מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 9:55 pm

הנני שם נפשי בכפי; איני יודע כיצד חכמי הפורום 'יאכלו' את הדברים הבאים, ואקווה שלא יסקלוני.
אין ברצוני לשאול שאלה, אלא רק לציין ידיעה שקראתיה מכבר הימים בספרו של גרטנר, גלגולי מנהג בעולם ההלכה (מצוי באוצר), ואני כותב את הדברים מזכרון:
בימים קדמונים נהגו ישראל קדושים לצום בכל ימי אלול ובעשרת ימי תשובה - סך הכל: ארבעים יום.
וכשהמציא מוחמד את דתו, 'השאיל' מהיהדות דברים רבים, כידוע, ואחד מהם הוא צום ארבעים היום - הוא הנקרא 'צום הרמאדן'!

מעניין, שהשנה, מתחיל 'צום' זה בתחילת חודש אלול, להבדיל!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 11, 2010 10:04 pm

מאיזה תאריך (בלועזי?) הם מתחילים לצום?..

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי img770 » ד' אוגוסט 11, 2010 10:21 pm

הנני שם נפשי בכפי; איני יודע כיצד חכמי הפורום 'יאכלו' את הדברים הבאים, ואקווה שלא יסקלוני.


ומדוע? האם חדש הוא זה שהמושלמים, וכן הנוצרים 'השאילו' חלק מעיקרי דתם מהיהדות?

מאיזה תאריך (בלועזי?) הם מתחילים לצום?..


חודש הרמדאן (ולא רמאדן...) הוא החודש התשיעי לשנה המושלמית, שאינה מקבילה לשנה היהודית או הלועזית.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 11, 2010 10:24 pm

תאמין לי שהם לא מושלמים אלא מוסלמים*..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 10:25 pm

למוסלמים יש לוח ירחי בלבד, לא כיהודים שהלוח שלהם ירחי המושווה לשנה השמשית (ע"י עיבור השנה) ולא כנוצרים שהלוח שלהם שימשי בלבד.
ולפיכך תאריך 'חלות' הצום משתנה משנה לשנה.
השנה, התחיל ה'צום' היום. ואם הנך רוצה לדעת בדיוק (מדוע?...) יחול בשנים הבאות, גש נא לעיר העתיקה בירושלים או ביפו, ותקנה 'לוח למאה ועשרים שנה' בנוסח מוסלמי...
דרך אגב, גם את מניין השנים מונים המוסלמים לפי שנת 'התגלות' מוחמד ("המשוגע", בלשון הרמב"ם ועוד, כי היה חולה אפיפלסיה), וזה נקרא: 'מנין הג'רה', או: 'מנין חג'רה'. חפש נא בוויקי ותמצא עוד הרבה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 11, 2010 10:28 pm

חכם באשי כתב:למוסלמים יש לוח ירחי בלבד, לא כיהודים שהלוח שלהם ירחי המושווה לשנה השמשית (ע"י עיבור השנה) ולא כנוצרים שהלוח שלהם שימשי בלבד.
ולפיכך תאריך 'חלות' הצום משתנה משנה לשנה.
השנה, התחיל ה'צום' היום. ואם הנך רוצה לדעת בדיוק (מדוע?...) יחול בשנים הבאות, גש נא לעיר העתיקה בירושלים או ביפו, ותקנה 'לוח למאה ועשרים שנה' בנוסח מוסלמי...
דרך אגב, גם את מניין השנים מונים המוסלמים לפי שנת 'התגלות' מוחמד ("המשוגע", בלשון הרמב"ם ועוד, כי היה חולה אפיפלסיה), וזה נקרא: 'מנין הג'רה', או: 'מנין חג'רה'. חפש נא בוויקי ותמצא עוד הרבה.


איני צריך ללכת לעיר העתיקה בטוח אפשר למצוא באנטרנט (רימון)..
לגבי מוחמד הוא היה גם אנלפבית (לא יודע קרוא וכתוב) ולא היה מעולם בירושלים..וירושליםם לא מוזכרת אפילו פעם אחת בקוראן לעומת התנ"ך שמוזכרת בו יותר מ-700 פעם..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 10:29 pm

img770 כתב:
הנני שם נפשי בכפי; איני יודע כיצד חכמי הפורום 'יאכלו' את הדברים הבאים, ואקווה שלא יסקלוני.

ומדוע? האם חדש הוא זה שהמושלמים, וכן הנוצרים 'השאילו' חלק מעיקרי דתם מהיהדות?

אולי אתה גר באיזה מקום נידח, אבל בצבור 'שלנו', אין מחבבים משום מה את האיזכור של הנצרות או האיסלם, ואפילו כשתבוא לדון בענין ה'גנבות' שלהם מהדת שלנו, היהודית.
ולפיכך כתבתי את התנצלותי.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 10:31 pm

יאיר כתב:לגבי מוחמד הוא היה גם אנלפבית (לא יודע קרוא וכתוב) ולא היה מעולם בירושלים..וירושליםם לא מוזכרת אפילו פעם אחת בקוראן לעומת התנ"ך שמוזכרת בו יותר מ-700 פעם..


1. אי ידיעת קרוא וכתוב של מוחמד, הידועה, אינה שייכת לנושא.
2. גם הענין שהוא "לא היה מעולם בירושלים", אינו שייך לענין.
3. ירושלים נזכרת בנ"ך יותר מ--- פעמים, כי בתורה - היא לא נזכרה!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 11, 2010 10:35 pm

לא הבנתי..וזה שהיה משוגע וחולה אפילפסיה כן שייך לעניין?!..

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי מרחביה » ד' אוגוסט 11, 2010 10:39 pm

חכם באשי כתב:דרך אגב, גם את מניין השנים מונים המוסלמים לפי שנת 'התגלות' מוחמד ("המשוגע", בלשון הרמב"ם ועוד, כי היה חולה אפיפלסיה), וזה נקרא: 'מנין הג'רה', או: 'מנין חג'רה'. חפש נא בוויקי ותמצא עוד הרבה.

הג'רה עניינה 'הגירה', והיא הגירת מוחמד ממכה למדינה, ולא התגלותו.
ועל עצם הענין יש גם מאמר של גרטנר בסיני קג, 'התקדים היהודי לצום רמדאן המוסלמי'.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 11:13 pm

מרחביה כתב:ועל עצם הענין יש גם מאמר של גרטנר בסיני קג, 'התקדים היהודי לצום רמדאן המוסלמי'.


הרי בהודעתי הראשונה ציינתי לספרו של גרטנר, שם הוא הדפיס מחדש את מאמרו בסיני, שציינת!

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 11, 2010 11:18 pm

שתי הערות בשולי הדברים. מוחמד לא השאיל אלא שאל.
ועוד. האם קרא לו משוגע מפני חולי האפילפסיה? מה הקשר?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 11:21 pm

זקן ששכח כתב: (1)האם קרא לו משוגע מפני חולי האפילפסיה? (2)מה הקשר?


1. כן זכור לי.
2. הקשר פשוט. בימי הביניים חשבו שהאפילפסיה נגרמת מחמת רוח רעה (משהו מעין 'דיבוק'), והם זיהו רוח זו עם שיגעון. כן זכור לי, כנראה מספרו של א' שהם-שטיינר על שיגעון ומשוגעים בימי הביניים.

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי מנחם » ד' אוגוסט 11, 2010 11:38 pm

חכם באשי כתב:ואם הנך רוצה לדעת בדיוק (מדוע?...) יחול בשנים הבאות, גש נא לעיר העתיקה בירושלים או ביפו, ותקנה 'לוח למאה ועשרים שנה' בנוסח מוסלמי...

תוכל פשוט לספור חדשים ולהשליך י"ב י"ב.
תמיד יתחיל חודש אצלם במולד הלבנה כבלוחנו (לעיתים בהפרש יום או יומיים), ונקבע על פי בית הדין השרעי.

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי מרחביה » ד' אוגוסט 11, 2010 11:41 pm

חכם באשי כתב:הרי בהודעתי הראשונה ציינתי לספרו של גרטנר, שם הוא הדפיס מחדש את מאמרו בסיני, שציינת!

ראיתי, ועל זה הוספתי בכותבי גם. אלא שאת הספר איני מכיר, וציינתי, שמא דבריו עניים שם ועשירים במאמר שיוחד לפרט זה.
ואפשר שהדבר יהיה נוח יותר גם למחזיקי הגירסאות הקודמות שבהן הספר אינו (בגירסה 8 עדיין לא היה).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 11:44 pm

נכון, מרחביה.
ועליך מנחם אתמה, מדוע הנך כה טורח לתת סימנים אימתי יחול הרמאדן בשנים הבאות, האם בפורום משתתפים מוסלמים ושמא 'אחמד בן שרה'?... (זה בהומור, קח זאת בקלות...)
[תוקנה טעות כתיב קלה]

שיבר
הודעות: 848
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי שיבר » ד' אוגוסט 11, 2010 11:45 pm

חכם באשי כתב: ירושלים נזכרת בנ"ך יותר מ--- פעמים, כי בתורה - היא לא נזכרה!


יש המייחסים את העיר שלם ("ומלכי צדק מלך שלם") לעיר אחרת מירושלים?

אם כי איזכור סתמי של העיר כ-500 שנה לפני כינון "מדינת" ישראל המקורית, ועוד כ-400 שנים עד שנכבשה בידי דוד המלך כנראה אינו נחשב.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 11, 2010 11:54 pm

כוונתי, כי השם "ירושלים", בכתיב חסר או מלא, לא נזכר בתורה.

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי מנחם » ד' אוגוסט 11, 2010 11:57 pm

חכם באשי כתב:ועליך מנחם אתמה, מדוע הנך כה טורח לתת סימנים אימתי יחול הרמאדן בשנים הבאות, האם בפורום משתתפים מוסלמים ושמא 'אחמד בן שרה'?... (זה בהומור, קח זאת בקלות...)

בעבר היה בזה צורך לידע מתי חל 'מוחרם'...

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי img770 » ה' אוגוסט 12, 2010 12:52 am

יאיר:
וירושלים לא מוזכרת אפילו פעם אחת בקוראן לעומת התנ"ך שמוזכרת בו יותר מ-700 פעם..


חכם באשי:
ירושלים נזכרת בנ"ך יותר מ--- פעמים, כי בתורה - היא לא נזכרה!

כוונתי, כי השם "ירושלים", בכתיב חסר או מלא, לא נזכר בתורה.

ולהעיר, גם רוב רובם של 700 איזכורי ירושלים (קרוב יותר ל-650 ליתר דיוק) בתנ"ך, אינם בשם "ירושלם", אלא בכינוייה האחרים. המילה ירושלים נזכרת "רק" קרוב ל-350 פעם.

ואגב, חיפשתי מעט מקורות לכך שהיה חולה אפליפסיה, ולא משוגע כפשוטו - כפי שמסתבר יותר לומר, ולא מצאתי. ובקשר למה שכתב חכם באשי:
הקשר פשוט. בימי הביניים חשבו שהאפילפסיה נגרמת מחמת רוח רעה (משהו מעין 'דיבוק'), והם זיהו רוח זו עם שיגעון. כן זכור לי, כנראה מספרו של א' שהם-שטיינר על שיגעון ומשוגעים בימי הביניים.

אבל הכינוי "משוגע" למוחמד מגיע עוד הרבה קודם לימי הביניים, ועוד קודם לדבריו המפורסמים של הרמב"ם באגרת תימן. (ראה ,"מסורה ליוסף", כרך ה' ע' 230- בהערה). ולא מופרך כלל שהמושֹלמים הפכו את מוחמד המשוגע לחולה אפליפסיה כדי להצדיק את התנהגותו, כשם שהפכו חלק מהם את היותו אנאפלבית למעלה.

ונסיים בכך, כבר כתב הרמב"ם, שלא באו הנוצרי והישמעאלי, אלא לתקן וליישר הדרך למלך המשיח.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 12, 2010 1:04 am

img770 כתב:ואגב, חיפשתי מעט מקורות לכך שהיה חולה אפליפסיה, ולא משוגע כפשוטו - כפי שמסתבר יותר לומר, ולא מצאתי.

אני כתבתי את הדברים מזכרון רחוק, ודבריך הביאוני לשאול את "הרב גוגל", ובתוצאה הראשונה מוויקפדיה, ערך 'הביקורת על מוחמד', נאמר כך:
"במהלך תור הזהב של האסלאם בספרד, שחל בימי-הביניים, החלה הכנסייה שם לכתוב כתבים שמציגים את מוחמד כמי שהשתלט עליו השטן ומתנגד למשיח. רעיונות אלו נפוצו בקרב עמי אירופה, והיה להם תפקיד גדול באיחוד כוחותיהם של האירופים במהלך מסעות הצלב. מי שכתב כתבים חריפים במיוחד כלפי מוחמד בתקופה זו הוא מרטין לותר, שכתב באחד ממאמריו: "מוחמד הוא השטן והוא הראשון מבניו של אבליס" וטען, שמוחמד לוקה במחלת הנפילה (אפילפסיה) ושקולות הנבואה האלוהית אשר טען ששמע היו תופעת לוואי של מחלתו".

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי img770 » ה' אוגוסט 12, 2010 1:50 am

אדרבה, מדבריך סייעתא לדברי, שכן הרמב"ם שכינהו "משוגע" וכו', בטח לא שמע את "חידושו העצום" של הנוצרי מרטין לותר,
אלא שמסתבר יותר לומר שהבין שהיה משוגע כפשוטו. (וכן ראי' מה שהבאתי ממאמר ח' כשר הנ"ל).

ואגב שייעצתני להיוועץ ברב גוגל שליט"א, הנה תוצאה שמצאתי שם:
http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=970
ראה בקטע השני, ובקטע המדבר על בני קורייש.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי אברהם » ה' אוגוסט 12, 2010 1:53 am

מאידך גיסא, ראו מה כתב הרד"ל על 'מחוקק הישמעאלים' שהיה בקי בדברי חז"ל, יעו"ש, ונוגע גם לתחילת דברי חכם באשי שהעתיק ממנהג מ' יום ליוהכ"פ.
קבצים מצורפים
מוחמד.pdf
(100.88 KiB) הורד 435 פעמים

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי img770 » ה' אוגוסט 12, 2010 2:01 am

עיינו במאמר הארוך "עיונים ביהדותו של הקוראן", שנדפס בס' "ברכה למנחם אייכנשטיין", (באוצר). שם דן באריכות בזה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 12, 2010 11:51 pm

img770 כתב:אדרבה, מדבריך סייעתא לדברי, שכן הרמב"ם שכינהו "משוגע" וכו', בטח לא שמע את "חידושו העצום" של הנוצרי מרטין לותר,
אלא שמסתבר יותר לומר שהבין שהיה משוגע כפשוטו. (וכן ראי' מה שהבאתי ממאמר ח' כשר הנ"ל).


כיון שכן תמוה, מכח מה הצליח לשכנע כל כך הרבה הולכי על שתים להאמין בכוחו?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' אוגוסט 13, 2010 12:37 am

זקן ששכח כתב:
img770 כתב:אדרבה, מדבריך סייעתא לדברי, שכן הרמב"ם שכינהו "משוגע" וכו', בטח לא שמע את "חידושו העצום" של הנוצרי מרטין לותר,
אלא שמסתבר יותר לומר שהבין שהיה משוגע כפשוטו. (וכן ראי' מה שהבאתי ממאמר ח' כשר הנ"ל).


כיון שכן תמוה, מכח מה הצליח לשכנע כל כך הרבה הולכי על שתים להאמין בכוחו?


איזו שאלה אתה שואל על 'בני דודינו' הערביים????
מה אתה לא מכיר אותם??

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי יאיר » ו' אוגוסט 13, 2010 2:41 am

לעומת זאת על יש"ו כתוב שכישף והסית והדיח ולכן לא פלא שהרבה הלכו אחריו (וראה אשכול שמשח עצמו בדם סלמנדרא ולא נכוה באש וכן מספרים ש"הלך" על המים וכו') וגם על הישמעאלי ישנה אגדה אצלם שעף על גבי סוס מירושלים וכו'..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' אוגוסט 13, 2010 2:57 am

יאיר כתב:(וראה אשכול שמשח עצמו בדם סלמנדרא ולא נכוה באש וכן מספרים ש"הלך" על המים וכו')


כן מסופר עליו בברית החדשה. וזה אמין, כמו האגדה על חפציו שלא נשרפו באש...

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' אוגוסט 13, 2010 5:35 pm

טיעונו של גרנטר קלוש מאד.

מאיפה מצאו במאה הו' צום בחודש אלול? כל שאפשר לטעון על המנהג הארצישראלי לצום בעשרת ימי תשובה כפי שיוצא מתשובת הגאונים שמקורן בארץ ישראל, אך חודש אלול, מאן דכר שמיה.

וכיצד נוצר מעשרה ימים חודש שלם? (עצם הטיעון מקורו מפרופסר גוייטין, אך מנסה למצוא מקורות שאינם מקור).

המעניין שהוא מביא שם השערה שהמוחמד הזופע מאיזה דת שנהגו לצום ארבעים יום ומקשה שהרי ראמדן הוא רק שלשים יום וממשיך להיאחז בצום עשרה ימים?

ואם תאמר שזה כולל חודש אלול (שגרטנר אינו מזכיר, הרי גם צום אלול הוא ארבעים יום עד ליוהכ"פ.

במאמר שם הוא מציין לדברי הרשב"ץ שעשה רשימה על השפעתו הגדולה של דת ישראל על האיסלם. ואכמ"ל.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי גביר » א' דצמבר 05, 2021 12:56 pm

הרב שמחה שליט"א סיפר שאמו הרבנית ע"ה הורתה לו ולאחיו, בימי ילדותם, שלא לאכול בימי הרמדאן בפני השכנים הערבים, ביניהם גרו אז בבית מנדלבאום.

לכאורה יש להראות מקור להנהגה זו מדברי הגמרא כח ואכל ושתה אל יתראה בפני הצבור ואל ינהיג עידונין בעצמו שנאמר (בראשית מב, א) ויאמר יעקב לבניו למה תתראו אמר להם יעקב לבניו אל תראו עצמכם כשאתם שבעין לא בפני עשו ולא בפני ישמעאל כדי שלא יתקנאו בכם [תענית י: והובאו ברש"י בראשית שם]

רציני
הודעות: 865
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי רציני » א' דצמבר 05, 2021 5:57 pm

לפי הרמב"ן על הפסוק אפשר לדחות הראיה שהרי הוא הקשה למה לא כתוב בפני בני כנען שהם גרים איתם ותירץ כי הם עוברים שמה וכשיראו שיש לו אוכל יבואו לאכול איתו כי הוא ממשפחתם. ואם כן אם אין חשש שיבואו לאכול אצלו לכאורה אין בעיה וזה כמו בני כנען שלא חשש מהם.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חודש אלול ולהבדיל 'צום הראמדן' - ידיעה מעניינת

הודעהעל ידי גביר » ג' דצמבר 07, 2021 10:43 am

אמנם יעוין מהרש"א בחידושי אגדות שם דלהכי נקט בני עשו וישמעאל שהיו מזרע אברהם נחשבים אז כאחים וקרובים לבני יעקב אבל שאר אומות לא שייך ביה קנאה זו להיות בצרה עמהם, והשתא יש לדון אי האידנא נמי מקרו בני ישמעאל קרובים לעניין זה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 206 אורחים