עמוד 1 מתוך 1

מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 1:49 am
על ידי מזמור שיר
הגמ' בב"מ ס"ט: מספרת על רמי בר חמא שנהג להשכיר את מעותיו בדמים, ובכך בעצם "לעקוף" את איסור רבית בהלוואת מעות. ומספרת הגמרא, שבעקבות כך נכסיו של רמב"ח התמוטטו, משום שכך הוא ענשו של מלוה ברבית, ומכך מסיקה הגמרא שרמב"ח לא צדק בהתירו. והגמרא ממשיכה לבאר במה טעה רמב"ח.
ואני הקטן שואל, הרי כאשר רמב"ח הורה לעצמו להיתר, מן הסתם היה זה לפי כללי הפסיקה על פיהם צריך לפסוק, וא"כ למה נענש רמב"ח על כך, וכי כל מורה הוראה שטועה בפסיקתו הוא יענש על כך? [לדוגמא בעלמא: האם לשיטת הגריש"א, ייענש הגרשז"א חלילה אם יפתח בקבוקים בשבת?]

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 2:17 am
על ידי אדג
המלווה בריבית מתמוטטין נכסיו אין זה בגדר עונש, אלא מציאות. ואין הזמ"ג לבאר טעם הדבר.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 8:12 am
על ידי בברכה המשולשת
יעויין במאמר בקובץ הכי אתמר חלק ב (מצוי באוצר) בעניין המושג של תקלה לצדיקים על-פי דעת ר"ת ורבינו יב"ק משפירא רבו של רבינו הרקח

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 8:50 am
על ידי מה שנכון נכון
אדג כתב:המלווה בריבית מתמוטטין נכסיו אין זה בגדר עונש, אלא מציאות. ואין הזמ"ג לבאר טעם הדבר.

באם ההנחה של השאלה נכונה, שנחשב שהיה כאן פסק גמור של רב חמא דשרי וככל מחלוקת בהלכה, הרי שאין כאן ריבית כלל.
אולם באמת היתה זו טעות, והוי ריבית גמורה, ונענש על השגגה [ובפרט שעם צדיקים וכו].

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 8:55 am
על ידי תוכן
מזמור שיר כתב:וכי כל מורה הוראה שטועה בפסיקתו הוא יענש על כך? [לדוגמא בעלמא: האם לשיטת הגריש"א, ייענש הגרשז"א חלילה אם יפתח בקבוקים בשבת?]


כן.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 9:10 am
על ידי אוצר החכמה
ולדעתך יהיה גם דין על הגריש"א לאפרושי מאיסורא את הגרשז"א?

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 9:35 am
על ידי מה שנכון נכון
באילת השחר שם כתב דאם הוי רק ריבית דרבנן [בריב"ש תלה זה במחלוקת רש"י ותוס'] א"כ קשה על שיטת הנתה"מ דבשוגג לא הוי עבירה כלל, וע"ש מש"כ לישב.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 9:38 am
על ידי אפרקסתא דעניא
המעניין הוא שמי שינהג לקולא כי הוא תלמיד הגרש"ז - ודאי לא ייענש, אך הגרש"ז עצמו, אם אליבא דאמת טעה, שייך שייענש.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 9:44 am
על ידי אוצר החכמה
מאן יימר שזה עובד כך כלומר כעיקרון. אולי זה עניין של דין שמים עד כמה הווה ליה למידע. ולפי זה אם הגרש"ז טעה מתוך שגגת תלמוד או קוצר העיון ייענש. ואם עשה כל מה שהיה לו לעשות בעיונו לא ייענש כי הווה אנוס. והוא הדין לתלמיד, אם התלמיד תלמיד קטן שאין לו לדון בדברים וראוי שיסמוך על רבו לא ייענש אבל אם הוא ת"ח בפני עצמו והיה לו לעיין ולדעת שטעה רבו ייענש. והכל לפי דין שמים שלפום טעותו והתרשלותו ענשו.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 12:28 pm
על ידי תוכן
אוצר החכמה כתב:ולדעתך יהיה גם דין על הגריש"א לאפרושי מאיסורא את הגרשז"א?


לא.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 12:29 pm
על ידי תוכן
אפרקסתא דעניא כתב:המעניין הוא שמי שינהג לקולא כי הוא תלמיד הגרש"ז - ודאי לא ייענש, אך הגרש"ז עצמו, אם אליבא דאמת טעה, שייך שייענש.


דבר זה תלוי אם יחיד שעשה בהוראת בית דין חייב חטאת, שלפי רוב התנאים פטור, אבל יש אומרים שחייב וכן פסק הרמב"ם.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 1:33 pm
על ידי אלף אלפים
תוכן כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:המעניין הוא שמי שינהג לקולא כי הוא תלמיד הגרש"ז - ודאי לא ייענש, אך הגרש"ז עצמו, אם אליבא דאמת טעה, שייך שייענש.


דבר זה תלוי אם יחיד שעשה בהוראת בית דין חייב חטאת, שלפי רוב התנאים פטור, אבל יש אומרים שחייב וכן פסק הרמב"ם.

מה ענין קרבן לעונש, ובגוף הענין ודאי שהדבר תלוי אם רמי בר חמא התרשל בלימוד ההלכה ודאי ששייך שיענש ע"ז ואם לאו לא.

Re: מורה שטעה בפסיקתו

פורסם: ג' יוני 24, 2014 7:30 pm
על ידי תוכן
קרבן באה לכפרה, משמע שצריך כפרה, ואם אין כפרה אז יש עונש.