מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על כל הזאה, טבילה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שמואלייזער
הודעות: 149
הצטרף: ו' פברואר 18, 2011 12:59 pm

על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי שמואלייזער » ו' אוגוסט 23, 2013 4:14 pm

עבר תחת ידי פירוש של תלמיד רש"י על פיוטי ארבע פרשיות של הקליר. וראיתי שם דבר שהתמיהני מאוד. הוא עוסק בדברי המשנה במסכת פרה (ג, ט) "טבל והזה שבע פעמים כנגד בית קדש הקדשים על כל הזיה טבילה". משנה זו מדברת על שחיטת הפרה והזאת דמה כנגד בית קה"ק. והטבילה המדוברת כאן היא טבילת האצבע בדם. כלומר, אסור להזות פעמיים מאותה טבילת אצבע. הביטוי הזה 'על כל הזאה טבילה' מופיע בספרות חז"ל בעוד הקשרים, כגון במצורע (נגעים יד, י) ועוד.
הפלא הוא שהפירוש הזה מפרש [פעמיים] שהכהן המזה מדם הפרה היה צריך לטבול ולכבס בגדיו על כל הזאה והזאה! הוא פירש 'טבילה' כפשוטה.
למעשה הוא עצמו כותב בשלב יותר מאוחר שאין לפרש טבילה במים, אלא טבילת האצבע בדם. הסתירה היא בעיה בפני עצמה, אבל שאלתי היא אם מישהו כאן נתקל אי פעם בפירוש שמפרש את דברי המשנה 'טבילה' במים.
תודה

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' אוגוסט 23, 2013 4:29 pm

יתכן דיש השמטה שם ומביא מעשה עם אחד מהד' שבוים, דומני אביו של רבינו חננאל, שהגיע למקום וראש הישיבה דשם פירוש שעל כל הזאה על כה"ג לטבול במקוה, והוא הוכיח שא"א לומר כן שמפורש שכה"ג טובל חמש פעמים.

שמואלייזער
הודעות: 149
הצטרף: ו' פברואר 18, 2011 12:59 pm

Re: על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי שמואלייזער » ו' אוגוסט 23, 2013 6:57 pm

חובב_ספרים כתב:יתכן דיש השמטה שם ומביא מעשה עם אחד מהד' שבוים, דומני אביו של רבינו חננאל, שהגיע למקום וראש הישיבה דשם פירוש שעל כל הזאה על כה"ג לטבול במקוה, והוא הוכיח שא"א לומר כן שמפורש שכה"ג טובל חמש פעמים.

תודה על הסיפור, זה באמת מעניין!
אבל זה ודאי לא פותר את הבעיה כאן. הפירוש בא לבאר את דברי הקליר 'הזיות טבילות וכיבוסין שבעה'. הקליר התכוון באמת למשנה של 'על כל הזאה טבילה', אבל המפרש כרך זאת עם 'וכיבוסין', ופירש שהיה צריך הכהן לטבול ולכבס בגדיו על כל הזאה. והוא מבאר זאת באריכות - פעמיים.
את הפירוש הנכון שמדובר בטבילת האצבע בדם הוא מביא במקום אחר במרחק גדול.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' אוגוסט 23, 2013 9:54 pm

חוב"ס מתכוון לסיפור המובא בספר הקבלה להראב"ד על ר' נתן הדיין מספרד, ורבי משה בן רבי חנוך מהד' שבויים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2695
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יוני 10, 2021 2:46 pm

ישבב הסופר כתב:חוב"ס מתכוון לסיפור המובא בספר הקבלה להראב"ד על ר' נתן הדיין מספרד, ורבי משה בן רבי חנוך מהד' שבויים.

יש לי בעיא בסיפור ההוא שבסדר הקבלה. שלפי מיטב ידיעתי לא מצינו במס' יומא 'על כל הזאה טבילה', וחיפשתי דרך המחשב ולא מצאתי. וקושיית רבי משה לא היתה קשה על המשנה שבמס' פרה. נמצא שהסיפור ההוא לוטה בערפל.

יש לי שאלות אחרות על סיפור הד' שבויים, אמנם אין מקומם בלימוד הסוגיא ההיא.
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ה' יוני 10, 2021 3:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3316
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי אראל » ה' יוני 10, 2021 3:02 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ישבב הסופר כתב:חוב"ס מתכוון לסיפור המובא בספר הקבלה להראב"ד על ר' נתן הדיין מספרד, ורבי משה בן רבי חנוך מהד' שבויים.

יש לו בעיא בסיפור ההוא שבסדר הקבלה. שלפי מיטב ידיעתי לא מצינו במס' יומא 'על כל הזאה טבילה', וחיפשתי דרך המחשב ולא מצאתי. וקושיית רבי משה לא היתה קשה על המשנה שבמס' פרה. נמצא שהסיפור ההוא לוטה בערפל.

יש לו שאלות אחרות על סיפור הד' שבויים, אמנם אין מקומם בלימוד הסוגיא ההיא.

אמת, לא נמצא ביומא, אבל נמצא בסדר העבודה שאומרים במוסף יוה"כ

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2695
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יוני 10, 2021 3:23 pm

אמיץ כח נתחבר ע"י חכם מבן דורו ואינו מזכירו.

רוֹבֶה מְמָרֵס מֶנּוּ נָטַל דָּם. רִצֵּף וְנִכְנַס וְקָם בֵּין שָׁדַיִם: רִצּוּי הַזָּיוֹת טָבַל וְהִצְלִיף בְּמִנְיָן. רוּם מַעְלָה אַחַת וּמַטָּה שֶׁבַע:

אכן באתה כוננת כן אומרים
יָצָא וְנָטַל דַּם הַפָּר מִמִּי שֶׁמְּמָרֵס בּוֹ. וְנִכְנַס לְמָקוֹם שֶׁנִּכְנַס. וְעָמַד בְּמָקוֹם שֶׁעָמַד. וְטוֹבֵל אֶצְבָּעוֹ עַל כָּל הַזָּיָה. וְהִזָּה מִמֶּנּוּ שָׁם בַּאֲוִיר שֶׁכְּבֵין בַּדֵּי הָאָרוֹן שֶׁלִּפְנֵי הַכַּפֹּרֶת. אַחַת לְמַעְלָה וְשֶׁבַע לְמַטָּה. וְלֹא הָיָה מִתְכַּוֵּן לְהַזּוֹת לֹא לְמַעְלָה וְלֹא לְמַטָּה


ושם בסדר הקבלה מביא את הענין מגמ' יומא. האם עמד מישהו על זה בעבר?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2695
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: על כל הזאה, טבילה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יוני 10, 2021 5:26 pm

ברוך שהחזיר לי אבידתי, הראוני מישהו שיש בתוספתא ביומא (פ"ג ה"ב) -

הזה על טהרו של מזבח שבע פעמים לא היה מזה לא על האפר ולא על הגחלים אלא על גגו של מזבח [והיה נכפפת] על הקיר על כל הזייה טבילה נתן על הקרן [מכן ומכן] כשר מן הקרן ולפנים פס


ומענין שלא כתב כן בהזייה שבקוה"ק או בהיכל, רק על טהרו של המזבח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים