עמוד 3 מתוך 20

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 12:44 pm
על ידי פי האתון
בן מיכאל כתב:
פי האתון כתב:
בן מיכאל כתב:ישר כוח לכולם, רוב ההרצאות כבר נמצאות באתר בינינו, והשאר יהיו שם בימים הקרובים. הנה הקישור.
http://beinenu.com/faceted_search/resul ... on%3A51079

האם אין אפשרות להורדה כקובץ וידאו?

כמדומני שכן - חפש שם באתר.

הם נותנים רק כקובץ שמע (MP3)

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ד' אוגוסט 09, 2017 1:20 am
על ידי גבול ים
פי האתון כתב:הם נותנים רק כקובץ שמע (MP3)

ניתן להוריד, אחרי הפעלת ההרצאה ניתן ללחוץ על העכבר הימני לשמירה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 10:48 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
האם אכן יתקיים יום עיון נוסף בבין הזמנים הנוכחי?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: ו' מאי 04, 2018 12:51 pm
על ידי בן מיכאל
בעז"ה מתוכנן גם להשנה, נשמח לקבל רעיונות, ולשמוע ממה הציבור נהנה ומה טעון תיקון (את זה עדיף באישי...), תודה רבה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 12:09 am
על ידי עקביה
הייתי שמח אילו היה מתקיים דיון או הרצאה על 150 השנים האבודות במלכות פרס.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 12:33 am
על ידי בן מיכאל
עקביה כתב:הייתי שמח אילו היה מתקיים דיון או הרצאה על 150 השנים האבודות במלכות פרס.

נושא רגיש מעט, לא?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 12:42 am
על ידי תוכן
עקביה כתב:הייתי שמח אילו היה מתקיים דיון או הרצאה על 150 השנים האבודות במלכות פרס.


זה נושא מורכב ביותר, שא"א להקיף אותו בהרצאה אחת.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 12:54 am
על ידי עקביה
נראה לי שלכנס המדובר זה דווקא מתאים.
זו בעיה לא פשוטה הזוקקת התייחסות נאותה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 1:22 am
על ידי בן מיכאל
כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 2:09 am
על ידי עקביה
אכן. הוא כתב על כך. והרב יעקב מדן כתב הקדמה ארוכה ומאלפת למאמר. אבל אמר לי פעם הרב דניאל משה לוי גולדמן שטענתו של חפץ נפרכת ע"י תעודות ומסמכים שנמצאו ב'יב', ושהוא דיבר על כך עם חפץ, ואם איני טועה אמר שחפץ הסכים אתו.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:26 am
על ידי השעיר החיי
הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:29 am
על ידי דרומי
אולי מלה אחת לבור כמוני - מה השאלה הקשה (בקיצור)?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 11:42 am
על ידי פלוריש
דרומי כתב:אולי מלה אחת לבור כמוני - מה השאלה הקשה (בקיצור)?

השאלה היא על פער של כ165 שנים בין חישוב השנים לפי סדר עולם רבה ובין חישוב השנים לפי הפרסים והיוונים.
ראה למשל כאן: https://he.m.wikipedia.org/wiki/השנים_החסרות

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 1:34 pm
על ידי דרומי
תודה על ההסבר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 2:18 pm
על ידי בן מיכאל
עקביה כתב:אכן. הוא כתב על כך. והרב יעקב מדן כתב הקדמה ארוכה ומאלפת למאמר. אבל אמר לי פעם הרב דניאל משה לוי גולדמן שטענתו של חפץ נפרכת ע"י תעודות ומסמכים שנמצאו ב'יב', ושהוא דיבר על כך עם חפץ, ואם איני טועה אמר שחפץ הסכים אתו.

אכן.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 2:26 pm
על ידי אוצר החכמה
רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 2:49 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

לחשוב שחז"ל טעו במאה שישים שנה, זה בלתי מתקבל על הדעת.
- אפילו אם הם לא היו "חז"ל", סתם כך קשה להאמין שהם טעו בכגון דא.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 2:52 pm
על ידי אוצר החכמה
ברור. תאר לעצמך שיבוא מישהו ויגיד שהב"י לא נפטר לפני כארבע מאות שנה אלא מאתים שנה קודם לכן ופשוט נעלמו לנו מאתים שנה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:00 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
מאמרו של ר"י ענבל

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:08 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:ברור. תאר לעצמך שיבוא מישהו ויגיד שהב"י לא נפטר לפני כארבע מאות שנה אלא מאתים שנה קודם לכן ופשוט נעלמו לנו מאתים שנה.

זה מה שהתכונתי.
נ. ב. בלי קשר לשאלת בית שני, הערת כי מניין בריאת העולם הוא קבלה בידינו, לא מצאנו בראשונים שנחלקו על אורך בית ראשון? - זכור לי שהרד"ק חולק.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:09 pm
על ידי השעיר החיי
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.


א. גם אם הסדר עולם טעה באורך התקופה הפרסית זה לא מחייב ששנות עולם חייב להשתנות. יתכן ורכיב אחר בסדר עולם גם ישתנה ויתקזז.
ב. גם אם הסדר עולם טעה, קביעת ההלכה למועדים היא הקובעת "אתם אפילו שוגגין", בדיוק כמו לפי כל מיני שיטות בהלכה שחלוקים במציאות בעניין זה (ואל תספרו סיפורים שאין בגמרא מחלוקות במציאות בעניין זה).
ג. ראשונים רבים חולקים על הסדר עולם.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:13 pm
על ידי בן מיכאל
.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:13 pm
על ידי השעיר החיי
בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

לחשוב שחז"ל טעו במאה שישים שנה, זה בלתי מתקבל על הדעת.
- אפילו אם הם לא היו "חז"ל", סתם כך קשה להאמין שהם טעו בכגון דא.


חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:14 pm
על ידי בן מיכאל
השעיר החיי כתב:הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

הקישור חסום לי, הספר בכלל בעברית?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:17 pm
על ידי בן מיכאל
השעיר החיי כתב:
בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

לחשוב שחז"ל טעו במאה שישים שנה, זה בלתי מתקבל על הדעת.
- אפילו אם הם לא היו "חז"ל", סתם כך קשה להאמין שהם טעו בכגון דא.


חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.

ממש לא - ר"י בעל הסדר עולם, היה ממש אחרי חורבן הבית, כשלוש מאות שנים אחרי אלכסנדר מוקדון.
ומה שהבאת מעזרא היא ראיה לסתור - ברור שיותר מתקבל לומר כי מדובר בהמשך רצוף.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:21 pm
על ידי השעיר החיי
הספר באנגלית אבל המחבר גר בבני ברק וישמח לפרט.
וכאן הקישור כולל כל הכפירה והאמונה ותגובת ענבל וכו וכו
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... um_id=1364

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:23 pm
על ידי בן מיכאל
השעיר החיי כתב:הספר באנגלית אבל המחבר גר בבני ברק וישמח לפרט.
וכאן הקישור כולל כל הכפירה והאמונה ותגובת ענבל וכו וכו
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... um_id=1364

גם זה חסום לי - איזה אתר זה?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:24 pm
על ידי אוצר החכמה
השעיר החיי כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.


א. גם אם הסדר עולם טעה באורך התקופה הפרסית זה לא מחייב ששנות עולם חייב להשתנות. יתכן ורכיב אחר בסדר עולם גם ישתנה ויתקזז.
ב. גם אם הסדר עולם טעה, קביעת ההלכה למועדים היא הקובעת "אתם אפילו שוגגין", בדיוק כמו לפי כל מיני שיטות בהלכה שחלוקים במציאות בעניין זה (ואל תספרו סיפורים שאין בגמרא מחלוקות במציאות בעניין זה).
ג. ראשונים רבים חולקים על הסדר עולם.


א. מה למשל? אולי התורה טעתה בכיוון השני ואברהם אבינו נולד מאתים שנה אחרי מה שכתוב בתורה?

ב. לא הבנתי מה רצית. הבעיה אינה האם השעיר החיי אכל ביום כיפור אלא האם אפשר לטעון שדבר כל כך בסיסי הוא טעות במסורתינו.

ג. מי הם הראשונים שסוברים שמנין השנים הנתון בידינו מבריאת העולם אינו נכון?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:26 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק.


צ"ע מה הקשר בין מנין השנים מימות עולם לבין חישוב מועדות שקבע הלל (חישוב המולדות הוא בלא"ה למפרע).

בן מיכאל כתב:כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.


המאמר של חפץ הוא פורים תורה לשמח הלבבות.
דבריו פחות או יותר מסתכמים בזה שהכותבים לא שמו לב איזה מלך שולט עליהם והתבלבלו עם האבא שלו או הסבא שלו או הנכד שלו ולא שמו לב בדיוק אם הוא שולט על כל העולם או רק על מקלו.
אם הכותבים היו עד כדי כך מבולבלים, אין שום טעם להתייחס אליהם במאמר כ"כ ארוך,
אם רוצים להביא בחשבון את דבריהם, לפלפל בהם פלפולים ארוכים של דברי חלומות לא מעלה ולא מוריד.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:27 pm
על ידי השעיר החיי
חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.[/quote]
ממש לא - ר"י בעל הסדר עולם, היה ממש אחרי חורבן הבית, כשלוש מאות שנים אחרי אלכסנדר מוקדון.
ומה שהבאת מעזרא היא ראיה לסתור - ברור שיותר מתקבל לומר כי מדובר בהמשך רצוף.[/quote]

אכן התכוונתי שבנקודה הזאת של עזרא דעת חז"ל ודאי היא פשוטו .
אלכסנדר מוקדון קדם לבית 400 שנה, וכמה רחוק בעל הסדר עולם מחלקים שונים בתקופה הפרסית היא גופא השאלה שבנדון..
ולמה להרחיק עד אלכסנדר אם יש מחלוקת אמוראים האם המלכים החשמונאים יוחנן הורקינוס ואלכסנדר ינאי הם שני אנשים שונים או אותו בן אדם? (לולי הגר"א)

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:31 pm
על ידי בן מיכאל
צופר הנעמתי כתב:
בן מיכאל כתב:כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.


המאמר של חפץ הוא פורים תורה לשמח הלבבות.
דבריו פחות או יותר מסתכמים בזה שהכותבים לא שמו לב איזה מלך שולט עליהם והתבלבלו עם האבא שלו או הסבא שלו או הנכד שלו ולא שמו לב בדיוק אם הוא שולט על כל העולם או רק על מקלו.
אם הכותבים היו עד כדי כך מבולבלים, אין שום טעם להתייחס אליהם במאמר כ"כ ארוך,
אם רוצים להביא בחשבון את דבריהם, לפלפל בהם פלפולים ארוכים של דברי חלומות לא מעלה ולא מוריד.

הגזמת!
מאמרו גאוני ומדהים (כך לדברי מתנגדיו), והוא מצביע על כך שלפי המקובל יש שלושה (!) סנבלט פחה שומרון שבניהם נשאו את בת הכהן הגדול וכיוצא בזה.
יש לי גם ביקורות שונות על מאמרו, אבל מכאן ועד לטעון פורים תורה הדרך ארוכה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:32 pm
על ידי אוצר החכמה
צופר הנעמתי כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק.


צ"ע מה הקשר בין מנין השנים מימות עולם לבין חישוב מועדות שקבע הלל (חישוב המולדות הוא בלא"ה למפרע).



חכיתי שתופיע הטענה הזאת.
כל הראשונים לא הבינו כך שחישוב המולדות הוא למפרע. כלומר שבעצם אין שום מסורת על המולדות אלא הלל ראה את המולד ויצר תחשיב על בסיס חישובי הבבליים הממוצע. אלא הבינו שזה חלק מהידיעה של בני יששכר קובעי בינה לעתים. ושאדם הראשון קידש את החודש ואח"כ עברה המסורת הזאת של עניין המולדות מדור דור. אתה יכול לטעון כעין מה שטוען השעיר החי שזה לא מחייב שאתה אוכל ביום כיפור. יגיל וישמח לבבך על זה! אבל אי אפשר להכחיש שמדובר במסורת חזקה מאד בידינו.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:33 pm
על ידי בן מיכאל
השעיר החיי כתב:חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.

ממש לא - ר"י בעל הסדר עולם, היה ממש אחרי חורבן הבית, כשלוש מאות שנים אחרי אלכסנדר מוקדון.
ומה שהבאת מעזרא היא ראיה לסתור - ברור שיותר מתקבל לומר כי מדובר בהמשך רצוף.[/quote]

אכן התכוונתי שבנקודה הזאת של עזרא דעת חז"ל ודאי היא פשוטו .
אלכסנדר מוקדון קדם לבית 400 שנה, וכמה רחוק בעל הסדר עולם מחלקים שונים בתקופה הפרסית היא גופא השאלה שבנדון..
ולמה להרחיק עד אלכסנדר אם יש מחלוקת אמוראים האם המלכים החשמונאים יוחנן הורקינוס ואלכסנדר ינאי הם שני אנשים שונים או אותו בן אדם? (לולי הגר"א)[/quote]
זוהי שאלה קטנה ונקודתית, ולא ניתן להשוותה מאה שישים שנה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:35 pm
על ידי בן מיכאל
יש גם עוד בעיה בלדון על כך בכינוס כזה - כי אין כאן חומר חדש, ולא משהו שיכול להוסיף בהבנת התורה, קביעת הלכה או משהו כזה. אז מה נשאר - סתם למכור למי שעוד לא יודע, שיש איזה שאלה על המסורת?...

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:38 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:
צופר הנעמתי כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק.


צ"ע מה הקשר בין מנין השנים מימות עולם לבין חישוב מועדות שקבע הלל (חישוב המולדות הוא בלא"ה למפרע).



חכיתי שתופיע הטענה הזאת.
כל הראשונים לא הבינו כך שחישוב המולדות הוא למפרע. כלומר שבעצם אין שום מסורת על המולדות אלא הלל ראה את המולד ויצר תחשיב על בסיס חישובי הבבליים הממוצע. אלא הבינו שזה חלק מהידיעה של בני יששכר קובעי בינה לעתים. ושאדם הראשון קידש את החודש ואח"כ עברה המסורת הזאת של עניין המולדות מדור דור. אתה יכול לטעון כעין מה שטוען השעיר החי שזה לא מחייב שאתה אוכל ביום כיפור. יגיל וישמח לבבך על זה! אבל אי אפשר להכחיש שמדובר במסורת חזקה מאד בידינו.

אלו ראשונים כותבים כן?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:39 pm
על ידי אוצר החכמה
כל הדיון הזה היה לו מקום לפני שנים אולי.
אבל מי שחי בימינו וקצת קורא חדשות ויודע איך שקרי הערבים ושטויותיהם מצליחים לשרוד ואיך ה PC גורם שבעוד שנים יוכלו למצוא את עתוני התקופה ולכתוב שההסטוריונים של ימינו נמנו וגמרו שמעולם לא שלטו היהודים בארץ ישראל ושהפלשתינים היו כאן עוד לפני אברהם אבינו (איך ישמעאל הוא אביהם זה לא קושיה כידוע התירוץ בתורתו של ר"ג) אין סיבה שייתן עוד אמון בהסטוריונים היוונים. וגם אז יהיו אי אלו ממצאים ארכיאולוגיים שגם יתמכו בהם.. וגם כאן יש כפי שהוא הרבה קושיות ארכיאולוגיות על התיארוך הפרסי.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:45 pm
על ידי אוצר החכמה
בן מיכאל כתב:אלו ראשונים כותבים כן?

למשל כך הפשטות ברמב"ם פ"ה ה"ב מקידוש החודש. וראה גם פי"ז הלכה כד.

מה שהזכרתי על אדם הראשון לכאורה כך עולה גם מהבנת תוספות ר"ה שאדם הראשון קידש את החודש שש שעות אחרי המולד דהיינו שקדש לפי חשבון ולא לפי הראייה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:48 pm
על ידי צופר הנעמתי
בן מיכאל כתב:
צופר הנעמתי כתב:
בן מיכאל כתב:כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.


המאמר של חפץ הוא פורים תורה לשמח הלבבות.
דבריו פחות או יותר מסתכמים בזה שהכותבים לא שמו לב איזה מלך שולט עליהם והתבלבלו עם האבא שלו או הסבא שלו או הנכד שלו ולא שמו לב בדיוק אם הוא שולט על כל העולם או רק על מקלו.
אם הכותבים היו עד כדי כך מבולבלים, אין שום טעם להתייחס אליהם במאמר כ"כ ארוך,
אם רוצים להביא בחשבון את דבריהם, לפלפל בהם פלפולים ארוכים של דברי חלומות לא מעלה ולא מוריד.

הגזמת!
מאמרו גאוני ומדהים (כך לדברי מתנגדיו), והוא מצביע על כך שלפי המקובל יש שלושה (!) סנבלט פחה שומרון שבניהם נשאו את בת הכהן הגדול וכיוצא בזה.
יש לי גם ביקורות שונות על מאמרו, אבל מכאן ועד לטעון פורים תורה הדרך ארוכה.


גם פורים תורה יכול להיות גאוני ומדהים.

ככל הנראה אינך מצוי בחומר.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:56 pm
על ידי תוכן
אוצר החכמה כתב:כל הדיון הזה היה לו מקום לפני שנים אולי.
אבל מי שחי בימינו וקצת קורא חדשות ויודע איך שקרי הערבים ושטויותיהם מצליחים לשרוד ואיך ה PC גורם שבעוד שנים יוכלו למצוא את עתוני התקופה ולכתוב שההסטוריונים של ימינו נמנו וגמרו שמעולם לא שלטו היהודים בארץ ישראל ושהפלשתינים היו כאן עוד לפני אברהם אבינו (איך ישמעאל הוא אביהם זה לא קושיה כידוע התירוץ בתורתו של ר"ג) אין סיבה שייתן עוד אמון בהסטוריונים היוונים. וגם אז יהיו אי אלו ממצאים ארכיאולוגיים שגם יתמכו בהם.. וגם כאן יש כפי שהוא הרבה קושיות ארכיאולוגיות על התיארוך הפרסי.


הבעיה היא לא התיארוך היווני אלא לוחות האסטרונומים הבבליים.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' מאי 06, 2018 3:59 pm
על ידי אוצר החכמה
ידעתי בתחילה שאפשר להתווכח על זה ואני חושב לכן שמה שכתבתי בראשונה נכון. וכל השאר רק לתוספת דיון.

אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.