מקדש מלך כתב:אוצר החכמה כתב:כמדומני שלא ענית על השאלה ששאלו אותך. דלמא הכל להיפך. שהם יהודים כדברי הרדב"ז ושכחו מחמת הצרות תורה שבעל פה ואלו שיש היום הם צאצאי אותם שהכיר הרדב"ז ולא שההם נעלמו ובאו אחרים תחתם שזה טענה מוזרה. ומה שיש בנצרות האתיופית ואצלם דברים דומים הוא כי גם הנצרות האתיופית הושפעה מהם ולא כי הם פרשו מהנצרות האתיופית.
אבל הוא טוען שכל התורה שלהם הוא תרגום געז שמקורותיו נוצריים (גם מבחינת הטקסט, וגם שהוא כולל את הספרים החיצוניים שהיו בידי הנוצרים). אם כן הם למדו מהנוצרים ולא להיפך.
אוצר החכמה כתב:מקדש מלך כתב:אוצר החכמה כתב:כמדומני שלא ענית על השאלה ששאלו אותך. דלמא הכל להיפך. שהם יהודים כדברי הרדב"ז ושכחו מחמת הצרות תורה שבעל פה ואלו שיש היום הם צאצאי אותם שהכיר הרדב"ז ולא שההם נעלמו ובאו אחרים תחתם שזה טענה מוזרה. ומה שיש בנצרות האתיופית ואצלם דברים דומים הוא כי גם הנצרות האתיופית הושפעה מהם ולא כי הם פרשו מהנצרות האתיופית.
אבל הוא טוען שכל התורה שלהם הוא תרגום געז שמקורותיו נוצריים (גם מבחינת הטקסט, וגם שהוא כולל את הספרים החיצוניים שהיו בידי הנוצרים). אם כן הם למדו מהנוצרים ולא להיפך.
ומה היה לאותם שהכיר הרדב"ז?
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:כפי שכבר כתבתי (ושוב כתבתי וכו'), הצד הראשון הם דברי הרדב"ז. הצד השני חולק על הרדב"ז (ואגב, רוב נקודות הדמיון שציין כב' מראים על השפעה יהודית על הנצרות באתיופיה ולא להפך)
האיך אתה מסביר את זה שהאזכור הראשון שמדבר אליהם במקורות מוסמכים אומר בפירוש שיש כת נוצרית שהתייהדו?
האיך אתה מסביר את מנהגי הגוים, כגון מילת הנשים, אצל הפלאשים?
איך אתה מסביר את זה שמבחינה גנטית הם דומים לשבטים שסביבם?
איך אתה מסביר את זה שהתורה שלהם היא התורה הנוצרית לכל חלקיה, כולל חלקים שאינם בתורה שלנו?
א. איזה מקורות מוסמכים? (המקורות של הגויים ימש"ו אינם מוסמכים. ובמקורות שלנו יש את אלדד הדני, שאולי נוגע אליהם, ויש את תשובת הרדב"ז).
ב. ויתערבו בגויים וכו', וכמו שקרה גם לשאר גלויות ישראל, וכדאיתא בספר חסידים שטבע היהודים בכל מקום כטבע הגויים באתם מקומות.
ג. כי התערבו בהם במהלך השנים, ובגלל זה בדיוק הם טעונים גיור מספק.
ד. לא נכון.
א. גוי מסל"ת נאמן. אמרתי לך כבר באיזה מקורות, בהיסטוריה של מלכי איתיופיה.
ב. אז רגע, הם התערבו בגוים, אז הם כבר לא יהודים, כי יש בהם תערובות מעמים רבים.
ג. כשמתערבים בגוים, אז הם גוים גמורים. גם האנוסים התערבו בגוים, וזה קרה בתקופה הקרובה. ואין אף ב"ד בעולם שחושב שכל צאצאי האנוסים חייבים גיור מספק. מה עוד, שבשלב מסוים, כבר היהדות מתפוגגת לגמרי, ואין כאן ספק, אלא ודאי גיור.
ד. כאן אי אפשר להתווכח, כי זה ויכוח על מציאות. או שאני צודק או שאתה. אני מציע לך לבדוק את זה בכל מקור שאתה חושב לנכון. אני כבר בדקתי. התורה שלהם נכתבה בגעז שהיא תרגום של הערבית שהיא תרגום של השבעים שהיא תרגום של התורה שלנו. ובתורה שלהם יש את כל האפוקריפה וכיוצא. עובדה, שאת חגיהם הם קובעים לפי הלוח שבספר היובלים.
בכל אופן, אתה מודה שהם התערבו בגוים ולמדו ממעשיהם. אז מנין לך שהם היו יהודים כלל? איפה יש לך ראיה לזה? הרי כל הממצאים בידינו אפשר להסביר בצורה נוחה שהם התערבו בגוים ולמדו ממעשיהם.
בברכה המשולשת כתב:א. זו היתה שאלה רטורית, כמובן. זאת אמרת, שאלו מקורות לא מוסמכים, והם בוודאי לא מסל"ת כי הם נלחמו כל הזמן אחד בשני.
ב. התערבו במעשים, לא בייחוס (וכמו שכתבתי במקור שהבאתי מס"ח)
ג. בודאי שלא. גם באנוסים צריך גיור מספק למי שיש בו ספק. היהדות לא מתפוגגת אף פעם. מי שנשא גויה רח"ל אז מתפוגגת היהדות, אבל כאן זה בדיוק הספק, וממילא יש גיור מספק.
ד. האפורקיפה איננה נוצרית אלא של כתות יהודיות פורשות מימי בית שני, שספריהם נשתמרו בידי הנוצרים. את העוון- גליון יש להם?
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:א. זו היתה שאלה רטורית, כמובן. זאת אמרת, שאלו מקורות לא מוסמכים, והם בוודאי לא מסל"ת כי הם נלחמו כל הזמן אחד בשני.
ב. התערבו במעשים, לא בייחוס (וכמו שכתבתי במקור שהבאתי מס"ח)
ג. בודאי שלא. גם באנוסים צריך גיור מספק למי שיש בו ספק. היהדות לא מתפוגגת אף פעם. מי שנשא גויה רח"ל אז מתפוגגת היהדות, אבל כאן זה בדיוק הספק, וממילא יש גיור מספק.
ד. האפורקיפה איננה נוצרית אלא של כתות יהודיות פורשות מימי בית שני, שספריהם נשתמרו בידי הנוצרים. את העוון- גליון יש להם?
א. זה שיצאו ללחום נגדם, לא אומר שהם היו חייבים להכניס שהיו נוצרים שהתייהדו. קטע זה הוא מסל"ת.
ב. מה כתוב במקור בספר חסידים? לא ראיתי את מה שהבאת.
ג. בודאי שהיהדות מתפוגגת. עיין יבמות י"ז א'.
ד. את העון-גליון אין להם. אבל האפוקריפה לא היה לנו אף פעם, ואם יש להם את זה, אז פירושו שיש להם תורה אחרת. ומה צורך להרבות בדיונים, כיון שברור ללא ספק שמקור התורה שלהם הוא מהכנסיה האתיופית.
בכל מקרה, אשמח אם תכתוב בבהירות, מה הם ההוכחות שהם יהודים לדעתך.
בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:א. זו היתה שאלה רטורית, כמובן. זאת אמרת, שאלו מקורות לא מוסמכים, והם בוודאי לא מסל"ת כי הם נלחמו כל הזמן אחד בשני.
ב. התערבו במעשים, לא בייחוס (וכמו שכתבתי במקור שהבאתי מס"ח)
ג. בודאי שלא. גם באנוסים צריך גיור מספק למי שיש בו ספק. היהדות לא מתפוגגת אף פעם. מי שנשא גויה רח"ל אז מתפוגגת היהדות, אבל כאן זה בדיוק הספק, וממילא יש גיור מספק.
ד. האפורקיפה איננה נוצרית אלא של כתות יהודיות פורשות מימי בית שני, שספריהם נשתמרו בידי הנוצרים. את העוון- גליון יש להם?
א. זה שיצאו ללחום נגדם, לא אומר שהם היו חייבים להכניס שהיו נוצרים שהתייהדו. קטע זה הוא מסל"ת.
ב. מה כתוב במקור בספר חסידים? לא ראיתי את מה שהבאת.
ג. בודאי שהיהדות מתפוגגת. עיין יבמות י"ז א'.
ד. את העון-גליון אין להם. אבל האפוקריפה לא היה לנו אף פעם, ואם יש להם את זה, אז פירושו שיש להם תורה אחרת. ומה צורך להרבות בדיונים, כיון שברור ללא ספק שמקור התורה שלהם הוא מהכנסיה האתיופית.
בכל מקרה, אשמח אם תכתוב בבהירות, מה הם ההוכחות שהם יהודים לדעתך.
א. הוא לא מסל"ת (כל דיווח מסוג זה איננו מסל"ת באף אחד מחלקיו).
ב. כתבתי לעיל- שהיהודים בעל מקום מושפעים מטבעם של הגויים שמסביבם.
ג. שם זה דין מיוחד, וכדברי החת"ס המפורסמים שנכב"ב (אלא היה לכת"ר לטעון שהיא היא, אבל רואים שהרדב"ז לא אמר זאת כאן)
ד. בוודאי שהאפוקירפה היה לנו, הרי זה נכתבה ע"י יהודים, רק שזה לא נשתמר אצלנו כי זה דברי כפירה ודברי הבל, אבל זה בהחלט היה מוכר בעולם היהודי.
ההוכחות שהם יהודים- כך כתב הרדב"ז (וגם הסברא נותנת שמי שאומר שהוא יהודי וסובל בשביל זה כ"כ הרבה דורות ומדקדק במצוות על-פי הידוע לו, מסתמא שהוא יהודי, ורוב הבאים לפנינו בתורת יהדות בכה"ג הם יהודים)
אוצר החכמה כתב:היכן שנעלמו עוד עשרות כתות מכלל בני ישראל שפרשו מדרך ה', כגון הקראים, והרציונליסטים, והשבתאים ועוד.
השבתאים נעלמו? חלקם אולי התבוללו אבל ברובם הצאצאים שלהם הפסיקו להיות שבתאים. אני משער שאותו דבר על הקראים מלבד השואה.
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:א. זו היתה שאלה רטורית, כמובן. זאת אמרת, שאלו מקורות לא מוסמכים, והם בוודאי לא מסל"ת כי הם נלחמו כל הזמן אחד בשני.
ב. התערבו במעשים, לא בייחוס (וכמו שכתבתי במקור שהבאתי מס"ח)
ג. בודאי שלא. גם באנוסים צריך גיור מספק למי שיש בו ספק. היהדות לא מתפוגגת אף פעם. מי שנשא גויה רח"ל אז מתפוגגת היהדות, אבל כאן זה בדיוק הספק, וממילא יש גיור מספק.
ד. האפורקיפה איננה נוצרית אלא של כתות יהודיות פורשות מימי בית שני, שספריהם נשתמרו בידי הנוצרים. את העוון- גליון יש להם?
א. זה שיצאו ללחום נגדם, לא אומר שהם היו חייבים להכניס שהיו נוצרים שהתייהדו. קטע זה הוא מסל"ת.
ב. מה כתוב במקור בספר חסידים? לא ראיתי את מה שהבאת.
ג. בודאי שהיהדות מתפוגגת. עיין יבמות י"ז א'.
ד. את העון-גליון אין להם. אבל האפוקריפה לא היה לנו אף פעם, ואם יש להם את זה, אז פירושו שיש להם תורה אחרת. ומה צורך להרבות בדיונים, כיון שברור ללא ספק שמקור התורה שלהם הוא מהכנסיה האתיופית.
בכל מקרה, אשמח אם תכתוב בבהירות, מה הם ההוכחות שהם יהודים לדעתך.
א. הוא לא מסל"ת (כל דיווח מסוג זה איננו מסל"ת באף אחד מחלקיו).
ב. כתבתי לעיל- שהיהודים בעל מקום מושפעים מטבעם של הגויים שמסביבם.
ג. שם זה דין מיוחד, וכדברי החת"ס המפורסמים שנכב"ב (אלא היה לכת"ר לטעון שהיא היא, אבל רואים שהרדב"ז לא אמר זאת כאן)
ד. בוודאי שהאפוקירפה היה לנו, הרי זה נכתבה ע"י יהודים, רק שזה לא נשתמר אצלנו כי זה דברי כפירה ודברי הבל, אבל זה בהחלט היה מוכר בעולם היהודי.
ההוכחות שהם יהודים- כך כתב הרדב"ז (וגם הסברא נותנת שמי שאומר שהוא יהודי וסובל בשביל זה כ"כ הרבה דורות ומדקדק במצוות על-פי הידוע לו, מסתמא שהוא יהודי, ורוב הבאים לפנינו בתורת יהדות בכה"ג הם יהודים)
א. אתה סתם אומר. אשמח אם תביא הוכחה שדבר זה לא נקרא מסל"ת.
ב. את זה ידעתי. עדיין לא הבנתי מנין לך שלא התחתנו עם בני הסביבה. ולא הבנתי איך אתה מסביר שאין הבדל גנטי בינם לבין השבטים שסובבים אותם.
ג. אמרתי לך, שהרדב"ז אומר בפירוש שהם מתנהגים כקראים, וכיון שהם לא מתנהגים כקראים, אז דברי הרדב"ז לא רלוונטי לנושא זה.
ד. האפוקריפה היה לנו. זה נכון. אבל הוא לא היה חלק מהתנ"ך. מי שעשה אותו חלק מהתנ"ך הם הנוצרים.
ה. יש עשרות כתות ושבטים שטוענים בתוקף שהם יהודים, בעוד שאין לנו ספק כלל שהם גוים גמורים. האם גם הם היית מקבל שהם יהודים, כיון שזה מה שהם טוענים?
בן מיכאל כתב: גם הקראים עד השואה היו עדיין פעילים. וגם בארץ ובמצרים היתה קהילה קראית שהיו ממנה אגב כמה מרגלים לטובת ישראל במלחמות הראשונות..
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:א. זו היתה שאלה רטורית, כמובן. זאת אמרת, שאלו מקורות לא מוסמכים, והם בוודאי לא מסל"ת כי הם נלחמו כל הזמן אחד בשני.
ב. התערבו במעשים, לא בייחוס (וכמו שכתבתי במקור שהבאתי מס"ח)
ג. בודאי שלא. גם באנוסים צריך גיור מספק למי שיש בו ספק. היהדות לא מתפוגגת אף פעם. מי שנשא גויה רח"ל אז מתפוגגת היהדות, אבל כאן זה בדיוק הספק, וממילא יש גיור מספק.
ד. האפורקיפה איננה נוצרית אלא של כתות יהודיות פורשות מימי בית שני, שספריהם נשתמרו בידי הנוצרים. את העוון- גליון יש להם?
ד. את העון-גליון אין להם. אבל האפוקריפה לא היה לנו אף פעם, ואם יש להם את זה, אז פירושו שיש להם תורה אחרת. ומה צורך להרבות בדיונים, כיון שברור ללא ספק שמקור התורה שלהם הוא מהכנסיה האתיופית.
בברכה המשולשת כתב:בן מיכאל כתב: גם הקראים עד השואה היו עדיין פעילים. וגם בארץ ובמצרים היתה קהילה קראית שהיו ממנה אגב כמה מרגלים לטובת ישראל במלחמות הראשונות..
בארץ ישראל יש עד היום (ברמלה ובאיזה מושב ליד)
בן מיכאל כתב:תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:א. זו היתה שאלה רטורית, כמובן. זאת אמרת, שאלו מקורות לא מוסמכים, והם בוודאי לא מסל"ת כי הם נלחמו כל הזמן אחד בשני.
ב. התערבו במעשים, לא בייחוס (וכמו שכתבתי במקור שהבאתי מס"ח)
ג. בודאי שלא. גם באנוסים צריך גיור מספק למי שיש בו ספק. היהדות לא מתפוגגת אף פעם. מי שנשא גויה רח"ל אז מתפוגגת היהדות, אבל כאן זה בדיוק הספק, וממילא יש גיור מספק.
ד. האפורקיפה איננה נוצרית אלא של כתות יהודיות פורשות מימי בית שני, שספריהם נשתמרו בידי הנוצרים. את העוון- גליון יש להם?
ד. את העון-גליון אין להם. אבל האפוקריפה לא היה לנו אף פעם, ואם יש להם את זה, אז פירושו שיש להם תורה אחרת. ומה צורך להרבות בדיונים, כיון שברור ללא ספק שמקור התורה שלהם הוא מהכנסיה האתיופית.
הרב תוכן, ממש לא נכון שלא היה לנו את כל הספרים הללו - רובם היו לפני חז"ל עד שנאבדו (וי"א שמשנטלום הנוצרים ועשאום עטרה לראשם, עזבום חכמינו). ותמהני עליך, אתה חושב שהספרים הללו הומצאו ביוונית ולא תורגמו מלשון הקודש?
בברכה המשולשת כתב:א. למלך גוי ימש"ו שמתאר את המלחמות שלו (וכל כה"ג) יש נגיעה גמורה בכל מלה שהוא כותב. אינני יודע מדוע כת"ר ממאן לקבל דבר פשוט וברור זה.
ב. מניין לי שלא התחתנו? הרי כתבתי במפורש שיש חשש מסויים כזה (לא על כולם ולא על רובם, כידוע שהם הקפידו לא להתחתן עם הגויים וגם להבדיל כך היה גם הפוך, אבל היה בהחלט חשש כזה לגבי מיעוט, בייחוד בשולי המחנה) ובדיוק בגלל זה צריך גיור מספק.
ג. ההקשר בתשובה הוא שהם תפסו פשוטי המקראות, כמו הצדוקים והקראים, לא שנהגו בכל דבר כמו הצדוקים או הקראים (מה גם שהקראים עצמם היו ביניהם מינים ממינים שונים, והרבה שינויים בין הדורות, וכפי שהעיר הרדב"ז בתשובתו הארוכה על הקראים)
ד. אז במסגרת הניתוק שלהם, הם קיבלו גם את הספרים הללו שהם ספרים של יהודים, לא של נוצרים, וחיברו אותם לתנ"ך מתוך בורות.
לגבי כתות ושבטים אחרים- בוודאי שאני מקבל שהם יהודים, אם יש רגלים מוכיחות כמו אצל יהודי אתיופיה, ובוודאי שדרוש להם גיור גמור, כי אצלם לא הייתה שמירה מפני חיתון עם גויים (כמו אצל יהודי אתיופיה, ששם זה חשש קטן יותר ולכן צריך רק גיור מספק)
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:א. למלך גוי ימש"ו שמתאר את המלחמות שלו (וכל כה"ג) יש נגיעה גמורה בכל מלה שהוא כותב. אינני יודע מדוע כת"ר ממאן לקבל דבר פשוט וברור זה.
ב. מניין לי שלא התחתנו? הרי כתבתי במפורש שיש חשש מסויים כזה (לא על כולם ולא על רובם, כידוע שהם הקפידו לא להתחתן עם הגויים וגם להבדיל כך היה גם הפוך, אבל היה בהחלט חשש כזה לגבי מיעוט, בייחוד בשולי המחנה) ובדיוק בגלל זה צריך גיור מספק.
ג. ההקשר בתשובה הוא שהם תפסו פשוטי המקראות, כמו הצדוקים והקראים, לא שנהגו בכל דבר כמו הצדוקים או הקראים (מה גם שהקראים עצמם היו ביניהם מינים ממינים שונים, והרבה שינויים בין הדורות, וכפי שהעיר הרדב"ז בתשובתו הארוכה על הקראים)
ד. אז במסגרת הניתוק שלהם, הם קיבלו גם את הספרים הללו שהם ספרים של יהודים, לא של נוצרים, וחיברו אותם לתנ"ך מתוך בורות.
לגבי כתות ושבטים אחרים- בוודאי שאני מקבל שהם יהודים, אם יש רגלים מוכיחות כמו אצל יהודי אתיופיה, ובוודאי שדרוש להם גיור גמור, כי אצלם לא הייתה שמירה מפני חיתון עם גויים (כמו אצל יהודי אתיופיה, ששם זה חשש קטן יותר ולכן צריך רק גיור מספק)
א. אין הבדל בין מלך גוי לבין גוי סתם, שניהם רוצחים ושיכורים. ובכל זאת קיי"ל דגוי מסל"ת נאמן. והכוונה במסל"ת הוא שאין לו תועלת ישירה ממה שהוא אומר. וגם כאן, לא היה שום סיבה למלך לומר שהם נוצרים שהתייהדו. אדרבה, היה עדיף לו לומר שהם יהודים ממש, וכך לרצוח אותם כמו שרוצחים יהודים מכל מקום.
ב. מנין לך שזה היה מיעוט? הרי אם זה היה מיעוט זה היה צריך להופיע כהבדל גנטי, הבדל שלא קיים. גם היהודים התחתנו עם גוים להזכירך, אלו שהתגיירו. ועדיין יש הבדל ברור בין יהודים לגוים ברמה הגנטית. אתה כותב בנוסף ש'כידוע שהם הקפידו לא להתחתן'. מנין לך ידע זה? הרי ההיסטוריה של האתיופים מעורפלת ביותר. ואין אדם נאמן על עצמו להחזיק יחוסו.
ג. ההבדל בקראים בינם לבין עצמם הוא מחמת שפירושי הכתובים אינם חד משמעיים, ומשום כך, לפעמים פירשו כך ולפעמים פירשו כך. כאן, הם בפירוש נוהגים בדברים שאין להם שום אחיזה במקראות, כגון מילת הנשים ומוסד הנזירות.
ד. אז אתה מסכים שלא היה להם תורה, והם היו צריכים להזדקק לתורת הנוצרים. אז איך בדיוק שמרו על יהדותם, אם אפילו על התורה לא הצליחו לשמור. בדרך כלל, התורה זה הדבר האחרון שנאבד משבט יהודי נידח. למשל, הריפורמים אוכלים חזיר, אבל יש להם תורה שאמנם לא מאמינים בה. יהדות בוכרה וגרוזיה שהיו בשפל המדרגה מבחינת שמירת תורה ומצוות, עדיין היה להם תורה. ואפשר להביא עוד דוגמאות.
ה. אצל האתיופים אין רגלים מוכיחות שהם יהודים, מעבר ממה שהם טוענים בתוקף כמה מאות שנים שהם יהודים. כל השאר מוכיח שהם לא יהודים. ולשיטתך אם כך, כל שבט שטוען בתוקף שהוא יהודי, הרי אתה תקבל אותו לשיטתך, לא משנה איך הוא מתנהג. שיהיה לך לבריאות.
בברכה המשולשת כתב:ב. יש לנו דווקא ידע מתועד על ההקפדה שלהם לא להתחתן עם גויים, ויש לנו ידע מתועד שהיו בזה חריגות בשוליים.
ג. גם לקראים (ולפניהם לצדוקים) היו כו"כ דברים שאין להם אחיזה מיוחדת במקראות, ובדר"כ זה דומה למה שהיה אצל המוסלמים.
ד. לא! הייתה להם תורה וגם היו להם את הכתבים הללו, לאו דווקא בתיווך נוצרי. הם שמרו מאוד על מה ששרד מהתורה שלהם ולמדו אתזה.
ה. כל שבט שטוען בתוקף שהוא יהודי, ויש לו מסורת עם פעולות רלוונטיות בוודאי שאני אקבל אותו (ואדרוש גיור)
תוכן כתב:ב. יש מכתב מפורסם מר' הרצוג על הגנטיקה, שמי ששולל את הראיה שבה, אינו אלא מן המתמיהין. אבל נעזוב את המכתב ההוא לרגע, אני שואל, האם יש סמך כל שהוא מהגנטיקה שהם לא יהודים. התשובה היא כן או לא. אם לא, התוכל להסביר למה אתה בוחר להתעלם מהממצאים הגנטיים?
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:ב. יש לנו דווקא ידע מתועד על ההקפדה שלהם לא להתחתן עם גויים, ויש לנו ידע מתועד שהיו בזה חריגות בשוליים.
ג. גם לקראים (ולפניהם לצדוקים) היו כו"כ דברים שאין להם אחיזה מיוחדת במקראות, ובדר"כ זה דומה למה שהיה אצל המוסלמים.
ד. לא! הייתה להם תורה וגם היו להם את הכתבים הללו, לאו דווקא בתיווך נוצרי. הם שמרו מאוד על מה ששרד מהתורה שלהם ולמדו אתזה.
ה. כל שבט שטוען בתוקף שהוא יהודי, ויש לו מסורת עם פעולות רלוונטיות בוודאי שאני אקבל אותו (ואדרוש גיור)
ב. לא הסברת למה אין הבדל גנטי בין הפלאשים לשבטים שסביבם.
ג. אשמח אם תביא דוגמאות למנהגי הקראים שלא מעוגנים במקרא.
ד. האם אתה אומר שהתורה שלהם הוא לא זהה לתורה האתיופי? זאת אומרת, אני מודה שיש לכנסיה האתיופית יותר ספרים מאשר לפלאשים. אני שואל למשל, אם ספר בראשית של הפלאשים דומה לספר בראשית של הכנסיה האתיופית, או שזה נוסח אחר?
ב. על זה התווכחנו בתחילת האשכול, כזכור לכת"ר (אני כתבתי שגנטיקה איננה ראיה לפסול ייחוס וכת"ר חלק עלי)
ג. עצם מנהג ההפטרות, חלק מנוסחאות הברכות (זה מקופיא. אינני זוכר כרגע את הכל- החוקר נ' וידר פרסם לפני עשרות שנים על הקשר בין הקראים למגילות ים המלח ושם הוא מנה עוד דוגמאות רבות).
ד. אינני יודע לרמת האותיות והמילים. למיטב ידיעתי שניהם מבוססים על תרגום השבעים (וכפי שנהגו גם יהודי אלכסנדריה בימי בית שני)
ב. יש מכתב מפורסם מר' הרצוג על הגנטיקה, שמי ששולל את הראיה שבה, אינו אלא מן המתמיהין. אבל נעזוב את המכתב ההוא לרגע, אני שואל, האם יש סמך כל שהוא מהגנטיקה שהם לא יהודים. התשובה היא כן או לא. אם לא, התוכל להסביר למה אתה בוחר להתעלם מהממצאים הגנטיים?
ג. אתה מביא הוכחות שלא מן הענין. אני שואל על מנהגים קראיים שלא מעוגנים בתורה שבכתב, ואתה מביא לי ראיות ממנהגים המעוגנים במנהג ישראל. איך זה קשור למנהגים נוצריים מובהקים?
ד. שוב אני שואל, האם ספר בראשית שביד הפלאשים, הוא אותו ספר בדיוק שבידי הכנסיה האתיופית. התשובה היא כן או לא, או לא יודע.
ישנו כתב:תוכן כתב:ב. יש מכתב מפורסם מר' הרצוג על הגנטיקה, שמי ששולל את הראיה שבה, אינו אלא מן המתמיהין. אבל נעזוב את המכתב ההוא לרגע, אני שואל, האם יש סמך כל שהוא מהגנטיקה שהם לא יהודים. התשובה היא כן או לא. אם לא, התוכל להסביר למה אתה בוחר להתעלם מהממצאים הגנטיים?
עי' היום ויקיפדיה הידעת שהמחקרים החדשים מראים קשר גנטי בינם ליהודים תימנים.
"מחקרים גנטיים עדכניים מצאו מידה רבה של דמיון תורשתי בין יהודי אתיופיה, תימן, אשכנז ולוב"
בברכה המשולשת כתב:ב. אני מכיר את המכתב, אבל פוק חזי שדעתו זצ"ל בזה לא התקבלה במלואה.
ג. אני הבאתי מנהגים שלהם שאינם מעוגנים בתורה שבכתב. מה כת"ר חיפש שאביא? (ואדרבה, יעויין בדברי וידר שם)
ד. אינני יודע.
תוכן כתב:ישנו כתב:תוכן כתב:ב. יש מכתב מפורסם מר' הרצוג על הגנטיקה, שמי ששולל את הראיה שבה, אינו אלא מן המתמיהין. אבל נעזוב את המכתב ההוא לרגע, אני שואל, האם יש סמך כל שהוא מהגנטיקה שהם לא יהודים. התשובה היא כן או לא. אם לא, התוכל להסביר למה אתה בוחר להתעלם מהממצאים הגנטיים?
עי' היום ויקיפדיה הידעת שהמחקרים החדשים מראים קשר גנטי בינם ליהודים תימנים.
"מחקרים גנטיים עדכניים מצאו מידה רבה של דמיון תורשתי בין יהודי אתיופיה, תימן, אשכנז ולוב"
האם יש קישור שאפשר לבדוק במה מדובר?
בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:ב. אני מכיר את המכתב, אבל פוק חזי שדעתו זצ"ל בזה לא התקבלה במלואה.
ג. אני הבאתי מנהגים שלהם שאינם מעוגנים בתורה שבכתב. מה כת"ר חיפש שאביא? (ואדרבה, יעויין בדברי וידר שם)
ד. אינני יודע.
ב. דעתו לא התקבל לפסוק על פי הדנ"א, אבל בודאי דעתו התקבל להביא ראיות על פי הדנ"א.
ג. בקשתי שתביא ראיות מהקראים או מכל קבוצה יהודית אחרת, שאימצו להם באופן רחב מנהגים לא יהודיים, ועדיין מתייחסים להם כיהודים כשרים וישרים.
ד. אז הנה עלה בידי הזכות ללמד אותך משהו חדש. ספר בראשית שביד הפלאשים הוא אותו ספר בראשית בדיוק שבידי הכנסיה האתיופית.
ב. ראיה בוודאי, אך לא לפסול ייחוס (והוא שכתבתי לעיל באשכול)
ג. לא הבנתי. כת"ר הביא מעט מנהגים שזהים בין יהודי אתיופיה לגויים ימש"ו ששם. זה לא "באופן רחב". ובהחלט מצאנו כדוגמתו אצל רבות מעדות ישראל (ונכב"ב)
ד. ושניהם ע"פ תרגום השבעים (שאת זה אני כן יודע. כתבתי שאינני יודע את פרטי הנוסח, וייש"כ לכת"ר שלימדני זאת) כך שמסתברא ששניהם קיבלו את זה מקור משותף.
אישצפת כתב:בקישור שצירפתי לעיל מובא שגם האתיופים הם יהודים ע"פ הבדיקה הגנטית.
תוכן כתב:אישצפת כתב:בקישור שצירפתי לעיל מובא שגם האתיופים הם יהודים ע"פ הבדיקה הגנטית.
האם תוכל לצטט שורה בבקשה. כי בדקתי ולא מצאתי.
.הממצאים לגבי יהודים אתיופים ותימנים הצביעו על סמנים גנטים יהודיים, אך גם על ערבוב גנטי עם האוכלוסייה המקומית
שאלות רבות נשארו פתוחות. למשל, מהו מקור היהודים בקהילות ה"רחוקות" גנטית? האם מקור היהודים האתיופים והתימנים הוא מתקופת מלכת שבא? או שמא מקור היהודים התימנים הוא בכלל בגיור של המלך ז'ארה יוסוף במאה ה-6 לספירה? האם הנתונים הגנטיים של "בני ישראל" מהודו תואמים למסורת שמקורם בשבעה גברים בלבד, שהגיעו להודו במאה ה-2 לפנה"ס?
הקהילות המזרחיות נחשבות ל"עתיקות" יותר, שכן מקורן בגלות בבל, כנראה. עם זאת, גיל עצמון אמר שלא הצליח לבנות מודל המתאר מתי התרחש הפיצול של האוכלוסיות היהודיות והלא-יהודיות המזרח-תיכוניות. לדעתו, הפיצול התרחש בתהליך היסטורי מורכב יותר מאשר פיצול של אוכלוסיית מקור, אך הוא אינו מביא דוגמה לתהליך כזה.
כמו כן, מוזר שבשני המחקרים, דווקא הדרוזים, שמקורם בתנועה איסלאמית בתחילת האלף השני לספירה, נמצאו הקרובים ביותר ליהודים. שני המחקרים אינם דנים כלל במקורות הגנטיים האפשריים של הדרוזים ובקרבתם ליהודים.
התחלנו באברהם אבינו, לפני כמעט 4,000 שנה. על פי המסורות והעדויות ההיסטוריות והארכיאולוגיות, עם ישראל עבר הגליה אחר הגליה עד שלבסוף התחלק לקהילות יהודיות נפרדות ומסוגרות. אף על פי כן לא נותק הקשר בין הקהילות, כמו שאפשר ללמוד מנוסעים יהודים כגון בנימין מטודלה.
עתה, מידע גנטי שנאסף מקהילות רבות מאושש את הטענה שכל הקהילות היהודיות מקורן באוכלוסייה מלפני כמה אלפי שנים, ושמקורה בלבנט. היום, עם קיבוץ הגלויות בארץ ישראל מצד אחד והתבוללות של יהודים עם אוכלוסיות מארחות מצד שני, יש לנו חלון הזדמנויות צר להעמיק ולחקור את הגנטיקה של העם היהודי, לפני שהמידע הגנטי של הקהילות הנפרדות יתערבב לכדי אוכלוסייה הומוגנית יותר וגלובלית יותר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 264 אורחים