אשמח לכל מידע על זה.
בתודה מראש.
מורה צדק כתב:תודה רבה, משום מה נעלם מעיני.
ובבר"ר (נ, ג) חמשה ראשי דיינים היו בסדום, קץ שקר, ורב שקר, רב מסטידין, רב נבל, וקלא פנדר, לוט היה ארכי הדיינים שבכולן,
האם זה אותם אנשים עם שמות שונים, או לדעת המדרש זה אנשים אחרים?
אמר רב גידל אמר רב עתידין ישראל דאכלי שני משיח. אמר רב יוסף פשיטא ואלא מאן אכיל להו, חילק ובילק אכלי להו? לאפוקי מדרבי הילל, דאמר אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה.
אלא חילק ובילק אכלי להו. כך היו רגילין לומר כאדם שאומר וכי שדים ושדתות יאכלוהו ובמסכת חולין (דף יט.): לא חילק ידענא ולא בילק ידענא. ולי נראה דמשמעות לשון חילק ובילק לשון חורבה כמו בוקה ומבוקה ומבולקה (נחום ב), ואמרינן בחולין (שם) לא חילק דרבנן דמצריכין לחלק הסימן שמצריכין לחלק כל הטבעת ולשייר על פני כולו, ולא בילק לרבי יוסי שמחריב הסימן שחותך קצת בתוך הטבעת והשאר חוץ לטבעת.
ונראה למורי דאין לו משמעות לא הכא ולא התם.
ל"א חילק ובילק ב' דייני סדום שהיו שמותיהן כך:
חילק ובילק כו' פירש רש"י שני דייני סדום ע"ש וכ"ה בערוך בערך חילק ועל שם מעשיהם הרעים נקראו בשמות אלו דכהאי גוונא אמרינן לקמן בפרקין ד' דייני הוו בסדום שקראי וכו' ע"ש מעשיהם הרעים ואפשר דנקט הנהו דייני סדום ע"פ מ"ש לקמן רעים וחטאים רעים בעוה"ז וחטאים לעוה"ב ואם כן לא אכלי שני משיח וק"ל:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 427 אורחים