מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורת הגננות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' דצמבר 28, 2014 3:06 pm

לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.


לייבעדיג יענקל כתב:ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » א' דצמבר 28, 2014 3:07 pm

לייבעדיג יענקל כתב:ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך

חוקרים זה כאן, פסבדו חוקרים זה בקתדראות למדעי היהדות...

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' דצמבר 28, 2014 3:12 pm

לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.

מדרש רבה בראשית - פרשה מח פסקה ט
א"ר אבהו אהל פילון של אבינו אברהם מפולש היה רבי יודן אמר כהדין דרומילוס

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' דצמבר 28, 2014 3:16 pm

צונאמי כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך

חוקרים זה כאן, פסבדו חוקרים זה בקתדראות למדעי היהדות...

לדאבונינו יש כאן לא מעט 'אויבער חכמים' שאילו הם היו מניחים אותנו (המצומצמים והפאנאטים) ופונים אל הקתדראות הנ"ל, היינו נושמים לרווחה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' דצמבר 28, 2014 3:21 pm

בקרו טלה כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.

מדרש רבה בראשית - פרשה מח פסקה ט
א"ר אבהו אהל פילון של אבינו אברהם מפולש היה רבי יודן אמר כהדין דרומילוס

אריסמנדי
הודעות: 233
הצטרף: ד' יולי 18, 2012 6:15 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אריסמנדי » א' דצמבר 28, 2014 3:51 pm

לייבעדיג יענקל כתב:מתוך הסילוק הקלירי לר"ה:
וְהִזָּכֵר לִבְרִית שְׁלֹשֶׁת תְּמִימִים, וּלְאַב הֲמוֹן אֲשֶׁר הָיָה תָמִים, וְנִתְנַסָּה בְּעֶשֶׂר נִסְיוֹנוֹת עֲצוּמִים, וְנִמְצָא שָׁלֵם בְּכָל פְּעָמִים. הַנֵּס הָרִאשׁוֹן בְּהִוָּלְדוֹ נִתְיָעֲצוּ הַחַרְטֻמִּים, וּבִקְּשׁוּ לְהָרְגוֹ גְּדוֹלֵי הַמַּלְכוּת וְהַקּוֹסְמִים, וְנֶחְבָּא בָאָרֶץ שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה שְׁלֵמִים, וְלֹא רָאָה שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ וְכוֹכְבֵי מְרוֹמִים, וּלְאַחַר שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה יָצָא מְחֻכָּם בְּחִכּוּמִים, וּמָאַס אֱלִילִים וְשִׁקֵּץ צְלָמִים, וּבָטַח בְּיוֹצְרוֹ וְנָפַל חֶבְלוֹ בַּנְּעִימִים:


[...]האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך


ראיתי שמייחסים סילוק זה לר' שמעון בר יצחק, מקדמוני אשכנז. גם לשונו פשוטה.
כאן: http://shituf.piyut.org.il/story/848

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' דצמבר 28, 2014 4:03 pm

צדקת ממני. בלבלתי בין פיוטי יום א' דר"ה שהם של הקליר לפיוטי יום ב' שהם של ר"ש בר' יצחק.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי משולש » א' דצמבר 28, 2014 7:16 pm

בעיקרון מדברים כאן על דברי תורה.
אבל חוץ מזה העיסוק האובססיבי במשך שבועות שלמים בנחליאלי, שמו, צורתו, אופן נדידתו, עד כדי כך שהילדים הקטנים הופכים למומחים לענייני נחליאלי, בעוד שאינם יודעים בכלל את שמם של עשרות בעלי חיים שמצויים ביניהם. (השם מבן יהודה?)

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' דצמבר 28, 2014 8:11 pm

לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.

עי' במתנות כהונה ד"ה מפולש ובעץ יוסף ד"ה ר' יודן
קבצים מצורפים
מדרש רבה.pdf
(166.42 KiB) הורד 537 פעמים

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » א' דצמבר 28, 2014 9:14 pm

דאגה בלב איש ישיחנה - זה לא פסוק אלא דרש!
בפסוק כתוב דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ - יַשְׁחֶנָּה, וְדָבָר טוֹב יְשַׂמְּחֶנָּה

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' דצמבר 29, 2014 2:22 am

מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' דצמבר 29, 2014 7:34 am

משולש כתב:בעיקרון מדברים כאן על דברי תורה.
אבל חוץ מזה העיסוק האובססיבי במשך שבועות שלמים בנחליאלי, שמו, צורתו, אופן נדידתו, עד כדי כך שהילדים הקטנים הופכים למומחים לענייני נחליאלי (השם מבן יהודה?)


השם הוא ממנדלי מוכר ספרים

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' דצמבר 29, 2014 12:27 pm

בן ראובן כתב:מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.


??

"ורחל לקחה את התרפים, ותשימם בכר הגמל ותשב עליהם... ותאמר אל אביה אל יחר בעיני אדוני כי לא אוכל לקום מפניך..."

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ב' דצמבר 29, 2014 12:28 pm

לייבעדיג יענקל כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ברזילי כתב:כך גם סיפור החבאתו של אאע"ה במערה.

איתא בפדר"א פכ"ו [בהוצאת חורב נכתב שנחבא בבית הרן], ובמדרש הגדול בראשית יא,כח ועיין עוד מקורות בממה"ק בהערות. [כמדומני שאין דרך מדה"ג להעתיק מספר הישר].


מתוך הסילוק הקלירי לר"ה:
וְהִזָּכֵר לִבְרִית שְׁלֹשֶׁת תְּמִימִים, וּלְאַב הֲמוֹן אֲשֶׁר הָיָה תָמִים, וְנִתְנַסָּה בְּעֶשֶׂר נִסְיוֹנוֹת עֲצוּמִים, וְנִמְצָא שָׁלֵם בְּכָל פְּעָמִים. הַנֵּס הָרִאשׁוֹן בְּהִוָּלְדוֹ נִתְיָעֲצוּ הַחַרְטֻמִּים, וּבִקְּשׁוּ לְהָרְגוֹ גְּדוֹלֵי הַמַּלְכוּת וְהַקּוֹסְמִים, וְנֶחְבָּא בָאָרֶץ שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה שְׁלֵמִים, וְלֹא רָאָה שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ וְכוֹכְבֵי מְרוֹמִים, וּלְאַחַר שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה יָצָא מְחֻכָּם בְּחִכּוּמִים, וּמָאַס אֱלִילִים וְשִׁקֵּץ צְלָמִים, וּבָטַח בְּיוֹצְרוֹ וְנָפַל חֶבְלוֹ בַּנְּעִימִים:


ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך


ראה גם רש"י אבות (פ"ה מ"ג): עשרה נסיונות. נתנסה א"א מפורשים בפרקי ר"א וכולם יסדם רבי שמעון הגדול בקרוב"ץ אמרת ה' צרופה: תחלה בקש נמרוד להרגו ונחבא בקרקע י"ג שנה.

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 164
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ירח מלא » ב' דצמבר 29, 2014 2:28 pm

דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי' עד לשם מגיע עוצמת הגירסה דינקותא.
והשאלה היא כמובן מהיכן נכנס נוסח זה לסדר הבוקר של עוללינו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' דצמבר 29, 2014 2:30 pm

ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי'...


הוא חשב שגם המנגינה של זה מופיעה בסידור?...

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 164
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ירח מלא » ב' דצמבר 29, 2014 2:41 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי'...


הוא חשב שגם המנגינה של זה מופיעה בסידור?...

התכוונתי לשאול מאיפה נכנסו המילים "ברכות יחולו על ראשי" ל"מסורת הגננות",
ולחיזוק הדבר הוספתי שיש [מעטים] הטועים שזה חלק מ"מודה אני"...

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » ב' דצמבר 29, 2014 2:45 pm

ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי' עד לשם מגיע עוצמת הגירסה דינקותא.
והשאלה היא כמובן מהיכן נכנס נוסח זה לסדר הבוקר של עוללינו.


ירח, עיין כאן:
http://www.prog.co.il/showthread.php?t=143567

מה המקור למילים "ברכות יחולו על ראשי" בתוך "תורה צווה לנו"??
משום מה הילדים בגן שרים:
"תורה צווה לנו משה מורשה קהילת יעקב
ברכות יחולו על ראשי
שמע בני מוסר אביך..."
מישהו יודע מה המקור למילים המודגשות?? זה לא מופיע בסידור...

(אולי לא בכל גן זה ככה, אבל כבר שמעתי הרבה...)

סמבטיון
הודעות: 111
הצטרף: ה' דצמבר 26, 2013 3:29 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי סמבטיון » ב' דצמבר 29, 2014 2:50 pm


בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' דצמבר 29, 2014 6:16 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
בן ראובן כתב:מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.


??

"ורחל לקחה את התרפים, ותשימם בכר הגמל ותשב עליהם... ותאמר אל אביה אל יחר בעיני אדוני כי לא אוכל לקום מפניך..."


נראה לך שהיא טיפסה על הגמל וישבה עליו? בתוך האוהל? והתנצלה שהיא לא יכולה לעמוד על הגמל?

היא ישבה על כר הגמל (שהיה מונח בפינה). לא על הגמל.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » ב' דצמבר 29, 2014 8:14 pm

בן ראובן כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
בן ראובן כתב:מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.


??

"ורחל לקחה את התרפים, ותשימם בכר הגמל ותשב עליהם... ותאמר אל אביה אל יחר בעיני אדוני כי לא אוכל לקום מפניך..."


נראה לך שהיא טיפסה על הגמל וישבה עליו? בתוך האוהל? והתנצלה שהיא לא יכולה לעמוד על הגמל?

היא ישבה על כר הגמל (שהיה מונח בפינה). לא על הגמל.

והנה רחל לקחה התרפים ושמה אותם במקום ששם כר הגמל: ותשב עליהם. ולא היתה באהל: (אבן עזרא)

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' דצמבר 29, 2014 8:38 pm

צונאמי כתב:
בן ראובן כתב:נראה לך שהיא טיפסה על הגמל וישבה עליו? בתוך האוהל? והתנצלה שהיא לא יכולה לעמוד על הגמל?

היא ישבה על כר הגמל (שהיה מונח בפינה). לא על הגמל.

והנה רחל לקחה התרפים ושמה אותם במקום ששם כר הגמל: ותשב עליהם. ולא היתה באהל: (אבן עזרא)


הראב"ע מפרש בצורה שונה מכל המפרשים (לפירושו "כר" הוא מין גמל), אבל גם לפירושו רחל לא ישבה על הגמל אלא במקום המיועד לו ("במקום ששם כר הגמל").

הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' דצמבר 30, 2014 12:21 am

צונאמי כתב:
ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי' עד לשם מגיע עוצמת הגירסה דינקותא.
והשאלה היא כמובן מהיכן נכנס נוסח זה לסדר הבוקר של עוללינו.


ירח, עיין כאן:
http://www.prog.co.il/showthread.php?t=143567

מה המקור למילים "ברכות יחולו על ראשי" בתוך "תורה צווה לנו"??
משום מה הילדים בגן שרים:
"תורה צווה לנו משה מורשה קהילת יעקב
ברכות יחולו על ראשי
שמע בני מוסר אביך..."
מישהו יודע מה המקור למילים המודגשות?? זה לא מופיע בסידור...

(אולי לא בכל גן זה ככה, אבל כבר שמעתי הרבה...)


גם אני תמהתי בזה

אבל יש בידי אחד מן ההדפסות של סידור שפת אמת - רדלהיים שהודפס בארצה"ב לפני כחמשים שנה

שם בעמוד הראשון תחת הכותרת (האנגלית) תפילת הבוקר לילדים נדפס כך: ברכת ענ"י, תורה צוה, ברכות יחולו על ראשי, שמע בני, תורה תהא. (ללא מודה אני)!

לפי הפונט זה נראה הנוסח המקורי של רדלהיים, לע"ע אין בידי לבדוק יותר מזה

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 30, 2014 12:36 am

נ"מ להלכה מברכות ינוחו על ראשי.
http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=108337&rid=1779

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי משולש » ג' דצמבר 30, 2014 1:32 am

ר' הבטחתי.
אם אני מבין טוב לאיזה ספר אתה מתכוין, הרי אין בינו לבין רעדלהיים שום דבר. סידורי רעדלהיים יצאו מאז חיי רוו"ה ועד היום במאות מהדורות וכולם שוות פחות או יותר. ההדפסה האמריקאית הזו היא שונה לגמרי בהרבה דברים מכל סידורי רעדלהיים. ובכלל מה השם רעדלהיים אומר לנו אם רוו"ה (או בער) לא עומד מאחוריו? זה סתם המצאת המדפיסים באותו זמן.

דרך אגב, אני זוכר כילד שפעם ראשונה הלכתי לדודים שלי לשבת ושמעתי שהם אומרים "ברכות יחולו על ראשי" ולא ידעתי מאי קאמרי. כנראה הגננת שלי אמרה בדיוק מה שכתוב בסידור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי משולש » ג' דצמבר 30, 2014 1:36 am

דרך אגב, כל הגננות פעה"ק ביתר אומרות ואתם הדבקים באַדני אלהיכם. האלף של שם השם בפתח ענקית ומוטעמת. (כי זה מסתדר עם המנגינה. ואתם הדבקים באדני אלהיכם) בעוד שמדובר באות בלי שום ניקוד. מקסימום שווא נח.
האם ככה נוהגות כל הגננות לשבש?

בדיעבד
הודעות: 277
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 7:17 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בדיעבד » ג' דצמבר 30, 2014 4:15 am

והפסוק "תורה תהא אמונתי (נ"א אומנותי) וא-ל שד-י בעזרתי", מבטן מי יצא? הוא מופיע בכל הסידורים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 30, 2014 5:03 am

בדיעבד כתב:והפסוק "תורה תהא אמונתי (נ"א אומנותי) וא-ל שד-י בעזרתי", מבטן מי יצא? הוא מופיע בכל הסידורים.

ראה בספר הרוקח סימן רצו במנהג זמנם שבשבועות היתה התחלת חינוך הילד ללמוד אותיות התורה. [ומשום מה היום נוהגים את הסדר ששם בגיל שלוש].

אמנותי מלשון אומנות ראה ברכות טז:, ולא מלשון אמונה. וזו עוד דוגמא לשבוש מצוי.

ואתם הדבקים בה', האלף אינה בשוא נח אלא נבלעת.

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 164
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ירח מלא » ג' דצמבר 30, 2014 3:23 pm

ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?. וכבר העיר זאת משולש לעיל בתו''ד.
נערך לאחרונה על ידי ירח מלא ב ה' ינואר 01, 2015 3:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 30, 2014 3:26 pm

ירח מלא כתב:ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?.

וזה שט"ו בשבט הוא חג הנטיעות...
חג הנטיעות היהודי הוא ט"ו באב (זמן אחרון לנטיעה כדי להרוויח שנת ערלה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 30, 2014 6:37 pm

עזריאל ברגר כתב:
ירח מלא כתב:ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?.

וזה שט"ו בשבט הוא חג הנטיעות...
חג הנטיעות היהודי הוא ט"ו באב (זמן אחרון לנטיעה כדי להרוויח שנת ערלה).


את הנטיעות תיקן ר' זאב יעבץ

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 30, 2014 9:11 pm

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ירח מלא כתב:ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?.

וזה שט"ו בשבט הוא חג הנטיעות...
חג הנטיעות היהודי הוא ט"ו באב (זמן אחרון לנטיעה כדי להרוויח שנת ערלה).


את הנטיעות תיקן ר' זאב יעבץ

ובמה עדיף על שאר הגננות שנדונו כאן?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 30, 2014 9:13 pm

לא אמרתי שהוא עדיף, רק עניתי ל השאלה מה המקור

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 31, 2014 7:20 am

בברכה המשולשת כתב:לא אמרתי שהוא עדיף, רק עניתי ל השאלה מה המקור

לפי ויקיפדיה העברית בערכו, המנהג נוסד כמה שנים לפניו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 31, 2014 7:33 am

וזלה"ק
"למען חבב את הנטעים, אשר נטע ה' לאבותינו, לשבוע מטובם ולהתענג מיופיים, יש לבית הספר לעשות יום טוב, לערוך בו במערכת, ברוב חן והדר את העצים, הנטעים, השושנים והפרחים, ככל אשר יעשו בארצות אירופא בראשון לחודש מאי".


כנראה כיון ז"י למנהג המובא בויקי ערך עץ.
מנהג ה-Maibaum נהוג בגרמניה ובאזורים אחרים דוברי גרמנית. באופן בסיסי מדובר בעץ (בדרך כלל ליבנה, בעל קליפה לבנה) המקושט באופן זה או אחר והמוצב במקומות שונים בתחילת חודש מאי.

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 164
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ירח מלא » ה' ינואר 01, 2015 3:39 pm

רשימה קצרה נוספת של דברים שמלמדים בגנים:
שבע חיות לתיבת נח ולא ארבע עשרה.
תולעת שני אמיתית! שנשרפת עם הפרה אדומה.
יראו את השם קדושיו בחיריק.
בטרם, כל יציר נברא ב'אדון עולם'.
יוסף היה מלך במצרים או משנה למלך?
ולקנוח שערוריה - בספר סיפורי חכמים לסדר הימים מאת מלכות וקסברגר ישנם שבעה סיפורים מצויירים, ששה מרבותינו הקדושים בתלמוד ומדרשים, וביניהם אחד שסיפר האדמו''ר מאפטא או משפולי בתור סגולה כל פסח (על הקוף שבלע מטבעות זהב). האם זה מה שילדינו צריכים לדעת שהרמה של הסיפורים ח"ו שווה.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צונאמי » ה' ינואר 01, 2015 4:44 pm

ירח מלא כתב:ולקנוח שערוריה - בספר סיפורי חכמים לסדר הימים מאת מלכות וקסברגר ישנם שבעה סיפורים מצויירים, ששה מרבותינו הקדושים בתלמוד ומדרשים, וביניהם אחד שסיפר האדמו''ר מאפטא או משפולי בתור סגולה כל פסח (על הקוף שבלע מטבעות זהב). האם זה מה שילדינו צריכים לדעת שהרמה של הסיפורים ח"ו שווה.

יש שמה עוד אי- דיוקים בסיפורים עצמם ובתמונות.
כגון גוי ויהודי מרימים כוסית יין יחד.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אברהם » ה' ינואר 01, 2015 5:41 pm

אותי מתמיה תמיד למה לא מוחים בגננות שמרגילות הילדים לומר 'ואהבת' במלעיל, והוא לשון עבר ולא לשון ציווי עתיד, ולכאו' הוא לעיכובא ממש כי משנה המשמעות לגמרי. ועכ"פ בודאי זהו שיבוש גדול, ולמה מרגילים את כל הציבור מלכתחילה לשיבוש זה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ינואר 01, 2015 5:55 pm

אברהם כתב:אותי מתמיה תמיד למה לא מוחים בגננות שמרגילות הילדים לומר 'ואהבת' במלעיל, והוא לשון עבר ולא לשון ציווי עתיד, ולכאו' הוא לעיכובא ממש כי משנה המשמעות לגמרי. ועכ"פ בודאי זהו שיבוש גדול, ולמה מרגילים את כל הציבור מלכתחילה לשיבוש זה?

זו טענה בעיקר על המלמדים בת"ת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 01, 2015 6:43 pm

מה שנכון נכון כתב:
אברהם כתב:אותי מתמיה תמיד למה לא מוחים בגננות שמרגילות הילדים לומר 'ואהבת' במלעיל, והוא לשון עבר ולא לשון ציווי עתיד, ולכאו' הוא לעיכובא ממש כי משנה המשמעות לגמרי. ועכ"פ בודאי זהו שיבוש גדול, ולמה מרגילים את כל הציבור מלכתחילה לשיבוש זה?

זו טענה בעיקר על המלמדים בת"ת.

הבעיה היא שהמלמדים עצמם לא יודעים את ההבדל בין מלעיל למלרע, וזאת לא המילה היחידה בק"ש (לדוגמא: ונתתי).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 301 אורחים