מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' נובמבר 09, 2013 6:38 pm

לאחרונה י"ל חומש הגר"א ע"י הרב קרויזר ועמו הרב רוטמן
חמוש זה מקיף את כל תורת הגר"א על הפסוקים ורבות החדשות בו
ודברים נפלאים חזיתי בו

כידוע ישנו חומש הגר"א של הרב אליאך,
האם כל הנמצא אצל הרב אליאך נמצא בחומש החדש, או שמפני זכויות יוצרים לא הכניסו הכל?

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי החזן » ש' נובמבר 09, 2013 7:36 pm

יש בו הרבה יותר ממה שיש בחומשו של אליאך (שהשתמש בעיקר במקומות מפורסמים), ולאמיתו של דבר קרויזר פרסם לפני כמה שנים ליקוט מהגר"א על התורה בשני כרכים שגם בו היו דברים רבים שחסרים אצל אליאך. מקופיא לא נראה שיש משהו שיש אצל אליאך וחסר אצל קרויזר (רוטמן הוא רק המו"ל).

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי כנסת ישראל » א' נובמבר 10, 2013 1:28 am

אליאך לא מביא רק ממקומות מפורסמים, והדברים החשובים נמצאים ברובם גם אצלו, רק שהשמיט עניני קבלה, וגם שינה לפעמים את הלשון.
הבעיה אצל קרויזר שמביא מכל אחד אף שאינם ברי סמכא כלל, [במהדורתו הראשונה הביא אפילו את הבדיות של מימון], ומביא גם 'מפי השמועה' בלי מקור כלל.

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי בריושמא » א' נובמבר 10, 2013 9:00 pm

אכן, מופלא הוא דורנו.
חז"ל אמרו על הצדיק שזוכה ושפתותיו דובבות בקבר,
ובדורנו זוכה צדיק שידיו כותבות בקבר.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' נובמבר 11, 2013 12:56 pm

הרב הגאון "בריושמא" רמז בציניות מתובלת בחריפות לשון על העבודה של קרויזר, אבל דומני שגם אליאך ראוי לביקורת על שהוא שינה את הלשון וגם השמיט עניני קבלה, וכל המשנה ידו על התחתונה.

מ.ב.ר.
הודעות: 4
הצטרף: ג' אוגוסט 22, 2017 1:45 am

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי מ.ב.ר. » ה' אוגוסט 24, 2017 2:00 am

חומש הגר"א החדש של הרב קרויזר ודעימיה, נפלא היא ביותר, כל הרואה אומר ברקאי, יצירה נפלאה שאין כדוגמתה, לא נראה כבושם הזה...
הכל מסודר באופן נאה, המקורות בדר"כ מדוייקים מאד, ומילא כל ה'מראי מקומות' כפי יכלתו, וניכר מתוכו יגיעתו המרובה של המו"ל
השמועות בשם הגר"א נכנסו למדור נפרד בשם "שמועות אליהו", ושם תמצא בין השאר גם מקורות שבוודאי אינם ברי סמכא (כמעט כולם עם מקורות מדוייקים, ובודדים סתם 'מפי השמועה'), אבל אין לי בעיה עם זה, כל שניכר שזה מפי השמועה בלבד, ולא מכתביו או אחד מתלמידיו או מבית מדרשו המוסמך שכל זה כבר נכנס למדור 'ביאורי הגר"א', והרי א"א לברר עד הסוף בכל שמועה ושמועה. ותן לחכם ויחכם עוד איזהו מהם מסתבר שאכן מפי הגר"א יצאו, או שהוא ווארט שאומרים גם בשם הרבי רבי העשיל ור' שמשון מאסטרופוליא וכדו' (וכידוע שהאריכו בזה רבים וטובים שיש דברים דומים בשם שלשתן ועוד), או שהוא סתם חלומות...

ועכשיו לביקורת!
א. כרך בראשית עמו' ק"י, מדור שמועות אליהו, מביא מה שמספר הפמ"ג בס' המגיד שלו, על פגישת הגר"א עם מומר בספינה, ובסופו: "מה שאין כן בדיבור ניכר וכו' [יותר מעלתו של האדם בעבודתו יתברך]".
בספר המגיד שם - מקור הדברים- מופיע כך: "משא"כ בדיבור זובח וכו'". נוסח באמת סתום מאד, שהלם ראיתי אצל חכם אחד בקובץ 'ישורון', כרך ה', עמו' תשצ"ב בסוף הע' 3, שרוצה לפרשו דקאי אפסוק (תהלים סוף נ') 'זובח תודה יכבדנני' וכפירש"י שם ע"ש, ולא הבנתי כראוי למה רמז הגר"א דוקא לאותו פסוק. אבל עכ"פ, אפי' אם נקטי' שיש כאן ט"ס דמוכח [שאכן לא רחוק היא כ"כ, ויש באותן האותיות צד דמיון להחליף, ויותר היה ראוי לבדוק אצל המו"ל של ספר המגיד בלונדון], היה להרב קרויזר למוחקו ע"י סוגריים עגולות ולתקנו בתוך מרובעות, וכמו שמקובל.
ב. כרך בראשית עמו' תט"ז, מדור ביאורי הגר"א, עה"פ 'והנה איל אחר נאחז בסבך' הובא מביהגר"א בשה"ש, שמבאר ההבדל בין צבי לאיל...
הרי יש כאן ערבוב דברים, דכאן כתיב איל בחיריק, והוא זכר מן הכשבים, אבל הגר"א שם מבאר ההבדל בין צבי לאיל בקמץ, שהוא מין צבי שבחיות!! ולא שייך לכאן כל עיקר..
ג. כרך במדבר עמו' תשצ"ז, מדור שמועות אליהו, מביא מתשו' בית יצחק שמעלקיש בשם הגר"א, ובסופו: " וא"כ לפי זה מה שהיו בני בתירא מסופקין אם פסח דוחה שבת, ועל כן קנו קרקע, וסבירא ליה קרבן פסח כקה"ג דמי".
דבר ראשון, כל הקטע שהעתקתי, הרואה בפנים יראה שמכאן ואילך כבר אינם בשם הגר"א, אלא הוספת הבית יצחק. וגם, טעה הרב קרויזר בפענוח כמה ראשי תיבות, וכצ"ל: "וא"כ לפ"ז מה (ש)היו בני בתירא מסופקין אם פסח דוחה שבת, וע"כ [=ועל כרחך] קנו קרקע, וס"ל [=וסבירא להו] ק"פ [=קנין פירות] כקה"ג דמי". לפעמים יותר טוב להניח אותו בראשי תיבות!!!
ד. גם בעניני קבלה נסה לפענח כמה ראשי תיבות, אבל דא עקא שראיתי ר"ת אחד ששגה בפתיחתה, והוכפל טעות זו כמה פעמים למשך כל החומש, ואני אומר עוד פעם, ובפרט בעניני קבלה, אם אינך בטוח, יותר טוב להניח אותו בר"ת מלנסות לפענחו...
והוא מלת: 'זו"נ' שבאמת הוא ראשי תיבות (בדר"כ): זעיר ונוקביה/ונוקבא, והוא פענחו: זכר ונקבה, בכרך בראשית, ובכרך במדבר (על הרוב): זוכרא ונוקבא, שכמדומני אין כזה מלה זוכרא, שהוא או 'זכר' בלה"ק או 'דוכרא' בארמית. והנני מונה הפעמים שראיתי, ומסתמא יש עוד כמה.
כרך בראשית עמו' קצ"ג טור ב', ד"ה והענין (ג' פעמים), שם ד"ה ואף שהם.., שם עמו' קצ"ה טור א' ד"ה כלל העולה. כרך במדבר עמו' ל"ג טור א' ד"ה תולדות, שם טור ב' ד"ה והמשכה (ב' פעמים), שם עמו' ל"ד ריש טור א' (ג' פעמים). עמו' קי"א טור א' באד"א. עמו' רמ"א טור א' פסוק כ' (ב' פעמים). עמו' תפ"ב בבאר יצחק טור ב'.
ה. אסיים בהערה קטנה. כרך ויקרא, עמו' תרפ"ב, בהע' קפ"ד, שורה ד': "החזקוני בס' שתי ידות בפ' חיי שרה.." נ"ב: ס' שתי ידות לא חובר ע"י רבינו החזקוני, אלא ע"י קדמון ששמו רבי אברהם חזקוני, הובא לדפוס ע"י ר' יעקב בנו, אמשטרדם תפ"ו.

כמה מהערות הנ"ל כתבתי להמו"ל ולא זכיתי לקבל תשובה

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' אוגוסט 25, 2017 10:05 am

כנסת ישראל כתב:אליאך לא מביא רק ממקומות מפורסמים, והדברים החשובים נמצאים ברובם גם אצלו, רק שהשמיט עניני קבלה, וגם שינה לפעמים את הלשון.
הבעיה אצל קרויזר שמביא מכל אחד אף שאינם ברי סמכא כלל, [במהדורתו הראשונה הביא אפילו את הבדיות של מימון], ומביא גם 'מפי השמועה' בלי מקור כלל.

לפי הנ"ל יש מעלה לחובבי המקסימלסטיות בחומש של קרויזר
ואליאך נהג בשיקל דעת לא להביא מקבלה כי זה מלאה את הלומד (ואיננו מסתיר זאת מהמעיין, ואדרת אליהו כפי שהוא, גם לפנינו). וכ"ש לא להביא שמועות שמקורם אינו ברור.

בתוך הגולה
הודעות: 817
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ו' אוגוסט 25, 2017 1:55 pm

מ.ב.ר. כתב:ב. כרך בראשית עמו' תט"ז, מדור ביאורי הגר"א, עה"פ 'והנה איל אחר נאחז בסבך' הובא מביהגר"א בשה"ש, שמבאר ההבדל בין צבי לאיל...
הרי יש כאן ערבוב דברים, דכאן כתיב איל בחיריק, והוא זכר מן הכשבים, אבל הגר"א שם מבאר ההבדל בין צבי לאיל בקמץ, שהוא מין צבי שבחיות!! ולא שייך לכאן כל עיקר..

בהערה שאינה ממין העניין (רק מעניני דיומא הקרב ובא)
בשגגה זו שגג גם "אדונינו דוד" הלא הוא הט"ז באו"ח סי' תקפ"ו סק"א והבאים אחריו העמידו דבריו בתימה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חומש הגר"א-מכון מורשת הגר"א

הודעהעל ידי יאיר » ג' אפריל 20, 2021 12:10 am

נמכר ברשת? (בישראל. לאפוקי https://www.eichlers.com/hvmw-hgr-a-tvr ... 40367.html)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 248 אורחים