מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורת הגננות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פי האתון
הודעות: 697
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פי האתון » ג' ספטמבר 27, 2016 1:45 pm

השבוע נתפרסם בגליון עונג שבת...
עונג שבת 55.jpg
עונג שבת 55.jpg (224.01 KiB) נצפה 14441 פעמים

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' ספטמבר 27, 2016 2:15 pm

באות ג:
שכוי באמת פירושו בינה.

???
ז"ל הטור או"ח סימן מו:
טור אורח חיים סימן מו כתב:כי שמע קול תרנגול לימא בא"י אמ"ה נותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה. פירוש, הלב נקרא שכוי בלשון המקרא, דכתיב או מי נתן לשכוי בינה (איוב לח, לו), והלב הוא הבמין, וע"י הבינה אדם מבחין בין יום ובין לילה.
ומפני שהתרנגול מבין וגם בערביא קורין לתרנגול שכוי, תקנו ברכה זו לאמרה בשמיעת קול התרנגול.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ספטמבר 27, 2016 4:25 pm

פי האתון כתב:השבוע נתפרסם בגליון עונג שבת...
עונג שבת 55.jpg


הסיפור כמובן מדומיין, במובן שלא רק שלא היה אלא גם לא סביר שיהיה. אבל מה רע בשיר הזה?

אני לא יודע גם מה רע באליעזר והגזר?

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ספטמבר 27, 2016 8:57 pm

הנקודה החשובה במאמר הזה, היא:
"מכאן עד כמה יש לחשוב ולתכנן את המילים שאומרים ליד הילדים, כי הכול נחרט במוחם לשנים ארוכות, לטוב ולמוטב".
כל השאר הוא כדי למלאות את הגליון.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' ספטמבר 28, 2016 5:04 am

למעשה שיעקב אבינו הוריד את האבן מפי הבאר ע"י הזרת - יש מקור כלשהו?

אחד המלמדים של בני שיחיו (יהודי מבוגר, תמים ופשוט, ואוהב אלקים, [size=85]ר' יקותיאל צבי כהנא ז"ל), שדרג את הסיפור עם מסר קצת יותר חינוכי, הוא אמר שיעקב הוריד את האבן עם האצבע, ולמה עם האצבע? כי עם האצבע הזאת הוא הצביע בחיידר על האותיות הקדושות, וזה נתן לו את הכח... שאלתי אותו: מנין לך? אמר לי: יש סיכוי אחר? לטענתו, הפרט האם הסיפור אכן היה כך או לא הוא שולי למדי בגיל הזה, העיקר זה היראת שמים שמכניסים לילדים עם הסיפורים. כמדומני שיש אמת בדבריו, אלא שצריך למצוא את הפרופורציות המתאימות איך וכמה.[/size]
נערך לאחרונה על ידי איש גלילי ב ד' נובמבר 17, 2021 4:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זעליג אבוחצירא
הודעות: 15
הצטרף: ד' ספטמבר 28, 2016 12:29 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זעליג אבוחצירא » ד' ספטמבר 28, 2016 5:54 am

ברגום יונתן על הפסוק: וקרב יעקב וגלגיל ית אבנא בחדא מן אדרעוי מעילוי פום בירא.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' ספטמבר 28, 2016 6:27 pm

זעליג אבוחצירא כתב:בחדא מן אדרעוי

ובתרגום לעברית: באחת מזרועותיו, כלומר ביד אחת.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' אוקטובר 07, 2016 2:58 pm

ברוח הימים הללו:
ג' ספרים נפתחים! מסורת הגננות היא שיש ספר בו רושמים את הצדיקים, ספר לרשעים ולבינונים. מה שקשה הוא, הרי ספר בינונים מיותר, כי בכל אופן הם 'תלויים ועומדים' ולשם מה יפתחו ספר מיוחד וירשמום בו לעשרה ימים?
אבל ביאור דברי הגמרא שונה הוא לחלוטין. יעויין רש"י ור"ח על אתר.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 09, 2016 1:19 am

זקן ששכח כתב:ברוח הימים הללו:
ג' ספרים נפתחים! מסורת הגננות היא שיש ספר בו רושמים את הצדיקים, ספר לרשעים ולבינונים. מה שקשה הוא, הרי ספר בינונים מיותר, כי בכל אופן הם 'תלויים ועומדים' ולשם מה יפתחו ספר מיוחד וירשמום בו לעשרה ימים?
אבל ביאור דברי הגמרא שונה הוא לחלוטין. יעויין רש"י ור"ח על אתר.

א. אין זו 'מסורת הגננות', אלא כך פשטות הגמרא, וכן הוא בראשונים (עיין תוספות רי"ד), ובאחרונים (עיין מהרש"א ופני יהושע).

ב. השאלה למה יש ספר של בינונים, כבר הקשו כן האחרונים (בפירוש רי"ף בעין יעקב, ובפני יהושע). וגם כתבו שלפי רש"י (המובא להלן) מיושבת שאלה זו (עץ יוסף על עין יעקב, ושפת אמת).

ג. רש"י אמנם פירש על 'שלשה ספרים נפתחים', דהיינו 'ספרי זכרון של מעשה הבריות', אבל דוקא פירוש זה הוא המחודש, וכבר תמה בערוך לנר:
לא זכיתי להבין איך אפשר שהם ספרים של מעשה הבריות, שהרי רק עפ"י דין של ר"ה יתברר מי שזכיותיו או עונותיו מרובין, וא"כ לענין מעשה הבריות ע"כ אין כאן רק ספר אחד אשר יד כל אדם חותם בו, כדתנן 'וכל מעשיך בספר נכתבים', או שני ספרים - אחד לזכיות, ואחד לעונות; אבל בספר בינוני מה יכתב בו.
ולכן ע"כ צ"ל שהספרים הם שנכתבים בהם שמות בני אדם וגזר דין אם לחיים אם למות ואם לתלות.


ד. ברבנו חננאל דוקא משמע דלא כרש"י, אלא כפשטות הגמרא.

פי האתון
הודעות: 697
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פי האתון » ה' אוקטובר 27, 2016 12:51 pm

רציתי לעורר על עוד נושא:
הנה בגנים (וגם בכיתות א' - ואולי אפי' בכיתות יותר גבוהות), הילדים אומרים קריאת שמע בלבד, ללא 'אמת ויציב'.
והרי מניין רמ"ח תיבות הוא רק בצירוף 'אמת' אחד וה'אמת' (הראשון או השני) שייך ל'אמת ויציב'.
ואם אינם ממשיכים אמת ויציב, ראוי שיאמרו "אני ד' אלקיכם ד' אליקכם אמת" (וכמו בק"ש על המיטה, שאין אומרים פעמיים אמת).

כ"ז כתבתי ע"פ הזכרון, ואם שגיתי איתי תלין משוגתי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 27, 2016 12:54 pm

פי האתון כתב:רציתי לעורר על עוד נושא:
הנה בגנים (וגם בכיתות א' - ואולי אפי' בכיתות יותר גבוהות), הילדים אומרים קריאת שמע בלבד, ללא 'אמת ויציב'.
והרי מניין רמ"ח תיבות הוא רק בצירוף 'אמת' אחד וה'אמת' (הראשון או השני) שייך ל'אמת ויציב'.
ואם אינם ממשיכים אמת ויציב, ראוי שיאמרו "אני ד' אלקיכם ד' אליקכם אמת" (וכמו בק"ש על המיטה, שאין אומרים פעמיים אמת).

כ"ז כתבתי ע"פ הזכרון, ואם שגיתי איתי תלין משוגתי.

הם אומרים לשם ההשלמה "אל מלך נאמן" כמבואר ברמ"א סימן סא.
[כלומר גם אם נניח שיש צורך להקפיד בגיל כזה על כגון דא].

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אוקטובר 27, 2016 1:58 pm

השאלה היא אחרת:
מה טעם לומר המלה 'אמת' בסוף ק"ש, כשאינה סמוכה לברכת 'אמת ויציב', כגון בק"ש על המיטה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 27, 2016 2:10 pm

מה שנכון נכון כתב:
פי האתון כתב:רציתי לעורר על עוד נושא:
הנה בגנים (וגם בכיתות א' - ואולי אפי' בכיתות יותר גבוהות), הילדים אומרים קריאת שמע בלבד, ללא 'אמת ויציב'.
והרי מניין רמ"ח תיבות הוא רק בצירוף 'אמת' אחד וה'אמת' (הראשון או השני) שייך ל'אמת ויציב'.
ואם אינם ממשיכים אמת ויציב, ראוי שיאמרו "אני ד' אלקיכם ד' אליקכם אמת" (וכמו בק"ש על המיטה, שאין אומרים פעמיים אמת).

כ"ז כתבתי ע"פ הזכרון, ואם שגיתי איתי תלין משוגתי.

הם אומרים לשם ההשלמה "אל מלך נאמן" כמבואר ברמ"א סימן סא.
[כלומר גם אם נניח שיש צורך להקפיד בגיל כזה על כגון דא].

מעט דבש כתב:השאלה היא אחרת:
מה טעם לומר המלה 'אמת' בסוף ק"ש, כשאינה סמוכה לברכת 'אמת ויציב', כגון בק"ש על המיטה.

אתם נוגעים בשתי מחלוקות ידועות:
א. האם יש טעם לומר "אמת" בסיום ק"ש כשאינה סמוכה לברכה שלאחריה? בשער הכולל (כמדומני בפרק המדבר על ק"ש על המטה) כותב שלא לומר בקשעהמ"ט, אבל מנהג חבד לומר גם בקשעהמ"ט וגם בתפילין דר"ת.
ב. האם יש טעם לומר "א-ל מלך נאמן" כשאינו סמוך לברכה שלפניה (כידוע שזהו כעין עניית אמן על ברכת אהבה)? בשער הכולל (שם) כותב שאין לו שייכות כלל בקשעהמ"ט, אבל בסידורים רבים הוא נדפס.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ה' אוקטובר 27, 2016 2:11 pm

מעט דבש כתב:השאלה היא אחרת:
מה טעם לומר המלה 'אמת' בסוף ק"ש, כשאינה סמוכה לברכת 'אמת ויציב', כגון בק"ש על המיטה.
מי אומר שאכן יש טעם לאמרו. בסידור וילנא השמיטוהו.
כמו כן איני מבין למה אומרים במנחה את הפסוק "ואנחנו נברך קה", שתפקידו בשחרית לבצע שרשור של "הללוקה" בין פרקי המזמורים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 27, 2016 2:13 pm

עזריאל ברגר כתב:ב. האם יש טעם לומר "א-ל מלך נאמן" כשאינו סמוך לברכה שלפניה (כידוע שזהו כעין עניית אמן על ברכת אהבה)? בשער הכולל (שם) כותב שאין לו שייכות כלל בקשעהמ"ט, אבל בסידורים רבים הוא נדפס.

במ"ב רלט,א כתוב לאומרו להשלים רמ"ח תיבות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 27, 2016 2:15 pm

מעט דבש כתב:השאלה היא אחרת:
מה טעם לומר המלה 'אמת' בסוף ק"ש, כשאינה סמוכה לברכת 'אמת ויציב', כגון בק"ש על המיטה.

טעם בטח יש, ע"ש הפסוק 'וה' אלהים אמת', ומטעם זה אסור להפסיק בין ויאמר לאמת ויציב.
אפשר לשאול מי אמר שצריכים לומר במיוחד בשביל ענין זה, אבל לא מה הטעם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 27, 2016 2:20 pm

מה שנכון נכון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. האם יש טעם לומר "א-ל מלך נאמן" כשאינו סמוך לברכה שלפניה (כידוע שזהו כעין עניית אמן על ברכת אהבה)? בשער הכולל (שם) כותב שאין לו שייכות כלל בקשעהמ"ט, אבל בסידורים רבים הוא נדפס.

במ"ב רלט,א כתוב לאומרו להשלים רמ"ח תיבות.

וגם הרמ"א בסימן סא הנזכר כתב שיחיד הקורא ק"ש יאמר 'אל מלך נאמן' כדי להשלים רמ"ח תיבות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 27, 2016 5:10 pm

מה שנכון נכון כתב:
מה שנכון נכון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. האם יש טעם לומר "א-ל מלך נאמן" כשאינו סמוך לברכה שלפניה (כידוע שזהו כעין עניית אמן על ברכת אהבה)? בשער הכולל (שם) כותב שאין לו שייכות כלל בקשעהמ"ט, אבל בסידורים רבים הוא נדפס.

במ"ב רלט,א כתוב לאומרו להשלים רמ"ח תיבות.

וגם הרמ"א בסימן סא הנזכר כתב שיחיד הקורא ק"ש יאמר 'אל מלך נאמן' כדי להשלים רמ"ח תיבות.

הוא אשר דיברתי, שהדבר שנוי במחלוקת ישנה.
נ.ב. הרמ"א מסתמא דיבר על הקורא ק"ש בברכותיה, כך שאין זה שייך לעניננו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 27, 2016 5:18 pm

עזריאל ברגר כתב:
מה שנכון נכון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. האם יש טעם לומר "א-ל מלך נאמן" כשאינו סמוך לברכה שלפניה (כידוע שזהו כעין עניית אמן על ברכת אהבה)? בשער הכולל (שם) כותב שאין לו שייכות כלל בקשעהמ"ט, אבל בסידורים רבים הוא נדפס.

וגם הרמ"א בסימן סא הנזכר כתב שיחיד הקורא ק"ש יאמר 'אל מלך נאמן' כדי להשלים רמ"ח תיבות.

הוא אשר דיברתי, שהדבר שנוי במחלוקת ישנה.
נ.ב. הרמ"א מסתמא דיבר על הקורא ק"ש בברכותיה, כך שאין זה שייך לעניננו.

טעמי אל מלך נאמן ושיטות הראשונים הובאו בב"י שם, הנדון כאן הוא על המנהג הלכה למעשה.
אין אדם עונה אמן על ברכת עצמו, ומפורש ברמ"א שהוא להשלים רמ"ח תיבות, ולכן אין לזה שום קשר לברכות ק"ש.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ה' אוקטובר 27, 2016 5:37 pm

משולש כתב:
מלח הארץ כתב:יום פטירת רחל מופיע בילקוט שמעוני.

התכוונתי רק לעובדה שזה סמל של החודש. כמו שיש חג הפסח בניסן, וחנוכה בכסלו, כך ה'מועד' של חשון הוא רחל אמנו...

אם אתה רוצה לצייר 12 ציורים על חודשי השנה, כדי להמחיש לילדים שלא יכולים עדיין לקרוא שיש 12 חודשים, איזה ציור היית מציע ?
מטריה ומעיל יותר טוב ?
למה שלא ייחרט בליבם הטהור דמותה של רחל, ובפרט כשישמעו איך שויתרה לאחותה על כל שאיפתה בחיים, ועוד כמה סיפורים טובים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 27, 2016 6:11 pm

מה שנכון נכון כתב:טעמי אל מלך נאמן ושיטות הראשונים הובאו בב"י שם, הנדון כאן הוא על המנהג הלכה למעשה.
אין אדם עונה אמן על ברכת עצמו, ומפורש ברמ"א שהוא להשלים רמ"ח תיבות, ולכן אין לזה שום קשר לברכות ק"ש.

הסברת יפה את טעמם של האומרים, אך כנראה בעל "שער הכולל" סבר אחרת.
נ.ב. בחב"ד אכן לא אומרים זאת אף פעם.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ו' אוקטובר 28, 2016 3:26 pm

פי האתון כתב:עוד עניין:

נהוג בגנים לצייר את הנזיר עם שיער ארוך.
בעוד שסתם נזיר הוא שלשים יום בלבד, וודאי שבשלשים יום לא מגיעים לשיער כזה ארוך!!!
ורק נזירים כמו שמשון וכו' שזה נזיר עולם היו עם שיער ארוך...

במחילת כבוד תורתו נדמה לי שהגזמתם.
1. איך הילד\ה ישימו לב שהשיער ארוך ? צריך שזה יבלוט. ומדובר על ילדים בגילאי 3-6, איך תמקד אותם לעיין בתמונה ולראות שהשער קצת יותר ארוך מהרגיל כי הוא לא גילח שלושים יום.
2. אולי אפשר לבוא עם פחות דרישות של דקדוקי ההלכות, כשבאים לתת המחשה של ילד שייחרט לו עיקר המצוה בראש. מה את הציורים לגנים יתחילו להכין בכולללים ע"י חבר ת"ח ? תנו לציירת לצייר כפי הבנתה בחומש מכסימום היא תשאל את בעלה כשיש לה קצת ספקות.

ועכשיו עוד דחייה בלומדעס. "סתם נזירות שלושים יום" אין הכוונה שבדרך כלל כך נוזרים, אלא שאם "סתם" ולא פירש דבריו אמרינן שזאת היתה כוונתו, כי זה המינימום, אבל יתכן בהחלט שהממוצע של נוזרי הנזירויות בישראל היה לזמן ארוך יותר. כמו שנה, שנתיים.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ו' אוקטובר 28, 2016 4:50 pm

לכאו' בנותן טעם לצרף זה למסורת הגננות:
viewtopic.php?f=17&t=29647

בהיות אשר המורות מציירים או ממחישים שההרים המתחרים היו ליד הר סיני, ואי"ז נכון וכפשוט.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' אוקטובר 29, 2016 9:29 pm

אבא יודן כתב:הפעם, הגננת נגד המסורת....

בני ממכינה א' חזר עם סיכום הנברא ביום החימשי, דגים עופות ושרצים [בציור הם ציירו נמלים סרטנים ופרפרים].

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' אוקטובר 30, 2016 10:27 am

בן_אליעזר כתב:לכאו' בנותן טעם לצרף זה למסורת הגננות:
viewtopic.php?f=17&t=29647

בהיות אשר המורות מציירים או ממחישים שההרים המתחרים היו ליד הר סיני, ואי"ז נכון וכפשוט.

ובנותן טעם להביא את זה:
דוד העיתונאי כתב:במחילת כבוד תורתו נדמה לי שהגזמתם.
איך הילד\ה ישימו לב שהשיער ארוך ? צריך שזה יבלוט. ומדובר על ילדים בגילאי 3-6, איך תמקד אותם לעיין בתמונה ולראות שהשער קצת יותר ארוך מהרגיל כי הוא לא גילח שלושים יום.

ואף בענייננו: מה אתה רוצה שיביאו לילדים ציור בגודל של 10 מטר על 10 מטר, בכדי ליצור את המרחק הראוי בין ההרים?

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי בן_אליעזר » א' אוקטובר 30, 2016 3:31 pm

הרב ארז"ב,

מקבל. אך עכ"ז, אולי יכל להיות בזה איזשהו "הבהרה" בעל-פה (ולא בציור, שאינו פרקטי כנ"ל) מהמלמדים/מורות (עכ"פ בגילים של הכתות הגבוהות), שאמנם ההרים היו במרחק זמ"ז.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 30, 2016 3:52 pm

בן_אליעזר כתב:הרב ארז"ב,

מקבל. אך עכ"ז, אולי יכל להיות בזה איזשהו "הבהרה" בעל-פה (ולא בציור, שאינו פרקטי כנ"ל) מהמלמדים/מורות (עכ"פ בגילים של הכתות הגבוהות), שאמנם ההרים היו במרחק זמ"ז.

כן, באמת רצוי שתלמידים יכירו את ההרים בארץ ישראל...

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' אוקטובר 30, 2016 6:20 pm

בן_אליעזר כתב:הרב ארז"ב,

מקבל. אך עכ"ז, אולי יכל להיות בזה איזשהו "הבהרה" בעל-פה (ולא בציור, שאינו פרקטי כנ"ל) מהמלמדים/מורות (עכ"פ בגילים של הכתות הגבוהות), שאמנם ההרים היו במרחק זמ"ז.

ראית את התגובה הזו? לכן לא כדאי להבהיר.

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » א' נובמבר 06, 2016 5:21 pm

שיף כתב:
ירח מלא כתב:ברשותכם, אני מעונין לרכז את הטעיות הנפוצות שמחדירות הגננות החשובות בילדינו היקרים.
וכמובן האגדה המוזרה על הילדים שהתחבאו במערות ושיחקו בסבביבונים בחנוכה.
או למשל איפה כתוב שהלל הזקן היה חוטב עצים? (לא בחז"ל, אבל כן ברמב"ם בפיהמ''ש לאבות).

אתה מתכוון לרכז טעויות, או מקורות מהימנים לאגדות לא ידועות.
כמו הדוגמא שהבאת, וכן הקרן של ושתי שמקורה בשל"ה ואלשיך שכך פירשו הכוונה 'זנב'.

ראה בפירוש 'כד הקמח' לרבינו בחיי שכבר כתב כן, ובספר 'לצדדין קתני' להגר"ש אלתר שליט"א מה שביאר בזה.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » א' נובמבר 27, 2016 8:56 pm

בפרשתנו (תולדות) נהוג לספר ששערותיו של עשיו היו אדומות. היכן יש מקור לכך?

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' נובמבר 27, 2016 9:25 pm

פייביש אופטובסקי כתב:בפרשתנו (תולדות) נהוג לספר ששערותיו של עשיו היו אדומות. היכן יש מקור לכך?

מצאתי מקור להפך (בעל הטורים בראשית כה, כה):
ד"א אדמוני מלשון אדם, שיצא בעל שער כאדם גדול. וזהו "כאדרת שער" שהיה מלא שערות כאדרת, שאם הוא מלשון אודם, אדרת שער אינה אדומה.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ב' נובמבר 28, 2016 12:01 pm

עוד עניין: קפיצת הדרך במובנה הפשוט אינה כמו שמסבירים בגן שהאדם קפץ.
אלא שהדרך קפצה, דהיינו לשון קפיצת יד, שהדרך התקפלה תחתיו.
(היה כבר באחד האשכולות על זה, ומישהו מצא שיש מי שמפרש שקאי על קפיצת האדם, אבל כאמור הפשט הוא כמו שכתבתי).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 28, 2016 2:16 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:עוד עניין: קפיצת הדרך במובנה הפשוט אינה כמו שמסבירים בגן שהאדם קפץ.
אלא שהדרך קפצה, דהיינו לשון קפיצת יד, שהדרך התקפלה תחתיו.
(היה כבר באחד האשכולות על זה, ומישהו מצא שיש מי שמפרש שקאי על קפיצת האדם, אבל כאמור הפשט הוא כמו שכתבתי).

הגיוני, ועיין רש"י ריש ויצא בפירוש המושג "קפיצת הארץ".

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 28, 2016 3:18 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:עוד עניין: קפיצת הדרך במובנה הפשוט אינה כמו שמסבירים בגן שהאדם קפץ.
אלא שהדרך קפצה, דהיינו לשון קפיצת יד, שהדרך התקפלה תחתיו.
(היה כבר באחד האשכולות על זה, ומישהו מצא שיש מי שמפרש שקאי על קפיצת האדם, אבל כאמור הפשט הוא כמו שכתבתי).

מחלוקת ראשונים היא, ומי החליט מה המובן הפשוט?

רש"י בראשית כח, יז
..אומר אני שנעקר הר המוריה ובא לכאן, וזהו היא קפיצת הארץ האמורה בשחיטת חולין (חולין צא:), שבא בית המקדש לקראתו עד בית אל, וזהו 'ויפגע במקום'.


רמב"ן שם
...ולא נראה לי כלל, שאין קפיצת הארץ שהזכירו ביעקב אלא כאותה שאמרו באליעזר עבד אברהם שבא ביום אחד לחרן...
ובבראשית רבה (נט יא) עוד עשו שניהם שוים בקפיצה, אמרו ויקם וילך אל ארם נהרים (לעיל כד י), בר יומו...
שקפיצת הארץ היתה ליעקב שהלך מהלך כמה ימים כהרף עין.


רא"ם שם
...דהכי משמע מלישנא ד"קפצה להם הארץ" ולא שהם קפצו הארץ, דמשמע שהארץ נתקצרה ונתקמצה להן, מלשון (דברים טו, ז) "לא תקפוץ את ידך". ומלישנא ד"ויפגע במקום" דמשמע כאדם שפוגע בחבירו שבא כנגדו, וכך פירש רש"י בפרק חלק (סנהדרין צה.) גבי אבישי בן צרויה "קפצה ליה ארעא - כמו 'לא תקפוץ' שנתקצרה ונתקמצה הארץ והגיע מהרה לארץ פלישתים". וגבי ויפגע במקום פירש "שהמקום פגעו, שקפצה לו הארץ ונתקרב לו המקום".


ועיין בספר 'מלאכת הקודש' לבעל תשובה מאהבה (עמ' 15 בעמודי התוכנה), מה שכתב בשם הנודע ביהודה בזה.

וראה עוד:
viewtopic.php?p=30323#p30323

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 28, 2016 3:23 pm

יעויין עירובין מג ע"ב יש תחומין למעלה מעשרה או אין, דקאזיל בקפיצה, ופרש"י ע"י שם. ועי' רמ"א סימן תד.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צביב » ב' נובמבר 28, 2016 3:55 pm

הרוצה להחכים כתב:
מעט דבש כתב:השאלה היא אחרת:
מה טעם לומר המלה 'אמת' בסוף ק"ש, כשאינה סמוכה לברכת 'אמת ויציב', כגון בק"ש על המיטה.
מי אומר שאכן יש טעם לאמרו. בסידור וילנא השמיטוהו.
כמו כן איני מבין למה אומרים במנחה את הפסוק "ואנחנו נברך קה", שתפקידו בשחרית לבצע שרשור של "הללוקה" בין פרקי המזמורים.

ד. גינזבורג ש כתב בתהלים שם, בהערה שבספרים ישנים, פסוק זה הוא פסוק אחרון בתהלים קמ''ה.

(ואולי ספרים אלו העתיקו מהסידור)
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ב' דצמבר 05, 2016 2:52 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אסף המזכיר
הודעות: 12
הצטרף: א' נובמבר 27, 2016 7:21 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אסף המזכיר » ב' נובמבר 28, 2016 6:12 pm

מעט דבש כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:בפרשתנו (תולדות) נהוג לספר ששערותיו של עשיו היו אדומות. היכן יש מקור לכך?

מצאתי מקור להפך (בעל הטורים בראשית כה, כה):
ד"א אדמוני מלשון אדם, שיצא בעל שער כאדם גדול. וזהו "כאדרת שער" שהיה מלא שערות כאדרת, שאם הוא מלשון אודם, אדרת שער אינה אדומה.

הלשון 'אדמוני' סובל אדמימות הן בעורו והן בשערו, כך שאין צורך לחפש מקור לזה, אדרבה המוציא שהיה אדמוני רק בעורו או רק בשערו עליו הראיה.
מדברי הבעה"ט אין סרך ראיה לשאלה זו, משום שלפירוש זה 'אדמוני' אינו לשון אדמימות כלל הן בעורו והן בשערו. [אגב, בהערות היק"ר לבהע"ט ציין לתו"ש בשם מדרש החפץ שפירש בהדיא ששערו אדום].
בנותן ענין לציין למש"כ התשבי בערך צבע: והזהר מן הצבועים... ויש מפרשים 'מן הצבועים' פירוש אדמונים בטבע וצבע שערם אדום, כי רובם הם רעים בטבע.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי גבול ים » ב' נובמבר 28, 2016 8:34 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:עוד עניין: קפיצת הדרך במובנה הפשוט אינה כמו שמסבירים בגן שהאדם קפץ.
אלא שהדרך קפצה, דהיינו לשון קפיצת יד, שהדרך התקפלה תחתיו.
(היה כבר באחד האשכולות על זה, ומישהו מצא שיש מי שמפרש שקאי על קפיצת האדם, אבל כאמור הפשט הוא כמו שכתבתי).

עי' בדברי מהרח"ו במאמר פסיעותיו של אאע"ה (כתבים חדשים עמ' יז -כג).

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פלגינן » ד' נובמבר 30, 2016 10:14 pm

אסף המזכיר כתב:
מעט דבש כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:בפרשתנו (תולדות) נהוג לספר ששערותיו של עשיו היו אדומות. היכן יש מקור לכך?

מצאתי מקור להפך (בעל הטורים בראשית כה, כה):
ד"א אדמוני מלשון אדם, שיצא בעל שער כאדם גדול. וזהו "כאדרת שער" שהיה מלא שערות כאדרת, שאם הוא מלשון אודם, אדרת שער אינה אדומה.

הלשון 'אדמוני' סובל אדמימות הן בעורו והן בשערו, כך שאין צורך לחפש מקור לזה, אדרבה המוציא שהיה אדמוני רק בעורו או רק בשערו עליו הראיה.
מדברי הבעה"ט אין סרך ראיה לשאלה זו, משום שלפירוש זה 'אדמוני' אינו לשון אדמימות כלל הן בעורו והן בשערו. [אגב, בהערות היק"ר לבהע"ט ציין לתו"ש בשם מדרש החפץ שפירש בהדיא ששערו אדום].
בנותן ענין לציין למש"כ התשבי בערך צבע: והזהר מן הצבועים... ויש מפרשים 'מן הצבועים' פירוש אדמונים בטבע וצבע שערם אדום, כי רובם הם רעים בטבע.

יעויין במאמר הרב המבורגר שהועלה כאן.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 30, 2016 10:38 pm

נמסר מהבן הקטן שלי שכבר הספיק קצת לגדול, משה עלה לשמים, בסנה היה אש גדולה עד לשמים [אמר לי עוד ואני לא זוכר].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 286 אורחים