מרגלא בפומיהו דעלמא דברי רבי חנינא במס' שבת (קיט:) "חמין במוצ"ש מלוגמא פת חמה במוצ"ש מלוגמא" ודורשי רשומות אף מצאו רמז לזה בר"ת של מחב"ש לעצבותם ח'מין ב'מוצאי ש'בת מ'לוגמא.
והנה לפירוש מילת "מלוגמא" כתב רש"י על אתר בקיצור: רפואה, וכן הוא בערוך ערך "מלגמה" אחרי שהביא ד' מקומות בש"ס כתב "פירוש רפואה" ולא האריך במקור ושורש התיבה (ובדרך אגב משום מה השמיט את דברי הגמ' בשבת שהבאנו והביא רק 1. שביעית פ"ח מ"א 2. כלים פכ"ח מ"ג 3. סוכה דף מ' ו4. ב"ק דף קא)
מה שהביא לי לעיין במקורן של דברים הוא דבריו של הרע"ב על המשנה שביעית ח-א וכן בכלים כח-ג בקיצור שכתב בזה"ל מלוגמא: תחבושת ורטיה - ופירוש מלוגמא, מלא-לוגמא, שדרך אדם ללעוס מלא לוגמיו חטים או תאנים ונותן ע"ג מכתו. עכ"ל והם עפ"י דבריו של הרמב"ם בפי' המשניות שכתב "והיא מלה מורכבת מלוא-לוגמא"
מה שיש לתמוה על דבריו מלבד מה שנראה כפירוש מוזר שהרי הלוגמא ולגימה אינם מורים על הלעיסה בכלל ונמצא שעשו מן הטפל עיקר ועוד איך יפרנסו פירוש של חמין במוצ"ש מלוגמא שפירושו רפואה ואין לה עם לעיסה או תחבושת ולא כלום (אה"נ שיכולין לדחוק שאחרי שחידשו את מילת מלוגמא נעשה ממנו שם כולל לעניני רפואה אבל זה דוחק)
ומן הערוך שהעריך ערך נפרד על "לגם" ו"מלגמה" נראה ברור שראה בהם שני שרשים נפרדים, עפ"י דרכו לשלב כל הפעלים והמסתעפים משורש אחד בערך אחד.
והנה החכם ר' בנימין הרופא הוסיף במוסף הערוך שבלשון יוני ורומי יש תיבה "מלגמה" שפירושה "רטיה ומזור" ועל ערך לגם כתב שבלשון יוני מילת לגם פי' "לחיכה" ולפי"ז הן המה שורשי המלות.
האם נוכל להסיק שהרמב"ם ואחריו הרע"ב כתבו את זה רק בדרך רמז ופרפראות לחכמה? כמו דברי חז"ל על אפותיקי - פה-תהא-קאי או אפיקטוזין - אפיק-טפי-זן וכדו'