עמוד 1 מתוך 1

מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 14, 2013 11:23 am
על ידי שמואלייזער
האם ידוע מי הוא מחבר מנין תרי"ג המודפס בתיקון ליל שבועות? המנין הנפוץ לקוח כמובן מספר החינוך, אבל מצאתי רשום אצלי שזהו המצב אמנם ברוב התיקונים, אבל יש תיקונים שמניינם אינו לקוח משם.
מישהו יודע פשר דבר, ומי המחבר?
תודה

Re: מחברו של מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: א' מאי 19, 2013 1:37 am
על ידי דניאל
בחפשי משהו אחר מצאתי שכותבים שהש"ך חיברו בפועל צדק. (אין לי מושג מה זה)

Re: מחברו של מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: א' מאי 19, 2013 2:24 am
על ידי יאיר

Re: מחברו של מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: א' מאי 19, 2013 11:21 am
על ידי שמואלייזער
תודה, לא ידעתי מקיומו של הספר. אולם מעיון בפנים עולה כי אין זה הלשון של קיצור התרי"ג המובא ב'תיקון'.

מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 2:04 pm
על ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א
אבקש את עזרת חברי הפורום שיחיו בשאלה מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.
יש שם כמה דברים מוזרים, ונראה שברובו זה ע"פ הרמב"ם, אבל אני רוצה לדעת מי חיבר את זה?

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 2:11 pm
על ידי סגי נהור
נוסח האשכנזים זהה פחות או יותר.

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 2:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
כמדומני שהסדר הוא לפי ספר החינוך.

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 8:07 pm
על ידי עתניאל בן קנז
נוסח הספרדים איני מכיר.
נוסח האשכנזים, הוא לפי שיטת ספר החינוך (למעט חילוק א'. הוא מוסיף לאו לזר לאכול קודשי קדשים, ומחסיר לאו לשחוט פסח בבמת יחיד).
אלא שהסדר הוא בכל פרשה ופרשה שהוא מונה קודם את העשין, ואח"כ את הלאוין.

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 9:38 pm
על ידי מעיין
יש שם כמה דברים מוזרים

viewtopic.php?f=7&t=46868&p=625218#p625218

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 9:52 pm
על ידי צביב
כמדומה שהעתיקו את כותרות ספר החינוך.
ובזה נובעות הטעויות, ( איני יודע מי כתב את הכותרות,
עכ''פ לפעמים אינן מגדירות את המצוה )

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 10:09 pm
על ידי פרנצויז
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:אבקש את עזרת חברי הפורום שיחיו בשאלה מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.
יש שם כמה דברים מוזרים, ונראה שברובו זה ע"פ הרמב"ם, אבל אני רוצה לדעת מי חיבר את זה?

הראו לי במהדורות החדשות [עבודת השם, כוונת הלב וכד'] של תיקון ליל שבועות של הספרדים (קריאי מועד), בתוך התרי"ג מצות, [מצוה תקי"א], דין מוזר, שכאילו רק למלך אסור לשכון בארץ מצרים.
ראה במהדורת כוונת הלב: "שלא לשכון המלך בארץ מצרים לעולם"
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=191221

ולכאורה, אחרי העיון ברמב"ם ונושאי כליו ובחינוך ועוד, נראה שהוא טעות גמורה.
וחוץ מזה ידוע מה שהקשו על הרמב"ם איך הותר לו לשכון במצרים, [והרי הוא לא היה מלך!].
[ואולי המדפיסים החליפו בטעות עם המצוות שלפניה ושלאחריה, שהם מוטלות רק על המלך?]

ועכשיו בדקתי ב"קריאי מועד" מהדורות ישנות, ושם כתוב כהוגן "שלא לשכון בארץ מצרים לעולם".
ראה קריאי מועד ליוורנו תרנ"ד דף ק"א ע"א (עמ' 201), שורה י"א מלמטה.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=105891

ומעניין מי הראשון שטעה בזה. ואחריו נמשכו המהדורות החדשות.

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ב' יוני 01, 2020 10:36 pm
על ידי צביב
המצוה שלפניה
שלא ירבה המלך סוסים.
המצוה שאחריה.
שלא ירבה המלך נשים.
שלא ירבה המלך כסף וזהב,
לכן גם באמצע נדפס המלך

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ג' יוני 02, 2020 10:44 am
על ידי פי האתון
א. תרי"ג מצוות שאומרים האשכנזים והספרדים הוא אותו הדבר.
ב. היה כבר אשכול על זה (למנהלים: אולי כדאי לאחד).
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=13493&p=126169&hilit=%D7%AA%D7%A8%D7%99+%D7%92+%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9F+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA#p125988

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ג' יוני 02, 2020 10:49 am
על ידי פי האתון
צביב כתב:כמדומה שהעתיקו את כותרות ספר החינוך.
ובזה נובעות הטעויות, ( איני יודע מי כתב את הכותרות,
עכ''פ לפעמים אינן מגדירות את המצוה )

מספר נטעי גבריאל על שבועות:
נט''ג.jpg
נט''ג.jpg (17.94 KiB) נצפה 6900 פעמים

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ג' יוני 02, 2020 11:04 am
על ידי פי האתון
מעשה משעשע בנוגע לכותרות החינוך שהועלה כאן באחד האשכולות:
איש_ספר כתב:ואגב החלוקה המסורתית של המנ"ח, אני לא זוכר אם כתבתי כאן בעבר מעשה מצחיק שהיה גם היה: בעת עיסוקי בסוגית מגדף לאנצ"ת, מצאתי ספר של ר"י אחד שליט"א למדן גדול, שפרסם שטיקל תורה ובו יצא לדון בדבר החדש לפיו, איסור גידוף הוא אליבא דאמת איסור הזכרת ש"ש לבטלה, אלא באופן של גידוף (!!!). וחילו מצא בס' החינוך שבו על לאו דגידוף כתוב: שלא לישא ש"ש לבטלה! נפלא ממש! חיפוש קצר העלה שלא חינוך ולא חנוכה, אלא שבדפוס הנפוץ של מנ"ח הישן, נדדה הכותרת מהלאו הקודם של ש"ש לבטלה ללאו דמגדף המופיע אחריו. כמובן שבמהדורת מכון י-ם תוקנה הטעות התקשרתי לאותו ר"י ושחתי בפניו את הטעות, הוא לא התפעל, לטענתו הוא אינו מכיר את המנ"ח החדש והוא סומך על המנ"ח שהיה לפני רבותינו... ממש לאו של שטיקל תורה לבטלה.

Re: מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: ד' יוני 03, 2020 4:14 pm
על ידי פרנצויז
בביבליוגרפיה עברית בתיאור ספר "קריאי מועד" ליוורנו תקנ"א כתוב: "ועם מנין המצות להרמב"ם".
http://uli.nli.org.il:80/F/?func=direct ... base=MBI01
[כמובן, יש לבדוק אם זה שוה להנדפס במהדורות המאוחרות יותר].

Re: מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: ה' יוני 04, 2020 10:12 am
על ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א
פרנצויז כתב:בביבליוגרפיה עברית בתיאור ספר "קריאי מועד" ליוורנו תקנ"א כתוב: "ועם מנין המצות להרמב"ם".
http://uli.nli.org.il:80/F/?func=direct ... base=MBI01
[כמובן, יש לבדוק אם זה שוה להנדפס במהדורות המאוחרות יותר].


יש"כ לכל העונים.
האם ידוע באיזה מהדורה של התיקון הודפס 'תרי"ג מצוות' לראשונה?

Re: מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: ה' יוני 04, 2020 8:19 pm
על ידי פרנצויז
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
פרנצויז כתב:בביבליוגרפיה עברית בתיאור ספר "קריאי מועד" ליוורנו תקנ"א כתוב: "ועם מנין המצות להרמב"ם".
http://uli.nli.org.il:80/F/?func=direct ... base=MBI01
[כמובן, יש לבדוק אם זה שוה להנדפס במהדורות המאוחרות יותר].

יש"כ לכל העונים.
האם ידוע באיזה מהדורה של התיקון הודפס 'תרי"ג מצוות' לראשונה?

מרן החיד"א כותב בברכי יוסף או"ח סי' תצ"ד אות י' שמנהג ישראל לקרוא אזהרות של רבי שלמה אבן גבירול או אזהרות רבי יצחק בר ראובן, אך ידוע שאינם כפי שיטת הרמב"ם, "ולכן טוב וישר ללמוד בתרי"ג מצוות לדעת הרמב"ם", עיי"ש.
וכ"כ בס' עבודת הקדש מורה באצבע אות רכ"ז שהאזהרות הנהוגות הם כפי דעת בה"ג, "וידוע שהרמב"ם חלוק עליו בהרבה מצוות, לכן נכון לקרות המצוות הכתובות בקצרה על דעת הרמב"ם בח"א של הי"ד החזקה או פועל צדק להש"ך".
לכאורה משמע מדבריו שבזמנו ובמקומו לא היתה מהדורה של תיקון ליל שבועות עם תרי"ג מצוות.
ולפ"ז יתכן שהמהדורה הראשונה עם התרי"ג מצוות (לפי דעת הרמב"ם), היתה מהדורת ליוורנו הנ"ל, "קריאי מועד" ליוורנו תקנ"א, שנדפסה עם הגהות והוספות מרן החיד"א.
אמנם ראיתי לעיל צילום מס' נטעי גבריאל שמציין תיקון ליל שבועות מהדורת ויציאה תט"ו עם תרי"ג מצוות, וצריך לבדוק.

Re: מי כתב את התרי"ג מצוות שבתיקון ליל שבועות של הספרדים?.

פורסם: ה' יוני 04, 2020 8:29 pm
על ידי פרנצויז
עתניאל בן קנז כתב:נוסח הספרדים איני מכיר.
נוסח האשכנזים, הוא לפי שיטת ספר החינוך (למעט חילוק א'. הוא מוסיף לאו לזר לאכול קודשי קדשים, ומחסיר לאו לשחוט פסח בבמת יחיד).

למעשה נוסח התרי"ג מצוות התחבר לכתחילה לגמרי כשיטת החינוך.
והנוסח הוא העתקה כמעט מילה במילה ממנין המצוות שבראש ספר החינוך.
רק יותר מאוחר, העירו שצריך לשנות כדי שזה יתאים לשיטת הרמב"ם, והחליטו להוסיף מצוה ק"ד לאו שאסור לזר לאכול קדשי קדשים, והשמיטו (דהיינו שהכניסו בסוגריים) את הלאו (בין מצוה תפ"ט למצוה ת"צ) שאסור לשחוט פסח בבמת יחיד.
ראה מה שהעירו בתיקון ליל שבועות ווילנא תר"ל (בהערה על מצוה תפ"ט, דף ע' ע"ב), עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=107100
וכן הוא במהדורות נוספות.
[בענין השינוי בין הרמב"ם לחינוך בשני הלאוים האלו, עיין עוד מנחת חינוך מצוה תפ"ז, והגהות המשנה למלך שם, וראה מנחת חינוך של מכון ירושלים מצוה תפ"ז בהגהות על ספר החינוך אות א', וכן שם מצוה ק"ב בהגהות על ספר החינוך אות ב'].

עתניאל בן קנז כתב:הוא לפי שיטת ספר החינוך ...
אלא שהסדר הוא בכל פרשה ופרשה שהוא מונה קודם את העשין, ואח"כ את הלאוין.

זה לא קושיא, אלא להיפך זו ראיה שהמקור התרי"ג מצוות הוא בס' החינוך, משום שכך היה הסדר במהדורות הישנות של ספר החינוך.
ראה במבוא למנחת חינוך של מכון ירושלים עמ' 21 הערה ח', שמחבר ספר החינוך רשם בכל פרשה תחילה את העשין כולן ואח"כ את הלאוין, וכן נדפס בשתי הוצאות ונציה ובדפוס אמשטרדם תפ"א.
[ראה לדוגמה סדר מנין המצוות בתחילת ס' החינוך מהדורת ונציה ש"ס].
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=23655
ורק אח"כ החל ממהדורת פפד"א תקמ"ג, שינו את הסדר וסידרו לפי סדר הפסוקים, וכך המשיכו בכל המהדורות.

וראה עוד שם במבוא עמ' 22 הערה י"א שמחבר ס' החינוך חילק את פרשת משפטים לשתי פרשיות: פ' משפטים ופ' אם כסף, כמנהג מקומו, עיי"ש.
וזו ראיה נוספת שמקור התרי"ג מצוות הוא מס' החינוך, כי גם שם, בפ' משפטים, הסדר הוא שבתחילה נזכרים כל המצוות עשה של פ' משפטים ואח"כ הלאוין, ואח"כ כל המצוות עשה של פ' אם כסף ואח"כ הלאוין, עיי"ש.
ונראה שכן הוא גם בתיקון ליל שבועות בנוסח הספרדים.

Re: מנין תרי"ג מצוות בתיקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 07, 2020 8:06 am
על ידי ישראליק
בהשגחה פרטית אנה ה' לידי יום חמישי העעל"ט ספר קטן, בשם "מצוות התורה", (נמצא באוצר), והוא נוסח התרי"ג מצוות נקי משיבושים וכו', לאומרו בתיקון ליל שבועות או בכל עת מצוא.

מצו"ב השער וההקדמה.

IMG_2339.JPG
IMG_2339.JPG (2.71 MiB) נצפה 6710 פעמים


IMG_2340.JPG
IMG_2340.JPG (3.73 MiB) נצפה 6710 פעמים


IMG_2341.JPG
IMG_2341.JPG (4.14 MiB) נצפה 6710 פעמים


IMG_2342.JPG
IMG_2342.JPG (4.13 MiB) נצפה 6710 פעמים


IMG_2343.JPG
IMG_2343.JPG (3.92 MiB) נצפה 6710 פעמים