עמוד 118 מתוך 119

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 24, 2023 3:39 pm
על ידי צופה_ומביט
גם ניזוקו מבכיה של חינם של עצמם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 25, 2023 8:40 pm
על ידי נחומצ'ה
לבנון כתב:
נחומצ'ה כתב:ומי הבנים שניזוקו מבכיות?

הבנים הם עם ישראל שניזוקו מבכיו של עשו, כמובא במדרש


יפה.

ומי עוד ניזוק מבכיות?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' נובמבר 25, 2023 8:42 pm
על ידי נחומצ'ה
לבנון כתב:2. לאה עיניה רכות מבכי שלא תנשא לעשו. רחל מבכה על בניה.
.

אגב, ראיתי ב'דעת זקנים' שעיני לאה רכות, שהיו יפות כתינוק
משא"כ רחל, אף שהיתה טובת מראה, אך עיניה היו 'כבויות'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 12:55 am
על ידי לבנון
נחומצ'ה כתב:
לבנון כתב:2. לאה עיניה רכות מבכי שלא תנשא לעשו. רחל מבכה על בניה.
.

אגב, ראיתי ב'דעת זקנים' שעיני לאה רכות, שהיו יפות כתינוק
משא"כ רחל, אף שהיתה טובת מראה, אך עיניה היו 'כבויות'.

גם אונקלוס תרגם רכות יאיין, דהיינו יפות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 10:55 am
על ידי כדכד
זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:השאלה אם נחשב מפורש במקרא. הרבה מפרשים גם פשטנים הביאו זאת, אבל אוה"ח למשל כתב להדיא שזה דרש. ואינו היחיד. רשב"ם כתב תחילה פירוש לפי פשוטו שזה יעקב, וממשיך שהיות וזה מיותר רבותינו דרשוהו וכו', ומשמע ג"כ שנקט שזה דרש, אמנם עם יסוד חזק בכתוב. רמב"ן לא התייחס כלל למילים אלה ומשמע שהבינן כפשוטן. אא"כ נאמר שלא ראה צורך לפרש אחרי שיש בזה דברי רש"י ואב"ע ולא היה לרמב"ן מה להוסיף בזה, וצ"ת אם זו דרכו בכ"מ.

אם היית צריך לברוח לאוה"ח למצוא מי שכתב שהוא דרש. וכל גדולי הפשטנים הביאו כן בפרט רש"י ואב"ע ורשב"ם שאין דרכו להביא מדרש שאינו נסמך חזק בפשוטו, ובפרט שאב"ע למד כן כ"כ בפשוטו עד שהביא צד לחלוק על המדרש ולומר שמשניהם נסתלקה שכינה. וגם הספורנו הביא כן והרמבן לא ראה דברי האוה"ח ואם היה סובר שאין הפשט כן היה לו לומר. והוא פשוט.

סליחה שאני מתערב
הגדרת פירוש כפשט או דרש אינה תלויה בשאלה מי מהמפרשים הביא אותו ואיך קרא לו
הפשט הוא המובן הפשוט מהפסוק
הדרש הוא מה שיש צורך לדרוש כדי להוציא מהפסוק
לדעתי אף אדם שיקרא את הפסוק מבלי להכיר פירושים קודמים לא יבין את הפסוק כמכוון ליצחק

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 12:09 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:השאלה אם נחשב מפורש במקרא. הרבה מפרשים גם פשטנים הביאו זאת, אבל אוה"ח למשל כתב להדיא שזה דרש. ואינו היחיד. רשב"ם כתב תחילה פירוש לפי פשוטו שזה יעקב, וממשיך שהיות וזה מיותר רבותינו דרשוהו וכו', ומשמע ג"כ שנקט שזה דרש, אמנם עם יסוד חזק בכתוב. רמב"ן לא התייחס כלל למילים אלה ומשמע שהבינן כפשוטן. אא"כ נאמר שלא ראה צורך לפרש אחרי שיש בזה דברי רש"י ואב"ע ולא היה לרמב"ן מה להוסיף בזה, וצ"ת אם זו דרכו בכ"מ.

אם היית צריך לברוח לאוה"ח למצוא מי שכתב שהוא דרש. וכל גדולי הפשטנים הביאו כן בפרט רש"י ואב"ע ורשב"ם שאין דרכו להביא מדרש שאינו נסמך חזק בפשוטו, ובפרט שאב"ע למד כן כ"כ בפשוטו עד שהביא צד לחלוק על המדרש ולומר שמשניהם נסתלקה שכינה. וגם הספורנו הביא כן והרמבן לא ראה דברי האוה"ח ואם היה סובר שאין הפשט כן היה לו לומר. והוא פשוט.

סליחה שאני מתערב
הגדרת פירוש כפשט או דרש אינה תלויה בשאלה מי מהמפרשים הביא אותו ואיך קרא לו
הפשט הוא המובן הפשוט מהפסוק
הדרש הוא מה שיש צורך לדרוש כדי להוציא מהפסוק
לדעתי אף אדם שיקרא את הפסוק מבלי להכיר פירושים קודמים לא יבין את הפסוק כמכוון ליצחק

גם אף אחד שיקרא את הפסוק לפני עור לא תתן מכשול לא יבין שהכוונה למי שמשיא עצה שאינה הוגנת.
כנ"ל עין תחת עין, ועבדו לעולם, ארבעים יכנו, וקצותה את כפה, וכו' וכו'

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 12:12 pm
על ידי כדכד
ברור
אבל שם יש את המשמעות הפשוטה של הפסוק
מול דברי חז"ל שקבלו שיש לפרשו אחרת
כאן יש את המשמעות הפשוטה של הפסוק מול המשמעות הלא פשוטה שלו שדרשו חז"ל ושניהם אמת
השאלה היא מה הפשט
במקרים כאלו ברור שהפשט נקבע לפי מה יותר פשוט ולא לפי אילו פרשנים הביאו אותו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 10:26 pm
על ידי מענה איש
איזה שם הכי נפוץ בחומש בראשית???

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 10:30 pm
על ידי צופה_ומביט
מענה איש כתב:איזה שם הכי נפוץ בחומש בראשית???

לא בדקתי, אבל בזכרוני ש"חנוך" הוא שם של כמה וכמה אנשים שונים.
וגם "עוץ", שלושה אנשים שונים נקראו כך.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 10:53 pm
על ידי לבנון
צופה_ומביט כתב:
מענה איש כתב:איזה שם הכי נפוץ בחומש בראשית???

לא בדקתי, אבל בזכרוני ש"חנוך" הוא שם של כמה וכמה אנשים שונים.
וגם "עוץ", שלושה אנשים שונים נקראו כך.

ארבעה אנשים נקראו בשם חנוך, בן קין, בן ירד, בן מדין ובן ראובן.
זרח בחומש בראשית יש שלשה, בן רעואל, אבי יובב, בן יהודה. ויש בתורה אחד נוסף, צוחר בן שמעון בפרשת פינחס נקרא זרח.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 11:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
מענה איש כתב:איזה שם הכי נפוץ בחומש בראשית???

מומלץ לעשות חיפוש באשכול הזה לפני ששואלים חידה שכבר דוברה בעבר....

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 11:07 pm
על ידי צופה_ומביט
לבנון כתב:
צופה_ומביט כתב:
מענה איש כתב:איזה שם הכי נפוץ בחומש בראשית???

לא בדקתי, אבל בזכרוני ש"חנוך" הוא שם של כמה וכמה אנשים שונים.
וגם "עוץ", שלושה אנשים שונים נקראו כך.

ארבעה אנשים נקראו בשם חנוך, בן קין, בן ירד, בן מדין ובן ראובן.
זרח בחומש בראשית יש שלשה, בן רעואל, אבי יובב, בן יהודה. ויש בתורה אחד נוסף, צוחר בן שמעון בפרשת פינחס נקרא זרח.

ברוך שכיוונתי... .

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 27, 2023 3:00 am
על ידי זיז שדי
לבנון כתב:
צופה_ומביט כתב:
מענה איש כתב:איזה שם הכי נפוץ בחומש בראשית???

לא בדקתי, אבל בזכרוני ש"חנוך" הוא שם של כמה וכמה אנשים שונים.
וגם "עוץ", שלושה אנשים שונים נקראו כך.

ארבעה אנשים נקראו בשם חנוך, בן קין, בן ירד, בן מדין ובן ראובן.
זרח בחומש בראשית יש שלשה, בן רעואל, אבי יובב, בן יהודה. ויש בתורה אחד נוסף, צוחר בן שמעון בפרשת פינחס נקרא זרח.

ומי הודיעך כי יובב בן זרח איננו נכדו של רעואל ונינו של עשיו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 27, 2023 5:45 pm
על ידי כדכד
יש עוד (לפחות אחד) זרח במקרא (לא בתורה)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' נובמבר 27, 2023 10:36 pm
על ידי זיז שדי
כדכד כתב:יש עוד (לפחות אחד) זרח במקרא (לא בתורה)

יש עוד הרבה אבל מסתבר שכוונתך לכושי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 2:45 am
על ידי זיז שדי
האם מישהו יודע מה השם הכי נפוץ בתנ"ך? יש לי השערה אך אינני בטוח

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 3:06 am
על ידי לבי במערב
זיז שדי כתב:יש לי השערה
והיא?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 5:54 am
על ידי זיז שדי
לבי במערב כתב:
זיז שדי כתב:יש לי השערה
והיא?

ברצוני לשמוע דעת שאר חברי הפורום, ואז אגיד את השערתי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 4:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
זיז שדי כתב:האם מישהו יודע מה השם הכי נפוץ בתנ"ך? יש לי השערה אך אינני בטוח

סיכום אשכול אביעה חידות

זכריה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 5:29 pm
על ידי לבי במערב
ייש"כ.

וכמובן, זו הסיבה ששאלתי להשערתו...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' נובמבר 29, 2023 10:25 pm
על ידי זיז שדי
לבי במערב כתב:ייש"כ.

וכמובן, זו הסיבה ששאלתי להשערתו...

אכן זה היה השערתי, אך הסתפקתי בעזריה/עזריהו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 04, 2023 6:00 am
על ידי זיז שדי
זיז שדי כתב:
לבי במערב כתב:ייש"כ.

וכמובן, זו הסיבה ששאלתי להשערתו...

אכן זה היה השערתי, אך הסתפקתי בעזריה/עזריהו

עזריה בן אמציה מלך יהודה, עזריה בן הושעיה מהקמים על ירמיה, עזריה חבירו של דניאל, עזריה בן חלקיה מיחס עזרא,
עזריה בן מריות כנ"ל, עזריה בן מעשיה מבוני החומה, עזריה מבאי הארץ בימי זרובבל, עזריה מהעומדים אצל ספר התורה בימי עזרא, עזריה מחותמי האמנה (יתכן שהוא אחד הקודמים) עזריה משרי יהודה (כנ"ל) , עזריה בן איתן, עזריה בן יהוא, עזריה בן אחימעץ, עזריה בן יוחנן, (ועיין ביחס עזרא ודוק) עזריה בן צפניה (יחס שמואל) עזריה אחי יהורם,
עזריהו בן צדוק משרי דוד, עזריהו בן נתן, עזריהו בן עודד הנביא, עזריהו אחי יהורם (ואחי עזריה) עזריהו בן עובד, עזריהו בן ירוחם משרי המאות , עזריהו בן יהוחנן מבני אפרים , עזריהו אבי יואל, עזריהו בן יהללאל הלווים , עזריהו נגיד בית האלהים,
סה"כ 26 ונוסף עליהם 6 שמות בשם עזראל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 20, 2023 11:42 am
על ידי איקטורין
שאלה יפה שנשאלו הילדים באבות ובנים בחנוכה:
מי זה הקטן, הנמצא תמיד בבית הכנסת ובישיבה, לעולם לא תמצאוהו ברחוב או בשדה. למרות שנמצא אצל גדולים וצדיקים, הוא לא בגאווה. תמיד שרוי בתענית ואף פעם אינו בכעס. אפשר לראותו פעמיים בחיים, פעם בשמיטה ופעם ביובל, לא בשבתות אלא בחגים ובראשי-חדשים, לא בבוקר וגם לא בערב, אלא בצהריים. ראשון ליושבי ירושלים ואחרון מתושבי ציפורי. נוכל לראותו בעיניים ובעוד כמה רגעים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 20, 2023 12:10 pm
על ידי צופה_ומביט
האות י.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 28, 2023 5:43 pm
על ידי כדכד
אקדים שלא הספקתי לבדוק יפה יפה כל הנתונים ובכל זאת:
פועל משורש מסויים מופיע כמה פעמים אצל אותה משפחה במקרא (לא הספקתי לבדוק אם מופיע עוד)
אח אחד השתמש בו כלפי אח אחר
האח שכלפיו השתמשו בפועל זה אמר שגם בניו השתמשו בו כלפי חלק אחר מהבנים
בפועל מוזכר אחר כך שדווקא אותו חלק שהאב אמר שהשתמש בפועל חשש שהחלק האחר הוא שישתמש בו כלפיהם.
מהו השורש או הפועל ומי האישים המוזכרים בקשר אליו?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 01, 2024 5:18 pm
על ידי כדכד
האין פותר?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 02, 2024 12:31 pm
על ידי זיז שדי
כדכד כתב:האין פותר?

"כל שטום לא עממוך"

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 02, 2024 3:51 pm
על ידי כדכד
נכון אבל איני מצליח להזכר מנין הציטוט הזה שהוסגר בגרשיים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ינואר 02, 2024 7:21 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:נכון אבל איני מצליח להזכר מנין הציטוט הזה שהוסגר בגרשיים?

יחזקאל. כל סתום

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ינואר 08, 2024 5:37 pm
על ידי כדכד
למען באר הדברים אפרש את שסתמתי
כדכד כתב:...
פועל משורש מסויים מופיע כמה פעמים אצל אותה משפחה במקרא (לא הספקתי לבדוק אם מופיע עוד)
אח אחד השתמש בו כלפי אח אחר
האח שכלפיו השתמשו בפועל זה אמר שגם בניו השתמשו בו כלפי חלק אחר מהבנים
בפועל מוזכר אחר כך שדווקא אותו חלק שהאב אמר שהשתמש בפועל חשש שהחלק האחר הוא שישתמש בו כלפיהם.
מהו השורש או הפועל ומי האישים המוזכרים בקשר אליו?

השורש הוא ש'ט'ם' כפי שפתח הסתומה הרב זיז שדי
בפ' תולדות נאמר "וישטם עשו את יעקב" וזהו אח אחד כלפי אח אחר
יעקב אמר בברכתו ליוסף וישטמוהו בעלי חצים" ורש"י מפרש הכוונה לאחיו ששנאוהו ומכרוהו וזהו שאמר שגם בניו השתמשו בו כלפי חלק אחר.
בס"פ ויחי נאמר שאחי יוסף חששו "לו ישטמנו יוסף" וזהו החלק שחשש שהחלק האחר (יוסף) ישתמש בו כלפיהם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 6:09 pm
על ידי כדכד
היכן מצינו שני אנשים בתפקידים שווים ששמותם כשמות שני אחים שנים רבות קודם?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 7:04 pm
על ידי נחומצ'ה
כדכד כתב:היכן מצינו שני אנשים בתפקידים שווים ששמותם כשמות שני אחים שנים רבות קודם?

כוונתך שכל איש מחזיק בשני שמות הנ"ל?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 8:20 pm
על ידי כדכד
כוונתי ששני השמות בשני הזוגות שווים. לכל איש היה רק שם אחד.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 8:25 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:היכן מצינו שני אנשים בתפקידים שווים ששמותם כשמות שני אחים שנים רבות קודם?

שאלה זו חסרה כמה מגבלות.
באיזה תקופה היו בעלי התפקידים?
האם צריך שהם שמשו יחד באותו תפקיד?
כי למשל רבי יהודה הנשיא שמש בתפקיד נשיא ישראל, ורבן שמעון בן גמליאל שמש באותו תפקיד.
והאחים בעלי אותם שמות, מפורסמים הם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 8:34 pm
על ידי כדכד
שמשו יחד באותו תפקיד (או בתפקידים מקבילים)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 8:40 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:שמשו יחד באותו תפקיד (או בתפקידים מקבילים)

ר' יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, ור' נפתלי צבי יהודה ברלין, ששמשו יחד בראשות ישיבת וולוז'ין, עונים על השאלה?

רצוני לומר בזה, שאם לא תגביל את זמנם של בעלי התפקידים, תוכל למצוא תשובות לאלפים.
שני שוחטים מוצי"ם או שובי"ם ששמשו יחד באותה קהילה, או סוחרים שותפים, שנשאו שמות של שנים משבטי ישראל, וכל כדומה לזה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' פברואר 01, 2024 10:04 pm
על ידי כדכד
לא
לכל אחד מהשניים היה רק שם אחד של אחד מהאחים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' פברואר 04, 2024 8:49 am
על ידי זיז שדי
כדכד כתב:היכן מצינו שני אנשים בתפקידים שווים ששמותם כשמות שני אחים שנים רבות קודם?

המנכ"ל של apple הוא טים והמנכ"ל של j. P. Morgan הוא ג'יימי. וכידוע לפני שנים רבות היו שני אחים לאחד קראו טים, ולשני ג'יימי.
תכלית צריך ביאור מינימלי אם מדובר בחידה תנכי"ת? היסטורית? או סתם בדיחה לחדודי בעלמא. כי רק עם מה שכתבת יש מליוני אפשרויות לתשובות שיתאימו במאה אחוז.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' פברואר 04, 2024 9:03 am
על ידי הבטחתי
מהר"ם גאלאנטי - בן הרב יהונתן, נכד הרב המוסמך. אב"ד ור"מ בעה"ק ירושלים ת"ו. והוא עם רבני דורו הסכימו שלא יהיה תואר רב בירושלים ת"ו כמ"ש מהר"ם חאגיז בשפת אמת. ומבית דינו הרבנים מהר"ר דוד הכהן המחבר דעת קדושים כ"י. והרב אהרן חייון המקובל המחבר פי' הזהר אביו של הרב מהר"ם חייון אב"ד ור"מ בעה"ק צפת ת"ו. והרב אברהם צמח בן הרב המקובל מהר"י צמח הרב המחבר ספר דרושים מופלאים ברית אברהם. והרב החסיד יעקב מולכו. והרב מהר"ם ן' חביב. ומגדולי תלמידיו הרב פר"ח ומורנו הרב מהר"א יצחקי. וחיבר ספר אלף המג"ן שו"ת וענינים במספרם כמשפט אלפ"א לסלת והגהות על הרמב"ם. ולא נדפס כ"א קרבן חגיגה וזבח שלמים וקצת תשובות בספרי האחרונים. ומהר"י חאגיז חתנו ונכדו הרב המניח. ובסוף ימיו הרב המג"ן היה חתנו של מהר"ם ן' חביב. וכאשר היו לרב שנות חיי"ם משה עלה אל האלהים כ"א שבט תמ"ט בסדר ואל משה אמר עלה. ובימיו היו פ"ז חכמים גדולים שלמים בתוככי ירושלים. והפרנס היה הגביר אהרן פארדו וקרו למופלא בדור בחלמיה על הרב והפרנס נחית כצאן עמך ביד משה ואהרן:‏

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' פברואר 04, 2024 9:37 am
על ידי כדכד
לבנון כתב:
כדכד כתב:שמשו יחד באותו תפקיד (או בתפקידים מקבילים)

ר' יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, ור' נפתלי צבי יהודה ברלין, ששמשו יחד בראשות ישיבת וולוז'ין, עונים על השאלה?

רצוני לומר בזה, שאם לא תגביל את זמנם של בעלי התפקידים, תוכל למצוא תשובות לאלפים.
שני שוחטים מוצי"ם או שובי"ם ששמשו יחד באותה קהילה, או סוחרים שותפים, שנשאו שמות של שנים משבטי ישראל, וכל כדומה לזה.

שני הזוגות בתנ"ך