הגר"א: לימוד התורה מקיים את העולם ולאו דווקא 'מצות' ת"ת
פורסם: ב' אפריל 07, 2014 7:47 pm
כתב בספר משנת רבי אהרן (ח"ג), וז"ל,
בשבת (קיט, ב), אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן. אמר ליה רב פפא לאביי דידי ודידך מאי, אמר ליה אינו דומה הבל שיש בו חטא, להבל שאין בו חטא.
\והדברים תמוהים מאוד, דהרי קיי"ל במשנה ריש פאה דת"ת כנגד כולם, ואם לא בריתי כו' חוקות שמים וארץ לא שמתי, דיסוד העולם הוא תלמוד תורה, והרי קטנים בלימודם אינם מקיימים מצות ת"ת, לא מיבעיא למ"ד מצוות צריכות כוונה, דאינם בכוונה, ואפילו גדול עומד על גבם לא מהני, לשיטת הרשב"א בשם הרמב"ן בחולין (יג) דכל מילתא דליתא בשליחות לא מהני גדול עומד ע"ג, והרי מצות ת"ת הוא מצוה שבגופו, ואינו מועיל ע"ז שליחות, וגם למ"ד מצוות א"צ כוונה, לא הוי קטנים אלא בגדר אינו מצווה ועושה, והאיך יתכן שלימוד התינוקות עדיף מלימודם של אביי ור"פ גדולי האמוראים.
ואמר הגר"א שבת"ת איכא ב' דברים, א' עצם הת"ת, ב' מצות לימוד תורה. ויסוד העולם שאינו מתקיים אלא בזכות התורה, היינו עצם לימוד התורה, ואינו שייך למצוות ת"ת, ואף שקטנים אינם במצות לימוד התורה, אמנם על לימודם חל שם לימוד תורה, ובשביל קיום העולם צריך לימוד תורה נקי בלי חטא, ולכך אינו דומה הבל פיהם ללימוד תורה של גדולי האמוראים, אף שאצל האמוראים יש גם מצות ת"ת, אמנם בנוגע לקיום העולם – אם לא בריתי כו' חוקות שמים וארץ לא שמתי, א"צ מצות ת"ת, אלא צריך לימוד התורה בפועל, וע"ז יש מעליותא להבל תורה בלא חטא, ודוק היטב בזה.