מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אור עולם
הודעות: 1364
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: "ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

הודעהעל ידי אור עולם » ו' יולי 23, 2021 2:13 am

יקוב כתב:מישהו שמע על סגולה לומר בשבת ואתחנן פרק מ"ב בתהלים 515 פעם כ'ואתחנן?

לכאו' אם יש סגולה כזו, הרי שעל אחת כמה וכמה שהיא שייכת לשנה זו בה יוצא ט"ו באב בשב"ק פר' ואתחנן, ע"פ דברי הפנ"י (ברכות לב.): "...ויתיישב יותר לפי מה דאיתא במדרש פליאה שהתפלל משה תקט"ו תפלות כמנין ואתחנן והוא פלאי מה בעי ללמדינו בזה ונראה לי דודאי לאו מחושבנא דואתחנן יליף לה אלא דקושטא דמילתא הכי הוא שהתפלל משה תקט"ו תפלות בחשבון מכוון ודרשא דואתחנן אסמכתא בעלמא היא והיינו לפי מאי דאיתא במדרש ובפרש"י בחומש בפ' ואתחנן אל ה' בעת ההיא פירש"י לאחר שכבש ארץ סיחון ועוג אמר דמיתי שמא הותר הנדר נמצינו למידין דמקמי הכי לא היה פתחון פה למשה להתפלל שיכנס לא"י כיון שהיה ע"י שבועה של הקב"ה באומרו לכן לא תביאו ולכן לשון שבועה היא עד שמצא מקום לומר שמא הותר הנדר והיינו ע"י כבישת ארץ סיחון ועוג ומצינו ג"כ בפסוק פ' דברים שאמר הקב"ה למשה ראה נתתי בידך את סיחון מלך חשבון האמורי ואת ארצו החל רש וגו' היום הזה אחל תת וגו' ויש במדרש ובפרש"י בחומש שכפה שר של אמוריים של מעלה תחת רגליו של משה כו' נמצא דלפ"ז מאותו יום ואילך היה פ"פ למשה להתפלל ולומר שמא הותר הנדר ודיבור זה בכל פ' זו היה בט"ו באב כדאיתא בפ' י"נ דף קכ"א דהיינו ביום שכלו בו מתי מדבר דכתיב ויהי כאשר תמו ע"ש בפרש"י ותוס' באריכות וא"כ צא וחשוב מן ט"ו באב עד ז' באדר יום שמת בו משה כשתחשוב החדשים על הסדר א' מלא וא' חסר עולה מאתיים יום דהיינו ד' מלאים וג' חסרים ועוד ז' ימים ואם היה מתפלל משה בכל אותן ימים ג' תפלות בכל יום היה ת"ר תפלות רק שידוע שבשבת אין היחיד שואל צרכיו וא"כ כשתסיר כ"ח שבתות שהיו באותן ימים של ר' יום נשאר קע"ב ימים ג' תפלות בכל יום הרי תקי"ו אמנם שתפלת ט"ו בעצמו כיון שלא היה הדיבור מתייחד עם משה אלא ביום ולא בלילה א"כ באותו יום ט"ו לא היה מתפלל כ"א ב' תפלות הרי לך חשבון מכון שתקט"ו תפלות התפלל משה מאותו יום ט"ו באב עד יום מותו שהוא ז' באדר שמת בו בשעת מנחה כדאיתא במדרש כן נ"ל נכון...".

אור עולם
הודעות: 1364
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: "ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

הודעהעל ידי אור עולם » ו' יולי 23, 2021 2:20 am

ומה נפלאת שנה זו, אשר לאחר ששביעי של פסח חל בשבת, גם ט"ו באב חל בשבת, אשר ב' ימים אלו ידועים כמסוגלים לזיווג.
ואף הלילה בעת חצות מסתמא הייתה עת רצון נדירה בשמים, מאחר ובו זמנית התקיימו תפילותיהם של "רינה של תורה" מדין ט"ו באב מוקדם (לא מצאו לזה היתר כמו השעה התשיעית וצ"ע), יחד עם תפילת "חנינא בני" על רחב"ד ואשתו.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: "ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' יולי 23, 2021 3:47 am

סגולה לזיווג הגון ומילתא בטעמא שאמר כ"ק אדמו"ר מסדיגורא זצ"ל ביום ט"ו אב תש"פ [כשבוע לפני הסתלקותו בסערה לגנז"מ].

"היום הוא חמשה עשר באב, על מעלת היום הזה איתא בגמ' (ב"ב קכא.) שהותרו השבטים לבא זה בזה, עוד איתא בגמ' (תענית לא.) על היום הזה של חמשה עשר באב 'דמוסיף יוסיף ודלא מוסיף יאסף'. וי"ל דיש שייכות בין ב' ענינים אלו, דמי שרוצה לזכות בזיווג הגון, מה שעליו לעשות, הוא לשבת ביום הזה של חמשה עשר באב ולהתייגע בתוה"ק, ולקיים "מאן דמוסיף יוסיף", כי יותר בניקל ללמוד ביום הזה (עי' תענית, שם), וכפועל יוצא מזה יתקיים בו "הותרו השבטים זה בזה", ומה צריך סגולה גדולה מזה".

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: "ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

הודעהעל ידי גימפעל » א' ספטמבר 05, 2021 2:32 pm

WhatsApp Image 2021-09-05 at 10.51.55.jpeg
WhatsApp Image 2021-09-05 at 10.51.55.jpeg (96.71 KiB) נצפה 892 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ספטמבר 05, 2021 2:58 pm

גימפעל כתב:
WhatsApp Image 2021-09-05 at 10.51.55.jpeg

גם בעבודת ישראל מקזנאיץ דיבר בזה. מי ימצא?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: "ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

הודעהעל ידי גימפעל » א' ספטמבר 05, 2021 10:04 pm

בספר דברי חנה (קונטרס דברי תורה שיחות קודש) מביא עובדא מהרה״ק רבי חנה האלברשטאם זי״ע הי״ד אבד״ק קאלאשיטץ כשהיה כבן שלש שנים, וראה שזקנו הרה״ק משינאווא זי״ע מכין את עצמו בלבישת קיטל לתקיעת שופר, אמר לאמו הצדיקת "זקיני הולך לאכול כרפס", ורבינו משינאווא ראה שהילד מדבר לאמו שאל לבתו הרבנית מה הוא מדבר, והשיבה לו כנ״ל, על זה אמר רבינו כי כוון כהלכה שהנה על פי סוד תקיעת שופר וכרפס טעם אחד הוא, והגם שהילד לא כוון לזה מכל מקום נראה מזה שיהיה אדם גדול הואיל וכוון אל האמת, עכ״ד.


ובספה״ק דברי יחזקאל (פ׳ בא) עה״פ (שמות י״ג ד׳) היום אתם יוצאים בחודש האביב, דאיתא בזוהייק (פ׳ תצוה דף קפ״ג ע״ב) דבזכות מה שישראל אוכלים מצות בפסח ניצולין בדין בראש השנה, ויש לרמז זאת בפסוק זה, "היום" נקרא ראש השנה כמ״ש בזוה״ק פ׳ בא (דף ל״ב ע״ב), וז״ש "היום אתם יוצאים" כלומר בראש השנה אתם יוצאים בדימוס, "בחודש האביב" בזכות המצה שאוכלים בראש חודש ניסן בפסח, יעו״ש.



כמו כן, מנהג נדבורנא לכסות השופר במפה שמכסים בה המצות

איתן נוי
הודעות: 1543
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

הדלקת נרות שביעי של פסח

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' אפריל 14, 2023 1:33 pm

האם למישהו ידוע שמנהג מצרים בהדלקת נרות של שביעי של פסח מדליקים שמן וחלב במקום על מים, ובחלב מניחים כלי כסף?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "ישראל לסגולתו" - אשכול הסגולות וההקפדות - ומקורותיהן

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אפריל 14, 2023 3:39 pm

גימפעל כתב:בספר דברי חנה (קונטרס דברי תורה שיחות קודש) מביא עובדא מהרה״ק רבי חנה האלברשטאם זי״ע הי״ד אבד״ק קאלאשיטץ כשהיה כבן שלש שנים, וראה שזקנו הרה״ק משינאווא זי״ע מכין את עצמו בלבישת קיטל לתקיעת שופר, אמר לאמו הצדיקת "זקיני הולך לאכול כרפס", ורבינו משינאווא ראה שהילד מדבר לאמו שאל לבתו הרבנית מה הוא מדבר, והשיבה לו כנ״ל, על זה אמר רבינו כי כוון כהלכה שהנה על פי סוד תקיעת שופר וכרפס טעם אחד הוא, והגם שהילד לא כוון לזה מכל מקום נראה מזה שיהיה אדם גדול הואיל וכוון אל האמת, עכ״ד.


ובספה״ק דברי יחזקאל (פ׳ בא) עה״פ (שמות י״ג ד׳) היום אתם יוצאים בחודש האביב, דאיתא בזוהייק (פ׳ תצוה דף קפ״ג ע״ב) דבזכות מה שישראל אוכלים מצות בפסח ניצולין בדין בראש השנה, ויש לרמז זאת בפסוק זה, "היום" נקרא ראש השנה כמ״ש בזוה״ק פ׳ בא (דף ל״ב ע״ב), וז״ש "היום אתם יוצאים" כלומר בראש השנה אתם יוצאים בדימוס, "בחודש האביב" בזכות המצה שאוכלים בראש חודש ניסן בפסח, יעו״ש.



כמו כן, מנהג נדבורנא לכסות השופר במפה שמכסים בה המצות

עיין בספר פסח בציון בענין זה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 331 אורחים