עמוד 106 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 01, 2023 5:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
אילו היינו מוצאים את הביטוי "שמים" מופיע במקרא שבע פעמים כנגד שבעה רקיעים - זה היה נחמד...
או אילו היו אומרים לנו ש"אברהם יצחק ויעקב" מופיעים ג פעמים בדיוק.

ואמנם זה לא נכון לגבי שניהם, אבל לפחות על שני דברים אחרים מצאתי שמתקיימת בהם התופעה הזאת. על קבוצה אחת - בחמשת חומשי תורה, ועל קבוצה אחרת - בתנ"ך כולו.
מיהם? והאם יש עוד?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 01, 2023 5:25 pm
על ידי אהרן תאומים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 01, 2023 5:54 pm
על ידי עזריאל ברגר

יפה. אך לא מצאתי שם את שני אלו שעליהם חדתי:
א. יש בתורה יב פעמים את יב השבטים (ראיתי (כולל פירוט) בחומשים המורחבים שבהוצאת בלום, מסתמא בחומש בראשית).
ב. יש בתנ"ך ארבע פעמים את הביטוי "כנפות הארץ".

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 01, 2023 6:01 pm
על ידי כדכד
בזכרוני שבספר מי השילוח הביא רשימה של ששה עשר אופנים של סדר השבטטים ברשימות שבמקרא ולפי זה נמנו יותר מי"ב

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 02, 2023 1:31 am
על ידי .השוחט
כדכד כתב:בזכרוני שבספר מי השילוח הביא רשימה של ששה עשר אופנים של סדר השבטטים ברשימות שבמקרא ולפי זה נמנו יותר מי"ב

בש"ק, ז' טבת, היה היא"צ של בעל מי השילוח זצ"ל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 02, 2023 10:57 am
על ידי כדכד
כדכד כתב:בזכרוני שבספר מי השילוח הביא רשימה של ששה עשר אופנים של סדר השבטים ברשימות שבמקרא ולפי זה נמנו יותר מי"ב

מי השילוח בפרשת וישלח
מתייחס למנין השבטים שם אחר מיתת רחל
הוא כותב שם באמת ט"ז פעמים בתורה אולם לא בכל הט"ז נמנו כל השבטים. למשל, הוא מונה בפרשת וארא את ראובן שמעון ולוי ושם לא נמנו כל השבטים
גם בפ' ברכה לא מוזכר שבט שמעון
יתכן שיש דרך לישב דבריו ודברי הרב עזריאל שיש י"ב פעמים והרוצה יעיין שם במי השילוח

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 7:52 am
על ידי עזריאל ברגר
מה הקשר בין קריאת התורה של היום (עשרה בטבת) לקריאת התורה של אתמול (יום שני פרשת ויחי)?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 11:50 am
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:מה הקשר בין קריאת התורה של היום (עשרה בטבת) לקריאת התורה של אתמול (יום שני פרשת ויחי)?

כתב לי אחד החברים:
האם כוונת מר ששתיהן מתחילות באמצע פרשיה ולא בהפסק פרשייה פתוחה או סתומה כרגיל?
תחילה חשבתי שכוונתו לכך ששלש האותיות הראשונות זהות אבל לא היה נראה לי שלהשוואה כזו הכוונה

וכל דבריו מדוייקים.

אגב, הקריאות האלו גם מסתיימות במקום שאין בו הפסק פרשה.

וכמדומני שחוץ מ"ויחי" ו"ויחל" - תמיד מתחילים את הקריאה במקום שמתחילה בו פרשה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 11:51 am
על ידי עזריאל ברגר
יש עוד מקרה אחד שמתחילים את הקריאה בספר השני באמצע פרשה - ששת הימים האחרונים של פסח.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 12:15 pm
על ידי כדכד
מי היתה שם אמו צרועה
ומי היתה שם אמם צרויה
ומי היתה אמו מצרעה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 12:16 pm
על ידי כדכד
חידה נוספת:
שנים תוארה אמם באותו תאר
אחד עזר למלך מסויים והשני הפריע לאותו מלך

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 12:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:מי היתה שם אמו צרועה
ומי היתה שם אמם צרויה
ומי היתה אמו מצרעה?

ב. יואב אבישי ועשהאל - בני צרויה אחות דוד.
ג. מסתמא אין כוונתך לשמשון אלא למישהו אחר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 5:01 pm
על ידי כדכד
כן כוונתי לשמשון
אמנם כתוב על אביו שהיה מצרעה אך לפי הפסוקים מובן שגם מו היתה משם ולפי תחילת החידה העדפתי להמשיך באמו
אבל השורה הראשונה לא נפתרה עדיין

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 8:28 pm
על ידי חלא בר חמרא
יָרׇבְעָם֩ בֶּן־נְבָ֨ט אֶפְרָתִ֜י מִן־הַצְּרֵדָ֗ה וְשֵׁ֤ם אִמּוֹ֙ צְרוּעָה֙ אִשָּׁ֣ה אַלְמָנָ֔ה עֶ֖בֶד לִשְׁלֹמֹ֑ה וַיָּ֥רֶם יָ֖ד בַּמֶּֽלֶךְ׃

וזה הפתרון גם לחידה הנוספת, בעוד ירבעם בן האלמנה הפריע לשלמה, חירם בן האלמנה עזר לו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 10:08 am
על ידי כדכד
אכן
כנראה כדי לסיים בטוב
הפך מר את סדר האישים בתשובה מסדרם בחידה
אני סידרתים בחידה לפי סדר המקראות

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 08, 2023 11:40 am
על ידי כדכד
שני אנשים נדחפו במקרא
אחד נדחף להכנס (כי לא הרגיש נוח בחוץ)
ואחד נדחף לצאת (כי לא יכול להשאר בפנים)
מי האנשים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 08, 2023 3:03 pm
על ידי הבטחתי
כדכד כתב:שני אנשים נדחפו במקרא
אחד נדחף להכנס (כי לא הרגיש נוח בחוץ)
ואחד נדחף לצאת (כי לא יכול להשאר בפנים)
מי האנשים?


המן נדחף אל ביתו
עוזיהו נדחף לצאת

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 08, 2023 6:36 pm
על ידי לבנון
חידה לפרשת שמות:
שלוש מילים בפרשה
האחת מהן מופיעה בתנ"ך בעשרה ניקודים שונים
השניה בעשתי עשר ניקודים שונים
והשלישית בשנים עשר ניקודים שונים

אין כוונתי לשינויים בדגשים, אלא לניקוד שונה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 09, 2023 12:49 pm
על ידי הבטחתי
לבנון כתב:חידה לפרשת שמות:
שלוש מילים בפרשה
האחת מהן מופיעה בתנ"ך בעשרה ניקודים שונים
השניה בעשתי עשר ניקודים שונים
והשלישית בשנים עשר ניקודים שונים

אין כוונתי לשינויים בדגשים, אלא לניקוד שונה


עשרה ניקודים - שלח

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 09, 2023 5:07 pm
על ידי עזריאל ברגר
פרסמתי את החידה בקבוצות אחרות, ויגענו ומצאנו:
11. אֲכָל, אֲכֹל, אֱכָל, אֱכֹל, אֹכֶל, אֹכֵל, אֹכַל, אָכַל, אָכָל, אֻכָּל, אָכֹל.
12. וְיָשַב, וְיָשֹב, וְיֹשֵב, וְיָשֵב, וַיֵשֶב, וַיָשֶב, וַיִשְבּ, וַיָשָב, וַיַשֵב, וַיֹשֶב, וַיֵשֵב, וַיָשֺב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 09, 2023 5:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:
לבנון כתב:חידה לפרשת שמות:
שלוש מילים בפרשה
האחת מהן מופיעה בתנ"ך בעשרה ניקודים שונים
השניה בעשתי עשר ניקודים שונים
והשלישית בשנים עשר ניקודים שונים

אין כוונתי לשינויים בדגשים, אלא לניקוד שונה


עשרה ניקודים - שלח

אחד החברים יגע ומצא אחד עשר:
שַלַח, שַלֵחַ, שָלַח, שָלֹחַ, שֶלַח, שִלַח, שֹלֵחַ, שֻלַח, שֻלָח, שְלַח, שְלֹחַ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 09, 2023 11:51 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:
לבנון כתב:חידה לפרשת שמות:
שלוש מילים בפרשה
האחת מהן מופיעה בתנ"ך בעשרה ניקודים שונים
השניה בעשתי עשר ניקודים שונים
והשלישית בשנים עשר ניקודים שונים

אין כוונתי לשינויים בדגשים, אלא לניקוד שונה


עשרה ניקודים - שלח

אחד החברים יגע ומצא אחד עשר:
שַלַח, שַלֵחַ, שָלַח, שָלֹחַ, שֶלַח, שִלַח, שֹלֵחַ, שֻלַח, שֻלָח, שְלַח, שְלֹחַ.

עזריאל ברגר כתב:פרסמתי את החידה בקבוצות אחרות, ויגענו ומצאנו:
11. אֲכָל, אֲכֹל, אֱכָל, אֱכֹל, אֹכֶל, אֹכֵל, אֹכַל, אָכַל, אָכָל, אֻכָּל, אָכֹל.
12. וְיָשַב, וְיָשֹב, וְיֹשֵב, וְיָשֵב, וַיֵשֶב, וַיָשֶב, וַיִשְבּ, וַיָשָב, וַיַשֵב, וַיֹשֶב, וַיֵשֵב, וַיָשֺב.


יפה מאוד!
כוונתי היתה ל 10 'וישב' (2 נשמטו ממני)
11 'שלח'
12 'דבר'
דִּבֶּר, דִּבֵּר, דְּבַר, דְּבִר, דְבָר, דֶּבֶר, דֹּבֵר, דָּבָר, דָּבֻר, דָּבֶר, דַּבֵּר, דַּבֶּר
ועל 'אכל' לא חשבתי...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 10, 2023 3:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
ובלי קשר לפרשתנו:
מהי המילה שמופיעה בתנ"ך בצורות ניקוד רבות ככל האפשר?
(אינני יודע בעצמי)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 11, 2023 6:32 pm
על ידי נחומצ'ה
סודו של האיש:

הוא ממחברי היסוד. וחיבר גם סוד. ונלב"ע קודם היסוד.

הסוד נרמז בהערות. אצל מפיק מרגליות. בקריאה של הלכות.

מי האיש. ומהו הסוד?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' ינואר 12, 2023 12:59 pm
על ידי כדכד
חידה אחרת:
בפרשתנו, בפסוקים סמוכים באה אותה מלה כלפי אותו אדם כאשר באחת נראה שהכוונה לרעת אותו אדם ובשניה נראה שהכוונה לטובתו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' ינואר 13, 2023 1:29 pm
על ידי נחומצ'ה
כדכד כתב:חידה אחרת:
בפרשתנו, בפסוקים סמוכים באה אותה מלה כלפי אותו אדם כאשר באחת נראה שהכוונה לרעת אותו אדם ובשניה נראה שהכוונה לטובתו

אגב גם במילה 'ותראינה' המילדות את האלוקים. יש משמעות של יראה מאלוקים. וכן ענין ראיה, פשוט 'ראו אלוקות' [לא כיולדות המצריות, עוד בטרם תבא וכו'].

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 15, 2023 11:34 am
על ידי כדכד
לא כתוב "ותראינה המילדות" (שזה לשון ראיה) אלא "ותיראן המילדות" ואין בכתיב זה ענין ראיה כלל אלא רק ענין יראה ו"לא יראני האדם וחי"
מכל מקום אין זה קשור לחידה שכתבתי שזו אותה מלה ממש המופיעה פעמיים ומה שמשתנה זו לא משמעות המלה אלא הקשרה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 15, 2023 11:41 pm
על ידי נחומצ'ה
ידעתי גם ידעתי. שותראינןָ היינו יראה ולא ראיה. [וראה גם באבן עזרא וחזקוני, שע"כ השמיטו אות הי' ואות הה'].
אך כתבתי זאת כפי' דרש של ראיה.. [וב'אגב' אורחיה ולא כפיתרון החידה..].

אך לְמה כוונתך?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 4:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
מיהו האדם שהכי הרבה מחלקי גופו מוזכרים במפורש בפסוקים?
ראו "מסילות אל הנפש" מהשבוע האחרון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 5:47 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:מיהו האדם שהכי הרבה מחלקי גופו מוזכרים במפורש בפסוקים?
ראו "מסילות אל הנפש" מהשבוע האחרון

אהרן
לב, מצח, פה, יד, רגל, חפניים, תנוך אוזן, בוהן יד, בהן רגל, ראש, זקן, כף, אצבע
אפשר אולי להוסיף את הפסוק ועשה להם מכנסי בד וגו' ממתנים ועד ירכים יהיו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 9:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:מיהו האדם שהכי הרבה מחלקי גופו מוזכרים במפורש בפסוקים?
ראו "מסילות אל הנפש" מהשבוע האחרון

אהרן
לב, מצח, פה, יד, רגל, חפניים, תנוך אוזן, בוהן יד, בהן רגל, ראש, זקן, כף, אצבע
אפשר אולי להוסיף את הפסוק ועשה להם מכנסי בד וגו' ממתנים ועד ירכים יהיו.

במסילות אל הנפש הביא רק 9, ועם הבגדים ("בגדי אהרן") - 10.

אבל אכן יש יותר, ונפרט אותם (ע"פ סדר דבריך):
והיו על לב אהרן - האורים והתומים.
והיה על מצח אהרן - הציץ.
ואנכי אהיה עם פיך ועם פיהו (בפרשתנו).
יד - אמור אל אהרן נטה את ידך במטך ... והעל את הצפרדעים.
רגל - ורחצו ידיהם ורגליהם (מן הכיור).
קחו לכם מלא חפניכם ... ויהי שחין.
תנוך אוזן, בוהן יד, בהן רגל - במילואים.
ויצקת משמן המשחה על ראש אהרן ומשחת אותו לקדשו.
זקן אהרן שיורד על פי מידותיו.
כף - וימלא כפו ממנה (בשמיני למילואים).
והזה באצבעו (בעבודת יום הכיפורים).

ויש להוסיף: ורחץ במים את בשרו (בעבודת יום הכיפורים).

סך הכל ארבעה עשר חלקים, לא כולל בגדיו...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 9:55 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:מיהו האדם שהכי הרבה מחלקי גופו מוזכרים במפורש בפסוקים?
ראו "מסילות אל הנפש" מהשבוע האחרון

אהרן
לב, מצח, פה, יד, רגל, חפניים, תנוך אוזן, בוהן יד, בהן רגל, ראש, זקן, כף, אצבע
אפשר אולי להוסיף את הפסוק ועשה להם מכנסי בד וגו' ממתנים ועד ירכים יהיו.

במסילות אל הנפש הביא רק 9, ועם הבגדים ("בגדי אהרן") - 10.

אבל אכן יש יותר, ונפרט אותם (ע"פ סדר דבריך):
והיו על לב אהרן - האורים והתומים.
והיה על מצח אהרן - הציץ.
ואנכי אהיה עם פיך ועם פיהו (בפרשתנו).
יד - אמור אל אהרן נטה את ידך במטך ... והעל את הצפרדעים.
רגל - ורחצו ידיהם ורגליהם (מן הכיור).
קחו לכם מלא חפניכם ... ויהי שחין.
תנוך אוזן, בוהן יד, בהן רגל - במילואים.
ויצקת משמן המשחה על ראש אהרן ומשחת אותו לקדשו.
זקן אהרן שיורד על פי מידותיו.
כף - וימלא כפו ממנה (בשמיני למילואים).
והזה באצבעו (בעבודת יום הכיפורים).

ויש להוסיף: ורחץ במים את בשרו (בעבודת יום הכיפורים).

סך הכל ארבעה עשר חלקים, לא כולל בגדיו...

ויש להוסיף גם את כתפיו, ונשא אהרן את שמותם לפני ה' על שתי כתפיו לזכרן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 10:50 am
על ידי עזריאל ברגר
ויש מקום לדון בשאלה האם "החזה של אהרן" מוזכר בכתוב (ויקרא ז,לא)...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 11:08 am
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:ויש מקום לדון בשאלה האם "החזה של אהרן" מוזכר בכתוב (ויקרא ז,לא)...

???????

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 1:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ויש מקום לדון בשאלה האם "החזה של אהרן" מוזכר בכתוב (ויקרא ז,לא)...

???????

מדובר שם על "החזה" של אהרן...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 1:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
בינתיים העלו אפשרויות נוספות:
דוד (כנראה למעלה מ15 מחלקי גופו של המשורר מוזכרים בתהילים).
ואולי איוב (הוא מדבר הרבה על הגוף שלו)?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 4:59 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ויש מקום לדון בשאלה האם "החזה של אהרן" מוזכר בכתוב (ויקרא ז,לא)...

???????

מדובר שם על "החזה" של אהרן...

תמיהתו בעינה עומדת
מדובר שם על חזה של בהמה שמגיע לאהרן
ולא כמו שאר חלקי הגוף שצויינו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 5:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ויש מקום לדון בשאלה האם "החזה של אהרן" מוזכר בכתוב (ויקרא ז,לא)...

???????

מדובר שם על "החזה" של אהרן...

תמיהתו בעינה עומדת
מדובר שם על חזה של בהמה שמגיע לאהרן
ולא כמו שאר חלקי הגוף שצויינו

חשבתי שהמרכאות יספיקו כדי למנוע את פגיעתו של "חוק פו"...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 8:54 pm
על ידי כדכד
ואני חשבתי שזה לא היה במקום

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 9:01 pm
על ידי כדכד
בענין החידה שחדתי בשבוע שעבר:
כדכד כתב:חידה אחרת:
בפרשתנו, בפסוקים סמוכים באה אותה מלה כלפי אותו אדם כאשר באחת נראה שהכוונה לרעת אותו אדם ובשניה נראה שהכוונה לטובתו

כוונתי למלה "ויפגשהו" שנאמרה רק פעמיים בתורה ושתיהן בפרשתנו כלפי משה.
ראיתי שכתב על כך בצרור המור שמות פרשת שמות:
ויאמר ה' אל אהרן לך לקראת משה לקיים דברו. וילך ויפגשהו בהר האלהים. בלשון שנצטער ויפגשהו ה' ויבקש המיתו. באותו לשון נחמו.