הודעהעל ידי היימישער » ג' אוקטובר 02, 2012 11:02 am
אולי הדברים הבאים יעזרו לך:
בשלה"ק בפרשת בלק וכן בספר תולדות יצחק (דודו של הב"י) שם השוו את ענין ותלחץ רגל בלעם אל הקיר למעשה דחולדה ובור, וממשמעות דבריהם שהעונש מגיע על הפרת השבועה אלא שיד העדים תהיה בו בראשונה ולכן העונש מגיע דרכם.
וז"ל התולדות יצחק: הרי שבלעם מזרע לבן ובלעם בא לעבור הברית, שאמר [שם לא נא - ב] ויאמר לבן ליעקב הנה הגל הזה והנה המצבה [וגו'], עד הגל הזה ועדה המצבה אם אני לא אעבור אליך את הגל הזה, ואם אתה לא תעבור אלי את הגל הזה לרעה, ובלעם היה עובר הברית ולכן ותלחץ את רגל בלעם אל הקיר, כענין חולדה ובור [תענית ח א וברש"י ותוס'] שלקה בעדיו, שנאמר [דברים יז ז] יד העדים תהיה בו בראשונה, וכן בלעם לקה בעדיו ונעשה חגר שנאמר וילך שפי כלומר צולע, כדאמרינן [חולין מב ב] בוקא דאטמא דשף מדוכתיה וכן קוראין לו חז"ל [סנהדרין קה א] בלעם חגירא.
עוד נקודה: ברש"י ותוס' במסכת תענית מופיע שאמרו חולדה ובור עדים בדבר, אבל באוצר המדרשים (אייזנשטיין, חולדה ובור עמוד 162) כתוב שאמרו השמים וחולדה זו ובאר זה יהיו עדים שאין אנו מכזבים זה בזה.