מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קונטרס שימוש בחשמל בשבת להורדה מהדורת כסלו תשע"ה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ה' נובמבר 15, 2012 12:31 am

כתב גדול ותוכן קטן, אתה שוב חוזר על דברים שנדושו שוב ושוב לעיל, ומקרר האמבטי.
פנסי החשמל ברחוב וכל השאר יש תשובות ברורות בענין, ולבוא ולבנות היתר על בסיס זה, הוא כמו 'היתר מכירה' שמכרו את מצוות שביעית שזה ג"כ נולד מכח שלא רצו לסמוך על האופציות החילופיות מתוך טענה שכביכול הם 'קולות'.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גילוי » ה' נובמבר 15, 2012 12:42 am

מאירי כתב:כתב גדול ותוכן קטן, אתה שוב חוזר על דברים שנדושו שוב ושוב לעיל, ומקרר האמבטי.
פנסי החשמל ברחוב וכל השאר יש תשובות ברורות בענין, ולבוא ולבנות היתר על בסיס זה, הוא כמו 'היתר מכירה' שמכרו את מצוות שביעית שזה ג"כ נולד מכח שלא רצו לסמוך על האופציות החילופיות מתוך טענה שכביכול הם 'קולות'.


לא כתבתי לבנות היתר ע"פ זה, כל התירוצים שווים כקליפת השום כלפי איסור מעשה שבת,
מה שייך לקרר אמבטי יש כאן נידון הלכתי ורשאי כל אדם להביע את דעתו , אני באמת מקרר את אלו שבמקום לדון דיון מעמיק עסוקים רק בלחמם את האמבטי

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ה' נובמבר 15, 2012 1:15 am

אסיים רק בפרט אחד, ידוע שהחזו"א תלה האיסור בחילול ה', למרות שיכל לפלפל בדין מעשה שבת ולפני עיור וכו', אך ברוח קדשו צפה את הפלפולים שיבואו ע"ז בק"נ טעמים להתיר, והנה לאחרונה לאחר בירורים בכל מערכת החשמל, ולאור הממצאים כפי שמביאים הר' דרזי והר' מורגנשטרן וכו' בכתביהם, היה מקום לחשוב שכבר אין מה לפחד מלהציג את הבעיה כענין הלכתי מובהק מעבר לחילול ה', וכפי שכבר ראינו במכתבו החדש של הגרנ"ק שהובא לעיל, אבל כעת רואים שראייתו של החזו"א היא לדורי דורות, שגם לעת שיווכח שיש בעיה הלכתית לולי חילול ה', גם אז תמיד יהיו פתחי היתר מכאן ומשם, ולכן אין טעם להוכיח את העם מצד זה, וטעמא דחילול ה' עולה על הכל.

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » ה' נובמבר 15, 2012 1:23 am

המאירי, דווקא טעם זה של "חילול ה'", יש לומר שאינו שייך היום, זאת למה?
מכיוון שבזמנו לא היה גנרטור, וכל מי שהשתמש בחשמל היה בדבר בהכרח חילול שבת, והמחמירים השתמשו רק לאור נרות. ואילו היום שיש כמה המשתמשים בגנרטור, מה שייך לומר חילול ה' על אחד שאינו מחובר לגנרטור? הרי יש אופן של השתמשות ללא הזדקקות לחברת חשמל, ואולי הוא מהם...
(לגבי הבירור העובדתי, דווקא בקונטרסי האוסרים כתבו שחברת החשמל אינם משתפים פעולה, וצריך עשרות מהנדסים כדי להבין מה המציאות.)

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ה' נובמבר 15, 2012 1:52 am

מבית ומחוץ כתב:המאירי, דווקא טעם זה של "חילול ה'", יש לומר שאינו שייך היום, זאת למה?
מכיוון שבזמנו לא היה גנרטור, וכל מי שהשתמש בחשמל היה בדבר בהכרח חילול שבת, והמחמירים השתמשו רק לאור נרות. ואילו היום שיש כמה המשתמשים בגנרטור, מה שייך לומר חילול ה' על אחד שאינו מחובר לגנרטור? הרי יש אופן של השתמשות ללא הזדקקות לחברת חשמל, ואולי הוא מהם...
(לגבי הבירור העובדתי, דווקא בקונטרסי האוסרים כתבו שחברת החשמל אינם משתפים פעולה, וצריך עשרות מהנדסים כדי להבין מה המציאות.)

אם זה רק "כמה" שמשתמשים כלומר כמעט עשרה איש, איך נעשה מצב שתולים את "כולם" שהם מאותם "כמה" שמשתמשים.
עובדא היא שאותם שמתעסקים עם בעלי תשובה שבדרך (וביודעי קאמינא), נשאלים לא פעם ולא פעמיים: מה יש לחרדים לומר על החשמל שהם משתמשים בשעה שהכל תחת חילול שבת.
דוקא היום יש יותר חילול ה', אם בזמן החזו"א היה מדובר על קומץ קטן כל כך של כמה בודדים ממש בסביבת החזו"א, הרי כהיום בשעה שהציבור החרדי גדל כ"כ בלעה"ר אין ספק שאם היתה דרישה מכל רחבי הקשת של החרדים לתיקון הענין, היה אפשר להתקדם הרבה, כמו לקדם את הקמת חוות הגנרטורים במודיעין עילית, שכבר הביעו את רצונם לכך (ולו רק לחסל את הגנרטורים השכונתיים כשאיפתם), וכך בשאר ערים חרדיות, ועכ"פ היה לכל הפחות נשמעת הזעקה והכאב מעל כל במה וזה היה מחפה הרבה על חילול ה'!

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » ה' נובמבר 15, 2012 2:21 am

את עניין "חילול ה'" היה מקום להרחיב גם על ימי חול, הכיצד נהנים ומפרנסים חברה המחללת שבת.? וודאי שגם הרבנים המתירים לא נחה דעתם שכך מתנהלת חברת החשמל, אבל אם יש היתר הלכתי אין כאן חילול ה' על אף רוב הכאב. (שגם המתירים אינם מתעלמים מעובדה כואבת זו, כמו ראיתי לאחד מגדולי ישראל המשתמשים בחשמל בשבת שדן בעניין סיבוב כפתורי שעון שבת בשבת, ואחר שכתב כמה טעמים לאיסור הוסיף וכתב די לנו במה שמשתמשים בחשמל זה בשבת, ולא להתיר גם בשבת עצמה היכי תמצי של הוספה בחילול שבת בחברת חשמל, והביא שפ"א בא רב אחד לתחנת כח אחר יוה"כ ואמר לו אחד העובדים בחוצפה, איך היה המזגן ביום הקדוש שפעל בזכותנו..?) . אם כך, יש לחלק בין הדברים.
מה גם בפרט לפי מה שהבאתי קודם, שעובדי חברת חשמל מחוייבים לספק החשמל מטעם פיקו"נ אף שכאמור אין זו הסיבה שהם עושים זאת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 15, 2012 8:11 am

מאירי כתב:אסיים רק בפרט אחד, ידוע שהחזו"א תלה האיסור בחילול ה', למרות שיכל לפלפל בדין מעשה שבת ולפני עיור וכו', אך ברוח קדשו צפה את הפלפולים שיבואו ע"ז בק"נ טעמים להתיר, והנה לאחרונה לאחר בירורים בכל מערכת החשמל, ולאור הממצאים כפי שמביאים הר' דרזי והר' מורגנשטרן וכו' בכתביהם, היה מקום לחשוב שכבר אין מה לפחד מלהציג את הבעיה כענין הלכתי מובהק מעבר לחילול ה', וכפי שכבר ראינו במכתבו החדש של הגרנ"ק שהובא לעיל, אבל כעת רואים שראייתו של החזו"א היא לדורי דורות, שגם לעת שיווכח שיש בעיה הלכתית לולי חילול ה', גם אז תמיד יהיו פתחי היתר מכאן ומשם, ולכן אין טעם להוכיח את העם מצד זה, וטעמא דחילול ה' עולה על הכל.


איך אתה יודע שהחזון איש עשה את זה משום שצפה ברוח קדשו, אולי באמת לא היה ברור לו שאפשר לאסור משום מעשה שבת ולפני עיוור ולכן אסר מטעם אחר.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גילוי » ה' נובמבר 15, 2012 3:00 pm

מאירי כתב:אסיים רק בפרט אחד, ידוע שהחזו"א תלה האיסור בחילול ה', למרות שיכל לפלפל בדין מעשה שבת ולפני עיור וכו', אך ברוח קדשו צפה את הפלפולים שיבואו ע"ז בק"נ טעמים להתיר, והנה לאחרונה לאחר בירורים בכל מערכת החשמל, ולאור הממצאים כפי שמביאים הר' דרזי והר' מורגנשטרן וכו' בכתביהם, היה מקום לחשוב שכבר אין מה לפחד מלהציג את הבעיה כענין הלכתי מובהק מעבר לחילול ה', וכפי שכבר ראינו במכתבו החדש של הגרנ"ק שהובא לעיל, אבל כעת רואים שראייתו של החזו"א היא לדורי דורות, שגם לעת שיווכח שיש בעיה הלכתית לולי חילול ה', גם אז תמיד יהיו פתחי היתר מכאן ומשם, ולכן אין טעם להוכיח את העם מצד זה, וטעמא דחילול ה' עולה על הכל.


א' חצוף!!!אני כותב טעמים ברורים ואתה מלעיג עלי שזה ק"נ טעמים להיתר
ב' אפילו הגרי"ש לא סבור שזה אסור מעיקר הדין
ג' הסיבה העקרית שר דרזי אוסר כי נעשים פעולות שלא לשם פיקו"נ הא לאו הכי באמת יש מקום להקל, וכל מה שהגרי"ש הורה להחמיר בזה משום שסמך בזה על הרב דרזי
ד' הסיבה העקרית שאוסר מורגנשטרן משום דאע,פ שזה פיקו"נ מ"מ יש לאסור כדהאריך בדבריו הא לאו הכי אין לאסור משום דלא ברירא כלל שנעשים שם פעולות שלא לשם פיקו"נ
ה. אם נצרף את ג' וד' יש מקום להקל ודו"ק
ו. בעניין חילול השם- שמעתי טענה מחכם אחד- שצ"ע אם אפשר להביא ראיה מזמן החזו"א לזמנינו, בעבר הם חללו בשאט נפש וכו' ואילו כיום יש הוראות מיוחות לשבת והם הפחיתו במידה ניכרת את החילולי שבת, וגם הוציאו ע"ז הרבה כסף וכו' נכון שעדין....אבל מי אמר שהחזו"א היה אוסר גם כיום ובכזה תוקף,
ז אני חוזר שוב אם זה ק"נ טעמים להיתר... היאך אשתך הולכת למקווה בשבת? וכו' וכו'
נערך לאחרונה על ידי גילוי ב ו' נובמבר 16, 2012 1:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאירי » ה' נובמבר 15, 2012 8:03 pm

איני רואה צורך להגיב, רק אשים דגש על נקודת התורפה שעליה אתה רוקד:
[quote=]
ב' אפילו הגרי"ש לא סבור שזה אסור מעיקר הדין
ג' הסיבה העקרית שר דרזי אוסר כי נעשים פעולות שלא לשם פיקו"נ הא לאו הכי באמת יש מקום להקל, וכל מה שהגרי"ש הורה להחמיר בזה משום שסמך בזה על הרב דרזי
ד' הסיבה העקרית שאוסר מורגנשטרן משום דאע,פ שזה פיקו"נ מ"מ יש לאסור כדהאריך בדבריו הא לאו הכי אין לאסור משום דלא ברירא כלל שנעשים שם פעולות שלא לשם פיקו"נ
ה. אם נצרף את ג' וד' יש מקום להקל ודו"ק [/quote]
לדבריך הגריש"א הרי סומך עליהם, שאל"כ היאך מורה להחמיר, מי הם בשבילו? שישלח אחרים לברר, ומדבריך ניכר זלזול בוטה בעבודת הקודש של הנ"ל שבדקו לעומק את הדברים.
תבדוק שוב אם הגריש"א רק "מחמיר" או שאוחז כן מעיקה"ד, עד כמה שידוע לי הוא אחז כן מדינא, ואם יש מקום להקל זה לא על סמך הגריש"א כלל רק על סמך שינוי העובדות הנ"ל.
הוא אשר אמרתי, צירוף של ב' ג' ד' וכו' והכל בלי בסיס.
[quote=]ו. בעניין חילול השם.... אבל מי אמר שהחזו"א היה אוסר גם כיום ובכזה תוקף, [/quote]
שוב צירוף אחר צירוף ללא בסיס, מי אמר.... ומי אמר.... ואולי... ואם היה אוסר אז אולי בלי תוקף וכו'
נו נו אם על זה אתה סומך אז חבל על הדו שיח
בהצלחה וכט"ס

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ה' נובמבר 15, 2012 9:50 pm

בתור מי שפתח האשכול העירוני שמן הראוי להגיב מעט.

הרב אלישיב זצ"ל אסר מעיקר הדין ממש. ד"ז שמעתי באזני משתי תלמידיו הרב דרזי והרב דוד מורגנשטרן שליט"א. כל אחד מהרבנים הללו בדק הנושא לבדו. ושניהם ביקרו באופן פרטי בתחנות כח, ושניהם דברו כל אחד בזמנים נפרדים עם המנהלים והעובדים שם. הרב אלישיב הסתמך על שני עדויות אלו ואסר לגמרי כפי ששמעתי משתיהם. שני הנ"ל ב"ה חיים ובריאים ואפשר לשאול אותם ואין סיבה לסמוך על פיטפוטים שלי.
מה שכותב שאין נעשים פעולות אלא לשם פיק"נ [או לפחות פקפק בזה] לא אבין דבריו כי ד"ז נבדק שוב ושוב ע"י שני ת"ח הנ"ל. ועדויות ברורות מהעובדים שם. וודאי יותר קל לומר אולי לא כן הוא האמת ולהמשיך הלאה בחיים. אדרבה תברר תבדוק תשאל אולי יצא לך אחרת אבל בנתיים הרבה ממשיכים לאסור עי' בחוברת שניתן להורדה בתחילת האשכול.
בענין חילול השם, כל אחד יכול לומר סברות לכאן ולכאן מי יימר אולי היום כך והיום כך, אותי לימדו כלך לך אצל הרבנים. נעי' בדברי הגרח"ק וחתום ע"ז גם הרב שטיינימן שליט"א בקונטרס הנ"ל שכתבו ענין חילול השם. נעי' בדברי הגרשז"א שהובאו בשבות יצחק סוף חלק ו בסוף הנושא של חשמל של שבת כ' שאף הגרשז"א הזכיר חילול השם. נעי' בדברי הקנה בושם (בקונטרס) שהזכיר ענין זה. ועל הכל בספרו של הרב מורגנשטרן שכ' שאביו ביקר שם ושאל אמאי עובדים בתחנה בשבת והשיבו "אנחנו כמדינה ליברלית מחויבים לכבד את בקשתו של כל אזרח המעוניין באספקת חשמל סדירה בכל יום ובכל זמן". כלומר לא פיק"נ הוא המניע ולא הצלת הכלל, אלא צריכים כמדינה "ליברלית" לכבד בקשתו של כל אזרח ולייצר לו חשמל גם אם זה לא מסתדר עם בקשת בורא העולם.
ויתירה מזה שהרב דרזי לקח את המנהל לגריש"א לסכם עמו שיעבדו שם גויים (כ"ז כ' במאמר באליבא דהלכתא אב תשע"ב והובא בקונטרס), אמרו רק בתנאי שלא הכל יעשו עם גויים וגם יעשו עם הגויים דברים שאין ההלכה מתירה וחוץ מזה שהרב אלישיב צריך להוציא פסק מידי להפסיק שימוש בגנרטורים. ואמר ע"ז הגרי"ש "מרן זצ״ל הגיב על כך כי הם מבקשים את הנדוניה לפני החתן, ולא נראה שיצא דבר מהמו״מ עמם, ואקבל שכר שיחה נאה על הזמן שהקדשתי לזה".
וגבי טבילה בשבת, אני "מפחד" להגיד אבל אחרי שעוררו על הענין הנשגב של המנעות מחשמל של מחללי שבת, הלכו לגרנ"ק שליט"א לשאול את שאלתך והשיב (ובאותו מעמד היו גם מוצי"ם ששמעו כ"ז) יש לדחות למוצ"ש, זה אפשר לשמוע מהרב ישראל מאיר מורגנשטרן שליט"א, ששמע מפיו. וחוץ מזה יש מי שטען וטעון בדיקה, שאם טובלת מיד בכניסת השבת עוד לא נעשו שם מלאכות כלל משקיעה עד הטבילה, ויל"ע בזה מבחינה מציאותית.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' נובמבר 15, 2012 10:43 pm

איזה הנאה מחשמל יש בטבילה?
לעיין בגוף אפשר לפני זה, ובינתיים לא תעשה כלום.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גילוי » ו' נובמבר 16, 2012 1:30 am

לדבריך הגריש"א הרי סומך עליהם, שאל"כ היאך מורה להחמיר, מי הם בשבילו? שישלח אחרים לברר, ומדבריך ניכר זלזול בוטה בעבודת הקודש של הנ"ל שבדקו לעומק את הדברים.
תבדוק שוב אם הגריש"א רק "מחמיר" או שאוחז כן מעיקה"ד, עד כמה שידוע לי הוא אחז כן מדינא, ואם יש מקום להקל זה לא על סמך הגריש"א כלל רק על סמך שינוי העובדות הנ"ל.
הוא אשר אמרתי, צירוף של ב' ג' ד' וכו' והכל בלי בסיס.
[quote=]ו. בעניין חילול השם.... אבל מי אמר שהחזו"א היה אוסר גם כיום ובכזה תוקף, [/quote]
שוב צירוף אחר צירוף ללא בסיס, מי אמר.... ומי אמר.... ואולי... ואם היה אוסר אז אולי בלי תוקף וכו'
נו נו אם על זה אתה סומך אז חבל על הדו שיח
בהצלחה וכט"ס[/quote]

דברי חכמים בנחת נשמעים ואין שום סיבה לזרוק אבנים

לדבריך הגריש"א הרי סומך- זה כבר סוגיא לעצמה וכמד' שכל אחד מבין שעל אף שהגריש"א סמך על רב מסוים בעניין הפיאות יש רבנים שעשו מחקר יותר רציני מאותו רב ומבינים יותר ממנו והגיעו לתוצאות אחרות.
מדבריך ניכר זילזול - אני ס"ה אמרתי שאין בינהם הסכמה על העובדות , הגריש"א אסר על סמך העבודות של הרב דרזי
הגריש"א רק מחמיר או אוחז כן מעיקר הדין- באמת זה שאלה מאוד קשה בהגדרה- כי הוא לא סבר שזה חומרא בעלמא אבל גם לא סבר שזה ממש אסור-ויש משמו כל מיני סיפורים ולשונות- אבל אתה יכול לעיין בגוף דברי השבות היצחק [אינהו תח"י] וכמד' להדיא הוא לא כותב בשם הגריש"א שאסור רק יש להחמיר -אשמח אם מישהו יביא את דבריו בדקדוק
בעניין חילול השם- אכן לא אמרתי שאפשר לסמוך ע"ז, רק כתבתי את האמת שיש כאן מי אמר ..

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גילוי » ו' נובמבר 16, 2012 1:53 am

אין אדם אוסר כתב:בתור מי שפתח האשכול העירוני שמן הראוי להגיב מעט.

הרב אלישיב זצ"ל אסר מעיקר הדין ממש. ד"ז שמעתי באזני משתי תלמידיו הרב דרזי והרב דוד מורגנשטרן שליט"א. כל אחד מהרבנים הללו בדק הנושא לבדו. ושניהם ביקרו באופן פרטי בתחנות כח, ושניהם דברו כל אחד בזמנים נפרדים עם המנהלים והעובדים שם. הרב אלישיב הסתמך על שני עדויות אלו ואסר לגמרי כפי ששמעתי משתיהם. שני הנ"ל ב"ה חיים ובריאים ואפשר לשאול אותם ואין סיבה לסמוך על פיטפוטים שלי.
מה שכותב שאין נעשים פעולות אלא לשם פיק"נ [או לפחות פקפק בזה] לא אבין דבריו כי ד"ז נבדק שוב ושוב ע"י שני ת"ח הנ"ל. ועדויות ברורות מהעובדים שם. וודאי יותר קל לומר אולי לא כן הוא האמת ולהמשיך הלאה בחיים. אדרבה תברר תבדוק תשאל אולי יצא לך אחרת אבל בנתיים הרבה ממשיכים לאסור עי' בחוברת שניתן להורדה בתחילת האשכול.
בענין חילול השם, כל אחד יכול לומר סברות לכאן ולכאן מי יימר אולי היום כך והיום כך, אותי לימדו כלך לך אצל הרבנים. נעי' בדברי הגרח"ק וחתום ע"ז גם הרב שטיינימן שליט"א בקונטרס הנ"ל שכתבו ענין חילול השם. נעי' בדברי הגרשז"א שהובאו בשבות יצחק סוף חלק ו בסוף הנושא של חשמל של שבת כ' שאף הגרשז"א הזכיר חילול השם. נעי' בדברי הקנה בושם (בקונטרס) שהזכיר ענין זה. ועל הכל בספרו של הרב מורגנשטרן שכ' שאביו ביקר שם ושאל אמאי עובדים בתחנה בשבת והשיבו "אנחנו כמדינה ליברלית מחויבים לכבד את בקשתו של כל אזרח המעוניין באספקת חשמל סדירה בכל יום ובכל זמן". כלומר לא פיק"נ הוא המניע ולא הצלת הכלל, אלא צריכים כמדינה "ליברלית" לכבד בקשתו של כל אזרח ולייצר לו חשמל גם אם זה לא מסתדר עם בקשת בורא העולם.
ויתירה מזה שהרב דרזי לקח את המנהל לגריש"א לסכם עמו שיעבדו שם גויים (כ"ז כ' במאמר באליבא דהלכתא אב תשע"ב והובא בקונטרס), אמרו רק בתנאי שלא הכל יעשו עם גויים וגם יעשו עם הגויים דברים שאין ההלכה מתירה וחוץ מזה שהרב אלישיב צריך להוציא פסק מידי להפסיק שימוש בגנרטורים. ואמר ע"ז הגרי"ש "מרן זצ״ל הגיב על כך כי הם מבקשים את הנדוניה לפני החתן, ולא נראה שיצא דבר מהמו״מ עמם, ואקבל שכר שיחה נאה על הזמן שהקדשתי לזה".
וגבי טבילה בשבת, אני "מפחד" להגיד אבל אחרי שעוררו על הענין הנשגב של המנעות מחשמל של מחללי שבת, הלכו לגרנ"ק שליט"א לשאול את שאלתך והשיב (ובאותו מעמד היו גם מוצי"ם ששמעו כ"ז) יש לדחות למוצ"ש, זה אפשר לשמוע מהרב ישראל מאיר מורגנשטרן שליט"א, ששמע מפיו. וחוץ מזה יש מי שטען וטעון בדיקה, שאם טובלת מיד בכניסת השבת עוד לא נעשו שם מלאכות כלל משקיעה עד הטבילה, ויל"ע בזה מבחינה מציאותית.


פותח האשכול לא טרח לעיין בספרו של הרב מורנשטרן ששם הוא מאריך בעניין טבילה בשבת ומסיק שמותר [ולא מביא שום הוראה מהגרנ"ק לאסור]יתכן שהוא שמע את דברי הגרנ"ק לאחר כציבת הספר- בכל מקרה אולי כדאי שמישהוא ישמע ממנו מה דעת הגרנ"ק בעניין.
בעניין דעת הגריש"א- יש אברך מירושלים שעסוק רבות בסוגית החשמל והוא טוען שהגריש"א אמר לו הירא את דבר ה' לא משתמש בחשמל בשבת, עוד סיפר אותו אברך שהגריש"א רצה לכתוב מכתב בעיתון, והגראי"ל אמר שרק אם זה אסור ממש יש לפרסם בעיתון, ולכן לא פרסם מכתב בעיתון.- אמנם יש הרבה סיפורים מהגריש"א שמאוד החמיר בדבר-
בעניין פעולות שלא לשם פיקו"נ - האם שמעת בעצמך מהרב מורנשטרן שנעשים פעולות נוספות? בספר של בנו זה לא מוזכר כלל מעניין למה?
ויתרה מזאת הרב דרזי וכו' - לא הבנתי מה המסר? הרי ברור שחברת חשמל [לא בגלל הרב דרזי אלא בגלל המכון הטכנולגי] ממעטים הרבה חילולי שבת כדכתבתי לעיל, האם המעשה עם הרב זרזי סותר את דברי לעיל? האמת שזה כן סותר וכל המעשה הנ"ל עם הרב דרזי קצת קלקל לפעילות המוברכת של המכון הטכנולי [הרב דרזי נתכוון לטובה אלא..-ובכלל לא הבנצי באיזה זכות אתה מפרסם את הסיפור הנוראי הנ"ל על הרב דרזי מי התיר לך לבזות ת"ח בברבים]

בא וראה את לשונו הטהורה של מרן הגר"ש [הובא בספרו של הרב מורנשטרן] ראוי ונכון מאוד להתחבר לגנרטור - למה לא אמר חוב קדוש מעיקר הדין ?
הגריש"א במכתב שחתמו כל גדולי ישראל [שם בספר] = וכבוד השבת שאף בבתי כנסיות יאיר חשמל כשר בשבת- כבוד השבת-? חוב קדוש מדינא
נערך לאחרונה על ידי גילוי ב ו' נובמבר 16, 2012 2:04 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גילוי » ו' נובמבר 16, 2012 1:57 am

בעיקר הדבר - אני לא רואה כ"כ לנכון לנהל פולמוס הלכתי מסובך ועדין בפורום, ראשית מבנה הפורום לא מיועד לדברים מעיל אלו, שנית לא נראה שהכותבים והמגיבים למינהם הקיפו את כל הסוגיא

מבית ומחוץ
הודעות: 43
הצטרף: א' נובמבר 04, 2012 11:42 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מבית ומחוץ » ו' נובמבר 16, 2012 2:54 am

"אין אדם אוסר", טענתי טענה פשוטה, שאותם פעולות שנועדו להולכת החשמל אלי, יש בהם חובה משום פיקו"נ , שאר העבודות האחרות האסורות, רישומים הדלקות וכו', אינם מוליכות את החשמל אלי ולכן הן מותרות.
ומה הבעיה לגבי המקווה שמחומם כבר מע"ש,? וגם אם לא היה פועל החשמל היה ניתן לטבול בו. כמו ההיתר של הליכה ברחוב. שהיה אפשר ללכת גם בחושך.
"גילוי", לדברי הרב דרזי , שעצם הולכת החשמל נעשה ע"י פעולות חיסכון, נוצר חשש גדול , כי אז יתכן איסור שימוש לגבי הבריאים. יש לך ראיות או עדויות הפוכות? ההקשר לפיאות לא לעניין, מה שזכור לי, שם היו שרצו לטעון ההפך בעניין ההלכתי, לא נשמע ערעור של מישהו יותר מומחה מהעד הראשון, על העדות עצמה, והרי בסוף גם התקבל לאיסור.
ובכל אופן לעניין דעת מרן הגרי"ש אלישיב, ב"שבות יצחק" שצורף לכאן לא ראיתי נוסח של איסור גמור בשמו. ובספר שהבאתי לעיל שהודפס בתשס"א נכתב שסבר שהוא נכון וראוי ואף יותר מחומרא אבל לא איסור, ולכן התיר למשל, במקרה שנפל הגנרטור והאור בא מחשמל.
ונכון שראוי היה שהדיון יתקיים בפורום "בית המדרש", אבל למה נראה לך שעצם הדיון אינו ראוי?

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גילוי » ו' נובמבר 16, 2012 3:42 am

הדיון אינו ראוי- משום שיש בזה "זילות" לדון בסוגיא כ"כ חמורה ומסובכת בקלות דעת -האם כל "בעלי הדיעות" כאן עברו על הספרים שנכתבו בנושא? האם למדו בעיון
את כל סוגית פיקו"נ ומעשה שבת? וכו' וכו' -

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ו' נובמבר 16, 2012 8:02 am

מבית ומחוץ כתב:
ומה הבעיה לגבי המקווה שמחומם כבר מע"ש,? וגם אם לא היה פועל החשמל היה ניתן לטבול בו. כמו ההיתר של הליכה ברחוב. שהיה אפשר ללכת גם בחושך.


כפי שכתבתי לכמה פה בפורום שאין בכוחי לכתוב כה הרבה (יעו' לעיל הרבה חומר כתוב ואף חלק משאלותיכם כבר קבלו תשובות לעיל) אבל קצת אחזור על הישנות לעיל בתחילת הפורום.
גבי המקווה, הנושא הוא עצם זה שמעיינים לפנילאור הנר וכן הבלנית צריכה לראות, וכן האשה צריכה לראות היכן המים והיכן המדרגות והיכן הביה"כ והיכן הניחה בגדיה וכן הלאה. ומסתבר שיש אחד ממכלל כל הפעולות שתעשה שם שלא הייתה יכולה לעשות לולי האור.

מבית ומחוץ כתב:
ובכל אופן לעניין דעת מרן הגרי"ש אלישיב, ב"שבות יצחק" שצורף לכאן לא ראיתי נוסח של איסור גמור בשמו. ובספר שהבאתי לעיל שהודפס בתשס"א נכתב שסבר שהוא נכון וראוי ואף יותר מחומרא אבל לא איסור, ולכן התיר למשל, במקרה שנפל הגנרטור והאור בא מחשמל.


פה אביא ממה שכתבתי בארוכה לעיל בכמעט בתחילת הפורום, יעו"ש עוד פרטים בכל זה,-- עוד אמר הרב דרזי שהגריש"א רצה לפרסם האיסור וביקש ממנו הרב שטיינמן שליט"א שלא יעשה כן שודאי יהיו כאלה שלא יעמדו בזה ויתרגלו לא להקשיב לרבנים אף בנושאים אחרים, ע"כ בספרו הכל בלשונות של ראוי, עדיף, כדאי כו'. אח"כ דברתי בזה עם הגאון ר' דוד מורגנשטרן שליט"א ואמר שהרב אלישיב מוכן להגיד שזה יותר מהידור. שאלתי "מוכן להגיד"? ומה הוא לא מוכן להגיד, והסהס הרבה אבל לבסוף אמר איזה משפט כמו "טוב הרב אלישיב לא רוצה שאגיד אבל הוא אוסר מדינא" שאלתי למה לא להגיד? וענה מפני מוטב יהיו וגו'. [הסבירו לי אח"כ שלא החשש אצל הבני תו' אלא אצל פשוטי העם שיש להחשיב הדבר לכודאי שלא יקשיבו ואצל הבני תורה כספק].
אני לא מבין למה צריך כ"כ לדון ולהוכיח מפה ומפה מה דעת הגריש"א, יש לו ב' תלמידים הנ"ל שדברו וליבנו וישבו עמו עוד ועוד ונשלחו מטעמו לדבר עם המנכלי"ם וכו', יש לי רעיון פשוט מאד למי שדעתו של הרב אלישיב נוגעת לליבו, אפשר לטלפן אליהם ולשאול האם כנים הדברים שאני כותב או שהמצאתי אותם. הם רבנים שלא כ"כ קשה להגיע אליהם הרב דרזי גר ברמות בירושלים ועונה בערבים מ
11":30 והרב מורגנשטרן עונה בשעות מסודרות בביתו ברמת שלמה, ועכ"פ אמרו לי שיותר קל להשיג אותו כשעתיים לפני שבת.
וכן יעו' היטב בספרו של הרב קארפ הלכות שבת בשבת ח"ד עמ' ערד ובהערות שם משמיה דהגריש"א.
עוד בדעתו של הגריש"א יעו' במצורף, חושבני שבין אם אוחז שזה אסור לגמרי [כפי שמעידים תלמידיו המובהקים] או כמעט אסור [כדעתם של הכותבים דפה] אחרי שפיזר ישיבה שלימה ומנע שבתות חיזוק ואין לא שבת עיון ולא שבת בקיאות, זה מספיק כדי שכל יחיד יתחבר לגנרטור השכונתי, וכן ימנע מלהינות בשבת בבית הכנסת הרגיל וימצא לעצמו מקום אחר.
ובבקשה אל תשיבוני הרי כתוב להדיא בתשובת הגריש"א "אינו ראוי להחזיק וכו'" כי התלמיד שמוזכר במכתב הוא הרב אריה מורגנשטרן, וכפי שהובא לעיל הרב אלישיב לא הרשה לו להגיד הוראות כלליות כאילו זה אסור מדינא כי מוטב וכו', וע"כ בכל תשובותיו בענין אם לא סוחטים ממנו בכח, התשובות יהיו כלשון רבו "זה יותר מחומרא" "ראוי מאד, וכדאי מאד לחוש בזה" וכדו'.
קבצים מצורפים
הרבמלין.pdf
(348.94 KiB) הורד 417 פעמים

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ב' יולי 15, 2013 11:02 am

חומר חדש - הג"ר מאיר בראנדסדארפער זצ"ל - שו"ת קנה בשם ח"ד
.
.
קבצים מצורפים
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (197.22 KiB) נצפה 15564 פעמים

גלילויני
הודעות: 49
הצטרף: ד' יולי 10, 2013 12:44 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי גלילויני » ב' יולי 15, 2013 3:34 pm

בענין מה שהעירו לעיל ממקוה וכו' חשוב לציין כי בעיה"ק ב"ב יש ב' מקואות גדולים המופעלים בשבת ע"י גנרטור ואין שום צורך לדחות הטבילה [כמו כן קיימת אפשרות במקואות הנ"ל לטבול במים פושרים ולא לעבור על איסור רחיצה בשבת בחמין הפרוץ מאד בעוה"ר], ומסתמא בעיה"ק ירושלים ת"ו ג"כ יש כאלו ויש לברר.

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי קומי_אורי » ג' יולי 16, 2013 11:50 am

מבית ומחוץ כתב:המאירי, דווקא טעם זה של "חילול ה'", יש לומר שאינו שייך היום, זאת למה?
מכיוון שבזמנו לא היה גנרטור, וכל מי שהשתמש בחשמל היה בדבר בהכרח חילול שבת, והמחמירים השתמשו רק לאור נרות. ואילו היום שיש כמה המשתמשים בגנרטור, מה שייך לומר חילול ה' על אחד שאינו מחובר לגנרטור? הרי יש אופן של השתמשות ללא הזדקקות לחברת חשמל, ואולי הוא מהם...

חילול ה' אינו מפני הרואים דוקא, אלא איסור עצמי שמחלל את השם הנכבד והנורא

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' יולי 17, 2013 1:39 am

ידוע מה שמספרים שהחזו"א אמר שזה דומה לאחד שרואה ס"ת נשרף והולך ומדליק הסיגריה ממנו, וזה חילול שמו ית' גם אם אין רואים.

עי' בדומה לזה ברמב"ם ל"ת ס"ג
"והמצוה הס"ג היא שהזהירנו מחלול השם. והוא הפך קדוש השם...והחלק השני הכולל גם כן, שיעשה אדם עבירה אין תאוה בה ולא הנאה אבל יכוין בפעולתו המרד ופריקת עול
מלכות שמים הנה זה גם כן מחלל שם שמים ולוקה. ולפיכך אמר (קדושים יט) ולא תשבעו בשמי לשקר וחללת את שם אלהיך כי זה מכוין להכעיס בזה הענין ואין הנאה גשמית
בזה... "

הבאתי רק לצורך הרעיון שיש כזה דבר בכלל חילול בינו לבין עצמו, אף שבנד"ד דברי הרמב"ם אינם נוגעים כי יש הנאה.

עי' שתי הצילומים למטה
.
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (59.35 KiB) נצפה 15501 פעמים

.

ללא  שם.jpg
מהגאון ר' יהודא שפירא זצ"ל תלמיד החזו"א
ללא שם.jpg (148.46 KiB) נצפה 15503 פעמים

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ד' יולי 24, 2013 3:37 pm

ועוד דברים חדשים

.
קבצים מצורפים
ךלח.png
ךלח.png (64.8 KiB) נצפה 15473 פעמים

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' יולי 24, 2013 4:32 pm

אין אדם אוסר כתב:ועוד דברים חדשים.

מה חדש בזה?

קשר של קיימא
הודעות: 144
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 5:58 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי קשר של קיימא » ש' אוקטובר 12, 2013 9:03 pm


אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ג' אוקטובר 15, 2013 2:01 pm

חומר חדש מספרו החדש של ר' יצחק דרזי שליט"א - י"ל חשון תשע"ד

בקובץ המצורף יש 17 דפים על הענין

.
חדש.png
חדש.png (71.82 KiB) נצפה 15289 פעמים
קבצים מצורפים
ד.pdf
(5.37 MiB) הורד 488 פעמים

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אוקטובר 15, 2013 9:59 pm

ידידי אין אדם אוסר
האם אתה חזון אישניק?
האם אתה קשור גם ללחם יומם?

מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי מאן מלכי » ד' אוקטובר 23, 2013 3:20 pm

היא שיחתי כתב:ידידי אין אדם אוסר
האם אתה חזון אישניק?
האם אתה קשור גם ללחם יומם?


לא מבינים את שאלתך האם צריכים להיות חזון אישניק בכדי להקפיד על החשמל, והרב אין אדם אוסר יכול גם להיות יהודי תימני או ספרדי ומקפיד על דברים העומדים ברומו של עולם. ועי' בתמונות (כנראה הרב שך והגריש"א היו חזון אישניקים).

.
קבצים מצורפים
א.JPG
א.JPG (73.5 KiB) נצפה 15164 פעמים
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (25.86 KiB) נצפה 15164 פעמים

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' אוקטובר 24, 2013 4:51 pm

כלומר
לחם יומם-אין אדם אוסר-קשר של קיימא-מאן מלכי =חזונישניק?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 24, 2013 5:01 pm

מה חשבת?

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי לחם_יומם » ו' אוקטובר 25, 2013 1:00 am

היא שיחתי כתב:ידידי אין אדם אוסר
האם אתה חזון אישניק?
האם אתה קשור גם ללחם יומם?


???

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ב' אוקטובר 28, 2013 12:20 am

..
נערך לאחרונה על ידי אין אדם אוסר ב ב' אוקטובר 28, 2013 7:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » ב' אוקטובר 28, 2013 12:22 am

יש פה מידע לתחליפים לגנרטור מי שאין לו בשכונתו.


דף מידע.pdf
(46.03 KiB) הורד 547 פעמים

.

דף.jpg
דף.jpg (168.39 KiB) נצפה 15073 פעמים

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

'ותשובת מרן היתה נחרצת לא עוברים עברות גם כדי ללמוד תורה'

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ג' נובמבר 26, 2013 10:03 pm

נתבקשתי לתלות את זה פה
- חדש מהיום, מכתב המשגיח ר' חזקיהו משקובסקי שליט"א -

1.jpg
1.jpg (273.34 KiB) נצפה 15074 פעמים

2.jpg
2.jpg (65.28 KiB) נצפה 15074 פעמים
קבצים מצורפים
חזקיהו משקובסקי - חדש.pdf
(99.43 KiB) הורד 472 פעמים

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: 'ותשובת מרן היתה נחרצת לא עוברים עברות גם כדי ללמוד תורה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' נובמבר 27, 2013 1:45 am

בסניף הדרומי אין גנרטור? אין להם תאורה בלילה?

הישיבישער
הודעות: 32
הצטרף: ה' אוקטובר 10, 2013 10:20 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי הישיבישער » ד' נובמבר 27, 2013 9:17 am

מה שמאד מעניין, ואני חוזר על מה שכתבתי כאן כבר כמה פעמים,
אלפי ואולי עשרות אלפי יהודים (חסידיים בעיקר) בא"י נהנים מחשמל בשבת,
ומדוע כל המובאות שהובאו עד עתה הם של רבנים ליטאיים שאוסרים,
ועוד לא ראיתי מאמר מסודר של רב (אפשר חסידי) שמסביר את ההיתר שעליו מסתמכים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15584
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 27, 2013 9:36 am

בקשר למכתב של ר' חזקיהו מישקובסקי, ובהנחה שהסיפורים שמביא בשם הגר"ח הם מדויקים, אספרה כמו מה ששמעתי מידידי המנוח (להבחל"ח) הגאון ר' ברוך פינס זצ"ל. אני לא מביא את הסיפור כדי להזדהות עם תכנו, (וכמובן שאני לא הייתי מעיז פני באופן שכזה), וחזקה על הגה"ק ר"ח שיש לו טעם בדבריו, ואני איני אלא מעביר הדברים כמות שהם:

וכך סיפר לי הגר"ב:

הייתי בשמחה ביחד עם ר' חיים ונתכבדתי לדבר, ואמרתי לנוכחים במעמד ר' חיים כדברים האלה: ידוע שר' חיים נוהג להורות לשואלים שבאים עם בעייות שונות, להתחזק בענין של חשמל כשר או של זקן, או מים ללא חילולי שבת, ויש לחקור, האם ר' חיים ברוח קדשו יודע שדברים אלו יש בהם ענין סגולי להביא מזור ותעלה, ולהיפך ח"ו, או שמא ר' חיים רוצה להכניס את מורשת החזו"א, והוא רואה לנכון לעשות כן באופן זה. ונראה יותר כצד השני, וכיון שכן יש להקשות, האם רק זו מורשת החזו"א, האם בן אדם לחבירו אינו מורשת החזו"א? הרי ידוע שהחזו"א אמר, ככל שאתה יותר גומל חסד אתה יותר יהודי (המשפט נאמר באידיש), ויום שלא עשיתי בו טובה עם יהודי (איני זוכר את ההמשך. א"ס), ועוד שפעם באה אשה אחת לשאול האם מותר להחזיר את מצקת של החמין לסיר כדי להוציא עוד, או שיש לחוש לחזרה על הנותר במצקת, וכשיצאה חייך החזו"א ואמר, חבל שעל בן אדם לחבירו לא שואלים כאלה שאלות וכו' וכו', וכיון שכן, קשה למה לא יגיד ר' חיים לשואליו המבקשים תרופה לצרתם, להתחזק בעניין של ב"א לחבירו וכו'.


לצערי איני זוכר איך תיאר את תגובת ר' חיים לדברים, מלבד שר' חיים חייך.

ומי שהכיר את ר' ברוך ואת נקיות נפשו ובעיקר את מידת הטבתו עם הבריות, גבוה מעל גבוה, יודע כמה הדברים מתאימים לו ולמידותיו המתוקנות.
וראו כאן
viewtopic.php?f=19&t=4021&hilit=%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%A1

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 27, 2013 9:45 am

הישיבישער כתב:מה שמאד מעניין, ואני חוזר על מה שכתבתי כאן כבר כמה פעמים,
אלפי ואולי עשרות אלפי יהודים (חסידיים בעיקר) בא"י נהנים מחשמל בשבת,
ומדוע כל המובאות שהובאו עד עתה הם של רבנים ליטאיים שאוסרים,
ועוד לא ראיתי מאמר מסודר של רב (אפשר חסידי) שמסביר את ההיתר שעליו מסתמכים.

שו"ת מנחת שלמה תנינא (ב - ג) סימן כד. [חסידי או לא? באשכול נפרד...]
בשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן סד ובאורח חיים חלק ה סימן מג מלמד זכות על המקילים.
אגב, בחלק ה הוא מסיים 'ומהראוי שתתיישב בזה עם הגרש"ז אויערבאך שיודע כל עניין החשמל בא"י'.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 27, 2013 10:34 am

גם בציץ אליעזר חלק א סימן כ פרק ד כתב להתיר אף כשעובדים בפועל ולא רק משגיחים שלא יווצרו תקלות.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ד' נובמבר 27, 2013 12:47 pm

דברי הגרשז"א אינם נוגעים כלל וכלל למציאות של היום וחבל לתלות בו דברים שאינם קשורים עי' במצורף [נמצא בחוברת שבתחילת האשכול - ע"ע שם עמ' לב שהרב דרזי ביאר לו בסוף ימיו את המציאות החדשה ועדכן אותו באופן הייצור של היום]

ז.pdf
(459 KiB) הורד 404 פעמים


ז"ל ציץ אליעזר ח"ח כז "וזאת למודעי אין ללמוד מהאמור כל היתר בנוגע לעצם השימוש בפלטה חשמלית בשבת מכח השאלה האחרת החמורה שישנה בזה במה שישראלים עובדים בשבת בתחנת הכח החשמלי".

גם כל דברי האג"מ שהבאת אינם נוגעים להיום - עי' בקונטרס שבחילת האשכול [למשל שכותב שיש ס"ס אולי התקלקל וגם א"כ אולי תוקן ע"י גוי - היום כל הזמן עובדים להביא פחם אל המבערים ואינו "אולי" וכן אין שם גוים כלל]

קונטרס :
https://www.dropbox.com/s/2nxodepjgufeo ... %D7%AA.zip
קבצים מצורפים
2.png
2.png (21.08 KiB) נצפה 14181 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ערבי פסחים ב ד' יולי 23, 2014 5:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חשמל כשר בשבת

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 27, 2013 11:41 pm

ערבי פסחים כתב:דברי הגרשז"א אינם נוגעים כלל וכלל למציאות של היום וחבל לתלות בו דברים שאינם קשורים עי' במצורף [נמצא בחוברת שבתחילת האשכול - ע"ע שם עמ' לב שהרב דרזי ביאר לו בסוף ימיו את המציאות החדשה ועדכן אותו באופן הייצור של היום]

ז.pdf


ז"ל ציץ אליעזר ח"ח כז "וזאת למודעי אין ללמוד מהאמור כל היתר בנוגע לעצם השימוש בפלטה חשמלית בשבת מכח השאלה האחרת החמורה שישנה בזה במה שישראלים עובדים בשבת בתחנת הכח החשמלי".

גם כל דברי האג"מ שהבאת אינם נוגעים להיום - עי' בקונטרס שבחילת האשכול [למשל שכותב שיש ס"ס אולי התקלקל וגם א"כ אולי תוקן ע"י גוי - היום כל הזמן עובדים להביא פחם אל המבערים ואינו "אולי" וכן אין שם גוים כלל]

קונטרס :
https://www.dropbox.com/s/2nxodepjgufeo ... %D7%AA.zip

הרב דרזי עדכן אותו, אבל בשום מקום הגרשז"א לא פרסם שחוזר בו, ולא הורה להפסיק למכור את ספרו משום שהוא 'אינו מוגה'. וגם מה שמופיע שם שחזר בו, לא שמענו מעולם מתלמידיו או מבני משפחתו שחזר בו.
לגבי הפחם, האם אתה יודע נתונים מדוייקים? פעם בכמה זמן מביאים פחם? באיזה צורה הפחם עובר [משאיות/מסוע אוטומטי]? ומה השתנה מאז שעברו להשתמש בגז טבעי?
מה שהבאת מציץ אליעזר, כדי שלא נאמר שסותר את דבריו נצטרך לפרש שאין כוונתו שם לאיסור אלא רק לזה שלא נכנס לשאלה זו, אך במקום שכן דן בשאלה עצמה התיר כפי שציינתי בהודעה הקודמת אף כשעובדים בפועל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 435 אורחים