מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת עצה

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נהמא
הודעות: 5
הצטרף: ו' יוני 07, 2013 2:48 pm

בקשת עצה

הודעהעל ידי נהמא » ו' יוני 07, 2013 2:53 pm

מה עצה אפשר להציע למי שלומד מוסר או קורא סיפורים על אחרונים שהביאו מעשיות על דיבוקים למינהם כמו שהיה בימי הגאון או ח"ח, ואינו מועיל לו כלום אלא מכניס לו חרדה ונכנס ללחץ
בגלל הרגשת "איכה" איפה אני ? מה יהיה ? ונמצא שמוסר הוא הוא מזיקו. האם נימא שיהודי זה לפי רגישותו מופקע ופטור מלימוד מוסר כי אינו אלא מזיקו והוא והוא עצת היצר. אנא עזרו !!!
ואולי מישהו מכיר מקורות שמדברים על תופעה זו.

[אגב אשבח ענין זה שאפשר להביע פה ספקות "אישיים" מבלי להזדהות ואין כיסופא]
נערך לאחרונה על ידי נהמא ב ו' יוני 07, 2013 3:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יוני 07, 2013 3:26 pm

שאלתך היא כללית בענין לימוד המוסר, 'אם אני מתעסק בבעיות שלי כביכול, אז בוודאי שהדבר יעורר אצלי מרמור ודכאון מלגלות כמה אני 'דפוק'..'
קשה לי להאמין שלא נתקלת כבר באינספור הדרכות ללימוד מוסר, החל מעלי שור ועד כל משגיח מתחיל שמדבר או מחבר בנושא. הלא מדובר בידיעה בסיסית שבלעדיה אי אפשר לגשת ללימוד מוסר.
א"כ שאלתך לא כ"כ מובנת, פרט יותר.

נהמא
הודעות: 5
הצטרף: ו' יוני 07, 2013 2:48 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי נהמא » ו' יוני 07, 2013 3:56 pm

תראה כפי שאתה מתאר לעצמך לא מדובר על איזה בחור בן 17 אלא על אברך באיזור השלושים, כך שאת כל ההקדמות איך ללמוד מוסר כבר היה, שאין להסתכל על העבר אלא מה לשפר מכאן ואילך, ואמנם תשובה צריך על העבר אבל אין מעכב את העתיד ויש להתחזק מכאן ואילך וכו' וכו' כל האריכות בזה. אבל עכ"ז לאחרונה נוצר מצב של צער נורא על הביטול תורה וביטול עבודת השם בעבר הסמוך וכמש"כ מעוות לא יוכל לתקון היינו שגם אחר תשובה אכתי פספוס של מה שיכלתי לעשות יותר... וכן חרדה על עומק הדין ואיך אפשר להיות אדישים.

[אגב מענין לענין שלא באותו ענין אבל קשור... יעו' היטב בסוגיא של סנהדרין עה. באותו פלוני שהעלה ליבו טינא ולא הרשוהו כלל וכלל להתקרב לאותו אחת. ובגמ' אמרי' שאם אשת איש הייתה ניחא שהיה צריך למות ולא לראותה. היינו דאפ' לראותה ערומה או לדבר מאחורי הגדר מובן שהוא ביהרג ואל יעבור הואיל והיא ערוה גמורה. ולמד מזה הב"ש באבה"ע סי' כא וז"ל "כתב הר"ן דאיכא לאו אם יעמוד עמה אחורי גדר משום לא תקרבו לגלות ערוה ולמד זה ממקשן בשלמ' שם". ומבואר ברמ"א ביו"ד קנו שכל מה שהוא לאו ואבזיירהו בג' עבירות, הוא גם כן ביהרג ואל יעבור. ובעצם מפני זה היה מובן לגמ' שאם הייתה א"א היה צריך למסור נפש כדי שלא להסתכל או לדבר עמה מאחורי הגדר (היינו דיבור שהוא בצורה של אישות, ומאחורי הגדר בדוקא שהם לבדם והוא דרך אישות). א"כ למה לא מקובל להתיחס לכל ענין של איסור הסתכלות בחומרא של דברים שהם יהרג ואל יעבור]
נערך לאחרונה על ידי נהמא ב א' יוני 09, 2013 3:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יוני 07, 2013 4:07 pm

נהמא כתב:תראה כפי שאתה מתאר לעצמך לא מדובר על איזה בחור בן 17 אלא על אברך באיזור השלושים, כך שאת כל ההקדמות איך ללמוד מוסר כבר היה, שאין להסתכל על העבר אלא מה לשפר מכאן ואילך, ואמנם תשובה צריך על העבר אבל אין מעכב את העתיד ויש להתחזק מכאן ואילך וכו' וכו' כל האריכות בזה. אבל עכ"ז לאחרונה נוצר מצב של צער נורא על הביטול תורה וביטול עבודת השם בעבר הסמוך וכמש"כ מעוות לא יוכל לתקון היינו שגם אחר תשובה אכתי פספוס של מה שיכלתי לעשות יותר... וכן חרדה על עומק הדין ואיך אפשר להיות אדישים.

סליחה על החפירה, אבל בירור קל:
מחשבות תוגה אלו מופיעות גם בשעת האוכל והנייעס עם החברים, או רק בשעות הסיידר והתפילות? כלומר עיין היטב אלו חלקים ביום מופרעים מתפקודם עקב מחשבות יגון אלו? [עכ"פ היכן הם מופיעות לרוב.]
ובכן, סימן למדונו רבותינו [לאו דוקא מהסגנון שאליו הורגלת...], שאם מחשבות אלו מפריעות בזמני תורה ותפילה או שמפריעות מלימוד מוסר וכדו' אות הוא שמקורם אינו טהור, ולכן אם האדם באמת דואב על העבר עליו להקצות לו זמן מסוים ביום, רבע שעה, חצי שעה אפילו שעה [אבל הלוואי חמש דקות..], להתבונן בעבר ולעשות תשובה כפי הדרך שקיבל, כמובן, ובשאר היום חייב להיות בשמחה וכמקובל מהאריז"ל ועוד ועוד שהתורה והתפילה צריכים להיות בשמחה.
ולענין זמני התשובה עצמם כולי עלמא מודו שחייבים את ההדרכה הברורה איך לגשת לדבר, כמה מהרע זה באמת אני וכמה זה מהסט"א מסביב, עם הרבה מבט על העתיד בעיקר, ואף הרב וולבה המליץ על שילוב ספרי התחזקות שונים [גם של ברסלב, משום מה נשמט ביד זדונית ממהדורות עלי שור המאוחרות יותר], בפרט בזמנים של דכדוך ועצבות, שבוודאי עם התרוממות והתחזקות גדולה אפשר להגיע להתעלות יתר.
קצת מצחיק מה שכתבתי, הדברים ארוכים מארץ מדה, ונכתבו על זה אינספור ספרים ומאמרים.
אם תרצה, אנסה לחפש לך מ"מ בענין בל"נ.

תוכן
הודעות: 4839
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי תוכן » ו' יוני 07, 2013 4:30 pm

הנה עצה, לא לבקש עצות באינטרנט.

שי אבי דוד
הודעות: 790
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' יוני 07, 2013 7:51 pm

מקובלנו מפי רבותינו שחשבון נפש שמוביל לעצבות מקורו דאבה וראשיתו מכאוב, לא לכך התכוון רבי ישראל מייסד שיטת המוסר. המסור צריך לגרום ללומד להיות איש טוב יותר. על אדם עצוב אי אפשר לומר שנעשה טוב יותר. שילמד דברים המגביהים את הלב ומרוממים את הנברא בצלמו להרגשות של קרבה ורצון להתחבר ליוצרו. מניסיון, זה עובד טוב יותר.

ישבב הסופר
הודעות: 2736
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' יוני 07, 2013 9:08 pm

תוכן כתב:הנה עצה, לא לבקש עצות באינטרנט.

וכן אני נוהג למעשה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ש' יוני 08, 2013 11:13 pm

שואל העצה הקדים שהצורך שלו הוא להשאר אנונימי וזה מתאפשר כאן, וכנראה לא באופנים אחרים. כך שלענ"ד כדאי להתחשב בצורך, ומי שיש בידו לעזור שיעזור.

אוהב אוצר
הודעות: 2729
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' יוני 09, 2013 2:05 am

בספר הנפלא 'בעצתך תנחני' ח"ב תמצא דברים שישיבו את לבך ויהיו לך לעזר.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1596
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 09, 2013 2:23 am

זה מזכיר את המעשה בתלמיד הגר"א שחלה מחמת לימוד הראשית חכמה ועונשי בי"ד של מעלה, והגיע לבקרו ואמר לו שהאמת היא שהכל כמו שכתוב בראשית חכמה בלי שום גוזמא, אבל התנחומים הם שפה בעוה"ז אפשר לתקן, וגם שמעט יסורים כאן נחשבים במשקל שם הרבה מאוד לנקות את העוון.

ולמעשה, העצה הכי עתיקה היא של רבינו יונה, שנתן אפשרות להתחיל תשובה מעזיבת החטא, ולדחות את החרטה והדאגה לאחרי שיהיה כבר מבוסס בדרך הטובה.
ברור שמה שמתאר שייך לחלק ה"דאגה".
וכדאי לדחות את חלק לימודי המוסר המדאיגים, לאחרי שירגיש איתן בדרך הטובה.

נהמא
הודעות: 5
הצטרף: ו' יוני 07, 2013 2:48 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי נהמא » א' יוני 09, 2013 3:51 am

יישר כח לכל המשיבים, שוב אבקש אם ידוע למישהו מקורות או מיקום מדויק בספרי מוסר וכדו' המדברים בזה. ומי שיעלה אותם ישירות לפה תע"ב מרובה.

אגב האם יש לכם תשובה על מה שכתבתי 'מענין לענין' בענין אבזיירהו

ישבב הסופר כתב:
תוכן כתב:הנה עצה, לא לבקש עצות באינטרנט.

וכן אני נוהג למעשה


לא אבין דבריכם, וכי יושבים פה רק בעה"ב הריקים מכל תורה יר"ש ועבודת השם ?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1596
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 09, 2013 4:17 am

בשאלת האביזרייהו, לא הבנתי וכי כב' מניח שהסתכלות היא דרך אישות?

ובכלל שיח אחורי הגדר, אין זה איסור של ערווה אלולא היה חולה ומעלה ליבו טינא מחמת יצרא דעריות, שבזה שהרופא מצא את התרופה הזו מוכח שבזה יזון יצרו מהערוה ולכן אצלו זה נכנס לגדר יהרג, ובגמרא שם משמע יותר - שזה לא מצד הדין אלא גדר גדרו.
אבל כל אדם אחר שישוחח מאחורי הגדר לא יעבור שום איסור של עריות, וכן אם יסתכל אין זה איסור יהרג של עריות אלא רק איסור הסתכלות בפנ"ע. זה עוד גדר בדין עריות. למה יחשוב שזה איסור בדרגת יהרג?

בברכה המשולשת
הודעות: 10694
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 09, 2013 9:22 am

נהמא כתב:יישר כח לכל המשיבים, שוב אבקש אם ידוע למישהו מקורות או מיקום מדויק בספרי מוסר וכדו' המדברים בזה. ומי שיעלה אותם ישירות לפה תע"ב מרובה.

אגב האם יש לכם תשובה על מה שכתבתי 'מענין לענין' בענין אבזיירהו

ישבב הסופר כתב:
תוכן כתב:הנה עצה, לא לבקש עצות באינטרנט.

וכן אני נוהג למעשה


לא אבין דבריכם, וכי יושבים פה רק בעה"ב הריקים מכל תורה יר"ש ועבודת השם ?


יעויין בהרחבה בספר מוסר אביך למרן הראי"ה בפרק על חשבון הנפש העוסק בהרחבה בנושאים שהעלה כתר"ה

נהמא
הודעות: 5
הצטרף: ו' יוני 07, 2013 2:48 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי נהמא » א' יוני 09, 2013 3:10 pm

תודה, אבל החזו"א לא רצה שילמדו בספריו, תביא ספרים המקובלים על עולם התורה

אוהב אוצר
הודעות: 2729
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' יוני 09, 2013 3:12 pm

בעצתך תנחני. ספר מעולה לדור יתום כשלנו.
יעזור לך לא רק בנושא המדובר.

נהמא
הודעות: 5
הצטרף: ו' יוני 07, 2013 2:48 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי נהמא » א' יוני 09, 2013 3:25 pm

גבי אבזיירהו, לא משמע בגמ' שהוא גדר אלא למ"ד שהיא הייתה פנויה, אבל למ"ד א"א הייתה, לא קשיא לגמ' אמאי לא התירו, כלומר שראיית א"א הדבר פשוט שאם נעשה דרך תאוה והנאה [ולא הסתכלות בעלמא], הוא מוגדר דרך אישות, שאינו מותר אלא לבעלה. וד"ז משמע בגמ' דאם היא ערוה, אזי ההסתכלות כה"ג אסור אף במקום פיק"נ. וכן גבי דיבור עמה אחורי הגדר עיי"ש בפי' ר' יהונתן מלוניל שכ' דאע"פ שדיבור אינו ג"ע ממש אבל קיי"ל בברכות כד. קול באשה ערוה. ובזה בעצם מפרש למה לא התירו אף שלכאו' אינו ג"ע. וכן ברשב"א ברכות כד. "ובאשה אחרת אסור להסתכל בשום מקום ואפי' באצבע קטנה ובשערה ואסור לשמוע אפי' קול דבורה כדאמרינן בקידושין [ע.] לישדר מר שלמא לילתא אמר ליה הכי אמר שמואל קול באשה ערוה, ואלא מיהו נראה דדוקא קול של שאלת שלום או בהשבת שלום כי התם דאיכא קרוב הדעת". ובעצם עפי"ז כ' הב"ש בשם הר"ן באבה"ע שם שדיבור זה הוא בכלל לאו דלא תקרבו. ולפי"ז כל דיבור עם אשה דרך הנאה מקולה והנאה מעצם היותה אשה, יש בו לאו דלא תקרבו ואסור בלאו.

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי דניאל » א' יוני 09, 2013 3:32 pm

נהמא כתב:ולפי"ז כל דיבור עם אשה דרך הנאה מקולה והנאה מעצם היותה אשה, יש בו לאו דלא תקרבו ואסור בלאו.

אבל פשוט שכל זה כשעושה כל המעשה ע"מ כן, משא"כ במי שמדבר עמה לצורך ואגב כך בא לו הרהור דאף שהוא עוון אינו שייך למה שכתבת.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1596
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי מאיר סובל » ב' יוני 10, 2013 4:03 am

וגם הבו דלא להוסיף עלה.
לאו איכא, יהרג ואל יעבור ליכא.
כי זה איסור מלא תקרבו, אבל לא איסור עריות כביאה ואביזריה.

חכמת האוצר

Re: בקשת עצה

הודעהעל ידי חכמת האוצר » ב' יוני 10, 2013 5:18 pm

נהמא כתב:מה עצה אפשר להציע למי שלומד מוסר או קורא סיפורים על אחרונים שהביאו מעשיות על דיבוקים למינהם כמו שהיה בימי הגאון או ח"ח, ואינו מועיל לו כלום אלא מכניס לו חרדה ונכנס ללחץ
בגלל הרגשת "איכה" איפה אני ? מה יהיה ? ונמצא שמוסר הוא הוא מזיקו. האם נימא שיהודי זה לפי רגישותו מופקע ופטור מלימוד מוסר כי אינו אלא מזיקו והוא והוא עצת היצר. אנא עזרו !!!
ואולי מישהו מכיר מקורות שמדברים על תופעה זו.

[אגב אשבח ענין זה שאפשר להביע פה ספקות "אישיים" מבלי להזדהות ואין כיסופא]

אם הדיבוקים גורמים חרדה, אז אפשר ללמוד מוסר היטב בלי סיפורי דיבוקים כלל!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים