אחת בבקשה
https://drive.google.com/drive/folders/ ... pky9D8dU3M (מסתמא יחסם ע"י נטפרי בגלל הקישור הציבורי)
סקירה
בסקירה קצרה מהמתחדש בגיליון זה בעזהי"ת:
באוצר הגנזים – חידושים במס’ יומא מרבי אהרן כהן ר"י חברון,
וחידושים בענייני סוכה וד’ מינים מרבי אברהם גנחובסקי ר"י כוכב מיעקב.
שרי החמישים – מאמר על תהליך בריאת האדם בר"ה ובעשי"ת,
בדין התוקע בשופר של עולה,
בענייני שמיני עצרת אם יש לו תשלומין ועוד,
בעניין איסור מלאכה בחוה"מ אם הוא מן התורה או מדרבנן,
ובעניין עשיית ניתוח להשתלת שיער בחוה"מ.
ראש השנה ועשי"ת – על ההבדל בין דין ראש השנה לשאר פרקים שבהם העולם נידון,
בגדרי מצוות תקיעת שופר,
בזיכוי הרבים במצוות שופר האם יש להעדיף תקיעת חלק מהקולות להרבה אנשים או תקיעת כל הקולות לאדם אחד,
בגריסת הגמ’ "התוקע ל’שד’ – יצא".
בעניין הטועה בחתימת ברכת "השיבה" אם צריך לחזור.
תאריך רצח גדליה בן אחיקם.
סוכה ולולב – עשרים נפק"מ בשאלה אם יש מצווה בבניית סוכה,
בעניין מצוות שינה בסוכה איש ואשתו,
בדין שימוש בפרגולה לסכך,
בדין הרוצה לאכול בסוכה בשמיני עצרת ושמחת תורה.
בירור שיטות הראשונים בנחלקה התיומת וצורת הלולב העדיפה למעשה,
בעניין כשרות זני ערבות שאינן גדילות על הנחל,
בדין אתרוג שנחסר ע"י קוצים.
מאמר תגובה בעניין יו"ט שני של גלויות באילת ובשאר תחומי ישראל.
באוצר הספרים – עיון בהקדמת רבי ראובן מרגליות לספרו מרגליות היום לרגל יובל לפטירתו,
סקירה על ספר מן המים על מס’ מקואות.
באוצר התולדות - סיכום מביקור רמי"ם של ישיבת איתמר אצל הגאון הרב אברהם דוב אוירעבך זצ"ל.
סקירה
מהנושאים עליהם נכתב בגיליון זה:
שרי החמישים – בגדר הפקר פירות שביעית, בעניין מי שחבל את חבירו בגרמא (קורונה) האם חייב בדיני שמים גם ב’ דברים או רק בנזק.
אורח חיים – בעניין נפילת אפים (מחדש שגם מנהג הספרים המקורי ליפול), הגדרת בישול לעניין בישול אחר בישול בשבת, מאמר תגובה בדין סכך קבוע לעניין פרגולה.
יורה דעה – מאמר מקיף לברר המציאות סביב שיטת החיטוי החדשה במכשיר "מקוה ריין".
חושן משפט – שאלות מעשיות באיסור "לא תהיה לא כנושה", בדין סמיכת דבר המזיק (בריכה עם כלור) לגבולו של השכן.
זרעים – חלופת מכתבים בעניין היתר מכירה.
חקר ועיון – ביאור חדש בדברי הגמ’ "מפרסמין את החנפין מפני חלול השם" ויישוב שיטת הרמב"ם בזה.
אוצר הספרים – מאמר על ספר תוספות התורה לאחד מן הראשונים מארם צובה, וחידושים סביב הספר על ספר בראשית. אסופת שמועות בהלכה מהנפש החיים זצוק"ל (כולל מכת"י).
ירחון האוצר כתב:בס"ד
ירחון האוצר - גיליון נ"ח
כתב העת האלקטרוני לכל מקצועות התורהסקירה
מהנושאים עליהם נכתב בגיליון זה:
שרי החמישים – בגדר הפקר פירות שביעית, בעניין מי שחבל את חבירו בגרמא (קורונה) האם חייב בדיני שמים גם ב’ דברים או רק בנזק.
אורח חיים – בעניין נפילת אפים (מחדש שגם מנהג הספרים המקורי ליפול), הגדרת בישול לעניין בישול אחר בישול בשבת, מאמר תגובה בדין סכך קבוע לעניין פרגולה.
יורה דעה – מאמר מקיף לברר המציאות סביב שיטת החיטוי החדשה במכשיר "מקוה ריין".
חושן משפט – שאלות מעשיות באיסור "לא תהיה לא כנושה", בדין סמיכת דבר המזיק (בריכה עם כלור) לגבולו של השכן.
זרעים – חלופת מכתבים בעניין היתר מכירה.
חקר ועיון – ביאור חדש בדברי הגמ’ "מפרסמין את החנפין מפני חלול השם" ויישוב שיטת הרמב"ם בזה.
אוצר הספרים – מאמר על ספר תוספות התורה לאחד מן הראשונים מארם צובה, וחידושים סביב הספר על ספר בראשית. אסופת שמועות בהלכה מהנפש החיים זצוק"ל (כולל מכת"י).
אישצפת כתב:מופיע שם שמובא כל פירוש התוספות מארם צובא במקום אחד (ירחוננו) כדי שתהא היריעה שלימה ובפועל אין כלום. האם זו תקלה או שלא הובנו הדברים?
ירחון האוצר כתב:בס"ד
ירחון האוצר - גיליון נ"ח
כתב העת האלקטרוני לכל מקצועות התורהסקירה
מהנושאים עליהם נכתב בגיליון זה:
שרי החמישים – בגדר הפקר פירות שביעית, בעניין מי שחבל את חבירו בגרמא (קורונה) האם חייב בדיני שמים גם ב’ דברים או רק בנזק.
אורח חיים – בעניין נפילת אפים (מחדש שגם מנהג הספרים המקורי ליפול),
מהנידון בגיליון זה:
אוצר הגנזים – הגהות על מס’ ביצה מכת"י הג"ר דוד מקארלין, מערכה בעניין איסור דם שבישלו מהג"ר אלחנן וסרמן הי"ד, מאמר מהג"ר יצחק אדלר ובו מהלך בגדר איסור כניסה לבית הכנסת שלא לצורך.
שרי החמישים – דרך היתר להסיר זקיקי שיער מהזקן להשתלת שיער במקום צורך, בדין תוספת כתובה ובדין כתובה לארוסה, פטור שואל במתה מחמת מלאכה או בשעת מלאכה.
מאמר לחנוכה בעניין אמירת ה’נרות הללו’, כולל פרק על חיבור מסכת סופרים.
אורח חיים – מאמר תגובה (ותגובה לו) על המאמר המחודש שבא לערער על מנהג הספרדים שלא ליפול על פניהם, מאמר בביאור טעמה ועניינה של מצות נפילת אפים, מאמר המחדש שנראה לעיקר כדברי הראשונים שאין איסור סחיטת מים משיער, באיסור כיבוס במועד וההיתרים שנאמרו בו.
יורה דעה – בשאלה אם יש איסור ריבית בתוספת על השבת גזל ופקדון, בעניין מצות שילוח הקן והאם יש לקיימה כשאינו חפץ בבנים, ביאור סוגיית קביעת שנת המעשר לפירות ולירקות.
חושן משפט – בביאור סוגיית "שכוני גוואי", בטעם לאו דלא תחסום שור בדישו.
אבן העזר – בגדר חופה לעניין חיוב בכיסוי ראש וז’ ברכות.
שביעית – בדין פירות שנשמור או נעבדו בשביעית אם מותרים באכילה, מאמרי תגובה בעניין היתר מכירה.
חקר ועיון – מאמר מרתק על דרכי הלימוד של רבי שמעון שקאפ והחזו"א, הערה בעניין איסור ספייה לקטן [סביב חידוש של הגרי"מ חרל"פ למלאת 70 שנה לפטירתו], מאמר תגובה בדין מפרסמין את החנפין, ביאורים בסוגייה מתי נברא העולם, מאמר בעניין קיום מצווה לכתחילה במשמעותה המלאה.
אוצר הספרים – שלל ראיות להוכיח שמחבר משמרת הבית הוא הרשב"א.
חולין כתב:כמדומני שהמאמר בעניני חופה יש בו דברים שהם חידושים כנגד ההלכה המקובלת.
רק אציין שההינומה שנהוגה כחופה, לדעת הכותב אינה יכולה להיות החופה כיון שאין מסתבר. אך מה נעשה שכל הפוסקים ידעו מהי ההינומא שלנו וסברו שעליה דברו בעלי השו"ע. ראה למשל ערוך השלחן נה י בתיאור ההינומא שלנו ומה שמועילה למרות שהיא קודם הקדושין כיון שמתחילים הנישואין אז וגומרים אחר הקידושין.
וכן מסקנתו שאם לא עשו יחוד אין לברך ז' ברכות כיון שאינה נשואה עדיין, כמובן שאינה נהוגה אצל בני ספרד שאינם עושים חדר יחוד.
עברתי על המאמר מקופיא, ואקווה שאין ביוצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו.
שלום רב: ראיתי מש''כ הכותב בפורום לתורה להעיר על דברינו, אולם לענ''ד יש להשיב על דבריו.
יש לדעת שלא כל מנהג יש לאמץ ולקרב, אלא יש לבדוק אחר המנהג אם מקורו בדברי רבותינו ואם לאו, יש לבטלו. וכך עשה מרן הגר''ע יוסף זצ''ל יש מנהגים שהוא אישר ויש שביטל כי ראה שאינם עולים בקנה אחד עם ההלכה. ומינה לנדו''ד מכיון שלא מצאנו מקור מוסמך לחופת הינומה הנהוגה כיום, אין לנו לקבלה. ומה גם שאין בזה כ''כ נפק''מ כי כו''ע עושים גם חופת קלונסאות ויחוד.
ומש''כ להעיר עמש''כ שאם לא עשו יחוד אין לברך ז' ברכות, הנה דבר זה הוא חשבון פשוט, דאם חופת קלונסאות חשיבא חופה, על הכלה לכסות את ראשה, ואם לא חשיבא חופה עד היחוד, אז דינה כארוסה ולארוסה לא מברכים
ז' בברכות, ואף שאי אפשר לקרוא לזה ברכה לבטלה וכדברי תשובת הגאונים שהבאנו שם, מ''מ מבואר שם שאין לנהוג כן. במילים אחרות אי אפשר לעשות מקולי דמר וקולי דמר, דהיינו גם להחשיב את חופת הקלונסאות חופה כדי לברך ז''ב וגם שהכלה תסתובב בלי כיסוי ראש. אמנם יש שרצו לישב את המנהג אך דבריהם דחוקים, ואני כתבתי מה היא הדרך הישרה שיבור לו האדם.
ירחון האוצר כתב:חולין כתב:כמדומני שהמאמר בעניני חופה יש בו דברים שהם חידושים כנגד ההלכה המקובלת.
רק אציין שההינומה שנהוגה כחופה, לדעת הכותב אינה יכולה להיות החופה כיון שאין מסתבר. אך מה נעשה שכל הפוסקים ידעו מהי ההינומא שלנו וסברו שעליה דברו בעלי השו"ע. ראה למשל ערוך השלחן נה י בתיאור ההינומא שלנו ומה שמועילה למרות שהיא קודם הקדושין כיון שמתחילים הנישואין אז וגומרים אחר הקידושין.
וכן מסקנתו שאם לא עשו יחוד אין לברך ז' ברכות כיון שאינה נשואה עדיין, כמובן שאינה נהוגה אצל בני ספרד שאינם עושים חדר יחוד.
עברתי על המאמר מקופיא, ואקווה שאין ביוצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו.
תגובת המחבר:שלום רב: ראיתי מש''כ הכותב בפורום לתורה להעיר על דברינו, אולם לענ''ד יש להשיב על דבריו.
יש לדעת שלא כל מנהג יש לאמץ ולקרב, אלא יש לבדוק אחר המנהג אם מקורו בדברי רבותינו ואם לאו, יש לבטלו. וכך עשה מרן הגר''ע יוסף זצ''ל יש מנהגים שהוא אישר ויש שביטל כי ראה שאינם עולים בקנה אחד עם ההלכה. ומינה לנדו''ד מכיון שלא מצאנו מקור מוסמך לחופת הינומה הנהוגה כיום, אין לנו לקבלה. ומה גם שאין בזה כ''כ נפק''מ כי כו''ע עושים גם חופת קלונסאות ויחוד.
ומש''כ להעיר עמש''כ שאם לא עשו יחוד אין לברך ז' ברכות, הנה דבר זה הוא חשבון פשוט, דאם חופת קלונסאות חשיבא חופה, על הכלה לכסות את ראשה, ואם לא חשיבא חופה עד היחוד, אז דינה כארוסה ולארוסה לא מברכים
ז' בברכות, ואף שאי אפשר לקרוא לזה ברכה לבטלה וכדברי תשובת הגאונים שהבאנו שם, מ''מ מבואר שם שאין לנהוג כן. במילים אחרות אי אפשר לעשות מקולי דמר וקולי דמר, דהיינו גם להחשיב את חופת הקלונסאות חופה כדי לברך ז''ב וגם שהכלה תסתובב בלי כיסוי ראש. אמנם יש שרצו לישב את המנהג אך דבריהם דחוקים, ואני כתבתי מה היא הדרך הישרה שיבור לו האדם.
מהנכתב בגיליון זה:
אוצר הגנזים – מאמר לחנוכה מג"ר יעקב שפירא מוולוזי’ן.
אוצר הזמנים – מאמר לחנוכה מרבי יהונתן דיויד שליט"א, מאמר בעניין תקנת ימי החנוכה ובטלה מגילת תענית, ובעניין ברכת הרואה על נר של סכנה ובגדרי ברכת הרואה.
אורח חיים – בדין העוסק במצוה פטור מן המצוה לעניין הפסקה מלימוד תורה ותפלה לעניית קדיש וקדושה, בשאלה אם יש מקום להתיר בשעת הדחק לכבות אור ע"י קטן בשבת, בשאלה אם מותר לכתחלה להתפלל מוסף לפני קריאת התורה.
יורה דעה – בירור אלו תולעים מותרים באכילה [חלק ראשון], באיסור גבינת גויים האם שייך גם ביהודי מחלל שבת.
אבן העזר – בירור שיטת הרמב"ם בדין כתובה אם חיובה מן התורה, מאמר תגובה בנידון מה נקרא חופה לנישואין.
חושן משפט – במחלוקת רבן גמליאל ורבי יהושע בפרק קמא דכתובות, פסק בדין משכורת מטפלת שהיא או התינוק המטופל נכנסו לבידוד, ופסק בדין מסחר באתרוגים שהסתבך.
שביעית – מאמר תגובה בדין פירות שנשמור או נעבדו בשביעית אם מותרים באכילה, ומאמר בעניין קניין הגוי להפקיע קדושת הארץ.
חקר ועיון – בעניין רובו ככולו אם יש חומרא לעשות כולו לכתחלה, מהלך מחודש בביאור הכתובים בעניין עשרה יוחסין עלו מבבל, לקט ביאורים מחודשים במדרשי חז”ל מתוך ספר שעתיד לצאת לאור בקרוב.
אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם
אני מחפש מאמר שהתפרסם [לזכרוני] בהאוצר, על שיטות הראשונים בענין ט"ו בשבט. מחבר המאמר - הרב שמואל אריה ישמח.
באיזה ירחון זה התפרסם? מישהו יודע? לא הצלחתי למצוא בעזרת חיפוש או בעזרת המפתח.
נהר שלום כתב:אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם
לא נדפס בהאוצר
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים