עמוד 10 מתוך 19

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 22, 2016 3:55 am
על ידי שברי לוחות
פרי יהושע כתב:לצייר "דורון תפילה ומלחמה", עם איזה חרב בעוד שלא הייתה התכוונות אלא למלחמת מגננה ולא מתקפה, מעשר בהמה נותנים לכהן, מהסוכה חייבים לראות כוכבים. מגע אש בברכות אולי נזכר באיזה אחרון אבל גם הוא טעות למדי, כי עץ אינו קודם לאדמה רק לדעת בה"ג ולא חוששים לכך רק במקום שאין סיבה אחרת של עדיפות.

אמר מהר"י סג"ל מה שאומר העולם שצריך לסכך הסוכה עד שיהו כוכבים נראין דרך הסכך, ודאי יש פוסקים כן. אכן שמע מרבו מהר"ש ז"ל שהיה מסכך הסכך עב ביותר [משום] דאי איפשר לסכך כ"כ שלא יהא נראה מתוכו דרך הגג בשום מקום. גם אם אין רואים בלילה מכל מקום ביום רואים כמה חורין וסדקין בכמה מקומות. (מהרי"ל)

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 22, 2016 9:08 am
על ידי עזריאל ברגר
הכהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:מעשר בהמה נותנים לכהן.

בהשגחה פרטית - היום שמעתי בשיעור (מוקלט) של הרב חיים סבתו שיש דעה (כמדומני רס"ג) שמעשר בהמה נאכל לכהנים (אולי חלק ממנו?).

אגב, הרמב"ם כותב שהפסוק "את דמם תזרוק" כולל בכור ומעשר. אם כך - לכאורה צ"ל שגם המשך הפסוק מדבר גם על מעשר, ושם נאמר "ובשרם יהיה לך" - לאהרן הכהן!

ומה נעשה עם המשנה "הבכור נאכל לכהנים והמעשר לכל אדם"? והמעשר אינו מכ"ד מתנות כהונה.

צריך למצוא את הרס"ג בפנים, וכן הביאו בלינק זה בשם הריטב"א:

viewtopic.php?f=7&t=24208&p=269362&hilit=%D7%9C%D7%9B%D7%94%D7%9F#p269362

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 22, 2016 5:10 pm
על ידי הרוצה להחכים
אראל כתב:כמדומה שייחודו של אהרן היה בזה שהיה 'מדליק ומטיב' את הנרות [כך לשון רש"י], והטבת הנרות לכו"ע אינה כשרה רק בכהן ולא בזר
[ואגב, יש לבאר לשונו הזהב של רש"י הק', 'מדליק ומטיב' שהרי ההטבה היה קודם ההדלקה, וצ"ב]

על יחודו של אהרן כבר נדרשו דרשות לאלפים ולרבבות. לכאורה הסדר הוא שבלילה מדליקים וביום מטיבים ולכן נקט רש"י כסידורא דיומא (ואולי הצ"ב שלך הוא שבקדשים הלילה הולך אחר היום, מיהו בסדר העבודה בביהמ"ק במסכת תמיד אנו מוצאים שהתנא נקט את הלילה לפני היום ורק לענין אכילה הלילה הולך אחר היום.
א"נ יש לומר, שלולי ההדלקה אי אפשר (ואין מה) להיטיב, ולכן ההדלקה באה תמיד לפני ההטבה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 22, 2016 6:10 pm
על ידי ע. התשבי
פרי יהושע כתב: מגע אש בברכות אולי נזכר באיזה אחרון אבל גם הוא טעות למדי, כי עץ אינו קודם לאדמה רק לדעת בה"ג ולא חוששים לכך רק במקום שאין סיבה אחרת של עדיפות.

עלה בדעתי רעיון ליישב מסורת מפוקפקת ומ?זוייפת זו, שמא אכן התכוונו למקרה נדיר ולא מצוי כלל - ששוים בחביבות..

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 22, 2016 10:15 pm
על ידי פרי יהושע
אראל כתב:
הרוצה להחכים כתב:אברך אחד הרצה באזני במהלך השבת העעל"ט פירוש על דברי רש"י "להגיד שבחו של אהרן שלא שינה" שלמרות שהקטורת מעשרת ואהרן היה חפץ להקטיר את הקטורת כדי להעשיר, מ"מ לא שינה והדליק את המנורה בכל לילה כפי משנצטווה "שאתה עומד ומדליק את הנרות".
כמדומני בשם "בנין דוד-אוהעל".
וא"כ בדורו של אהרן כן הדליק רק הכהן גדול את המנורה בכל לילה ולילה. [לחידודא בעלמא].

כמדומה שייחודו של אהרן היה בזה שהיה 'מדליק ומטיב' את הנרות [כך לשון רש"י], והטבת הנרות לכו"ע אינה כשרה רק בכהן ולא בזר
[ואגב, יש לבאר לשונו הזהב של רש"י הק', 'מדליק ומטיב' שהרי ההטבה היה קודם ההדלקה, וצ"ב]


עי' מש"ח וכלי חמדה שהדלקה ראשונה שהיא מחנכת את המורה הייתה ע"י אהרן בלבד.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 22, 2016 10:16 pm
על ידי פרי יהושע
אוצר החכמה כתב:
צייר "דורון תפילה ומלחמה", עם איזה חרב בעוד שלא הייתה התכוונות אלא למלחמת מגננה ולא מתקפה,


באיזה כלי עושים מלחמת מיגננה? במזלג?

לא עושים עם כלי אלא מחלקים את המחנות וכו' כמו שעשה אבינו יעקב

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' יוני 23, 2016 1:05 am
על ידי ארזי ביתר
פרי יהושע כתב:מגע אש בברכות אולי נזכר באיזה אחרון אבל גם הוא טעות למדי, כי עץ אינו קודם לאדמה רק לדעת בה"ג ולא חוששים לכך רק במקום שאין סיבה אחרת של עדיפות.

אתה משוכנע בזה? לפי מה שעלה בידי, זה הסדר, אלא ש'חביב' ו'שלם' משנים את דיני הקדימה. ועוד, וכי בה"ג לא שווה סימן? העושה כדעתו נכשל?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' יוני 23, 2016 8:24 am
על ידי עזריאל ברגר
ארזי ביתר כתב:
פרי יהושע כתב:מגע אש בברכות אולי נזכר באיזה אחרון אבל גם הוא טעות למדי, כי עץ אינו קודם לאדמה רק לדעת בה"ג ולא חוששים לכך רק במקום שאין סיבה אחרת של עדיפות.

אתה משוכנע בזה? לפי מה שעלה בידי, זה הסדר, אלא ש'חביב' ו'שלם' משנים את דיני הקדימה. ועוד, וכי בה"ג לא שווה סימן? העושה כדעתו נכשל?

גם מזונות ועץ הוא לאו-דווקא - בסידור אדמו"ר הזקן כותב שזית קודם למזונות משעורים (ויש חולקים, וכידוע הקושיא מה יעשה מי שהביאו לפניו מזונות משעורים ויין וזיתים).

מסכים עם האמירה שיש קדימת "המגעאש" ויש קדימת שלם ויש קדימת חביב ויש קדימת ז המינים, ויש עוד קדימויות (כגון קדימת דבר מזין ("כרוב עדיף דזיין" במעשה דשני תלמידי בר קפרא), וכן קדימת דבר שראוי לקבוע עליו סעודה לעומת דבר שהוא מזונות גמור כפי שנתבאר בסדבה"נ לאדה"ז), וצריכים לדעת את כל הקדימויות ואת סדר הקדימה שביניהם (שהוא מסובך, כפי הדוגמא שהבאתי לעיל שהיא לא היחידה).

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יוני 24, 2016 2:37 pm
על ידי ארזי ביתר
עזריאל ברגר כתב:
ארזי ביתר כתב:
פרי יהושע כתב:מגע אש בברכות אולי נזכר באיזה אחרון אבל גם הוא טעות למדי, כי עץ אינו קודם לאדמה רק לדעת בה"ג ולא חוששים לכך רק במקום שאין סיבה אחרת של עדיפות.

אתה משוכנע בזה? לפי מה שעלה בידי, זה הסדר, אלא ש'חביב' ו'שלם' משנים את דיני הקדימה. ועוד, וכי בה"ג לא שווה סימן? העושה כדעתו נכשל?

גם מזונות ועץ הוא לאו-דווקא - בסידור אדמו"ר הזקן כותב שזית קודם למזונות משעורים (ויש חולקים, וכידוע הקושיא מה יעשה מי שהביאו לפניו מזונות משעורים ויין וזיתים).

מסכים עם האמירה שיש קדימת "המגעאש" ויש קדימת שלם ויש קדימת חביב ויש קדימת ז המינים, ויש עוד קדימויות (כגון קדימת דבר מזין ("כרוב עדיף דזיין" במעשה דשני תלמידי בר קפרא), וכן קדימת דבר שראוי לקבוע עליו סעודה לעומת דבר שהוא מזונות גמור כפי שנתבאר בסדבה"נ לאדה"ז), וצריכים לדעת את כל הקדימויות ואת סדר הקדימה שביניהם (שהוא מסובך, כפי הדוגמא שהבאתי לעיל שהיא לא היחידה).

השאלה היא אחת:

האם כשאומרים לילדים בגיל 3-4, שסדר הקדימה הוא 'מגע אש', זה עוול נוראי?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יוני 24, 2016 3:22 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
אכתוב שני דברים שנהוג לספר לילדים, למרות שאינם קשורים לפרשיות אלו.

א. נהוג לומר: משה רבינו אמר: רשע, למה תכה רעך. ואילו בפסוק נאמר: 'ויאמר לרשע, למה תכה רעך'.

ב. במכת צפרדע, נהוג לומר: היתה צפרדע אחת גדולה, וככל שהכו אותה יצאו צפרדעים נוספים. היכן כתוב שהצפרדע הראשונה היתה גדולה?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יוני 24, 2016 3:37 pm
על ידי הכהן
פייביש אופטובסקי כתב:ב. במכת צפרדע, נהוג לומר: היתה צפרדע אחת גדולה, וככל שהכו אותה יצאו צפרדעים נוספים. היכן כתוב שהצפרדע הראשונה היתה גדולה?

לא בדקתי בתוך המקור
{דָּם} מַכַּת דָּם – [הַטַּעַם הוּא], לְפִי שֶׁהָיָה פַּרְעֹה רוֹחֵץ בְּדָמָם שֶׁל יַלְדֵי יִשְׂרָאֵל כְּדֵי לְהִתְרַפֵּא מִצָּרַעְתּוֹ. [לְכָךְ לָקו]ּ בְּמַכַּת דָּם, לְפִי שֶׁהֵם הָיוּ שֻׁתָּפִים בְּרֶצַח יַלְדֵי יִשְׂרָאֵל. {צְפַרְדֵּעַ} מַכַּת צְפַרְדֵּעַ – [הַטַּעַם הוּא], בְּהַקְדִּים מַה שֶּׁמּוּבָא בְּרַבּוֹתֵינוּ זַ''ל (תדא''ר ז): אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: צְפַרְדֵּעַ אַחַת גְּדוֹלָה מְאֹד עָלְתָה מִן הַיְאוֹר, וְהַמִּצְרִים הֵחֵלּוּ לְהַכּוֹתָהּ וּבְכָל מַכָּה יָצְאוּ מִמֶּנָּה הַרְבֵּה צְפַרְדְּעִים, עַד שֶׁמִּלְאוּ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם. וְעָלוּ הַצְפַרְדְּעִים עַל הַשֻּׁלְחָנוֹת וְעַל הַמַּאֲכָלִים וְעַל הַמ ...
הגדה של פסח – אור דניאל ממאגר תורת אמת

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יוני 24, 2016 3:51 pm
על ידי ארזי ביתר
פייביש אופטובסקי כתב:ב. במכת צפרדע, נהוג לומר: היתה צפרדע אחת גדולה, וככל שהכו אותה יצאו צפרדעים נוספים. היכן כתוב שהצפרדע הראשונה היתה גדולה?

http://www.otzar.org/aspcrops/5145_131_ ... 462016.asp

אם התייחסת לגודל הצפרדע, לא מצאתי מקור מפורש לכך, כי אם בכמה בני דורנו. אך, ודאי המשמעות הפשוטה היא, שהצפרדע היתה גדולה. גם אם זו טעות, לא על כך יצא קצץ האשכול..

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יוני 26, 2016 10:21 am
על ידי פי האתון
עוד עניין:

נהוג בגנים לצייר את הנזיר עם שיער ארוך.
בעוד שסתם נזיר הוא שלשים יום בלבד, וודאי שבשלשים יום לא מגיעים לשיער כזה ארוך!!!
ורק נזירים כמו שמשון וכו' שזה נזיר עולם היו עם שיער ארוך...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יוני 26, 2016 4:11 pm
על ידי ע. התשבי
פייביש אופטובסקי כתב:אכתוב שני דברים שנהוג לספר לילדים, למרות שאינם קשורים לפרשיות אלו.

א. נהוג לומר: משה רבינו אמר: רשע, למה תכה רעך. ואילו בפסוק נאמר: 'ויאמר לרשע, למה תכה רעך'.

הרי לומדים מזה להלכה שנקרא רשע, ועל כרחך שקראו משה כן.
ב. במכת צפרדע, נהוג לומר: היתה צפרדע אחת גדולה, וככל שהכו אותה יצאו צפרדעים נוספים. היכן כתוב שהצפרדע הראשונה היתה גדולה?

כבר דנו בזה בתחילת העמוד הקודם.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יוני 26, 2016 4:14 pm
על ידי ע. התשבי
פי האתון כתב:עוד עניין:

נהוג בגנים לצייר את הנזיר עם שיער ארוך.
בעוד שסתם נזיר הוא שלשים יום בלבד, וודאי שבשלשים יום לא מגיעים לשיער כזה ארוך!!!
ורק נזירים כמו שמשון וכו' שזה נזיר עולם היו עם שיער ארוך...

בד"כ כשמתארים נזיר, מתייחסים לאדם שבמהותו הוא נזיר, באופן קבוע. ולא למי שקיבל עליו נזירות באופן זמני.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' יוני 27, 2016 5:06 am
על ידי זקן ששכח
פי האתון כתב:עוד עניין:

נהוג בגנים לצייר את הנזיר עם שיער ארוך.
בעוד שסתם נזיר הוא שלשים יום בלבד, וודאי שבשלשים יום לא מגיעים לשיער כזה ארוך!!!
ורק נזירים כמו שמשון וכו' שזה נזיר עולם היו עם שיער ארוך...

קשה לצרף דבר זה לרשימת הדברים השגויים, כי דרך העולם להקצין באמירה או ציור כדי שיהיה הענין חד וברור, במיוחד לקטנים.
וכאן, כדי שיהיה ברור לתינוק גם חזותית שמדובר בנזיר - זו התוצאה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 28, 2016 1:33 am
על ידי פרי יהושע
מה שנכון נכון כתב:
ירח מלא כתב:ולענין חדש.
מהיכן הגיע ההפחדה שאם תשתי מהיין של ההבדלה יצמח לך זקן.

אולי מכאן.

וראה עוד כאן. ובארחות רבינו ח"א אות קכ.

מש"כ שם שאשה פטורה מסעודה שלישית הוא טעות גמורה וסילוף ההלכה!!!

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 28, 2016 9:44 am
על ידי אוצר בלום
משולש כתב:
עזריאל ברגר כתב:וטעויות בשירים לחגים לא חסר, בפרט בחנוכה:
"מכבי מושיע ופודה"
"על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים"
"כל העם אז התפלא - מאליו הוא מתמלא" (מתאים רק לדעה אחת באופן הנס, ואולי גם זה לא...)
"כל העם אז התכנס והכריז אך זהו נס" (למי היה זמן להתכנס באמצע הקרבות?)
"אילולא כד זה נשאר - מקדשנו לא הואר" (לא נכון - טומאה דחויה בציבור, והיו מדליקים בשמן טמא...)
ועוד ועוד...

יש לדון גם על טעויות בשיר "יונתן הקטן" כמו למשל "חור גדול במכנסיו" ובאמת היה רק חור קטן...


החור הספיק לשמונה ימים ומוכח איפוא מעבר לכל ספק שהיה גדול.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' יוני 30, 2016 1:41 pm
על ידי יהודי טבעי
משולש כתב (ולכאו' י"ל שני הלחם וצ"ע שבפרויקט השו"ת מופיע 74 פעם שני הלחם, ו 6282 פעם שתי הלחם).).
קושיא זו מקשה התוס' מנחות דף צד/א ד"ה שתי הלחם - 'במשנה ובמקרא קרוי לשון זכר ולשון נקבה דהכא תנן שתי הלחם ובשמואל (א י) כתיב גבי שאול ונתנו לך שתי לחם ולקחת מידם ולעיל פ' ואלו מנחות (דף עה:) קרי ליה לשון זכר דקאמר בבא מלחם גדול וכתיב (ישעיה נא) ולא יחסר לחמו'.
ויסוד לשון המשנה הוא במקרא - ויקרא פרק כג, יז) ממושבתיכם תביאו לחם תנופה שתים שני עשרנים סלת תהיינה חמץ תיאפנה
ובספר השרשים לרד"ק (ערך לחם) תירץ שהכוונה חלות לחם

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' יוני 30, 2016 5:28 pm
על ידי שברי לוחות
פייביש אופטובסקי כתב:אכתוב שני דברים שנהוג לספר לילדים, למרות שאינם קשורים לפרשיות אלו.

א. נהוג לומר: משה רבינו אמר: רשע, למה תכה רעך. ואילו בפסוק נאמר: 'ויאמר לרשע, למה תכה רעך'.

?

בדיוק ראיתי היום דיון בענין זה בפרדס יוסף פרשת שמות, ומביא שם בשם האמרי אמת שמשה רבינו הוא שאמר 'רשע', ומציין לזה עוד כמה מראי מקומות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 1:07 am
על ידי לעומקו של דבר
עזריאל ברגר כתב:
ירח מלא כתב:ולענין חדש.
מהיכן הגיע ההפחדה שאם תשתי מהיין של ההבדלה יצמח לך זקן.

נראה לי שהתקבל מנהג שרק הזכרים שותים מיין ההבדלה, וכאשר איזו ילדה רצתה לשתות אז אמרו לה שלא תשתה כדי שלא יצמח לה זקן.
מניין התקבל המנהג?
כנראה מהדעה שנשים לא חייבות בהבדלה וכו' ואכמ"ל כלל.
(בשולחן ערוך הרב כותב שלא מחלקים מיין הבדלה לשומעים כלל "אלא המבדיל רגיל לשתותו כולו". אמנם ראיתי הרבה מקומות ששותים כל השומעים הזכרים).


viewtopic.php?f=17&t=9912&p=287621#p287621

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 3:20 am
על ידי מאיר סובל
אכתוב עוד פרפרת אחת המקובלת ע"פ הגננות [כנראה]


אסור לעלות על שולחן או לשבת לא יפה ולהניח רגליו על השולחן, כי שולחנו של אדם דומה למזבח!!

האמת היא שהגמ' סוף מסכת חגיגה דשולחנו של אדם כמזבח, נלמד מפסוק, ומבואר שם מה מזבח מכפר אף שולחנו של אדם מכפר, הפשט שולחן אינו הדף על ארבעת הרגלים, אלא ההכנסת אורחים ונתינת הסעודה לעניים.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 7:40 am
על ידי הכהן
מאיר סובל כתב:אכתוב עוד פרפרת אחת המקובלת ע"פ הגננות [כנראה]


אסור לעלות על שולחן או לשבת לא יפה ולהניח רגליו על השולחן, כי שולחנו של אדם דומה למזבח!!

האמת היא שהגמ' סוף מסכת חגיגה דשולחנו של אדם כמזבח, נלמד מפסוק, ומבואר שם מה מזבח מכפר אף שולחנו של אדם מכפר, הפשט שולחן אינו הדף על ארבעת הרגלים, אלא ההכנסת אורחים ונתינת הסעודה לעניים.

המג״א קס׳׳ז סקי״ג הביא בשם ספר חסידים סי׳ קייב דמהאי טעמא אסור להרוג כינה על השולחן

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 8:07 am
על ידי מצליח
אכתוב ענינים שאינו קשור דוקא לגננת אלא למלמדים בכיתות הקטנות.

א) איתא בכל שאלות סדרה לילדים בפ' בהעלותך שהכהן גדול הוא הוא שמדליק המנורה, וזהו מכוח לשון הפסוק דבר אל 'אהרן' ואמרת אליו 'בהעלתך' אמנם באמת הדלקה לאו עבודה הוא וכשירה בזר, אם כי אמת הדבר שבחיי אהרן היה הוא המדליק כמוש"כ ברמב"ן, אבל בכלליות אין לו ענין עם כהן ובוודאי לא בכהן גדול.
ב) נהוג לומר דלחם הפנים נקרא כן מפני שיכולין לראות את פני חבירו באמצע שני הכותלים, ואינו נכון אלא הכותלים גופא הן הן ה'פנים', ואין להאריך כעת, יש הרבה כיוצא ועוד חזון.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 8:37 am
על ידי גימפעל
מצליח כתב:אכתוב ענינים שאינו קשור דוקא לגננת אלא למלמדים בכיתות הקטנות.

א) איתא בכל שאלות סדרה לילדים בפ' בהעלותך שהכהן גדול הוא הוא שמדליק המנורה, וזהו מכוח לשון הפסוק דבר אל 'אהרן' ואמרת אליו 'בהעלתך' אמנם באמת הדלקה לאו עבודה הוא וכשירה בזר, אם כי אמת הדבר שבחיי אהרן היה הוא המדליק כמוש"כ ברמב"ן, אבל בכלליות אין לו ענין עם כהן ובוודאי לא בכהן גדול.

כבר כתבו זאת כאן: http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=20568&start=320#p283470

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 1:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
מאיר סובל כתב:אכתוב עוד פרפרת אחת המקובלת ע"פ הגננות [כנראה]


אסור לעלות על שולחן או לשבת לא יפה ולהניח רגליו על השולחן, כי שולחנו של אדם דומה למזבח!!

האמת היא שהגמ' סוף מסכת חגיגה דשולחנו של אדם כמזבח, נלמד מפסוק, ומבואר שם מה מזבח מכפר אף שולחנו של אדם מכפר, הפשט שולחן אינו הדף על ארבעת הרגלים, אלא ההכנסת אורחים ונתינת הסעודה לעניים.

דיו לבא מן הדין להיות כנידון - וכי על המזבח לא עלו?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 5:22 pm
על ידי לעומקו של דבר
עזריאל ברגר כתב:
מאיר סובל כתב:אכתוב עוד פרפרת אחת המקובלת ע"פ הגננות [כנראה]


אסור לעלות על שולחן או לשבת לא יפה ולהניח רגליו על השולחן, כי שולחנו של אדם דומה למזבח!!

האמת היא שהגמ' סוף מסכת חגיגה דשולחנו של אדם כמזבח, נלמד מפסוק, ומבואר שם מה מזבח מכפר אף שולחנו של אדם מכפר, הפשט שולחן אינו הדף על ארבעת הרגלים, אלא ההכנסת אורחים ונתינת הסעודה לעניים.

דיו לבא מן הדין להיות כנידון - וכי על המזבח לא עלו?

אין דנים לצורך משלא לצורך

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יולי 13, 2016 11:35 pm
על ידי מאיר סובל
הכהן כתב:
מאיר סובל כתב:אכתוב עוד פרפרת אחת המקובלת ע"פ הגננות [כנראה]


אסור לעלות על שולחן או לשבת לא יפה ולהניח רגליו על השולחן, כי שולחנו של אדם דומה למזבח!!

האמת היא שהגמ' סוף מסכת חגיגה דשולחנו של אדם כמזבח, נלמד מפסוק, ומבואר שם מה מזבח מכפר אף שולחנו של אדם מכפר, הפשט שולחן אינו הדף על ארבעת הרגלים, אלא ההכנסת אורחים ונתינת הסעודה לעניים.

המג״א קס׳׳ז סקי״ג הביא בשם ספר חסידים סי׳ קייב דמהאי טעמא אסור להרוג כינה על השולחן


יישר כוחו וחילו על ההפניה - ואגב ציונו למג"א הגעתי לרמ"א בעצמו שם שמצטט "כי השולחן דומה למזבח" וכו'.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 1:28 am
על ידי מעט דבש
מאיר דרך 5 - מסורת הגננות.pdf
(472.64 KiB) הורד 560 פעמים

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 1:37 am
על ידי מה שנכון נכון
מעט דבש כתב:
מאיר דרך 5 - מסורת הגננות.pdf

המנהג לאכול סופגניות בחנוכה מוזכר אצל ר' מימון אבי הרמב"ם כמנהג קדמונים.
לשכוי - לא ברור כלל שזו דעת "רוב הפוסקים".

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 5:08 am
על ידי מחולת המחנים
מעט דבש כתב:
מאמר חדש על כוס של אליהו.pdf
(1.87 MiB) הורד 601 פעמים

סעיף ז' - פתיחת הדלת לאליהו הנביא
ראה באשכולות אלו
viewtopic.php?p=34939#p34939
viewtopic.php?p=34947#p34947

וראה עוד במצורף
מאמר חדש על כוס של אליהו.pdf
(1.87 MiB) הורד 601 פעמים

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 8:59 am
על ידי בברכה המשולשת
מעט דבש כתב:
מאיר דרך 5 - מסורת הגננות.pdf


לגבי הדלקת נרות חנוכה- יש גם היום רבים המדליקים בפתח הבית

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 12:08 pm
על ידי סגי נהור
לא הייתי רוצה שהגננת של ילדיי תקבל עלון זה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 1:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
סגי נהור כתב:לא הייתי רוצה שהגננת של ילדיי תקבל עלון זה.

מסכים.
בפרט שהוא מזלזל בדברים שמקובלים בחלקים מסוימים בעם ישראל.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 2:56 pm
על ידי לעומקו של דבר
מש"כ שט"ו בשבט הוא אינו חג אר"י, הלא הדבר פשוט שהוא חג השייך למצוות התלויות בארץ.

כמדומני שלקה הרב הכותב שליט"א במה שלוקין מורי הוראה שונים, שמתוך שמצויים הרבה בספרי הלכה, מתייחסים בכבוד אך ורק למנהגים שמוזכרים בספרי הלכה, ולא כך היא המידה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 3:24 pm
על ידי שמש
כמה הערת ע"ד הקובץ הנ"ל -
א. לגבי בריאת המים ע' רש"י שם שהוכיח מהפס' 'ורוח א' מרחפת ע"פ המים' שאין מוקדם ומאוחר וכו' שהרי המים מתי נבראו.
ב. כמדומני שיש מקור למשמעות המקובלת של חג הביכורים הן בפשט הפס' והן בראשונים.
ג,ד,ח. נו נו, יש עיוותים גדולים יותר מללמד שיטות שאינן 'דעת רוב הפוסקים'. ולגבי הסופגניות כבר העירו מדברי רבי מימון על הספינז'.
ה. הדלקה כשרה גם בזר.
ו. ראש השנה למעשרות לא קשור לא"י?
ז. חוששתני שגם הילדים מבינים שאינו כפשוטו...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 4:13 pm
על ידי לעומקו של דבר
שמש כתב:ג,ד,ח. נו נו, יש עיוותים גדולים יותר מללמד שיטות שאינן 'דעת רוב הפוסקים'.

יש עיוותים יותר גדולים אבל בהחלט מבורך אם הילדים ילמדו בנייר חלק את מה שאכן צריך לנהוג, בהדלקת נרות למשל. למה צריך להיות דיסוננס בין התורה כפי שאנו לומדים ונוהגים ולבין מה שמלמדים את הדרדקים, הכל בגלל דף פרשת שבוע שהועתק מדף פרשת השבוע עד לגננת רבקה ע"ה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 4:17 pm
על ידי מעט דבש
מאיר דרך כתב:חג השבועות קרוי בתורה (במדבר כח, כו) חג הביכורים, לא בגלל שמביאים ביכורים מחג השבועות ועד חג סוכות, אלא בגלל שהתבואה החדשה שצמחה השנה האסורה באיסור 'חדש', ומותרת מט"ז ניסן לכל העולם, מותרת בביהמ"ק רק מחג השבועות (כמפורש ברש"י שם).


הנה פשיטא ליה שנקרא שבועות 'יום הביכורים' (במדבר כח, כו) על שם שתי הלחם, ולא משום הביכורים, ומסתמך על רש"י (במדבר שם).

אמנם במקום אחר (שמות כג, טז; סנהדרין יא: ד"ה ועל) מבואר ברש"י ש'וביום הביכורים' קאי על ביכורים.

זה סיכום בקצרה.

----------------------------------------

ועתה אכתוב באריכות:

בכמה מקראות הוזכר ענין 'ביכורים' ביחס לחג השבועות.

וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים (שמות לד, כב)

וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה (שמות כג, טז)

וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה' בְּשָׁבֻעֹתֵיכֶם (במדבר כח, כו)

והנה בפסוק הראשון מפורש שה'ביכורים' הוא 'בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים', אבל בפסוק השני והאחרון לא מפורש על איזה ביכורים קאי. ובפרט בפסוק האחרון, לא מפורש למה נתכנה החג 'וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים', האם משום 'בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים' או על מצות הביכורים.

והנה לגבי הפסוק השני, לכאורה משנה ערוכה היא (חלה ד, י; ביכורים א, ג)
אנשי הר צבועים הביאו בכוריהם קודם עצרת ולא קבלו מהם מפני הכתוב שבתורה 'וחג הקציר בכורי מעשיך אשר תזרע בשדה':

ומשמע ש'בכורי מעשיך' קאי על הביכורים.

אמנם הרע"ב (בשני המקומות) פירש:
אין מביאין בכורים קודם לעצרת - דשתי הלחם שמביאין בעצרת אקרו בכורים, והם מתירין החדש במקדש.

וכן הוא בריבמ"ץ (חלה ד, י):
שנ' וחג הקציר. כלומר שלא יביא אדם ביכורין קודם לשתי הלחם דעצרת.

וכן מבואר בר"ש ורא"ש שם (בביאור דברי הירושלמי על אתר).
ולכאורה כך מבואר גם במנחות (פד:), וכמו שפירש"י שם:
ת"ל חג הקציר בכורי מעשיך. חג שאתה מביא בכורים - שתי הלחם - יהא קודם לכל אשר תזרע בשדה.

וכן במנחות (עא.) כתב רש"י (ד"ה אשר תזרע) בביאור הגמרא שם, על פסוק זה: "ובשתי הלחם כתיב".

ובדרשת הרמב"ן לראש השנה:
ובחג השבועות אמר 'וחג שבועות תעשה לך בכורי קציר חטים', ואמר 'וחג הקציר בכורי מעשיך אשר תזרע בשדה', ועוד אמר 'שבעה שבועות תספר לך מהחל חרמש בקמה תחל לספור שבעה שבועות ועשית חג שבועות לה' אלהיך' וגו' (דברים טז, ט-י), הנה צוה שנביא עומר בכורי קציר שעורים ויתיר החדש במדינה, ונספור ממנו חמשים ונביא מנחה חדשה שתי הלחם בכורי קציר חטים ויתיר החדש במקדש, ונעשה חג לה' כי חקות קציר ישמר לנו, והקב"ה חפץ לכבדו מראשית כל בכורי כל כאשר מפורש בתורה.


------------

אמנם מצינו גם שפירשו הפסוק (והמשניות) כפשוטו, שהכתוב 'וחג הקציר בכורי מעשיך' קאי על הביכורים, ולא על שתי הלחם.

כן פירש רש"י על אתר בפסוק זה (שמות כג, טז):

וחג הקציר - הוא חג שבועות:
בכורי מעשיך - שהוא זמן הבאת בכורים, ששתי הלחם הבאים בעצרת היו מתירין החדש למנחות ולהביא בכורים למקדש, שנאמר 'וביום הבכורים' וגו':
.

וכן מצינו בתוספות ויד רמ"ה בסנהדרין (יא:).

דהנה אחת מהסיבות לעיבור השנה הוא 'על פירות האילן' (סנהדרין יא:) ופירש רש"י:
ועל פירות האילן - אם מתאחר בישולם יותר מזמן העצרת - מעברין, שעצרת זמן הבאת ביכורים וכו'.

ובתוספות שם (ד"ה או דלמא) כתבו שטעם זה לעיבור השנה הוא מדאורייתא, כיון דכתיב 'וחג הקציר בכורי מעשיך'.

הרי מפורש בתוס' ש'בכורי מעשיך' הכונה לביכורים.

ובאמת בערוך לנר שם הקשה:
ומה שהקשו התוס' דגם פירות האילן הוא דאורייתא, מדכתיב 'וחג הקציר בכורי מעשיך' לא הבנתי, דהרי בזה לא גילה קרא רק שיהיה שתי הלחם מבכורים, אבל שיבכרו גם פירות האילן לא מרומז בזה. ומה שמעברין משום פירות האילן, היינו שלא יצטרכו לעלות פעם שנית להביא בכורי האילן, וזה ודאי לאו דאורייתא


אמנם הענין מתבאר שם ביד רמ"ה, וז"ל:
על פירות האילן - שאין הפירות ראוין ליבשל בעצרת שהיא זמן הבאת ביכורים לאחר הקרבת שתי הלחם. וכתב הרב ר' יצחק בר אשר ז"ל... והוה לן למתני חטים סימן לעצרת, דכתב קרא אחרינא 'וחג שבועות תעשה לך בכורי קציר חטים' (שמות לד, כב), אבל בכלל האביב הוא דכשהאביב של שעורים בא בפסח אי אפשר שלא יבואו חטים בעצרת, אבל פירות האילן שמביאין מהן בכורים אין תלוין בכך, והתורה אמרה שיבא עצרת בזמן שראוי להביא בכורים משבעת המינים כדאמרינן לעיל 'וחג הקציר בכורי מעשיך' ע"כ דבריו ז"ל.
והריני בא אחריו למלאות את דבריו, דאי ס"ד האי 'בכורי מעשיך' דכתיב גבי עצרת אחטים בלחוד קאי לימא קרא 'בכורי קצירך' כדכתיב באידך קרא 'בכורי קציר חטים'. ותו, כיון דכתב 'חג הקציר בכורי', 'מעשיך' למה לי. ותו, 'מעשיך', מעשים טובא משמע. ולאו אחטים בלחוד קאי אלא אכולהו שבעת המינים קאי, ומשום סירכא דביכורים הוא. תדע, דתנן בבכורים פרק ראשון 'אין מביאין בכורים קודם לעצרת, אנשי הר צבועים הביאו בכוריהם קודם לעצרת, ולא קבלו מהן, מפני הכתוב שבתורה וחג הקציר בכורי מעשיך' דשמעת מינה דהאי 'בכורי מעשיך' אבכורים קאי, ובכורים משבעת המינים אתו.


והנה עד כאן התבארו שני הפסוקים הראשונים דלעיל; וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים (שמות לד, כב)
וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה (שמות כג, טז).

------------

ולגבי הפסוק האחרון, שבו נקרא חג השבועות 'יום הביכורים' ('וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה' בְּשָׁבֻעֹתֵיכֶם'), שעליו דן בעלון הנ"ל, למה נקרא כך.

הנה בעלון הנ"ל הסתמך על רש"י (במדבר כח, כו):
וביום הבכורים - חג השבועות קרוי 'בכורי קציר חטים' (שמות לד, כב) על שם שתי הלחם, שהם ראשונים למנחת חטים הבאים מן החדש:


אמנם במקום אחר (שמות כג, טז) כתב רש"י:
וחג הקציר - הוא חג שבועות:
בכורי מעשיך - שהוא זמן הבאת בכורים, ששתי הלחם הבאים בעצרת היו מתירין החדש למנחות ולהביא בכורים למקדש, שנאמר 'וביום הבכורים' וגו':


וכ"כ רש"י בסנהדרין (יא:) על מה דאיתא בגמ' דמעברין 'על פירות האילן', וז"ל:
ועל פירות האילן - אם מתאחר בישולם יותר מזמן העצרת - מעברין, שעצרת זמן הבאת ביכורים דכתיב 'וביום הביכורים', ואם לא יביאם בבואו לרגל צריך לטרוח ולעלות פעם אחרת.


ובפירוש המיוחס לרא"ש (דברים כו, יא):
ושמחת בכל הטוב. מכאן ארז"ל פ' כל שעה (פסחים לו:) 'מעצרת ועד החג מביא וקורא' - שהוא זמן הבאת ביכורים ולכך נקרא שבועות 'יום הביכורים' דכל הפירות והתבואה מתבכרים בין ב' זמנים אלו.
'מחג ועד חנוכה מביא ואינו קורא' (פסחים שם) - דלא שייך למימר 'ראשית פרי האדמה' (דברים כו, י) מחג ועד חנוכה, דאפי' לחיה שבשדה כלה באותו זמן:

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' ספטמבר 27, 2016 1:45 pm
על ידי פי האתון
השבוע נתפרסם בגליון עונג שבת...
עונג שבת 55.jpg
עונג שבת 55.jpg (224.01 KiB) נצפה 15113 פעמים

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' ספטמבר 27, 2016 2:15 pm
על ידי ארזי ביתר
באות ג:
שכוי באמת פירושו בינה.

???
ז"ל הטור או"ח סימן מו:
טור אורח חיים סימן מו כתב:כי שמע קול תרנגול לימא בא"י אמ"ה נותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה. פירוש, הלב נקרא שכוי בלשון המקרא, דכתיב או מי נתן לשכוי בינה (איוב לח, לו), והלב הוא הבמין, וע"י הבינה אדם מבחין בין יום ובין לילה.
ומפני שהתרנגול מבין וגם בערביא קורין לתרנגול שכוי, תקנו ברכה זו לאמרה בשמיעת קול התרנגול.