מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשיית היתר אשת איש (2)

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 22, 2016 12:12 am

הטענה שרש"ק פועל בצינעא לתקן את הדבר, אין לו אחיזה במציאות, ראה מכתבו לר' וייס לעיל. גם הרבנים הרבים שפנו אליו בשקט לא שמעו ממנו כן, ולכן הם יצאו נגד ההיתר וחלקם אף נגדו. בנוסף כמו שטענו למעלה ברגע שהוא יגיד שהוא חוזר בו, ההיתר יתבטל מיד, ואין שום צורך לעשות התארגנויות במשך כמה חודשים לזה.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ינואר 22, 2016 12:30 am

יבנה כתב:יש זמן ומקום לכבד ת"ח וראשי ישיבות, ויש זמן ומקום לקיים את דבר ה' ולעשות כהלכה. יש כאן התנגשות בין שני הערכים האלו, ולפי ההלכה הפסוקה בשו"ע מבואר בפירוש שקיום ההלכה יותר חשובה:
...
הטענה שרש"ק פועל בצינעא לתקן את הדבר, אין לו אחיזה במציאות, ראה מכתבו לר' וייס לעיל. גם הרבנים הרבים שפנו אליו בשקט לא שמעו ממנו כן, ולכן הם יצאו נגד ההיתר וחלקם אף נגדו. בנוסף כמו שטענו למעלה ברגע שהוא יגיד שהוא חוזר בו, ההיתר יתבטל מיד, ואין שום צורך לעשות התארגנויות במשך כמה חודשים לזה.

מה נעשה שיש אחרים המעידים שהוא כן פועל. א"א להוכיח אחרת מהמכתב לר' וייס, שהרי הוא כותב להדיא שיש להביא זה לרד"פ לדון בו שוב. לגבי עצם איסור הנעשה כבר מזמן יש שמועה שהרנ"ג, שהוא היחיד שהתיר האשה באופן רשמי וגם סידר לה קידושין אח"כ, אמר לה שהיא צריכה להפרד. אמנם יש שמועות סותרות לגבי מהימנות שמועה זו, אבל לא שמעתי מהכחשה ברורה. עשכיו יש שאלה איך צריכים להמשך, ויש ליתן אלף סיבות למה עדיין אין חזרה באופן רשמי ומפורסם, ולמה רש"ק לא יצא ענה לכל השואלים אותו כל מה שיש להשיב. זה נראה טוב כש"כ, אבל זה רק בגדר צד חובה קרוב יותר שעדיין יש חיוב לדון ת"ח לצד זכות.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי סעדיה » ו' ינואר 22, 2016 12:37 am

חובב_ספרים כתב:מה נעשה שיש אחרים המעידים שהוא כן פועל.

מי מעיד (לא עד מפי שמעתי)?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ינואר 22, 2016 12:43 am

האשכול הזה עוסק רובו ככולו בשאלות מסוג מה אמר פלוני ומה אמר אלמוני. זה לא התחום שלי ויש לי שאלה כללית. האוסרים טוענים, ובאופן פשוט בצדק, כי מעולם לא נשמע כדבר הזה להתיר אשה נשואה בטענת מיקח טעות, ומביאים שגם הרב אלישיב אמר במקרה מסויים טענה כזו, ולכאורה מאן יימר שגם כאן היה אומר, על כרחך כי ההבנה היא שבאופן מוחלט לא עושים כן. והשאלה שלי היא שלכאורה מאותה טענה יש גם לצאת נגד הגר"מ פיינשטיין שהתיר כאלה במקרים מסויימים, ואע"פ שהיה כאן אשכול שחילק חילוקים בין מקרה זה למקרים שם, אבל הלא האוסרים אוסרים בכל עניין.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי סעדיה » ו' ינואר 22, 2016 12:52 am

אוצר החכמה כתב:האשכול הזה עוסק רובו ככולו בשאלות מסוג מה אמר פלוני ומה אמר אלמוני. זה לא התחום שלי ויש לי שאלה כללית. האוסרים טוענים, ובאופן פשוט בצדק, כי מעולם לא נשמע כדבר הזה להתיר אשה נשואה בטענת מיקח טעות, ומביאים שגם הרב אלישיב אמר במקרה מסויים טענה כזו, ולכאורה מאן יימר שגם כאן היה אומר, על כרחך כי ההבנה היא שבאופן מוחלט לא עושים כן. והשאלה שלי היא שלכאורה מאותה טענה יש גם לצאת נגד הגר"מ פיינשטיין שהתיר כאלה במקרים מסויימים, ואע"פ שהיה כאן אשכול שחילק חילוקים בין מקרה זה למקרים שם, אבל הלא האוסרים אוסרים בכל עניין.



יש ב' נידונים.

א. הרבה אומרים שאין פה מקום לטענת מקח טעות - ולא דמי כלל לנידונו של האגרו"מ.
ב. דעת הגרי"ש שאין להתיר אשה מחמת טענת מקח טעות כלל ו'רק ר' משה יכול' - כמדומני שכך התבטא בעובדא עליו כתב הרב שיינר.
וזאת, א]עקב חומר הדבר וקושי ההכרעה בו, ב]מחמת הפרצה שבדבר שכל מיני 'רבנים' יתירו כל אשה מעגינותה עי"ז, שהרי אם רב פלוני יכול - 'למה נגרע',
משא"כ לגבי ר' משה שכולם מבינים שהם בכלל לא באותו רמה.

כל הטענות של 'כבוד התורה' באים לענות על הנידון הב' - נגד אלו שאומרים שרש"ק הוא פחות מר' משה,
לגבי הנידון הא' אין הדברים נוגעים.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 22, 2016 12:57 am

חובב_ספרים כתב:
יבנה כתב:יש זמן ומקום לכבד ת"ח וראשי ישיבות, ויש זמן ומקום לקיים את דבר ה' ולעשות כהלכה. יש כאן התנגשות בין שני הערכים האלו, ולפי ההלכה הפסוקה בשו"ע מבואר בפירוש שקיום ההלכה יותר חשובה:
...
הטענה שרש"ק פועל בצינעא לתקן את הדבר, אין לו אחיזה במציאות, ראה מכתבו לר' וייס לעיל. גם הרבנים הרבים שפנו אליו בשקט לא שמעו ממנו כן, ולכן הם יצאו נגד ההיתר וחלקם אף נגדו. בנוסף כמו שטענו למעלה ברגע שהוא יגיד שהוא חוזר בו, ההיתר יתבטל מיד, ואין שום צורך לעשות התארגנויות במשך כמה חודשים לזה.

מה נעשה שיש אחרים המעידים שהוא כן פועל. א"א להוכיח אחרת מהמכתב לר' וייס, שהרי הוא כותב להדיא שיש להביא זה לרד"פ לדון בו שוב. לגבי עצם איסור הנעשה כבר מזמן יש שמועה שהרנ"ג, שהוא היחיד שהתיר האשה באופן רשמי וגם סידר לה קידושין אח"כ, אמר לה שהיא צריכה להפרד. אמנם יש שמועות סותרות לגבי מהימנות שמועה זו, אבל לא שמעתי מהכחשה ברורה. עשכיו יש שאלה איך צריכים להמשך, ויש ליתן אלף סיבות למה עדיין אין חזרה באופן רשמי ומפורסם, ולמה רש"ק לא יצא ענה לכל השואלים אותו כל מה שיש להשיב. זה נראה טוב כש"כ, אבל זה רק בגדר צד חובה קרוב יותר שעדיין יש חיוב לדון ת"ח לצד זכות.

יש בדיוק אחד למיטב ידיעתי הטוען שרש"ק פועל בענין להפרידם והוא מאמר מר"י של טורנטו. דבריו מוזרים מאד וכל מה שמענין אותו זה להגן על כבוד רש"ק [כנראה רבו], ואילו כבוד ה' וההלכה וכבוד כל גדולי ישראל אינה חשובה לו כלל עד שהודיע שצריך לקרוע דבריהם לגזרים ולזרוק לפח. יש לפקפק באמינות דבריו.
במכתב לר' וייס הוא לא בא לומר עד כמה הוא מודאג מהענין ושהוא פועל להביא את השאלה לר' דוד פיינשטיין, אלא הוא דוחה בקש את ר' וייס לומר שר' וייס לא יבין את הענין ושלא יתערב, ואם יש צורך יש גדולים באמריקה שיכולים להסתדר עם השאלה. ושאר הרבנים שהתקשרו אליו גם מאמריקה קיבלו מסר דומה, שהוא אינו הולך לפעול נגד ההיתר.
פיה"מ לרמב"ם אבות פ"א מ"ו-
"אבל אם היה איש ידוע שהוא צדיק ומפורסם במעשי הטוב ונראה לו מעשה שכל תכונותיו יורו על היותו מעשה רע ואין להכריע בו שהוא מעשה טוב אלא בדוחק רב מאד ובאפשרות רחוקה צריך לפרש אותו כטוב הואיל ויש צד אפשרות להיותו טוב ואין מותר לחושדו ועל זה יאמרו כל החושד כשרים לוקה בגופו." כאן אין אפשרות, וכפי שביארתי לעיל.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 22, 2016 1:10 am

אוצר החכמה כתב:האשכול הזה עוסק רובו ככולו בשאלות מסוג מה אמר פלוני ומה אמר אלמוני. זה לא התחום שלי ויש לי שאלה כללית. האוסרים טוענים, ובאופן פשוט בצדק, כי מעולם לא נשמע כדבר הזה להתיר אשה נשואה בטענת מיקח טעות, ומביאים שגם הרב אלישיב אמר במקרה מסויים טענה כזו, ולכאורה מאן יימר שגם כאן היה אומר, על כרחך כי ההבנה היא שבאופן מוחלט לא עושים כן. והשאלה שלי היא שלכאורה מאותה טענה יש גם לצאת נגד הגר"מ פיינשטיין שהתיר כאלה במקרים מסויימים, ואע"פ שהיה כאן אשכול שחילק חילוקים בין מקרה זה למקרים שם, אבל הלא האוסרים אוסרים בכל עניין.

יש מח' בין ר' משה ור' אלישיב האם ניתן להתיר אשה נשואה בהפקעת קידושין בתנאים מסוימים. אך עיקר הטענה כאן הוא מצד שאף ר' משה לא היה מעלה על דעתו להתיר בנידון הזה, מאחר שכל העובדות שעליהם התבסס ההיתר אינם נכונים ונעשו ברשלנות מדהימה. [הכל התבסס על דברי האשה ובלי לשאול את הבעל או את הב"ד שדנו בפניהם. והב"ד של בולטימור שדנו בענין כתבו שאין בסיס לדבריה.] ואף כעת שהודיעו למתירים את הבעיתיות שבדבר, במקום לבדוק את הנושא ולחזור בהם, הם לא מוכנים לקחת אחריות או לבדוק ולחזור בהם.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ינואר 22, 2016 1:19 am

סעדיה כתב:
חובב_ספרים כתב:מה נעשה שיש אחרים המעידים שהוא כן פועל.

מי מעיד (לא עד מפי שמעתי)?

עי' בדברי הרב בראדסקי שהבאתי למעלה.
סעדיה כתב:כל הטענות של 'כבוד התורה' באים לענות על הנידון הב' - נגד אלו שאומרים שרש"ק הוא פחות מר' משה,

הטענות אינם על מה שאין משווים רש"ק לר' משה, אלא על מה שמשווים אותו לגורן.
יבנה כתב:יש בדיוק אחד למיטב ידיעתי הטוען שרש"ק פועל בענין להפרידם והוא מאמר מר"י של טורנטו. דבריו מוזרים מאד וכל מה שמענין אותו זה להגן על כבוד רש"ק [כנראה רבו], ואילו כבוד ה' וההלכה וכבוד כל גדולי ישראל אינה חשובה לו כלל עד שהודיע שצריך לקרוע דבריהם לגזרים ולזרוק לפח. יש לפקפק באמינות דבריו.

אין הרבה רבנים המעידים שהם דברו עם רש"ק והוא לא ענה להם דברים של טעם. ולגבי היחדים שכן כתבו כן אני ממעט לכתוב שלא להכשל בלשון הרע שלא לצורך. רק שייך גם בזה מש"כ הח"ח [הל' כלל ז' ב'] ואפלו אם הוא שותק עתה כו' אין לקח מזה שום ראיה להחליט, שהדבר אמת כו' או מפני שראה, שבודאי יאמינו יותר לדברי המספר מלדבריו, כמנהג הרע של העולם, שמסכם אצלם, שאם רק יספר את הדברים בפניו, אפלו אם השכנגדו יכחישנו מאה פעמים, לא יאמינו לו שוב, ולכך הסכים אז בנפשו, שטוב יותר לשתק עכ"ל וע"ש.
והלא תראה שגם ר' אהרן פלדמן שהוא מראש הפועלים נגד ההיתר יצא נגד הבזיון ת"ח שיוצא בזה. הוא בודאי יודע הרבה יותר פרטים מאנחנו, ולא מסתבר שהוא היה חושש לבזיון ת"ח של עושה מעשה גורן.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 22, 2016 1:42 am

חובב_ספרים כתב:אין הרבה רבנים המעידים שהם דברו עם רש"ק והוא לא ענה להם דברים של טעם. ולגבי היחדים שכן כתבו כן אני ממעט לכתוב שלא להכשל בלשון הרע שלא לצורך. רק שייך גם בזה מש"כ הח"ח [הל' כלל ז' ב'] ואפלו אם הוא שותק עתה כו' אין לקח מזה שום ראיה להחליט, שהדבר אמת כו' או מפני שראה, שבודאי יאמינו יותר לדברי המספר מלדבריו, כמנהג הרע של העולם, שמסכם אצלם, שאם רק יספר את הדברים בפניו, אפלו אם השכנגדו יכחישנו מאה פעמים, לא יאמינו לו שוב, ולכך הסכים אז בנפשו, שטוב יותר לשתק עכ"ל וע"ש.
והלא תראה שגם ר' אהרן פלדמן שהוא מראש הפועלים נגד ההיתר יצא נגד הבזיון ת"ח שיוצא בזה. הוא בודאי יודע הרבה יותר פרטים מאנחנו, ולא מסתבר שהוא היה חושש לבזיון ת"ח של עושה מעשה גורן.

האם מצאת רב אחד מוכר ומכובד שיצא להגנת המתירים? יש מכתבים מתלמידי רש"ק שאינם מוכרים כלל שבאו להגן על רבם שלא יבזו אותו ותו לא. לעומת זאת מצינו רבנים מוכרים וידועים שדיברו איתו ויצאו נגדו, ואף המכתב שהשיב לר' וייס קיים לפנינו ומאד לא משכנע.
בכל אופן במצב הנוכחי לאחר שהתגלו מכתבי המתירים ונימוקיהם, ומכתבי כל הרבנים נגדם ובפרט ב"ד דבולטימור, אין למתירים זכות שתיקה ועליהם לקיים והייתם נקיים מה' ומישראל.
דברי ר' פלדמן שביזוי ת"ח המתיר אשת איש חמורה יותר מאיסור אשת איש מרפסין איגרא וסותרים דברי השו"ע שהבאתי לעיל. וכנראה נתכוון לבחורי ישיבתו ובדרך גוזמא להרחיקם מהענין, אבל שאר כל בית ישראל חייבים למחות וכפי שכתוב- ויקרא פרק כ' ד-ה
וְאִ֡ם הַעְלֵ֣ם יַעְלִימֽוּ֩ עַ֨ם הָאָ֜רֶץ אֶת־עֵֽינֵיהֶם֙ מִן־הָאִ֣ישׁ הַה֔וּא בְּתִתּ֥וֹ מִזַּרְע֖וֹ לַמֹּ֑לֶךְ לְבִלְתִּ֖י הָמִ֥ית אֹתֽוֹ:
וְשַׂמְתִּ֨י אֲנִ֧י אֶת־פָּנַ֛י בָּאִ֥ישׁ הַה֖וּא וּבְמִשְׁפַּחְתּ֑וֹ וְהִכְרַתִּ֨י אֹת֜וֹ וְאֵ֣ת׀ כָּל־הַזֹּנִ֣ים אַחֲרָ֗יו לִזְנ֛וֹת אַחֲרֵ֥י הַמֹּ֖לֶךְ מִקֶּ֥רֶב עַמָּֽם:
וכן בשבת נד: נה. מבואר שכל מי שיכול למחות צריך למחות, ואם לא הוא בעצמו נענש כל כך.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי סעדיה » ו' ינואר 22, 2016 7:20 am

יבנה כתב:
אוצר החכמה כתב:האשכול הזה עוסק רובו ככולו בשאלות מסוג מה אמר פלוני ומה אמר אלמוני. זה לא התחום שלי ויש לי שאלה כללית. האוסרים טוענים, ובאופן פשוט בצדק, כי מעולם לא נשמע כדבר הזה להתיר אשה נשואה בטענת מיקח טעות, ומביאים שגם הרב אלישיב אמר במקרה מסויים טענה כזו, ולכאורה מאן יימר שגם כאן היה אומר, על כרחך כי ההבנה היא שבאופן מוחלט לא עושים כן. והשאלה שלי היא שלכאורה מאותה טענה יש גם לצאת נגד הגר"מ פיינשטיין שהתיר כאלה במקרים מסויימים, ואע"פ שהיה כאן אשכול שחילק חילוקים בין מקרה זה למקרים שם, אבל הלא האוסרים אוסרים בכל עניין.

יש מח' בין ר' משה ור' אלישיב האם ניתן להתיר אשה נשואה בהפקעת קידושין בתנאים מסוימים. אך עיקר הטענה כאן הוא מצד שאף ר' משה לא היה מעלה על דעתו להתיר בנידון הזה, מאחר שכל העובדות שעליהם התבסס ההיתר אינם נכונים ונעשו ברשלנות מדהימה. [הכל התבסס על דברי האשה ובלי לשאול את הבעל או את הב"ד שדנו בפניהם. והב"ד של בולטימור שדנו בענין כתבו שאין בסיס לדבריה.] ואף כעת שהודיעו למתירים את הבעיתיות שבדבר, במקום לבדוק את הנושא ולחזור בהם, הם לא מוכנים לקחת אחריות או לבדוק ולחזור בהם.


הרב אלישיב מסכים שר' משה יכול להתיר, הוא רק אמר שאחרים לא יכולים.
מאיפה לקחת שר' משה חולק ע"ז?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי סעדיה » ו' ינואר 22, 2016 7:23 am

חובב_ספרים כתב:
סעדיה כתב:
חובב_ספרים כתב:מה נעשה שיש אחרים המעידים שהוא כן פועל.

מי מעיד (לא עד מפי שמעתי)?

עי' בדברי הרב בראדסקי שהבאתי למעלה.

הוא לא טוען שהוא ראה רש"ק פועל בנידון, אלא שכך הוא שמע.
הוא אשר שאלתי: מי מעיד? (בשעה שכל המתעסק בנידון טוען אחרת)

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי סעדיה » ו' ינואר 22, 2016 7:32 am

חובב_ספרים כתב:
סעדיה כתב:כל הטענות של 'כבוד התורה' באים לענות על הנידון הב' - נגד אלו שאומרים שרש"ק הוא פחות מר' משה,

הטענות אינם על מה שאין משווים רש"ק לר' משה, אלא על מה שמשווים אותו לגורן.

המשווים אותו לגורן הם אלו הטוענים שה'היתר' אין לו מקום (ר"י שיינר -לדוג', שלא נכנס לפרטי הנידון - המצטט את הרב אלישיב שלא להתיר בשופו"א ע"י טענת מקח טעות, אינו משווהו לגורן), ולבוא כלפיהם בטענות של 'כבוד התורה' הוא מגוחך בלשון המעטה.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ינואר 22, 2016 8:44 am

יבנה כתב:האם מצאת רב אחד מוכר ומכובד שיצא להגנת המתירים? יש מכתבים מתלמידי רש"ק שאינם מוכרים כלל שבאו להגן על רבם שלא יבזו אותו ותו לא. לעומת זאת מצינו רבנים מוכרים וידועים שדיברו איתו ויצאו נגדו, ואף המכתב שהשיב לר' וייס קיים לפנינו ומאד לא משכנע.
בכל אופן במצב הנוכחי לאחר שהתגלו מכתבי המתירים ונימוקיהם, ומכתבי כל הרבנים נגדם ובפרט ב"ד דבולטימור, אין למתירים זכות שתיקה ועליהם לקיים והייתם נקיים מה' ומישראל.
דברי ר' פלדמן שביזוי ת"ח המתיר אשת איש חמורה יותר מאיסור אשת איש מרפסין איגרא וסותרים דברי השו"ע שהבאתי לעיל. וכנראה נתכוון לבחורי ישיבתו ובדרך גוזמא להרחיקם מהענין, אבל שאר כל בית ישראל חייבים למחות וכפי שכתוב- ויקרא פרק כ' ד-ה
וְאִ֡ם הַעְלֵ֣ם יַעְלִימֽוּ֩ עַ֨ם הָאָ֜רֶץ אֶת־עֵֽינֵיהֶם֙ מִן־הָאִ֣ישׁ הַה֔וּא בְּתִתּ֥וֹ מִזַּרְע֖וֹ לַמֹּ֑לֶךְ לְבִלְתִּ֖י הָמִ֥ית אֹתֽוֹ:
וְשַׂמְתִּ֨י אֲנִ֧י אֶת־פָּנַ֛י בָּאִ֥ישׁ הַה֖וּא וּבְמִשְׁפַּחְתּ֑וֹ וְהִכְרַתִּ֨י אֹת֜וֹ וְאֵ֣ת׀ כָּל־הַזֹּנִ֣ים אַחֲרָ֗יו לִזְנ֛וֹת אַחֲרֵ֥י הַמֹּ֖לֶךְ מִקֶּ֥רֶב עַמָּֽם:
וכן בשבת נד: נה. מבואר שכל מי שיכול למחות צריך למחות, ואם לא הוא בעצמו נענש כל כך.

האם ברור אצלך שיש חיוב לכל יחיד למחות כשיש כבר ת"ח גדולים הפועלים בענין. מכל אלו הרבנים שכתבו נגד ההיתר רובם ככולם לא כתבו דברים כאלו, ויש שכתבו להדיא כנגד הנהגה זו, על אף שגם הם נגד ההיתר וכנראה יודעים הרבה יותר פרטים ממנו. למה יש חושבים שהם יודעים יותר טוב מכולם.
סעדיה כתב:
חובב_ספרים כתב:
סעדיה כתב:מי מעיד (לא עד מפי שמעתי)?

עי' בדברי הרב בראדסקי שהבאתי למעלה.

הוא לא טוען שהוא ראה רש"ק פועל בנידון, אלא שכך הוא שמע.
הוא אשר שאלתי: מי מעיד? (בשעה שכל המתעסק בנידון טוען אחרת)

איני יודע אם זה התמימות או שכלות. הוא אמר זה כמי שמדבר מתוך ידיע. האם ראש ישיבה צריך לפרט בשיחה לפני תלידיו מאיפה הוא יודע את זה כדי שהם ישפטו אם הוא יודע ממה הוא מדבר או לא.
סעדיה כתב:המשווים אותו לגורן הם אלו הטוענים שה'היתר' אין לו מקום (ר"י שיינר -לדוג', שלא נכנס לפרטי הנידון - המצטט את הרב אלישיב שלא להתיר בשופו"א ע"י טענת מקח טעות, אינו משווהו לגורן), ולבוא כלפיהם בטענות של 'כבוד התורה' הוא מגוחך בלשון המעטה.

המחאה לא היה נגד רי"ש שלא נכנס לפרטי הנידון כמו שאתה מעיר בעצמך אלא נגד אלו שהיו הרבה יותר גסים בענין. אפשר להאריך בזה הרבה אבל חבל על הזמן שלי. עבור מי שרוצה להבין הכוונה נכתב מספיק, ובשביל מי שאינו רוצה להבין שום דבר לא יעזור.

תוכן
הודעות: 6251
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי תוכן » ו' ינואר 22, 2016 8:56 am

אני חושב שיש בנותן טעם להעיר עוד הערה הנוגעת לסיפור עצוב זה. למרות שתמר עפשטין עשתה מעשים רעים ביותר, וזה לא משנה אם היא עצמה אשה נחשית, או שאלו שיעצו לה מארה (כתיב ולא קרי), הרסו לה את החיים, תכלית היא התחתנה בהיתר מרב מפורסם. עכשיו, שמתגלה שכל ההיתר אינו שוה כקליפת השום, והיא צריכה להפרד מחבר שלה, עדיין, ולמרות כל מה שהיא עשתה, צריך להתחשב בה ובחבר שלה, להשכיל להפריד ביניהם בצורה נכונה. ואולי משום זה, אין רש"ק יוצא בריש גלי, אלא משתדל להפריד ביניהם בצורה שקטה ונכונה.

בכל מקרה, אין ספק שהיה כאן מכשול עצום שגרם לחילול השם נורא ואיום, והקולר תלוי בעיקר בצווארי ר' שלום קמינצקי, שהוא זה שהיה הרוח החיה מאחורי האופנים שהניעו את ההיתר, ואביו ורנ"ג הם רק סייעו, וסמכו בעיקר עליו.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 22, 2016 1:45 pm

יצא מכתב של שני עמודים של אב"ד של בולטימור בצירוף ר' פלדמן שבו נכתב שהם בדקו שוב את כל הנתונים, והם מתנצלים ומבקשים מחילה מאהרן פרידמן בפומבי על שלא עמדו מספיק לצידו ושהוא עשה כל דבריו כדין ועל פי פסק הב"ד ושאשתו עשתה שלא כדין. עוד הם כותבים שב"ד שהוציאו סירוב כנגדו [רש"ק] על שאינו מגרש את אשתו עשו שלא כדין ולא היה צריך אפ' להגיב להם. וכן מה שהתיר [רש"ק ובית דינו] לבזותו להשפילו ואף לתת לו מכות וניסו לחטוף אותו בנסיון לכפותו לתת גט, הכל הוא נגד ההלכה. ועוד דברים בסגנון הזה. המכתב באנגלית כאן http://daattorah.blogspot.co.il/2016/01 ... -many.html

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ו' ינואר 22, 2016 1:53 pm

סעדיה כתב:הרב אלישיב מסכים שר' משה יכול להתיר, הוא רק אמר שאחרים לא יכולים.
מאיפה לקחת שר' משה חולק ע"ז?

כנראה התכוונת לשאול מנין שר' אלישיב חולק על ר' משה.
עי' כאן עמוד 4 http://www.scribd.com/doc/296204396/Rav ... shei-Ta-Us

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי גימפעל » ש' ינואר 23, 2016 7:13 pm

Scan0019.pdf
(436.82 KiB) הורד 411 פעמים

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ש' ינואר 23, 2016 10:43 pm

.
קבצים מצורפים
rabbi schechter letter DEC 201000001.jpg
rabbi schechter letter DEC 201000001.jpg (98.63 KiB) נצפה 9257 פעמים

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי צולניק » ש' ינואר 23, 2016 10:46 pm

חובב_ספרים כתב:.

שמת לב לתאריך המכתב?

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ש' ינואר 23, 2016 10:54 pm

צולניק כתב:
חובב_ספרים כתב:.

שמת לב לתאריך המכתב?

האמת הוא שלא קראתי אותו עד עכשיו. שמעתי שהוא דיבר להדיא נגד ההיתר וקבלתי את זה במייל וחשבתי שהוא כתב נגד ההיתר. אם כבר, דבריו נראים כהבלים ממש, שהרי הדבר כבר היה לפני הב"ד דבולטימאר ולא היה שייך לקבל דברי רש"ק בלי שהוא בעצמו ידון עם הב"ד, ואם אנחנו צריכים לדון אחר הב"ד דבולטימאר צריכים אנו לדון אחר כל ב"ד וב"ד.
עכשיו קבלתי לינק להשיחה באנגלית. הוא לא אומר על איזה עובדא הוא מדבר אבל אחר 33:20 הוא מדבר על זה שהפוסק צריך שיהיה לפניו כל הפרטים. ואמר שלאחרונה היה סיפור של עגונה שהביאו השאלה לפוסק גדול,ולא סיפרו לו שהפסיכולוגים לא ראו האיש ואילו הוא היה יודע הוא לא היה מתיר.
נערך לאחרונה על ידי חובב_ספרים ב א' ינואר 24, 2016 12:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ש' ינואר 23, 2016 11:28 pm

בקישור הזה http://www.torahweb.org/audio/rsch_011016_video.html יש שיעור [באנגלית] של ר' הרשל שכטר מלפני שבועיים בנושא איך צריך לשאול שאלה בהלכה. ב33:20 הוא אומר שהשואל צריך להביא לפני הרב את כל פרטי השאלה, אחרת אין משמעות לפסק. ולדוגמא לכך הביא את שיש מקרה מצער של עגונה מדאורייתא שבעלה בודאי חי ולא טבע באיזה מקום וסירב לתת לאשתו גט [הסיפור שלנו], שלא הודיעו לרב הפוסק [רנ"ג] את כל הפרטים, ששני הפסיכולוגים מעולם לא פגשו את הבעל, ושכבר היו ב"ד שטיפלו במקרה, והפוסק אמר שאילו ידע את הפרטים הוא לא היה פוסק. והוסיף שזה לא הוגן והפסק אינו נכון. ושהפוסק צריך לדעת את כל הפרטים אחרת הפסק אינו תקף והוא פסק בטעות.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ש' ינואר 23, 2016 11:52 pm

יבנה כתב:יצא מכתב של שני עמודים של אב"ד של בולטימור בצירוף ר' פלדמן שבו נכתב שהם בדקו שוב את כל הנתונים, והם מתנצלים ומבקשים מחילה מאהרן פרידמן בפומבי על שלא עמדו מספיק לצידו ושהוא עשה כל דבריו כדין ועל פי פסק הב"ד ושאשתו עשתה שלא כדין. עוד הם כותבים שב"ד שהוציאו סירוב כנגדו [רש"ק] על שאינו מגרש את אשתו עשו שלא כדין ולא היה צריך אפ' להגיב להם. וכן מה שהתיר [רש"ק ובית דינו] לבזותו להשפילו ואף לתת לו מכות וניסו לחטוף אותו בנסיון לכפותו לתת גט, הכל הוא נגד ההלכה. ועוד דברים בסגנון הזה. המכתב באנגלית כאן http://daattorah.blogspot.co.il/2016/01 ... -many.html

מי מוריד לחסומים...

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' ינואר 24, 2016 12:08 am

הבאתי שיחה הנ"ל מחלק הזה. א"א להעלות קובץ עם סיומת mp3, ושניתי אותו לpdf. תוריד אותו ותשנה הסיומת לmp3.
קבצים מצורפים
RHS.pdf
(923.89 KiB) הורד 401 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חובב_ספרים ב א' ינואר 24, 2016 12:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » א' ינואר 24, 2016 12:18 am

עתניאל בן קנז כתב:
יבנה כתב:יצא מכתב של שני עמודים של אב"ד של בולטימור בצירוף ר' פלדמן שבו נכתב שהם בדקו שוב את כל הנתונים, והם מתנצלים ומבקשים מחילה מאהרן פרידמן בפומבי על שלא עמדו מספיק לצידו ושהוא עשה כל דבריו כדין ועל פי פסק הב"ד ושאשתו עשתה שלא כדין. עוד הם כותבים שב"ד שהוציאו סירוב כנגדו [רש"ק] על שאינו מגרש את אשתו עשו שלא כדין ולא היה צריך אפ' להגיב להם. וכן מה שהתיר [רש"ק ובית דינו] לבזותו להשפילו ואף לתת לו מכות וניסו לחטוף אותו בנסיון לכפותו לתת גט, הכל הוא נגד ההלכה. ועוד דברים בסגנון הזה. המכתב באנגלית כאן http://daattorah.blogspot.co.il/2016/01 ... -many.html

מי מוריד לחסומים...
קבצים מצורפים
Baltimore Beis Din January 2016 letter 1.jpg
Baltimore Beis Din January 2016 letter 1.jpg (101.23 KiB) נצפה 9193 פעמים
Baltimore Beis Din January 2016 letter 2a.jpg
Baltimore Beis Din January 2016 letter 2a.jpg (83.11 KiB) נצפה 9193 פעמים

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' ינואר 24, 2016 12:23 am

יבנה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
יבנה כתב:יצא מכתב של שני עמודים של אב"ד של בולטימור בצירוף ר' פלדמן שבו נכתב שהם בדקו שוב את כל הנתונים, והם מתנצלים ומבקשים מחילה מאהרן פרידמן בפומבי על שלא עמדו מספיק לצידו ושהוא עשה כל דבריו כדין ועל פי פסק הב"ד ושאשתו עשתה שלא כדין. עוד הם כותבים שב"ד שהוציאו סירוב כנגדו [רש"ק] על שאינו מגרש את אשתו עשו שלא כדין ולא היה צריך אפ' להגיב להם. וכן מה שהתיר [רש"ק ובית דינו] לבזותו להשפילו ואף לתת לו מכות וניסו לחטוף אותו בנסיון לכפותו לתת גט, הכל הוא נגד ההלכה. ועוד דברים בסגנון הזה. המכתב באנגלית כאן http://daattorah.blogspot.co.il/2016/01 ... -many.html

מי מוריד לחסומים...

תודה רבה!

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ב' ינואר 25, 2016 8:32 pm

קבלתי מה שאמור להיות הוספת הג"ר ראובן פיינשטין למכתבו של הב"ד דבולטימור.
בתרגום חפשי ללה"ק:
היות שאפילו ב"ד חשוב יכול לטעות להוציא דין מעוות, חשוב לתקן שאף אחד לא יחתום מכתב תמיכה באחד הצדדים בלי לשמוע שני צדדים מבעלי הדין בעצמם, אפילו כשאחד הצדדים יש לו תמיכה מב"ד.
כל החותם לאכוף סירוב שהוא שלא כדין בכלל החרם כנגד מחרים שלא כדין.
בנוגע לפרשת פרידמאן, המגלה צעקה עולמי של אי צדק: כנראה רק הבד"ץ דבולטימור יודעים כל הפרטים, ואין לאף אחד ליתן עליו חוות דעת בלי לדבר איתם קודם.
ראובן פיינשטין
קבצים מצורפים
Rav Reuven Feinstein addition to Baltimore Beis Din crop.jpg
Rav Reuven Feinstein addition to Baltimore Beis Din crop.jpg (160.94 KiB) נצפה 9082 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חובב_ספרים ב ב' ינואר 25, 2016 9:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' ינואר 25, 2016 8:37 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב א' ינואר 31, 2016 10:55 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ב' ינואר 25, 2016 9:53 pm

תקנתי התרגום שלי למעלה. בתחילה תרגמתי "עולם של אי צדק", אבל הסתכלתי עוד פעם וזה "צעקה עולמי של אי צדק". יש בזה נ"מ גדול. לתרגום הראשון רר"פ כתב שיש אי צדק גדול. למעשה הוא לא כתב אלא שצועקים שיש בזה אי צדק, בלי שהוא נקט עמדה בזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14197
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 25, 2016 10:00 pm

אגב, כמדומני שאת המילה fiasco אין לתרגם כ-"פרשה" או -"עניין" אלא כ-"כשלון" או קטסטרופה

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ב' ינואר 25, 2016 10:10 pm

גם פרשה יש משמעות כזה. זה פחות חריף מכשלון, אבל לדעתי כשלון חריף מדאי כשאינו בהכרח תרגום הנכון. כנראה דעת הרר"פ שזה אינו מריח טוב, אבל הוא נתן לזה פסק ברור. מסתמא בכוונה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14197
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 25, 2016 10:15 pm

a complete failure
במילון וובסטר

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 25, 2016 10:33 pm

לפי מילון זילברמן =פיאסקו, כשלון, מפלה. במילים אחרות כישלון מאד גדול.
כוונת המשפט בדברו על פיאסקו המגלה צעקה עולמית של אי צדק, ובפרט בהקשר לשאר דבריו, ולכך שנכתב על מסמך האחרון של ב"ד של בולטימור, אינם משאירים שום צל של ספק שיש כאן נקיטת עמדה מאד ברורה כב"ד של בולטימור ומאד נגד רש"ק ו"בית דינו". והרי מפורש כותב שהם [רש"ק ודעימיה] הוציאו דין מעוות, ושהוציאו סירוב שלא כדין ושחייבים חרם על כך, ושהם לא מכירים את העובדות.
רואים ממכתב זה וממכתבים האחרונים השונים שכל אלו שציפו או קיוו שאפשר לפעול בדרכים שקטים לגמור את הסיפור, ראו שזה לא הולך בדרך הזה ושצריך לפרסם ברבים את האמת למנוע המשך החילול ה' של עקירת ההלכה.
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ב' ינואר 25, 2016 10:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 25, 2016 10:38 pm

בקשר לתקנת ר' ראובן פיינשטיין, אין בכך שום צורך מאחר שזה כבר נפסק ברמ"א חו"מ סי' י"ז ס' ה'.
"אסור לדיין לשמוע דברי בעל דין האחד שלא בפני בעל דין חבירו. הגה: ודוקא שיודע הדיין שיהיה דיין בדבר אבל אם שמע טענת האחד ואחר כך נתרצה השני לדון לפניו מותר להיות דיין בדבר (תשובת מהרי"ל קצ"ה). ולא יכתוב שום חכם פסק לאחד מבעלי הדינין בדרך א"כ או שיכתוב לו דעתו בלא פסק כל זמן שלא שמע דברי שניהם שמא מתוך דבריו ילמדו לשקר גם משום שאח"כ יטעון השני בדרך אחר ויצטרך לכתוב להיפך ואיכא זילותא לחכם. (רשב"א וריב"ש סימן קע"ט /ה'/). " וכבר כתבתי הדברים כאן viewtopic.php?f=7&t=24608&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA+%D7%90%D7%A9%D7%AA+%D7%90%D7%99%D7%A9&start=160#p248678

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי גימפעל » ש' ינואר 30, 2016 7:24 pm

שרמן.jpg
שרמן.jpg (138.31 KiB) נצפה 8902 פעמים

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ש' ינואר 30, 2016 7:43 pm

דברי הראח"ש נראים נכונים מצד עצמם, אבל תמוהים מצדו. הוא מפרט רק שהוא ראה כל דברי האוסרים ומבואר מזה שהוא לא ראה דברי המתירים או שמע הצד שלהם כלל. מלבד עצם אי היושר לכתוב מכתב נגד צד שלא ניתן לו ההזדמנות להראות צדקתם, הרי כל מי שרוצה לבטל דבריו יאמרו שהוא היה חד צדדי לפני שהתחיל וממילא אין בדבריו כלום.

טוב לי
הודעות: 389
הצטרף: ה' אפריל 18, 2013 9:29 am

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי טוב לי » ש' ינואר 30, 2016 9:34 pm

חובב_ספרים כתב:דברי הראח"ש נראים נכונים מצד עצמם, אבל תמוהים מצדו. הוא מפרט רק שהוא ראה כל דברי האוסרים ומבואר מזה שהוא לא ראה דברי המתירים או שמע הצד שלהם כלל. מלבד עצם אי היושר לכתוב מכתב נגד צד שלא ניתן לו ההזדמנות להראות צדקתם, הרי כל מי שרוצה לבטל דבריו יאמרו שהוא היה חד צדדי לפני שהתחיל וממילא אין בדבריו כלום.



הרב שרמן לא ירד לענין אלא כתב באופן כללי שדבר כזה של בטול קידושין למפרע צריך להעשות ע"י ב"ד חשוב ובהסכמת גדולי תורה והלכה.
לכן אין כל פגם בכך ששמע רק את דברי האוסרים.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי גימפעל » ד' פברואר 03, 2016 7:01 pm

michtav.pdf
(71.26 KiB) הורד 643 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' פברואר 03, 2016 7:20 pm

גימפעל כתב:
michtav.pdf

וואו.
לאיזה רב הורה הגריש"א לחזור בו? הוזכר גם במכתב הגר"י שיינר לעיל

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יבנה » ד' פברואר 03, 2016 10:55 pm

גימפעל כתב:
michtav.pdf

נראה שהשמות נגזרו והודבקו, ואף נגזר סוף שמו של ר' שכטר, מה פשר הדבר?

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פרשיית היתר אשת איש (2)

הודעהעל ידי יוסף משה » ה' פברואר 04, 2016 1:00 am

לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:
michtav.pdf

וואו.
לאיזה רב הורה הגריש"א לחזור בו? הוזכר גם במכתב הגר"י שיינר לעיל


הרב בעלסקי. ראה גם שו"ת שמש ומגן ח"ד סימנים ק-ק"א.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים