עמוד 2 מתוך 3

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 1:56 pm
על ידי בר אוריין תנינא
חנבין כתב:כיצד הפך אביו של הגרעק"א לנערה אחת?
מוכיח שהזכרון לא מדייק ואין לסמוך על הנכתב כאן כעל תורה מסיני.


מה לך לשפוט לפי סעיף זה, בשעה שהכותב עצמו מצהיר (פעמיים) כי איננו זוכר במדויק את פרטי הסיפור.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 2:53 pm
על ידי חנבין
בר אוריין תנינא כתב:
חנבין כתב:כיצד הפך אביו של הגרעק"א לנערה אחת?
מוכיח שהזכרון לא מדייק ואין לסמוך על הנכתב כאן כעל תורה מסיני.


מה לך לשפוט לפי סעיף זה, בשעה שהכותב עצמו מצהיר (פעמיים) כי איננו זוכר במדויק את פרטי הסיפור.

אבל הוא כותב, שאינו זוכר את כל הפרטים לכן יכתוב רק מה שכן זוכר, והתברר שגם זה לא מדויק בלשון המעטה, וממנו תשפוט גם ליתר הנושאים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 9:44 pm
על ידי מרחביה
ועדיין לא נעניתי על ששאלתי
מרחביה כתב:האם לא נדפסו כבר בספרו "הדור והתקופה"?

ואדייק, שזכורני כי מרבית הדברים כן נדפסו שם, והשאלה היא רק אם נוספו בדפים דברים שאינם שם.
הספר פשוט אינו תח"י לבדוק.

ואם אכן הכל כבר נדפס והופץ, בטל עוקצה של ה'חשיפה', וסרה גם תלונת זרח.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 9:55 pm
על ידי נוטר הכרמים
מרחביה כתב:ועדיין לא נעניתי על ששאלתי
מרחביה כתב:האם לא נדפסו כבר בספרו "הדור והתקופה"?

ואדייק, שזכורני כי מרבית הדברים כן נדפסו שם, והשאלה היא רק אם נוספו בדפים דברים שאינם שם.
הספר פשוט אינו תח"י לבדוק.

ואם אכן הכל כבר נדפס והופץ, בטל עוקצה של ה'חשיפה', וסרה גם תלונת זרח.


לא השויתים מלה במלה, אבל ישנם כמה דברים שבבירור אינם בנמצא, כגון הדברים על הב"י, והמעשה עם הרי"מ לוין מובא בהשמטת השם ועוד פרטים. כמו"כ ישנם הרבה הוראות בהלכה ודברים נאים מהגרי"ז שנדפסו שם ואינם ברשימות אלו.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 10:15 pm
על ידי מרחביה
תודה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' פברואר 14, 2011 11:51 am
על ידי זרח
אין מה לומר, כולנו נתפסנו באוירת ה'אל ג'זירה' של גילוי סקופים, ודברים סודיים פנימיים, אשר מביכים את פלוני ואלמוני. ולדעתי הנזק מגילויים אלו לא נוכל עכשיו לשער.
עוד נקודה, לא ירחק היום והפורום הזה יהפך כפורומים של הייד פארק ובחדרי וכדו', כל מי שירצה להתריס נגד גדולי ישראל ימצא איזה כתב יד ישן נושן, שכתבו איזה גבאי וכדו', ויביאנה לפה, באיצטלא דספרי קודש. ולא ירחק היום שחברת נתיב, בהוראת וועדת הרבנים לעניני תקשורת יסגרו את האתר הזה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' פברואר 14, 2011 12:04 pm
על ידי ישראל הר כסף
אדרבה, כמה גדול כח הפורום הזה שיומן טא... לא עלה בו לדיון כלל!!!
הביקורת נכונה על שאר דברים, אבל אני עומד והמה איך תתכן מציאות כזו שאנשים תאבי ידע כמו כאן לא מעלים את הנושא. אם לא שיש כאן בעיקרון רמה של כבוד כלשהי שאינה מצויה במקום אחר, וכן מנהלים שדואגים לשמר את האווירה היחודית ל'אתרא' קדישא הדין.
אמנם כבר הורונו רבותינו 'אין מזרזין אלא למזורזין'. וע"כ ישר כח על הקריאה לעצור כאן את ה'חשיפות' הרדודות שאינן מוסיפות כבוד לאף אחד, כ''ש שלא לאבינו שבשמים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' פברואר 14, 2011 1:29 pm
על ידי בר אוריין תנינא
זרח כתב:אין מה לומר, כולנו נתפסנו באוירת ה'אל ג'זירה' של גילוי סקופים, ודברים סודיים פנימיים, אשר מביכים את פלוני ואלמוני. ולדעתי הנזק מגילויים אלו לא נוכל עכשיו לשער.
עוד נקודה, לא ירחק היום והפורום הזה יהפך כפורומים של הייד פארק ובחדרי וכדו', כל מי שירצה להתריס נגד גדולי ישראל ימצא איזה כתב יד ישן נושן, שכתבו איזה גבאי וכדו', ויביאנה לפה, באיצטלא דספרי קודש. ולא ירחק היום שחברת נתיב, בהוראת וועדת הרבנים לעניני תקשורת יסגרו את האתר הזה.


בעיקרון גישתך צודקת לחלוטין, ולא מפני החשש שהאתר ייחסם, אלא מפני הבעיתיות בעצם הענין שהעלת בטוב טעם.(במקום אחר כינו את זה "בריסקר ויקיליקס"...)
עם זאת דומני שבמקרה זה יש כאן נושאים מענינים הלכתית והיסטורית הראויים להאמר ולהידון, והמטרה איננה הבכת איש זה או אחר, אלא ללמוד להשכיל ולעיין בקורות ובדעת חכמי ישראל. ויש מה ללמוד גם מקונטרס זה. אין קונטרס זה כשאר הגילויים עליהם אתה מדבר. הייתי משווה את זה יותר ל"ארחות רבנו" על הסטייפלר שהתקבל באהדה, ועוד כהנה וכהנה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' פברואר 14, 2011 2:35 pm
על ידי היא שיחתי
נוטר הכרמים כתב:
חד וחלק כתב:מה שהביא באות סד שרצה הגרי"ז להביא מקור מאיזה פיוט שאין לקבוע צום על חורבן יהדות אירופה, הוא ידוע, והכוונה לנאמר בקינות של תשעה באב, על פרעות ת"ח ות"ט: "כי אין להוסיף מועד שבר ותבערה, ואין להקדים זולתי לאחרה" (כתבתי מהזכרון, סלחו לי אם לא זוהי הלשון המדוייקת).


מובא באריכות בספר פניני רבינו הגרי"ז.


והייתה על זה כתבה לא מזמן בקולמוס של משפחה

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' פברואר 14, 2011 4:38 pm
על ידי תיקו
כמשקל נגד לדברים החמורים נגד הרב הרצוג, ראה עתה במוריה החדש תשובה מהגר"פ עפשטיין ראב"ד העדה"ח לרב הרצוג, ומכנהו שם הגאון הרב הראשי לכנסת ישראל. ומזה תלמד גם את ענותנותו של הרב הרצוג ששלח שאלה בהלכה לבר פלוגתיה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' פברואר 14, 2011 9:16 pm
על ידי שיבר
ישראל הר כסף כתב:אדרבה, כמה גדול כח הפורום הזה שיומן טא... לא עלה בו לדיון כלל!!!
הביקורת נכונה על שאר דברים, אבל אני עומד והמה איך תתכן מציאות כזו שאנשים תאבי ידע כמו כאן לא מעלים את הנושא. אם לא שיש כאן בעיקרון רמה של כבוד כלשהי שאינה מצויה במקום אחר, וכן מנהלים שדואגים לשמר את האווירה היחודית ל'אתרא' קדישא הדין.
אמנם כבר הורונו רבותינו 'אין מזרזין אלא למזורזין'. וע"כ ישר כח על הקריאה לעצור כאן את ה'חשיפות' הרדודות שאינן מוסיפות כבוד לאף אחד, כ''ש שלא לאבינו שבשמים.


ובפרט שהיומן היה מונח בחצר האחורית של הפורום כמה שבועות לפני שנחשף בשער בת רבים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' פברואר 14, 2011 10:09 pm
על ידי איש_ספר
תיקו כתב:כמשקל נגד לדברים החמורים נגד הרב הרצוג, ראה עתה במוריה החדש תשובה מהגר"פ עפשטיין ראב"ד העדה"ח לרב הרצוג, ומכנהו שם הגאון הרב הראשי לכנסת ישראל. ומזה תלמד גם את ענותנותו של הרב הרצוג ששלח שאלה בהלכה לבר פלוגתיה.

כנסת ישראל אינו תואר כבוד, אלא כינוי לרבנותו של הרב הרצוג שהיא על קהילת כנסת ישראל שנוסדה בזמן השלטון הבריטי ע"י הועד הלאומי ושות' בזמן חוקת הקהילות, ורוב החרדים 'יצאו' מקהילה זו.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ג' פברואר 15, 2011 7:15 am
על ידי יגל
לא רוב החרדים אלא כל החרדים, מאחר והכינוי חרדים הומצא לצורך פרישה זו ('העדה החרדית' נגד 'העדה היהודית')....

Re: רשימות בריסק

פורסם: ג' פברואר 15, 2011 12:42 pm
על ידי איש_ספר
הכינוי חרדים רווח עוד קודם, והרב פרנק שיצא מכנסת ישראל בודאי לא הצטרף לעדה החרדית. בקיצור אתה מקדים את המאוחר.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ד' פברואר 16, 2011 10:20 pm
על ידי מאיר חכמים
איש_ספר כתב:בא לכלל כעס בא לכלל טעות. שלזינגר ולא שולזינגר. ו


באוצר מופיע שולזינגר

Re: רשימות בריסק

פורסם: ד' פברואר 16, 2011 11:37 pm
על ידי קשקוש
הר"א שלזינגר בעל הרשימות, מופיע שולזינגר, איפה?

שולזינגר הוא הגרמ"מ בעל פניני הגרי"ז, שלזינגר הוא הר"א בעל עוד כמה פנינים, והכל מובן.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 17, 2011 5:51 am
על ידי איש_ספר
השולזינגרים 'הקפידו' שלא להחליפם בשלזינגר, משום שמצאו בשמם רמז על היותם לווים המעותדים לשיר בביהמ"ק על מעמדם בב"א.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' מרץ 03, 2011 11:02 pm
על ידי בור הגולה
קבילתי מידיד אחד. התפרסם בקונטרס 'מסורת אבותינו', כסליו תשמ"ג, מהדורא שניה עם הוספות:

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' מרץ 04, 2011 2:06 am
על ידי בר ששת
ישראל הר כסף כתב:אדרבה, כמה גדול כח הפורום הזה שיומן טא... לא עלה בו לדיון כלל!!!.


אולי יסבירו חכמי הפורום מה גרע יומן ט... מיומן ש...?! בעוד שיו"ט גונה ע"י כל המי ומי, היומן הזה קודש, והפך קודש קודשים.
לצד המצדדים שנחרדו מבזיון כבוד הרבנים הראשיים, שנזכרו רק בשם משפחתם. אני, כחרדי ממוצע וחסיד בן חסידים, כמעט
שחיסרתי פעימת לב למראה אות ע"ד. נמלטה זעקה מפי: אמא'לה.

כך בלא טענה, בלא עקיצה, הופשטו הדברים על השולחן. וכבודו של אחד מצדיק הדור הקודם, איש שכולו אש תבערה לרומם קרן
הקדושה. שמסר נפשו בשליחותו ורץ לפני הדור כסוס. לחם מלחמת ה', ולא הניח בקעה ומכשול, שלא התחבט בו, יגונה כך בשקט.

אמרו נא חברים, האין כאן איפה ואיפה?!.
יש יומן שלא ייזכר - וטוב שכך - והיומן האחר יתקבל ויתקדש?!

לצאת ידי חובתי, שלא יאמרו מדשתק ניחא ליה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' מרץ 04, 2011 2:31 am
על ידי אראל
בר ששת כתב:אני, כחרדי ממוצע וחסיד בן חסידים, כמעט
שחיסרתי פעימת לב למראה אות ע"ד. נמלטה זעקה מפי: אמא'לה.

כך בלא טענה, בלא עקיצה, הופשטו הדברים על השולחן. וכבודו של אחד מצדיק הדור הקודם, איש שכולו אש תבערה לרומם קרן
הקדושה. שמסר נפשו בשליחותו ורץ לפני הדור כסוס. לחם מלחמת ה', ולא הניח בקעה ומכשול, שלא התחבט בו, יגונה כך בשקט.


לא ידעתי על מה יצא קצפך
אני רואה במימרא זו מעין מה שאמרו ז"ל פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה...

Re: רשימות בריסק

פורסם: ש' מרץ 05, 2011 10:50 pm
על ידי גוראריה
אראל כתב:
בר ששת כתב:אני, כחרדי ממוצע וחסיד בן חסידים, כמעט
שחיסרתי פעימת לב למראה אות ע"ד. נמלטה זעקה מפי: אמא'לה.

כך בלא טענה, בלא עקיצה, הופשטו הדברים על השולחן. וכבודו של אחד מצדיק הדור הקודם, איש שכולו אש תבערה לרומם קרן
הקדושה. שמסר נפשו בשליחותו ורץ לפני הדור כסוס. לחם מלחמת ה', ולא הניח בקעה ומכשול, שלא התחבט בו, יגונה כך בשקט.


לא ידעתי על מה יצא קצפך
אני רואה במימרא זו מעין מה שאמרו ז"ל פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה...

וידוע מאמר האמרי אמת עצמו על כך, שעל דבר זה שזקני הדור אמרו 'מבינות' על גדולים, נאמר שם בגמ' 'אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה'!

על כל שטות ביו"ט אפשר גם למצוא 'מעין' בדברי חז"ל, ובכן....

עכ"פ יו"ש מלא הבלים כידוע ומפורסם, וסיפור הרבנות של הרב קוק זצ"ל יוכיח. חס ליה להגרי"ז מלומר הבלים אלו.
אוסיף רק שעל פרטים רבים נוספים ביומן זה בררתי אצל אנשים שהיו קרובים לענין ופשוט 'לא מיניה ולא מקצתיה!'

Re: רשימות בריסק

פורסם: ש' מרץ 05, 2011 11:42 pm
על ידי איש_ספר
מאיר חכמים כתב:
איש_ספר כתב:בא לכלל כעס בא לכלל טעות. שלזינגר ולא שולזינגר
באוצר מופיע שולזינגר

באוצר מופיע שולזינגר על שולזינגר ושלזינגר על שליזנגר (יש באוצר רק ספר אחד שלו, בית אב).
גוראריה כתב:
אראל כתב:לא ידעתי על מה יצא קצפך
אני רואה במימרא זו מעין מה שאמרו ז"ל פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה...

וידוע מאמר האמרי אמת עצמו על כך, שעל דבר זה שזקני הדור אמרו 'מבינות' על גדולים, נאמר שם בגמ' 'אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה'!
'

צ"ל הרמ"מ מקוצק. ודמות ראיה לזה מצאתי כי המאמר הובא גם בספרי ושם ליתא לסיפה דאוי לה לאותה בושה וכו'.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ש' מרץ 05, 2011 11:45 pm
על ידי גוראריה
איש_ספר כתב:
גוראריה כתב:
אראל כתב:לא ידעתי על מה יצא קצפך
אני רואה במימרא זו מעין מה שאמרו ז"ל פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה...

וידוע מאמר האמרי אמת עצמו על כך, שעל דבר זה שזקני הדור אמרו 'מבינות' על גדולים, נאמר שם בגמ' 'אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה'!
'
צ"ל הרמ"מ מקוצק.

מקור?
מופיע ב'אמרי אמת - ליקוטים' עמ' 156 .

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 2:52 am
על ידי שיבר
איש_ספר כתב:צ"ל הרמ"מ מקוצק. ודמות ראיה לזה מצאתי כי המאמר הובא גם בספרי ושם ליתא לסיפה דאוי לה לאותה בושה וכו'.


למה כוונת מר?

[הן בב"ב עה. אי' אוי לאותה בושה וכו']

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 6:43 pm
על ידי יחיעם מלח הארץ
תיקו כתב:כמשקל נגד לדברים החמורים נגד הרב הרצוג, ראה עתה במוריה החדש תשובה מהגר"פ עפשטיין ראב"ד העדה"ח לרב הרצוג, ומכנהו שם הגאון הרב הראשי לכנסת ישראל. ומזה תלמד גם את ענותנותו של הרב הרצוג ששלח שאלה בהלכה לבר פלוגתיה.


איידי דעסקינן בדברים חמורים נגד הרב הרצוג,
האם זכרונות משפחת הרב הרצוג המופיעים בספר 'צפנת פענח' של פרופ' מיכאל בר-זהר על "הנסיך היהודי" יעקב דוד הרצוג, מוסמכים?

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 7:10 pm
על ידי חנבין
חד וחלק כתב:מה שהביא באות סד שרצה הגרי"ז להביא מקור מאיזה פיוט שאין לקבוע צום על חורבן יהדות אירופה, הוא ידוע, והכוונה לנאמר בקינות של תשעה באב, על פרעות ת"ח ות"ט: "כי אין להוסיף מועד שבר ותבערה, ואין להקדים זולתי לאחרה" (כתבתי מהזכרון, סלחו לי אם לא זוהי הלשון המדוייקת).


קודם כל, זה נאמר על פרעות שו"ם שקדמו מאות בשנים לת"ח ת"ט.
וכעת צ"ע, כיצד קבעו חכמי פולין תענית על גזירות ת"ח ת"ט בכ' סיון?
ומנהג תענית זו מובא במג"א וכמה פעמים במשנ"ב
והש"ך כמדומה חיבר קינות לומר אז.

טוב, לאחר ששלחתי מצאתי באגרות משה יו"ד ח"ד סי' נז אות יא שמיישב שת"ח ות"ט זה מקומי, שלא כשואה שהמטרה היתה להרוג היהודים בכל העולם ואם נגזור נצטרך לגזור לכולם, וזה מבואר בקינה הנ"ל שאי אפשר.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 8:08 pm
על ידי חכם באשי
תענית כ בסיון נתקנה ע"י רבנו תם מאורליינש, אחרי גזירות בלויש. עי' בספרו של הברמן, גזירות אשכנז וצרפת.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 8:45 pm
על ידי חנבין
חכם באשי כתב:תענית כ בסיון נתקנה ע"י רבנו תם מאורליינש, אחרי גזירות בלויש. עי' בספרו של הברמן, גזירות אשכנז וצרפת.


תענית כ' בסיון שמדברים עליה ומוזכרת בהלכה חלה דוקא על יהדות פולין, כדכתב המג"א בסי' תקפ, אם זה על גזירות בלויש שבצרפת כיצד זה מגיע דוקא לפולין, ולא לאשכנז הקרובה יותר?

בשערי תשובה סי' תקפ, כתב שאכן היתה גם כן עת צרה ליעקב ביום זה בשנת ד' תתקל"א ולכן בחרו לתענית על ת"ח ת"ט דוקא יום זה, אולי אלו הם גזירות בלויש שאתה מתכוין צריך לבדוק, יתכן שגם גזרו בזמנו תענית אבל היא כבר נשתכחה אז בימי ת"ח ת"ט, ובכל מקרה היא לא נהגה בפולין.

עכ"פ, זה דבר ברור ומוזכר בכל הספרים גם מן התקופה ההיא ביניהם הש"ך שחי אז, שתענית זו נגזרה על ת"ח ת"ט, ובלשון המעטה קצת מצחיק לבא ולומר בשם איזה חוקר שהיא נגזרה על גזירות בלויש.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 9:27 pm
על ידי איש_ספר
גוראריה, כך זכרתי וראיתי בספר[ים]. חשבתי שזה באמת ואמונה אבל אינו שם. בצאתי לחפשי באוצר ראיתי כמה המביאים זה ע"ש ר' יצחק אלחנן ובאהלי יעקב (הוסיאטין) כותב שכ"ה בספרי חסידות, ונראה איפוא כי קדם לאמרי אמת. (האהלי יעקב היה כידוע ידען גדול).
שיבר. רצוני לומר שבספרי מובא זקנים שבאותו הדור היו אומרים פני מש/ה כפני חמה, פני יהושע כפני לבנה, והסיום שיש בגמ' 'אוי לה לאותה בושה' אינו בספרי, ויש מקום להביא כעין ראיה שזה הוספת בעלי הגמ' ולא מאמר הזקנים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' מרץ 06, 2011 10:57 pm
על ידי חנבין
איש_ספר כתב:גוראריה, כך זכרתי וראיתי בספר[ים]. חשבתי שזה באמת ואמונה אבל אינו שם. בצאתי לחפשי באוצר ראיתי כמה המביאים זה ע"ש ר' יצחק אלחנן ובאהלי יעקב (הוסיאטין) כותב שכ"ה בספרי חסידות, ונראה איפוא כי קדם לאמרי אמת. (האהלי יעקב היה כידוע ידען גדול).
שיבר. רצוני לומר שבספרי מובא זקנים שבאותו הדור היו אומרים פני מש/ה כפני חמה, פני יהושע כפני לבנה, והסיום שיש בגמ' 'אוי לה לאותה בושה' אינו בספרי, ויש מקום להביא כעין ראיה שזה הוספת בעלי הגמ' ולא מאמר הזקנים.


שמא ראית בישורון ב'?

ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (54.73 KiB) נצפה 11878 פעמים

Re: רשימות בריסק

פורסם: ג' מרץ 08, 2011 12:23 am
על ידי בר ששת
אם יותר לי, הריני מעתיק קובץ ארוך מעט, שקיבלתי מידיד, וכולו דן באמיתות אותן רשימות.
מעניין יהיה לשמוע חוו"ד לכאן או לכאן.

בס"ד

הדפים מהרב שלזינגר – אינם מקור לתורת רבינו הגדול מבריסק!!!


מי שהכיר את הרב מבריסק יודע שהרב מבריסק שהיה ענוותן ושפל ברך מעולם לא היה אומר 'רק אני לבדי נשארתי'... ועוד ביטויים כאלו בגדולת עצמו. הרב מבריסק, מנהיג ישראל רבן של כל בני הגולה, לא היה קם באמצע שיחה עם רבי איסר זלמן ועובר לדבר רק עם הרב בענגיס. הדברים הם שקר וגיבובי דברים מלבד שגיאות הכתיב לעשרות.

להראות לכל, כי הדברים הם שקר ומקסימום עירבובי דברים לקחתי עמוד וחצי מדבריו, ליבנתי זאת עם היסטוריונים ועם מכירי בית בריסק האמיתיים והרי הם לפניכם, מקצתם ויצא ללמד על הכלל כולו.

יהיו שיאמרו כי רק בפרט אחד או שניים יש טעות או רק בזה הגזים הקולמוס, אך כבר למדנו רשכבה"ג רבינו חיים הלוי זי"ע כי אחר ג' קושיות הופכים לשור המועד ואין מתרצים תירוצים נוספים...

ועתה להערות ע"פ אותיות הזכרונות, - הבנויות חלקם מעובדות וחלקם מסברא מוכחת:

סד. "מרן זי"ע היה מתנגד חריף ביותר נגד הרצוג, ובפרט אחרי מעשה שהיה שהלה רצה לתקן צום ציבורית על חורבן אירופה, ומרן זי"ע שלח לציין מקור מאיזה פיוט שאין לנו רשות לזה, והעיז הלה לדחותו כי אין להביא ראיה מפיוטים, וחרה למרן מאד ואמר תוס' בכמה מקומות ראוי להם להביא ראיות מפיוטים, והוא מעיז נגד זה."
הסכיתו היטב מדוע הרב מבריסק היה מתנגד להרב הרצוג: בגלל ש'העיז' לדחות טענתו באומרו שאין מביאין ראיה מפיוט. ראשית, יש הבדל בין תוספות שמביא ראיה לדבר מפיוט לתוספת וחיזוק בעלמא, לבין להסתמך על פיוט גרידא בשביל לא לקבוע צום, ומלבד זאת האם זו הסיבה שלפיכך הפך למתנגד גדול נגדו? לא בגלל המזרחי? לא בגלל השקפה? אלא רק בגלל ויכוח הלכתי?

סה. "בענין הלוית הרבי הזקן מגור – וכבדו את הרבנים להספיד ומרן ואני עמדנו מרחוק ושאל מרן מי המספיד וענו הרצוג, וצעק מרן כמעט בקול "און מלאזט עהם זאגען, און מען שטערט נישט, ער איז דאך דער שולדיגער" וקרוב לודאי שאמר הוא הוא הרוצח" וכו' עיי"ש.
הסכיתו ושמעו – הרב מבריסק אמר על הרב הרצוג – למה נותנים לו לדבר הוא הרי האשם הוא הרי הרוצח... הרוצח???? את מי? את הרבי הזקן מגור הוא רצח? בליל שבועות או בשבועות ביום? את מי טוען כותב הזכרונות שהרב מבריסק אמר שהרצוג רצח? אולי הוא רצח את הגר"ח? אולי אפילו את אורלוזורוב (אם כי לא יתכן, מכיון ובעד חילוני תושב העיר בריסק שנחשד ברצח ארלוזרוב כתב הרב מבריסק שהוא בודאי לא הרוצח) – או את מאות גדולי התורה ובחורי הישיבות שהרב הרצוג דאג להם לסרטיפיקאטים כולל בחורי מיר ועוד? אז את מי בדיוק הרב הרצוג רצח?

סו. בקשר לאסיפת הגדולים שהיו שהשתדלו שתתקיים. א. מי למשל היו אלו, האם רבי עמרם בלוי, או רבי משה שכבר נפטר, מי היו אלו אם לא עסקני אגודת ישראל? – ב. למיטב ידיעתו של כותב הזכרונות האסיפה היתה – 'על אודות התגובה של דעת תורה נגד הציונים'. איזו תגובה בדיוק חיפשו אז, תגובה של מה? על כך שהוקמה הציונות? על כך שיפסיקו את מלחמת השחרור? על מה? ג. כאן מגלה כותב הזכרונות עוד פרט היסטורי– 'ובפרט אודות האגודה שזממו להשתתף בממשלה!' מתי בדיוק 'זממה' אגודת ישראל להשתתף בממשלה? באמצע חורף תש"ח כשהיתה ממשלה זמנית – אגו"י כבר נכנסה לממשלה ולא 'רק' זממו להיכנס, ואם מדובר בתקופה הזו, הרי ש'הרבי מגור' שהשתתף לטענת כותב הזכרונות באסיפה ההיא, היה האמרי אמת שנפטר בסיון לאחמ"כ. האם מישהו שמע על אסיפה שהיתה בהשתתפות האמרי אמת והרב דושינסקי? כידוע לא יצא האמרי אמת מביתו בשנה האחרונה...
ד. כעת, לגופו של אירוע. בתחילה הוא מספר על עצמו שלא נתנו לו להיכנס כלל לאסיפה. באותה נשימה ומבלי להסמיק הוא ממשיך שנעמד על יד הדלת לבל יכנס איש. אתמהה? מי שנזרק לחדר המדרגות רק לפני רגע, האם כבר הפך לפתע לשומר? ומעניין, מי זרק אותו? ההיו שם עוד עסקנים? ומי ביקש מהוד מעלתו לשמור??? ה. בהמשך הוא כותב שהרי"מ לוין חשש שיצא נגדו דע"ת ולכן מיהר לאסיפה. מנין לו שכך חשב לוין? אולי דווקא היה בטוח שיצא דע"ת בעדו ולכן מיהר לאסיפה? ובכלל, הרי הלך עם הרב מבריסק, אז מי גילה לו שבסופו של דבר נתבטלה אותה האסיפה?
אלא מאי, לקנאי ירושלמי - שהרי"מ לוין היה מאז ומקדם מטרה לחיציהם - כי על הרבי מגור ועל הרבי מבעלזא ועל הרב מטשביעין אי אפשר לדבר – ולפיכך קל לו להסיק שהסיפור היה כפי שהוא חושב וכנראה כל הגדולים פשוט קמו והלכו בשביל לבזות את הרי"מ לוין חתנו המנהיג של הרבי הישיש מגור. בשביל התיאור המושלם, אנחנו נמשיך לספר מה עשה הרב מטשיבין שמשום מה שכח שלזינגר לכתוב מה הוא עשה בכדי לבזות את לוין. הנה התיאור: "הרב מטשביעין קם ממקומו בחמת זעם והחל צועק בקולות וברקים על אותו המחוצף 'רשע פורץ דלתות, צא טמא מירושלים עיר הקודש...' ולא נחה דעתו עד שהרים את מטהו להכותו... " – והרי לכם התיאור המושלם.
ואגב, מבירור עם היסטוריונים, היתה גם היתה אסיפה בסיון תש"ח, בהשתתפות גדולי ישראל, בהשתתפות הרי"מ לוין ועוד הרבה עסקנים מאגוד"י, וללא האדמו"ר מגור החדש. קיימים ממנה גם פרוטוקולים מלאים. רק שהרב שליזנגר מבלבל את העובדות משנאתו את היהדות החרדית המאורגנת באגודת ישראל.

סז. "בערב ר"ה בשעת צהרים כשיצא מחדרו עם גמר תפלתו 'והחרדה של אימת הדין היה אז נורא' - ואנכי דיברתי באותה שעה עם אחד מבניו וכראינו מרן, אמר לו בנו, איצה מאיר התפטר מהממשלה..." וכו'. קצת קשה לחשוב שבערב ראש השנה בשעת צהרים כאשר 'אימת הדין היה אז נורא' זה מה שמצא בנו להגיד לו ובפרט 'אחר תפילת הצהריים...' עוד יותר קשה לדמיין שזו היתה תגובתו (עיי"ש) למרות ערב ראש השנה. מה גם שהרי"מ לוין התפטר בכלל מהממשלה יום קודם בכ"ח אלול, ולא היו אלו חדשות טריות שהיו מוכרחות להיאמר אחר תפילת מנחה של ערב ראש השנה...

צריך לזכור שר' אליקים הוא קנאי ולוחם נגד האגודה, מחסידיו של רבי יואל מסאטמאר זי"ע כך שהיחס לדברים אלו צריך להיות בערך כפי היחס שיכתוב היום חסיד סלאנים על סלונים או מרבי יוסף אשכנזי על הגה"ק מבעלזא שליט"א...

ע. "היה מוקיר מאד את מרן החזו"א זצ"ל אלא שהיה טוען נגדו זה שהיו באים אליו לשאול כל דבר גדול וקטן והוא ענה כרבי, ואמר פעם בדרך עקיצה "הרי יש אורים ותומים בבני ברק..." ופעם אחרת אמר "מרגילים את הקהל (שלא) לחשוב, שיש אורים ותומים בבני ברק..." איננו מאמינים אפילו לא מעט שהבריסקע רב כך יזלזל בחזון איש. וגם הבריסקע רב שהיה ענותן מאין כמוהו בודאי לא יאמר אחרי פטירתו של החזון איש שרק הוא נשאר כעת לבדו.

עא. חידוש היסטורי – החזון איש נפטר בשנת תשט"ז... אה, אילו זכינו ואכן היה עמנו החזון איש שנתיים נוספות... החזו"א נפטר בשנת תשי"ד. (- להזכירכם היומן נכתב רק 4 שנים אחרי תשט"ז... וכבר כאלו טעויות).

עד. בתחילה כותב על הרבי הזקן מגור שאינו יודע מה היה קשור לרביסטווע, אלא רק היה אדם גדול. ומיד אחר כך כותב שפעם היה כאן רעבישע חצר? – התשובה, שימו לב, הרצון כרגע לזלזל בבית ישראל מגור ממנהיגי האגודה, כפי שמוכח קטע אחר כך...

עו. לפני כן כתב שעד תשט"ז לא התערב הרב מבריסק כלל בעניני כלל ובפסיקה. אח"כ כותב ש'חרה לו על חלישתו של הרב מטשעבין בעניני כלל..." מדוע לטשיבינע רב אסור לא להתערב בעניני כלל או הביע דעה אחרת בעוד שהוא כלל אינו מתערב? ואם חלילה הכוונה שהטשיבינע רב כן התערב, רק חרה להרב מבריסק על מה שפסק, זה כבר אומר דרשני, האם אחז שלטשיבינע רב אסור לאחוז אחרת? ואנחנו עוד צריכים להאמין שזה אוטנטי?

עז. הופה!! גם הרב בענגיס כבר לא שווה שום דבר, את חתימתו הקנאים מצליחים להוציא ממנו בכל דבר וסתם מנצלים אותו. זה כבר ממש חידוש שלחוקרי ההיסטוריה של החותמים נגד הבחירות בודאי יהיה מעניין לדון בה.

רבי אליקים, אתם הרי למדנים, מותר לי להגיד 'קים לי' דלא כמר....

Re: רשימות בריסק

פורסם: ג' מרץ 08, 2011 12:45 am
על ידי איש_ספר
בר ששת כתב:עז. הופה!! גם הרב בענגיס כבר לא שווה שום דבר, את חתימתו הקנאים מצליחים להוציא ממנו בכל דבר וסתם מנצלים אותו. זה כבר ממש חידוש שלחוקרי ההיסטוריה של החותמים נגד הבחירות בודאי יהיה מעניין לדון בה.

הדברים ידועים ומפורסמים ואין בהם חידוש, הרב בענגיס היה מליץ על זה: איך וואינ און בתי נייטין [=לכפות...].
שמעתי מהגאון ר' אברהם ארלנגר שליט"א שהלך לשאול את הרב בענגיס מה לעשות בענין הבחירות, אמר לו הגרז"ר: יש אוסרים ויש מתירים ותל"מ.
---------------
ידוע שהגרי"ז התמרמר מאד על הרב הרצוג שנכנע ללחצים בענין ילדי טהרן, ושמעתי מעדים נאמנים כי כמה חכמים הפצירו בו לבוא בראשם לביקור בביתו של הגריא"ה לדבר על ליבו, ודימו שבכך יוטב. הגרי"ז אמר שאינו מעונין וכו' וכשנמנו עליו, אמר הנני מוכן בתנאי והוא שאכנס ואומר רק פסוק אחד: ונתתי את וגו'. כמובן שבאופן זה כבר לא ראו תועלת בכך.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ג' מרץ 08, 2011 1:06 am
על ידי איש אשכולות
וכבר אמר הגרי"ז על הרי"מ לוין שהנהגתו (כשמגיע לגדולים) משולה לסוחר שמכין את העגלה עם כל הציוד כדי לסוע ליריד, ובדרך עובר דרך בית הרב ויורד אליו כדי לקבל "ברשותכם".....

(נס שאינני מוכר כלמדן כך שברששת לא יכול לומר קים לי דלא כהסיפור הנ"ל)

Re: רשימות בריסק

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 6:26 pm
על ידי דודי צח
בר ששת כתב:
בס"ד

סה. "בענין הלוית הרבי הזקן מגור – וכבדו את הרבנים להספיד ומרן ואני עמדנו מרחוק ושאל מרן מי המספיד וענו הרצוג, וצעק מרן כמעט בקול "און מלאזט עהם זאגען, און מען שטערט נישט, ער איז דאך דער שולדיגער" וקרוב לודאי שאמר הוא הוא הרוצח" וכו' עיי"ש.
הסכיתו ושמעו – הרב מבריסק אמר על הרב הרצוג – למה נותנים לו לדבר הוא הרי האשם הוא הרי הרוצח... הרוצח???? את מי? את הרבי הזקן מגור הוא רצח? בליל שבועות או בשבועות ביום? את מי טוען כותב הזכרונות שהרב מבריסק אמר שהרצוג רצח? אולי הוא רצח את הגר"ח? אולי אפילו את אורלוזורוב (אם כי לא יתכן, מכיון ובעד חילוני תושב העיר בריסק שנחשד ברצח ארלוזרוב כתב הרב מבריסק שהוא בודאי לא הרוצח) – או את מאות גדולי התורה ובחורי הישיבות שהרב הרצוג דאג להם לסרטיפיקאטים כולל בחורי מיר ועוד? אז את מי בדיוק הרב הרצוג רצח?


הביטוי 'ער איש דאך דער שולדיגער' והוא הוא הרוצ' - הכוונה היא למצב הקשה בהפגזות בירושלים בשנת תש"ח, שכנראה הגרי"ז סבר כי הציונים בפעולותיהם התירו את דמם של יושבי ירושלים, ומאחר שהרב הרצוג הוא מהאישים החשובים שבציונים יש לו גם נגיעה של אשמה.
עכ"פ לא נתכוין כמובן על פטירת האמרי אמת, כי אם על המצב הכללי, וכך מוכח מאותו סעיף שם שכתב בתחילה: "הלוי' היתה במוצאי שבועות בשעת ימי הפגרה של הפצצות איומות בעיה"ק, ולבות כולם הי' שבורים מהמצב" - וכל ההמשך מתקשר לעניין הזה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 8:00 am
על ידי גביר
כמדומה שאמירת 'ויצמח פורקניה' ללא עניית אמן אחריו נהוגה אצל הבלדים [או אולי אפילו אצל כל התימנים], כדעת הרמב"ם.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 10:54 am
על ידי ישעיהו לוריא
לא מפיו אנו חיים וכבר הופרכו לחלוטין כמה מהטעויות וההגזמות, בלשון המעטה.

הנה מכתב אחד מתוך מאות מכתבים, שכתב הרב א' שלזינגר לרבי יצחק מאיר לוין. הוא עדכן ובישר על כל בן ונכד שנולד לו, קיבל מימון משך תקופה ארוכה לכולל לע"נ חותנו רבי משה בלוי זצ"ל, נעזר בכל העניינים באגודת ישראל והמכתבים מלאים ביטויי הערצה. 'שמח ששב לאיתנו ולעבודת הקודש'.

לא מפיו אנו חיים והדברים מביכים ממש.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 12:23 pm
על ידי יראה- שלם
נוטר הכרמים כתב:לא אכחד תחת לשוני, למען כבוד חכמים.

שמעתי מאדם נאמן שיחי' ששמע מהגאון ר' דוד שמידל שליט"א, כי הוברר אצלו מעל כל ספק שדברי הגאון הישיש הנ"ל שליט"א אינם מוסמכים כלל, ומלאים בדמיונות, ודי בזה.


ערבך ערבא צריך וד"ל (יעויין ערך, הצלת קברים באירופה)

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 7:02 am
על ידי אליסף
ההשגות שבר ששת צטט למעלה, מראים בעיקר חוסר הבנה של המשיג.
כן, בשנת תשט"ז התנהלה שיחה שבתוכה אמר הרב על פטירת החזו"א- נשארתי לבדי. מי אמר פה שהוא נפטר בתשט"ז??
באותה אסיפה, הגדולים לא הירשו לר' אליקים להיכנס, ומאידך היה שומר הפתח. מה הבעיה?
הרב התבטא על בנין שפת אמת שפעם פה היתה החצר ועתה מושב הרבי במקום אחר וא"כ זה רק קונסוליה. ופשוט.
הרב התבטא שע"י תופעת ה"אורים ותומים" אנשים כבר לא חושבים לבד. טענה ליטאית מובהקת.
וכו' וכו'.
המגמתיות של המשיג מעוורת אותו

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 7:08 am
על ידי אליסף
הרשימות עצמם ממש מרתקות, עם החוסר דיוק.
מזכיר לי מה ששמעתי בשם ר"ד פיינשטיין ששאלוהו על אמינות התשובות באגרו"מ ח"ח, וענה שיש תשובות שאפשר לסמוך עליהן ויש שלא.
ושאלו איזה תשובות מהסוג הראשון ואלה מהשני
וענה, אם אינך יכול להבחין בעצמך, אז זה לא בשבילך... ודפח"ח

Re: רשימות בריסק

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 9:30 am
על ידי קראקובער
לא נכון השמועה בשם ר"ד פיינשטיין, עובדה שהוא בעצמו נתן הסכמה לחלק ח'.